Het is als schrijven in een 9 Cultuur Kunst Philips-baas Boonstra aan de slag voor nationale kunstcollectie 'Richard' rollenspe met uitleg Mijn uitgangspunt was om mijn kleinkinderen iets mee te geven Thijs Kramer verricht wondere, Geen gouden stuiver voor BI0} woensdag 29 november 2000 Jan Cremer geridderd den haag lan Cremer, de kunstenaar die ooit slaperig Neder land wakker schudde en de literaire .wereld een vuistslag gaf met zijn boek 'Ik Jan Cremer', is gisteren in het Gemeentemuse um Den Haag benoemd tot Ridder in de Orde van de Neder landse Leeuw. De koninklijke versierselen werden de 60-jarige schilder/schrijver/beeldhouwer opgespeld door staatssecretaris Van Boxtel. Cremer (op de foto met zoon en echtgenote Babet- te) toonde zich apetrots in het museum waar momenteel zijn grootste overzichtstentoonstelling is. ,,Ik zie dit als blijk van er kenning." Cremer kreeg de koninklijke onderscheiding onder meer omdat hij de drempel tussen beeldende kunst en publiek heeft geslecht en thans wordt beschouwd als een van de be langrijkste en meest geliefde naoorlogse Nederlandse kunste naars. FOTO GPD THEO BOHMERS Acteur Johan Sirag overleden doorn De acteur Johan Sirag is op 82-jarige leeftijd overleden. Sirag heeft in zijn loopbaan meegespeeld in vele toneelstukken en televisieseries. Hij debuteerde in 1954 bij de operette. In de jaren daarna bouwde hij een enorm oeuvre op aan het toneel en was hij vaak te zien in komedies. Zo speelde hij enkele keren voor het Theater van de Lach. Vanaf 1959 was Sirag ook op tele visie te zien. Hij speelde in vele jeugdseries. Bekend werd hij onder meer van zijn rollen in 'Floris', 'Kunt U mij de weg naar Hameien vertellen, meneer?', 'Citroentje met suiker', 'Q en Q', 'De Poppenkraam', 'De fabriek' en 'Kanaal 13'. Sirag speelde mee in twee speelfilms: 'Fietsen naar de maan' uit 1963 en 'Zwarte Ruiter' van Wim Verstappen uit 1983. Duitse fotograaf wint Turner Prize londen De Duitse fotograaf Wolfgang Tillmans heeft gisteren een van de meest prestieuze Britse kunstprijzen gewonnen. Till mans is de eerste Duitser en fotograaf die de Turner Prize van 20.000 pond (zo'n 70.000 gulden) in ontvangst mag nemen. De 32-jarige fotograaf is door de Britse media als 'shock-fotograaf betiteld. Op de laatste lijst van de Turner Prize stonden vier kunstenaars, onder wie ook de Nederlandse schilder Raedecker. De prijs kan worden toegekend aan kunstenaars die wonen en werken in Groot-Brittannië. Miljoenen zien Madonna op internet londen Madonna's eerste concert op Britse bodem in zeven jaar heeft een internetpubliek van negen miljoen fans getrok ken, een nieuw record. 3500 Mensen waren gisteren getuige van haar optreden in Londen. Zij moesten genoegen nemen met een half uur durende show. Madonna zong zes nummers. In ternetbedrijf Microsoft Network maakte het mogelijk het con cert digitaal te volgen. Valkema Blouw overleden amsterdam De grote kenner van oude boeken Paul Valkema Blouw is zaterdag overleden. Hij is 85 jaar geworden. Valkema Blouw publiceerde twee jaar geleden zijn monumentale naslag werk 'Typographia Batava 1541-1600', een zogenoemd reperto rium van alle boeken gedrukt in het Nederland van genoemde jaren. Hij had er bijna dertig jaar aan gewerkt. Verder schreef hij tientallen boekhistorische artikelen, die internationaal werden gewaardeerd. amsterdam Philips-topman Cor Boonstra en zijn ING-collega Ewald Kist gaan vanaf volgend jaar nauw samen werken met het Nationaal Fonds Kunstbezit. Ze willen op persoonlijke titel het bedrijfsleven en thousiasmeren meer geld uit te geven aan kunst. Dat bleek gisteravond in Amsterdam uit de Rembrandt-lezing door Boonstra. De Philips- baas vindt dat het bedrijfsleven een rol dient te vervullen bij de nationale collectievorming. De tendens van publiek naar privaat brengt die ver plichting met zich mee, aldus Boonstra. Het Nederlandse erfgoed speelt volgens hem 'een rol binnen het krachtenspel van de globali sering en de Europese integratie'. „Daarnaast heeft kunst natuurlijk gewoon een grote invloed op mensen, ook in hun werkomgeving", zo heeft Boonstra geconstateerd. 