Schaamte en schuld bij Freek Lebbis en Jansen echt niet milder 'Toon deed nooit zomaar watÊ Sesamstraat viert jubileum met pop Cher: een popidool op leeftijd ZATERDAG 30 DECEMBER 2000 Het succes van Sesamstraat is ongekend. Het programma, waarin Bert en Ernie (in Neder land met de stemmen van Paul Haenen en Wim T. Schippers) vanaf het allereerste moment fi gureerden, wordt inmiddels in meer dan negentig landen uit gezonden. Het programma is met zijn 25 jaar de langstlopen- de kindertelevisieserie in Ne derland. Voordat in januari de feestelijkheden in de straat los barsten en onder anderen pre mier Kok en André van Duin komen voorlezen, is er op ou dejaarsavond een speciale afle vering te zien, die zich onder de titel Sesamstraat goes pop! in Paradiso, Amsterdam afspeelt. Het idee voor Sesamstraat is af komstig uit de VS, waar het kleuteronderwijs in de jaren zestig flink te wensen overliet. Dat betekende dat vooral kans arme kinderen met een behoor lijk leerachterstand aan de lage re school begonnen. Het was producente Joan Ganz Cooney die in een televisieprogramma speciaal voor kleuters de oplos sing zag. Ze kreeg vervolgens hulp van Jim Henson, Jon Sto ne en Joseph Raposo bij het ontwikkelen van de formule. Nieuw was dat er geen weten schappelijke rapporten werden gebruikt om de Ideutervriende- lijke serie in elkaar te zetten; de kinderen zelf vormden het uit gangspunt. Besloten werd de leerstof als een pak wasmiddel te verkopen. Uit observaties was namelijk gebleken dat heel jonge kinderen werden geboeid door reclamefilmpjes. Die een duidigheid in de boodschap be hield haar aantrekkelijkheid voor jongeren doordat er van allerlei :dh|róken als teken- film, pop^^^i live-action ge bruik u er^^emaakt. Vaste onderdelen van 'Sesam straat' zijn de liedjes. Ze wor den door de samenstellers om schreven als een uiterst kost baar bezit, en niet alleen omdat de productiekosten erg hoog zijn. Voor die leerzame vrolijk heid leenden namelijk Neder landse auteurs zoals Willem Wilmink, Karei Eykman en Ted van Lieshout hun talenten, ter wijl Harry Bannink en Henny Vrienten ze van pakkende mu ziek voorzagen. Om die reden is het dus niet zo yf^yiifl^lat bij dit jubileum nog eens wordt te ruggeblikt op die liedjes. An ders is dat ze in een met kleu ters en htm ouders gevuld Para diso niet door Bert en Ernie, Ie- niemienie, Graaf Tel, Tommie. Frank en Pino worden gezon gen, maar door een keur aan Nederlandse artiesten als Da niël Lohues van Skik, Ellen ten Damme, Bennie Jolink van Normaal, Marcel de Groot en Jack Poels. De vaste bewoners van de straat houden zich veel al op in de kleedkamer om daar de artiesten moed in te spre ken. De presentatie is in handen van Wim T. Schippers, die zich voordoet als het domste jonge tje van Nederland. Het levert, onder regie van Eric Blom, een nogal onbeholpen uitzending op, die al improviserend in el kaar lijkt te worden gezet. Zo ontdekt Schippers pas halver wege de aflevering de kracht van de (vaak leuke) kleedka mertaferelen - die zichtbaar worden gemaakt middels een groot scherm - en missen veel muzikanten een natuurlijke verbondenheid met het liedje dat ze zingen. Vaak lijkt het als of ze de tekst nauwelijks ken nen. Jolink heeft zijn tekst voor Troeteldier - dat hij samen met Ellen ten Damme zingt - zelfs weggemoffeld achter twee luid sprekers. Misschien had het aardiger televisie opgeleverd als hij die tekst gewoon zichtbaar had vastgehouden. Niemand beter dan een kleuter begrijpt dat het uit het hoofd leren van zo n liedje veel moeite kost. Toch zitten er ook mooie mo menten in, zoals de heel soul volle uitvoering van Ik verloor mijn koekie in de disco door Berget Lewis en de Gospel Train, de tex mex-interpretatie van Horlepiep door Jack Poels (Rowwen Hèze) en zijn accor deonist Tren van Enkevort - Schippers: 