Dreigende golven in suggestieve 'Peter Grimes' Elleboog op tafel, kin in de hand en hopen op iets Jiskefet-achtigs Cultuur Kunst Nostalgie met stijl bij concert Supersister Boekdrukkunst in de Pieterskerk Getuigenis Bloeiende Maagden eestelijk concert 40 jaar oud' Jeugdkamerorkest Nieuwe Rubens voor Mauritshuis Sarah Brightman is 'n jong meisje én doorgewinterd klassiek sopraan VANDAG 4 DECEMBER 2000 )ancer in the Dark' wint Filmprijs ■usDe film 'Dancer in the Dark' van de Deense regisseur 5 van Trier is zaterdag op het gala van de Europese filmprijs •arijs uitgeroepen tot beste film van het jaar. Dancer in the irk' won daarmee de Europese Filmprijs 2000. De IJslandse igeres/actrice Björk, die in de film de hoofdrol vertolkt, werd beste actrice van het jaar. Regisseur Van Trier was niet in Pa- L om het Europese equivalent van de Amerikaanse Oscar in jjltvangst te nemen. 'Dancer in the Dark' won eerder in Cannes "ten Gouden Palm. De film is een co-productie met een Ne- Jrlands productiehuis. Björk en Van Trier werden eveneens jeerd met een publieksprijs. De Ier Richard Harris kreeg de iropese Filmprijs voor zijn hele oeuvre. junstbeurs boekt record ksTERAM De kunst- en antiekbeurs Pan Amsterdam heeft een Fordaantal bezoekers getrokken. Volgens de organisatie kwa- jpn de afgelopen week ruim 32.000 bezoekers, 10,1 procent /jeer dan in 1999. Het gaat om het grootste aantal in de 14-jari- Tgeschiedenis van de beurs. De volgende Pan Amsterdam is ~in 30 september tot 7 oktober 2001. iritney Spears breekt toernee af >BURGDe Amerikaanse zangeres Britney Spears heeft al "far resterende optredens in Duitsland en Groot-Brittannië af- Jfcegd. Ze heeft teveel van zichzelf geëist door de spanning van jar twaalf maanden durende toernee. Volgens haar platen- "jbatschappij heeft ze van haar arts het advies gekregen het rus- Taan te doen. ,aatste show Smashing Pumpkins CAGOZanger Billy Corgan speelde zaterdagavond in Chica- voor de laatste keer met zijn band de Smashing Pumpkins. 13 jaar, enkele grote wereldtournees en 17 miljoen verkochte mms stopt de band ermee. Het laatste concert vond plaats in Metro Theatre, waar de band ooit haar loopbaan begon. foto reuters/scott olsen muziek recensie peter bruyn Er was helemaal niets kneute rigs aan het reünieconcert dat Supersister gisteravond in een vol Paradiso gaf. En dat wil wat zeggen, als je bedenkt dat de vier Hagenezen al zevenentwin tig jaar niet meer samenge speeld hebben. Sterker nog, af gezien van toetsenman Robert Jan Stips hebben ze de profes sionele muziek zelfs al een kwart eeuw geleden vaarwel ge zegd. In Amsterdam gaven ze het van zichzelf toch behoorlijk gedateerde repertoire echter een totaal nieuwe glans. Ze hadden elkaar sinds lange tijd weer ontmoet bij de begra fenis van hun voormalige ma nager, vorig jaar, waar ze ook een oud stuk speelden. Maar de aanleiding voor een serieuze re- unie was de uitnodiging om af gelopen zomer op het 'Progfest' in Los Angeles op te treden - een internationaal festival voor 'progressive rock'. En Supersis ter heeft in die kringen nog im mer een cultstatus. 