Leven met een trompet RTV show Paul de Leeuw eert Toon Hermans Iet verhaal van Jozef ils bruisende musical Kerst, kaarsen en Drie Tenoren Riverdance: terugkeer van 'seks' in Ierse dans Acht uur radio over 'De Hel' van Dante De wrede levensloop van Eddie Rosner het lot je tart, verzet je je met je trompet.' Dat was devies en hij had het bitter hard nodig. Hij rees tot e hoogten, wat zijn bijnamen al verraden: in Ameri- oemden ze hem De Witte Armstrong; in de Sovjet- werd hij steevast als De Tsaar betiteld. ras ooit Europa's beste pettist, maar sleet zijn laat- iren in volstrekte vergetel- en armoede. En daar tus- oor zat hij ook nog eens le jaren in een werkkamp le Goelag Archipel. Kan evensloop wreder, maar ijkertijd boeiender zijn dan •n slachtoffer ineen was f (later Ady, Jack en Eddie amd) Rosner, geboren in in Berlijn uit joodse ou- van Poolse afkomst. Al op leeftijd bleek hij een ge- ig muziektalent; op zijn ging hij reeds naar het irvatorium. Nauwelijks ne en jaar oud werd hij twee een wedstrijd tussen jazz- kanten in de Verenigde achter Louis Armstrong! In het vooroorlogse Europa vierde hij grote triomfen, maar met de opkomst van de nazi's veranderde alles; jazz was in hun ideologie 'ontaarde kunst' en werd vanaf 1937 verboden. Als je jood was en zwarte mu ziek speelde, kon zelfs de naam Adolf je niet redden. Rosner trok oostwaarts, naar Polen, met mogelijk Amerika als einddoel in zijn achter hoofd, maar in Polen ontmoet te hij zijn toekomstige vrouw en hij bleef. Even ging het goed, met schitterende optredens met zijn orkest de Jack Band in een gerenommeerde nachtclub in Warschau, maar toen op 1 september 1939 de Duitsers Po len binnenvielen, moest Rosner opnieuw op de vlucht en we derom richting oosten, dit keer naar de Sovjetrepubliek Wit- Rusland. Het lot was hem op een won derbaarlijke manier opnieuw gunstig gezind. De eerste partij secretaris van Wit-Rusland bleek een ware jazzfanaat en liet Rosner meteen een orkest vormen, waarmee hij met een speciale trein langs de eenhe den van het Rode Leger reisde: 'Mijn trompet was in de voorste linies tegen de nazi's.' Hij werd ere-artiest van Wit-Rusland en er werden ansichtkaarten ge maakt met Rosners speciale gimmick: het tegelijkertijd be spelen van twee trompetten. Documentairemaker Pierre- Henry Salfati heeft schitterende beelden uit deze tijd uit de ou de Sovjet-archieven weten op te duiken. Ook van het grote be vrijdingsconcert in 1945 in het Moskouse Gorki-park, waar Rosner werd gevierd als 'de lei der van Stalins jazzorkest'. Maar een jaar later zag de we reld er ineens heel anders uit. Stalin begon in een (nieuwe) opwelling van paranoia een kruistocht tegen de zogeheten kosmopolieten, mensen die te veel met het westen zouden heulen. Rosner werd, vanwege zijn Duitse afkomst, van de ene op de andere dag betiteld als landverrader. Hij probeerde nog illegaal naar Polen te rei zen, maar werd op 28 novem ber 1946 in Lvov gearresteerd. Er volgden maanden van gees telijke en fysieke marteling, tot dat Rosner ten einde raad 'be kende'. Hij werd tot tien jaar Goelag-werkkamp veroordeeld. Het bleek dat de Sovjet-autori teiten een speciale bestemming voor hem hadden, eerst in het strafkamp in het Siberische Chabarovsk, later in het be ruchte Magadan: met zijn mu ziek moest hij het leven van de gevangenen opbeuren, zodat ze harder zouden werken. Ook hiervan heeft Salfati indrukwek kende beelden weten te vinden, die worden afgewisseld met ge sprekken met Rosners in de VS levende dochter Erika en voor malige medegevangenen, die nog steeds met grote emotiona liteit over Rosner spreken. Aan Rosners nachtmerrie kwam een eind, nadat Stalin op 5 maart 1953 was gestorven. Rosner keerde naar Moskou terug en zette in 1955 een nieuw orkest op poten, waarmee hij weder om grote triomfen vierde. „Hij was een prachtig geschenk voor ons land", zegt een van zijn bandleden uit die tijd. Maar Rosner wilde weg, ook al werd hij met zijn orkest een van de rijkste mensen van de toen malige Sovjet-Unie en was hij hertrouwd. Keer op keer diende hij visumaanvragen in om naar