'Hij zingt voor zijn eigen zoontje. Daarom staat hij zich zo uit te sloven' - en de ballade Dood zijn duurt het langst van Maarten van Roozendaal, die eerst niet wil de, maar met zijn prachtig strij kende cellist kippenvel veroor zaakt. HILVERSUM GPD Sesamstraat goes pop, Neder land 3, zondag 31 december, 19.00 uur Cabaretiers steppen door 2000 In een tijd vol jaaroverzichten, kan en mag de oudejaarsconfe rence van Lebbis Jansen niet ontbreken. Na ruim tien jaren van terugblikken wordt hun show nu voor het eerst op de laatste dag van het jaar op tv uitgezonden. Een 'O ja-beleve- nis' met improvisaties over Maxima en Laurentien, hippe stepjes en onmogelijke tolpoor ten, de excuses van Kok en ge miste strafschoppen. Maar kun je ook Enschede behandelen in een grap? Ja, natuurlijk. Maar er speelt dan wel iets van gevoel mee." Een levensgroot dilemma doemt op voor Lebbis (Hans Sibbel) en (Dolf) Jansen. Wil je alle actualiteiten van 2000 nog eens in herinnering roepen, dan kun je voor je goede 'caba retiersfatsoen' niet heen om de uitbundige begrafenis van.de vermeende crimineel Klepper, die onder escorte van een scha re Heli's Angels een ronkende uitvaart kreeg. Maar zegje iets buitenparlementairs over de ondernemende mannen van de motorclub, dan loop je het risi co dat ze op visite komen. En moet je, net als de letterlijk aan geslagen Henk van Dorp dat onlangs deed, publiekelijk je excuses maken. Lebbis: „We moeten maar iets zeggen in de trant van: het zijn gewone, rustige jongens die veel vlees eten. Daar worden ze groot en sterk van. Als iedereen een Heli's Angel zou zijn, dan zouden we in een betere wereld leven." Jansen: „Dan had je ook minder files." Lebbis priemt zijn vinger naar de verslaggever: „Maar schrijf alsjeblieft niet op dat ik de eerste week van janua ri op Elba vakantie vier." Het cabaretduo staat evenals Freek de Jonge op oudejaars avond op het derde net gepro grammeerd. Twee oudejaars conferences is zelfs voor de g oefende kijker een overdaad. Lebbis: „Men moet het maar opnemen." Ruim een decennium lang ou dejaarsconferences: wordt het niet een beetje spelen op routi ne? Lebbis: „Kom op, zeg!" Jan sen: „Zoals wij het spelen, kan het nooit op routine. Elke dag komt er wel iets nieuws in. Er is ook een heel dunne lijn tussen goed spelen en héél goed spe len. Het publiek kan het nau welijks zien, maar wij voelen zelf of we er in knallen, of niet." Lebbis: „Elk jaar zegt men dat we milder zijn geworden. Wat moet je dan roepen om niet mild gevonden te worden: dat de koningin aids moet krij gen, zo snel mogelijk? Het slaat helemaal ner gens op. We zijn juist agressiever geworden en hebben een fel uitge sproken mening over zaken, maar ja, zij zien het anders." Jansen: „Het is mij om het even. Lebbis Jansen, nu nog milder! Motherfuckers!" Lebbis: „Ja, neem gerust uw kinderen mee!" Oudejaarsconference van Lebbis Jansen, Neder land 3.VARA, zondag 31 december, 20.30 uur. Prima oudejaarspro gramma Om de zappers op oudejaarsavond de wind uit de zeih te nemen begint Freek de Jonge zijn oudejaarsprogran ma De Gillende Keukenmeid met een paar lekkere plat grappen. Want je moet gewoon met de deur in huis va len, dan blijven ze kijken op 31 december. Freek de Joi ge is in vorm, érg in vorm. In een tweekleurig ruitjespak, waar een ouwe rocker jaloers op kan zijn, betreedt hij de are na om het jaar 2000 met ons door te nemen en er is geen be langrijke gebeurtenis of opval lend detail dat het afgelopen jaar aan zijn aandacht is ont snapt. En daarover worden geen platte grappen gemaakt. Daarover worden harde noten gekraakt, geheel in de traditie van De Jonge verpakt in een aantal ver haallijntjes. Waar hij bij voort during van afwijkt om even uit te halen. En wie dit jaar een beetje heeft opgelet, kan zelf al op een rijtje zetten wie en wat