De artistieke Römer-dynastie r ZATERDAG 23 DECEMBER 2ÖÖÖ Vijf kinderen voelen zich niet het B-merk van vader Piet Een hechte familiaire eenheid in de verscheidenheid van artistieke begaafdheid. Gemeenschappelijk kenmerk: spitse humor. Römer in zesvoud aangenaam, vader en vijf kinderen zonder uitzondering werkzaam in de wereld van theater en er nooit sprake geweest van een maatschappelijke competitie met als inzet 'wie is de beste'. Wij gunnen elkaar het De familie Römer, een artistieke dynastie waarvan de rol nog lang niet is uitgespeeld. foto's ronpichel Piet Römer, 72 jaaracteur. *6 Anne Römer, 53 jaar; had. diverse baantjes, nu souf- fleuse bij Toneelgroep Am sterdam. Han Römer, 52 jaar; ac teur. aat niemand denken dat het gezinsleven J van de Amsterdamse familie Römer een groot schouwtoneel is. Privé wordt er nooit een rol gespeeld. De Romers zijn thuis volko men zichzelf. „Als kind vond ik het heel gewoon dat vader regelmatig op tv kwam", zegt Han. „Op de lagere school was ik de zoon van die toneelspe ler. Ik vond dat eerder prettig dan hinderlijk." In de beleving van Anne, de oudste - en boven dien de enige dochter - was vader Piet in haar jeugd alleen 's avonds tussen acht en elf in de schouwburg iemand anders. „Het enige dat erover kan worden gezegd, is dat de sfeer niet burgerlijk was. Er kwamen collega's van vader over de vloer. Maar bovenal lieten en laten onze ouders hun on voorwaardelijke liefde voor ons blijken. Watje ook deed of doet. Voor mijn ouders is het heel gewoon dat na een scheiding ex-schoonkinderen over de vloer blijven komen. Omdat ze ook van hen zijn gaan houden." Zelf vindt Römer dat hij meer een broer van zijn kinderen was. Hij gaf wel zakgeld, maar verder slokten theater en tv zo veel van zijn tijd op, dat echtgenote Penien de opvoeding deed. „Zij heeft het bewijs geleverd dat het onbezoldigde beroep van huisvrouw schaamteloos wordt onderschat." k k k Tot groot vermaak van Römer senior wordt zijn oudste zoon Han tegenwoordig bij herhaling ge vraagd of collega Piet een broer is. Bart denkt te weten waarom. „Wij Romers lijken jong. Mijn va der speelde op zijn vijftigste jeune premier-rollen. Ik moest nog jonge knulletjes neerzetten, terwijl ik al drieëndertig was en vader van twee kinderen." Hoewel met zijn 72 jaar al aardig op jaren ge raakt, voelt Piet Römer zich nog fit genoeg om als vertolker van inspecteur De Cock dxaaidagen van tien uur vol te houden. Per seizoen gaan er tien af leveringen 'Baantjer' doorheen. In een cyclus van drie weken opnemen en een week rust. Anne waagt zich met hoorbare bewondering af hoe haar vader het allemaal opbrengt. „Zo veel uren achter elkaar draaien. En dan ook nog op een tochtige lo catie. Zoals ik dat mijn hele leven al doe, kijk ik er naar als de toeschouwer van het gezin. Misschien dat er aan mij een enorm toneeltalent verloren is gegaan, maar uit angst om op de planken te gaan staan heb ik nooit de aanvechting gehad. Als enige heb ik geen tot de verbeelding sprekende carrière gemaakt. Ik heb vanaf mijn twintigste een kind op gevoed en daarna tot mijn tevredenheid via uit zendbureaus gewerkt." Zo werkte ze voor de stichting Olympische Spe len Amsterdam 1992. Nadat de IOC-leden in meer derheid de voorkeur hadden uitgesproken voor Barcelona, polste Anne vervolgens de toenmalige Holland Festival-directeur Ad 'sGravesande of hij werk voor haar had. Zij mocht van hem mede het Holland Dance Festival opzetten, hoewel Anne voordien nooit iets met ballet had. Bij Nature Con servation Films was zij, ten dienste van de in Tan- zanya filmende cineast Herman baron Van La wiek, als producer verantwoordelijk voor het transport van camera's en films. En bij Cinekid hield ze zich bezig met de ontwikkeling van een keurmerk voor kindervideo's „Ik ben het type dat zichzelf hele maal uitpakt, om er daama ineens mee op te hou den." Wat dat betreft is het voor haar een verademing om nu de souffleuse van Sigrid Koetse te zijn. Haar vriend Hans