'E-business' en nieuwe economie doen volgens hem niets af aan de on schatbare waarde van wat oude en hedendaagse meesters hebben voortgebracht. Het Nationaal Fonds Kunstbezit, dat in 2001 asistentie krijgt van Boonstra en Kist, werd kend door de - omstreden - aankoop van Mi riaans 'Victory Boogie Woogie' voor het H Gemeentemuseum en de bijdrage aan de schaf van Rembrandts 'Portret van een 0 Man' door het Mauritshuis in Den Haag. Oo Vereniging Rembrandt is bij de nieuwe initi ven betrokken. Manuëla Kemp bezingt de donkere kant van de liefde amsterdam jacques geluk De donkere, sombere kant van de liefde. Vooral daarover zingt Manuëla Kemp (37) op haar aller eerste eigen cd 'Slapeloze nachten'. „Dat vind ik mooi en prettig. Het is net als met het schrijven in een dagboek, daarin komen vooral de dingen waarover je niet happy bent. Een beetje dramas feer." De nummers op het al bum zijn speciaal voor haar geschreven door topmusici als Frédérique Spigt ('zij is een vriend'), Jack Poels van Rowwen Hèze, Maarten van Roozendaal, Maarten Pe ters en Frank Boeijen met wie ze het duet 'Tijd' zingt. Jan van de Meij heeft de muziek verzorgd bij de twee nummers die Kemp zelf heeft geschre ven en bij de vier (en een vertaling) van Spigt. „Toen hun eerste num mers binnenkwamen ontwikkelde zich steeds meer een thema. Ze had den echt geen opdracht gekregen over de donkere kant van de liefde te schrijven. Maar luister eens naar het repertoire van Frank Boeijen, dat is echt geen hallikidee. En denk aan het werk van Frédérique en De Dijk." „Lekker lijstje, hè", zegt ze met twinkelende ogen over al deze namen, te rugdenkend aan de opna- medagen in de Wissel oord-studio's. „Daar zijn de nummers gegroeid. Soms hadden we alleen kale demo's om mee te beginnen, andere waren meer uitgewerkt. De mu zikanten vulden dat ter plekke in, zaten lekker te pielen. Dat was span nend. Uiteindelijk kozen we dan de beste opname. We hebben de nummers met de basisband, be staande uit drums, toet sen, bas en gitaar steeds als een geheel opgeno men, alleen strijkers en blazers zijn later toege voegd. Het was spannend om later te horen hoe dat klonk en soms kreeg ik er kippenvel van." Het idee voor het al bum, en de gelijknamige single, is van Kemp en de platenmaatschappij en staat los van het televisie programma 'De vrienden van Amstel' dat zij pre senteert. „Ze \Toegen mij wat ik het liefste zou wil len. Dat was Nederlands talige pop, niet gepolijst en niet overgeproduceerd en goed live te spelen. Ik ben bijna rond met het formeren van een band, zodat we na een periode van repeteren in het land kunnen gaan spelen. Daar verheug ik me op." Manuëla Kemp heeft altijd gezongen, in band jes en een meidengroep, gewoon omdat ze het fijn vond. Met een eigen cd is ze toen nooit bewust be zig geweest. Het idee daarvoor is langzaam ge groeid. „Ik sta wel op pla ten die in een soort sa menwerkingsverband zijn gemaakt, zoals een plaat voor Afrika en de Ramses Tour. En ik ben te horen op de cd van het KRO- programma 'Maan bij nacht' dat ik heb gepre senteerd en natuurlijk hebben we met de