'Progrock'. Breed uitgespon nen, complexe rocksongs, waar Supersister zo rond 1970 ook nog een relativerende portie 'slimme-jongenshumor' aan toe voegden. Daarmee combi neerden ze de invloeden van Frank Zappa, Pink Floyd, Soft Machine en Emerson Lake Palmer tot een unieke polder variant op het genre. Met hun eerste single 'She was naked' haalden ze reeds de hitlijst. Wat de wederopstanding van Supersister zo leuk maakt, is dat het geen hereniging is om krampachtig nog een pensioen tje bijeen te schrapen, zoals je tegenwoordig veel te vaak ziet. De vier musici zijn stuk voor stuk na het uiteengaan van de oorspronkelijke band in 1973 'goed terecht gekomen'. Wat dat anno 2000 oplevert is puur spelplezier. De groep geeft af gezien van het Amerikaanse festival afgelopen zomer maar twee concerten en geniet daar van. En het is opmerkelijk hoe zeer de vier na zo'n lange on derbreking nog aan elkaar ge waagd zijn. Uiteraard is het Stips - de 'full prof en componist van de meeste stukken - die het hoog ste woord heeft, zowel vocaal als instrumentaal. Maar fluitist Sacha van Geest laat zich abso luut niet wegdrukken. Zijn spel vult de drukke toetsenpartijen perfect aan. De ritmes van drummer Marco Vrolijk zijn, zeker in de lange stukken, vaak ronduit adembenemend. En bassist Ron van Eek laat keer op keer horen waarom Supersister nooit een gitarist nodig had. Hoe fris het herenigde Super- sister klinkt blijkt nog het meest in de lange stukken, zoals 'Pud ding en Gisteren'. Ooit geschre ven voor een voorstelling van het Nationaal Danstheater en vernoemd naar een lagere school mopje uit de jaren vijf tig. Destijds vulde het een com plete plaatkant. En als je die nu draait, klinkt het behoorlijk ge dateerd. In Paradiso krijgt het stuk echter een complete face lift. Dezelfde noten, maar dyna mischer en spannender. Verder komen in Amsterdam gedurende twee uur vrijwel alle essentiële stukken van de eerste drie albums voorbij. 'Present from Nancy', natuurlijk, maar ook 'A Girl named You', 'No Tree wil grow', 'Judy goes on Holiday', die andere hit, 'Ra dio'. En natuurlijk de oude pu blieksfavoriet 'Wow', waarin Stips een kwinkslag naar zowel Focus als de Nits verwerkte. Een mooie avond, dus. 'Nostal gie met stijl' voor zowel de band als voor de fans - groten deels veertig plussers en even eens van het type dat de school afgemaakt heeft. leiden Echte boekenfreaks die even genoeg had den van lezen konden afgelopen weekeinde terecht in de Leidse Pieterskerk. Tijdens de Boekkunst- beurs werden bij verschillende stands demonstra ties gegeven van onder meer papierscheppen en kalligrafie. Margedrukkers gaven een demonstratie boekdrukken en toonden hun met oude drukpers gemaakte boeken, waarin veel aandacht is besteed aan de letter, de soortpapier en de vormgeving. In het koor van de kerk was een kleine expositie van hoogtepunten op het gebied van de boek- en pa pierkunst. Kinderen mochten gehuld in een mon nikspij leren schrijven met een ganzenveer. foto eric taal theater recensie wunand zeilstra Voorstelling Vergeef ze, ze weten niet wat ze doen', van en door De Bloeiende Maagden. Spel Ingrid Wender en Minou Bosua. Gezien: 2/12, schouwburg, Lei- De Bloeiende Maagden hebben ambities. Ingrid Wender en Minou Bosua willen een bood schap uitdragen. Dit keer is dat streven wel erg nadrukkelijk aanwezig. Het lijkt een soort ge- tuigeniscabaret te zijn gewor den. De doelgroep bestaat uit 'alle zoekende zielen die zich er niet bij hebben neergelegd dat dit het in het leven is'. Het programma begint met een reeks vragen die de doelgroep van dissidenten moet zuiveren. Het balanceert tussen een spiri tuele bijeenkomst a la Jomanda en een televisiequiz waarin de kandidaten hun ziel en zalig heid te grabbel gooien. Noch het een, noch het ander laat zich gemakkelijk in een parodie vangen. Met als gevolg dat de Bloeiende Maagden zichzelf moeten overschreeuwen om de boodschap over het voetlicht te krijgen. Alles buitelt over elkaar: van platte seks tot min of meer verheven idealen. Bovendien