Leiden ligt in het centrum van de nieuwe metropool Vaarom is de echte jood nog altijd besneden? Leiden Regio clp&n, Jwi/t wdt tr-ddsubui/C uit cL cLoeJ<j&n. ONDERZOEK X30ZH30N0 HORA EST Leidse wethouder Hillebrand bouwt mee aan wereldstad Randstad doi In de agenda van de Leidse wethouder Ron Hillebrand ar&dA/ruimtelijke ordening) wemelt het van de afspraken en ^e' »aderingen waarvoor hij elders moet zijn. Ongeveer de helft d zijn tijd gaat op aan zaken die de Leidse gemeentegrenzen e verstijgen. Vooral de bijeenkomsten met bestuurders van n [nsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam houden hem momenteel bezig. Hij treft deze stadsbestuurders in de ^reniging Deltametropool, een nu zo'n twee jaar jonge en 'n' loedrijke club, die driftig timmert aan wat ze in haar naam heeft staan. Door Wim Wegman en Wim Koevoet dat ik ons eigen Leiden aal Project en de Aalmarkt ninder groot belang vind, er gebeurt momenteel zo- jm ons heen dat het stads- ïur er wijs aan doet veel oor al die zich opeenstape- ontwikkelingen uit te en." Om genoeg aandacht ,eidse aangelegenheden te ee en blijven besteden én om lidse gemeenteraad nau- e betrekken bij de vorming hp le Deltametropool, heeft cjj brand het aantal vergade- n van zijn raadscommissie po wethouder niet bang dat hij van alles overhoop haalt voor iets wat later een luchtkas teel zal blijken te zijn? ,,De Ver eniging Deltametropool is geen besluitvormingsclub. Maar Lei den ligt wel in het centrum van de Randstad, in het centrum dus van die nieuwe metropool. Dat roepen we niet alleen zelf, daar wijzen ook de andere grote steden op. En dus moeten we hier bovenop zitten." In de Vereniging Deltametro pool zitten de twaalf gemeen ten van de Randstad met inwo nertallen van minstens 100.000, waterschappen, landbouworga nisaties, wetenschappers, ver- ]ORZÖLINO Thee- en keukendoeken In 3 verschillende dessins en kleure Met Klantenkaart 595 voersondememingen, Kamers van Koophandel en de ANWB. Hoe de leden hun metropool willen inrichten, is nog niet he lemaal duidelijk. Maar dat de vorming van zo'n wereldstad noodzakelijk is, is een unaniem onderschreven uitgangspunt. Tegen Bonn, Parijs en Londen red je het alleen maar als je sa menwerkt", zegt Hillebrand. Hij voegt er in één adem aan toe dat de Randstad voor Ne derlandse begrippen dan een omvangrijk gebied mag zijn maar dat het toch kleiner is dan de metropolen in de buurlan den. De Randstad is het meest aangewezen gebied om tot me tropool om te smeden, stelt hij. „Hier hebben we immers alles, van de haven in Rotterdam tot Schiphol." Van spookbeelden van één gro te bouwmassa, krioelende mensen en oneindige verkeers stromen, heeft Hillebrand geen last. „Je kunt op twee manieren tegen dit gebied aankijken: je kunt zeggen dat het een dicht bevolkt landsdeel is, maar je kunt ook vaststellen dat het een dunbevolkte wereldstad is. We hebben geen metro omdat we dunbevolkt zijn. In de Deltame tropool worden vervoerspro blemen opgelost met een com binatie van vervoer over de weg en openbaar vervoer met light- railverbindingen, zoals de Rijn Gouwe Lijn, die aansluiten op de stations. De auto gebruik je vooral voor voor- en na trans port." „Als je je vervoer zo organiseert, zijn knooppunten essentieel. Daar komt immers nieuwe be drijvigheid tot stand. Als je dan de gunstige ligging van Leiden ziet ten opzichte van de A4, de A44, rijksweg 11, belangrijke spoorverbindingen en de toe komstige Rijn Gouwe Lijn, dan is de conclusie gerechtvaardigd dat voor Leiden en de regio de mogelijkheden in zo'n wereld stad voor het oprapen liggen." Hillebrands onverholen en thousiasme voor de Deltame tropool wordt overschaduwd door de situatie dichtbij eigen huis, waar de samenwerking die hij zo noodzakelijk acht, ver is te zoeken. De Leidse wethou der maakt zich grote zorgen over de totaal verschillende agenda's en belevingswerelden die hij aantreft in de vergade