Het chaotische leven van Frank Schaafsni Eigen museum voor 'vader' Kuifje Cultuur Kunst Gewaagde combinatie van piano en klarinet soms onweerstaanbaar Kijkcijfers Toverfluit VRIJDAG 12 JANUARI 2001 941 MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert: Andrea Zierleyn, klarinet en Jan Gruithuyzen, piano Gehoord: 11/1, Oudshoomse kerk, Alphen aan den Rijn. Piano/klarinet is niet de com binatie die vaak voorkomt in de doorsnee concertserie. Stichting Comelis de Vlaming waagde het erop, en won. Voor deze instrumenten is met name in de twintigste eeuw prachtige muziek ge schreven. Niet dat Schumann en Brahms, de eerste compo nisten op het programma, geen interessante muziek schrijven, zeker wel. Maar voor dit duo Andrea Zierleyn (klarinet) en Jan Gruithuyzen (piano) zijn de werken van Debussy, Martinu en Poulenc inspirerender, toepasselijker. En dat heeft te maken met de veel te wijd openstaande Steinwayvleugel die Gruithuy zen bespeelt. In de Fantasiestücke opus 73 van Robert Schumann plonst de pianoklank de kerk ruimte in, te zwaar en te log. Nu kan de A-klarinet van Zierleyn veel aan, maar haar wonderweke, weemoedige toon wordt letterlijk overvleu geld. Ook in de Sonate in f van Brahms schort er iets aan het gezamenlijk coloriet. Vooral in het vivace is de balans een beetje zoek. Voor de pauze hoor je overi gens al hoe geraffineerd Zir- leyn, ook op de Bes-klarinet, met de toonvorming omgaat. Ze is een meester in het dose ren, verdiepen en verijlen van de klank. Hoe ze zo'n laatste noot in het andante laat uit zingen, zeldzaam delicaat. Na de pauze lijkt het erop dat Gruithuysen gehint is om wat in te tomen. Het samen spel wordt warmer, soepeler, origineler. Debussy, Martinu en Poulenc, ze swingen alle drie. George Gershwin lijkt aan gestoken door Debussy's Pre mière Rapsodie (1910) wan neer hij in 1924 de eerste no ten van zijn 'Rhapsody in Blue' schrijft. Zierleyn laat het verrassend mee beleven. Tsje chische folklore en Ameri kaanse invloeden zijn kleurrijk verenigd in Martinu's Sonati ne. Geen snaar te bekennen, maar Zierleyn raakt een heel gevoelige in Poulencs Sonate. Het middendeel wordt intens muzikaal en vaktechnisch uit gesponnen tot een broze be nevelde droefenis, bijkans triester dan het allegro trista- mente. Gruithuysen speelt hier fraai op in met een sub tiele timing, vóórdat de melo die keer op keer naar beneden tuimelt. De populaire motie ven uit de jazz en amuse mentsmuziek maken Pou lencs sonate onweerstaan baar, zeker in de kleurrijke in terpretatie van dit duo. Miisea lijden al netzo onder de kijkcijfer-terreur als W-pro gramma's. Vorige week vertrok zich weer het jaarlijkse ritueel. Hoeveel bezoekers werden er in 2000 geteld? Welk museum trok de meeste 'kijkers', en welk moest met de minste be zoekersgenoegen nemen? Eigenlijk allemaal onzin, want het aantal bezoekers hangt in sterke mate af van de tentoon stellingen die de musea in huis hebben. Zo had Volkenkunde in 1998 een topjaar door de ex positie 'Kuifje in Tibet'. In '99 scoorde De Lakenhal heel goed met 'Dageraad van de moder ne kunst' en in 2000 wist Oud heden een recordaantal bezoe kers te scoren dankzij de ten toonstelling 'Farao's van de Zon'. In Leiden is het Museum Boer- haave elk jaar weer de hekken sluiter als het om de grote mu seagaat. Het Rijksmuseum voor de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen en van de Geneeskunde trekt jaarlijks niet meer dan 30 a 35.000 be zoekers en staat daarmee in de schaduw van de andere Leidse Rijksmusea als Oudheden (190.000 bezoekers) ofNatura- lis (250.000 bezoekers). De conclusie is snel getrokken: het gaat niet goed met Boer haave, in elk geval niet zo goed als met andere musea. Of geldt voor musea hetzelfde als voor sommige W-programma's, na melijk dat de serieuze kwali teitsprogramma's vaak genoe gen moeten nemen met de laagste kijkdichtheid? Serieus, dat is Boerhaave ze ker. En dat weten ze bij het museum zelf ook maar al te goed. Boerhaave stelt zich dan ook niet alleen tot doel zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Vergeten wordt nogal eens dat een wetenschappelijk museum ook tot taak heeft een grote collectie geneeskundige en na tuurwetenschappelijke