Eerbetoon Rosa King mist passend slotakkoord Leiöse Blues üijazzrot Klemens Marcel Marktl winnaar van Jazz Award Cultuur Kunst Vera Mann overtuigt als Diana De Leei irriteerl culturel hoofdst Jazzweek besloten met gospelconcert Michiel Borstlap Group: stilte en spannl Kleine stap van muziek naar de tap MAANDAG 29 JANUARI 2001 941 Belastingregeling artiesten herzien den haag Staatssecretaris Bos (financiën) gaat gesprekken voe ren met musici, organisatoren van evenementen en belasting adviseurs over de 'artiestenregeling' zoals die sinds 1 januari van kracht is. Als daar aanleiding toe is, wil Bos met wijzigings voorstellen komen. De poppodia in Leiden en de regio hebben ook herhaaldelijk gezegd in de problemen te komen door het nieuwe belastingstelsel zoals dat sinds 1 januari van kracht is. Het nieuwe stelsel zou zoveel administratieve rompslomp met zich brengen dat ze willen afzien van live optredens. Doderer en Kaart samen op toneel Amsterdam Joop Doderer staat komend seizoen naast Caroline Kaart, Rick Nicolet en Huib Rooymans op het toneel in het blij spel 'Blijvend applaus'. Het stuk vertelt over vier oudere zangers die een carrière in de opera achter de rug hebben en nu in een bejaardenhuis wonen. Het wordt geregisseerd door Andy Daal, die ook 'Piaf en 'Spotgeesten' ensceneerde. Rembrandt brengt 30 miljoen op new york Een Nederlandse kunsthandelaar heeft op een vei ling in New York 30 miljoen gulden betaald voor het schilderij 'Portret van een heer in een rode wambuis' van Rembrandt. Het is het op een na hoogste bedrag dat een werk van de 17de- eeuwse Hollandse meester ooit heeft opgebracht. Het schilderij is gekocht door de Maastrichtse kunsthandelaar Robert Noort- man, die vorige maand ook al een ander werk van Rembrandt, het 'Portret van een Dame', kocht op een veiling in Londen. Roxy Music weer op toernee londen De Britse rockband Roxy Music gaat na achttien jaar weer op toernee. Drie bandleden hebben een lucratieve over eenkomst gesloten voor circa vijftig optredens in Europa, de VS, Japan en Australië. Leadzanger Brian Ferry, nu 55 jaar oud, is van de partij, evenals gitarist Phil Manzanera en saxofonist An dy Mackay. Afwezig is Brian Eno, die de groep al in 1973 verliet. Roxy Music scoorde in de jaren zeventig en tachtig hits met nummers als Virginia Plain' en 'Love is the Drug". Een ouderwetse Hollandse musical theater recensie susanne lammers Voorstelling: 'Diana, een One Woman Musical' door Vera Mann (première). Concept en teksten: Maurice Wijnen en Petra van der Eerden Muziek: Amina Fi- garova Regie: Peter de Baan. Gezien: 27/1Leidse Schouwburg. Welke vrouw zou je het liefst willen zijn? Ooit antwoordde 38 van de 100 vrouwen: Diana. De hype is uitgewoed - uit de krant uit het hart - dus de tijd is rijp voor een theaterproductie waarin het verhaal de dienst uitmaakt en niet de hoogoplo pende en tegenstrijdige emo ties. Vera Mann vertelt in 'Diana' het verhaal van haar verloving, hu welijk en scheiding. Door het vervolg er niet in te betrekken blijft de larmoyantie buiten beeld, en meteen ook de iets zwartere kant van de prinses. Het brandpunt is het naïeve meisje en de volwassen vrouw, zo ontzettend gewoon, net als jij en ik, en daardoor blijft ze de sprookjesprinses aan wie je je spiegelen kunt. Dat is iets te veel eer, maar omdat 'Diana' zo'n kleine, ingetogen eenper soons-musical is, hoeft zelfs een doorgewinterde Diana-ha- ter niet te vrezen voor kromme tenen. Zoals de prinses van en voor het volk was, zo is ook de musi cal tot stand gekomen. In work shops werd uitgeprobeerd en uitgevonden wat het publiek er wel en niet in wilde. Maar ook de controverses rond de prinses zijn in het productie-proces te rug te vinden: op de valreep trok regisseur Jurrian van Don gen zich terug wegens een ver schil van mening over de te vol gen lijn. Peter de Baan maakte de klus af. 