in de provincie De wederopstanding van Tante Leny ElillC V6Ic~ Boeken Wie schrijft als Balzac, is altijd welkom Medicijnen-maffia verwoest Afrika le CARRÉ II J VRIJDAG 12 JANUARI 2001 DA' Uiitli.- ROMAN RECENSIE NOP MAAS 'Neef Pons' door Honoré de Balzac. Ver taald en van een nawoord voorzien door Theo Kars. Uitgeverij Athenaeum - Polak Van Gennep. Prijs: 75,-. In zijn romans probeerde Ho noré de Balzac (1799-1850) de contemporaine Franse samen leving te portretteren. Zijn werk krijgt daardoor sociologische trekken en is onmiskenbaar in teressanter dan de doorsnee ro manliteratuur uit die periode die het vooral moet hebben van de intrige. Onder de pen van Balzac wordt Parijs bij na een persona ge, dat leeft en streeft, dat als een mens zijn in consequenties heeft en nu weer eens aan de ene en dan weer aan de andere nei ging de vrije teu gel geeft. In zijn poging om algemene tendensen te formuleren, spaart Balzac de oordelen over bepaalde bevolkingsgroepen niet. Iemand uit Auvergne is een onbetrouwbare handelaar die zijn moeder zou vermoor den voor een meevallertje, jo den zijn lepe gierigaards die -hun rijkdom angstvallig verber gen, Parijzenaars zijn tuk op schandaal en sensatie. Je zou ook kunnen zeggen dat wat in 1840 nog een vorm van sociolo gie en wetenschap was, in de loop van de volgende anderhal ve eeuw verworden is tot be denkelijke stereotiepen en vooroordelen. En dat is niet het enige wat je tegen Balzacs, door Theo Kars van een nieuwe vertaling voor ziene roman Neef Pons kunt in brengen. De personages zijn bijna karikaturen; hun hande lingen zijn nogal eens onwaar schijnlijk. Er zitten inconse quenties in de roman; de medi sche beschouwingen doen middeleeuws aan. Niettemin' verzekert de auteur de lezer en kele malen dat zijn verhaal echt gebeurd is. De titelfiguur van Balzacs ro man is een oude musicus die twee passies heeft: lekker eten en oude kunstvoorwerpen ver zamelen. Eten doet hij bij fami lie en beschermers, kunst koopt THRILLER RECENSIE JAMES MCCONIGAL 'The Constant Gardener' door John Ie Carré Uitgeverij Hodder Stoughton Pnjs: 49,95 Net als andere schrijvers in het genre, moest John le Carré na de val van de Muur op zoek naar een nieuw onderwerp. Le Carré schreef over criminele or ganisaties The Night Manager), het kanaal van Panama The Tailor of Panama) en het lot van volkeren aan de rafelrand van de voormalige Sovjet-Unie {Single Single). Wat bleef in zijn werk was de strijd van het individu tegen de vijand (gehei me diensten van de tegenpartij) of het thuisfront: corruptie, machtsmisbruik, ontkenning van simpele menselij ke waarden. In zijn nieuwe boek The Con stant Gardener (de hoofdper soon is hobbytui nier van hoog- Engels niveau) identificeert Le Carré een nieuwe vijand: de ge neesmiddelenin dustrie. Meedo genloos, almach tig, onoverwinnelijk. Maar de strijd ertegen is het strijden waard, al leggen de hoofdper sonen het loodje, worden zij uitgeschakeld in hun carrière of omgekocht. Blijvend in Le Carré's werk is de subtiel beeldende stijl. Hij springt heen en weer in tijd en plaats, verweeft plot met sub plot. De lezer moet zijn best doen. Maar Le Carré's ragfijne manier van vertellen is zeer ef fectief. De beschrijvingen van Afrikaanse ziekenhuizen en mortuaria zijn misselijkma kend. Dat geldt, vertaald naar een abstractere Westerse we reld, ook voor de gedragingen van de Britse diplomatieke dienst. Kern van zijn nieuwe boek is de moord op een jonge Britse diplomatenvrouw in het door aids en politieke