lasten .Visja kwam loor fax 1 /Jé directeur Mondriaan Stichting: 'Voorlopig verandert niets' Cultuur Kunst Nabucco: meest geslaagde Ahoy'-productie 'Magie Frankie' in de verkeerde ruimte Leiden blijkt geen rijke inspiratiebron Scott Hamilton: jazztenorist waar niemand omheen kan se Blues Jazzweek Verschraling 21 KOISE LEDEBOER telefoon rinkelde meteen 'a phoudelijk, maar directeur e Daamen van de Mondri- Stichting heeft het gevoel hij inmiddels iedereen ge- heeft kunnen stellen. „In v' beleidsplan over 2001-2004 ipnieuw veel plaats inge- le id voor allerlei soorten sub- 0! ;s aan musea voor moderne 111 st die ik niet in mijn top vijf nf inde. Er verandert dan ook )n s de komende jaren. De in- is gewekt dat ik door een wijziging van de regels op grote schaal overal in het land subsi dies zou willen afschaffen. Dat was zeker niet mijn bedoeling en is buiten mij om gebeurd." Daamen doelt op het 'harde' nieuwsverhaal dat de Volks krant afgelopen zaterdag destil leerde uit een interview waarin hij louter brainstormend filoso feerde over mogelijke toekom stige ontwikkelingen in subsi- dieland. Aanleiding was een ar tikel van directeur Sjarel Ex van het Centraal Museum in Utrecht. Als Nederlandse mu sea voor moderne kunst inter nationaal willen blijven mee spelen. zou het volgens Ex ver standig zijn de rijksmiddelen voor aankoopsubsidies voort aan te beperken tot het Stede lijk Museum in Amsterdam, Museum Boijmans Van Beu- ningen, Museum Kröller-Mül- ler, Haags Gemeentemuseum en Van Abbemuseum. De twaalf overige musea die nu nog op de subsidielijst voor aankopen van de Mondriaan Stichting staan (onder meer het Leidse Stedelijk Museum De Lakenhal) zouden bij zo'n con centratie van middelen in elk geval niet meer in aanmerking komen voor geldstromen uit deze specifieke pot van de Mondriaan Stichting. Om duidelijk te maken hoe moeilijk het voor Nederlandse musea is heden ten dagen nog een rol van betekenis te spelen op de internationale kunst markt, geeft Daamen als actu eel voorbeeld de mislukte po ging die Museum Boijmans Van Beuningen deze week deed om in New York het zestiende- eeuwse seizoenenboek van Hans Bol uit de collectie Koe- nigs aan te kopen. De Mondri aan Stichting gaf het museum toestemming tot twee miljoen gulden mee te bieden, maar een andere koper ginger voor maar liefst vier miljoen gulden mee aan de haal. In zijn terugblik op de com motie kan Daamen zich goed voorstellen de musea die hij niet noemde ongerust waren. Al verandert er de komende jaren niets, hij acht een fundamente le discussie over kunstsubsidies desalniettemin bepaald niet overbodig. „Ik geef een fictief voorbeeld. Als Arnhem geld krijgt, wordt het nog steeds vanzelfsprekend gevonden dat Nijmegen dat ook krijgt op grond van het principe van de verdelende rechtvaardigheid. Voor de toekomst wil het be stuur echter een grotere nadruk gaan leggen op het landelijk be lang van collecties en dat kan hier en daar wel tot verschui vingen leiden. Maar de Mondri aan Stichting draagt nu een maal ook verantwoordelijkheid voor het totale bestel en moet beoordelen wat het beste is voor de Collectie Nederland als geheel." e een bedreigingen uit Nederland' fax van een in Nederland verblijvende Marokkaanse nalist is (mede) de oorzaak van het afgelasten van muziektheaterstuk 'Aïsja en de vrouwen van Medina' r het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam. Door de chten die daarop in de media verschenen, voelden Marokkaanse betrokkenen zich min of meer bedreigd egden zij hun medewerking op. blijkt uit antwoorden van ssecretaris Van der Ploeg uur) op schriftelijke vragen het CDA over de afgelas- Volgens de bewindsman het Openbaar Ministerie aanwijzingen dat vanuit :rland m eigingen »euit aan dres van ie etrokken ikkaanse ers en ve ikanten. it Onafhankelijk Toneel ipte in november, enkele n voordat de repetities en beginnen, de voorstel- die in februari op de plan- 2(zou komen als onderdeel Rotterdam 2001, Culturele h dstad van Europa. Dat ge