Jan Steen, de mythe voorbij 'De zak van Sinterklaas' met een cowboyhoed op K Herman Koch Cultuur Kunst Kerst scratch in Noordwijk Duizelingwekkende capriolen Kol Simcha Nieuw Guggenheim Kinderen in aanraking brengen met levende muziek DONDERDAG 30 NOVEMBER 2000 23 Zevende deeltje in serie Leidse Verhalen In de serie Leidse Verhalen, mi ni-boekjes over maxi-Leide- naars, is het dit keer de beurt aan Jan Steen - schilder, brou wer, herbergier. Een begaafd kunstenaar, daar is vriend en vijand het over ee is. Maar ook bedenkelijke een losbol, ;n onbehou- reputatie. Hij een nietsnut t wen kroegbaas zijn geweest, die niet met geld kon omgaan. Zo verbeeldde hij zichzelf en de wereld om zich heen in elk ge val op zijn schilderijen. De my the voorbij komt Els de Baan evenwel tot de conclusie dat dót beeld van Jan Steen abso luut niet overeen komt met de werkelijkheid. Op pagina 74 stelt de schrijf ster van deeltje 7 onomwonden vast, dat Jan Steen ongeveer het tegendeel was van wat men hem door de eeuwen heen in negatieve zin allemaal heeft toegedicht. 'Ontdaan van alle mythische trekken kan de schil der worden voorgesteld als een talentvol, erudiet, onderne mend en hardwerkend per soon', concludeert de samen stelster. Hoe ze tot die consta tering komt, wie Steen nu pre cies was, waarom 'een huishou den van Jan Steen' een negatie ve klank heeft gekregen, op wel ke wijze de schilder (1629-1679) in het Leidse stond: die, en nog veel meer andere wetenswaar digheden staan beschreven in het vlot geschreven en zeer on derhoudende boekje, dat qua formaat gemakkelijk in de bin nenzak past; bij die andere zes deeltjes. Nog één ander, aardig detail uit het verhaal van Steen: in 1900 kocht je met een beetje mazzel een schilderij van de 'meesterverteller' voor rond de 5000 gulden. Wat dat aangaat is er in een eeuw tijd het een en ander veranderd. Onder het miljoen geen Steen. En een echt mooie Steen doet tussen de 5 en 10 miljoen. Niet gek toch, voor iemand die ooit werd afge schilderd als een nietsnut. Schilder, brouwer, herbergier - Jan Steen. Verkrijgbaar bij VW, Lakenhal en Leidse boek handel. Prijs f. 14,95. In de reeks zijn eerder versche- Tranen in een rode zakdoek - Zangeres zonder Naam Huize Nippon aan de Rijn - Philipp von Siebold Tussen Leiden en Leipzig - Marinus van der Lubbe Doctor Diepvries - H. Kamer- lingh Onnes Stijlfiguren - Theo van Does- burg Klank in een nevel - Johannes Kneppelhout De triktrakspelers van Jan Steen, geschilderd rond 1667. Het is verschrikkelijk. Zelfs voor het paard van Sinter klaas is er geen pardon. De Sint, die tegenwoordig ge lukkig ook over een mobieltje beschikt, belde gister middag naai de Leidse Schouwburg om te zeggen dat hij verlaat was omdat hij, dat wil zeggen het paard, een wielklem, of liever een hoefklem, had gekregen. Aan VOF De Kunst de taak om de zaal vol opgewonden kin deren in de juiste Sinterklaas-stemming te houden. Sinterklaas stelde, nog steeds via de telefoon, sommen of liedjes voor. Het werden liedjes, want daar had VOF De Kunst veel meer zin in. Nieuwe liedjes en oude lied jes die als nieuw klinken; 'de zak van Sinterklaas' met een cowboy-hoed op, 'Zachtjes gaan de paardevoetjes' a la de Heikrekels, 'Zie ginds komt de stoomboot' hou send uit Spanje en 'O, kom er eens kijken' of het al Carnaval is. Maar de pop van VOF De Kunst heeft meestal ouder wetse vlechten in het haar: ze rockt niet, ze schaukelt. Vooral toetsenist Tijn Smit is op dreef. Hij dweilt en veegt met zijn keyboard, een zwierige accordeon of een tetterende trompet - het maakt hem niet uit. Iedereen