Katwijkse gekkenlogger vaart nog wel even door Genieten van de goede jazzvrienden van organisatietalent Jan Kuiper Cocktail/ Cultuur Kunst Wijnand Zeilstra 25 jaar 'gedegen en betrouwbaar' theaterrecensent Docos onthaalt zijn sponsors op bubbels Spectacular visie op B£j Cowboys van de kouwe grond in Zoeterwoude MAANDAG 4 DECEMBER 2000 redactie: Miep Smitsloo-De Graaft en Paul de Tombe telefoon: 071-535 64 84. Leidse Pieterskerk bedankt getrouwen Het was een select gezel schapje, dat midden in de statige Leidse Pieterskerk di neerde. Een handjevol mensen werd zo bedankt voor trouwe diensten. Ton Kohlbeck van de Stichting Pieterskerk: „Na tuurlijk zou je voor zo'n diner honderden mensen kunnen uitnodigen, maar wij hebben gekozen voor een beperkt aan tal mensen dat buitensporig veel doet of al jarenlang met onze kerk verweven is. De ex ploitatie van 'de boerenschuur onder de kathedralen' en 'de kathedraal onder de boeren schuren' zou kansloos zijn zon der de steun van dit soort men sen." Onder hen waren kop stukken als FUGRO-directeur Gert-Jan Kramer en echtgeno te Carla, LUBA-eigenaar Rob Mantel, oud-burgemeester Cees Goekoop (bestuurslid van de stichting) én zijn opvolger Jan Postma plus wethouder Alexander Pechtold. Toneelliefhebbers onder ons kennen wellicht de naam, maar niet het bijbeho rende gezicht. Wij nand Zeilstra schrijft al een kwart eeuw the aterrecensies voor de ze krant. Doet dat im mer kritisch, maar blijft mild in zijn oor deel. Hij is in het to neelseizoen wekelijks present in de Schouw burg, altijd op zijn vas te plekje en vaak ge flankeerd door zijn moeder. „Gedegen en betrouw baar", zo karakteri seert Schouwburg-di recteur Bart van Mos sel 'onze' Wijnand, die in de foyer van de bon bondoos (waar anders? een receptie kreeg aangeboden. Zeilstra zelf mocht van niks weten en had ook ner gens op gerekend. „Per slot van rekening ben ik maar een losse me dewerker, wanneer kom ik nou op die krant? zei de vleesge worden criticaster on langs, toen zijn nade rend jubileum toevallig ter sprake kwam. En zo werd Zeilstra naar de grande dame aan de Oude Vest ge lokt voor een 'werkbe spreking'. In de niet- rokersfoyer stond een select clubje collegae hem op te wachten. Ook oude getrouwe, levende visitekaartjes van de Schouwburg hadden de moeite ge nomen om langs te ko men. Zoals oud-portier Willem l'Ecluse en voormalig toneelmees ter Kees Hoogeveen, alsmede LAK-directeur Roland Helmer. Ons kende ons op deze genoeglijke en intieme bijeenkomst, waarvan Wijnand Zeilstra een bescheiden maar stra lend middelpunt bleek. Op de pluchen bank gezeten werd hij bedolven onder de vra gen. Nee, hij heeft er na 25 jaar heus nog geen genoeg van. In derdaad, dat komt waarschijnlijk omdat hij in het dagelijks le ven gans wat anders doet (leraar aan een Hogeschool) en het schrijven als een wel kome afwisseling ziet. En nee, er was nooit iets aan de knikker ge weest met zijn 'tweede werkgever'. De jubilaris was vol gens de huidige chef kunst van het Leidsch Dagblad Jan Rijsdam al die jaren nauwgezet, vriendelijk en stipt op tijd. We rekenen erop dat hij dat de komende kwart eeuw ook nog is. Champagne proeven bij Docos, met onder anderen links hoofdsponsor Theo Knijnenburg en daarnaast PR-man Marcel Verburg. foto henk bouwman Gaan we massaal aan de ech te dure champagne, of kie zen we de veel betaalbaarder nepbubbels? Voor die keuze stonden de 150 gasten van de Leidse voetbalvereniging Docos afgelopen week bij een cham- pagneproeverij in