lde nadat de Marokkaanse componist en muzi- :n hadden laten weten het uit religieuze overwegin- ïiet te kunnen spelen, muziektheaterstuk van mfceur Gerrit Timmers was seerd op de roman Vervan na van de Algerijns-Franse anjfster Assia Djebar. In het zou hoofdpersoon Aïsja, ngste echtgenote van pro- dohammed, op het toneel opgevoerd. Dat riep weerstand op in Marokkaanse kringen omdat Aïsja op religi euze gronden niet op toneel mag worden gezet. De Marokkaanse journalist heeft volgens Van der Ploeg in een fax naar de Marokkaanse krant Itihad El Ishteraki bericht over de voorgenomen opvoe- ring. Hij sug- Van der Ploeg beantwoordt vragen CDA et gereert daarin dat dit 'wel eens tot ver wikkelingen zou kunnen leiden, verge lijkbaar met de zaak-Rushdie', aldus Van der Ploeg in zijn antwoord. „Voor zover de afgelasting het gevolg geweest is van druk van de kant van Nederlandse en Marokkaanse moslims, is sprake van een ongewenste aantasting van het grondwette lijk recht van vrije meningsui ting en van de artistieke, vrij heid, die in Nederland, maar ook daarbuiten, essentieel zijn voor de beoefening van kunst en cultuur", aldus de staatsse cretaris. Volgens Van der Ploeg kon Aïsja en de vrouwen van Medi na in Rome wel zonder proble men worden opgevoerd omdat de opzet anders was. Zo waren de sleutelfiguren uit de islam voorzien van maskers. foto anp covert coebergh De Babyloniers hebben Jarusalem veroverd en Nabucco trekt te paard de tempel van Salomon binnen. THEATER RECENSIE AAD VAN DER VEN Voorstelling: 'Nabucco' van Verdi met het Opera in Ahoy Koor' en Nederlands Bal letorkest. Muzikale leiding: Walter Att- anasi. Regie: Bernard Broca. Kostuums: Aziz Bekkaoui. Gezien: 25/1, Ahoy', Rot terdam. Nog te zien aldaar:- vanavond, morgenavond en zondagmiddag. 'Opera in Ahoy" had nog iets goed te maken met 'Nabucco'. De producent van megapro- ducties in Rotterdam-Zuid be gon zijn bestaan in 1993 met deze opera van Verdi. Het was geen 'Nabucco' om met plezier aan terug te denken. Dat is de productie van dezelfde opera, die gisteravond in première ging, juist wel. Acht jaar geleden werd in Ahoy' een 'normaal' toneel ge bouwd en kwam de piste vol met stoelen te staan. Bijna nie mand zag wat. En het klonk ook niet best. Wat is er sindsdien niet veranderd? Door de piste op een slimme manier als speelvlak te gebruiken, langdu rig te experimenteren met een geavanceerde wijze van ge luidsversterking en ook artistiek verstandig te werk te gaan, heb ben de organisatoren het pleit gewonnen. Het is 'Opera in Ahoy' gelukt de indruk weg te nemen, dat megaproductie synoniem is met oppervlakkig spektakel. Hoewel Ahoy' niet bij uitstek de plaats voor subtiliteiten is was het gisteravond zeker niet bij uitstek het massale, dat over tuigde. De momenten van in nigheid in 'Nabucco' zijn welis waar dun gezaaid, maar waér ze optreden, tussen breedvoe rig gelamenteer en vertoon van spierballen krijgen ze in deze productie hun expressieve wer king. De aria van Fenena tegen het einde van de opera bijvoor beeld, gezongen door de fraaie Russische mezzo Marianne Kulikova. Op zo'n moment ver geet men de massa en de ruim te. Als geheel is dit trouwens vo caal een van de meest geslaag de Ahoy'-producties, met krachtige, gloedvolle stemmen als die van Michele Kalmandi (titelrol), Harry Peeters (Zacca- ria) en Felipe Rojas (Ismaele). Alleen de scherpe sopraan Ga- briella Morigi (Abigaille) valt een beetje uit de toon. Het koor is dit jaar wel bijzonder goed, evenals het Nederlands Ballet orkest. En het kost dirigent Walter Attanasi niet eens zo veel moeite om dat alles in de hand te houden. luist 'Nabucco' is zeer ge schikt voor een 'panoramische' enscenering als deze. Hier geen psychologische fijnmazigheid zoals in 'La Traviata' vorig jaar, maar een bijbels drama met le gereenheden, slaven, een hof houding en figuren, die geen individuele betekenis hebben, maar voor ideeën en eigen schappen staan: trouw, eer zucht, liefde en wraak. Er wordt weliswaar tot