zingt, loeit of bromt mee en de sfeer is geweldig. Nol Havens zingt leuk en graag, maar geeft ook ande ren de kans om voor de Sint te zingen. Een klein jonge tje oogst een daverend applaus met zijn verlegen stoomboot. Later blijkt hij ook nog een tover-hand te hebben, waarmee hij de zaal 'olé" kan laten joelen in een liedje dat recht uit Spanje lijkt te komen. Minstens zo veel bijval krijgt Gijs, die op speciaal verzoek van Sinterklaas achter het drumstel kruipt. En de band weet het, na eventjes aandachtig luisteren, zeker. Gijs speelt de intro van 'Susanne' en dat kennen wij alle maal ook. VOF De Kunst is leuk, maar Sinterklaas zelf is toch an dere koek. De band speelt de rol van vrolijk voorafje, het hoofdgerecht is de Goedheiligman. Als die eindelijk binnenkomt ontlaadt de spanning zich en wordt het één groot kinderfeest. Langzaam maar zeker wordt de Sint aan het zicht onttroldcen door tientallen op het podium dansende, springende en blije kinderen. Die dezelfde avond nog allemaal' twee schoenen mogen zetten, omdat ze er zo'n fantastische middag van maakten. Heeft Sinterklaas zelf gezegd. Vrienden Haags museum zorgen voor expositie Van je vrienden moet je het hebben. Dat is iets wat het Haags Gemeentemuseum met recht kan zeggen. Het kwam op het lumineuze idee, de leden van de Vereniging van Vrienden van het Ge meentemuseum om bruikle nen te vragen. Het bleek een schot in de roos. De dependance van het Gemeentemuseum, Muse um Het Paleis aan het Lange Voorhout, hangt en staat nu vol met werken van bekende kunstenaars die anders nooit voor publiek te zien zijn. Er zijn klinkende namen als Ouborg, Westerik, Dumas, Sluijters, Visch, Toorop, Le Corbusier, Appel, lom, Luce- bert, Constant, Wolvecamp, Kandinsky. Allemaal zomaar van de muren en uit de hoe ken bij particulieren in Den Haag en omstreken geplukt. Zestien zalen werden ge vuld met 170 schilderijen en beelden en enkele honder den voorbeelden van kunst nijverheid. Conservator M. Josephus Jitta, die de exposi tie samenstelde, viel tijdens haar speurtocht langs 65 van de bruikleengevers van de ene verbazing in de andere. Zo vond ze een Appel (Eat that chicken, uit 1961) waar van de schilder zich altijd af vroeg waar dat toch gebleven De tentoonstelling 'Huis kamers? Schatkamers!' is vanaf 2 december open voor publiek. De expositie duurt tot en met 4 februari. Kooyker Ginsberg signeert zijn nieuwe roman 'Eten met Emma Zaterdag 2 december, 14.00 - 15.00 uui Begane Grond, Breestraat 93, Leiden Een gelegenheidskoor van 250 zangers uit de Duin- en Bol lenstreek geeft op. 16 decem ber een 'kerst scratch concert' in de Grote Kerk in Noordwijk. Het Projectorkest Noordwijk zorgt voor de muzikale bege leiding. Op het programma staan zowel moderne als klas sieke werken. Het concert in de kerk aan de Voorstraat 44 in Noordwijk begint om 20.15 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Music All In aan de Van Limburg Stirumstraat 48 en op 16 december bij de kerk. muziek recensie susanne lammers Concert Kol Simcha Gehoord: 29/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Nog te horen: 30/11, Patronaat, Haarlem. 