'Diana' is een ouderwetse Hol landse musical, met veel na druk op het hecht doortimmer de verhaal en slimme teksten op soms ronduit truttige melo dietjes. Glitter en glamour zijn rigoreus geweerd, op het toneel staan enkel vijf etalage-kasten met een krullerige gouden lijst, die soms vijf jurken laten zien en soms alleen maar spiegelen. Met die jurken, die elk een sta dium van haar prinsessendom vertegenwoordigen, wordt het verhaal verteld. Alle aandacht gaat naar de menselijke kanten: haar rivaliteit met haar schoon moeder, haar keurslijf, haar ge voel tekort te schieten, haar moederschap en huwelijksleed en haar charitatieve bezighe den. Ook Vera Mann houdt het sim pel. In een eenvoudige zwarte broek en truitje spreekt en zingt ze met een hyper-verzorgde, van Jasperina de Jong geleende dictie, plaatst trefzeker de klei ne woordgrapjes en wekt over tuigend sympathie voor haar prinses. Ze toont het sprookjes kasteel dat een gekkenhuis blijkt, maar het blijft netjes en misschien wel wat te braaf. Iets minder beschaafd en 'Diana' had meer pit gekregen, maar uithalen doet de musical alleen in de boulimia-ballade. Daarin somt Mann opgefokt grote hoe veelheden eten op, om dan bij na wellustig zwoel een ode te zingen aan de plee, waar je kot sen kunt. Dat is mooi. Dan staat er ineens een echt mens, en niet alleen een voor iedereen aanvaardbare sprookjesprinses. Een vrouw die eist dat ze zich zelf mag zijn en geen plaatje waar vooral aan te zien is, dat iedereen zich ermee bemoeien mocht. Vera Mann: een echt mens, en niet alleen een voor iedereen aanvaard bare sprookjesprinses. foto joris van bennekom rotterdam gpd Het ambassadeurschi Paul de Leeuw voor R2C terdam Culturele Ho lijkt zijn langste tijd te gehad. R2001 is 'verbaa recente uitlatingen van baretier in Het Parool e steeds geïrriteerder'. In sprek wordt deze week I of het niet beter is Leeuw zijn functie neerl De Leeuw zegt dat 2 bassadeurschap 'wat h treft van de baan is'. F dat de invulling veel t loopt omdat zijn taker duidelijk zijn. „Ik ben di turele Hoofdstad gevra dan moeten zij mij ooi len wat te doen. Niet du R2001 -woordvoerder der Pijl: „Interviews, d fotosessies, nooit kon kun je niet spreken van tensieve vervulling van bassadeursrol. Je doei omdat je het leuk vindt, dan maar niet meer." recensie muziek ken vos A tribute to Rosa King met Upside Down en gas- ten. Gezien: 26/1, de Waag, Leiden. Het werd een lange avond. Zo lang zelfs, dat het eerbetoon niet aan zijn verdiende apotheose toekwam maar als een nachtkaars uitging. Het lag voor de hand om de voormalige belei- dingsband, Upside Down, van de vorig jaar overleden tenorsaxofoniste en zangeres Rosa King de honneurs te la ten waarnemen. Onder leiding van synthesizer-speler en vocalist Roger Happel ging dat opvallend gemakke lijk, niet in het minst omdat de leden al jaren in de band spelen, basgitarist Holly Bleek zelfs al dertig jaar. Juist zonder King was goed te horen hoe strak de bekende r&b-stukken voor het voetlicht werden gebracht. Happel is bovendien een heel verdien stelijke zanger met een mooie fal setstem die echter wel wat aan timbre mist. Maar zeker als hij zich op de toetsen concentreert is duidelijk wie achter de schermen het geluid van de band voor een groot deel bepaalde. Toch, ondanks het solide samenspel met Stephan Jankowski (gitaar), Bleek en