Cultuur Kunst 1 'xk ben een echte nichtenmoeder Bachkoor Holland wonderbaarlijk -dereen een kunstschat op zolder tttvtct Eigenlijk zijn de Blue Diamonds gestorven recteur Zeeuws Museum ijgt gouden handdruk je Maar: meeste bezoekers RDAG 23 DECEMBER 2000 )ENItalië geeft binnenkort de obelisk van Axum aan Ethio- isd^enïCidb'ouwc^gCiisaüevan'de v^^n^fden^nhet Imca Marina in de voetsporen van de Zangeres zonder Naam aim van Rome. Italiaanse militairen roofden de gedenk- ~W a a A jkwijzer informeert over geweld [ERDAM Nederland krijgt als eerste land ter wereld een alge- in classificatiesysteem voor bijna de hele audiovisuele sec- Onder de noemer Kijkwijzer informeert het systeem ouders, en film, televisieprogramma of computerspel schadelijk kan voor kinderen jonger dan zestien jaar. Het systeem wordt 2 februari volgend jaar geïntroduceerd in de bioscopen, af half maart volgt de invoering op televisie. Pictogrammen in één oogopslag zien of een productie geweld, seks, grof ;ebruik of discriminatie bevat. Uit een vorig jaar gehouden Kijk- en Luisteronderzoek blijkt dat meer dan 80 procent de ouders behoefte heeft aan een dergelijke service. euwe cd van Michael Jackson burg* De nieuwe cd van popster Michael Jackson ligt 26 rt in de Europese winkels. De dag daarop kunnen de Ame- nen het album kopen, zo meldt het officiële Jackson-blad k White op zijn website. Hoe de nieuwe cd gaat heten, is meegedeeld. Het laatste schijfje met nieuwe songs, Blood The Dance Floor: History In The Mix, kwam drie jaar gele- uit. Een eerdere cd van Jackson, Thriller, is met 47 miljoen ochte exemplaren de bestverkochte cd aller tijden. lië geeft obelisk terug LI DY VAN DER SPEK Weihnachtsoratorium door Bachkoor Hol land en het Concertgebouw Kamer Or kest. o I v Daniël Reuss. m m v Ulrike Hofbauer, sopraan. Judith Nemeth. alt, Marcel Reijans, tenor en Wolf Matthias Friednch, bas. Gehoord 22/12, Pieters kerk, Leiden. Daniël Reuss is een verhalen verteller in hart en nieren. En als Reuss kiest voor een verhaal van Johann Sebastian Bach, waarin woorden en muziek on navolgbaar aaneengesmeed zijn, dan is de uitwerking won derbaar. Zo laat Reuss de zes cantates van het Weihnachtsoratorium meebeleven op de eeuwen ge leden geheiligde grond van de Pieterskerk. De ontroering en extase die hij opwekt hebben veel te maken met zijn uiterst zorgzaam gekozen tempi, de constant aanwezige verende ca dans, de diepgang van zijn to taal transparante opvatting. In cantates 1 en 3 melden de pauken en trompetten grote blijdschap 'die alle volken we zen zal', niet door een heleboel herrie te maken maar in verhe ven stralend samenspel. Het koor juicht zonder een zweem van bombarie, het stamelen 'lallen' heel letterlijk genomen. De steeds weer spannende dialoog tussen ceLli en contra bas, de ijle, wendbare vraag en wedervraag van eerste en twee de viool in het duet voor so praan en bas, de schitterende weke hobo in de echo-aria, de wonderbaarlijke gloed van de hoorns in het begin van de nieuwjaarscantate, het is alles 'Schatz, Licht und Sonne'. Alsof Johan Kracht zelf het kind in zijn armen wiegt, zo lieflijk en innig speelt hij in de alt-aria 'Schliesse, mein Herz'. Het koor sluit zich organisch aan bij deze instrumentale weelde. In groot vreugdebetoon blijft Bachkoor Holland in alje toonaarden doorzichtig. De vier