9Muziek geeft grootste voldoening die ik ken9 Ongewone kunstjes in Postmillennium Circus' Cultuur Kunst Fans in de hele wereld herdenken John Lennon Poëzie in vijf talen als bindmiddel in 'smeltkroes' Merenwijk Danstent Missen Ramirez toch sterker dan militairen IIJDAG 8 DECEMBER 2000 ubileumconcert Guus Meeuwis 1 ittfrdam Heel Nederland kent het verhaal van de Tilburgse chtensludent Guus Meeuwis die in 1995 een studentenfestival F3 int met het nummer 'Het is een nacht'. Het lied werd de ootste zomerhit van 1995. Ter ere van hun eerste lustrum >n Guus Meeuwis Vagant op 18 januari 2001 een jubileum- P° meert in Ahoy' in Rotterdam. De voorverkoop van dit concert publiciteitsfoto inmiddels begonnen. langer Bl0f oververmoeid iversum De populaire Zeeuwse band Blof heeft alle optre- :ns dit weekeinde en volgende week afgezegd. De 26-jarige nger Paskal Jakobsen, die vorige week donderdag tijdens een 2 jtreden in Tilburg instortte, blijkt oververmoeid. Volgens het lanagement is de drukte van de afgelopen tijd hem iets te véél nvorden. Blof verlengt met de afzeggingen een reeds geplande ikantie van een maand met een week. Volgens plan treedt de oc oep vanaf 13 januari weer op. e[ taliaanse prijs voor Javier Marias ;wuk De Spaanse schrijver Javier Marias heeft de Alberto [oravia prijs gewonnen, een Italiaanse onderscheiding voor z« litenlandse auteurs. Hij kreeg de prijs voor zijn hele oeuvre. 'n arias ontving dit jaar al twee keer eerder een Italiaanse prijs. nf e schrijver werd al vergeleken met Gabriel Garcia Marquez en d jn werk is vertaald in vele landen. Zijn meest recente roman, Ie zwarte rug van de tijd', verscheen dit jaar in Nederlandse irtaling. 11 'reek de Jonge draait warm isterdam Freek de Jonge speelt zijn oudejaarsconference 'De jlende Keukenmeid' van 12 tot en met 30 december in het ieuwe de la Mar Theater in Amsterdam. Over de inhoud van show valt op dit moment weinig meer te zeggen dan straf- •hop, vuurwerk, huldiging en bovenal consensus, aldus de instenaar. DANS RECENSIE 1 stmillennium Circus' van Cl- Chamber is een circus, ar wel één zoals er nog nooit zien is geweest. Er worden ,e' gewone kunstjes gedaan. De c' isei met de rode lieslaarzen lit de meest onwaarschijnlij- toeren uit met zijn benen, buigt zijn gewrichten alle jiten op en kronkelt over de i ind alsof zijn onderlijf een 'rl|handelbaar vreemd wezen is. •r zijn meer nummers: een n dresseert een ballonnetje, 'eifcand is in een een nachtmer- •achtig gevecht verwikkeld een groot wit doek dat lijkt ven. en een danser zweeft levvegend aan een touw door lucht. De sfeer is absurd. Je denken aan een droom en laten meedrijven op de >om van scènes. Maar je rdt telkens wakker geschud j 3r de gedachte: hier zit een e e achter. 'Postmillennium )0 cus visuele filosofie. LONDEN ANP/RTR Duizenden fans van John Lennon komen vandaag over de hele wereld bij elkaar om te herdenken dat de ex-Beatle twintig jaar geleden werd vermoord in New York. In New York wordt net als ieder jaar een kaars-wake gehouden in een deel van Cen tral Park dat is omgedoopt tot 'Strawberry Fields'. De organisatoren van de ceremonie zijn dit jaar in conflict geraakt met de bur gemeester van New York Guiliani, die heeft geweigerd het park tot later dan het norma le één uur 's nachts open te houden. Vrienden en familie van Lepnon komen bijeen bij het huis op Menlove Avenue in Liverpool, waar de popster heeft gewoond tussen 1945 en 1963. Daar, op de plaats waar