instru menten in stand te houden. Daarnaast heeft het museum een educatieve taak. Boer haave scoort dan ook goed on der scholieren. Toeristen daar entegen komen maar weinig in het museum dat verborgen ligt tussen de Haarlemmerstraat en Oude Vest. Jammer voor Leiden, maar om het pi bereik te vergroten zoul haave het beste naar An dam kunnen verhuizen museum heeft zelf al ee ten uitrekenen wat dat leveren. Volgens die bei zou Boerhaave in de ho 80.000 bezoekers per jeu nen trekken, vooral ute ris ten. Moet het museui ook willen? Toeristen in van scholieren? Intern i vraagal beantwoord m Als Boerhaave haar bez fers zet naast die van vt bare musea in Europa, komt Leiden er overigei maal niet slecht af. Inl ce, het hart van één van pa's drukste vakantiege trekt een soortgelijk mu j ook maar 45.000 bezoe\ j] Stedelijk Museum De L |i hal trok in 2000 ruim 1 bezoekers minder dan I ervoor. Een nadere ana e de cijfers laat evenwel z het aantal vol tarief bel bezoekers juist is ges teg j grote vermindering lag in het aantal niet betalt a bezoekers (meteen Rab e senior enkaart, enz.), j Opmerkelijk is ook dat aantal bezoekers aan et drempelige tentoonstell 'Ode aan de Zangeres a Naam' is tegengevallen, danks de overweldigen dacht in alle media. He j culWreel Festival van h venslied' dat op negen gen werd gehouden, ov wat het aantal allochto zoekers betreft, weer al wachtingen (circa 3000 plaats van de verwachi Over de motieven van i zoekers is nauwelijks ie kend. Het organiseren i te tentoonstellingen ist langrijk middel om hel staande publiek te belue en nieuw publiek te we Om het publieksbereik groten zouden de Leids nog meer de handen in kunnen slaan als het gi deskundigheid en effec op het terrein van marl en educatie. e Zowel de rijksoverheid gemeente Leiden zoude musea hiervoor meer ft1 ele a rmslag moeten bieden. Acteur en muzikant in slappe tijden ook koerier I Het heeft even geduurd, maar nu komt het er dan einde lijk van: Hergé, de 'vader' van Kuifje, krijgt over enkele jaren een eigen museum. Het komt te staan in de vroe gere woonplaats van Hergé iets ten zuidoosten van Brus sel. Het museum is een initiatief van de Stichting Hergé en de Université Catholique de Louvain. louvain-la-neuve hans gulpen Tekenaar Hergé - zijn echte naam was Georges Remi - over leed in 1983 op 75-jarige leef tijd. Al voor zijn dood was hij een legende. Met zijn eenvou dige en overzichtelijke manier van tekenen, ook wel bekend als 'de klare lijn', verhief hij het beeldverhaal tot kunstvorm. Mede door Hergé kwam de Bel gische strip tot bloei. Hergé schiep Kuifje (Tintin in het Frans) in 1929 als feuilleton voor het jongerenblad Le Petit Vingtième. Er zouden in totaal 23 albums met avonturen van de onverschrokken reporter verschijnen. Een laatste album, Kuifje en de Alfa-kunst, bleef onvoltooid, maar werd wel in een bibliofiele uitgave op de markt gebracht. De Kuifje-boe ken werden in meer dan veertig talen uitgegeven. De totale op lage van de albums wordt in middels al boven de 200 mil joen exemplaren geschat. Hoewel Kuifje verreweg de bekendste creatie van George Remi was, verscheen er in de loop der jaren ook nog ander werk van zijn hand. Populair waren ook de in dezelfde stijl getekende schavuitenstreken van Kwik en Flupke (12 delen) en de avonturen van Jo, Suus en Jokko, vervat in vijf albums. Niet zo bekend en nu ook moeilijk verkrijgbaar' is het op zichzelf staande album Leo en Lea bij de Lapino's. Ook deze werken zullen in het museum een plaatsje krijgen. Een eigen museum is een langgekoesterde wens van de Stichting Hergé, een particulie re organisatie zonder commer ciële doeleinden, die waakt over het oeuvre van de tekenaar en diens werk propageert en ver spreidt. De stichting, gevestigd aan de statige Louisalaan te Brussel, is een van de drie po ten van het Hergé-imperium. In hetzelfde pand, het voormalige woonhuis van Remi, zijn ook de ondernemingen Moulinsart en Casterman gevestigd. De laatste firma is uitgever van de Kuifje albums. Moulinsart heeft de rechten op de merchandising en exploiteert zodoende het werk van Hergé in de vorm van pennen, posters, briefkaarten, poppetjes en boekensteunen. Het heiligdom der heiligdom