Oscar Kraal (drums) werd al gauw na de aanvang het optreden een cen trale podiumpersoonlijkheid als Rosa King nu eenmaal was, gemist. De niet aangekondigde gasten moes ten dit gemis ten dele goedmaken. Zo als door velen verwacht, gaf Hans Dul- fer voor de tweede maal gedurende de Jazzmarathon acte de présence, maar onverwacht was de aanwezigheid van dochter Candy. Met de toevoeging van Wouter Kiers en Ruud de Vries kreeg het optreden al snel veel vaart, terwijl de nummers juist langer werden door de te verdelen soloruimte. Met de aan wezigheid van Dulfer en Kiers ont aardde het geheel regelmatig in wat ordinair macho-geweld, waarin het leek alsof beide heren elkaar probeer den af te troeven. Kon Candy Dulfer zich daartussen nog handhaven op haar altsax, de nog jonge Ruud de Vries is kennelijk nog niet helemaal toe aan het grote werk. Oude tenorenfavorieten als 'Night Train' of 'St. Thomas' hadden nog een vrij hoge amusementswaarde, maar na de pauze ging het al gauw bergaf waarts. Debet daaraan waren vooral een onnodig lange versie van Bob Marley's 'No Woman No Cry" dat ge heel ontdaan werd van zijn oorspron kelijke Caraïbische charmes, en niet te vergeten een buitengewoon slordige saxofoonjam vlak voor het eind. Toen Happel tegen drieën aan de familie Dulfer vroeg om nog een duit in het zakje te doen, moest Candy op komen draven om het publiek uit te leggen dat de politie al meerdere malen had gewaarschuwd. Zo werd er weliswaar in de geest van Rosa King gespeeld, maar zonder het slotakkoord dat zo passend was geweest. .>f De balans dan. Of hoort dat niet na 21 jaar? Ben je dan soms oud en wijs genoeg om het ver der zelf maar uit te zoeken? Heb je je dan intussen genoeg zaam bewezen? Misschien. Maar je bent, zo luidt het gezegde, in elk geval nooit te oud om te leren. Zo zijn en blijven er altijd zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Je leven lang. Het aardigste onderdeel van de Leidse Blues Jazz Week - de critici waren het unaniem eens - was ook dit jaar weer de strijd om de Jazz-award in De Waag. Jonge, veelbelovende muzikan ten die strijden om de prijzen van 500, 1000 en 3500 gulden. Het leverde ook ditmaal weer interessante competitie op en bovenal innoverende en kwali tatief hoogstaande muziek. Geef die drie winnaars, behalve dat slijk der aarde, nu volgend jaar gewoon een contract voor een avondje extra Waag en je hebt op de voorhand drie aardi ge programma-onderdelen in gevuld. Voor de goede orde: hier spreekt niet de taal van de gemakzucht. Integendeel. De kritiek van dit jaar (en het vorig jaar en het jaar daarvoor) gold het hoge gehalte van voorspel baarheid dat het programma van 'de week' kenmerkte. Tuurlijk, die kroegentocht moet blijven, alsmede de Jazzin', de high tea en als vanzelf ook een paar echte publiekstrekkers, want daar draait het allemaal om. Voor de concertreeks in de Hooglandse Kerk moet, als de artiesten er nu zelfs tijdens het concert al over klagen, echt een betere locatie worden gevon den. De akoestiek is er echt om te huilen. En in de Waag en The Duke is ruimte voldoende voor wat meer improvisatie. En that's what jazz is all about, nietwaar? Durven derhalve. En niet trutten. b. bop Finale Leidse Jazz Award. Gezien: 27/1, de Waag, Leiden. Dat de selectie van de jury van de Leidse Jazz Award voor de fi naleronde geen onredelijke was, werd zaterdag nog eens bevestigd. De drie finalisten mochten dan van hetzelfde conservatorium (het Sweelinck te Amsterdam) komen, elkaar goed kennen en zich groten deels in uitwisselbare bezettin gen presenteren, bij een tweede beluistering van de kandidaten