Lennon zichzelf gitaar leerde spelen, wordt een plaquette voor de ex-Beatle ont huld. Lennons weduwe Yoko Ono greep het ju bileum van de moord deze week aan om de wereld aan te sporen na te denken over de gruwelen van wapengeweld. In een inter view met het Britse boulevardblad The Sun zegt Ono vandaag dat de flat waar zij sa men met Lennon woonde in New York Ifl ijDEN AD VAN KAAM Er schuilt gevaar in dit soort theater. Je maakt de voorstel ling al gauw kapot door alles wat je ziet te analyseren. Dat zou jammer zijn, want maker Ron Bunzl is uiterst origineel in de keuze van zijn beelden. Hu mor ontbreekt niet. Mensen die zichzelf en elkaar als vreemd ervaren en verrassend gebruik van voorwerpen brengen je in een nieuwsgierige stemming. Je moet het midden zien te vinden tussen je mee laten voe ren langs de beelden en iets van het idee oppikken dat erachter schuilgaat. De tijd speelt een rol. Dat zie je in filmbeelden van de woeste, lege aarde waar op de menselijke cultuur ont staat. Ook het woord 'postmil lennium' doet aan de tijd den ken. De stijl van de personages, de fragmentarische jachtigheid waarmee zij bewegen, de draagbare telefoons doen een beetje toekomstachtig aan. Mensen slingeren tassen rond en laten zich in felle dansbewe gingen meetrekken. Zakjes chips zijn er niet alleen voor consumptie, maar ook om er mee te jongleren en (grappig) te communiceren. Er is liefde, agressie en communicatie: her kenbare thema's, maar in een vreemde stilering. Het is of je een kijkje gegund wordt in een andere tijd, net zoals het sho wachtig vertelde verhaal van Hercules je in een andere tijd plaatst, al ligt die dan achter ons. Het is een bekend verhaal, maar in deze voorstelling besef je hoe moeilijk het is je de pri mitieve heldendaden van Her cules voor te stellen, net zoals je je de toekomst niet echt kunt voorstellen. Zo zitten we inge klemd tussen verleden en toe komst. De tekst aan het eind maakt duidelijk dat er een kunstgreep nodig is om dingen die we ons niet kunnen voor stellen toch zichtbaar te maken. Daar heb je veel fantasie bij no dig én het vermogen die op het publiek over te brengen. Die kunst verstaat Ron Bunzl. Pieter van Egmond, van zingen in de kwekerij naar het concertpodium. „De meeste mensen uit de muziekwereld dachten: och, die Van Egmond staat in het dagelijks leven achter een bloemenstalletje." publiciteitsfoto Oegstgeestse bloemenkweker pakt zangcarrière weer op ,,Het was een zware training. De spiertjes van de lippen, de tong, de kaak, het middenrif moesten allemaal weer in vorm komen. Vooral in mijn onderrug barstte ik van de spierpijn en mijn tong werd helemaal schraal." Niet veel mensen staan erbij stil dat een zanger een goede conditie moet hebben. Pieter van Egmond kan erover meepraten. Na een onderbreking van ruim negen jaar besloot hij anderhalf jaar geleden zijn zangcarrière weer op te pakken. Aanstaande zondag treedt hij voor het eerst weer op. OEGSTCEEST MAARTEN BAANDERS In de Stadsgehoorzaal zingt de Oegstgeestenaar liederencyclus 'Die Winterreise' van Schubert. Een complete uitvoering van 'Die Winterreise', 24 liederen in totaal, is zeldzaam in Neder land. Meestal nemen vocalisten losse nummers in hun recitals op. „Vroeger zong ik ook liederen uit 'Die Winterreise", zegt Van Egmond. „Het is goed als een operavocalist soms ook iets uit het liederenrepertoire doet, als een zalfje voor de stem. De lied kunst is totaal anders dan ope ra. Een lied is poëzie en die moet je genuanceerd interpre teren. Ik heb vroeger veel in opera's gezongen. Dat ik nu mijn 'tweede carrière' begin met een liederenrecital is een uitdaging. Ik-heb van nature een grote stem en nu moet ik heel ingetogen zingen." Hij doet voor wat het verschil is. 