mei dengroep The Revellettes dingen gedaan. Maar dit is dus echt mijn debuut- cd". Veel van de artiesten die aan de cd hebben meegewerkt traden op in 'De vrienden van Amstel'. Het is dezelfde losse sfeer die doorklinkt. Door het feit dat ze altijd meezingt in het programma weet het publiek al dat Manuë la Kemp ook zangeres is. „Ik heb eerder wel eens spontaan gezongen in 'Eigen huis en tuin'." Maar nu wordt binnen kort ook een videoclip ge maakt en staan optredens in andere W-program ma's op stapel. Dan weet iedereen ten minste dat Manuëla Kemp niet al leen presentatrice is. Manuëla Kemp tijdens 'De vrienden van Amstel'. FOTO GPD ROB KEERIS theater recensie wunand zeilstra Voorstelling. 'Richard' van William S speare door Het Syndicaat. Tekst: van Woensel. Regie: Danielle Wag Spel: Herman van Baar, Niek va Horst, Tirza de Jong, Manon Nieuw ai en Gerold Guthman. Gezien: schouwburg, Leiden. In 'Richard De Derde' gaad uitsluitend om macht, n^e en nog eens macht. De daar naar toe kost heel bloedvergieten. Richard zijn strijd meedogenloos aaR( Theatergroep 'Het Syndi heeft van dit befaamde stul Shakespeare een eigent r versie gemaakt. Het aantal Iers blijft beperkt tot vijf. ve de titelrolspeler neme overige acteurs vele rolle zich; van geesten van overl slachtoffers tot hovelinge vijanden. Dat loopt soep( Soms zeggen de acteurs w op dat moment zijn. Me doen ze dat niet. En terech dit stuk van Shakespeare b toch al gauw kwijt wie wbl De woorden dienen voortj- zelf te spreken. Het resultL een overzichtelijk rollenspe Jammer is dat er onwillffr rig een bijkans didaktisclyS dertoontje in de voorstellihi geslopen. 'Ken je dat gevcL vraagt één van de spelen een gegeven moment ad zaal. Er worden dan alledi voorbeelden gegeven diet^ gedrag van Richard beter f stelbaar moeten maken. 'lL stem horen', luidt het dL 'sla gerust een raam in vat schoolgebouw'. Deze oprr de taal, waarom in de zaaL klein beetje gelachen w, krijgt van een ander persd-j weer het nodige tegenwicht Als je goed luistert, vallL wel meer impliciete toelit gen en commentaren te dekken. Toch is dat een punt van deze overigens oninteressante voorstellinj vendien spreken de acteu^ latief weinig met elkaar, richten zich met grote maat tot de zaal. Ook die vergroot het effect dat productie meer een ge toelichting is dan een ringwekkend drama - om alle moord en doodslag. Joop de Zwet (73) debuteert met kinderboek muziek recensie In Leiden en omstreken bestaat grote belangstelling voor de amateurkunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die zingen, musiceren, dansen, toneelspelen of op een andere wijze actief zijn. Vandaag: Schrijver Joop van der Zwet over zijn kinderboek 'De groene ballon'. Oud-schilder Joop van der Zwet heeft een jaar aan zijn kinderboek gewerkt maar nu liggen de eerste 200 exempla ren dan toch in de winkel. De Sassenheimer maakt op 73-ja- rige leeftijd zijn debuut met een ruim honderd pagina's tel lende boek 'De groene ballon'. Het gaat over de belevenissen van Margreet en Bas, die in de mand van een luchtballon be landen. Onverwacht kiest het gevaarte het luchtruim en de kinderen komen duizenden ki lometers verderop terecht. Van der Zwet: „Mijn uitgangs punt is altijd geweest om mijn kleinkinderen iets mee te ge ven. Per se niet uit commerci eel oogpunt, daarom is er ook maar een beperkt aantal exem plaren uitgebracht. Het leek me leuk om een bo'ek te schrij ven waar andere opa's en om a's uit kunnen voorlezen. Ik ben in contact gekomen met de schrijver/journalist Herman van Amsterdam uit Sassen- heim. Hij zag er wel wat in en heeft het boek