'Consuminderen' is de nieuwe trend >T OGENBLIK 233 ZATERDAG 25 NOVEMBEI Geld maakt steeds minder gelukkig Het is vandaag internationale Niet Winkel Dag. Voor een schoner milieu en eerlijker verdeling van rijkdom. Meer consumenten willen 'consuminderen'. Niet uit principe, maar gewoon, omdat ze alles al hebben. Trendwatcliers zien het gebeuren. Het kopen van 'eco' uit principe is daar mee naar de achtergrond gedrongen; andere motieven zijn belangrijker. „Al die dingen kun je meten", zegt Marseille. „Het is alle maal uit regulier onderzoek te halen. Je kunt zulke gegevens benaderen en bedenken wel ke kant het logischerwijs zal opgaan. Je ziet welke kleur de rokken krijgen, dat hetzelfde bij de auto's gebeurt, en dan ga je zoeken naar het waarom. Dan kom je achter de ge volgen." Een andere trend - dat mensen het vertikken nog langer de slaaf van het megawinkelcen- trum te zijn - komt niet uit het niets. Al jaren is er tegen eind november wereldwijd een 'Niet Winkel Dag', een 'Buy nothing day', een 'Kauf nix Tag', een 'Why shop? week'. Marseille: „Dat was de groep die principi eel tegen de consumeerhype is. Voor ons is de waag: Hoe groot is de kans dat dit groeit? Degenen die zich nu aansluiten bij consu minderen, staan ver af van zulke principes. Die merken dat hun huis vol is. Kopen gaat vervelen en in winkels word je honds behan deld. Je moet vechten om een videocamera van 5000 te kunnen kopen." Voor die groep wordt duurzaamheid be langrijk. Niet uit milieu-overwegingen, maar omdat trendy en snel niet meer hip is. Ze willen niet meer om de drie jaar een nieuwe bank en elke twee maanden nieuwe kleren. Voor Marseille zijn die consumenten de opi nieleiders. Niet de uitvinders van de trend, maar de 'early adopters', de vroege aanhan gers. Het etiket 'consuminderen' past hier eigen lijk niet. In economische zin consumeren ze misschien wel meer. Het geld wordt besteed aan minder, maar duurdere, ook aan het minder tastbare: vakanties, holistische cur sussen, dobberen in badwater zo zout als de Dode Zee. Het is consumeren met als doel zelfverwezenlijking en zelfverwenning. Geld blijkt toch niet gelukkig te maken en daarom zoeken ze iets anders. Marseille: „Je ziet zelfs dat mensen hun best doen minder te verdienen. In de VS werkt 28 procent van de mensen minder voor meer vrije tijd en 32 procent denkt er over na. Ze ontlenen status aan wat ze niet kopen! Een grote auto? Die lease je. Het gaat om het gebruik, niet om het hebben." ELS KEMPER k heb alles al." Het is het luxepro- bleem van de jarige, die niet weet -M» wat hij nu weer zal vragen. Het is de ergernis van mensen die graag geld uitge ven en niet meer kunnen verzinnen waar- Opstand is er op verscheidene fronten. Ook tegen het hyperconsumeren, al kan iemand die op het waarneembare koopgedrag afgaat, zich dat nauwelijks voorstellen. „Het hyper- consumeren zie je op het ogenblik bij de grote groep - de volgers. Ze laten zich alles aanleunen. Een walkman van 150, je mag hem niet eens meer aanraken. Hij staat ach ter glas, je mag hem aanwijzen, betalen en meenemen. Maar er zijn ook mensen die niet op die groep willen lijken. Het valt op dat er lieden zijn die niet meedoen." Het is een wezenlijk deel van haar werk: zien wat consumenten doen en enkelingen in de gaten houden die een dwarsweg in slaan. Kijken naar wat wij over vijf of tien jaar willen. Marseille studeerde af in com municatiewetenschap. specialiseerde zich in marketing en massapsychologie, en heeft een eigen bedrijf, KoMa, bureau voor trend analyse, creatie- en conceptontwikkeling. Haar klanten: een grote bank, een levens middelenfabrikant, een ministerie. Een echte opleiding voor trendwatcher be staat niet. 