'Fremd bin ich eingezogen', zingt hij eerst met een dramati sche operastem. Het imposante volume vraagt om een grote zaal. Dan zingt hij de regel nog een keer, maar nu zacht en met een tedere genuanceerdheid. „Het gaat om die eerste regel, of eigenlijk de eerste toon. Ik stel mij vaak voor hoe het zon dag zal zijn als ik weer op het podium sta en dan denk ik vooral aan die eerste toon. Het is het begin waaruit je alle nu ances van de muziek en de tekst ontwikkelt." Vergeleken met andere arties ten is Van Egmonds carrière ongewoon. Als zoon van een bloemenkweker zou hij het be drijf van zijn vader voortzetten. „Als kind hielp ik al in de kwe kerij, terwijl mijn vriendjes aan het spelen waren. Dat heeft niets tragisch. Het hoorde er gewoon bij. Ik zie dat nuchter." Al gauw voelde hij de drang om te zingen. Toen hij in zijn puberteit op de kwekerij aan het werk was, zong hij altijd mee met een transistorradio. „Ik zong graag. Welk genre het was, kon me niet zoveel sche len. De Beatles en de Rolling Stones vond ik ook mooi. Als ie mand me in die tijd gevraagd had 'Kom je bij ons in de band zingen?', dan had ik dat gedaan. Dan was ik popzanger gewor den. Maar ik ging zangles ne men en in die tijd leerde je op les alleen klassiek. Als ik tijdens het werken zong, riepen ze wel eens: 'Hou je kop dicht!'." „Het zijn altijd twee volstrekt gescheiden werelden geweest, het zingen en de kwekerij. De meeste medewerkers van de kwekerij kwamen nooit als ik optrad. En omgekeerd: de meeste mensen uit de muziek wereld dachten: och, die Van Egmond staat in het dagelijks leven achter een bloemenstalle tje. Ik heb dat nooit erg gevon den." Pieter van Egmond mag dan een nuchter mens zijn, hij kent wel de ultieme vervoering van een dramatische operarol. „Christina Deutekom kon be paalde rollen niet aan. Die gre pen haar te veel aan. Ik deed zulke rollen wel. Dan leef je je zo in, dat je in tranen zou kun nen uitbarsten." Zijn zangloopbaan leidde van het kerkkoor via het mannen koor Vox Humana naar de Ne derlandse Bachvereniging en solorollen bij de Nederlandse Opera, Opera Forum en tal van oratoria en concerten. Opval lend is dat hij nooit het conser vatorium heeft doorlopen, maar dat zijn kwaliteiten op au dities steeds werden herkend. „Het was hard werken. Op de kwekerij werk je niet acht uur per dag. Dat is om zes uur op staan geblazen, soms nog vroe ger, en dan houd je niet voor de Gezichtsbepalende flatgevels verfraaid wet gedichten 'e Merenwijk in Leiden is het stadsdeel 'i iet de meeste allochtone bewoners. Doe iet die constatering nu voor de verande- 1 ng eens iets aardigs, zo luidde de op- ,i racht. Het zijn vijf muurschilderingen ge worden, vijf gedichten in vijf verschillende k alen op vijf gezichtsbepalende flatgevels, e staan voor één gedachte: dat een multi- ulturele samenleving ook een verrijking an zijn. De poëzie niet alleen als kunstui- "ig maar hier ook gebruikt als bindmiddel. De kinderen van de basisschool De Me- enwijk staan aanstaande maandag letter- jken figuurlijk stil bij deze vijf muurschil- eringen. Onder het motto: De wijk is van allemaal, zal telkens één van hen een edicht in de eigen taal voorlezen zoals dat 'P de muur staat