Gereformeerde kerst zonder opsmuk Geloof Samenleving Preek tijdens kerstnacht Alphen ook via internet Waarom het ene wonder wel en het andere niet ZATERDAG 23 DECEMBER 2000 VANDAAG ^Vandaag 735 jaar geleden, op 23 december 1265. werd in Schotland één van de grootste middel eeuwse denkers geboren, Johannes Duns Scotus. Hij wordt vaak in één adem genoemd met andere middeleeuwse theologen/filosofen zoals Anselmus. Albertus de Grote, Bonaventura en Thomas van Aquino. Scotus heeft veel bijgedragen tot een verdiept inzicht in het middeleeuwse denken. Hij stierf in 1308. Rooms-katholieke gelovigen in Polen eren vandaag de heili ge Johannes van Kety, een priester en hoogleraar theologie die in de veertiende en vijftiende eeuw een uiterst voorbeel dig \Toom leven leidde. M Vandaag 179 jaar geleden, 24 december 1821, was het de geboortedag van Leon Pinsker; een Pools joodse arts uit de negentiende eeuw, die tot pionier van de zionistische beweging zou uit groeien. Na twee pogroms (georganiseerde jodenvervolging) in 1871 en 1881 te hebben meegemaakt, begon Pinsker te streven naar 'nationale bevrijding op eigen grond'. In 1884 riep hij te Katowice de Conferentie van de Vrienden van Zion bijeen, een club waarvan hij tot 1887 president bleef. Pinsker stierfin 1881. De officiële rooms-katholieke heiligenagenda wijst deze dag voor kerst aan als feestdag van de heilige Adela van Triër (achtste eeuw). Deze non was de dochter van de heilige ko ning Dagobert II en de heilige lrmiha van öhren, en groot moeder van de heilige Gregorius van Utrecht. Dienst uit Rijnsburg op Radio 5 runsburg De kerkdienst van de Rijnsburgse Gereformeer de Kerk (vrijgemaakt) op eerste kerstdag is te beluisteren via Radio 5. Dominee P. Storm zal tijdens het samenzijn aandacht vragen 'voor het gewone van het wonder' en daarna 'voor het wonder van het gewone'. Begeleiding van de samenzang komt van organist J. den Duik. De dienst begint maandagmiddag om 17.00 uur. De liederen die worden gezongen komen uit het Gereformeerd Kerkboek. NAJU|^flfelN tFU^^Pr" Kerkelijk Alphen beleeft een primeur. De kerstnachtpreek van dominee De Jong van de protestantse Samen op Weg ge meente Bronwijk-Noord is vanaf eerste kerstdag ook via het internet te beluisteren. „YVe willen de muren van de kerk doorbreken", zo motiveert de predikant de digitale stap. ..Voor ons zijn die grenzen vei lig, je voelt je thuis in het krin getje. Voor een ander kan het remmend werken." Via dit initiatief wil de kerk zich richten op 'de zoekende mens, die om wat voor reden ook de drempel niet durft te ne men om naar een kerkdienst te gaan'. De Jong denkt aan men sen die bang zijn dat zij niet in de groep passen of teleurge steld zijn in andere christenen. De dominee heeft beschei den verwachtingen over het aantal surfers van de site. „Na tuurlijk hebben we er een tel lertje op laten zetten. Ik ben al gelukkig als we 25 bezoekers hebben die blijven luisteren." Tegelijkertijd beseft de predi kant de vluchtigheid van het nieuwe medium. „Mensen sur fen snel van de ene site naar de andere. Het blijft anoniem en vrijblijvend. Je kunt niet meten wat de preek doet." Toch hoopt De Jong het on bekende individu te bereiken. Hij vindt het de taak van een kerk om een gemeenschap te vormen. „Onze maatschappij is sterk aan het individualiseren. Als kerk kun je niet om dat feit heen. Wij willen met deze inter- netpreek zonder waarde-oor- deel inspelen op deze trend." Kom je niet naar ons, dan ko men wij naar jou, is de idee achter het project. Bij de preek is geen muziek te horen. „We zoeken