Beatrix trekt helft meer bezoekers naar Stedelijl Tig werkt mooi en logisch naar de climax t<; Wonderkind van de Nederlandse musical Voor oogheelkunde rechts Cultuur Kunst 'De Zwarte Meteoor' in première Cirque di Soleil begê pretparki KAS SAKORTIN DINSDAG 12 DECEMBER 2000 Elizabeth Jagger in voetsporen moeder londen Elizabeth Jagger, de dochter van Rolling Stones-zanger Mick lagger en zijn ex-vrouw lerry Hall, heeft haar eerste grote modellenopdracht voltooid. Met een serie foto's voor het mo dehuis River Island treedt lagger in de voetsporen van haar moeder, die vroeger ook fotomodel was. Voorlopig is lagger met haar opleiding gestopt om zich te concentreren op haar nieuwe carrière. foto epa Oudejaarsconference Sjaak Bral den haag Cabaretier Sjaak Bral houdt 28, 29 en 30 december een oudejaarsconferente in Diligentia in Den Haag. Jan Mulder, ex-profvoetballer, schrijver/columnist en tv-persoonlijkheid, is dit jaar zijn gast. Wintergenoegens in Hoorn hoorn 'Wintergenoegens' is de titel van een tentoonstelling die tot en met 24 januari in het Nederlands Affichemuseum in Hoorn (NH) te zien is. De expositie is gewijd aan typische win- terthema's. Te zien zijn affiches en andere reclameuitingen over schaatsen, skieën, ijs- en sneeuwpret en de viering van Sinter klaas, Kerstmis en Nieuwjaar. Sting herschrijft nieuwe Disney-film londen Popster Sting, ingehuurd om de muziek te schrijven voor de nieuwe Walt Disney-film, heeft en passant een grote rol gespeeld in het herschrijven van de rolprent. Volgens het Britse showbizzpersbureau WENN was de muzikant ontevreden over de manier waarop de hoofdrolspeler werd geportretteerd en droeg hij tal van wijzigingen aan. De film, 'The Emperors New Groove', gaat over de arrogante jonge indianenkeizer Kuzco, die door zijn op macht beluste adviseur in een lama wordt veran derd. Uiteindelijk komt alles goed met Kuzco, maar Sting vond dat de keizer in het verhaal te weinig had geleerd van zijn fou ten. Dit zou een scheef beeld geven van de Indiaanse cultuur. De film komt rond kerst uit. •J Ier amsterdam anp Gewoonlijk trekt het museum in een weekein de circa 3000 bezoekers, nu waren het er 4700. Koningin Beatrix heeft in het afgelopen week- „Mensen stonden beide dagen al ruim voordat einde met haar expositie 'De Voorstelling' ruim we om elf uur opengingen voor de deuren. Ze 50 procent meer bezoekers naar het Stedelijk stormden naar binnen en vroegen meteen: Museum in Amsterdam getrokken dan gebruike- 'Waar is de tentoonstelling van de koningin?' Erg lijk. leuk om te zien", aldus een woordvoerder. Het is nog niet duidelijk of er mensen komen die anders niet naar moderne kunst gaan kijken. Koningin Beatrix hoopt van wel, zei ze vrijdag avond bij de opening van de door haar ingerich te tentoonstelling. Het Stedelijk heeft overigens 150 leden van Oranjeverenigingen uitgenodigd voor een be ier zoek aan 'De Voorstelling', die aan de han 'at werken van 130 kunstenaars een beeld gee,en de moderne lamst in het Nederland van dtiet lopen vijftig jaar. De oranjeklanten v*eJ woensdag verwacht. Zij krijgen een well woord van directeur Rudi Fuchs en vervP een rondleiding. -in Warner dreigt Harry Potter- fansites met rechtszaak ruswuk anp/dpa Warner Brothers dreigt juridi sche stappen te nemen tegen Harry Potter-fans die op inter net websites over de populaire tovenaarsleerling beheren. De mediagigant, die het eerste deel van de Potter-reeks verfilmt, is bang voor inkomstenderving door de fansites. Zo kreeg de 15-jarige Engelse Claire Field van Warner het ver zoek haar pagina harrypotter- guide.co.uk te sluiten of in te gaan op een overnamebod van 9.99 pond (36 gulden). Doet zij dit niet, dan is Warner van plan naar de rechter te stappen. Field zou volgens Warner met haar site mogelijk inbreuk ple gen op intellectueel eigendom. Daarnaast zorgt de domein naam volgens Warner voor ver warring. Warner zegt in het vakblad The Hollywood Repor ter, dat het alleen de sites met een winstoogmerk