'Het signaleren van veranderingen is een kwestie van goed opletten', meldt de KoMabrochure. Marseille zelf zegt: „Je moet een open hoofd hebben, je intuïtie laten werken, verbanden kunnen leggen en in staat zijn te rationaliseren." De 'consumer rebellion' is niet iets wat al tot grote groepen is doorgedrongen, zegt Mar seille: „Op een gegeven moment is er één ie mand die weigert mee te doen aan de cul tuur van het consumeren. De rest wil nog niks met hem te maken hebben, maar je moet hem wél in de gaten houden. Je moet in feite naar alles kijken zonder er een waar deoordeel over te vellen. Je redeneert ook vanuit je intuïtie. Hij wil niet kopen. Waarom niet? Hoe groot is de kans dat dit wordt over genomen?" Marseille vergelijkt de opstandige consu menten met de vegetariërs van voorheen. „Dat was een stabiel groepje, dat heel erg be zig was met gezondheid en bang was voor wat in het eten werd gestopt. En: principieel tegen vlees. Nu zie je dat er zoveel schanda len zijn dat ook veel anderen gaan meedoen, maar niet uit principe. Je ziet ook dat ecolo gische groenten het heel goed doen bij Al- bert Heijn. Ook dat heeft niets met principes te maken. Het komt ook voort uit de behoef te aan meer smaak. Heel lang moest alles goedkoop, maar dan krijg je smakeloze to maten en zo. Mensen willen nu meer smaak, pure smaak. Geld is geen probleem, wel het vinden van kwaliteit." aan. Soms springt een fabrikant daar handig op in. Sony maakte de elektronische hond Aibo, die voor 3.000 binnen een week via inter net uitverkocht was. Fantastisch, want daar door wordt het een verzamelobject. Een tweedehands Aibo bracht op een veiling 15.000 op. Inmiddels is er alweer een nieu we Sony-hond - het ultieme symbool voor het laten rollen van geld. Voor trend-analist drs. Justien H. Marseille staat Aibo model voor het verschijnsel hype en tegelijkertijd voor het hyperconsumeren dat nu aan de gang is. De hype zelf vertelt haar allerlei dingen. Ten eerste dat consu menten kennelijk heel veel geld hebben om uit te geven. Ten tweede dat er een groeien de behoefte is aan objecten voor liefde en aandacht, die je naar behoeven aan of uit kan zetten. Bij een elektronisch object kan dat. Als je vervelend doet tegen een robot hond, gaat hij harder blaffen. Als je daar geen zin in hebt, zet je hem uit. Het 'even geen zin hebben', uit zich ook in andere dingen. Marseille ziet het aan de houding van ouders ten opzichte van hun kinderen. Er zijn crèches die 24 uur per dag open zijn voor kinderen waar ouders even geen zin in hebben. „Ik was afgelopen week end met een groepje mensen in een restau rant, en dan zie je eigenlijk hetzelfde. Ouders laten hun kinderen los en letten er niet meer op. Dat mogen de obers doen." Moderne re bellie tegen voortdurend verantwoordelijk zijn. De zeer gewilde Aibo. Als je er geen zin in hebt, kan je hem uitzetten. Een huis aan de boulevi Zandvoort. Vers gewit. Omo is er ni Zo wit dat je je af kunt vragen hoe het zou zijn het dak ook gewit was. Witten hoort bij de zee, de strijd tegen de verwf In alle oude dorpen en steden aan de zee zijn r wel witte huizen te vint meestal met een zwart geteerde voeting tegen opspattend vuil - daaroi wel smetrand geheten- een oranje pannendak. In het nieuwe Zandvooi de smetrand en het orai pannendak verdwenen, het wit is gebleven. Het wit is uitdagend. Tri uitdagend. 'Hier sta ik!' het, 'in weer en wind, onwrikbaar op de doori veroverde plek, vooraan de strijd tegen de elementen'. Een fort, een vesting. Ee huis op een sokkel metf bordes ernaast. Vitrage, lamellen en rolgordijnen - wit. Het geïmproviseerde hekjes de trap - ook wit. Alleen de tegels op de o verraden in hun bijna groezelig aandoende natuurtinten dat het hie anders is geweest, dath vroeger minder hard is geweest. Tekst en beeld: Rob van Maaner r, if

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 54