zoeken ze hun heil in de meest bizarre uitdossin gen die ter illustratie van de no dige typetjes kant noch wal ra ken. Wender en Bosua halen al lerlei creaties uit de verkleedkist om een reeks typetjes tevoor schijn te toveren. Dat wordt al gauw vervelend. Af en toe is het een beetje leuk, als ze met hun onmiskenbare talent de zelfopgelegde, maar slecht passende vorm weten te doorbreken. In hun samenspel krijgt een typetje bijvoorbeeld plotseling iets geestigs of iets aandoenlijks. Dat gebeurt he laas te weinig. opera recensie muziek recensie li dy van der spek 40 Jaar Jeugdkamerorkest Lei- Henk Bnër, m.m.v. Irene Maes- opraan en leden van het Blazersen- le Marsyas. Gehoord: 3/12, Vredes- kerk, Lelden. e buurt van Henk Briër is ld wel een jubileum te vie- I Zo was er gisteren in de peskerk weer een feestelijk leert van het 40 jaar 'oude' Bdkamerorkest Leiden on- I leiding van deze onver- ibare dirigent, draait om dans en zang, lonie en symfonie, pijnlijk hoten door Amors pijlen. |r heeft de wind er onder, ipo en maatvastheid staan in 't vaandel. En dat zijn degelijke peilers waar jon- usici een lekker houvast hebben. Zit de cadans er in, it de afwerking gaandeweg, len valt al dat stevige spel eerste violist en cellist, il intens muzikaal zijn ook lobopartijen in dit Concerto iso van Handel, zijdezacht coloriet van de ie strijkers verfijnt de stille je lijnen van het Adagio in dns Sinfonie in D. De bla- leggen een sterk cordon lom de felle klank van de te violen in het allegro. Iets statisch blijft het menuet, ir daardoor wordt het >to assai des te zwieriger, zijn openbrekende dyna- che effecten en een grappig issief slotakkoord, e strijkersklank is lieflijk ho- jeen en doorschijnend in Andante van Schuberts 5e iphonie in Bes, waarin de zacht ontluikt. Het allegro ce danst lichtvoetig over de Istreep. Bijzonder is Briërs s in het motet (O qualis de lo sonus) van Handel en in ele aria's van Mozart. Maar stens zo bijzonder is de me wendbare, nergens ar te verteren interpretatie de sopraan Irene Maessen. Geen betere stem had het or kest kunnen begeleiden, zo soe pel en moeiteloos stelt Maessen zich open voor haar jeugdige achterban. Vol overgave strij ken de youngsters een mooi pastel- waarop Maessen haar grote weelderige lijnen als van zelfsprekend uitzet. Laat het JKL onder leiding van Henk Briër maar weer een lustrum groter groeien. winandvan de kamp Concert: Solisten, Koor van de Nederlandse Opera en het Neder lands Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart met Peter Gri mes van Britten. Gezien gisteravond, Muziektheater, Amster dam. Nog te zien aldaar: 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24, 26 en 29 de cember. In de nieuwe productie van de Nederlandse Ope ra van Brittens 'Peter Grimes' is het water alom tegenwoordig. Het decor toont Turner-achtige zeegezichten, de wolken hebben de vorm van omgekeerde golven, de klip waarop Grimes' hut staat oogt als een angstaanjagende breker en het koor kolkt als een woedende watermassa over het toneel. De zee, onverbiddelijk en troostend tegelijk, klinkt ook in het Nederlands Philharmonisch Or kest. Dirigent Edo de Waart heeft als weinig an deren gevoel voor Brittens suggestieve muziek. Met felle streken tekent hij de loodgrijze luchten, met fijn penseel schildert hij de iriserende kleu ren van het water. In 'Peter Grimes', één van de hoogtepunten uit het 20ste-eeuwse muziektheater, speelt de woeli ge Noordzee een hoofdrol. Maar behalve over de zee gaat de opera natuurlijk ook over de norse visser Grimes, die na de dood van