daarvan het slachtoffer zijn. Met ongeremd cynisme krijgt de zwijnenjagende koninklijke familie een veeg uit de pan, die immers in het najaar 'een fas cist uit Argentinië voor het avondeten had uitgenodigd'. Een dergelijke familie mag vol gens De Jonge nog blij zijn dat Nederland ze binnen de lands grenzen gedoogt. Het jaar 2000 was volgens Freek het jaar waarin de schaamte is verdwenen uit onze cultuur en heeft plaatsgemaakt voor schuld. „Schaamte is onover- draagbaar, maar schuld kun je van je afschuiven. Schaamte is de stilte, schuld is heavy me tal." Hij vertelt het verhaal va een Japanse acteur die op he toneel de stilte vertoont en ti dens een belangrijk optreden l zijn concentratie verliest en zich daarvoor letterlijk dood schaamt. Hij pleegt zelfmoor in stilte. De thema's schaamte en sch zijn ook toe te passen op de vuurwerkramp in Enschede. Het programma heet niet vo< niks De Gillende Keukenmeii Als geen ander weet de oude meester De Jonge dikke pret paard te laten gaan met in houd. Meer dan een houten stoel en een piano heeft hij n nodig, hij gaat met microfooi en publiek te keer op een ma nier waar bijna elke stand-uf comedian een puntje aan m; zuigen. Vingers op écht zere plekken leggen, aanwijzen w echt niet deugt en extra sche zijn voor mensen met een he dikke ongevoelige huid. RUUD BUURMAN- Freek de Jonge, De Gillende Keukenmeid. Nederland 3, VPRO, zondag 31 december 22.35 uur. Cher: een exotische v Er zijn overeenkomsten tussen Tina Turner en Cher. Ze hou den zich beiden sinds de jaren zestig staande in de internatio nale popmuziek, beiden waren getrouwd met hun artistieke partner, en beiden zien er nog steeds uit om door een ringetje te halen. Cher dankzij plasti sche chirurgie en een strak trai ningsschema, Tina Turner dankzij gezond eten, spirituali teit en eveneens een strak trai ningsschema. Er is ook een overeenkomst met Barbra Strei sand, kijk maar eens goed naar het uiterlijk van Cher, dat - ze ker in haar filmrollen - steeds meer gelijkenis gaat vertonen met La Streisand. De NPS zendt maandag een do cumentaire uit over popzanger en actrice Cher. In de jaren zes tig ontdekt door zanger Sonny Bono, met wie zij het duo Son ny and Cher vormde. Zestien jaar was ze toen ze Sonny ont moette. Ze trouwden, kregen kinderen, traden samen op en waren voor veel jongeren in de jaren zestig hét voorbeeld van een leuk, hip stel dat vooral lie ve liedjes zong, zoals I've got you babe. Hun grote doorbraak kwam in Londen, waar ze op advies van Mick Jagger hun geluk kwamen beproeven. „In Amerika vond men ons toch wat vreemd", zegt Cher in een van haar wei nige televisie-inter views. In Londen liep iedereen met Sonny en Cher weg. Hun stijl paste uitstekend bij de flowerpower. Maar het huwelijk hield geen stand. Cher ging op de solotoer en legde zich toe op acteren. Ze speelde onder meer in de speel films Mask, Silkwood en Moon struck en heeft inmiddels een Oscar en een Golden Globe in haar bezit. Na een geestelijke en lichamelijke instorting, be gin jaren negentig, maakte Cher haar comeback met een volle dig 'verbouwd' lichaam. Twee jaar terug stond ze bovenaan de hitlijsten met Believe. Ze voelt zich het lekkerst als ze optreedt, meestal in de meest exotische uitdossingen, publiciteitsfoto cpd met veel bloot, extravagante ge waden en pruiken. Ze houdt een imago in stand van een vrouw van vele gedaanten: sexy, mysterieus, speels, spiri tueel, maar altijd supervrouwe- lijk. Een 'monument' met een jongensachtig stemgeluid dat na veertig jaar nog steeds het zelfde klinkt. „Ik ben niet echt een goede zangeres", zegt ze zelf. „Maar ik heb de gave om het publiek een fijn gevoel te geven. En ik voel ook echt vriendschap met het publiek. Ik heb echt het gevoel dat ik mijn publiek ken". TRUDY VAN DER WEES Cher, Nederland 3. NPS, maan dag 1 januari, 