rende gezelschappen waarvan hij deel uitmaakt. Terwijl bij wijze van spreken de regioge meenten en de Duin- en Bol lenstreek hun verontwaardiging over het Leidse voorstel om één grote Rijnstad te vormen nog altijd aan het verwerken zijn en alles op alles zetten om hun zelfstandigheid te bewaren, praat Hillebrand met Amster dam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht over een metropool waar alle grenzen zijn wegge vallen en die zich uitstrekt van Den Haag tot Utrecht en van Dordrecht tot aan het Noord zeekanaal. Onlangs sloeg hij alarm over deze bevreemdende tegenstel ling. Zijn waarschuwing was vooral voor de Duin- en Bollen streek bedoeld, die in zijn op tiek met de rug naar de rest van de Leidse regio gekeerd staat. Het belang van een gezamenlij ke visie op alle beleidsterreinen is belangrijker dan ooit tevoren, stelt hij. Blijft die achterwege dan staan de gemeenten in dit deel van het land straks langs de zijlijn en wordt er over ze ge praat in plaats van met. Dat Leiden van deze regio als enige is vertegenwoordigd in de Vereniging Deltametropool, vindt hij te rechtvaardigen. „Je kunt moeilijk met alle honder den gemeenten in de drie be trokken provincies zo'n proces ingaan. Leiden met zijn 115.000 inwoners heeft een eigen ver antwoordelijkheid om zijn ei gen gewenste stedelijke ontwik kelingen bij het rijk op tafel te leggen. Het zijn vooral de ge meenten in de Duin- en Bollen streek die zich niet verantwoor delijk voelen voor Leidse pro blemen. Je kunt niet zeggen dat je alleen maar je eigen broek wil ophouden en ondertussen an- DOOR PETER GROENENDIJK Mary van Veen-Viëtor over besnijdenis binnen het jodendom I Nieuwsgierigheid is de belangrijkste drijfveer voor de tenschap. De rubriek In Onderzoek doet een willekeurige :p uit de vele onderwerpen waar Leidse onderzoekers zich n hebben verdiept. Vandaag: cultuursocioloog Mary van Veen-Viëtor over besnijdenis van joden. is mijn verbond, dat gij zult len tussen Mij en u en uw islacht: dat bij u al wat inelijk is, besneden worde: :ult het vlees van uw voor laten besnijden, en dat zal een teken van het verbond tussen Mij en u. (Genesis 10-11) ïen het jodendom is de ^delijke oproep tot besnijde- te lezen in het bijbelboek lesis, er nog altijd één om tfl eus te nemen. Het verwij- :n van de voorhuid van de is is voor joden nog altijd belangrijk ritueel, ook voor niet-gelovigen onder hen. overgrote meerderheid van joodse jongetjes wordt nog ds kort na de geboorte be den - alle medische en ethi- argumenten tégen het ge- ik ten spijt. arom is besnijdenis, ook in tijd van secularisering, zo'n belangrijke gebeurte- voor joden? Is het nog ids een verbond met God, iaat het inmiddels om iets ers? Mary van Veen-Viëtor d jarenlang onderzoek naar fenomeen en zocht naar daringen voor de blijvende lingskracht ervan. Onlangs scheen haar proefschrift Het >r)f>ondsteken, dat ook in de khandel verkrijgbaar is. jens Van Veen, die zich on- meer baseert op tal van in- iews met joodse ouders, is nijdenis voor joden meer een religieuze handeling, wordt vooral gezien als een led epsteken, stelt zij. „Joden len nog altijd een sterke on- j linge band, waar zij ook wo- ■kb i- Besnijdenis heeft daar- te maken, omdat het voor gevoel van identiteit en lerscheid zorgt." De rol van nijdenis als groepsteken dt bewezen door de vele gelovige joden, die hun laten besnijden. Van Veen j| ik er enige. „Het laten be den van je zoon is een daad loyaliteit", zegt zij. „Je nt aan dat je bij de groep »rt, dat je je een deel voelt de joodse gemeenschap, geldt dus ook voor areligi- e joden. Niet besnijden be- Pnt afsnijden van het jodèn- n." Of, zoals een door Van Veen geïnterviewde joodse vrouw in Het verbondsteken het uitdrukt: „De besnijdenis is puur het verbond met de groep." Van Veen benadrukt in haar boek de rol van de joodse ge schiedenis in de ontwikkeling van dat 'groepsgevoel' en de relatie die besnijdenis