verschillende stemsoorten zijn vitaal, duidelijk van elkaar te onderscheiden, niettemin voor beeldig homogeen. Wiegend in Het Bachkoor Holland zorgde gisteravond onder leiding van Daniël Reuss de Pieterskerk voor een schitte rend optreden. foto mark lamers een vederlicht pianissimo wordt 'der Jungfrau'n Kind im finstern Stall' verwarmd. Bij kans gewichtsloos zingen deze aardse engelen het 'Ehre sei Gott in der Höhe'. Als een stra lende komeet schittert het ko raal nummer 33, wellicht een getal dat iets te betekenen heeft, 'Opstaan vol vreugde voor eeuwig'. Alle solisten overtuigen maar de bas Wolfgang Matthias Friedrich het meest. Zijn woor den gloeien en krijgen stuk voor stuk inhoud, warmte en zeg gingskracht. De dramatiek die Reuss voor ogen staat blijkt keer op keer functioneel, fijnzinnig en door en door integer. zichzelf respecterende Nederlandse of :he kunsthandelaar moet vertegenwoor- jn op de grote kunstbeurzen in ons land. e belangrijke beurzen voor oude kunst in and zijn TEFAF in Maastricht, onlangs nog praak gekomen door frauduleuze praktij- pAn Amsterdam, gehouden in het hoof- -jke RAI-complex. Tijdens deze beurzen eel unieke kunst en bijzonder antiek ge en alles is te koop. pAn Amsterdam is pas len. De champagne vloeide er overvloedig, aat geld om, dat moge jk zijn. indhouders komen van Boon van Boon Gallery, Igische galerie met vesti- in Knokke en Brussel, geen bijzonder werk bij als hij naar Nederland komt. „Het kan wel Nederlanders van Hollandse landschap- iden, maai' daar zoek ik mijn schilderijen uit. Ik neem gewoon het beste mee wat ik schien is dat maar beter ook; op pAn Am- n stikt het van de landschappen, het is bet meest vertegenwoordigde genre in de teerde schilderkunst. De Hollandse schil- I ie zo'n honderd jaar geleden aan deze rijen werkten zullen bij leven in de verste iet aan zoveel geld hebben durven denken voor hun doeken gevraagd wordt. Op de 'romen de miljoenen als het water waar- zaten te schilderen. Boon gaat het allemaal om eerlijk ver- eld en gegarandeerd originele kunst. In der deze maand verschenen boek 'De vJ 1 O JL ZAKEN Kunstmaffia' van Henk Schutten" zegt Thomas Hoving, oud-directeur van het New Yorkse Me tropolitan Museum, dat bijna de helft van alle kunst in musea vals is. Kunstkenner Hoving be studeerde in vijftien jaar bijna vijftigduizend wer ken en kwam tot deze schokkende conclusie. Kunsthandelaar Boon reageert furieus op de uit spraken van Hoving. Na een fikse scheldpartij in sappig Vlaams legt hij precies uit wat hem dwars zit. „Zo'n man van het Metropolitan ziet alleen nog maar vliegtuigen waar ook vogels te zien zijn. Hij is paranoïde en heeft waarschijnlijk niet zo veel vakkennis. Dat soort mensen wordt benoemd omdat ze uit goede families komen. Al die verhalen over zwart geld zijn zo opgebla zen. Als je zwart geld hebt dan wissel je dat om in dollars, dat is een goede belegging. Dat ga je toch niet in kunst steken?!" I„Mensen kopen al die landschappen natuurlijk uit nostalgie", zegt Pieter-Gerrit Binkhorst, direc teur van het Leidse veilinghuis Onder de Boom pjes. „Ik vind het zelf ook heerlijk om lekker weg te dromen in zo'n ongerept landschap, zonder flats en elektriciteitsmasten." Binkhorst merkt dat vooral werken van de Haagse en Leidse school te maken hebben een 'waarderingsrevival' zoals hij dat noemt. „Er