wil sluiten. Het is niet voor het eerst dat fans van Harry Potter op inter net onder vuur liggen. In au gustus dreigde De Duitse uitge ver van Harry Potter, Carlsen Verlag, met juridische stappen tegen Duitse fans die zelf be gonnen waren met de vertaling van het nieuwste boek van Har ry Potter opwww.harry-auf- deutsch.de. Inmiddels is op de ze website een bloeiende Pot- ter-gemeenschap ontstaan. Het nieuwste boek uit de Pot- ter-reeks, dat zaterdag voor het eerst in Nederland te koop was, is het afgelopen weekeinde goed verkocht. Een woordvoer ster van uitgeverij De Harmonie kan maandag niet zeggen hoe veel exemplaren precies over de toonbank gingen. „Voor exacte verkoopcijfers zouden we alle winkels in Nederland moeten bellen. Dat doen we dus niet. Het algemene beeld is goed. Maar ik kan me niet voorstellen dat er momenteel geen Potter boek meer te krijgen is." Amsterdam In Amsterdam is gisteravond de nieuwe Nederlandse de thema's van de film, die gebaseerd is op een boek van sportver- film 'De Zwarte Meteoor1 in première gegaan. Jet Novuka (links op de slaggever Tom Egberts, is vriendschap tussen een blanke en een foto) speelt Mokone, de eerste zwarte voetballer in Nederland. Zijn zwarte jongen. Vanaf donderdag draait 'De Zwarte Meteoor' in bio- vriend Felix wordt gespeeld door Erik van der Horst (rechts). Een van scopen door heel Nederland. foto cpd evert elzinga montreal rtr elc De circusorganisatie G if Soleil, ooit begonnen clubje straatartiesten ie nadese hoofdstad t een ontspanning^ tuuroord opzetten in Het wordt een soort waar bezoekers kunne pc ten van drama, arch 20 kunst, en optredens vai roemde Cirque. Het blijft niet bij Lon komende tien jaar wil nisatie vier tot zes va centra neerzetten, ovhe wereld. De groep, afkor )et Montreal, heeft het be /a| Battersea Power Station >s( den uitverkoren voor meur. Het markante geL 1930 ontworpen, is met lange schoorstenen het bakstenen gebouw van Het sierde de hoes Floyds album Animals. Cirque du Soleil gaat toveren in een comply 2000 zitplaatsen. De vot jn straatartiesten werken irki le? ii toneel recensie susanne lammers Voorstelling Dne eenakers door Toneel vereniging Tot Ieders Genoegen Regie: Corry van Doom en John Donders. Ge zien: 11/12, Leidse Schouwburg. Drie eenakters, drie generaties, zou je een tikje kort door de bocht kunnen zeggen. John Donders en Lies Beekman spe len 'Regenwormen' van Yvonne Keuls, een stuk dat heel lichtjes het probleem van ouder wor den en eenzaamheid aanstipt. Ze spelen het niet zo interes sante stuk bedaard en met wei nig omhaal. Deze spelers heb ben zich al bewezen: ze kunnen het rustig aan doen. Dan komt 'Overwinteren' van Jan Smeets, waarin de 'middel baren' kunnen schitteren. Het thema is heel herkenbaar: een stel voorWie de rolverdeling al tijd heel duidelijk was. Maar als hij nu in de VUT komt en zij iets aan haar voet krijgt, hoe reageert hij dan? In dit stuk speelt Ton Barnhoom als de botte echtgenoot vol zelfmeelij de sterren van de hemel. Hij hoeft alleen maar een bezem over het toneel te halen en zijn gezicht in de azijnstand te trek ken en de zaal eet uit zijn hand. Corry van Doom als zijn ge kwetste, maar uitgekookte vrouw biedt fraai tegenspel. Met de bijstand van Sanker La- lé, die een ontwapenende buurman speelt, en Alie Zeilstra als de door alle wateren gewas sen buurvrouw geven ze vaar dig een stukje onbekommerd spelplezier weg. Maar Tig beschikt ook over jeugdig talent. De jongste gene ratie leeft zich uit in 'Vals Alarm', een stuk over een meis je dat in haar eentje haar ver jaardag moet vieren en tot overmaat van ramp overvallen wordt door een inbreker én "haar ouders'; Jeske Boorsma, voor het eerst op het toneel, blijkt een aarrWihst Vati for maat. Ze speelt het meisje pittig en fris en vooral haar irritatie en woede komen buitenge woon naturel over. Inbreker en later redder Mauri ce Zondag houdt het iets rusti ger. Zijn belangrijkste wapen is zijn charmante grijns zijn ironische toon is