daarmee heeft. Al in de eerste fase van de traditie, in de tweede eeuw voor Christus, speélde het be nadrukken van de eigen identi teit een rol, legt zij uit. „De hechtheid van de joodse bevol kingsgroep stond toen onder druk van de Griekse cultuur, waartoe veel joden zich aange trokken voelden. In die periode raakte besnijdenis in zwang: daarmee onderscheidden de joden zich van de Grieken, maar ook van de joden die zich Grieks wilden gedragen. Een echte jood was besneden. Het was een manier om de groep in stand te houden." Ook in een andere cruciale periode uit de geschiedenis van het jodendom, rond de Tweede Wereldoorlog, bleek het belang van besnijdenis als groepsteken. Van Veen: „Vóór Hitler was de betekenis van be snijdenis als joods ritueel ta nende. Maar door de oorlog en de holocaust kregen joden op nieuw behoefte aan een ge meenschappelijk teken. Besnij denis kreeg daardoor een ster kere emotionele lading en de traditie kreeg een nieuwe im puls." Door kinderen te besnijden, betuigen joden volgens Van Veen niet alleen loyaliteit aan het verleden, maar ook aan de joodse toekomst. „Het groepsteken heeft een overle- vingsfunctie", zegt zij. „Wie als jood is besneden, is klaar voor de andere joodse rituelen, zo als het joods huwelijk. Wie niet besneden is, kan niet op die manier trouwen en neemt dus afstand van de joodse gemeen schap. Besnijdenis is een voor waarde voor joods nage slacht." Door deze functies blijft be snijdenis een levende traditie, maar wel één die inmiddels flink onder druk staat. Voor- en tegenstanders brengen hun ar gumenten met steeds meer kracht, dankzij internet vinden zij ook een almaar groeiend publiek. „Besnijdenis is een beladen onderwerp", zegt de onderzoeker. „Tegenstanders zien het als een wreed over blijfsel en wijzen op de psychi sche en fysieke pijn die het kind op zo'n jonge leeftijd te verduren krijgt, terwijl voor standers het belang van besnij denis voor de joodse identiteit benadrukken. Ook in medische vakbladen vindt de discussie plaats." Veel joden zijn vandaag de dag echter geen uitgesproken voor- of tegenstander van be snijdenis. Joodse ouders twijfe len of zij hun zoon wel of niet moeten laten besnijden, omdat zij hun kind geen pijn willen doen. Besnijdenis vervult dus veel joden van afkeer, maar op vallend genoeg kiezen zij er toch vrijwel altijd voor om de zoon te laten besnijden. Een door Van Veen geïnterviewde joodse man noemt de besnij denis 'emotioneel, misschien zelfs irrationeel, hard, eng, primitief. Ik heb de pest aan de ingreep'. Dezelfde man zegt het echter jammer te vin den wanneer zijn kleinkinde ren niet besneden zouden worden... Van Veen: „Er be staat een spanning tussen de zin die aan besnijdenis wordt gegeven, en de huiver over de handeling zelf." Van Veen zelf wil niet in het kamp van voor- of tegenstan ders geduwd worden, zegt ze. „Ik zie dat het ritueel voor veel mensen belangrijk is. Tegelij kertijd vind ik het akelig dat een kind pijn lijdt. Ik vind be snijdenis geen hoogtepunt van het jodendom." Zij vindt het opmerkelijk dat besnijde nis via het ziekenfonds ver goed wordt. „Er is geen medi sche noodzaak voor besnijde nis en daarom hoort het ritu eel niet onder de standaard voorzieningen van de gezond heidszorg." Van Veen ziet meerdere be zwaren tegen besnijdenis, die ook door joden erkend wor den. Toch ziet zij de traditie vooralsnog niet verdwijnen. „Besnijdenis zet door", zegt zij stellig. „Er zijn tegenstan ders binnen de joodse ge meenschap, maar die blijven in de minderheid. Vooral de behoudende joden zullen vasthouden aan het ritueel, vanwege de waarde die het heeft als groepsteken van het jodendom. Ik verwacht niet dat de besnijdenis door een meerderheid van de joden zal worden losgelaten." Opmerkelijke stellingen toegelicht Wat het lievelingsboek was van de onderzoe ker zegt soms meer over zijn of haar implicie te uitgangspunten dan de (in de