afgebeeld. In het Neder lands, het Turks, het Marokkaans, het Suri naams en het Chinees. Burgemeester Post- ma en wethouder Laurier vergezellen de schoolkinderen op hun rondgang. Die be gint om 14.00 uur vanaf het Lokaal van Ver re aan het Valkenpad. Drie instanties namen het initiatief voor dit opvallende verfraaiingsproject met ach terliggende gedachte. Het zijn de Wijkgroep Slaaghwijk, de Stichting Leiden Stad van Vluchtelingen en de wooncorporaties De Sleutels en Het Portaal. De aanleiding daar toe was tweeledig. De flats in de wijk op fleuren door middel van die schilderingen en gedichten was er één van. Maar er is een hoger doel. Uit een leef- baarheidsonderzoek kwam de Slaaghwijk - het deel van de Merenwijk aan de kant van Noord - naar voren als één van de 'slecht ste' woonoorden van de stad vanwege de verschillen in cultuur tussen de (allochto ne) bewoners. Met die gedichten in de ori ginele taal (bordjes met vertaling erbij) en de campagne daaromheen hopen de initia tiefnemers een groter saamhorigheidsge voel te kweken. Verschillen in cultuur hoe ven niet per definitief problemen op te le veren. Ze kunnen ook tot verrijking leiden, zo is de achterliggende gedachte. De Stichting Tegen-Beeld zorgde voor de artistieke uitvoering van het project. De stichting is sinds 1992 actief in Leiden en heeft inmiddels zo'n zestig muurgedichten op 'naam' staan. In dit specifieke geval val len de afmetingen met name de grafische aspecten op: reusachtige klaprozen en enorme waterlelies bepalen het beeld. Zo zag het polderlandschap waarop nu die multiculturlele samenleving is gebouwd er dertig jaar geleden ook uit. Het Turkse gedicht van Fakir Baykurt en gigantische klaprozen sie ren de zijkant van de Buizerdhorst publiciteitsfoto praktisch onveranderd is gebleven sinds hij twintig jaar geleden door een dolgedraaide fan werd doodgeschoten. „Omdat zijn spullen er nog zijn en hij er heeft gewoond, voel ik zijn geest erg sterk", aldus Ono. Zowel Ono als mede-Beatle Paul McCart ney zei dat Lennon tevreden zou zijn als hij had geweten dat zijn muziek twintig jaar na zijn dood nog steeds razend populair is. Van het album 1waarop een selectie van Beatles-nummers staat, werden circa twaalf miljoen exemplaren verkocht sinds de cd een maand geleden werd uitge bracht. avond op. De tijd die overbleef, was voor de muziek: lessen, re petities en natuurlijk optredens. Vaak was het snel omkleden, want je liep met de bagger op je knieën. Later veranderde dat. Ik kreeg een stropdasfunctie." Kwekerij Vegmo Plant groei de. Toen Pieter het roer over nam, stonden er een miljoen plantjes. Het werden er 200 miljoen. Hij hield zich niet al leen bezig met kweken, maar ook met productievernieuwing en selectieveredeling. Diverse bijzondere bloemen staan op zijn naam. Hij ontwierp een in stallatie waarmee insecten zon der insecticiden worden bestre den; een soort stofzuiger, maar dan op reuzenformaat, met enorme slangen die de insecten wegzuigen boven de jonge plantjes. De zuigkracht moet op de juiste sterkte afgesteld wor den, anders verdwijnen ook de plantjes in de slurf. De groei van het bedrijf en de internationalisering deden hem besluiten te stoppen. „Het op treden zondag is een test voor hoe ik verder wil als zanger. De kwaliteit van vroeger is het mi nimum dat ik wil bereiken. Als het goed gaat, ga ik ook weer opera doen, maar dan wel liefst conceitant. Ik moet veel trai nen, maar de muziek geeft me de grootste voldoening die ik ken. Daar kan het zakendoen niet tegenop." 