>r Dilemma rond net echt affiche Cultuur Kunst 'Mulisch wilde tevergeefs winnen van «kademie für Alte Musik erlin: een mobiel orkest Andy Marilyn •gemaal geen ibassadeur Auteursrechten Maatwerk voor fans van Maarten van Roozendaal )AG 2 FEBRUARI 2001 941 19 hadevergoedingen 'Aïsja' afgewezen -£RDam Het Onafhankelijk Toneel (OT) hoeft geen schade- r\ gedingen te betalen aan een Marokkaanse componist en ^Jjnuzikant. De twee achtten zich gedupeerd door de afgelas- door het OT van het Muziektheaterstuk 'Aïsja en de vrou- van Medina'. De rechter in Rotterdam oordeelde gisteren OT geen blaam treft. De beide kunstenaars hadden een lanpract ondertekend. Pas daarna hebben ze te kennen gegeven dioverkomelijke bezwaren tegen te hebben. Daarmee iet ♦rtten ze feitelijk zelf de eerdere overeenkomst op, oordeel- i,2e rechter in het kort geding dat de twee hadden aangespan- tegen het OT. Het voornemen om de hoofdpersoon Aïsja, /en^ngste vrouw van de profeet Mohammed, zingend en dan- ,,AJ op te voeren, stuitte op protesten in Marokko en van de rk hpkkaanse gemeenschap in Nederland. drpen voor Kleinsma en Kooreneef ^■erdam Cabaretière Simone Kleinsma en componist-tekst lij ver Han Kooreneef zijn winnaar van de Gouden Harpen iiei^)* houden Harpen zijn bedoeld voor mensen die zich n ^enstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse lichte mu- Eerdere winnaars waren onder anderen André Hazes, Gol- Earring en De Dijk. Kleinsma en Kooreneef krijgen hun op 27 februari tijdens Het Nederlands Muziekfeest in Am- lam. De Harpen zijn een initiatief van Conamus in samen ging met de BUMA, de organisatie voor componisten, tekst- ijvers en muziekuitgevers. T positie architect Richard Meijer Verdam Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) in Rot- rni heeft een overzichtstentoonstelling van het werk van de rikaanse architect Richard Meier. Zijn meest opvallende ge in Nederland is het Haagse stadhuis met openbare biblio- Meier geeft 20 februari een lezing over zijn werk in het tzpianist Lou Levy (72) overleden ngeles De Amerikaanse jazzpianist Lou Levy, die zange- jn als Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan en Peggy Lee begeleid- 5 op 72-jarige leeftijd overleden. Levy is te horen op meer honderd platen, van onder anderen Benny Goodman en "nercetz. wil 'udrde prijs Nederlandse harpiste mei /iv De Nederlandse harpiste Lavinia Meijer is er niet in ge- 'ur%cfde finale van het veertiende Internationale Harpcon- g gs te bereiken. De 17-jarige musica eindigde gisteravond in kahviv als derde. Winnares was de Italiaanse Letizia Belmon- ggj-le Chinese Jessica-Li Zhou werd door de jury beloond met veede prijs. f iet dii- muziek recensie mn li dy van der spek Akademie für Alte Musik Berlin, Cl Midori Seller, viool. Gehoord: 1/2, f Stadsgehoorzaal, Leiden. ken für Alte Musik - het meest mobiele, au- orkest van de eeuw, wel zeggen. Van de con- jeester Stephan Mai, te- n ^dirigent, is dat mobiele nte el een beetje voor te stel- laf$ij moet toch zo'n twintig C(i 'bereiken'. Mai flitst als waket hemelwaarts, draait nen'oos om z'n as, schiet naar zon helt naar achteren. Zo z ,de altist als riet en reik- itiel de cellist voortdurend enoiet onbereikbare. Theater jes zonder af te doen aan jQj^ctreem verfijnde muziek- de 1^' eerste allegro uit Johann ^ian Bachs Symfonie in g j^n felle krachtige halen in ^pgwenk op het doek. Het ite wordt daar 'gaande- statig stoer naar zan- jastoraal aan toegevoegd. verenigt Stephan lanjch niet zijn orkest in het e allegro. Tot de fijnzin- s pastels inspireert hij de rs, helder bespikkeld iet clavecimbel. de Akademie helemaal Mozarts Symfonie in A, ïduidend minder in zijn roncert in Bes: één flitsen- Leidse Schouwburg terughoudend met promotie 'Adolf De Leidse Schouwburg is uiterst terughoudend in het maken van publiciteit