uit hoe het zit met de rechten op de mu ziek. Wellicht is er in de toe komst een gezamenlijke rege ling met de kerken en Buma- /Stemra mogelijk. Tot die tijd moet het maar even zonder." De Jong is sinds februari vo rig jaar predikant in de groeien de Samen op Weg gemeente Bronwijk Noord. Hoewel hij een eigen site heeft, is hij geen computerfreak. „De preek maak ik. Iemand anders zet hem op het internet." Wel ziet hij meer mogelijkhe den om van het internet ge bruik te maken. „Ik sluit niet uit dat we ooit een kerkdienst in zijn geheel gaan uitzenden, dus met beeld en geluid." Het adres van de site is http://www.begin- .mi/kerstpreek. De SoW gemeente Bron wijk-Noord begint in januari ook met een mail-gespreks groep voor iedereen. „Het is de bedoeling dat deelnemers idee- en uitwisselen over kwesties van geloof en theologie", legt De Jong uit. „Deze gespreks groep onttrekt zich aan een plaats en tijd. De intentie is om te werken aan betrokkenheid tussen de gemeenteleden on derling en mensen van buitenaf die de stap naar de kerkzaal net even te groot vinden." Voor meer informatie over de gespreksgroep verwijst De Jong naar zijn eigen site: http.Uwww- .go. to/kwdejong. Bram den Uyl: God is mens geworden, daar gaat het om Geen kerstboom, zeker geen discolichtjes, maar wel twee keer naar de kerk. Ondanks de voortgaande ontkerkelijking zijn er nog mensen voor wie kerst een hoogtepunt in het geloof is. Op bezoek bij Bram den Uyl, in de verte familie van de vroegere premier, zijn vrouw Mar ja den Uyl en hun negen kinderen. „Jezus Christus staat centraal in ons leven." WEESP DICK HOFLAND „We hebben niets tegen een kerstboom, maar wel als sym bool van kerst. Ik kan niet goed tegen die verlichte rendieren in de tuin, dat gedoe rond zo'n sprookjesfiguur als de kerst man, die hele opsmuk. Alsof dat kerst is. Als je het zo beleeft, is het leeg, net of je de verjaar dag viert van een ex. Voor ons is kerst een hoogtepunt in het ge loof. God is vlees geworden, een mens die iets voor en in de ze wereld doet. Dat is voor ons het feest." In moderne outfit zitten Bram en Marja den Uyl ont spannen in de huiskamer. De tafeltennistafel is opzij gescho ven en het zelfgemaakte orgel wacht op bespeling. Ze zijn lid van de Gereformeerde Ge meente Vrijgemaakt en hebben negen kinderen. Lineke (24), Jan (23), Klaas (22), Bram (21), Maria (18), Kobus (15), Cees (14), Willem (12) en Marjoke ('bijna elf). Eigenlijk zijn het er elf, maar dochter Janneke overleed na vierenhalve maand aan wiege- dood en Rianne werd dood ge boren. „Wij hebben twee keer aan een graf van een kind ge staan. Dat waren zware jaren en momenten van grote twijfel. We hebben toen wel degelijk geworsteld met ons geloof. Maar dat is niet erg, kijk maar naar koning David." Marja (47): „Toen Rianne dood werd geboren, dacht ik: God, waarom dan die zwanger schap en waarom weer bij ons? We hebben toen rouwkaarten verstuurd, geen geboortekaar- ten. Van een vroegere collega kreeg ik een kaart terug, die be gon met: Hartelijk gefeliciteerd. Ik schrok. Maar daarna stond er: Ze heeft nooit de zon gezien, maar ze mocht wel direct Gods heerlijkheid aanschouwen." Vandaag zijn ze 25 jaar ge trouwd. Het huis zal volstro men en de kinderen, ook de drie oudsten die op zichzelf wonen, zullen wel 'iets' doen. Marja: „We houden van gezel ligheid en als het feest is dan vieren we ook feest. En net zo als je op je verjaardag een ge bakje eet, zullen we met kerst ook lekker eten." Bram (48): „Kerst is een feest, maar niet het feest van de over daad, tv kijken of de kerstman die in