zijn eigen Duitsland te mogen terugkeren. In 1972 verzocht zijn dochter de Amerikaanse president Nixon, die op het punt stond een staatsbezoek aan Moskou te brengen, voor haar vader in de bres te sprin gen. Een jaar later mocht hij in derdaad het land verlaten, maar het zou hem meer ongeluk dan geluk brengen. Zonder een cent kwam hij in Berlijn terecht, waar niemand meer naar zijn muziek wilde luisteren en waar het moeilijk bleek de autoritei ten ervan te overtuigen dat hij als nazi-slachtoffer recht had op een pensioen. Op 8 augus tus 1976 stierf hij aan een hart aanval. Een dag later zou de brief arriveren, waarin hem een oorlogspensioen werd toege kend. De laatste 30 jaar zijn geen op names van Rosner meer op plaat of cd verschenen, maar menigeen zal na het zien van deze ontroerende documentai re verlangen naar meer van zijn muziek. Salfati's film is een waar eerbetoon geworden aan een hele grote trompettist, die - al is het postuum - een come back verdient. 'The jazzman from the Gulag': Nederland 3, VPRO zondag 24 december 16.58 uur Eddie Rosner, De Witte Armstrong (in Amerika) ofwel De Tsaar (in Rusland). foto gpd lusical Joseph and the ling technicolor dreamcoat Indrew Lloyd Webber is fle kost voor de kerstdagen: linde kinderen, een verlo- $joon die naar huis terug- en de strijd tussen goed vaad. Wat wil je nog meer reede kerstdag? h and the amazing techni- dreamcoat zou je een Izonde kunnen noemen ir Andrew Lloyd Webber. :hreef de show dertig jaar en, lang voordat hij naam te met Cats, Jesas Christ staren alle musicals die ia kwamen. derland is de show over belse figuur Jozef nooit in rofessionele circuit door- ingen. In Engeland, Ame- n Canada echter, behoort )h' tot het vaste repertoire, ly Osmond (inderdaad, he Osmond Brothers), die lang de hoofdrol speelde Canadese productie, viel de smaak dat hij ook werd iodigd voor de filmversie e musical. Hij wordt om- door sterren van formaat: itse musicalster Maria man, de acteur Richard borough en niemand er dan Joan Collins. Wat femme fatale in vredes- in een musical doet, t al snel duidelijk. Ze t de sexy echtgenote van ir, die pogingen doet de ïuldige Jozef te verleiden, leken met de spektakel- en die we van Andrew Webber gewend zijn, is h and the amazing techni- dreamcoat een beschei- iroductie. Maar de verfil- is magistraal: ingenieus, )ig en sprankelend. Dat is te danken aan Maria Friedman, die als verteller de zaak aan elkaar praat dan wel zingt. Maar elke rol in dit sprookjesachtige verhaal is kleurrijk en fantasievol inge vuld. Over de verfilming van deze theatermusical is goed na gedacht. In plaats van de came ra alleen te richten op de spe lers, is gekozen voor een soort raamvertelling. Docenten van een Britse kostschool geven in de gymzaal een theatervoorstel ling voor hun leerlingen. Deze leerlingen vormen samen het koor, dat de cast regelmatig on dersteunt. Het primitieve schooltoneel maakt echter al snel plaats voor een surrealistische decor vol tempels en piramides, waarin de hoofdrolspelers op buiten gewoon aanstekelijke manier zingen en dansen. Hoewel de show gaat over de bijbelse figuur Jozef, die door zijn broers wordt gedumpt, maar later weer opduikt als fa rao van Egypte, heeft de film een laag EO-gehalte. Dat komt vooral door de muziek, waarin zo ongeveer elke muzieksoort is vertegenwoordigd. Van pop tot hiphop, van jazz tot calypso en soul. En dat alles wordt ge bracht met een vette knipoog, waardoor de filmversie van Jo seph and the amazing technico lor dreamcoctt het niveau van een jeugdvoorstelling zoals oorspronkelijk bedoeld ont stijgt. TRUOY VAN DER WEES 'Joseph and the amazing tech nicolor dreamcoat': Nederland 3, NPS, dinsdag 26 december, 20.35 uur Het heeft vrij lang geduurd, maar het kon natuurlijk niet uitblijven: voor het eerst hebben de Drie Tenoren gezamenlijk kerst gevierd. Tussen de kaarsen In de Weense Staatsopera zon gen Luciano Pavarotti, Placido Domingo en José Carreras nog nooit eerder door hen vertolkte populaire kerstnummers. Een live-opname van dit concert met onder meer 'O Tannen- baum', 'White