wordt niet alleen meer gekocht, er wordt ook meer aangeboden. Mis schien heeft dat te maken met wat het Tussen Kunst en Kitsch-effect genoemd wordt: iedereen denkt opeens dat hij misschien wel een kunst schat op zolder heeft liggen. Dan ben ik vaak de boodschapper van het slechte nieuws." Een bezoeker op de pAn Amsterdam kijkt naar een zeefdruk van koningin Beatrix van de hand van Andy Warhol. Het werk moest 25.000 gulden opbrengen. foto anp Op de laatste kijkdag voor de veiling is het al vroeg druk in veilinghuis Onder de Boompjes in Leiden. De belangstellenden wurmen zich tussen de antieke dressoirs en vitrines met veilenswaar- dig kleingoed door en bekijken taxerend de schil derijen en litho's aan de overvolle muren. „Eens in de twee maanden hebben we een veiling. Zes weken lang zijn we hier bezig om de zaal zo vol mogelijk te krijgen", zegt veilingdirecteur Pieter- Gerrit Binkhorst. „Daarna wordt alles zo hoog mogelijk geveild." Onder de boompjes werkt vooral met stukken in de wat lagere prijsklasse. Binkhorst: „Een topstuk bij ons levert zo'n 25.000 gulden op. Maar het is natuurlijk niet zo dat ik geen onbekende Rembrandt zou willen veilen. Ik zit er elke dag op te wachten tot iemand zo'n klapper binnenbrengt." Het is natuurlijk ook in het voordeel van de por- temonnaie van Binkhorst als een nietsvermoe dende persoon zijn zeldzame meesterwerk wil la ten veilen. „Het stuk blijft eigendom van degene die het aanbiedt. Nadat het stuk geveild is, vra gen wij als veilinghuis 25% bovenop de prijs; op geld noemen we dat." Hoewel veel galeriehouders en kunsthandelaren eensgezind naar de veilinghuizen wijzen als het om zwart geld en vervtilsingen gaat, schuift Bink horst de zwarte piet door. „Dat zal dan waar schijnlijk bij grote huizen zijn. Het is handig als je daar ineens een half miljoen kunt witwassen. Het komt hier vast wel voor, ik kan niet controle ren of mijn klanten met duizend gulden zwart geld betalen. Oude kunst is heel handig om van zwart geld te kopen. Je kunt namelijk altijd zeg gen dat je een schilderij al jaren in huis hebt als je het verkoopt. De fiscus vist achter het net." Ruud de Wolff 1941 - 2000 Het was een evergreen uit 1927, een Engelse wals, maar de Blue Diamonds maakten er in 1960 een gigantische hit van. Tot op de dag van van daag is 'Ramona' het eerste lied dat iedere Nederlander in gedachten springt bij het ho ren van de naam Blue Dia monds. Jan de Winter en Jacky Bulter- man van het platenlabel Dec- ca hadden eind jaren vijftig met de ontdekking van de Blue Diamonds een gouden greep gedaan. De Indorock bands, zoals de Tielman Bro thers, waren in groten getale naar Duitsland getrokken, maar er bleef grote behoefte aan Indo-muziek bestaan. Ruud en Riem de Wolff uit Driebergen werden op één van de talloze talentenjachten ontdekt, waar zij de Everly Brothers imiteerden. Het lag dan ook voor de hand om als eerste single een cover van de succesvolle Amerikaanse broers uit te brengen. Het werd 'Till I kissed you'. De grote klapper kwam echter met 'Ramona', een hit die zelfs de 72-ste plaats van de Amerikaanse Top-100 wist te bereiken. Ook in Duitsland werd deze single (vertaald in het Duits) een kassucces. Een volgende hit was 'Little ship'. In de populariteitspolls van muziekbladen als Tuney Tu nes en Muziek Express eindig den de Blue