corruptie ge teisterde Kenya. De mooie Tes sa Quayle is een onafhankelijke vrouw, geenszins het doorsnee diplomatieke gansje. Haar man Justin weet nauwelijks iets af van het leven dat zij - opgeleid THE CONSTANT GARDENER hij bij kleine handelaars. Hij heeft een neus voor het bijzon dere dat nog niet als zodanig ontdekt is. ledereen denkt dat hij arm is, totdat hij ziek wordt en bekend raakt dat hij een ver mogend man is. Iedereen die op de hoogte is, verandert in een hyena, want geld is nu een maal de belangrijke drijfveer van de mens. De dokter, de hooggeplaatste familieleden, een Touche advocaat, een in an tiek scharrelende buurman uit Auvergne en de conciërge annex huishoudster van Pons: allemaal pro beren ze zich geheel of gedeeltelijk van de erfenis te verze keren. Vooral de conci erge met haar onna volgbare woorden vloed groeit uit tot een personage van mythologische pro porties. De sterven de Pons en de naïe ve Duitse musicus Schmucke die met hem samenleeft worden platgewalst onder haar verbale bommen en granaten. Als zowel Pons als zijn erfgenaam Schmucke aan het eind van de roman het loodje hebben gelegd en in een slothoofdstuk de balans wordt opgemaakt, blijkt net als in het echte leven dat lang niet altijd de ondeugd gestraft wordt. Balzacs romans zijn een ge not om te lezen, ondanks de bezwaren die je er tegenin kunt brengen. Dat is het wonder van de literatuur. Balzac is onweer staanbaar, zelfs als hij lucht geeft aan zijn vooroordelen. Neem bijvoorbeeld zijn be schouwingen over 'de' Duit sers. De Duitse liefde voor on derzoek 'brengt een Germaanse geleerde ertoe in slobkousen honderd mijl af te leggen om een waarheid te vinden die hem toelacht naast de put on der de jasmijn op zijn binnen plaats'. En: 'hun behoefte on belangrijke natuurverschijnse len een betekenis te geven die licht zou werpen op de mense lijke ziel, een drang waaruit de onbegrijpelijke werken van Jean-Paul Richter voortkomen, de benevelde teksten van Hoff mann, en de heiningen die Duitsers om de meest eenvou dige vraagstukken plaatsen.' Wie zo schrijft, is altijd wel kom. er mi enst [jeei rdei [der br ROMAN RECENSIE terk Ruim honderd jaar geleden was het een literaire hyjvoni tragische teloorgang van de in de liefde teleurgeniel< jongedame. Zij keert terug in 'De gelukkige', de gep jqj neerde nieuwe roman van Mensje van Keulen. zwijgt Nora en berust ongeluk. Totdat een nieuwe, -j, neerde liefde haar bij ha (h0j den grijpt. Weliswaar deze liefde door de beri 0ier] de Martin geënsceneeri ,n 5( waar hij geen rekenii ipU| houdt, is het initiatief va pPn Zij veria 'Het rubberparadijs' van Joost Swarte. ILLUSTRATIE UIT BESPROKEN TIJDSCHRIFT als juriste - leidt als activiste in het Kenya dat de blanke buiten landse elite liever mijdt: niet- bestaande basisgezondheids zorg in de dorpen en stinkende mensenpakhuizen die door gaan voor ziekenhuis in de hoofdstad Nairobi. Sleutelrol in dit drama wordt opgeëist door de farmaceuti sche industrie. Afrika wordt ge bruikt als proeftuin voor de Westerse wereld. Medicijnen die in Europa en de VS nog niet mogen worden gebruikt, wor den massaal voorgeschreven aan arme Afrikanen. Le Carré overtreft zijn gebruikelijke cy nisme moeiteloos als hij een betrokkene laat zeggen: „Je denkt toch zeker niet dat wij mensen doden die al niet ten dode zijn opge schreven!?" Het gaat om een omstreden medi cijn tegen tbc, dat vooralsnog meer slachtoffers maakt dan mensen ge neest, maar waar van de producent denkt dat als de kinderziekten