kwamen er toch weer andere nuances naar boven dan de week ervoor. Drummer Kle- mens Marcel Markü sleepte uit eindelijk de eerste prijs in de wacht. Marktl was zaterdagmiddag als eerste aan de beurt. Net als de anderen had hij deels voor het zelfde repertoire gekozen als tij dens de voorronde, maar hij wist nog het best de onbekende kanten van zijn talent te pre senteren. Zo wisten we al dat hij in het bop-genre niet uitste kend kan begeleiden, zijn set goed stemt en een stevige drive bezit. Nu echter maakte hij goed van de gelegenheid ge bruik om zijn kwaliteiten als improvisator te bewijzen. Voor al op brushes is hij al zo ver ontwikkeld, dat zijn nuancerin gen niet te onderscheiden zijn van wat internationaal gezien als goed professioneel niveau wordt beschouwd. Daarnaast weet Merkti in zijn soli goed het evenwicht tussen gestage span ningsopbouw en exhibitonisme te bewaren, een zeldzame kwa liteit onder jonge slagwerkers. In hetzelfde kwartet (Tomas Merlo Pascual op bas en Char lie Zastrau op piano) had te nor- en sopraansaxofonist Ya- niv Nachum de ondankbare taak om met een iets ambitieu zer repertoire zich te verbeteren ten opzichte van de voorronde. Misschien gehandicapt door de zenuwen had zijn solowerk niet de impact die het een week eer der had. Gebleven was de in drukwekkende beheersing van toonreeksen, solide toon en vingervlugheid, maar 'Giant Steps' werd niet meer met de zelfde energie ingezet. Wel toonde Nachum zijn gevoel voor humor en relativiteit met een flitsende korte interpretatie van 'It Don't Mean a Thing'. Ook de derde kandidaat, alt saxofonist Lars Dietrich, had het te kwaad door zijn nervosi teit. Verstijfd fietste hij door de bebop-akkoordenschema's, hoewel zijn mooie, heldere toon intact bleef. Zodra iets niet ging als verwacht, kostte het hem echter moeite om de draad op te pakken. Tekenend was het dat hij door juist drum mer, medekandidaat en mede- muziek recensie maarten baanders Concert Trio Johan Clement met Ingram Washington en Fay Victor. Gehoord: 28/1 Lutherse Kerk, Lelden. Een gospelconcert in de Lutherse Kerk is een opvallende afsluiting van de Leidse Blues- Jazzweek. Maar de namen op het programma lieten er geen twijfel over be staan, dat dit optreden toch in een jazzfes tival paste. Het ging om een jazz-vertol- king van gospelnummers. Meteen in het instrumentale openings nummer bewees het Trio Johan Clement al dat de jazzy invalshoek goed werkte. Pianist Johan Clement, met helaas een iets te laag volume naast drummer Frits Lan- desbergen en bassist Eric Timmermans, ging inventief om met 'Glory Glory Halle- luia'. Met zijn trefzekere improvisaties gaf hij het concert een swingend begin. Het vocale gedeelte werd verzorgd door Fay Victor en Ingram Washington. Vooral in nummers als 'Let it be' en 'Come Sun day* ontplooide Fay Victor haar stem mooi, van een zachte, relaxte start tot een meer open geluid. Ingram Washington bracht zijn eigen sfeer mee met zijn sym pathieke uitstraling en zijn diepe maar toch heldere stem. Met de bescheiden swingende inzet van 'This Little Light of Mine' kregen Victor en Washington met een bijval van het publiek. Toch kwam hun optreden moeizaam op gang. Het had iets gezapigs en het duurde tot na de pauze voordat het publiek los kwam. Het had er veel van weg dat het vooral de overbekende traditionals waren die iets losmaakten. Bij titels als 'Down by the Riverside', 'Oh Happy Day', 'Amen' en 'Oh When the Saints' kunnen mensen moeilijk stil blijven zitten. Eigenlijk was het vreemd dat Washington het publiek nog moest uitnodigen mee te zingen en te klappen. Er werd wel