perfecte maatje. Gerar< 'u Lidia Meunier als de on ,w vader en opgefokte voegen een komische n Vooral Meuniers toontj Q betaalbaar. Drie eenakters is missel veel op een avond. N)0 neelvereniging Tig wei f' en logisch naar de clii Van ernst, via lichte sp w een bevrijdende lach. genoeg talent om dat kunnen laten zien. Stanley Burleson neemt zijn rollen net zo serieus als een acteur van het Nationale Toneel recensie beeldende kunst amsterdam martin hermens Het wonderkind van de Neder landse musical. „Oh", reageert Stanley Burleson verrast. „Is dat zo? Dat slaat dan niet op wat ik in musicals doe. Er zijn veel ac teurs die daarin goed zijn. Mis schien komt het door alles wat ik erbij doe." Hij zingt, danst, acteert en regisseert. Samen met Mathilde Santing werkt Burleson aan een eigen theater productie. Daarnaast tekent hij dit seizoen voor de choreogra fie van de musical 'Boyband'. „Ik ben aan het leren om 'nee' te zeggen." Burleson (34) doet zo'n beet je alles wat in het muziekthea ter mogelijk is. „Dat is geen be wuste keuze", legt hij uit. „Naast mijn werk op het toneel word ik gevraagd voor andere dingen. Dan denk ik: da's leuk, laat ik dat maar doen. Iedereen om mij heen roept dat ik keuzes moet maken. Alsof het niet alle maal mag. Al die dingen samen vormen het vak voor mij. Maar één ding doen vind ik saai." „Musical is een apart vak. Je hebt te maken met vijf, zes dis ciplines. Dat maakt het zo moeilijk. Alles komt samen in één productie: die moet grap pig zijn, er moet een goed ver haal in zitten, er moet iets dra matisch in zitten en het mag vooral niet te lang duren. Musi cal is voor mij de ideale theater vorm: ik kan zingen, dansen en acteren. Die drie dingen wil ik niet loslaten." „Het afgelopen half jaar heb ik veel gedaan. Zowel overdag als 's avonds gewerkt. Nu moet ik het rustiger aan doen. Het houdt op een gegeven moment op. Het probleem is dat ik niet kan kiezen en dat alles goed loopt. Zelf op toneel staan gaat voor alles. Want daar ligt mijn hart. Daar doe ik leuke dingen en dat houd ik nog wel een tijd je vol. Als ik vijftig ben, kan ik nog altijd choreograferen." „Als iemand mij belt met een leuk idee zeg ik; kom maar pra ten. Is de agenda blanco, dan doe ik het. Maar in die agenda staat niet dat ik elke avond in 'Elisabeth' speel. Dan wil het dus wel eens druk worden. Voor 'Boyband' ben ik zes we ken bezig geweest, terwijl ik 's avonds gewoon in Schevenin- gen op de planken stond. Zwaar? Ik ben nog jong, dus dat gaat wel. Ben ik tien jaar verder, dan wordt het wel moeilijker." „Je leert veel van zoveel din gen doen. Ik kijk naar hoe an dere regisseurs, choreografen en lichtmensen het doen. Je moet constant je ogen open houden. Als een regisseur iets aan iemand vertelt, luister ik mee. Zo leer je dingen die je la ter kunt gebruiken. Eddy Hab- bema is een goede leermeester. In een grote musical als 'Elisa beth' fungeert hij als verkeers leider. Hij is de man die het beste uit alle mensen haalt voor die ene productie. Daar is Eddy goed in." Zelf heeft Burleson inmiddels twee regies op zijn naam staan: 'Dancing queens' in 1998 en af gelopen zomer "Valentino'. „Een regisseur moet de acteurs duidelijk maken wat ze moeten doen. Ik ben zelf acteur, dus dat lukt me goed. Ik kies ook alleen voor dingen die dicht bij mij liggen: ik zal nooit een Shake speare regisseren. Dat is vragen om problemen. Je moet het idee hebben dat je iets kunt bij dragen aan diè voorstelling." „Ik zie musical als een intelli gente vorm van theater. Musi cal is populair bij een groot deel van de Nederlandse bevolking. Dus moet je het serieus nemen. Maar als je serieus met musical bezig bent, wil je ook respect uit het vak. Als dat niet gebeurt, is dat wel eens moeilijk. Ik ga wel eens bij ballet- of toneel voorstellingen kijken. Omge keerd gebeurt dat nauwelijks. Musical wordt afgedaan als luchtig volksvermaak. Maar ik pak mijn rol in 'Elisabeth' net zo serieus aan als een acteur zijn rol bij het Nationale To neel." „Andere vormen van theater gaan steeds meer de musical kant op. Daardoor ontwikkelt de musical zich tot een vorm van totaal-theater. 