19.00 uur. Freek de Jonge jongleert in zijn oudejaarsconference met schuld en schaamte. archieffoto anp paul vrfjd: Tot aan zijn dood wilde Toon Hermans zijn publiek laten lachen. foto anp koensuyk Documentaire over showman die alles onder controle had „Hij wilde weer naar het publiek toe. Om de mensen te laten lachen. En tot het allerlaatste moment heeft hij aan die wens vastgehouden." Dit zegt Mieke van Eeuwijk, 22 jaar lang de vaste assistente van Toon Hermans, in de AVRO-docu- mentaire En de wind zong. Totaal onverwacht overleed de entertainer op 22 april van dit jaar op 83-jarige leeftijd. Ook van Van Eeuwijk was verrast. „Naïef als ik was, dacht ik dat hij honderd zou worden. Manager en vriend Herman van Hove zegt: „Toon wou blijven leven, absoluut." Programmamaker Martin Maat maakte de laatste maan den van Hermans' leven van nabij mee. Het waren bij zonder creatieve maanden. Na zijn operatie in het voor jaar van 1999 zat de artiest weer vol met plannen voor een cd en een theatershow. Hij wilde niet meer Carré in. „Ik denk aan kleine zaaltjes", zegt hij in de documentai re. „Ik wil af van die aanstellerij, dat theatergedoe." Maat volgt Hermans tijdens de voorbereidingen van een nieuwe cd. Het moet de beste plaat van zijn leven wor den: „Ik ben tevreden met wat ik gedaan heb, maar zou een andere Toon Hermans willen laten ho ren." Naast de soms storende overmaat aan ver stilde scènes - Toon peinzend op een bankje, Toon starend naar een cassetterecorder, Toon piekerend in een bos, Toon in ge bed verzonken - levert dat boeiende fragmenten op. Schrijvend, schavend en schrappend komen de liedjes tot stand. Soms ook tot frustratie van zijn naaste medewerkers. „Hij schreef soms wel 486 cou pletten", vertelt zijn pianist Guus Westdorp. „Dan kreeg ik schaar en plakband en moest ik er een selectie van maken op een A4-tje. Er waren ook mo menten dat we er niet uit kwa men. Dan gingen we lopen in het bos. De buitenlucht op snuiven. Konden we daarna weerverder." In de film kibbelt Hermans met zijn 'persoonlijke org/ zer' over een aantal teksten. „Je werd er af en toe gek van, van dat veranderen", verzucht Van Eeuwijk. „Ma dat is het creatieve brein. Hij streefde naar de hoogste graad van perfectie." Was Toon Hermans een moeilijk man? Van Eeuwijk: „Ach, moeilijk... Het was meer voll dige toewijding. Oké, het was geen makkelijke man, m wel de liefste. Men begreep hem niet altijd. Toon heef mij geleerd om van mensen te houden, om nooit te ze gen dat iets beneden mijn stand was. Die liefde voelde ook in het theater. Je voelde als het ware de warmte v; uit de zaal de bühne op stromen." Met pianist Westdorp brengt Hermans een liedje over een bloeiende lindeboom op het hoekje van de Wilhelm minastraat tot wasdom. Steeds weer beginnen ze op nieuw. Dan corrigeert hij de pianist, dan verbetert de pianist hem. Bijna verontschuldigend zegt Hermans ti gen Westdorp: „Je moet niet vergeten: ik doe ook maalt' wat." g' En dat laatste was juist de grootste leugen van Toon F 5 mans, merkt manager Van Hove op. „Hij was een ech ,ie! perfectionist. Je hoefde hem over theater niets wijs te maken. Hij had alles onder controle." Nog bijna dagelijks vinden Van Hove en Van Eeuwijk nieuwe liedjes tussen Hermans' papieren. Van Hove: „Om de dag krijg ik mooie pareltjes toegestuurd. Echt hele diepgaande mooie poëzie." Maar wat hij wilde dat er zou gebeuren bij zijn overlij den, daar had Hermans vrijwel niets over op papier g zet. Van Hove: „We hebben slechts een velletje met ei tekstje gevonden. „Wat moet er met mij gebeuren? NijjKi cremeren, dat is zo'n triestig vuurtje. Liever iets als eet0 v goudomrand kaartje en op de grafsteen de tekst 'Het mooi geweest' En de wind zong, Nederland 1, AVRO, maandag 1 ja ri, 21.55 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 32