zijn hulpje zijn dorpsgenoten als een blok tegenover zich vindt. Over Ellen Orford, de schooljuffrouw die tegen alle vijandigheid in van Grimes blijft houden. Over de dorpsbewoners met hun hypocriete ge drag. De Amerikaanse regisseuse Francesca Zam- bello, voor het eerst te gast bij de Nederlandse Opera, heeft er een geheel eigen visie op. Het is slechts een zwijgende rol, die Grimes' vis sersjongen in de opera vervult, maar in Zambel- lo's regie heeft hij een centrale functie. Hij ver klaart Grimes' drijfveren: de visser wordt gedre ven door een verlangen naar de tederheid die hij, ondanks zijn ruwe gedrag, op zijn leerjongen projecteert. Hij maakt ook de band die Peter en Ellen samenhoudt begrijpelijk. Ellen lijkt eerder gedreven door moedergevoelens dan door haar liefde voor Grimes. Zo wordt zij ook gezongen door Janice Watson: koud en afstandelijk tegen over Grimes, teder waar de vissersjongen ter sprake komt. De psychologische gelaagdheid die Zambello heeft aangebracht, blijkt te werken. Vooral ook dankzij de overtuigende manier waarop tenor Kim Begley, ooit begonnen als acteur, de rol van Grimes zingt en speelt: met een mengeling van ondoorgrondelijke stugheid en een teder verlan gen dat soms even door de ruwe bolster heen kiert. Pakkend is de wijze waarop de dorpsbevolking wordt neergezet: als een grauwe massa, onver biddelijk als de zee, waaruit zich een aantal indi viduen losmaakt. Die individuen, de vaderlijke kapitein Balstrode (Phillip Joll) bijvoorbeeld, de hel en verdoemenis predikende Methodist Boles (John Graham-Hall) of de stokerige Mrs. Sedley (Catherine Wyn-Rogers), werden stuk voor stuk overtuigend ingevuld. Kortom een intrigerende productie die een knappe psychologische karak terisering koppelt aan suggestieve klanken en krachtige beelden. denhaag In het Mauritshuis in Den Haag zijn twee werken van Peter Fourment, schilderde Rubens tussen 1625 en 1630. Het Mauritshuis Paul Rubens te zien, die het museum langdurig in bmikleen heeft van beschouwt de bruikleen als een zinvolle en waardevolle uitbreiding een anonieme Engelse verzamelaar. Het linker schilderij is vermoede- van haar schilderijencollectie. lijk een portret van Peter van Hecke. Het rechter, een portret van Clara foto wfa/frank van rossum muziek recensie louis du mouun Concert: Sarah Bnghtman in het kader van haar 'La Luna Tour" met groot orkest, koor, ballet en als gast Josh Groban Gezien: gisteravond, Ahoy', Rotterdam Uitgerekend haar grootste succes kwam er min der uit. Sarah Brightman maakte gisteravond in Ahoy' haar reputatie als 's we relds meest veelzijdige schoon- zangeres moeiteloos waar, maar kwam nogal weifelend over bij 'Time To Say Goodbye', waarmee ze met Andrea Bocelli drie jaar geleden de roos trof. Kwam het omdat ze (wegens diens afwezigheid) het hele nummer in haar eentje moest afwerken? Waarom dan niet even gebruik gemaakt van haar jeugdige gasttenor Josh Gro ban, die haar slechts een enkele keer partij mocht geven en dat ook zo schitterend deed! In Nederland heeft men amper nog weet van de superster-sta tus die Sarah Brightman (40) in haar eigen Enge land en in Amerika geniet. Een halfvolle sporta- rena, zoals in Rotterdam het geval was, is daar ondenkbaar. Hoe 'mega' de voormalige bescher melinge annex ex-echtgenote van (Lord) Andrew Lloyd Webber is, laat zich op deze Europese na- jaarstoumee direct afzien aan de Las Vegas-ach- tige allure van haar show. Elke muzikale delica tesse presenteert ze als een compleet mini- Visuele extra's geven Sarah in Concert een vrij kitcherig karakter sprookje. In