Pieksma, inspeciënt bij Toneelgroep Amsterdam, attendeerde haar erop dat werd ge zocht naar een voorzegster/coach van de hoofd rolspeelster in 'Bernhard'. „Het is allemaal gezellig, niet zo hectisch. Zo ben ik toch nog aan het toneel gekomen." k k k Onafhankelijk van elkaar zijn Anne, Han, Peter, Bart en Paul best bereid te geloven dat er onbe wust aan artistieke kruisbestuiving is gedaan. Maar het is nooit van verkleedpartijen en voordrachten tussen de schuifdeuren gekomen. „Ben je gek", zegt Bart namens zus en broers. „Er is wel sprake van geleid toeval. Als schrijver heb ik een aantal of ficieren op een onderzeeboot gevraagd of ze daar vanuit een vrije beroepskeuze waren terechtgeko men. Ja natuurlijk, was het antwoord. Later sprak ik ze nog eens individueel. Bleken ze allemaal zo nen van marinemensen. Ik bedoel maar." Te hunner en eigen vermaak nam vader Piet zjn kinderen mee naar repetities in theater of tv-stu- dio. Anne ging als zevenjarige al aan zijn hand mee. Peter kreeg als negenjarig Petertje zelfs een rolletje in de serie 'De Proemei'. En ook Bart kan nog lyrisch vertellen over een uitstapje met zijn va der. „Voor mij zijn bovenal de repetities in Felix Mentis in Amsterdam van het stuk 'De Vrede' rele vant geweest. Ik herinner me het bouwsel van een vliegende mestkever, waarop mijn vader zat. Als er aan een hendel werd getrokken, vielen de mestbal- len uit de mestkever. Toen wakkerde mijn liefde voor toneel aan." Om zo vroeg mogelijk naar de toneelschool te kunnen, besloot hij voor het havo en niet voor het atheneum te kiezen. „Maar ik werd met mijn ze ventien jaar te jong en te rebels bevonden. Terwijl de anderen zwijgend wuivend gras uitbeeldden, informeerde ik bij docent Cas Enklaar naar de be tekenis van de opdrachten. Ik kon gaan. Voor mij toen de grootste teleurstelling in mijn leven." Maar een echte Römer doet niet zo maar afstand van een gedachtegoed dat al jaren in het hoofd zit. Met bravoure besloot Bart zich telefonisch aan te bieden. Bij het Publiekstheater. „De reactie was even sympathiek als nul. Maar drie maanden later viel in het door Eric Schneider geregisseerde stuk 'List en Liefde' van Schiller een plek onderaan de rij. De rol van lakei/politieagent. Mijn tekst be stond uit één briljante zin: 'Hofmaarschalk Von Calb'. Al met al heb ik vijftien jaar op het toneel ge staan. Toen kreeg ik er genoeg van in niet zelf uit gekozen stukken te moeten spelen. Ik wilde meer invloed, maar achtte me niet in de wieg gelegd om te regisseren. Ik ben gaan acteren op televisie. Ik ging ook schrijven. Hoorspelen. En scripts." k k k Als auteur kwam hij met de tv-wereld in aanra king. Hem werd gevraagd om in plaats van een script een programma voor de AVRO te maken over de historie van de televisie. Bart had nooit iets gedaan op dat gebied, maar zei brutaal ja. „Vijf mi nuten later was ik eindredacteur. Na verloop van tijd ben ik me bij die omroep gaan bezighouden met programma-ontwikkeling. Ik had echt het idee mijn salaris voor niets te krijgen en daar schaamde ik me voor. Laat ik het zo zeggen: ik kwam wel met programmavoorstellen, maar van wege de trage omlooptijd kwam er nooit iets van op het scherm. Ik heb een briefje gestuurd naar John de Mol, die net bezig was de afdeling Pro gramma-ontwikkeling op te' zetten. Reken maar dat drie jaar werken bij een commercieel bedrijf een enorme druk op iemand legt. Ik vond dat mijn gezin niet goed functioneerde, vandaar dat ik be sloot weg te gaan. Ik had geen werk, mijn vrouw gelukkig wel. Na enige tijd las ik in de krant dat bij KRO-tv een hoofd amusement werd gevraagd. Tot mijn verbazing werd ik aangenomen." Paul was fysiotherapeut, toen hij bij de TROS solliciteerde naar de functie van redactielid voor het tv-programma 'Jongbloed en Joosten'. „Ik had genoeg van het masseren van pijnlijke nekken die de 'last van het huwelijk niet meer konden dragen. Het zal best geholpen hebben dat ik een Römer was, maar daama heb ik het allemaal zelf moeten