de supermarkt cadeautjes uitdeelt. We hebben onze kin deren ook gezegd dat ze die ca deautjes terug moesten gaan brengen. Wij willen niet dat kerst wordt verlaagd tot een sprookjesmythe. Nee, kerst is het feest van de Here Jezus. Kerst is het feest van God die naar de wereld, naar de men sen heeft omgezien. Als je het zo beleeft dan heb je het niet meer over de herdertjes, de kerststal en dat soort opsmuk waar wij een beetje wars van zijn. Dan heb je het over de herders die het kind aanbidden Bram den Uyl en zijn vrouw Marja, temidden van zes van de negen kinderen. foto gpd harmen de jong en het geschenk van God aan de mensen verkondigen." Marja: „Het woord sober is niet goed. Je mag best blij zijn, je mag je uiten, maar bewust niet met een kerstboom, omdat het de aandacht afleidt." Dochter Marja (18): „Als ik la ter getrouwd ben, wil ik waar schijnlijk wel een kerstboom. Niet als symbool voor kerst, maar omdat ik het gezellig vind. Ik houd ook van kerstmarkten." Bram: „Kinderen moeten hun eigen keuzes maken. Net zoals wij het ook anders doen, moderner, dan onze ouders. Vroeger was het meer traditie, je deed bepaalde dingen omdat het zo hoorde. Tegenwoordig maak je bewuster keuzes. Wij geloven niet omdat het moet, maar omdat het ons aan spreekt." Op Eerste Kerstdag is er eerst thuis een gezamenlijk maaltijd, met alle negen kinderen en 'aanhang'. Ze lezen het kerst verhaal uit de bijbel. Ze bidden, zingen en gaan daarna naar de kerk voor een dienst en een preek. Daarna naar huis, koffie met krentenbrood en spelletjes. Om half drie weer naar de kerk om kerstfeest te vieren met de hele gemeente. Een kinderkoor zingt zes lie deren die te maken hebben met de zes preken uit de ad ventstijd. In dit geval over het thema 'Ik ben...' naar aanlei ding van de zes uitspraken van Jezus die met die woorden be ginnen. Zoals 'Ik ben de weg, het licht en de waarheid'. Na de tweede dienst naar huis. „Lekker eten, bijvoorbeeld gourmetten." Weer uit de bijbel lezen en zingen; psalmen en liederen uit het liedboek, waar bij de kinderen verzoeknum mers mogen opgeven. En voor het slapen gaan, zoals elke dag, weer bidden. De Tweede Kerst dag vullen ze zelf in, die is niet voor de gemeente, maar voor het gezin, familie en vrienden. Marja: „Of voor andere mensen die alleen zijn." Lichtpiramide boven Jeruzal gaat niet door AMSTERDAM ANP Boven de oude stad van J U lem zal voorlopig geen li ramide van laserstralen r, schijnen. Het is de Nederj,, initiatiefnemers, onder 'kunstfilosoof Rob Sch t' niet gelukt om enerzijd stemming van het stadsb .j- en anderzijds voldoende krijgen voor hun project. Aanvankelijk was het <e doeling dat vier laserstra] f gen avonden lang op di meter boven de oude stj 'universele lichtstructuur den vormen. Maar dat werd twee keer uitgesteld der meer door de onlus Jeruzalem. Schrama heeft in Isra probeerd de autoriteiten te maken voor zijn projec eindelijk streefde hij erm lichtpiramide volgende vv projecteren om het lichtfeest (Chanoeka), het telijke kerstfeest en het is sche suikerfeest te vere Het bestuur van Jeruzalei de 12.000 gulden toe, mi het project uitstellen tot joodse paasfeest begin volgend jaar. Maar dat ziet Schram zitten, omdat er dan geei ge feestdagen van de drie |c diensten samenvallen. nu en niet met Pasen h<c ment om de bevolkingsgi uit een verdeeld Jeruzale jj der een lichtpiramide t broederen", stelt de kuin soof teleurgesteld vast. H ject zou naar schatting gulden kosten. Schrama hoopt in de toekomst alsnog een moment te vinden vof1' lichtpiramide. Volgens symboliseert een