in Afrika eruit zijn ge haald, de markt in Europa en de VS rijp zal zijn. In zijn nawoord zegt de schrijver tegen de lezer die denkt 'Gelukkig is het maar een roman', dat hem bij zijn onder zoek in de praktijk is gebleken is dat 'Dit verhaal maar een tamme ansichtkaart is vergele ken met de werkelijkheid.' Bij alle cynisme van de schrij ver laat hij ook een klein beetje hoop gloren. Er zijn mensen die ondanks persoonlijk verlies de goede strijd blijven voeren. Afrika mag dan een speeltuin zijn van corrupte machtheb bers, goedbedoelende hulpver leners en ex-koloniale mogend heden (en, vooral, van kerels; van Le Carré mogen vrouwen het voor het zeggen krijgen), de klok wordt toch af en toe ge luid, voor wie het juiste geluid wil horen. En zelfs een schijn baar onoverwinnelijk genees- middelenbedrijf kan de aan- deelhouderswind tegen krijgen. Toch kent het boek geen hap py end. Le Carré brengt aan het slot de laatste hoop van de lezer om zeep dat er nog iets goed kan komen in dit leven. Een beetje stripliefhebber is uitgeverij Oog Blik en Joost Pollmann veel dank verschul digd. Ter gelegenheid van de door de laatste in Rotterdam ingerichte tentoonstelling Tan te Leny Exposeert Weer heeft Oog Blik eenmalig een nieu we uitgave van het roemruchte Tante Leny Presenteert ge maakt. Tal van interessante striptekenaars, die 25 jaar gele den nog de voorhoede vorm den van het Nederlandse beeldverhaal, hebben hun re putatie bevestigd in een unieke uitgave van dit puur Neder landse underground-stripblad. Aflevering 26 van Tante Leny Presenteert biedt bijdragen van de crème de la crème van de Nederlandse striptekenaars. Joost Swarte's held Jopo de Po- jo droomt in dit nummer over een condoomparadijs. Het be vat verder een onnavolgbare bijdrage van Bill Bodewes, een ontroerend verhaal van Peti Buchel, onafgemaakte stukjes blues-tekeningen van Peter Pontiac, abstracte wirwar van Armand Stijnen en klassieke smulverhalen van oprichter Evert Gerardts. Met de inbreng tMgnrjfri iHiBniJhiia 1. (-) J.K. Rowling. Harry Potter en de vuurbeker De Harmonie, ƒ34,90 2. (-) Sandor Mérai, Gloed Wereldbibliotheek, 29,90 3. (1) Geert Mak, Lopen met Van Lennep Waanders, 49,50 4. (8) Jostein Gaarder, Maya De Prom, 49,95 5. (-) Varlam Sjalamov, Berichten uit Kolyma De Bezige Bij, 125,00 6. (-) Nicci French, Het geheugenspel Ambo Anthos, ƒ25,00 7. (4) Jessica Durlacher, De dochter De Bezige Bij, 39,90 8. (-) Bernard Schlink, De liefdesval Ambo Anthos, 42,50 9. (-) Mensje van Keulen, De gelukkige Atlas, 39,90 10. (3) Barbara Voors, Zusje van me De Geus, 29;90 1. (-) Sun Tsu, Winnen zonder strijd Gottmer, 36,95 2. (1) Daniel Ofman, De kernkwaliteiten van het enneagram Scriptum, 29,90 3. (-) Allan Barbara Pease, Waarom mannen niet luisteren Spectrum, 10,40 4. (-) Paulo Coelho, De alchemist Arbeiderspers, 19,90 5. (-) Robert Berkow (e.a.), Merck Manual Medisch Handboek Bohn Stafleu van Loghum, ƒ99,00 6. (-) Charles Darwin, Over het ontstaan van soorten Nieuwezijds, 59,90 7. (8) Allen Carr, Het kleine boekje van Stoppen met roken De boekerij, 7,50 8. (-) Richard N. Bolles, Welke kleur heeft jouw parachute? Nieuwezijds, 45,00 9. (-) Allan Barbara Pease, Waarom vrouwen niet kunnen kaartlezen Spectrum, 10,40 10. (-) Daphne Deckers, De geboorte van een moeder Tirion, 19,90 De boekentoptien wordt wekelijks samengesteld op basis van 'erkoopciifers van de joekhandel: boekhandels De Vries in Haarlem en Kooyker Ginsberg in Leiden. van Mark Smeets, Aart Clerkx, Harry Buckinkx en Ever