men voor de Kuifje-fanaat is de vroegere werkkamer van Hergé. Drie portretten van Hergé, ge maakt door Andy Warhol, prij ken hier aan de muur. In de wandkasten staat het hele oeu vre van de tekenaar, inclusief een aantal curiositeiten. De werkkamer zal waarschijnlijk in zijn geheel naar het nieuw te bouwen museum worden over gebracht. Dat geldt zeker voor het kostbare Hergé-archief, dat straks voor elke geïnteresseerde toegankelijk zal worden. Hoeveel de bouw van het museum, dat een oppervlakte van 5000 meter krijgt, gaat kos ten is nog niet bekend. Het moet over een jaar of vijf klaar zijn. Hij had een hoofdrol in de succesfilm 'Schatjes', speelde in tv-series als 'We zijn weer thuis', 'Spijkerhoek' en 'Bu reau Kruislaan' en in de film 'De Zwar te Meteoor'. Maar behalve acteur is Frank Schaafsma ook bassist van de band Oberg, en af en toe werkt hij voor een koeriersbedrijf. „Ik leid een chao tisch leven." Zijn rol in 'De Zwarte Meteoor' stelt niet al te veel voor. Als hij twee minu ten in beeld is, is het veel, schat Frank Schaafsma in. Met anderhalve regel tekst, speelt hij de rol van een voetbal ler van Heracles. Een klein rolletje, maar daar ben je als acteur wel tien dagen mee bezig. 'De opnamen waren in Almelo, in mei. We waren aan het draaien tijdens de vuurwerkramp in Enschede. Ik zie het nog zo voor me. De avond ervoor was ik vreselijk we zen stappen. Het was een uur of half vier en we lagen met een paar acteurs lekker in het zonnetje op het voetbal veld. Zien we ineens die zwarte wolk. Verdomme, we krijgen onweer, dach ten we.' Frank Schaafsma leidt een chaotisch leven, zegt hij zelf. Woont met vrouw en zesjarige zoon in Naarden. Acteert, speelt basgitaar in de band Oberg, hanteert als invaller nog wel eens zijn bas in een hippiebandje. En in slappe tijden werkt hij als koerier voor een bedrijfje in Hilversum en omstreken. „Je hebt acteurs genoeg die duur lo pen te doen, terwijl ze gewoon in de WW zitten. Daar heb ik geen trek in. Er moet brood op de plank. Daarom werk ik als koerier bij een vriend. Grof ge zegd bezorg ik waar ze me maar voor bellen. Maar het komt vooral neer op werk voor de omroepen. Films en ban den bezorgen. Als ik weer acteerwerk heb, kan ik me afmelden. En ik kan te rugkomen wanneer ik wil." Zestien was hij toen hij auditie deed Frank Schaafsma: Je hebt acteurs genoeg die duur lopen te doen, terwijl ze gewoon in de WW zitten. foto gpd/marcel israel voor een rol in een tv-serie van de IKON: 'Weekend'. Daarin speelde hij een wielrenner. Daarna volgde een rol in de NOS-film 'De stenen vriendin'. En naar aanleiding daarvan zei men hem dat hij maar eens auditie moest doen voor de film 'Schatjes' van Ruud van Hemert. „Eigenlijk is die hele film aan me voorbij gegaan. Ik wist nauwe lijks iets van acteren. Werd heel goed begeleid door Ruud van Hemert, dat wel. 'Schatjes' was echt een enorme hit. Tijdens de opnamen kregen we het gevoel dat we met iets belangrijks be zig waren. Maar die periode na de film was echt vreselijk. Ik werd als achttien jarig jochie aangevlogen door meisjes. Ik werd nageroepen op straat, ieder een leek mijn naam te kennen. Het ge beurde heel vaak dat ik zomaar een kledingzaak invluchtte en een beetje lullig tussen jassen ging zoeken. Alleen maar om mensen te ontlopen. De im pact van die film had ik volkomen ver keerd ingeschat." 'Schatjes' was achttien jaar geleden. Als acteur kwam hij op aanbeveling van Dick van den Toorn in de Wim T.Schippers-serie 'We Zijn Weer Thuis'. „Bij de serie van de IKON had ik me tegenover een collega laten ont vallen dat ik nogal gecharmeerd was van de humor van Wim T.Schippers. Kreeg ik voor mijn verjaardag dat boek van hem 'Het Drama van Wim T.Schippers', zijn verzameld werk. En een paar jaar later kreeg ik een tele foontje of ik zin had ober te spelen in een aflevering van 'We Zijn Weer Thuis'. Leek me prachtig, mijn held. Na afloop van de kwam Schippers naar me t( dat hij me een paar dingenjei doen waarvan hij zelf niet ze geschreven had. Hij wilde I die rol maken. Vier jaar heb volgens bijgezeten." Muziek kwam in zijn levenl vader. Die hield van jazz. Hflc van John Coltrane, Toots Tl Miles Davis, Charlie Parker, tersadvies ging vader