gereageerd toen hij met de microfoon rondging, maar het bleef uiteindelijk kort en bescheiden. Veel ging er niet van Victor en Washington uit, behalve dat ze een warm hart hadden voor desongs en dat ook lieten zien. He laas werd de rol van het Trio Johan Cle ment steeds kleiner. Steeds minder kregen de gospelnummers die spannende jazzy draai die het trio aan het begin beloofde. Jammer, want zo was er weinig jazz meer over in de laatste minuten van de Leidse Blues- Jazzweek. recensie muziek Jazz Award-winnaar Klemens Marcel Marktl (midden) geflankeerd door juryvoorzitter Jan Siere (rechts) en derde prijswinnaar Lars Dietrich. foto eric taal speler Markd getroost moest worden voor de toch onderge schikte foutjes. Dat een jury een rapport moet opstellen is te begrijpen, maar dat uren later de uitslag bekend gemaakt wordt in de Stadsge hoorzaal voor een publiek dat geen weet heeft van de compe titie, is wat onhandig. Jury voorzitter Jan Siere sprak onder meer van de goede kwaliteiten van Klemens Marcel Marktl als begeleider en anker voor zijn medemuzikanten. Ook zonder sponsoring bleven respectieve lijk vijfendertighonderd, dui zend en vijfhonderd gulden over voor de prijswinnaars. Na chum en Dietrich wetden de tweede en derde, een terechte uitslag van een concours dat elk jaar aan kwaliteit lijkt te win nen. In ieder geval krijgen degenen die de competitie gemist heb ben de gelegenheid om Marktl volgend jaar in de Stadsgehoor zaal te horen, een deel van de eerste prijs. ken vos Concert: Michiel Borstlap Group. Gezien: 28/1de Waag, Leiden. De vooral electrische formatie van de nu in de media gevierde pianist en toetsenist Mi chiel Borstlap had vorig jaar al enige indruk gemaakt op het North Sea Jazz Festival. Ge lukkig kiest Borstlap zelden voor de weg van dp minste weerstand, dus is ook in zijn fusiongroep veel ruimte voor stiltes en langzaam opgebouwde spanningsbogen. Met Tom Beek (tenor- en sopraansax), Leonardo Amuedo (gitaar), Boudewijn Lu cas (basgitaar) en Hans Eijkenaar (drums) heeft Borstlap in ieder geval een stel muzi kanten bij elkaar die zeer expressief kun nen zijn. Borstlap zelf, op electrische piano en synthesizer, eist weinig soloruimte voor zich op en ook zijn improvisaties lijken voornamelijk in dienst te staan van de songstructuur. Voor deze band is vooral Joe Zawinuls werk voor Weather Report kennelijk de grote in spiratiebron, zowel compositorisch als qua arrangementen. Bij vlagen lijkt het een concert van Weather Report begin jaren tachtig, met Tom Beek in de rol van Wayne Shorter en Boudewijn Lucas als Jaco Pasto- rius. Zoals Tom Beek spaarzaam en insinu erend omgaat met de melodielijnen doet aan het bedachtzame en intrigerende spel van de Amerikaanse saxofonist denken, net zoals het rollende baswerk van Lucas soms iets weg heeft van Pastorius. De eerste set, met zijn extreem zachte pas sages en natuurlijke crescendi moet ge klonken hebben zoals Borsüap het bedoel de, namelijk de fusion uit zijn jeugd, maar wel met de emotionele contrasten en een open structuur die tegenwoordig zelden te horen zijn. Ook slagwerker Eijkenaar, die vaak moest zorgen voor een stevig stuwen de begeleiding, kon daarvan profiteren met een fraaie solo waarin brushes tegenover de basdrum werden gezet. Na dit uur met intellectueel en em bevredigende muziek waren de v tingen hoog gespannen. In de tw leek de band echter af en toe op rc functioneren, en voegde het aan r creativiteit weinig toe aan wat al e horen was. Alleen Amuedo, nu uit tot misschien wel Nederlands me zijdige gitarist, wist meer indruk t< met twee logische improvisaties frasering