2/12, Con certgebouw, Amsterdam (lunchconcert). De pest met klezmorim is dat er zoveel beunen tussen zitten. Komt er eens een goede band, zit de zaal maar half vol. Kol Simcha, een uit vijf ongelooflijk bedreven musici bestaande klezmerband met als thuisbasis het Zwitserse Basel, verdient het dat de fans mekaar de kop pen inslaan voor een kaartje. Kol Simcha speelt klezmer, maar met een volstrekt eigen toon. Eigenwijs en vernieu wend, en met veel respect voor zowel traditie, zichzelf, als pu bliek. Ze putten ook uit de 'klassieke muziek', maar men gen vooral veel free jazz door hun zeer persoonlijke variant van klezmer. Het allereerste nummer is vooral verbijste rend. De pianist rommelt in de snaren, wrijft, tokkelt, speelt een paar arpeggio's, onder steund door de bas, terwijl kla rinet en dwarsfluit er klagend doorheen zweven. Het lijkt op desolate documentaire-mu- ziek, al die klagende klanken, en maar heel langzaam tekenen zich gearticuleerde loopjes af. Zo'n opening getuigt van lef en muzikale integriteit. Het tweede nummer, een tradi tional, klinkt een tikje gewoner, maar is nog steeds hyper-im pressionistisch. Hier wel de ka rakteristieke elastieken uitbar stingen van de klarinet met massa's nootjes die feest sugge reren, maar de cliché's worden zorgvuldig vermeden. En dat maakt dat bij eigenlijk alles wat Kol Simcha speelt, je je oren bijna niet kunt geloven. Klarinettist Michael Heitzler trekt de meeste aandacht. Hij speelt in opperste concentratie, nagenoeg bewegingloos. Alle energie stopt hij in zijn instru ment. Zijn soli kenmerken zich door een fabelachtige techniek en inventiviteit. Hij schiet van toonsoort naar toonsoort, speelt dwars voor de tel uit, produceert duizelingwekkende glissandi, eindeloos aangehou den noten, dubbelklanken en de meest bizarre voorslagen. Lieflijk als een Mozart-ariaatje, maar ook dreigend als een bui tenaards monster. De hoeksteen van de groep is pianist Olivier Truan, die zich deels als ritmesectie, deels als melodie-maker gedraagt. Truan is het meest aanwezig in de jazzy passages, maar ook de bij zondere klankexperimenten ko men overtuigend uit zijn vin gers. Wat meer op de achter grond blijft fluitist Niki Reiser; hij voegt zich soepel naar het spel van Heitzler en doet in zijn schaarse solo's soms wat den ken aan Thijs van Leer in zijn Focus-tijd. Ook bassist Daniel Flicker is voornamelijk dienstbaar. Hij schittert in een solo, maar dan laat hij zijn bas ook wel heel hallucinerend klinken. Vreemd mompelende nootjes, rare mo tiefjes dié langzaam uit de bas opklinken en heel hoog eindi gen. Drummer David Klein, die ook de met een prettig soort humor gekruide aankondigin gen doet, beperkt zich tot wat een goede drummer moet doen: een strak maar subtiel koord van hoogst ingewikkelde ritmes spannen, waarop de an deren hun duizelingwekkende capriolen kunnen uithalen. Het lijkt een beetje op een reusachtige appelschil die achteloos op straat is ge gooid. Als het aan het Solo mon R. Gug genheim mu seum ligt gaat het nieuwe hoofdgebouw aan de East Ri ver in New York er zo uit zien. Het ont werp van Frank O. Gehry telt 40 verdiepingen en kost 678 miljoen dollar op tafel ko men. Het mu seum hoopt op steun van de stad New York. foto ap/richard drew Suus Ponsioen wil jeugdtheater in Warmond Voorstelling geschrapt om religie i Rotterdam Het Onafhankelijk Toneel (OT) heeft een voorstel- I ling in het klassiek Arabisch afgelast, omdat de Marokkaanse I zangers, componist en musici het om religieuze redenen niet I meer willen spelen. De toneelgroep is verbijsterd. De voorberei- dingen zijn al lange tijd aan de gang. De voorstelling zou in fe bruari uitkomen als onderdeel van Rotterdam Culturele Hoofd stad 2001. Het gaat om het muziektheaterstuk 'Aïsja en de vrou wen van Medina', van regisseur Gerrit Timmers. Het werk is ge baseerd op de roman Ver van Medina van de Algerijns-Franse schrijfster Assia Djebar. Hoofdpersoon is Aïsja, de jongste vrouw van profeet Mohammed. Afgelopen week bleek dat er weerstand bestond in de islamitische