Koetshuis De Burcht. Champagne en voetbal, ogen schijnlijk horen die twee hele maal niet bij elkaar, maar pr- man Marcel Verburg en de zij nen wilden de sponsors eens extra feestelijk onthalen. Per slot van rekening zorgen deze gulle gevers er voor dat Docos het 65-jarig bestaan kon vieren met een fonkelnieuwe tribune en dito kleedkamers. Die uitnodiging was niet aan dovemansoren gericht. Het Koetshuis stroomde vol op de ze gewone maandag-wasdag. Onder hen Tjeerd Scheffer, man van VW/Leiden Promotie en van de marathon. Gloedvol praatte hij over 'zijn' club voor wie hij in zijn vrije tijd wel eens een stukje schrijft. Hoofdspon sor Theo Knijnen burg ont brak evenmin. „Ons motto: we doen eigenlijk alleen nog maar in feesten! Docos is de laatste vier jaar aardig op de kaart ge zet. De sponsors bieden zich nu zelf aan, daar hoeft de club niet meer achteraan. Prima toch?" Voetbalvereniging verrast met een champagneproeverij En daar was Wim Hoppezak, de landelijk befaamde grimeur. Had hij zo vlak voor sinterklaas nog tijd over? „Ik ben gestopt met werken, al help ik ze deze drukke weken natuurlijk een handje. Zo krul mm ik de snorren voor de sint. Maar voor Do cos maak ik tijd. Ik hoor bij die club men sen die 1500 gulden per jaar betaalt en daar een pakket leu ke tegenprestaties voor terug krijgt." Weet Hoppezak nu het verschil tussen cava en cham pagne? „Ja zeg, wat een uit komst! Ik drink regelmatig m'n drankjes, dus weet waarover ik spreek. Maar die cava is besj drinken en veel goedkoper.W) Hetgeen koren op de molen van Anne Marie Simons, h< IQ gezicht van wijnimporthant se Noordman: „Champagne is blijheid, is feest. Voor de Fri ar sen een alledaagse drank - ons Nederlanders niet wegg ai legd want te duur. Daarom i ik het zo leuk om vanavond hier te zien dat mensen hee enthousiast op cava reagen H Smaakt bijna hetzelfde, kos een derde!" [j, Maar de Docos-aanhangers rcj ten zich niet helemaal door ,j bubbels bedotten. Grote wi j-J naar van de enquête was de re echte champagne (brut). D( Cava Perelada Rosado werd echter wel een goede tweed recensie muziek ken vos Bennie Wallace Niehove Trio Gezien: 3/12 De Burcht. Leiden Gitarist Jan Kuiper heeft organisatie talent. Bij een eerdere gelegenheid deed hij Leiden aan met de beroem de tenorsaxofonist David Murray, nu besluit hij een toemee door Neder land met diens collega Bennie Walla ce. Wallace, een gevestigde naam in de VS, is een van de weinige tenoren die na enkele tellen te herkennen zijn aan hun geluid. En dat geluid - het best te omschrijven als een kruising tussen Ben Webster en Eric Dolphy - is al meer dan twintig jaar nauwelijks veranderd. Daarnaast heeft Wallace, ondanks zijn tengere gestalte, een enorm dynamisch instrumentgebruik en een drive die zijn weergave niet kent. Leek hij het concert rustig te begin nen met de ballad 'In a Sentimental Mood', vrijwel meteen werden de luisteraars geboeid door de onna volgbare intervalsprongen, de zwoele lage tonen en de heftige tempover dubbelingen. Het begeleidende trio, voor deze gelegenheid door Kuiper naar het Groningse Niehove ver noemd, moest duidelijk alle zeilen bijzetten om de harmonische en rit mische capriolen van de Amerikaan bij te houden. Gelukkig was contra bassist Harry Emmery daarin het broodnodige anker. Het programma bestond vrijwel ge heel uit zeer bekende jazzstandards, een enkele blues van Wallace zelf daargelaten. Jan Kuiper, ondanks zijn ervaring, is niet echt bekend met het geijkte jazzrepertoire, en