piram verbinding tussen het go ke en het menselijke. Wie heeft er wel eens een wonder meegemaakt? Het was precies de goede vraag om het feestje te verlevendigen. Een vrouw was om onverklaarba re redenen van haar fiets gevallen en daardoor net niet overreden door een gek die met 120 kilo meter per uur de kmising overstoof. Was dat een wonder? <Een kunstenaar had na dagen aarzelen een vrouw aangesproken met wie hij el- ^«0 ke dag in de trein zat. Hij wilde haar fo- tograferen. Toen hij eindelijk contact met haar had gemaakt, haalde zij een knipsel van een interview met hem uit Zhaar tas. Ze droeg het altijd bij zich want, zo had ze bij zichzelf gezegd, „Als I ik ooit nog eens gefotografeerd wil wor- den, dan door deze man. Was dat een 1 wonder? De wonderlijkste voorvallen gingen over I tafel. Maar waren het wonderen? Totdat er een onwaarschijnlijk verhaal werd verteld over een echt wonder. Een jong stel had met hun laatste geld een auto- tje gekocht en was naar zuid-Frankrijk Uh op vakantie gegaan. Op de laatste va- <kantiedag kochten ze voor vrienden en familieleden wat cadeautjes en reali- seerden zich toen dat ze het geld dat ze nog hadden slechts genoeg was voor één tank benzine. Maar daarmee kon- <den ze onmogelijk naar Amsterdam te rugrijden. Toch gingen ze op weg. Midden in Frankrijk zocht het jonge echtpaar een camping op waar waarschijnlijk Nederlanders zouden staan, zo redeneerden ze, van wie ze wat geld zouden kunnen lenen. Ze vonden een camping en de Nederlanders, ze legden hun situatie voor en leenden wat geld. Met het geld pontificaal op het dashbord reden ze verder. En het autootje reed en reed en reed, maar getankt hoefde er niet te wor den. Ze reden Frankrijk, België en Nederland door, maar getankt hoefde er niet te worden. Het auto- tje reed door tot voor de woning van het jonge stel en hield er toen voor eeuwig mee op. Met een tank benzine van zuid-Frankrijk tot voor de deur thuis in Amsterdam. Een wonder! Dat verhaal over het ene kruikje olie in de Tempel van Jeruzalem dat voor een dag was bedoeld, maar op wonderbaarlijke wijze acht dagen bleef branden, heb ik altijd met een schep zout genomen. Maar kan dat nog na bovenstaand verhaal? Over het olie kruikje wordt verteld met Chanoeka, het Lichten feest, dat afgelopen donderdagavond begon. Ge wijde olie was nodig om de Tempel weer in te wijden, een ceremonie die acht dagen duurde. De Grieks-geörienteerde Syrische heersers over het joodse land hadden een beeld van Zeus in de joodse Tempel neergezet en hem zo ontwijd. Fundamentalistische joden onder leiding van Je- hoeda de Maccabeeër versloegen de Syriërs in de tweede eeuw voor Christus ert kregen de Tempel weer in handen. Voor de inwijding vonden de Maccabeeërs slechts een kruikje met gewijde olie, goed v t dag. Maai- de olie bleek ge- noed voor acht dagen. Een won der. De overwinning van de Maccabee- ers was de overwinning van een handjevol joodse vechters op de oppermachtige Hellenistische be schaving. Zoals nu moslim funda mentalisten het overal ter wereld opnemen tegen de Grote Satan, belichaamd door de Verenigde Staten, zo namen toen de Macca beeërs het op tegen de Grieken, het imperium dat een blijvende in vloed zou uitoefenen op de cultuur van de wereld. Het joodse volk verkreeg zijn poli- tieke onafhankelijkheid terug dankzij de Maccabeeërs en het jo dendom behield zijn eigenheid. Tegelijkertijd moet worden gezegd dat de Griekse invloed op het jodendom niet meer ongedaan gemaakt kon worden. Zoals de Westerse invloed op de islami tische wereld niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Het geven van cadeautjes met Chanoeka is een regelrechte imitatie van het cadeautjes geven met Kerstmis. Maar afgezien van die cadeautjes, na denken wat het betekent dat ons achternei zus twee millenia geleden werd geboren, zi de meeste joden niet doen. Hoe anders lig voor Ozzie, hoofdfiguur in een wonderschi verhaal van Philip Roth 'De bekering van d den'. Het staat in de bundel 'Vaarwel Colui uit 1959. Ozzie, een 12-jarig joods jongetje, is geïntri door de maagdelijkheid van Maria. Hij wee dat het hebreeuwse woord voor jonge vrou tief in het Grieks is vertaald met 'maagd' ei denkt zoals veel christenen, dat 'onbevlekt vangen' betekent dat er aan de conceptie v zus geen aardse vader te pas is gekomen. Als Ozzies leraar, rabbijn Binder, al te nadr lijk herhaalt dat Jezus een gewone man is e geen God, wil Ozzie het volgende weten: J in zes dagen hemel en aarde kon schepper dieren en vissen en het licht - vooral 't lich sta ik altijd weer van te kijken, dat Hij 't licl maken als je daar over nadenkt... da's i iets waarom kon Hij dan een vrouw ge kind laten krijgen zonder dat ze geslachtsg meenschap had gehad." Als het ene wonder mogelijk is, waarom he dere wonder dan niet? Ozzie, scherp van g eist consequent denken. Philip Roth schrei groots verhaal, dat de verbinding kan mak sen Kerstmis en Chanoeka die dit jaar sam len, dankzij Ozzies verwondering: „Dat Hij licht kan maken...als je daarover nadenkt... WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Zweden: In het noorden af en toe sneeuw. Verder droog en bijna overal flinke opklaringen, In het zuiden maxima rond het vriespunt, in het midden en noorden tot strenge vorst. Finland: Meest bewolkt en van tijd tot tijd sneeuw. Middagtemperatuur uit eenlopend van rond -1 graden in het zuiden tot onder -10 in het noorden, zondag enkele graden kouder. Denemarken: Wolkenvelden en nu en dan wat (mot)sneeuw. Middagtemperatuur rond het vriespunt. Engeland, Schotland, Wales, Ierland: Wolkenvelden en in het noorden re gen- of natte sneeuwbuien. In het zuiden eerst nog meest droog, maar later regen. Maxima uiteenlopend van 8 graden langs de Engelse zuidkust tot 4 graden in Schotland. België en Luxemburg: Eerst nog mogelijk wat zon, maar verder wolkenvelden en zondag toe nemende kans op neerslag mogelijk in de vorm van ijzel, in de Arden nen sneeuw. Maxima net boven nul. Noord- en Midden-Frankrijk: Wolkenvelden en zaterdag nog meest droog. Zondag toenemende neerslagkans. Zuid-Frankrijk: Vanuit het zuiden steeds meer wol kenvelden en vooral langs de Mid dellandse Zee regen en veel wind, in de Pyreneen bovep 1800m sneeuw. Maxima 7 tot 14 graden. Spanje: Wolkenvelden, soms zon en buien, plaatselijk flinke hoeveelheden neerslag en ook kans op onweer. Maxima tussen 10 tot 17 graden. Mallorca, Ibiza, Menorca: Zaterdag af en toe zon, verder be wolkt en enkele buien, mogelijk met onweer en veel neerslag. Mid dagtemperatuur rond 16 graden. Tunesië: Met name zaterdag veel bewolking en vooral in het noorden flinke bui en. Middagtemperatuur tussen 15 en 20 graden. Canarische Eilanden: Geleidelijk iets minder harde wind, maar nog wel kans op buien. In het zuiden de grootste kans op zon. Maxima ongeveer 21 graden. Duitsland: Eerst nog flink wat zon, maar gelei delijk vanuit het noorden toene mende bewolking en kans op sneeuw. Maxima rond het vries punt, in het Rijndal circa 4 graden. Oostenrijk: Veel zon, maar in de dalen hier en daar mist of laaghangende bewol king. Droog. Maxima rond of net onder het vriespunt. Zwitserland: Eerst