voor de voorstelling 'Adolf die morgenavond in het theater te zien is. Op het affiche staat de Britse acteur Pip Utton, uitgedost als Adolf Hitler. De acteur lijkt zo bedrieglijk veel op de Duitse dictator dat veel theaters het niet aan durven ze aan te plakken. De Leidse Schouwburg heeft er ook van afgezien affiches in de stad te verspreiden maar hangt er dezer dagen wel één in de vitrine aan de Oude Vest. Daarop zijn de hakenkruisen afgeplakt met stro ken waarop onder meer de voorstellingsdatum staat. leiden «jan ruspam/gpd De solo-toneelvoorstelling 'Adolf toert sinds een maand door Nederland en plaatst ook andere theaters in het land voor een dilemma. In Amsterdam bleek, begin januari, dat het affiche met hakenkruisen voor een aantal mensen schokkend is. De producent kreeg daar politie en de officier van justitie op bezoek, die hem vertelden dat de affiches niet aan de openbare weg mochten hangen, zonder dat de hakenkrui sen zijn afgeplakt. Dat is uiteindelijk ook gebeurd. „Wij hebben afgesproken dezelfde lijn als Amsterdam te volgen", zegt de directeur van de Leidse Schouwburg, Bart van Mos sel. „Ik heb er lang over nagedacht of ik de voorstelling zou programmeren. Doorslag gevend was voor mij dat het theater af en toe ook eens wat te melden moet hebben en er niet alleen is voor de pret." „Ik heb de voorstelling zelf helaas niet eerder kunnen zien, maar ben afgegaan op collega-schouwburgdirecteuren. Het is een aangrijpende, anti-fascistische tentoonstel ling. 'Bloedlink maar meesterlijk theater', schreef de Volkskrant. Een heel goede voorstelling voor scholieren omdat het laat zien hoe gemakkelijk we het fascisme in onszelf toelaten. Niet alleen vroeger, maar ook nu." Probleem is dat het affiche oogt als origi neel propagandamateriaal en theaters daarom uitermate doordacht omspringen met de promotie. Ook in Waalwijk, Eindho ven en Uden, waar de voorstelling dezer dagen te zien is, zijn de hakenkruisen afge plakt met een strook waarop staat dat 'Adolf winnaar was van het Edinburgh Theaterfestival 1998. Van Mossel: „Het na deel van die subtiele promotie is dat de voorstelling lastig te verkopen is. De Leidse Schouwburg zit morgenavond nog lang niet vol." Klachten van het publiek heeft Van Mos sel niet gehoord. Wel zijn uit de informatie- bak in de Leidse Schouwburg stapeltjes fly- Het omstreden affiche. publiciteitsfoto ers meegenomen en weggegooid. Produ cent Hans de Visser van HDV-Productions vindt het jammer als theaters het niet aan durven om het affiche aan te plakken, maar toont ook begrip. „Het roept zaken op die tot vooroordelen kunnen leiden. Maar het stuk heeft ook een duidelijke boodschap, namelijk de vraag of er wel zo veel is veran derd sinds 1945." Aan de andere kant zijn er genoeg alter natieven om zonder schokeffecten deze voorstelling goed aan te kondigen, denkt de Visser. Hij heeft bewust gekozen voor de beeltenis op de flyers en affiches. „Het beeld dat op het affiche staat, krijgt het pu bliek ook de eerste drie kwartier van de voorstelling te zien. Als het affiche schok kend is, schokt de voorstelling ook." De ac teur is na afloop van de voorstelling in Lei den beschikbaar voor discussie met het pu bliek. mie de doorgaande beweging creë ren. In de symfonie met onder meer twee gloedvolle natuur hoorns wordt een buitenge woon contrastrijke, spirituele weg afgelegd, vol klank en kleur, lichtzinnigheid en span ning. Het vioolconcert daarentegen wil niet op gang komen. Welis waar even extravagant delicaat gespeeld maar zonder richting, zonder vergezicht. Midori Seiler heeft een fabelachtige techniek. Ze rekt de klankleur tot een heel dunne bijkans vileine toon. Ze speelt op het scherp van de snede en een enkele keer er net iets naast. De samenklank met het orkest, waar zij kind aan huis is, is geraffineerd op elkaar