om de haverklap een ander droom- decor en met zichzelf uiteraard in de hoofdrol als een zingend prinsesje dan wel engeltje, dat soms ook letterlijk wegzweeft boven haar twintigkop pig orkest, twaalfstemmig koor en vier balletdan sers. Die weelderige entourage sluit weliswaar naad loos aan op haar musicalverleden (denk met na me aan 'Phantom Of The Ope ra"), maar maakt nogal eens een geforceerde indruk. Zo wordt 'A Whiter Shade Of Pale' ingeleid met een gigantische gouden re genbui, die eigenlijk haaks staat op Brightman's ingetogen uit voering van die Procol Harum- klassieker. Wel gepast is het aanhoudende 'confetti-bom- bardement' op de eerste twintig rijen voor het podium, dat haar pittige eerste toegift 'Question Of Honour' inderdaad verder 'opleukt'. Al die extra aandacht voor het visuele geeft 'Sarah in Concert' niet zelden een vrij kitserig ka rakter. Een wat lager 'kerstboomgehalte' zou geen kwaad kunnen. Omdat dan vanzelf meer aan de fantasie wordt overgelaten en die weet Brightman met haar kristalheldere stem voldoen de te prikkelen. Want met dat unieke instrument lijkt ze werkelijk alles te kunnen wat ze wil: van een onschuldig jong meisje tot en met een door gewinterde klassieke sopraan. Deze dame is vele zangeressen. 'rman Koch signeert in alle eenzaamheid erd de jong pen signeersessie in een boekhandel c? Wie zaterdagmiddag in KooykerGins- l Herman Koch observeerde bij het sig- fcn van zijn nieuwe roman 'Eten met Una', kon maar tot één conclusie komen: i, dat was niet leuk. - man van van het komische televisie programma Jiskefet nam met een mede werkster van KooykerGinsberg plaats ach ter een tafel helemaal achterin de boekhan del. Druppelsgewijs kwam er iemand een boek ter ondertekeningaanbieden. Een en keling liep langs, herkende een signeerses sie, maar vroeg zich af wie toch die man was. Het boek werd opgepakt, de achter kant gelezen, maar herkenning bleef uit. En zo hadden Koch en de medewerkster van de boekhandel ruimschoots de< gelegenheid om van gedachten te wisselen. Zijn roman was blijkbaar een mooi Sin- terklaaskado voor vader. Een paar keer schoof een moeder met kind een boek over de tafel richting Koch. Beleefd vroeg hij voor wie het boek bedoeld was - 'voor pa pa'- en tekende. En het gesprek met de vrouw van KooykerGinsberg ging door. Over de nieuwe roman, over de nieuwe af leveringen van Jiskefet, of het vorige week lachen was toen Herman Brusselmans in de boekhandel op bezoek was. Ja, dat was lachen. In tegenstelling tot nu. De een zaamheid - ondanks de Sinterklaasdrukte in de winkel - beving je op het moment dat de vrouw Herman Koch even alleen achter de tafel liet. Elleboog op tafel, kin in de hand. Je hoopte op iets Jiskefet-achtigs. Iets absurds. Dat de tafel omviel of Koch door zijn stoel zakte. Opeens gloorde er hoop. Een meisje en een jongen haastten zich naar de tafel. „Oh, zit u hier. We waren voor in de winkel en dachten dat u er niet was. Ging het nu gebeuren? Pakten Koch en de vrouw de ta fel op en sjouwden ze het ding - onderweg het winkelend publiek en stapels boeken omver duwend - tot in de etalage? Nee. Na een krabbel in het boek, babbelden ze rus tig verder. Maar het kon nog erger. Een vrouw ver scheen voor de tafel. De schrijver van ver halen, columns en onder meer de roman 'Red ons, Maria Montanelli' en de vrouw hieven hoopvol het hoofd. De vrouw vroeg iets onverstaanbaars. En terwijl Koch zijn hoofd alweer liet zakken, verwees de mede werkster van de boekhandel haar naar de informatiebalie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 13