Diamonds stee vast op de eerste plaats, boven hun grote voorbeelden, de Everly Brothers. Net als bij Don en Phil vorm de rond 1963 de militaire dienst voor Ruud en Riem het breukpunt in hun glansrijke carrière. Nederland leek hen vergeten, totdat zij een paar jaar geleden weer boven kwa men drijven op de nostalgi sche golven van de Indorock. Afgelopen maandag overleed Ruud, 59 jaar oud. Hij bleek al geruime tijd ziek, maar bleef desondanks met zijn twee jaar jongere broer Riem in het land optreden, de laatste keer op 3 november in Helmond. Met de dood van Ruud de Wolff zijn eigenlijk ook de Blue Diamonds overleden. Wat blijft is de herinnering aan een duo dat veel heeft be tekend voor de acceptatie en integratie van de Indische Ne derlanders. De naam van het duo was doelbewust gekozen: 'Blue' ('blauw') was immers de symbolische omschrijving voor de Indo's in Nederland. Het is uitgegroeid tot een ere titel, een geuzennaam. Ruud de Wolff is vandaag in besloten kring gecremeerd. 8~ gaat goed met de economie. Naast mobiele telefoons, dure auto's en allerlei andere luxe g icten kopen de welvarende mensen meer kunst. In een serie artikelen geven we een indruk it wereldje van galeries, exposities, kunsthandelaren en collectioneurs in Leiden en de regio. I IVat verkoopt beter: oude of hedendaagse kunst? Ingewikkeld of toegankelijk? En is de wereld de ideale plek om uw zwarte geld te dumpen nu de euro komt? Vandaag aflevering 4: 14 over veilingen, kunstbeurzen, landschappen en het Tussen Kunst en Kitsch-effect. heb wel eens gewaarschuwd dat ze het niet te gek moeten maken met hun uitdossingen tijdens de Gay Parade. Prachtig hoor, een man met een veer in z'n kont of grote tatoeages. Maai' als je er veertigduizend bij elkaar hebt, denken de mensen dat ze in Sodom en Gomorra zijn beland. Gelukkig hebben ze nu pas op de plaats gemaakt. Die uitwassen heb ik niet meer gezien tijdens de laatste Gay Parade." In de voormalige discotheek Roxy heeft ze het ook wel an ders meegemaakt tijdens optre dens. „Wat ik daar gezien heb: met geen pen te beschrijven. Daar is Fellini niets bij. Er liep bijvoorbeeld een vent rond met alleen een ballon aan zijn pie mel, verder niks aan en geen hond die ernaar keek! Dat was daar helemaal niks bijzonders. Dat vind ik excessen. Voor mij hoeft dat niet zo." Bijna elke avond treedt Imca op, vaak ook voor een goed doel. „Ook al heb ik hoofdpijn voordat ik de bühne op moet, als het optreden is afgelopen voel ik me als herboren. Ik hou ervan om mensen blij te ma ken, dat geeft me energie. Laatst heb ik een benefietoptre den gedaan voor Stichting So- ho, die zich inzet voor sociale honden die blinden en gehan dicapten bijstaan. Dries van Agt was daarbij en die zei: 'Mens, wat heb jij een power, dat je al die stijve harken onder de tafel zingt'." Ook over populariteit onder jongeren heeft Imca niet te kla gen, vertelt ze. „Laatst vroeg een jong meisje of ik nog eens Harlekino wilde zingen, want dat vond ze zo mooi. Ik dacht dat ze me in de maling nam, maar ze meende het serieus! Willeke Alberti ook, die zei laatst nog tegen me: 'Ik weet niet wat me overkomt. Ze kus sen m'n voeten!' Het is denk ik te danken aan de huidige be langstelling voor de jaren ze ventig dat wij zo'n aanhang on der de jeugd hebben. Na de ja ren zestig zijn nu de jaren ze ventig aan de