antropologie gebruikelijke) wetenschappelijk geformuleer de vooronderstellingen. Stelling 10 bij Het verbond met de tijger waarop antropologe Jet Bakels vorige maand is gepro moveerd. „Bij een antropologisch proefschrift is het ge bruikelijk dat je in de inleiding iets zegt over je achtergrond en je standpunten. Dan weet de le-« zer een beetje waar je staat. Bij natuurweten schappen hoeft dat niet, maar bij sociale we tenschappen speelt het persoonlijke een grote rol. Geheimen van het wilde woud van Tonke Dragt heeft op mij een hele grote indruk gemaakt. Ik heb het gelezen toen ik een jaar of tien was, dat moet dus in 1968 zijn geweest. Het is een rid derverhaal dat grotendeels speelt in het wilde woud, dat wordt bewoond door mannetjes in het groen. Er zit ook een prachtige kaart in het boek, het is allemaal heel geheimzinnig en mys tiek. Ik ben in hart en nieren een romanticus. In mijn proefschrift ga ik op zoek naar de poëti sche kant van de relatie tussen mens en tijger op Sumatra. Ik vind het mooi dat mensen met zo'n gevaarlijk dier kunnen samenleven. Ze zul len nooit zomaar een tijger doden, zoals een tij ger nooit zomaar een mens zal doden. Inmid dels werk ik aan een tentoonstelling voor het 150-jarig bestaan van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde." Het proefschrift is verkrijgbaar via de Leidse universiteit. dere gemeenten die wel aan een toekomstvisie werken, ver wijten dat ze buiten jou om al lerlei zaken bedisselen. Het is van tweeën één," Volgens Hillebrand zullen de contouren van de Deltametro pool duidelijk te zien zijn in de Vijfde Nota Ruimtelijke Orde ning. De Leidse wethouder heeft uit verschillende bronnen begrepen dat in dat stuk, dat voor kerstmis verschijnt en waarin de toekomst van Neder land wordt geschilderd, de bol lenvelden aan Bollenstad, zo'n twintig- tot dertigduizend wo ningen, worden opgeofferd. De opstellers van de nota willen kennelijk hier een groot deel van de woningbehoefte in de Randstad vervullen. Daarmee vegen ze het Pact van Teylin- gen, waarin de kust- en bollen- gemeenten de bollenvelden juist meenden te hebben veilig gesteld, van tafel. Hillebrand herhaalt zijn stelling dat de Leidse regio en de Duin- en Bollenstreek veel sterker zou den staan als ze een gemeen schappelijke visie zouden ont wikkelen. Zelf is hij ook niet zo gechar meerd van Bollenstad. Hij wijst erop dat het wegennet en de openbaar vervoerssystemen in het noordelijkste deel van deze regio in het geheel niet toerei kend zijn. Hij prefereert 'aan sluiting bij het bestaande stede lijk gebied richting Rijnsburg'. Daarvoor zou de Rijnsburgse glastuinbouw moeten wijken, vindt hij. Maar dat wil bepaald niet zeg gen dat hij het Pact van Teylin- gen onderschrijft. Dat noemt hij 'puur verdedigend, zonder heldere keuzes'. „Er staat in dat verdrag niet: hier blijf je vanaf want dit is een natuurmonu ment. Er komt van alles wat bij: bedrijven, bollen en huizen. Zeg maar het ruimtelijké-orde- ningsbeleid zoals we dat al honderd jaar kennen in dit land. Het is door dit beleid dat kleinere gemeenten die als groeikernen zijn aangewezen voor het dichtslibben hebben gezorgd, een ontwikkeling waarvoor een grotere stad als Leiden verantwoordelijk wordt gehouden." „De Rijn wordt aangeduid als 'blauwe ader', als een van de mooiste elementen van de re gio. Maar moet je eens zien hoe de Rijndijk in Zoeterwoude de afgelopen vijftig tot zestig jaar is verstedelijkt, het is daar volge plempt met bedrijven en wo ningen. Als steden als Leiden de kans hadden gehad groter te worden, was Zoetermeer niet gebouwd en was Alphen aan den Rijn een kleine gemeen schap gebleven. Dezelfde ge meenten die zo nodig hun ei- FOTO'S HENK BOUWMAN gen groei hebben willen realise ren en die extra huizen voor de eigen jeugd claimen, roepen ook dat het Groene Hart groen moet blijven. Neem ook Leider dorp, dat onder leiding van de toenmalige WD-wethouder mevrouw Huigen keihard heeft gevochten voor bebouwing van de Boterhuispolder. En ook het Pact van Teylingen mag dan op het eerste gezicht een strakke jas lijken, er is ruimte voor groei op alle fronten." Leidsch Dagblad VEN ANNO 1900 Donderdag 6 December VOORHOUT - St.