Schafij taarspelen. „Hij had in zijn een pees doorgesneden. Dieitc gen door een geitenpees. D< rapeut zei dat gitaarspelen oefening voor zijn hand de kampvuurliedjes. Stelde voor. Maar we hadden huis." Zijn leraar Nederlands was zanger-tekstschrijver stra. Die schreef elk jaar voor de bovenbouw. Schaafsma nog maar in wilde hij zielsgraag meedi ontdekt dat ze geen Van mijn krantenwijk kocht gulden een bas. Ik kon vier ®>i op gitaar, maar ik stapte nale met de mededeling dat ik bap En de gitarist legde me vervtft uit in welk vakje ik mijn vingr zetten." fa Met basspelen is het inmiM goed gekomen. Vorig jaar njV een tournee door Europa Pe Amerikaanse bluesman. „Zalfa in de kleedkamer met Mickfai kon me zo goed voorstellers hij ooit uit de Rolling Stonesh'f Gewoon een slap bandje. Als|fs ger van de Stones me zou beta; een tour zou ik ja zeggen. Afa het geld. Maar als ik een afli van Little Feat zou krijgen, bfa Stones direct af." F Auteur 'inspector Morse' ereburger londen De schrijver van de 'inspector Morse' boeken, Colin Dexter, wordt op 26 februari beloond met het ereburgerschap van Oxford. De 70-jarige Dexter krijgt die eer vanwege de inter nationale aandacht die hij met zijn boeken voor de stad heeft verworven. De schrijver heeft veertien Morse-romans op zijn naam staan, die goed waren voor 33 televisiefilms, waarin tach tig fictieve moorden werden gepleegd. De films zijn grotendeels opgenomen in en rond Oxford, de woonplaats van Dexter. Aan de serie kwam een einde toen de inspecteur, gespeeld door John Thaw, in de laatste aflevering aan een hartaanval overleed. Actieschilder Vicente overleden madrid De Spaanse schilder Esteban Vicente, een van de grondleggers van de abstract-expressionistische school van New York waaruit Jackson Pollack en Mark Rothko zijn voortge komen, is woensdag in zijn huis in de Verenigde Staten overle den. Vicente is 97 jaar geworden. Hij werd geboren in Spanje. Als jonge man woonde hij in Parijs, waar hij Pablo Picasso en Max Ernst leerde kennen. In de jaren vijftig richtte hij met Wil lem de Kooning een studio op in New York en was hij een actief lid van 'The Club', een forum dat een belangrijke rol vervulde bij de vorming van het abstracte expressionisme, ook wel de New-Yorkse school of action painting genoemd. Rembrandt voor Israël Museum Jeruzalem Een schilderij van Rembrandt van Rijn wordt het nieuwe pronkstuk van het Israel Museum in Jeruzalem. Het bij bels tafereel 'Knielende apostel Petrus/Petrus in het gevang' uit 1631 is een geschenk van de Amerikaanse filantroop Michael Steinhardt en zijn vrouw uit hun eigen kunstverzameling. Het echtpaar wil hiermee Israël in deze moeilijke periode een hart onder de riem steken. De 'Knielende Apostel Petrus' is het eer ste werk van de Nederlandse meester in de permanente collec tie van het Israel Museum. Nieuw album REM in mei Washington REM, de band van zanger Michael Stipe (foto) brengt in mei aanstaande een nieuw album, met de titel 'Re veal', op de markt. De band onthulde dit gisteren zelf op haar website. Morgen staat REM voor het eerst sinds lange tijd weer op het podium tijdens het Rock in Rio festival. Het is bijna twee jaar geleden dat de band een concert gaf. foto reuters/ian hodgson leiden De opera komt tegenwoordig niet alleen meer uit Wenen, Milaan of Venetië, maar ook uit Gdansk, Lodz en Moskou. Dat wil zeggen, de uitvoe ring daarvan. Voor peperdure produkties als 'Carmen', 'La Ta- viata', 'Nabuco', 'La Bohème', 'Die Lusti ge Witwe' en 'Aïda' draaien Oosteurope- se gezelschappen hun hand niet om. Zo verzorgt Supierz Artist Management dit jaar in Nederland alleen al 262 voor stellingen die naar schatting zo'n 180.000 bezoekers zullen trekken. In dit kader is de Leidse Schouwburg op 22 januari het toneel voor 'Die Zauberflö- te' van Mozart, ge bracht door het Gro te Theater van Lodz. Dat gezelschap staat onder leiding van di rigent Gert Meditz, in 1978 winnaar van het Herbert von Ka- rajan Concours en la ter nog verbonden aan het Scala in Mi laan. De ster van 'De Toverfluit' is Joanna Wos als Koningin van de Nacht. Eerder was zij in Leiden te zien in 'Luci di Lam- mermoor'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 18