gemeenschap in Marokko en die in Nederland. ,,De algehele houding is dat het verboden is Aïsja op het toneel te zetten", aldus de toneelgroep. Water in de Hooglandse Kerkgracht 1 IsJi ïïjdy nihof 2j|Ia jarenlang als freelancer in |et jeugdtheater te hebben ge reikt gooit componist, zanger n schrijver Guus Ponsioen (49) et roer om. Hij liep al een tijd lond met het idee om een eigen pugdtheatergezelschap op te ichten. Inmiddels is 'Guus onsioen Muziek Theater' en feit. Nu nog een eigen thea- :r en het plaatje is compleet. Kant een béétje gezelschap be- chikt natuurlijk over een thuis-* asis. Een plan ligt er al. In zijn 'oonplaats Warmond heeft onsioen zijn oog laten vallen p het oude schooltje bij de orpspomp, beter bekend als le oude gymzaal'. Ponsioen, vader van drie kin eren, ziet het helemaal voor ch. „Zo'n theater moet een pen huis zijn, dus er moet een ïeatercafé met terras bij. De andacht moet vooral naar kin eren uitgaan, maar dat bete ent niet dat er geen goede ca- aretvoorstelling voor volwas- enen kan zijn." Het is niet de edoeling dat alleen Ponsioens igen gezelschap in Warmond p de planken staat. Integen- eel: Ponsioen wil produkties it binnen- en buitenland naar et dorp heden. Zeventig voor tellingen per jaar zou haalbaar 731 'in- Ponsioen beseft dat er meer apers op de kust zijn voor 'de ude gymzaal', die eigendom is an de gemeente. Bekend is dat aleriehouder Henk Pruijssen elangstclling heeft. Het monu- lentale pand komt beschik- Guus Ponsioen in zijn studio: „Publiek bij jeugdtheaterproducties wordt afgescheept met een orkestband." foto mark lamers baar als de bibliotheek naar het nieuwe, in aanbouw zijnde so ciaal cultureel centrum ver huist. De gemeente heeft nog geen voorkeur voor een nieuwe gebruiker. Wel vindt de ge meente dat de zaal een culture le bestemming moet krijgen. Ponsioen wacht in spanning af. Mocht het pand aan zijn neus voorbij gaan, 'Guus Ponsioen Muziek Theater' gaat hoe dan ook door. In de ogen van Ponsi oen komt de 'levende muziek' er vaak bekaaid af bij bestaande jeugdtheatergroepen. „Ik wil kinderen in aanraking brengen met theater én levende muziek, wil het muziektheater op een hoger plan brengen. Momen teel wordt het jeugdige publiek vaak afgescheept met een or kestband. Levende muziek is voor veel gezelschappen een voudigweg te duur. Het be schikbare budget wordt liever aan andere dingen besteed." Na zijn opleiding aan de aca demie voor kleinkunst raakte Ponsioen meer en meer geïnte resseerd in theatermuziek. Achttien jaar geleden kwam hij terecht in het jeugdtheater, waar hij tot op de dag van van daag aan verslingerd is. Hij was betrokken bij vele produkties, waarvan 'Perö of de Geheimen van de Nacht' het meest be kend en succesvol was. Veel groepen in het buitenland heb ben het stuk op het repertoire gezet. ,,'Perö' was de eerste Het schooltje bij de dorpspomp: ideale plek produktie waarbij ik de vrije hand kreeg. Dat het stuk zo'n succes had, was voor mij een enorme aanmoediging om het voortaan op mijn manier te doen, en een eigen groep te be ginnen." Ponsioen was lange tijd huis componist van jeugdtheater groep Wederzijds. Hij schrijft nu muziek en liedteksten voor gezelschappen in binnen- en buitenland. Dat muziek niet in alle jeugdtheaterprodukties op de eerste plaats komt begrijpt Ponsioen wel. „Natuurlijk, je moet concessies doen. Maar ik wil niet stééds het gevoel heb ben dat het beter had gekund. Met een eigen theatergezel schap en een budget van 3,5 ton kun je tenminste zelf bepa len wat je prioriteiten zijn." De mentaliteit in het huidige jeugdtheater