geredigeerd. Van Amsterdam heeft vervol gens Marit May uit Sassenheim gevraagd om de illustraties te verzorgen." „Zoals bij alle opa's zijn mijn kleinkinderen bijzonder be langrijk", vertelt Van der Zwet. „Ze blijven soms een nachtje slapen en dan vertel ik ze 's ochtends een verhaaltje. Door dat mijn kleinkinderen geboeid luisterden naar mijn verhalen, kwam mijn vrouw op het idee om deze maar eens op te schrijven. De groene ballon was oorspronkelijk bedoeld als verhalenbundel. Het is een uit de hand gelopen beschrijving geworden. Naarmate ik vorder de, beschreef ik de gebeurte nissen steeds gedetailleerder." Van der Zwet heeft herinnerin gen uit zijn eigen jeugd en uit zijn diensttijd in Nederlands- Indië in zijn boek verwerkt. „In het begin van het boekje be schrijf ik een stukje uit mijn jeugd. Het gaat over vier kinde ren die in een bos spelen. Twee kinderen, de hoofdpersonen Margreet en Bas, raken ver dwaald en stuiten dan op de luchtballon. Het bos waarin de lidy van der spek Concert: 'Messiah' door de Nederlandse Handelvereniging o.l.v. Thijs Kramer, m.m.v. Hieke Meppelink, sopraan, Mar- gareth Beunders, alt, Ludwig van Gijse- gem, tenor, Bas Ramselaar, bas en het Randstedelijk Begeleidingsorkest. Ge hoord: 28/11, St. Agathakerk, Lisse. Nog te horen: 12/12, Concertgebouw Amster dam; 20/12, Grote Kerk, Naarden. In een uitvoering van topklasse valt het zwaar om hoogtepun ten aan te wijzen. Toch lag er in de nobele uitvoering van Han dels Messiah van de Neder landse Handelvereniging een zwaartepunt waar even al het prachtige in verzonk, en adem loos weer omhoog rees. Dat was in het duet 'He shall feed his flock like a shepherd'. Toen stond de aarde even stil. Alt Margareth Beunders en so praan Hieke Meppelink ver beeldden en verdedigden deze iqtens mooie woorden tot het uiterste. 'For He is meek and lowly of heart' gezongen door Meppelink zweefde als witte ve ren door de kerkruimte. Thijs Kramer doet wonderen met koor, orkest en solisten. Subliem en doorslaggevend legt hij zijn muzikale wil op, waar door een uitgebalanceerde, steeds weer verrassende har monie in klank en kleur ont staat. Zo zijn er bijzondere mo menten te over. De snelle orga nische overgangen van solist naar koor zijn nieuw. Beunders laat 'de heerlijkheid des Heren over ons opgaan' en direct daaroverheen brengt het koor de goede tijding aan Jeruzalem met een uitslaande dynamiek op dezelfde woorden 'The glory of God is risen upon thee'. Het koor zingt van begin tot eind licht, homogeen en Door de hoge ruimte lij doorzichtigheid enige sc waardoor grote koren al; unto thee a Child is bor 'Lift up your heads' wat drijven. Daartegenover 'Surely, He has borne griefs' en het slotkoor 'W is the Lamb' indrukwel monumentaal. Zelfs het lujah' dat op ontelbare chen' doodgezongen won vol nieuw leven. Ook het orkest heeft Ki in zijn vlerken. Hij kneet Randstedelijk, dat daar al voel en capaciteit voor hee de meest subtiele begel<i van de altaria 'He was des rejected'. Hier dwingen d u nissimo's tot doodse stilt;] de trompet krijgt voluit deit genheid om uit het hemeli gaan. muziek recensie gebeurtenissen zich afspelen, is een plaats waar ik vroeger vaak speelde." In een van hun avonturen be landen Margreet en Bas op een onbewoond eiland waar ze zelf voor hun eten moeten zorgen. „Ze proberen vissen te vangen met een lijntje, dat heb ik in Nederlands-Indië ook ge daan", vertelt Van der Zwet. Ook heeft de Sassenheimer een deel van zijn ervaringen tijdens de bootreis naar de Oost in het boek verwerkt. „Toen we met de boot door de Straat van Gi braltar voeren, brak er een he vige