Christmas' en 'Silent Night' is eerste kerstdag te horen bij RTL 4. De wereldberoemde zangers worden ondersteund door het Weense Symfonieorkest met als dirigent Steven Mercurio. De uitzending begint om 22.50 uur. publiciteitsfoto 'Van wollen pak tot klapschaats' Piet Kleine, de schaatsende postbode uit Kerkenveld, is bij na vijftig. Hoewel hij nog met gemak jongens verslaat die zijn zonen konden zijn, vindt hij het nu toch wel tijd om te stoppen. Als eerbetoon maakte Studio Sport-verslaggever Herbert Dijkstra een documentaire over de krankzinnig lange carrière van Kleine. Een carrière die zich uitstrekt 'van wollen pak tot klapschaats'. Piet Kleine is nooit een man van trainingsschema's en con- ditietesten geweest. In zijn al ruim dertig jaar durende loopbaan als schaatser en wiel renner deed de nuchtere Drent alles op gevoel. Voor Herbert Dijkstra was Kleine echter be reid op een testfiets te klim men. En wat bleek: het tanige 49-jarige lichaam is nog altijd in topconditie. Het zijn de eerste beelden van de documentaire Van wollen pak tot klapschaats, die de NOS zondag 24 december uitzendt. Gemaakt om een pure sporter te eren die al olympisch goud won toen sommigen van zijn huidige tegenstanders nog ge boren moesten worden. Al dertig jaar spot hij met de wetten van door doping om sluierde sporten. Met 'Van wol len pak tot klapschaats' heeft Dijkstra een prachtig document neergezet. Veel mooie, histori sche beelden en de hele docu mentaire ademt de sfeer uit die bij Kleine past: nuchter en overzichtelijk. 'Van wollen pak tot klap schaats'. Nederland 2, NOS, zondag 24 december, 12.10 uur. 'Kerstkransjemooie aaneenschakeling van liedjes en conferences komt langs, Oh Carolien wordt door de hele zaal meegezon gen, meneer Verkade doet een auditie, 24 rozen, Mediterannée zo blauw, zo blauw, de voorzit ter van de oranjevereniging en het Andalusische volksliedje. En zowaar weet De Leeuw er een heuse ouwehoerconference over een tupperwaredoosje uit te persen, die behoorlijk in de buurt komt van de hilarische voorbeelden van Toon. Je moet, eerlijk gezegd, eerst even wennen aan de interpreta tie van De Leeuw, omdat je toch bij elke frats en bij elk lied het origineel voor ogen hebt. En daar kan inderdaad niets aan tippen. Maar De Leeuw slaagt, dwars door alle kolder heen, wonderwel in de opzet je nog even stil te doen staan bij het gróte verlies dat 2000 bracht. En dat is bij vlagen ont roerend. De Leeuw zou De Leeuw niet zijn, als hij de meester ook niet even flink op de hak neemt. Daarvoor haalt hij nog een keer zijn alter ego Bob de Rooij van stal, die onder meer wat ge dichtjes van Hermans om zeep helpt. „Ik moet natuurlijk aan alles mijn eigen vorm geven. Als Paul de Leeuw vond ik het te eng om de draak met Toon te steken, als Bob de Rooij werkt het prima." Op 25 december is Paul de Leeuw voorlopig voor het laatst te zien op tv. Hij wil geen pro gramma's voor Nederlarid 3 meer maken, dat volgens hem door de nieuwe netprofilering een zender zonder visie is. RUUD BUURMAN Het was tijdens het Eurovisie Songfestival '94 dat de wereld kennismaakte met River dance. Wat was bedoeld als een pauze nummer, groeide uit tot het hoogtepunt van het festival. Wie het festival won, was men snel vergeten, maar het Ierse dans- spektakel bleef bij menigeen in het geheu gen hangen. Als een wervelstorm raasden de dansers over het toneel, ondersteund door hypnotiserende ritmes. Alle ogen wa ren gericht op de centrale figuur, de charis matische Michael Flately, 'the lord of the dance'. De NCRV herhaalt op eerste kerstdag een show van Riverdance en zendt op tweede kerstdag een documentaire uit over de his torie en de groeiende populariteit van de traditionele Ierse dans. Eeuwenlang wer den de Ierse jigs en hornpipes afgedaan als stoffige folklore. Het ritmische gehuppel en geklik met de hakken werd beschouwd als een Ierse variant op de Nederlandse klom pendans. Michael Flately van Riverdance bracht hierin verandering. „Hij bracht seks terug in de Ierse dans", wordt gezegd in de documentaire Emerald Shoes. Dat was wel nodig ook, want als