Meu- len is aflevering 26 weer net zo spannend, uitdagend en prik kelend als al die onnavolgbare afleveringen van 25 jaar gele den, toen het pure ontdekken het uitgangspunt was van het striptekenen. Aflevering 26 van Tante Leny Presenteert is te krijgen bij de stripwinkel en kost 14,95. Een eerbewijs. Zo moet de in breng van 19 vooraanstaande striptekenaars aan de Boom van de twee Lentes worden be oordeeld. Dit langlopende pro ject van tekenaar Will ('Baard en Kale') en scenarioschrijver Rudi Miel heeft heel wat hin dernissen overwonnen en dreigde uiteindelijk met de dood van Will in februari 2000 onvoltooid te blijven. Negentien vrienden-tekenaars van Will namen daar echter geen genoegen mee. Het ver haal, waarin de tekenaar zoveel had geïnvesteerd, mocht niet in de la blijven liggen. Daarom spraken de vrienden af de door Will gevormde personages over te nemen en het album af te :i;U ra 4;««14 N m 4 ï1 I maken volgens het plan van Miel. Een helse opgave voor te kenaars met een geheel eigen stijl en eigen voorkeuren. Desondanks is de Boom van de twee Lentes er gekomen. Miel coördineerde de samenwer king en kreeg er hoofdpijn van. Hij worstelde met afvallers, voorstellen tot wijziging en deelnemers die de deadline niet haalden. Walthéry, Franz, Le Gall, Hermann, Mézières, Roba, Hausman, zoon Maltaitè en de anderen slaagden in hun opzet. Ze construeerden met z'n allen een 'zoektocht naar de liefde en naar het idee van een aards paradijs, in de vorm van een avontuur vol omzwervingen'. Het album bevat zes platen van Will, waarvan de laatste eindigt in de vage schetsen van het potlood. Vandaar pakt Walthéry de- draad op met eveneens een pa gina potloodschetsen. De rest van het verhaal gaat verder in kleur met een of meer pagina's van de 19 vrienden. Aan de echte stripliefhebber de taak uit te vinden welke tekenaar welke pagina's maakte. (Uitg Le Lombard, kaft). 11,25; zacht Toegegeven: Fokke en Sukke hebben psychiater Sigmund enigszins in de schaduw ge plaatst van de publieke belang stelling. Toch is deze geniale zielknijper uit de Volkskrant nog altijd meer dan de moeite van het lezen waard. Zijn le vensvisie en de reacties van zijn mondige patiënten leveren continu humor op van een hoog niveau. Ook deel 7 van de creatie van Peter de Wit is puur genieten. Sigmund: 'Ik verzeker u dat het niet mijn gewoonte is met patiënten naar bed te gaan'. Vrouw: 'Maar ik ben he lemaal geen patiënt'. Sigmund: 'Als u met me naar bed bent geweest wel'. (Uitg. De Harmo nie, 17,50; zacht kaft). Ook verschenen: Kogels en jar retels, de avonturen van Urba- nns door Urbanus en Linthout (Standaard, 8,95). De huilen de hooligan, FC De Kampioe nen door Hec Leemans (Stan daard, 8,95). Het land van de afgronden door A.P. Ducha- teau (Le Lombard, 10,95). WIM VOGEL "De gelukkige" door Mensje van Keulen Uitgeverij Atlas Pnjs 39,90 De liefde in het burgerlijke hu welijk is een schijnvertoning; het thema van De gelukkige lijkt - zie Madame Bovary en Eline Vere - weinig origineel. Daar komt bij dat haar hoofdper sonage, de 37- jarige Nora Bor- ger-Wiarda, een literair zeer be laden voornaam heeft. Want No- ra, zo heet toch Ibsens belang rijkste persona ge in Een pop penhuis (1879), een drama waarin ook al weer weinig overblijft van de hooggespannen verwachtingen waarmee een keurige vrouw aan een huwelijk begint. Waarom Van Keulen haar ro man de titel De gelukkige gaf, blijft tot op de laatste bladzij den onduidelijk. Het leven van Nora, de enige dochter van een doktersgezin