geheel origineel klonkei jazz- en rocktraditie. Het groepsgel ter, daarvoor nog voorbeeldig in zi heid en intuïtief samenspel, verl precisie. Het muzikale niveau ble maar na een weergaloos eerste uu k energie verdwenen om de bijzone zikale interacties van de eerste set zetten. Michiel Borstlap bewees danks nog steeds een van Nederl;, langrijkste musici te zijn, als co maar vooral als muzikale organisat leiden ad van kaam In de Stadsgehoorzaal is het maar een stap - van de muziek naar de tap. Het geeft maar weer eens aan dat het afgelo pen zaterdag bij de Jazzinn' vooral lekker en gezellig was. Of je nu in de grote zaal bij Louis van Dijk zat, danwel met men den of relaties buitenom een prima onderonsje had. De monumentale muziekzaal aan de Breestraat kent jaarlijks twee grote, echt Leidse evene menten. Propop en de Jazzin'. De eerste is, de naam zegt het al, gerelateerd aan popmuziek. Golden oldies uit de jaren zes tig. Met dito publiek. Oudere jongeren, van om en nabij de vijftig, die met één oog naar The Shoes en met het andere in het bier staren. Zich afvragend of het wel eerlijk is: dat die vage kennis van toen slechts grijs en hijzelf behoorlijk kalend is. Spijkerbroeken en decolletees bepalen het beeld. En natuur lijk dat allesomvattende gevoel: dat het eigenlijk nooit anders is geweest. Op de Jazzin' is het publiek meer gemêleerd. Netter gekleed ook. Met sjaaltje en dasje en hier en daar zelfs in het lang. Qua leeftijd ligt de lat ook flink wat hoger. Zou dat hardnekkige gerucht dan toch waar zijn? Dat je ofwel voor de jazz geboren bent, of het gevoel daarvoor pas krijgt met je 65+ kaart? Er is, tussen Propop en de Jazzinn', nog een ander saillant verschil. Shape International Band bewijst in de Stadsgehoorzaal dat het Amerikaanse leger heel wat in zijn heeft. Sponsors. Natuurlijk, ook het popfeestje van de twee Hen- nie's (Wiggers en Kwik) heeft een rits aan steunpunten. An ders schiet je in je portemon nee tekort om Dave Berry of The Tremeloes naar de Bree straat te lokken. Maar op de party van Dick Wansink Friends zijn ze zeker en vast in de meerderheid en ook meer zichtbaar aanwezig: de snelle jongens en meiden van Heine- ken, Heerema, Nuon en Kam steeg. Wat dat betreft is de Stadsge hoorzaal een prima lokatie. Netwerken rondom. En bonnen voor iedereen. Voor vier gulden het biertje. Maar is er, tussen de bedrijven door, ook nog oog en oor voor muziek? Natuurlijk wel. In wel vijf verschillende za len, zaaltjes en foyers. Het Sha pe Jazz Orchestra zorgt voor de warming-up en bewijst dat het Amerikaanse leger heel wat in zijn mars heeft. Zit daar, naast trombonespeler Bill Smith, trouwens niet Colin Powell op saxofoon? Hij lijkt verdacht veel op die ouwe ijzervreter uit de Golf. Louis van Dijk heeft, in de follow-up, het plezier in het musiceren duidelijk terug. Sa men met Flits Landesbergen, Madeline Bell en het jonge on dersteunende duo op bass en drums, swingt de oude maestro er grijnzend van oor tot oor ou derwets lekker op los. Zonder Louis van Dijk, Mr. foto n T Woogie, Inekjy gers, Vera Westera of 2|, dere musici tekort te show op de Jazzinn' \n stolen door een een L weinig of niets met q doen heeft. Mr. Greeip Soul Catchers grijpei^ echt naar de strot |p mengeling van funk, S|y town en rock. Binnen <p van tijd is het in de n bovenzaal bluesheet p onder het aanhoudt |n stamp het dak er bijka yy zweet breekt menige Maar gelukkig, geen ijyy slot van rekening is hel|y| ziek naar tap ook boi^i een hele kleine stap. op: wie heeft er nog boj muziek recensie ken vos

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14