nog geregeld zon. In de dalen kans op laaghangende bewolking. Zondag later toenemende kans op bewolking en neerslag, boven de 1200 meter sneeuw. Maxima in de dalen rond 3 graden. Polen: Perioden met zon, maar vanuit het noorden geleidelijk toenemende kans op bewolking en sneeuw, 's Middags op veel plaatsen lichte vorst. Tsjechië en Slowakije: Eerst nog zon en kans op mist. La ter meer bewolking en zondag toe nemende kans op wat sneeuw, 's Middags op veel plaatsen lichte vorst. Hongarije: Zon, maar ook een kans op mist of laaghangende bewolking. Droog. Maxima net onder het vriespunt. Italië: Vooral in het zuiden en westen en kele wolkenvelden en kans op re gen, elders droog en perioden met zon, mogelijk ook onweer. Maxima 4 graden in het noorden en 15 op Sicili. Corsica en Sardinië: Wisselend bewolkt en enkele bui en. Maxima rond een graad of 15. Griekenland en Kreta: Wisselend bewolkt en buien, soms met onweer. In de bergen ook sneeuw. Zondag droger en meer zon. Maxima rond 5 graden in het noorden en 14 graden in het zuid westen. Malta: Wisselend bewolkt en enkele bui en. Maxima rond een graad of 15. Turkije en Cyprus: Wolkenvelden en geregeld buien, met plaatselijk veel neerslag, in de bergen mogelijk sneeuw. Zondag vanuit het westen droger en wat meer zon. Maxima langs de kusten rond 13 graden. ZONDAG 24 DECEMBER 2000 Zon- en maanstanden Zonop 08.48 Zon onder 16.31 Maan op 07 24 Maan onder 15.48 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 02.48» 15.06 2.21 14.39 Laag 10.35» 23.15 10.16 22.56 MAANDAG 25 DECEMBER 2000 Zon- en maanstanden Zonop 08.48 Zon onder 16 31 Maan op 08.25 Maan onderl6.28 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 03.29» 15 45 3.02 15.18 Laag 11.25» 00.00 11.06 23.41 DINSDAG 26 DECEMBER 2000 Zon- en maanstanden Zonop 08.48 Zon onder 16.32 Maan op 09.19 Maan onder 17.16 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 04.08 16.19 3.41 *15.52 Laag 00.06» 12.06 23.47 11.47 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) Las Palmas Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Malta csa bewolkt onweer W warmtefront regen sneeuw V koufront opklaringen hagel lagedruk mist windrichting hogedruk zonnig 19 temperatuur luchtdruk in 1000 hecto pascal onbewolkt zo 2 onbewolkt n 1 onbewolkt no 4 Bangkok licht bew Buenos Aires licht bew Casablanca hall bew Johannesburg hall bew Los Angeles hall bew. •2 -3 0.0 •1 -1 0.0 23 0 0 21 15 1.0 16 12 27.0 23 16 75.0 12 8 0,0 KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) H. Schneider (adjunct) W.H REDACTIE A. Maandag, chef eindredactie algemeen T Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C van der Plas. chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W Spierdijk, chef sportredactie E Straatsma, chef redactie Regio Leiden R I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023- 5317 337 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie. 071- 5315 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071- 5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verst het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen 1,- betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binn worden verzonden geldt een toeslag v aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETT Voor mensen die moeilijk lezen, sle< hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een van het regionale nieuws uit het Lei Dagblad op geluidscassette beschikt informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, K E N H U I Z ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14