ergens ver weg in de Nederlandse provincie is im mers vooral een aaneenschake ling van foute keuzes en half slachtige beslissingen. Als 17- jarige middelbare scholier raakt ze verslingerd aan Martin, niet de meest ideale schoonzoon: drieëndertig, gescheiden, vader van een mongoloïde zoon om wie hij zich niet bekommert, een patser, verslaafd aan vrou wen, glimmende auto's en Elvis Presley. Na een geheim huwelijk in het Schotse Edinburgh, keren ze terug naar hun dorp. Een kind wordt geboren en in de bijna twintig jaar daarna ver wordt de hartstocht tot sleur en ervaart de intro- en vooral re trospectieve Nora dat Martin haar als zijn bezit ziet waar je van alles mee mag doen. Schof feren, bedriegen, beliegen en alleen vrijen als hij dat wil. En net als veel van haar negentien- de-eeuwse voorgangsters Hl •ft vv mw Eindeloos ijsberen of gegooi met asbakken en proppen papier - welke taferelen spelen zich af in de werkkamer van de schrijver? Deze ru briek geeft een inkijkje in het schrijfproces. In deel 24: Geerten Meij- sing (1950), schrijver van romans als 'Veranderlijk en wisselvallig' (AKO-prijs) 'Tussen mes en keel' (Gouden Uil) en, afgelopen herfst 'Dood meisje'. „Ik had de hoop dat het schrijven me in de loop der ja ren steeds makkelijker af zou gaan. Dat ik als een schoen maker fluitend aan het werk zou zijn. Het tegendeel is waar. Na mijn debuut is het alleen maar zwaarder gewor den. Elk nieuw boek is een uitputtingslag, waarbij ik me voortdurend afvraag of ik het einde haal. Past de stijl wel bij het onderwerp? Zijn de perso nages geschikt? Je mag nooit opgeven, ook al kom je soms weken niet vooruit of moet je hele passages woord voor woord je strot uit trekken. Vre selijk werk. Alsof je blind door een archipel vaart met alle maal ondieptes waarop je vast kunt lopen. Ik schrijf bij voorkeur 's nachts. Dan is het stil, ook in huis. Ik moet er niet aan den ken dat iemand onder het schrijven mijn kamer zou kunnen binnenwandelen. Dan voel je je niet vrij meer. Stel dat iemand over mijn schouder iets zou lezen - ik zou die pagina meteen uit mijn boek scheu ren. Niemand krijg iets te lezen voordat het af is. Ik begin bij het schrijven van een nieuw boek altijd met hoofdstuk twee. Pas als al lerlaatste schrijf ik het begin uit. Dan kun je daar al preluderen op alle verwikkelin gen die de lezer te wachten staan, ook op zaken die je pas gaandeweg het schrijven hebt ontdekt. Daardoor kun je dat eerste hoofdstuk een bepaalde nadruk, een ze ker aplomb geven. Dat hoofdstuk twee dan vaak wat minder is valt de lezer, over donderd door het begin, al helemaal niet meer op. Als ik schrijf liggen er altijd vierentwintig rode potloden op mijn bureau, vaak pas geslepen. Ik tik er het ritme mee waarop ik de zinnen construeer of zit er achteloos mee te spelen. Mischien is het me nog wel het meest om de geur te doen, zo'n net geslepen potlood - heerlijk! Verder heb ik weinig rituelen. Er bestaat geen effici ent middel dat de inspiratie bevordert. Soms kan een halve fles Jack Daniels of een aantal amfetaminen je in een goede schrijfmood brengen. Je hebt de juiste combinatie nodig van een fikse dosis branie en bluf, en een grenzeloze zelfkritiek. In de anderhalf jaar dat ik aan een boek schrijf gaan er heel wat elixers, pillen en opwek kende theeën doorheen. Schrijven is omgekeerde top sport, zei Adri van der Heijden al eens. Het is zó ongezond, dat je na een boek volkomen uitgeput bent. Zeker in de laat ste fase kom ik amper nog aan slapen toe, zelfs