beperkte zich de meestenstijds tot puur en ge concentreerd begeleidingswerk. Nog moeilijker had drummer Sebastian Cornelissen het, die inviel voor John Engels. Kon hij in de eejste set nog redelijk te volgen door naar Emmery te luisteren, in de tweede set zat hij met zijn ongenuanceerde spel de an deren gewoon in de weg. Onnavolgbaar Ondanks deze handicaps - Bennie Wallace was ook nog eens verkouden - viel er solistisch veel te genieten. Hoewel de saxofonist uiteraard de show stal met bijvoorbeeld onnavolg baar solóspel in 'All the Things You Are', kweten Kuiper en Emmery zich in enkele stukken ook op goed niveau van hun solistische taak. Halverwege de tweede set kreeg de middag een feestelijk karakter toen Wallace zijn chauffeur - ene Hans Dulfer - op de set uitnodigde. Dulfer, een goede vriend van Wallace en deels zijn muzikale geestesverwant, wilde na een slordig gespeelde 'Now's the Time' alweer de set verla ten, maar werd door de Amerikaan teruggeroepen om het nog een paar maal te proberen. Vooral in 'Body Soul', waatin Dulfer nauwelijks on derdeed voor Wallace, bleek hoe goed de tenorvrienden elkaar aan voelen. Het mooiste werd echter voor het laatst bewaard. Het enthousiaste pu bliek riep Wallace terug voor een toe gift, en hij nam afscheid met een ma gistrale solo-interpretatie van de zoe te ballad "Twilight Time' waarin hij zowel harmonisch als qua melo dische spanning alles uit de kast haalde. Joop Burgerhout schrijft boekje over 'duivelse' moorden op zee katwuk ad v Het Leidsch Dagblad berichtte er in 1915 reeds over en sinds dien heeft menig scribent en auteur er inspiratie voor een ar tikel of een boek in gevonden. Ook anno 2000 houden de drie gruwelijke moorden, zoals die in het begin van de vorige eeuw zijn gepleegd op de Katwijkse vis- vrnmttmam sersboot de KW 171, de gemoe deren nog altijd bezig. Zeer re centelijk zijn er weer twee publi caties aan ge wijd. Op zich niet zo vreemd. Het raadsel op volle zee is bijna een eeuw oud. Maar nog altijd niet opgelost. Ruim een jaar geleden door brak Robert Haasnoot in zijn geboorteplaats een taboe met zijn roman 'Waanzee'. Aan de hand van de ware feiten deed hij een boekje open over de 'duivelse' moorden die 85 jaar geleden plaatsvonden op de Katwijkse logger. Een gebeurte nis waarover het vissersdorp tot dan toe zweeg als het graf. Godsdienstwaanzin lag ten grondslag aan deze zwarte bladzijde in de geschiedenis. De KW 171 werd niet voor niets in de volksmond omgedoopt tot de gekkenlogger. Het was de potige matroos Arie Vlieland die zijn twaalf me debemanningsleden bij de tweede haringvangst van 1915 volkomen in zijn greep had en terroriseerde met allerlei grieze lige godsdienstpraktijken. Zo moesten de opvarenden bij het binnenhalen van de netten met opgeheven rechterhand bijbel teksten citeren en psalmen zin gen. Na verloop van tijd ver kondigde Vlieland dat de we reld zou vergaan. Geen nood: hij zou zijn vismaten persoon lijk naar Jeruzalem leiden. Drie opvarenden onder wie Raadsel op volle zee nog niet opgelost stand tegen het dogmatische optreden van 'sekteleider' Arie Vlieland. Die euvele daad moesten ze met hun leven be kopen. De grote voorganger ging - met behulp van enkele 'bekeerde' bemanningsleden - daarbij niet zachtzinnig te werk. Onder het mom dat: 'de duivel harde poten heeft', werd bij twee van hen de schedel ingesla gen en het li chaam in stuk ken gehakt. De lijken gingen ver volgens zonder pardon over boord. Door interventie van een Noors koopvaardijschip