-Nicolaas-avond is aangebroken! Een blijde stemming heerscht in de woning der meergegoeden, maar gelukkig in onze gemeente ook in de huizen der mindervermogenden. St.-Nicolaas toch bracht dezen iaatsten zonderonderscheid als geschenk datgene, waaraan zij gewoonlijk de groot ste behoefte hebben, een flink pak met warm en de gelijk bewerkt ondergoed. Deze goederen ten getale van ruim zeshonderd stukswaren hem, naar wij na der vernemen, ter hand gesteld door 'Weldadigheid', een vereeniging van dames uit deze gemeente onder voorzitterschap van mevrouw Van Dobbelen. De Vereeniging heeft zoo haar naam weder eere aangedaan en getoond wat ijverige samenwerking voor een goed doel vermag. Komt zij nu over eenigen tijd om steun aankloppen, dan zal deze stellig gaar ne zoo mogelijk in nog ruimere mate worden ver leend. ANNO 1975 LEIDEN - „Voor mij was en is het idealisme", zei secretaris J. van der Zwart, van de Leidse Bond van Volkstuinders bij een terugblik op de 25 jaar, waarin hij een bestuurlijke functie in deze bond vervulde en vervult. Ter gelegenheid van dit jubileum werd hem zaterdagmiddag een receptie aangeboden in het ver enigingsgebouw van de tuingroep Ons Buiten in Leiden-Noord. Van der Zwart (59) schat het aantal uren, dat hij aan secretariaats werkzaam heden voor de bond besteedt op 'meer dan duizend per jaar'. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD Zaterdag 6 december LEIDERDORP/HAZERSWOUDE - Bij de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening 'Midden-Rijn land' is deze week een conflict tot uitbarsting geko men waarbij negen van de twaalf maatschappelijke werkers tot 'harde acties' zijn overgegaan. Aanlei ding tot het conflict is het door het stichtingsbestuur aangezegde ontslag van de staffunctionaris Chris van Eerden. De maatschappelijk werkers vinden dit ontslag 'hoogst onrechtvaardig' en 'beslist onaan vaardbaar'. Zij achten het onjuist dat Van Eerden als slachtoffer moet fungeren voor de oplossing van, wat zij aanduiden als, structurele problemen. WASSENAAR - De Historische Vereniging Oud Was senaar heeft het zoeken naar de fundering van het in 1738 gesloopte landhuis Huis Ter Weer voorlopig moeten opgeven. De begin dit jaar begonnen opgra vingswerkzaamheden op een stukje gemeentegrond in de buurt van de - inmiddels ook al voormalige - HTM tramremise moesten eind augustus worden ge staakt omdat het terrein nodig was voor andere doel einden. De huurders-bewoners van een aangrenzen de boerderij wilden er koeien op laten grazen. Voordat hun doel, het vaststellen van de bouwda tum van het ooit riante pand, was bereikt konden de amateur-archeologen de met moeite gegraven sleu ven dichtgooien. „Bijzonder jammer", zegt de voor zitter van de historische vereniging mr. C.A van Gor- cum „maar toch hebben we de hoop om opnieuw te kunnen beginnen nog niet opgegeven. Geld is er ge noeg, want van de indertijd door de gemeente be schikbaar gestelde vijfduizend gulden is nog vier mille over. Veel zal echter afhangen van andere hulp van de gemeente." De leden van de vereniging heb ben tijdens hun gewroet in de aarde wel heel wat vondsten gedaan. Scherven van glas- en aardewerk uit de zeventiende, zestiende en vijftiende, maar ook uit de veertiende en zelfs uit de tweede eeuw na Christus werden gevonden en ook een fraaie gouden ring uit de veertiende eeuw. Foto's In deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op le sturen naar hel Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het I cidsrh Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvangt de foto binnen drie weken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15