in je dromen suizen er voortdurend boekenpagina's voorbij. Herlezen doe ik nooit, kan ik niet. Zelfs niet de tekst van de vorige dag. Ik vind het verschrikkelijk om mijn eigen teksten on der ogen te krijgen. Pas jaren later durf ik het aan. Als ik inmiddels het idee heb dat mijn boek net zo goed door een ander ge schreven had kunnen zijn." TEKST: MARTIN HENDRIKS MA FOTO: LEX VAN ROSSEN nieuwe een dron welddadi blijkt vlucht nieuw: t de provincie, terug naaij De dorpelingen noem labiel, zwak, romantisl voorspelbaar, mal, de typisch een migrai stout, tijdelijk gestoord, haar negentiende voorgangsters 'romanti noemd, Nora is ziekelij met name Martin. Vanvi toch De gelukkige als ti wordt pas duidelijk bij knoping in het slothoofi De gelukkige is een n schreven, realistisch met een ingenieuze sp; boog en een effectieve logie. De honderden di de tientallen zij lijntje soms wat overdadig m - uiteindelijk evenzovele tjes in het geraffineerdi iek dat Mensje van Keu ons heeft ontworpen, passioneerd portret var passioneerde vrouw danks alle feministist worvenheden van de honderdvijfentwintig vaart dat iedereen zii vrijheid en zijn eigei steeds opnieuw moet ju ten. epc iet i ten stei r.V r Sc d IJraM4ï«Wïlittl Het verhaal van Murasaki de Dalby (Anthos, 65,00). Hom e het léven van de mysterieuze 2 hofdame Murasaki Shikubu.i S{ schrijfster van het magistrale uertellling van Genii, een van en meest belangrijke liefdesn ds de wereldliteratuur. pt v Weense passie door Lilian Fa orde (Anthos, 69,50). Magnolia B |aaj^; dochter van een Oostenrijkse en een zwarte Amerikaan, gaa van Anna Freud spelen in eei Tussen haar en zangleraar Jo Horath ontstaat een liefdesre het decor vormt van een andt geschiedenis waarbij Magnol betrokken raakt. Het glazen paleis door Amiti (Bert Bakker, 49,50). Birma, Het onafhankelijke koninklijk wordt door de Engelsen versl die: bij India gevoegd. Het glazen j, c eens de trots van Birma, won leeggeroofd. De koning verlui en ziin gezin naar een onherbcrj iter E laats in India en een hofmd g gt esluit hem te volgen. Terwij wereld om haar heen onafwe verandert, blijft zij gevangen web van geheimzinnige hofn al Pc Prins door lb Michael (De 49,90). Mei 1912. Aan de Dee spoelt een dode zeeman in e< aan, goed geconserveerd doo tientallen jaren van opsluitin |P Groenlanase ijs. De 12-jarige vakantiekind in een pension, hem. De onbekende zeeman Maltes bewaarengel. Aan de Achtergracht, honde 'J1 GG&GD door Han Israels en ek vv Mooij (Bert Bakker, 36,50). hoofdstedelijke GG&GD - de grootste en belangrijkste gemeentelijke gezondheidsd ons land - bestaat in 2001 ha jaar. De dienst verstrekte aan gratis geneeskundige hulp, n ook toezicht op de openbare en organiseerde de bestrijditi besmettelijke, toen nog vaak ziekten. Het Tiananmen-dossier doo Nathan en Periy Link (Conti 69,90). In 1989 oezetten Chin studenten het Plein van de H Vrede in Peking om te demo voor hervormingen. Maar hc studentenprotest werd een n kwestie onder mondiale me< aandacht, die uiteindelijk tol dramatisch einde kwam. Het Tiananmen-dossier bestaat enorme hoeveelheid geheim documenten die betrekkingl op de studentenopstand. De Amazon.com business dl Rebecca Saunders (Elmar, Onderzoeksjournaliste Rebel Saunders analyseert in dit bo ideeen. dromen en strategie# Bezos, de man die Amazon U voorbeeld van ondernemen scherpst van de snede in de I Economie maakte. ehi stre [2 ort. Ie h< dii en v illèr aars ukei Ie re SE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 12