ATERDAG 23 DECEMBER 2000 y meats* h(MooH- j Y vmMb f>mi (jrtmpm mm mti mu i AU Mmmms mx&A V 1W KÓM6V A\ «w. 'öAéêN - yn lijk van de relatie die zij hebben. „De aard van de band is bepalend. Is die goed dan kan zij beter losla ten en is er weinig jaloezie ten opzichte van schoon dochter of -zoon. Minder in elk geval dan als de rela tie problematisch is. De schoonmoeder is ook het symbool voor het nest waaruit je partner komt. De meeste mensen hebben de neiging bij onenigheid om hun kind te gaan staan. Je hoort ouders bij een scheiding van hun kind niet vaak zeggen 'ach.., onze schoonzoon was zo goed, wat heeft ons Marietje hem allemaal wel niet aangedaan'. En bij een scheiding is er na tuurlijk altijd een aanvaring. Dat is maar goed ook, vind ik. Ik geloof niet zo in die scheidingen waarbij je als goede vrienden uit elkaar gaat. Als je met elkaar breekt, is het immers niet gelopen zoals je wilde. Dat is conflictueus. Want ooit was je verliefd, hield je veel van elkaar en wilde je met elkaar door het leven gaan. Als daar een einde aan komt, kan je dat con flict beter aangaan opdat je na verloop van tijd kunt bekijken wat je samen nog over hebt. Het is een rouwproces. Ruzie maakt het makkelijker om uit el kaar te gaan. Het is dan minder moeilijk afscheid te nemen. Na verloop van tijd komen de positieve din gen weer op." ~k k k De Wolf heeft wel een sluitende verklaring voor het feit dat juist mannen en niet vrouwen in schoon moedermoppen zinspelen op haar dood. „Mannen gaan veel makkelijker met agressie om en zullen zich dus sneller agressief uiten. Dat komt voort uit de op voeding. Neem bijvoorbeeld de cadeautjes die aan kinderen worden gegeven. Jongens krijgen pijl en boog en neppistolen voor hun verjaardag, meisjes meer poppen en knuffels. En als een jongen thuis komt en tegen zijn ouders zegt 'ik heb er vandaag eens flink op los getimmerd' krijgt hij een andere re actie dan een meisje dat meldt dat ze iemand in el kaar heeft geslagen. Het is allemaal heel subtiel, maar het slijt er wel in. In de Verenigde Staten zie je dat er iets aan het veranderen is op dat vlak. Ik ken de cijfers niet exact maar de diagnose anti-sociale- persoonlijkheid wordt daar tegenwoordig ook steeds vaker bij vrouwen gesteld." Tenslotte is de schoonmoeder voor de partner een dankbaar persoon om je eigen ongenoegen op af te wenden, legt De Wolf uit. „Dat is makkelijk want dan heb je geen conflict met je geliefde maar met je schoonmoeder. Je schuift de problemen die je met je partner hebt dus af op de moeder." Het is in feite hetzelfde verhaal als dat van de gou vernantes van vroeger. „Dat waren volgens de over levering allemaal beesten van vrouwen. En ongetwij feld zal een aantal dat ook zijn geweest, maar niet al lemaal natuurlijk. Of neem de kinderbescherming of de voogden van vandaag de dag. Hoe vaak wordt de schuld van problemen niet op hen geschoven. En vergeet de verhalen over de schoonvaders niet. Die zijn toch ook vreselijk. De eisen die zij stellen aan de toekomstige echtgenoot van hun dochter zijn legen darisch. Voor hun kind is toch niets goed genoeg." MARIJN KRAMP - Wat moet je doen als je nog maar zes maanden te leven hebt? - Dan moet je bij je schoonmoeder gaan wonen, dan lijkt dat een eeuwigheid. k Een man zit te wachten in de hal van het ziekenhuis. Eindelijk komt de dokter naar buiten. 