er iets seksloos was, dan wel de Ierse dans. De dansers dienden de armen strak langs het lijf te houden, lachen leek verboden. Alleen de voeten gingen als een razende tekeer. Daarin zit waarschijnlijk het grootste ver schil met de Amerikaanse tapdans, waar het hele lichaam meebeweegt op het ritme van de muziek. Maar in Amerika worden de cultuur en het sociale leven minder be heerst door de rooms-katholieke kerk dan in Ierland. Daar werd de Ierse volksdans nauwlettend in de gaten gehouden door de kerk. Al te veel frivoliteit werd verboden. Dansen was een serieuze zaak en diende te worden uitgevoerd in hel verlichte gymnas tieklokalen. In de jaren zestig en zeventig zorgde de rock-'n-roll ervoor dat de 'step- dance' iets werd uit het verleden. Een ou bollig volksvermaak voor heren op leeftijd. Maar in de jaren '90 kwam de ommekeer. Flately plaatste de Ierse dans in een decor van Keltische mystiek en maakte er een spetterende theatershow van. Sindsdien is Ierse dans net als het Amerikaanse Line- dance weer 'in'. Daarmee heeft deze folklo re het verder geschopt dan onze klompen dans. TRUDY VAN DER WEES 'Riverdance - live at NY City': Nederland 1, NCRV, maandag 25 december, 21.46 uur 'Emerald Shoes': Nederland 1, NCRV, dinsdag 26 december, 13.36 uur publiciteitsfoto Paul de Leeuw met 'Kerst kransje', een hommage aan Toon Hermans: Nederland 3, VARA, maandag 25 december, 22. 10 uur De 14de eeuwse Dante Alighieri lijkt niet de perfecte kost voor kerst, maar de KRO is optimistisch over de acht uur durende ra dio-uitzending over De Hel van Dante. „Er zijn heel veel Dante-liefhebbers", weet Louis Houëts, programmamaker van 'De Vijfde Verdieping'. „In het begin is Dante niet om door te komen, maar als je even doorzet wordt het steeds leuker. Het is net als wijn. Als je dat nog nooit gedronken hebt, moet je ook niet meteen de aller zwaarste nemen. Maar gelukkig zijn de boeken van Dante ruim voorzien van voet noten." Houëts is vooral gecharmeerd van het taalgebruik van Dante. „Het is heel krachtig en efficiënt. Briljant zijn de beelden die hij gebruikt om dingen te duiden." Het mooiste voorbeeld daarvan is te vin den in La Divina Comedia, de goddelijke komedie. Het is de algemene weg die de mens heeft af te leggen. Als hij een grote zondaar is, wordt het de Hel, anderen ko men via de Louteringsberg (het vagevuur) op de uiteindelijke bestemming: het Para dijs. Dante heeft de hel tot in de finesses be schreven. In allerlei galerijen, kringen, rin gen en zakken, alles keurig onderverdeeld als ware het een computerbestand, heeft Dante alle schurken opgeborgen, ieder van hen gerangschikt naar slechtigheid. „Het is net Windows", vindt Houëts. „Ik denk dat als Dante nu zou hebben geleefd, hij een cd-rom zou hebben gemaakt. De gebruiker zou dan kunnen ronddwalen door de virtu ele hel en allerlei hokjes kunnen aanklik ken." Dante Alighieri leefde in het begin van de 14de eeuw. Hij werd geboren in Florence, waar hij hoge functies bekleedde. Omdat hij betrokken raakte bij politieke twisten, werd hij ter dood veroordeeld. Later werd dit omgezet in verbanning. De rest van zijn leven zwierf hij door Italië. „Juist omdat hij was verbannen, kon hij schrijven wat hij wilde", meent Houëts. „In La Divina Co- media heeft hij iedereen die hem de voet dwars heeft gezet in de hel c De KRO liep al langer rond met de ge dachte om een keer een programma te ma ken rond Dante. In plaats van gedurende een aantal weken aandacht te besteden aan de middeleeuwse schrijver, is ervoor geko zen om gedurende een hele dag De Hel van Dante voor te lezen. Dat gebeurt door ac teur Joop Keesmaat, verbonden aan het RO Theater. Luisteraars kunnen vragen kwijt bij de redactie. Hiervoor wordt een speciaal tele foonnummer geopend op de dag van de uitzending: 035-6713007. Ook kan men een kijkje nemen op de speciale Dante-site ww- w.kro.nl/dante. Deze bevat onder meer een plattegrond van de hel volgens Dante. TRUDY VAN DER WEES 'Met Dante naar De Hel', Radio 5, KRO, woensdag 27 december van 9.00-17.00 uur

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 29