afgesteld, prachtig transparant. Maar in haar solistische passa ges en cadenzen worden de melodielijnen zó intens uitge sponnen dat het patroon van het kunststuk geen kracht en reliëf meer overhoudt. De minder bekende achtien- de-eeuwse grootheid Thomas Linley componeert zijn spran kelende 'Ode aan Shakespeares heksen en elfjes' als een mix van Handels 'Hallelujah' en 'Watermusic'. En tijdens het schrijven van het Menuetto had hij vast een cd van Haydns 'Jaargetijden' opstaan. De Ber- lijnse Akademie laat al het aca demische varen en speelt Len- ley's pastiche als een vertrouw de, hele lekkere uitsmijter. new York In het International Cen tre of Photography in New York is een overzichtstentoon stelling te zien van het werk van Andy Warhol. Er hangen zo'n driehonderd foto's van de Ame rikaanse kunste naar, die als pio nier van de Pop Art beweging baan brekend werk ver richtte, met name ook op het gebied van de fotografie. Andrew Warhola (1928-1987) ging tijdens zijn leven nooit de deur uit zonder camera. Hij maakte tussen de 60.000 en 100.000 polaroid-kiekjes. De rijken, de be roemdheden en de glitterende popsce- ne van New York vormden voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie. Zo fotografeerde hij sterren als Lou Reed, David Bo- - wie, Jackie Onassis en Elisabeth Tay lor. De zogenaam de 'silkscreen' van Marilyn Monroe hierboven dateert uit 1967. De foto expositie in New York is nog te be zichtigen tot 18 maart. Er is een ca talogus van 400 pagina's, foto ap dul de Leeuw Amstelkerk stroomt vol voor presentatie nieuwe roman 'Siegfried' Ie Leeuw is geen ambas- Tier meer van Rotterdam 0,-ele Hoofdstad. De hele e al in mei vorig jaar afge- De organisatie had al- Se Verzuimd dit voldoende ikundig te maken. „Daar 0Rn we achteraf spijt van", Voordvoerder A. van der n Rotterdam 2001. der Pijls spijt geldt de stie van de laatste dagen, j e Leeuw zou zijn 'afgetre- Jls ambassadeur en dat hij Jrahi ontbrak op het ope- ,er6eest van het culturele fes- watijn afwezigheid, en ook 30nn mede-ambassadeur di- Valery Gergiev, ontlokte scommentaar omdat dat erj* zou zijn met de functie. I, kwamen er eigenlijk vo- jkr mei al achter dat de '^Ambassadeur de verkeer- rachtingen opriep", al- der Pijl. „Dus besloten nee op te houden. On- P'l'sen blijven De Leeuw, 'ook bijvoorbeeld Gergiev, om„uca en Gerrit Komrij zich uw)n inspannen voor Cultu- [noofdstad. Ieder op zijn of En daar zijn IVacl ltakn de ",n.'armei f jigen manier. :r el blij mee." P^eeuw is dit j jaar gastpro- neur in het 'oude' Luxor. 0(taat hij zelf met een reeks peilingen op de planken in der van Rotterdam 2001. amsterdam Dochter Anna kust vader Harry Mulisch nadat de schrijver het eerste exemplaar van zijn nieuwe roman 'Sieg fried' in ontvangst heeft genomen uit handen van burgemeester Cohen. foto anp paul vreeker De presentatie van een nieuwe roman van een gevierd schrij ver op leeftijd door de kersverse burgemeester van de hoofd stad. Daar moet 'tout' literair en/of bekend Amsterdam wel op afkomen. En dat deed het ook. Gistermiddag stroomde de Amstelkerk meer dan vol. Au teurs, uitgevers en andere be langstellenden van enige im portantie - of zij die dat dach ten te zijn - vulden het voorma lige godshuis. We zagen Jeroen Krabbé, Cees Nooteboom, Rudi Fuchs, Martin Bril, Joost Zwa german, Adriaan van Dis, Jessi ca Durlacher en het tandem Van Mierlo-Palmen. De bezoekers namen er niet het woord van de Here tot zich, maar een sprankelende speech van burgemeester Job Cohen die het eerste exemplaar van Harry Mulisch' nieuwe boek 'Siegfried' uitreikte. Het is de dertiende roman van de meest autobiografisch schrijvende au teur die Nederland rijk is. De gevierd schrijver op leef tijd - Mulisch werd geboren op 29 juli 1927, op de eerste partij dag van de NSDAP in Neuren berg - schrijft in deze voor zijn