vervelens toe met stenen gesjouwd - je moet die slaven toch iets te doen geven - maar zelfs dat gebeurt met allu- f )uke is Jazz. ent waar een blind paard jeen schade kan aanrich- 'och voel je het bij de en- neteen: hier op de hoek Ie Oude Singel zet de mu le toon. Dat is overigens al zo. Dus voer het tempo op. Gelijk aan de tempë- r. Want tussen het rood van de instrumenten en rgeelde prenten van de blues- en jazzbrothers is The Duke vooral heet. ïeet: het is er bloedheet, aitress - ze spreekt Engels igt bij het ontwaren van de t f zweetdruppels onge- ;uI I aan op nog een bier. Plus ourbon. Met één klontje e oude Amerikaanse truc. jU len ze het in de bars aan eel wer Eastside van New Half vol is meteen ook :eg. De agressieve ver- cinethode. Tappen of an- h( marsetandend je gebit bij- ;ef -Ie ipvalt bij deze jazzweek is 101 middelde leeftijd van het hn ek. Tussen de 20 en de 30. jtppen enthousiast naar al- it beweegt. Als het ook even naar een solo neigt. cherwijs grijpt de Sultan of or van die avond prompt (Va ans. En geeft nog een rie- eg. Want dit is The Duke. ebimpel van de Jazz. doe d'r nog maar twee. an it je zo aandringt, ev ee RECENSIE MUZIEK KEN VOS Concert: Scott Hamilton met het Johan Clement Trio. Gezien: 25/1, Jazzcafé The Duke, Leiden. 0 Menige bezoeker aan The Duke zal zich gisteravond hebben af gevraagd of het wel verstandig is om zo'n bekend musicus uit te nodigen zonder entree te heffen. Aan het begin van het optreden was het café zo vol, dat verplaatsen vrijwel onmo gelijk was. Dat was niet alles, want ook de zaalversterking liet het in de eerste set afweten. De Amerikaanse tenorsaxofonist reageerde erop alsof hij niet an ders gewend is, maar pas later op de avond speelde hij op zijn gebruikelijke niveau. Het waren niet uitsluitend standards die door het kwartet werden gespeeld en het samen spel met de Nederlandse bege leiders verraadde enige gewen ning. Pianist Johan Clement durfde het aan om af en toe leuke dingen te doen in zijn tweehandige solo's, en kreeg te recht regelmatig de handen op elkaar. Drummer Frits Landes- bergen en bassist Erik Timmer man waren een ontspannen rit metandem dat goed paste bij MUZIEK RECENSIE HANS KEUZERS Concert: Magic Frankie The Blues Di sease.. Gezien: 25/1De Waag, Leiden Elf uur: 'Magie Frankie The Blues Disease' staat er op de flap-over bij binnenkomst in de Waag. Aanvangstijden blijven tijdens de jazzweek - zeker in de Waag - meer richttijden. Ach ja, Magie Frankie heeft mis schien wat extra tijd nodig om zijn snaren te vervangen, zijn hoed recht te zetten of zijn bo venste knoopje dicht te doen. Half twaalf begint zijn begelei dingsband en aan de zijkant, mooi in silhouet, zie je de bluesman met Al Capone-look ongeduldig heen en weer bewe gend zijn beurt afwachten. Het lijkt alsof hij 's middags al shoppend door Leiden heeft gelopen, want zijn zwarte ge ruite jasje is nieuw en onberis pelijk. 'Satisfaction' van The Stones is niet de geijkte binnenkomer, de bluesstijl doet hier gefor ceerd aan. Een dik jaar geleden deed Magie Frankie een rondje langs de Nederlandse gevange nissen en 'Behind bars' sluit daar mooi bij aan. Zoonlief in de bak schrijft in een brief aan zijn moeder dat hij enorm spijt heeft. Zwierige orgelpartijen ondersteunen het nummer en het gepijnigde gelaat van Frankie tijdens de dynamische solo spreekt boekdelen. Een jaar of vijf geleden gaf de bluesman een stemmig concert in het LAK samen met Kaz Lux en sinds die tijd heeft Magie Frankie een flink laagje extra vet gecreëerd. Dat is goed voor de winter zullen we maar zeg gen. Maar onze fast-food- Frankie heeft weinig uithou dingsvermogen dus last na een uurtje een pauze in. Daar zit op dat late tijdstip niemand op te wachten, dus stroomt de zaal langzaam leeg. Wie de 'break' afwacht, krijgt gelukkig gelijk. Vooral bij de he melse blues 'Just me myself weet Magie Frankie de juiste snaar te raken en vliegen tij dens de solo de spetters van het podium af. Magie Frankie pro grammeren in de