'Die Winterreise', recital door Pieter van Egmond (bas) en Reinild Mees (piano), zon dag 10 december, 20.15 uur, Stadsgehoorzaal. Het gaat slecht met het LVC. Er komt steeds minder pu bliek. Vervelender nog: het meeste publiek komt af op dance-avonden, waardoor de zogenaamde poptempel steeds meer lijkt op een discotheek. Het publiek dat nog naar con certen gaat, moet zich boven dien tevreden stellen met steeds minder interessante bands. Nederlandse, laat staan buitenlandse, topacts kan het LVC niet meer beta len. In de Muzieknota die wet houder Pechtold vorige week presenteerde staat dat de mu ziekzaal Q-bus zich moet ont doen van de dance-avonden. Die zijn voortaan, wat de ge subsidieerde podia betreft, voorbehouden aan het LVC. De verwachting is dat deze maatregel het bezoekersaan tal van het LVC ten goede komt. Pechtold doet er goed aan dat hij de verschillende podia in de stad een duidelijker pro fiel geeft. Wat het LVC betreft, maakt hij zich er evenwel te gemakkelijk vanaf. Het kan toch niet de bedoeling zijn van het gemeentebestuur om een veredelde discotheek te subsidiëren. Het LVC ontleent zijn bestaansrecht aan het feit dat het een poppodium is. Net als de Stadsgehoorzaal en de schouwburg moet het in de gelegenheid worden gesteld om podiumacts van naam en faam naar Leiden te halen. Anders blijft het LVC vastzit ten in een neerwaartse spi raal. Teruglopende bezoekcijfers zijn niet het enige probleem van het LVC. Het aantal vrij willigers is tanende, gerenom meerde dj's zijn vertrokken, de huisvesting is allerbelab- berds, de financiële positie uitgehold. Vergeleken met het Patronaat (Haarlem) of Nighttown (Rotterdam) is de programmering al jaren aan de schrale kant. Publiekstrek kers stonden de afgelopen we ken weer bij de buren: Lais in de schouwburg, Blof in de Stadsgehoorzaal, Candy Dul- fer in Alhambra (voorheen Bacchus). LVC-directeur Ruud Visser heeft om meer geld gevraagd voor de programmering (sinds begin jaren negentig op het zelfde niveau). Een paar we ken geleden verklaarde hij al de toekomst van het LVC somber in te zien. Nu het water kennelijk tot aan de lip pen gestegen is, is het 'house' te klein en luidt Visser de noodklok. Toch heeft Visser de deplo rabele staat waarin het LVC verkeert voor een belangrijk deel aan zich zelf te wijten. Het beeld dat opdoemt is dat van een LVC geplaagd door alsmaar stijgende kosten, maar met een ambitieniveau dat zich al jaren in tegenover gestelde richting beweegt. Over de status van het poppo dium aan de Breestraat had Visser al lang een claim op ta fel moeten leggen. Een claim om te promoveren van een B- naar een A-podium in plaats van tevreden te zijn met de status quo. Wat de huisves ting betreft, is evenmin slim geopereerd door te blijven vasthouden aan de huidige locatie. Het LVC heeft zich daarmee voor zeer lange tijd in een netelige positie ge bracht. Als het LVC niets anders rest dan het, niet eens toonaange vende, dance-podium van Leiden te zijn, wordt het tijd voor de gemeenteraad om zich af te vragen of er niet een echt goeie discotheek in deze stad moet komen. In dat geval kan het LVC worden opge doekt. Als de gemeente een poppodium wil dan moet Pechtold in zijn Muzieknota precies aangeven waar dat is en hoeveel hij daarin wil in vesteren. Met een beetje meer subsi die lukt het het LVC misschien om uit de rode cijfers te ko men maar dreigt het, na de belangrijkste