doen uitzonderlijk dunne 'zwarte idylle' (213 pagina's) over het loslaten van de fanta sie op de figuur Hitier. Hoofd persoon is Rudolf Herter, ook al een gevierd schrijver op leeftijd. Voor zijn nieuwe roman moet Herter naar Wenen waar hij in contact komt met een bejaard echtpaar dat hem een groot ge heim over Adolf Hitler onthult. „Hitier wordt eindelijk ont maskerd", juichte Bezige Bij-di recteur R. Ammerlaan bij de presentatie. Maar burgemeester Cohen, die het moeilijk vond dit boek te lezen 'zo kort na de Auschwitz-herdenking', zag dat wat anders. „Schrijvers zijn spelers die van zichzelf willen winnen. Mulisch speelt in Sieg fried op vele niveaus. Hij speelt met vuur, want hij wilde win nen van Adolf Hitler, de pure negativiteit. Hij wilde hem be grijpen, hem vastspijkeren te gen de deuren van de hel. Daarom stijgt er ook zo'n schroeilucht op uit dit boek. Maar wil je Hitier grijpen, dan moet je ook iets van negativiteit in jezelf herkennen." De burge meester wees vervolgens naar de auteur. „U kunt mij echter niet wijsmaken dat u Hitier be grijpt." In zijn antwoord zei Mulisch dat hij zich niet alsnog door 'die Hider' klein wilde laten krijgen. Schouderophalend: „De burgemeester meent dat ik hem niet begrijp. Tja, ik heb ge daan wat ik kon." De auteursrechten van de Six tijnse Kapel. Je vraagt je af stond Michel angelo in het jaar 1512 stil bij zoiets triviaals als auteurs rechten toen hij op zijn mo numentale plafondschilde ring Adam Eva met zijn penseel het laatste zetje gaf richting uitgang Paradijs? Zou de grootste kunstenaar van zijn tijd serieus hebben nagedacht over de consequen ties voor zijn werk op langere termijn? Over zaken als cultu reel erfgoed en zo? je bent in eerste instantie ge neigd te denken van niet. Er waren in die tijd hogere doe len na te streven dan winstbe jag alleen en sponsors had je toen nog niet. Een plaats in de hemel was zo'n beetje de hoogste beloning die er in de zestiende eeuw te verdienen viel met het kunstenaarschap. Aan de andere kant: achterlijk waren ze in de Renaissance natuurlijk ook weer niet. Hoe krijg je het anders voor elkaar om zo'n geweldig kunstwerk te scheppen? Het zou dus heel goed kunnen dat zich daar in de beslotenheid van het Vati- caan en op een mooie dag in mei de volgende dialoog af speelde tussen de schilder- fbeeldhouwer en de dienst doende paus van die tijd: Juli us II. Michelangelo, net van de lad der en zich het stof van het kleed kloppend: 'Paus, je mag het auteursrecht afkopen voor 50 jaar'. Julius: 'Maar m'n jongen, zo oud word je niet eens'. De kunstenaar: 'Dat kan me niet schelen, het gaat om het principe. En ik wil het zwart op wit'. Julius II: 'Maar zoon, je denkt toch niet serieus dat we die ta ferelen van jou over een paar jaar laten overschilderen'? Michelangelo: 'Ik vertrouw niemand hier in deze slan genkuil'. Paus: 'Kom, kom, die donkere dagen hebben we hier in Ro me nu wel achter de rug. Weet je wat: we splitsen. Jij krijgt voor 25 jaar het auteursrecht op je fresco's en daarna mag de kerk er mee doen en laten wat die wil. Van mijn part witwassen'. De maestro: '30 Jaar'. De kerkvorst: JAN R1JSDAM AD VAN KAAM CAROLINE VAN OVERBEEKE theater recensie wunand aeilstra Voorstelling- 'Kerstmis in April', muzi kaal programma van Maarten van Roozendaal (zang, piano, muziek en teksten) en Egon Kracht (contrabas) Regie: Eva Bauknecht Gezien: 19/12, schouwburg Leiden. Tom Waits, Randy Newman, Bram Vermeulen - opvallend vaak wordt Maarten van Roozendaal in één adem met dit soort grote namen ge noemd. Niet zo zeer om de kwaliteit van zijn optreden aan te geven maar meer om zijn genre te typeren. Cabaret is het namelijk niet, van een concert of een pianorecital kun je echter ook niet spre ken. Wat hij zingt, klinkt door zijn opvallend stemgeluid doorleefd. En hij klonk altijd al