bevalt Ponsioen ook om andere redenen niet. Van enige solidariteit is geen sprake, idealen worden ver kwanseld in zijn ogen. „Ieder een denkt aan zichzelf en dat is heel pijnlijk om te zien. Thea tergroepen dansen naar de pij pen van beleidsmakers en schikken zich naar sponsors. Ik vind dat kunstenaars het gewe ten van het volk moeten zijn, maar daar zie ik weinig van te rug." Ponsioen geeft zichzelf vijf jaar om zich met zijn eigen jeugdtheatergroep te bewijzen. In die tijd wil hij zich ook sterk maken voor meer voorstellin gen op scholen in Zuid-Hol land. „Het budget dat de pro vincie Zuid-Holland besteedt aan voorstelllingen voor de jeugd is veel lager dan in Noord-Holland. De jeugd hier wordt heel slecht bediend. Kin deren worden klaargestoomd voor het poldermodel. Maar, daar komen geen Van Gogh's Expositie Leidse stadsarchitect leiden In het Leids gemeentearchief is vanaf vandaag een ex- Ij positie te zien over de Leidse stadsarchitect Salomon van der JPaauw (1794-1870). Het gemeentearchief bezit een aantal hand- ij schiften van Van der Paauw, zoals een beschrijving van wapens jen zegels van Leiden, stukken over het droogmaken van het Haarlemmermeer en een verhaal over het verversen van het I Leidse grachtenwater. De tentoonstelling is ingericht naar aan- leiding van het eerder verschenen proefschrift 'Inventaris van het Stadsarchief van Leiden 1816-1929' door adjunct-gemeente- archivaris dr. R. van Maanen. De tentoonstelling over de Leidse stadsarchitect is tot en met 31 januari volgend jaar te zien in het Gemeentearchief aan de Boisotkade 2a. Zuco 103 wint toer bevrijdingsfestivals Amsterdam De dance-formatie Zuco 103 mag volgend jaar op Bevrijdingsdag per helikopter langs vier verschillende bevrij dingsfestival reizen en optreden. De groep legde beslag op de Heineken Crossover Award, een jaarlijkse muziekprijs die dit keer bestaat uit de helikopter-toer. Zuco 103 is een formatie rond drummer Stefan Kruger, toetsenist Stefan Schmid en de Braziliaanse zangeres Lilian Vieira. Volgens de jury van de sti- muleringsprijs is de groep 'van internationale klasse met een ei gentijdse Braziliaanse dance-sound die strak en meeslepend wordt gepresenteerd.' N Durlacher doet 4 mei-lezing Amsterdam Schrijfster Jessica Durlacher (1961) verzorgt vol gend jaar de 4 mei-lezing tijclens de Nationale Herdenking. Het uitspreken van de lezing gebeurt in de Nieuwe Kerk, vooraf gaand aan de plechtigheid bij het Nationaal Monument op de n.Dam. Het comité nodigt elk jaar een schrijver uit die de Tweede GWereldoorlog zelfheeft meegemaakt of van de generatie daarop nis en in zijn of haar werk getuigt van betrokkenheid bij de oor- logsproblematiek. Durlacher brak in 1998 door met haar roman 'Het Geweten'. In haar boeken speelt de invloed van de oorlog op bijvoorbeeld de opvoeding van de generatie die kort daarna werd geboren een belangrijke rol. I leiden Door de Hooglandse Kerkgracht stroomt, net als vroe ger, weer water. Althans, op het schilderij dat Dick Kerkvliet maakte in opdracht van de Stichting Leiden Promotie/VW. In klassieke stijl, volgens de werkwijze van illustere voorgangers als Rembrandt en Jan Steen, schetste Kerkvliet het beeld van de buurt rond de Pancras-kerk, zoals dat er rond 1605 zou hebben uitgezien. Gehuld in zeventiende eeuwse kledij en gearriveerd in een karos, overhandigde de meester zelf het schilderij aan stichtingsvoorzitter Kees Klerks. Het zal, als blikvanger voor plaatsgenoten en touristen, een plaats krijgen in de WV-winkel aan de Steenstraat. foto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 23