galmbak die de Waag nu eenmaal is, blijft al tijd lastig. Een bruine kroeg op de hoek, daar moet deze jongen staan. Dan kan-ie de stomerij een keer overslaan. Mfl srj l/mtdaap Big Band Night, 20.15 uur, Stadsgehoorzaal. Catyanks, Happy Hour, 20.15 uur, de Waag. A Tribute to Rosa King, 23.00 uur, de Waag. Hot Club de Frank, 21.30 uur, Jazzcafé The Duke. Iftonye* In zijn nieuwjaarstoespraak kraakte de directeur van van de Mondriaanstichting. Melle Daamen, onlangs enkele kri tische noten over de Neder landse musea. Die zouden veel meer met elkaar moeten samenwerken of zelfs moeten fuseren. Afgelopen week deed Daa men er nog een schepje bo venop. In een interview met de Volkskrant zei hij dat de gedachte hem wel aansprak om subsidies voor de aankoop van moderne kunst te concen treren bij een paar musea. In plaats van de huidige twintig zouden nog maar vijf musea voor moderne kunst in aan merking moeten komen voor rijkssubsidie. De opmerkingen over sa menwerking gaven vooral blijk van onvoldoende kennis van zaken. De Nederlandse musea vergaderen zich te plet ter om hun collecties op el kaar af te stemmen, uit te wis selen en co-producties tot stand te brengen. Museumdi recteuren hebben dan ook de vloer aangeveegd met de op merkingen van Daamen. „Ie mand die zo nauw bij musea is betrokken zou beter moeten weten," schreef directeur Wim van der Weiden van Museum Naturalis in deze krant. Daamen heeft zijn uitlatin gen over de rijkssubsidie enig zins afgezwakt (zie elders op deze pagina), maar volledig afstand neemt hij er niet van. Het blijft daarom opletten voor de musea omdat het op laten van ballonetjes nooit zonder betekenis is. De ideeën van Daamen over het fuseren van musea en over de bundeling van rijksubsi dies, hebben met elkaar ge meen dat ze nogal on-Neder- lands zijn. Ons land wedijvert al jaren met Groot-Brittannië als het gaat om het grootste aantal musea per vierkante meter. Cultuurspreiding, ook door de overheid voorgestaan, is een groot goed in Neder land. En Daamens aanhou dende pleidooi voor concen tratie staat daar haaks op. Zijn opmerkingen om rijks subsidies voor moderne kunst te bundelen zijn bovendien willekeurig en missen een zorgvuldige onderbou wing. Waarom vijf mu sea? En waarom niet één top- museum, of tien? Waarom wel het Van Abbe (Eindhoven) en niet het Groninger Muse um, het Bonnefanten (Maas tricht) of de Leidse Lakenhal. De vijf musea die volgens Daamen recht hebben op rijkssubsidie zijn het Stedelijk Museum (Amsterdam), Boij- mans-Van Beuningen (Rotter dam), Kröller Muller (Otter- loo), het Haags Gemeentemu seum en het Van Abbemuse um (Eindhoven). De overige 18 musea die nu via de Mondriaanstichting van het Rijk aankoopsubsidie ontvan gen, en buiten de boot zouden vallen, moeten een groter be roep doen op gemeentes en provincies. Zo'n plan leidt zonder meer tot verschraling. Vooreen mu seum als De Lakenhal is de bijdrage die ze van de Mond riaanstichting ontvangt van groot belang voor het kunnen doen van nieuwe aankopen. Het is een illusie om te denken dat provincie en gemeente het eventueel onstane gat wel zul len dichten. K van Twist, directeur van het Groninger Museum, kaatste de bal deze week al te rug naar Daamen. De vraag die hij stelde is of de musea de Mondriaanstichting nog wel nodig hebben. Goeie vraag, waarom is er een stichting nodig om de subsidies te verdelen? Musea kunnen dat, niet in de laatste plaats in het kader van een intensieve samenwerking, heel goed zelf ter hand nemen in een overkoepelende organi satie. De Mondriaanstichting kan dan gemakkelijk worden opgeheven. Hoewel de musea het al we ten heeft de directeur van de Mondriaanstichting nog eens aangetoond hoe belangrijk het is dat de musea nauw sa menwerken, maar bovenal dat ze ook hun eigen boontjes doppen. Voor de Leidse mu sea, en in het bijzonder voor kleinere musea als De Laken hal, Frans Hals in Haarlem of het Dordrechts Museum is het bovendien van groot belang om duidelijk te blijven maken dat het