en door tussenkomst van de En gelse autoriteiten kwam er een einde aan de brute moordpartij. Vlieland belandde in Ende geest, ontsnapte uit de psychia trische inrichting en stierf later in Wassenaar. Maar de verwer king van de 'moorden in de naam van God' vergde nog ja ren. Lange tijd rustte er in Kat wijk een taboe op dit pijnlijke onderwerp. Haasnoot onder anderen doorbrak dat. Maar hij schreef WÊmmamm een roman. Hield zich omwille van zijn verhaal niet altijd aan de fei ten. Reden voor plaatsgenoot Joop Burgerhout om die nu eens allemaal op een rijtje te zetten. Burgerhout deed dat vanuit zijn specifieke ach tergrond - hij studeerde sociale wetenschappen en theologie. Verbonden als hulpverlener aan een psychologisch bureau zocht hij met name naar een gedragsverklaring voor het ge beuren aan boord van de KW 171. Het ging Burgerhout er vooral om een poging te wagen om 'hét te begrijpen'. De weer slag ervan legde hij neer in 'De de stuurman kwamen in op- heiliging van Arie Vlieland'. De fraaie titel ten spijt, laat dit boekje zich niet eenvoudig lezen. Het is een semi-weten- schappelijk werk: niet echt ge schikt voor de zak van Sinter klaas of voor onder de kerst boom. Burgerhout gebruikt ter men als godsdienstsociologi- sche legitimatietheorie, dubbe le predestinatie en heeft het over studies die gebaseerd zijn op het lineair orthodoxe, psy choanalytische model. Daarbij excuseert hij zich op de voor hand dat zijn beschrijving spe culatief en theorie-geladen is en geeft in zijn nawoord ruiterlijk toe dat hij de suggestie van de psychiater dr. De Graaf om de zaak toch vooral van verschil lende kanten te bekijken en minder stellig te schrijven, be wust naast zich neer heeft ge legd. Per slot van rekening is een beetje wetenschapper na tuurlijk per definitie flink eigen wijs. Of zijn theorie over het ge beuren aan boord klopt of niet laten we in het midden. Een theorie is per slot van rekening een theorie en iedereen heeft recht op een eigen mening. Jammer is wel het krakkemikki- ge taalgebruik door het boek heen. Het rizzelt van de taal- en spellingsfouten. Hinderlijk, die slordigheden. Ze ontnemen je al snel de lust om verder te lezen en ondermijnen de hypothese en geloofwaardig heid van het geheel. Jammer van dat intrigrerende onder werp. Het is zo'n aardig gege-' ven. Het leent zich juist na al die jaren voor leuke, interes sante of afwijkende interpreta ties. Voorwaarde is dan wel dat 'feiten' helder en duidelijk zijn weergegeven. De gekkenlogger - of - De Hei liging van Arie Vlieland - Joop Burgerhout. Uitg. Berdikari, Katwijk. Prijs f.34,90. foto eric taal Geen makkelijke kost van Burgerhout Cowboys en -girls in De Eendenkooi in Zoeterwoude. Het sfeertje bij het line dancen zat er goed in. zoeterwoude robert t. meuer Stoere cowboys van het type Clint Eastwood, Lee Marvin of John Wayne waren er niet. De cowboys van nu op het eerste Country-festival in De Eenden kooi in Zoeterwoude zijn gewo ne middenstanders, boekhou ders, helpdesk-medewerkers, huisvrouwen en andere door snee Hollanders. Ze zijn ge kleed in citroengele-, suikerspin rose- of zwarte kleding. Aan hun voeten bij voorkeur slan genleren puntlaarzen met rin kelende sporen en op het hoofd een zwarte of felgekleurde Stet son hoed met een dassenstaart eraan. Een leren vest erbij en klaar is Kees. Pardon, klaar is Johnny Boy, natuurlijk. Op muziek van de populaire band Savannah liep de dans vloer al snel vol met enthousi aste line dancers. Er waren op tredens