beurt." Imca Marina is de nieuwe koningin-moeder van de Ne derlandse homo's. Ze krijgt de onderscheiding van de Nederlandse Gay Diskjockey Vereniging omdat ze een belangrijke bijdrage leverde aan de acceptatie van ho mo's. De zangeres uit het Noord-Hollandse Oudendijk volgt Willeke Alberti op. eur Ineke Spaander van eeuws Museum krijgt bij ertrek op 1 april een gou- anddruk mee van 800.000 Dat is uit betrouwbare rernomen. Zelf wil Spaan ets zeggen over de hoogte tar afkoopsom, bedrag is deze week ge- 1 in de besloten zitting e Statencommissie alge- bestuur. Een dag later en het dagelijks provin- tuur en het bestuur van eeuws Museum tot een rd met Spaander en haar ch adviseur. De muse- ecteur heeft eervol ont- evraagd en gekregen, na ar was gebleken dat on- inde vertrouwen bestond L ar managementkwalitei- B provinciebestuur zal het Baarschijnlijk moeten zoe- i de algemene reserves, i an het museum het be- ïet opbrengen. Ter verge- uit het Beleidsplan 1997-2001 blijkt dat de totale personeelskosten van het Zeeuws Museum in 2001 wor den geraamd op ruim anderhalf miljoen gulden. Een stuurgroep van provincie en museum is inmiddels bezig met een toekomstvisie voor het Zeeuws Museum. Uiterlijk 1 april moet dat leiden tot een beleidsplan, een bedrijfsplan en een verboLiwingsplan. De Statenfractie van Groen- Links besloot daar een eigen strategische visie naast te leg gen. De partij gaat zelfs zover dat ze iedereen oproept die ideeën heeft over de toekomst van het Zeeuws Museum die via fax of e-mail aan het fractie- kantoor kenbaar te makgn. „Wij zijn bang dat de provinciale stuurgroep eerst -gaat verbou wen, om zich dan pas af te vra gen wat er in die vernieuwde ruimtes moet gebeuren", ver klaart fractievoorzitter F.H. van Kollem zijn initiatief. „Wij vin den dat je in alle openbaarheid eerst moet bepalen wat je met je museum wil." OUDENDIJK GPD Onder voortjagende wolken ligt een klassieke stolpboerderij aan een dijk in weids Noord-Hol lands landschap. In de voortuin staan heggen strak in 't gelid volgens Engels voorschrift. Im ca Marina opent de deur met verwarde haardos, zo te zien nog niet zo lang uit bed. ,,'t Was laat vannacht, halfvier", meldt ze ten overvloede. Aan de keu kentafel komt de make up te voorschijn en haalt ze een bor stel door haar roodbruin ge verfde haren. Een likje crème, een veeg oogschaduw en daar verschijnt de zangeres zoals we haar kennen. Last van pretenties heeft ze niet, en Imca heeft nooit ver huld gewoon een wichie uit Hoogezand te zijn. Ze is trots op haar Groningse roots en overweegt terug te keren naar de 'laatste onontdekte provin cie van Nederland', zoals ze Groningen graag noemt. Ze zoekt al enige tijd naar een ge schikt huis, maar dat wil nog niet zo lukken. „Als ze weten dat je uit het Westen komt, schroeven ze direct de prijs op. Laatst ben ik wezen kijken naar een huis, dat stond er ogen schijnlijk 'pront bie', maar het was een puinhoop. Meer dan een miljoen wilden ze ervoor hebben. Ook in Groningen is het inmiddels wel gedaan met de lage huizenprijzen, hoor." Haar barokke huiskamer heeft ze naar eigen ontwerp in gericht en geschilderd. Op het vele tinten blauwe plafond zijn engeltjes geschilderd, her en der staan manshoge Mariabeel den en engelen. Een van de wanden wordt geheel in beslag genomen door een triptiek, dat ze samen met