doen." Net als Bart heeft Peter de toneelschool, die Han wel met succes afrondde, nooit van binnen gezien. „Vroeger is vaak gezegd dat ik op de kruiwagen van mijn vader ben binnengehaald. Onzin. Gaat trouwens ook op voor de veronderstelling dat ik als producent van Baantjer mijn vader bij wijze van spreken op zijn rollator heb voortgeduwd naar de rol van De Cock. Het is ook niet zo dat mijn zus, broers en ik zijn B-merk zijn. Tijdens mijn zoek tocht naar de hoofdfiguur in 'Baantjer' heb ik juist alle schijn willen vermijden van de ene Römer speelt de andere de bal toe. Maar op een dag zat vader toevallig naast me op de driezits. En ja, of ik wilde of niet, ik zag in hem De Cóck in eigen per soon." v k k k Piet weet niet van wie hij het artistieke talent heeft. Maar hij kan zich niet heugen dat zijn vader hem en tweelingbroer Paul de creatieve begaafdheden heeft aangereikt om een veel gevraagd acteur, res pectievelijk gewaardeerde tv-regisseur te worden. „Ik heb wel begrepen dat grootvader van moeders kant als violist door Europa trok met een woonwa gen." In de vroege jaren vijftig werd Römer na drie maanden van de toneelschool gestuurd. Officieel wegens gebrek aan talent, al dacht de directie van toneelgroep Puck daar niet zo veel later anders over. „De anderen die de opleiding volgden, waren veel jonger. Ik had al twee kinderen en die moes ten wel eten', 's Morgens om zeven uur zat ik al op de kolenbakfiets. Daama kwam ik tijdens de spraakles op de toneelschool adem tekort. Het groeide me allemaal boven het hoofd." Ze hebben nooit met z'n allen op toneel gestaan, Piet, Han, Peter en Bart. Het hoeft met name voor Han in de toekomst ook niet. „Een familiereünie op de planken zie ik als een oneigenlijke reden om een voorstelling te houden." Wel heeft Han zijn vader geregisseerd. Het betrof een kerstvoorstelling van het RO-Theater in Rot terdam. Opgevoerd werd een uit het Engels ver taald Winnie de Poeh-achtig stuk. „Mijn vader had al een hele tijd geen toneel meer gespeeld, maar ik heb hem toch uitgenodigd voor de heer Bommel achtige rol van pad. Hij heeft zich echt in de rol moeten vechten, uiteindelijk heeft vader het ge weldig gedaan. Als regisseur was ik absoluut niet zijn zoon. Hij moest naar mij luisteren. Op een ge geven moment stond hij met een collega grapjes te maken tijdens de repetitie. Ik greep meteen in. Dat ging van hou je kop en blijf erbij. Dat werd geac cepteerd, heel professioneel." k k k Een wezenskenmerk van de Romers, ze roepen het onafhankelijk van elkaar, is het debiteren van spit se humor en het verspreiden van gezelligheid. Zo maar een voorval, gegrepen uit een rendez-vous op een tijdstip dat de dag nog druilerig in ochtend humeur verkeert: klokke half twaalf besluit Piet de eerste pils uit de koelkast te halen. Het komt hem op quasi-bestraffend gemonkel te staan van echt genote Penien. „Luister meid, van een alcoholpro bleem is pas sprake als de drank niet kan worden betaald." De artistieke dynastie-Römer, oftewel een fami lie van individualisten die zonder familieziek te zijn zich nog geregeld behaaglijk voelen in de nest- warmte van het ouderlijk huis. Niet dat ze met kerst allemaal bij elkaar hokken, wel lopen ze el- kaars verjaardagen af. „Ook die van neven en nich ten, onze kinderen hebben er recht op hun ooms en tantes te zien", verduidelijkt Bart. „We kunnen het allemaal goed met elkaar vinden", zegt Paul. „Ik kijk uit op de tuin van onze ouders. Bart en ik wonen naast elkaar. Maar eerlijk gezegd leef ik lie ver met mijn familie samen dan dat ik ermee sa men werk." Op zijn beurt heeft Han het over een familie met een grote hang naar samenklonteren. Recht tegen over hem woont sinds een paar maanden Anne. Alleen Peter woont buitenaf, in Haarlem. De Ro mers zijn uitermate goed op de hoogte van eikaars artistieke bezigheden. Maar als eikaars critici zijn ze gewend de toon mild te houden, volgens Han. „Wij vormen een compromissengezin." Oprecht vertelt Paul dat de gang