'We heb ben echt alles geprobeerd' begint de arts voorzichtig, 'maar het heeft niet mogen baten. Uw schoonmoeder is helaas overle den. Hoe stelt u zich de uitvadrt voor? Wordt het begraven of cre meren?' Antwoordt de man: 'Ik wil geen enkei risico lopen: doe maar allebei.' -k - Wat is er aan de hand wanneer je schoonmoeder tot haar schou ders in het beton staat? - Dan heb je te weinig beton. Er staat een mannetje op het Muntplein in Amsterdam. Als er een tram aankomt, geeft hij een kus op de voorruit en gooit een bos bloemen naar binnen. Lijn 26 komt voorbij: kus op de voorruit en een bos bloemen door de deur. Lijn 25 komt voorbij: een kus en een bosje bloemen. Lijn 16: precies hetzelfde tafereel. Een man aan de overkant staat er zo eens naar te kijken. Op een gegeven mo ment loopt hij naar het mannetje en vraagt: 'Wat doet u toch steeds?' Zegt het mannetje: 'Gis teren is mijn schoonmoeder hier aangereden door een tram, maar ik weet niet welke bestuurder het is geweest.' Schoonmoeders? Hou op schei uit.„Dan ken je die van mij nog niet. Die spant echt de kroon. Ze doet het er gewoon om. Alsof ze geen andere bezigheden heeft dan zich met ons bemoeien.Het zijn de openingszetten, in de kroeg opgetekend, van een lange klaagzang over een van de meest besproken onderwerpen: schoonmoeders. Geen vrouw lijkt zo vaak negatief besproken als het aangetrouwde opperhoofd. betreft. Een man maakt dat niet mee. Hij staat daar volledig buiten en krijgt, als alles goed gaat, pas later een band met het kind. De functie van de vader is dan ook het kind zelfstandiger te maken. Dat is moeilijk. Vergelijk het maar met ëen grammofoon plaat. De moeder-kind groef is dieper ingesleten dan de overige groeven. Het kost dus meer moeite om daar uit te komen." k k Als de geschiedenis zich herhaalt en de dochter raakt zwanger, krijgt de moeder vaak weer een belangrijke rol. „De eerste naar wie een dochter dan toegaat is haar moeder. Die heeft het immers al eens meege maakt. Moeder en dochter hebben dan weer iets sa men waar de partner buiten staat. Daar kan hij best jaloers op zijn. Maar ja, in een goede relatie deel je een aantal dingen met elkaar en een aantal dingen niet. De vraag is of er in zo'n situatie tolerantie is voor beide partijen. Als je de enige belangrijke wilt zijn voor je partner, tsja..., dan krijg je het heel moei lijk. Niet alleen de latere partner kan jaloers zijn op de relatie tussen moeder en kind. Ook de moeder kan de tussenkomst van een nieuwe belangrijke persoon in het leven van haar 'bloedje' soms niet verkroppen. Of zij haar zoon of dochter los kan laten is afhanke en kwartiertje internetten levert een was lijst aan moppen op. Allemaal met dezelf de strekking en weinig positief voor schoonmamma. Het woord schoonmoeder ingetikt in het elektronisch archief geeft eveneens een be hoorlijk resultaat. Tientallen krantenberichten waar uit blijkt dat het in de praktijk van alledag vaak niet goed afloopt met de schoonmoeder. Een hoop narig heid en geklaag dus, maar wat is nu precies het pro bleem met de moeder van je partner? De Duitse professor Hans Euler lanceerde een paar jaar geleden een wel heel opmerkelijke theorie. Hij is ervan overtuigd dat een natuurlijke drift er voor zorgt dat moeders hun zoons zo sterk voor zich opeisen dat zij hen aanzetten tot vreemd gaan. Man nen, aldus Euler, zijn geprogrammeerd tot opportu nistisch copuleren, maar zouden soms een duwtje in de rug nodig hebben. Hun moeder geeft dat duwtje onbewust, met als doel de kans