'Notre Dame de Paris' is een stap in die rich ting. Dat is eigenlijk een con cert, vermengd met moderne dans. Ik vind dat een interes sante ontwikkeling. De voor stelling die ik samen met Ma thilde Santing maak wordt geen musical, maar muzikaal thea ter. Een stap richting die nieu we vorm dus. Het uitstapje zou voor mij geen zin hebben als we niet iets nieuws proberen te doen. Natuurlijk nemen we grote risico's. Maar we zijn alle bei in staat om te zorgen dat de voorstelling een bepaald niveau heeft." „Musical is leuk om te doen. Maar ga ik ermee door zoals in de laatste zes jaar, dan is het snel afgelopen. Mensen willen weer eens andere gezichten zien en ik moet voorkomen dat ik mezelf leeg maak. Ik ben be zig met het maken van een cd en speel binnenkort in een eindexamenfilm. Ik sta overal voor open. Het enige dat ik weet, is dat ik niet moet door gaan zoals ik nu doe. Want dan is het snel op." Stanley Burleson is te zien in 'Elisabeth' in het Circustheater in Scheveningen. 'Boyband' toert momenteel door het land en is 11 en 12 april 2001 te zien in de Leidse Schouw- burg. manon wigny 'Framing", tentoonstelling van Cor Dera en Jaap de Jonge, tot 4 januan in Galerie LUMC Leiden. Open elke dag van 9 tot 19 Op het eerste gezicht lijkt deze duo-tentoonstel ling nogal typisch. Je kan bij het werk van Cor Dera zelfs het gevoel krijgen opgelicht te zijn. Meters tentoonstellingswand waarop acht vier kanten zijn gevormd van telkens 81 kleine vier kantjes multiplex, waarop een foto van een vogel is geplakt is. Nee, dan biedt het werk van Jaap de Jonge meer afleiding. Zijn achthoekige vitrine heeft acht vakken, met pluche bekleed, waarin steeds vier glazen bollen liggen. De bollen leven. Als je vooroverbuigt zie je in elke bol een filmpje, een tekst of een caleidoscopisch lijnen- of kleuren spel. Een kopje koffie dat een ontdekkingstocht maakt; blote benen die een trap aflopen. Dan ontdek je de knopjes onder elk vak op de vitrine. Leuk! Het is net de kermis: je hoort stemmen, gekraak en muziek. De Jonge gebruikt in dit werk videomateriaal van tientallen kunstenaars, dat hij gesampled heeft. Ditzelfde geldt voor de geluiden. Beide bootsen de overspannen manier na waarop we prikkels ontvangen van tv, radio en internet. De Jonge roept vragen op over de invloed van zulke media en de authenticiteit van het beeld. In eer ste instantie in een primitieve vorm. De be schouwer vraagt zich boven de vitrine feld af of hij aan een hoorapparaat of w moet, want het hoofd heeft moeite het te|ig te houden. Gelukkig hangen de blokjes van Cor I nog. Duiven, meeuwen, een ijsvogel -1 uit een vogelencyclopedie. Tussen de zitten telkens zo'n tien stappen. Je kunti zien of hij plaatjes dubbel gebruikt, dus heen en weer. Tot je stilstaat en denkt: i ze die vogels. Aanvankelijk zoek je n< aanwijzingen: je ontdekt een rij foto's v schillende duiven, dan een rij vogels b men. Je bedenkt dat een tandarts zo'n 1 L het plafond zou moeten hebben in p een poster met getekende apen, die in e krioelen. Langzaam dringt de eenvoudig er kenis van het werk tot je door. De vogel el ook de foto's zelf, zijn schitterend. De luchten, de zeeën, de bloemen. Dera geeft de kijker de rust die De Jipf ontneemt. De Jonge prikkelt, waardoor D ter tot zijn recht komt en vice versa. De; n stenaars vormen een uitzonderlijke com Ie op een ideale locatie. Zo'n ziekenhuis vo 1 heid vraagt om heldere, 'ooghelende' iru i Met zijn werk dwingt Dera je beter te kijk Ie de meesterwerken, die er al duizende ;e zijn. En als dat tot je doordringt sta je 1 ontspannen te staren naar 81 blokjes vo Temidden van jachtige voorbijgangers, weten wat ze missen. op alle modemerken en woonartikelen met De Bijenkorf zet de toon. de Bijenkorf ZONDAG 17 DECEMBER ZIJN ALLE FILIALEN GEOPEND VANAF 12.00 UUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18