naar bepaalde theatervoorstellingen, waaraan Han meedeed, niet zelden beleefdheidsbezoeken waren. „Zeker in de periode waarin hij in voor mij niet te verteren zwa re stukken speelde." k kk Het was de tijd dat Han vond dat zijn vader artis tiek de verkeerde weg insloeg met zijn keuze voor de televisie na.zestien jaar prachtige rollen te heb ben gespeeld bij toneelgroep Centrum. „Tv-ac- teurs en toneelspelers zijn geen strijdende partijen meer, maar ik ben het nog altijd oneens met mijn vader. Hij vindt dat toneelspelen een vak is, niet meer en niet minder. Het komt mij voor dat ik er inhoudelijk meer mee bezig ben. Het is niet alleen maar kunstzinnig een ambacht uitoefenen, er komt ook inspiratie aan te pas. Als je de mensen in de zaal in een desnoods verpakte boodschap kunt meegeven hoe de wereld in elkaar steekt, is dat heel mooi." Vader Piet bevestigt met zijn zoon een behoorlijk verschil van mening te hebben gehad over het werk in het theater. „Han zat toen bij Baal, en speelde daar rollen in van die zware bloed en bo dem-stukken. Hij nam toen vooral stelling tegen Peter en mij. Dat zal best aanleiding hebben gege ven tot een zekere verwijdering. Ik heb altijd wel het gevoel gehad dat het zou bij trekken. Dat is ook gebeurd. Toen ik bij Centrum speelde, mocht ik van de directie niet in Stiefbeen en Zoon spelen. Dat was beneden- peil. Elke schnabbel, een rot woord trouwens, moest bij een speciaal daarvoor aangestelde juffrouw worden gemeld. Ik was een vrijgevochten jongen en zei dan ook tegen mijn opdrachtgevers: bel me rechtstreeks. Ja, er moest wel brood op de plank komen." k k Peter: „Han heeft mij verweten dat ik net als vadef bezig was mijn talent in de uitverkoop te doen. Ik zat zestien jaar bij Centrum, dat later is opgegaan in Toneelgroep Amsterdam. Ik was daar acteur, re gisseur, toneelschrijver. Mede omdat er twijfel be stond over het voortbestaan van het gezelschap heb ik de stap gezet naar televisie. Dat werd als verraad, als een knieval voor geld gezien. Mijn goe de vriend Jack Gadelaa heeft wel eens gezegd: 'Te genover principes staan vaste lasten'. Daar zit na tuurlijk veel in. Misschien dat bepaalde dingen niet zijn uitgesproken om de goede vrede te bewa ren, maar tussen Han en mij is het nooit ongezellig geworden. Wat me wel bijstaat is dat hij me eens door de telefoon heeft gevraagd of ik niet wat voor hem kon regelen." Paul bedacht Big Brother. Vader en moeder von den dat aanvankelijk drie keer niks. Maar de jong ste Römer weet zeker dat zijn ouders nu verslaafd zijn aan hun dagelijkse portie gluurtelevisie. Han moet er niets van hebben. „Met hem heb ik wel eens over de moraliteit en de esthetiek van Big Brother gediscussieerd", zegt Paul. „Da's heel ge zond." Het succes wordt Paul van harte gegund. Bij John de Mol Producties heeft hij toch maar mooi carrière gemaakt, terwijl de jongste Römer geens zins voor het artistieke vak in de wieg scheen ge legd. „Als gedelegeerd producent verzin en ver koop ik programmaformats. Big Brother wordt nu in tien landen uitgezonden. Het is niet zo dat het succes van het programma in mijn portemonnee te merken is, ik ben in loondienst. Daar ga ik niet over emmeren, ik heb niks te klagen." Piet is trots dat al zijn kinderen zo goed zijn te rechtgekomen. Om Peter na te spreken staat hij onderhand aan de top van de piramide van een ar tistieke dynastie. Nienke en Thijs, de kinderen van Peter, staan op het punt gediplomeerd de toneel school te verlaten. Nederland is nog lang niet van de familie Römer af. GERARD VAN PUTTEN Peter Römer, 48 J acteur, nu schrif hoofd drama bij Mol Produkties Bart Römer, 43 jc L acteur, nu hoofd c ment bij KRO-tv. Paul Römer, 38 ji fysiotherapeut, nu geerd producent de Mol Produkties ker van Big Broth gelopen week bem Managing Direct tainment van Produkties. i John< televisie. Variërend van Brechts Driestidversopera, De Cock met C O CK tot Big Brother. „Bij ons is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 50