podiumacts, dj's en het grote publiek ook de status van B-podium te verlie zen, met bijbehorende subsi die van het Nederlands Pop instituut (NPI). Ruud Visser laat zich 's avond nog maar zelden in het LVC zien, zeggen vaste bezoe kers. Misschien gaat hij, net als tegenwoordig veel Leidse dance-freaks, naar Nighttown in Rotterdam. De tent waar hij een aantal jaren geleden werkzaam was en de stad waar hij nog steeds woont. In Nighttown doet al enige tijd een wrang grapje de ronde. Als je vertelt dat je uit Leiden komt dan is steevast de reac tie: jullie daar hebben onze Ruud. En wij hebben jullie bezoekers'. •JAN RIJSDAM Argentijnse componist terug in Nederland AMSTERDAM HANS VISSER Zijn optreden, drie jaar geleden in de Leidse Hooglandse Kerk, was een gebeurtenis. Voor het eerst na jaren was de Argentijn se componist Ariel Ramirez te rug in Nederland. Terug in het land waar na hij na de oorlog een ontdekkingsreis maakte naar de Europese muziekcul tuur en waar hij toen talloze vrienden maakte. Vrienden die hij naderhand eerde met zijn 'Misa Criolla', een werk dat hem wereldberoemd maakte. Aanstaande zondag is hij terug in het Concertgebouw, mét die beroemde mis. Vanachter de vleugel leidt hij die dag zijn eigen ensemble met de tenor Javier Rodriguez en het Toonkunstkoor uit Eind hoven. Behalve de 'Misa Criol la' dirigeert hij ook zijn 'Misa por la Paz y la Justicia'. Beide werken laten een prachtige syn these horen van muzikale ele menten uit Europa en Latijns- Amerika. Zijn mis voor de vrede en ge rechtigheid ziet hij als een soort kroon op zijn oeuvre. En het kan ook nauwelijks toeval heten dal deze mis op 10 december, de Dag van de Rechten van de Mens, wordt uitgevoerd. Hij schreef het werk toen Argenti nië nog zuchtte onder de dicta tuur van generaal Videla. Het is destijds dan ook maar één keer in eigen land uitgevoerd. En dan nog met gevaar voor eigen leven. Te duidelijk verwezen de door hem gekozen citaten uit de bijbel naar de misstanden in zijn land. Zo begint het werk met een klaagzang van huilende moe ders, op zoek naar hun verdwe nen kinderen, zoals toen zoveel 'dwaze moeders' zochten naar hun verdwenen kinderen. Hun gezang klinkt strak, polyfonisch en zwelt langzaam aan, onder steund door een panfluit. Het zijn niet mis te verstane klan ken van onbehagen, een signaal dat de militairen maar al te goed begrepen. Ramirez: „Ei genlijk hadden ze toen ook de kerkgang moeten verbieden, omdat de teksten die ik in de Mis gebruik, voor het overgrote deel rechtstreeks uit de bijbel komen." Ramirez heeft er destijds nog wel over gedacht naar het bui tenland te vluchten, maar be sloot toch te blijven. Hij wilde zijn kinderen in Argentinië la ten opgroeien, opdat zij het verschil zouden ervaren tussen leven onder een junta en in een democratie. Want hij was ervan overtuigd dat de dictatuur ein dig zou zijn en dat zijn kinde ren ooit in een democratie zou den leven. Ramirez is al 78, maar heeft nog allerlei plannen voor con certen in het buitenland. Daar naast hoopt hij nog een aantal grote composities te voltooien. Hij sluit daarom niet uit dat zijn optredens van 10 december in Amsterdam en op 13 december in Eindhoven zijn laatste in Ne derland zullen zijn. Ariel Ramirez dirigeert zijn 'Misa Criolla' en zijn 'Misa por la Paz y la Justicia' in Amster dam, zondag in het Concertge bouw, 20.15 uur; 13 december in Eindhoven, Muziekcen trum, 20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21