van The Entertainers, First Step en Day Dream. Afwis seling genoeg derhalve. Veel leuke country-muziek, maar die had toch vooral een dienende taak. Als ondersteuning van het line dancen. Het mooie daar aan is, volgens een van de be zoeksters, dat je er geen partner voor nodig hebt. Je stapt ge woon de dansvloer op, kijkt goed naar de niet al te moeilijke danspasjes en voor je het weet, doe je mee. Echte Texanen waren er dus niet, maar het echte cowboyge- voel was desondanks voor ie dereen te koop in de vele kraampjes die er stonden. Bij zondere indiaanse versierselen, handgemaakte zilveren siera den, gelukbrengende amulet ten, indiaanse droomvangers en prachtige schilderijen met indianen, adelaars, wolven en eindeloze prairies. Vanaf het podium waren vooral country-klassiekers te horen, door de bands vaak af gewisseld met eigen werk. De sfeer zat er van meet af aan goed in. Helaas liep de dansde- monstratie van de Key City Country Dancers steeds vast op de amateuristisch gemaakte ge luidsband. Net waren de dan sers lekker in hun ritme of plot seling en zonder waarschuwing stokte de muziek. Na enige se conden van absolute stilte volg de er dan een heel ander num mer in een totaal ander tempo. Het was het enige minpuntje op deze ontmoetingsdag van gelijkgestemden. Vriendelijke mensen, hoor, deze cowboys van het vlakke land. Prima (In disch) eten, betaalbare drank jes, uitstekende muziek en een gezellige sfeer. Kortom, een country-festival dat voor herha ling vatbaar is. muziek recensie lidy van der spek hoord 3/12, Raadhuis De Paauw, s Voor je het weet is het Ba d voorbij. Maar op de valre ig de Weihnachtsoratoria Ax verwachten en het conce e Bewerkingen voor piano tre mains van Max Rege recent zetten Wyneke en Leo van Doeselaar vi ger-bewerkingen op cd, - dat zij nu ook in raadhi 0 Paauw ten gehore brachtr om te laten horen dat ger ook zelf wel wat presl speelde dit duo uit Re{ 0 Stücke' (1906) de nr. 2 in romantisch Andante me versluierde harmonieën, deerd met spitse melodie Lang niet zoetsappig. Bach zelf was overigei - niet vies van bewerken ol diëren. Wat dat betreft z f ger in ontvankelijk vaai^ Geregeld zijn er delen i dan ook prachtig doen 'symfonische' instrumei vleugel. Zeker als je nit maar twintig vingers tot schikking hebt. Hoe lich transparanter Jordans Doeselaar spelen, hoe en toegankelijker de stof Zo zijn de drie langzame door het hele concert he a weeltjes in een keten zil goud. Hoewel Van Doeselai diepste organist en Jorda nist is, speelt het duo i zelfde grondhouding mi pianistisch toucher. Toch je zo af en toe wel dat V) Jordans even haai- aansl accentueren, zoals in de kelende échte Reger. krijg je het gevoel dat Vai selaar alle bazuinen en petregisters opentrekt i orkest' daar dringenc vraagt, zoals in het laaien legro assai van het T Brandenburgse. De prachtigste klokker gevoileerde klankkleur geschilderd in Allegro no to van het 6e Brandei Concert. Jordans neemt moment suprème het over als zij de warme melodie in de bas pakt adagio ma non tanto. fel, gescandeerd weerklin laatste allegro. Een heel ander verhaal gers bewerking van de Ti en Fuga. Hier heeft hij sproken zijn eigen sigi opgedrukt. En Jordans t Doeselaar schromen nil dat nog eens lekker uit l groten. Theatraal en we romantisch, met grandio koorden, vertragingen snellingen, overdondf baspartijen, ratelende waartse loopjes, krijgshal menspel, geeft dit duo I visie op Bach spectaculair

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18