op voortplanting te vergroten. Euler, een evolutiepsycholoog, hield voor zijn onderzoek een steekproef naar familierelaties in Duitsland. Gezien zijn conclusies zal het geen be vreemding wekken dat de de band tussen schoon moeder en schoondochter het laagst scoorde. M. de Wolf, directeur van het Nederlands Psycho analytisch Instituut in Amsterdam onderschrijft deze theorie niet. „Het zou wel makkelijk zijn, zeg. Dat je thuis komt en zegt 'sorry schat, maar het moest van mijn moeder, dat is de biologie'. Nee, dat gaat er bij mij niet in. Ongetwijfeld zullen zulke moeders wel bestaan hoor. Want je kunt het zo gek niet bedenken of het is er op deze wereld. Maar ik geloof niet in dit soort driften. Dat de relatie tussen schoonmoeder en schoondochter het laagste scoort, kan ik niet beves tigen. Ik ken het onderzoek niet. Weet niet wat, waar en hoe hij geteld heeft. In elk geval zie ik zijn conclu sie niet terug in mijn praktijk." k k k Hen ander opvatting, namelijk dat de oorzaak van spanningen tussen schoonmoeder en schoondoch ter meestal bij de zoon ligt, die er moeite mee heeft zijn relaties met beide vrouwen af te bakenen, komt volgens De Wolf meer in de richting. „Als je niet in staat bent om je grenzen te trekken is dat een pro bleem. Maar of dit nu typisch voor mannen is. Het geldt net zo goed voor vrouwen. Volgens De Wolf is er geen eenduidig antwoord op de vraag wat het probleem is met de schoonmoeder, maar zijn er diverse mogelijke verklaringen. „De re latie tussen kind en verzorger, wat vaak de moeder is, is een zeer fundamentele. Die hechting is heel diep en loopt je hele leven mee. Voor een partner is dat een mogelijke bron voor jaloezie. Zo van 'jullie hebben iets waar ik buiten sta-." Uiteraard hechten kinderen zich' ook aan hun va der. zeker als die een verzorgende taak heeft. Maar, benadrukt De Wolf, die band is wezenlijk anders omdat die pas na de gebtiorte tot stand komt. „Een vrouw draagt het kind lange tijd in haar buik en zet het op de wereld. Dat maakt je als mens anders. Je hebt als vrouw geen greep op wat er in je lichaam ge beurt. Er groeit iets waardoor je voortdurend veran dert. Niet alleen van vorm, maar ook wat hormonen heb laatst een stukje grond ge- :ht voor mijn schoonmoeder. Oh, dat is vriendelijk van je. i, alleen jammer dat ze er nog It in wil. Hollander moet zijn schoon- eder begraven. De prijs van kist valt hem enorm tegen, goedkoopste dat de kisten- iker in de aanbieding heeft, is i grote kartonnen doos van 200 den. Maar zelfs dat vindt de it nog te duur. De kistenmaker :ht van zoveel Hollandse zuinig- d en zegt: 'Dan kan ik u het 'ff ite een originele Oud-Hollandse i'ioardebestelling aanbevelen, ngt u uw schoonmoeder maar dan zal ik haar van vier hand ten voorzien.' fzj/at te doen als je schoonmoe- tegen het ruitje tikt? e oven nog iets hoger zetten. tit er een man een bar binnen, |t de barkeeper: 'Gut meneer, t ziet u er netjes uit.' 'Ja', zegt rhan. 'ik heb net mijn schoon- leder begraven.' Vraagt de rkeeper verschrikt: 'Maar zij was :h"nog niet zo oud?' 'Nee', ant- prdt de man, 'dat klopt.' 'Maar It had ze dan?' wil de barkee- weten. 'Ze zat met haar vinger sen de deur', antwoordt de in. De barkeeper denkt dat hij wordt. 'Maar daar ga je toch emaal niet dood aan?' roept uit. 'Dat klopt', zegt de man, □ar het kreng ging zo tekeer dat haar maar hebben laten af- iken.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 51