gearriveerd, hoewel hij na zijn overwinning van het Am sterdams Kleinkunstfestival in 1994 eigenlijk pas tot de aankomende artiesten gere kend mag worden. Het pu bliek is hem goed gezind, van meet af aan heeft hij bij een flinke schare fans veel krediet gekregen. De ingelaste voor stelling in de schouwburg bracht moeiteloos honderd toeschouwers op de been. Tweemaal driekwartier - voor iemand die zich toch graag bohémienachtig op stelt, houdt hij zich opvallend aan contractuele tijden - biedt hij wat zijn publiek van hem verwacht. Het is maat werk voor de eigen fan's. Met tekstflarden suggereert hij verhalen die meestal met bluesy klanken op de piano worden ondersteund. Dat gaat met stevige klanken ge paard, al dan niet na een ge voelig begin. Vaak ook zijn het 'praatlie deren' die worden begeleid door een baslijn en een con stante herhaling van een en kel basisakkoord. Thema van zijn werk is meestal de (verlo ren) geliefde, met soms een klein uitstapje naar verwante onderwerpen, zoals trouw in een relatie of de oubollige grappen in een café. Aan dat laatste heeft Van Roozendaal zijn 'running gag' ontleend: hij speelt de versierpogingen van een dronkaard in de kroeg na. Kenmerkend voor de ar rangementen van zijn muziek is de combinatie met een contrabassist. In dit program ma 'Kerstmis in April' werkt hij samen met Egon Kracht die zijn instrument mooi met het pianospel van Van Roozendaal laat samenvallen of contrasteren. Van enige in teractie tussen beide muzi kanten is verder nauwelijks sprake, wat bij de voorgang ster van Egon Kracht, de con- trabassiste Kim Soepnel, wel het geval leek. Zijn muziek is aangenaam, zijn teksten worden vaak ge roemd als beeldend en iro nisch. Maar je kunt ze even zogoed vaag en zweverig noe men. Natuurlijk is dat een kwestie van smaak. Deson danks blijft het raadselachtig waarom Maarten van Roozendaal op grond van een beperkt en eenvormig oeuvre in korte tijd zo veel goodwill heeft verkregen? We have a deal'. Van 1512 naar het jaar 2000 is maar een kleine gedachten- sprong. In beeld verschijnt de Leidse kunstenaar Jacob Kan bier die samen met oud-bur gemeester Goekoop in sociëteit De Burcht een pils achterover j slaat: een ontmoeting die ook daadwerkelijk plaatsvond op een mooie namiddag. Het ge- sprek gaat toevallig over de I plafondschildering - lucht met gesponsde wolken - die Jacob in 1988 in het etablisse ment aanbracht. Tussen de oud-burgemader en de voor malige bloemist ontspint zich ongeveer de volgende dialoog: Cees, zich krabbend aan zijn kruin en omhoog turend in het wolkendek: 'Hoe zit het ei- genlijk met je auteursrechten, vriend? Wel eens bij nage dacht?' Jacob: 'Auteursrechten???' Cees: 'Ja, je bent toch niet doof. Daar zijn regels voor, hoor'. De kunstenaar: 'Nooit bij stil- gestaan. Dus het is feitelijk be schermd wat ik doe? Ze kun nen er zonder mijn toestem ming niet zomaar overheen kalken?' De oud-burgervader: 'Nee. Die wet is al zo oud als de weg naar Rome. Ik meen dat ze in j de tijd van Michelangelo al wisten dat het cultureel erf- goed een status aparte ver- diende. En je ziet het: het werkt. Na 500 jaar zitten die fresco's in de Sixtijnse kapel er nog netzo mooi op als toen'. Jacob: 'Dus ik hoef me voorlo pig nergens zorgen over te maken?' Goekoop, peinzend: 'Als het goed is niet. Al zou het me eer lijk gezegd niet verbazen als ze op een goeie dag de vergeel de boel hier eens flink gaan opfrissen en per ongeluk ook het plafond meenemen Jacob: 'Maar u zegt net... Cees: 'Ach jongen, dat zijn maar woorden. Niets is im- j mers gemaakt voor de eeu wigheid. Als je begrijpt wat ik bedoel..' Gesnapt. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat de eerder gedempte grachten in Leiden weer open moeten. Te begin nen met de Lange Mare.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 19