pluriforme culturele klimaat dat we in Nederland hebben in stand moet blijven. AD VAN rsAAV JAN RIJSDAM CAROLINE VAN OVËRBEEKE de vloeiende swing van Hamil ton. In de tweede set, toen de mi crofoons voor de saxofoon en de piano het weer deden, kon het publiek pas echt op zijn ge mak genieten van de muziek. Daaronder waren er velen die speciaal naar Leiden afgereisd om Hamilton te horen spelen. Vanaf het moment dat de zaalversterking klopte, waren Hamiltons capaciteiten als jazz tenorist in de stijl van Hawkins, Webster of Sims pas echt op hun waarde te schatten. Het schijnbare gemak waarop de te norist intoneert en swingt, doet de luisteraar denken dat zijn in terpretaties van standards als 'In a Sentimental Mood', 'Cot ton Tail' of 'Time After Time' de enige juiste zijn binnen zijn stijl. Nu pas was ook te horen hoe goed Hamilton de span ning tijdens zijn improvisaties met behulp van dynamische contrasten en melodische nu ances weet op te bouwen. Kort om, hoewel Hamilton zich de laatste twee decennia nauwe lijks verder heeft ontwikkeld, is hij een soort vaste waarde in de mainstream-jazz geworden waar niemand omheen kan. Korteweg en Koenegracht in De Burcht Magie Frankie weet de juiste snaar te raken, tijdens de solo vliegen de spetters van het podium af. foto taco van DtR eb Swingtime Big Band, 12.00 uur. Finale Jazz Award 2001,14.00 uur de Waag. SJOERD DE JONG Ze zijn beide dichter en ko men uit Leiden. Allebei debu teerden ze precies dertig jaar geleden en bij beide gaat de poëzie vaak over het huwelijk en het gezin. Anton Korteweg en Frank Koenegracht waren gisteravond - ter gelegenheid van de tweede Landelijke Ge dichtendag - uitgenodigd in sociëteit De Burcht. Ze lazen voor uit eigen werk en praat ten, ondanks de overeenkom sten, toch vooral over de ver schillen in hun poëzie en hun werkwijze. Verschillen, dus. Koene gracht noemde Lucebert als zijn grote voorbeeld. „De dichter van mijn jeugd. Dat raak je nooit meer kwijt. Alle kunst is imitatie, dus je begint gewoon iemand na te doen. Ik dus Lucebert, tot je je eigen stem krijgt." Bloem was vol gens Korteweg de belangrijk ste dichter. „Zijn gedichten sloten aan bij mijn tempera ment. Een soort existentieel gevoel van teleurstelling. Het leven als 'een kort geluid tus sen twee eeuwige stiltes'. Dat gevoel van Bloem is wel in mijn gedichten terug te vin den. Maar niet zijn stijl." Wie Korteweg zag bij het voorlezen van zijn gedichten, kon nog wel aan humor den ken. Als hij bij het lezen een clou had bereikt, keek hij het publiek vriendelijk aan. Zo van: toe maar, er mag gela chen worden. Koenegracht echter, in zijn grijze pak, blikte bij het lezen regelmatig over zijn bril stuurs en priemend het publiek in. Waag het niet te lachen! Toch werd er gelachen. Want beide dichters maken het donkere in hun gedichten enigszins dragelijk met een grappige wending. „Maar bij Koenegracht", zo stelde Kor teweg vast. „is het meer een absurde humor. Bij mij meer een wrange humor." Koene gracht: „Ja, bij mij is het meer Monthy Python, bij Korteweg meer Gerard Reve." Wie op een avond met Leid se dichters veel gedichten over Leiden en omgeving ver wachtte, kwam bedrogen uit. Koenegracht begon met het gedicht 'Endegeest revisited'. 'Vroeg grijs, thee en suicide./ Herfst parkeert tussen het ge boomte./ In de mist staat de tuinploeg/ als roerloos/ als coniferen verspreid./ Zo stil aan de harken geklonken.' Maar dat was het eerste en ook direkt het laatste enigs zins lokale gedicht. Ze halen hun indrukken uit hun omge ving, maar Leiden blijkt geen rijke inspiratiebron. Korteweg: „Ik zie wat raars en schrijf het op. Als ik naar mijn werk in Den Haag fiets, moet ik door twee fietstunnels. Op een keer stond in de eerste de tekst 'As- trid, I love you'. In de tweede stond 'Astrid, skelethoer'. Daar zaten maar tien minuten tussen. In het normale leven duurt dat veel langer. Dat is opmerkelijk, dat gebruik ik dan in een gedicht."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 21