haar 'leermees ter' Jeroen Jansen heeft geschil derd. De royale eettafel is ge dekt als kersttafel, met joekels van gouden kerstballen, ge droogd fruit en zelf vervaardig de namaaktaartjes van brood deeg. En alles is in harmonie. Haar verkiezing tot koningin- moeder van de homobeweging heeft haar zeer vereerd, maar niet verrast. „Ik kwam vroeger al bij de COC, toen daar nog helemaal geen vrouwen moch ten komen. De enige drie vrou wen die er kwamen, waren Adèle Bloemendaal, Nelly Frij- da en ik." Maar helemaal zonder slag of stoot ging dat niet. „Ik kwam daar eens binnen voor een op treden, word ik tegengehouden door zo'n relnicht. 'Komen we pottenkijken?', vraagt ie. Ik zeg: 'Hoor eens, deze scène heb ik al eens meegemaakt. Ik ben Imca Marina en ik kom voor jullie zingen'." Haar hand verschikt behaagziek iets aan haar kapsel in een komische persiflage. „Zegt die jongen: 'Ach meid, ben jij het. Loop maar door hoor'." „Ik ben een echte nichten moeder", vindt ze. Ze heeft al tijd al iets met homo's gehad, al toen ze klein was. „Ik had een buurjongetje dat met poppen speelde. Dat was een echte nicht. Hij kreeg wel eens een auto, maar die gaf-ie dan weg. Hij kwam uit een heel christe lijk gezin, maar dat was daar helemaal geen probleem. He laas leeft hij niet meer, ik mis hem nog elke dag." Maar ook hebben jongens bij Imca in huis gewoond, die worstelden met hun seksuele identiteit. „Met de meesten is het goed gekomen, maar helaas zijn ze er niet allemaal goed uitgekomen. Ze hebben het niet allemaal overleefd." Homoseksualiteit is hartstik- Maar haalde het afgelo- aar de meeste bezoekers is concerten. Mojo Con- telde liefst 173.634 men ie kwamen luisteren naar totaal 22 optredens van lopviertal dat na zestien weer samenkwam. Als t(ement scoorde Night of gProms het hoogst met 113.000 bezoekers. Daar- oet wel worden aangete- dat dit festival elf avon- ieslaat. In de jaarlijst van :rtorganisator Mojo staat o Borsato op de tweede Zijn 33 concerten trok- n totaal iets meer dan 00 bezoekers. Tina Tur- g" net in het voorprogram- ma John Fogerty, haalde het hoogste aantal met één optre den: in Groningen kwamen bijna 62.000 bezoekers. Rene Froger deed het ook goed. Zijn optreden in De Kuip trok 46.000 fans. Drie grote optredens van de Friese band De Kast trokken bijna 88.000 bezoekers. Gevestigde evenementen als Pinkpop, North Sea Jazz en Lowlands hadden traditiegetrouw veel gasten; respectievelijk 66.299, 65.983 en 57.500. Dynamo Open Air, anders altijd goed voor ongeveer 50.000 hard- rockfans, moest het vanwege een gedwongen verhuizing naar een andere locatie met beduidend minder bezoekers doen: 19.000. ke gewoon, betoogt Imca. Bij dieren komt het ook voor, zo weet ze uit ervaring. „Ik heb twee hanen gehad, Jansen en Tilanus, die deden het alleen met elkaar. Voor de kippen hadden ze totaal geen belang stelling. En toen de een dood ging, volgde een paar dagen la ter de ander. Zo waren ze aan Imca Marina: „Laatst vroeg een jong meis je of ik nog eens Harlekino wilde zingen, want dat vond ze zo mooi. Ik dacht dat ze me in de ma ling nam, maar ze meende het serieus!" foto gpd emiel van lint elkaar gehecht." Maar homo's moeten er wel voor waken dat ze de mensen niet tegen zich in het harnas ja gen met hun extravagantie. „Ik

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25