storm los. We sliepen drie hoog in stapelbedden en ik lag onderaan. De kleine tankwa gens die in het ruim stonden, sloegen los en alles vloog in het rond. Omdat ik beneden lag kreeg ik al dat water en over me heen. Zoiets dergelijks vind je ook in het boek terug. Mar greet en Bas bouwen een hou ten vlot en gaan daarmee de zee op. Tijdens hun reis komen ze in een enorme onweerbui terecht. Uit eigen ervaring weet ik wat er dan kan gebeuren." Ook heeft Van der Zwet veel in spiratie opgedaan uit de tijd dat hij toneel speelde en regis seerde. „Ik ben lid geweest van verschillende verenigingen en gezelschappen zoals Elkeliek, Ons Genoegen en Pancras. To neel biedt veel inspiratie. Ik hou ook wel van wat filosofe ren. Ook bij schrijven heb je dat nodig." De Sassenheimer heeft onder tussen de smaak te pakken en overweegt om nog meer kin derboeken te gaan schrijven. „Ik weet nog niet wanneer ik ga beginnen. Maar ik heb al vast wel een titel: 'Paard in de boom'. Vermoedelijk zal het boek tien korte verhalen bevat ten. De verhalen inderdaad die ik aan mijn kleinkinderen heb verteld." 'De groene ballon' is onder andere te verkrijgen bij Ta bakshop Van der Lans aan de Hoofdstraat 208 in Sassen heim en in Hobbywinkel In- geding aan de Floris Schou tenstraat 4 in Sassenheim. marieke van compel hans keuzers Concert: Blof. Paskal Jakobsen - zang/gi taar, Bas Kennis - toetsen, Peter Slager - bas, Chris Götte - drums. Gezien: 28/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Vorig jaar gaf Blof nog een 'ge woon' zitconcert in de Stadsge hoorzaal. Voor een publiek dat netjes klapt als een nummer af gelopen is en in de pauze vaak nog aan de koffie gaat of hoog stens één biertje drinkt. Dins dagavond zijn de stoelen uit de zaal gehaald. En zanger Paskal Jakobsen laat niet alleen de Zeeuwse kust flink langskomen maar ook het bier, in woord, rij kelijk vloeien op het toneel. Met een biertje in de hand de ver richtingen van je favoriete band volgen, is dan toch het minste waar een zaalhouder voor kan zorgen. Maar de bierpomp in de Stadsgehoorzaal gaat bij aanvang van het concert on middellijk dicht. Blof begint sterk met twee nummers van het nieuwe al bum 'Watermakers'. De perfec te binnenkomers. 'Halverwege' heeft een sterke riff en 'Hier' mag dan iets van een simpel rockertje uitstralen, maar met zo'n pakkend refrein kun je thuiskomen. Dan moet je wel drummer Chris Götte even ver geten, want deze houthakker eerste klas presteert het om bij na ieder up-tempo-nummer te voorzien van hetzelfde slagrit me. En dat totale gebrek aan variatie irriteert behoorlijk. 'Watermakers' van Blof is in tegenstelling tot voorganger 'Boven', dat een meer stan daard rockgeoriënteerde sound heeft, een uiterst subtiele plaat met prachtige arrangementen. Daar zie je tijdens het concert maar heel weinig van terug. Neem het nummer 'Oog in oog': thuis vallen de zwierige orgelaccenten van Bas K precies op hun plaats. Liv zuipen de klanken in de peuze sound. En omdat h luid ook niet al te best is, de mooie, karakteristiek van 'Twee gouden handel al hangen in de brij van ge'1 Met de titelsong 'Wat kers' en 'Vrouw op de vei gaat de formatie terug n; rust en krijgt de klankklei de cd eindelijk de ruimte, het einde' is de laatste i en onwillekeurig moet je ken aan het tv-progri 'Stuif es in' begin jaren van de avond gelukkig we kelijk en de formatie Blof met dit concert echt zijl driet niet te verdrinken, het omhangen van een g( stuiver gaat te ver. Als Ri mer in de coulissen ha staan, had ze hem diep ii handtasje gestopt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20