Kunst geld De Appel 'Zetten we toch nog een keer een trend' 'Voor een musicus is dirigeren het mooiste wat er is' 'Zonder getuige1 wil maar niet echt boeien Dickens mysterie in première Muziek verdrijft stilte in Lakenhal Spanning en opgeruimdheid in Icoon Radicale ontluistering in 'Familie' TERDAG 25 NOVEMBER 2000 Radiohead wint website-award onden De Britse rockband Radiohead heeft de Britse website- gewonnen. De band is beloond voor de beste internetpa- >ina in het Britse 'artiestenland'. Het is de eerste keer dat de on- lerscheiding is uitgereikt. Radiohead heeft de traditionele mar- :etingmethode voor hun nieuwste album 'Kid A' gemeden en foor promotie via internet gekozen. Ze kregen de award omdat site creatief en innovatief is en technische hoogstandjes Rapper Eminem haalde de titel voor de beste internatio artiestenwebsite binnen. Korting Toonkunstkoor eidenDe kortingsbon voor het concert van het Toonkunstkoor lie gisteren in de Uitkrant stond, kan mogelijk voor verwarring De bon moet bij de Pieterskerk, waar het concert van is, worden ingeleverd. regering handelt daarmee ïar eigen zeggen in de geest in de motie van het CDA die nsdag door een meerderheid in de Tweede Kamer werd ingenomen. Daarin wordt ge- aagd om De Appel, ondanks negatieve advies van de lad voor Cultuur, toch subsi te verlenen. Een van de ar- imenten is dat Den Haag er in Cultuurnota toch al bekaaid komt. Staatssecretaris Van der Ploeg ultuur) liet na de stemming lorschemeren dat hij De Ap- weinig kans geeft. Volgens m zijn er in het advies van de ad geen aanknopingspunten ch geld te geven. Verder zou 11 heroverweging kunnen lei- 'n tot juridische procedures n andere gezelschappen die en subsidie meer krijgen. De gemeente Den Haag heeft Appel wel 3 miljoen gulden De Appel, het oud- dick van teyl1ngen itelling 'Zonder getuige' door Car- isel Spet Marlies Heuer en Tom Jan- Gezien- 23/11, Haarlem (première) zien: 29 en 30/11, LAKtheater, Leiden. ste toneelgezelschap in Neder land, heeft naar eigen bereke ning 4 miljoen gulden nodig óm te kunnen blijven bestaan. Zakelijk leider G. Dijkstra van het gezelschap noemt het kabi netsbesluit bizar. ,,Als een staatssecretaris zich niet laat overtuigen door een kamerbre de meerderheid die vindt dat De Appel van groot belang is voor het Nederlandse toneel, dan is dat bizar", zegt hij. „Wat moet je als je tot in het parle ment wordt gesteund, maar te maken hebt met een staatsse cretaris die alleen maar een ad vies van de Raad voer Cultuur kan uitvoeren?" Volgens Dijkstra is De Appel zonder de rijkssteun en on danks het geld van de gemeente Den Haag, gedoemd te stop pen. „Daar hebben wij op inge zet. Als het miljoen er niet komt, valt het doek", aldus Dijkstra. Het gezelschap zal in elk geval nog tot in de zomer volgend jaar blijven spelen. theater recensie m man en een wouw in een Ie kamer. Hij in smoking, een letje dronken na een voorstel- ïg met nazit. Zij afwachtend, mtrouwend, berekenend. Ze aren ooit gelukkig, maar hij en andere wouw en zij middels ook een andere man, et wie ze wil gaan trouwen, nieuwe relaties lijken meer jegeven door het verlangen k.iar verandering (hij) en wat eer veiligheid in een harde aatschappij (zij), dan door 1 fde. Af en toe klinkt er iets lor van de Russische maat- n happij, waar je alleen met el gelobby en geslijm je posi- zeker kan stellen, maar ei- nlijk kan het stuk overal spe- Hun gemeenschappelijke 101 rieden heeft diepe wonden slagen, maar die hebben hen n» ig niet losgeweekt van elkaar. 8? ij is flirterig en probeert op ai rlei manieren toenadering te ijgen, zij schakelt van koel ar koket, van strak naar endelijk, en onderzoekt wat contact voor voordelen kan bben. Het is niet alleen de ergebleven aantrekkings- acht die hen bindt, ze hebben ik een zoon. Die wil maai- niet :ugen, waarover vooral zij 'h zorgen maakt. Hij is de in- van het steekspel tussen Matthias Maurer met Mozarts Requiem in Pieterskerk leiden els boer et kabinet geeft toneelgroep De Appel in Den Haag ;en rijkssubsidie uit de Cultuurnota 2001-2004. In laats daarvan kan de gemeente Den Haag in 2001 en 102 per jaar 200.000 gulden extra tegemoet zien voor lieuwe kwalitatieve impulsen voor het theaterklimaat'. De voormalig altist Matthias Maurer is even terug in ons land voor een korte tournee met het Slovak Sinfonietta en het Filharmonisch Koor Bratislava. De Zwitser staat als dirigent voor dit ge zelschap, dat morgenmiddag een con cert geeft in de Leidse Pieterskerk. Jarenlang was hij solo-altist bij het Concertgebouworkest, maar de diri gentenwissel van Haitink naar Chailly vond hij een goed moment om zijn carrière een andere richting te geven. Maurer koos toen aanvankelijk voor de didactische kant van zijn vak, het les geven dus, en voor een solocarrière. „Het werken in een orkest is heel zwaar, want als eerste solo-altist moet je altijd alle belangrijke dingen doen", vertelt hij, nog steeds in goed Neder lands maar wel met een gemoedelijke Zwitserse tongval. Sinds 1994 heeft hij zijn bakens nogmaals verlegd en be geeft hij zich meer en meer op het diri- geervlak. Daarmee is hij, na Jaap van Zweden en Viktor Liberman, de derde violist van het Concertgebouworkest die koos voor de dirigeerstok. In het seizoen 94/95 maakte Maurer tijdens een tournee door Nederland zijn diri- geerdebuut in het Concertgebouw waar hij een enthousiaste ontvangst kreeg. Ook in 1999 had hij samen met het Slovak Sinfonietta een succesvolle tournee en deze week is hij dus op nieuw in ons land. Afgelopen woensdag begon hij de korte tournee in Haarlem en morgen middag is Leiden aan de beurt. Op het programma staat Mozarts beroemde Requiem waarin Matthias Maurer een dubbelrol speelt door ook de altviool partij voor zijn rekening te nemen. Zijn Poolse echtgenote Barbara Gor- zynska tekent voor de vioolsolo. Inmiddels is Matthias Maurer een veelgevraagd dirigent. Het volgend sei zoen komt hij onder andere voor het Filharmonisch Orkest van Buenos Ai res en het Budapest Symfonie Orkest te staan. Ook zijn er plannen voor di recties bij het Brabants Orkest en het Noord Nederlands Orkest. Waarom hij zo nadrukkelijk voor het dirigentschap gekozen heeft? Maurer: „Ik had dat altijd al in mijn achterhoofd. Voor een musicus is diri geren het mooiste wat er is, want je bent bezig met de hele partituur, de geschiedenis en de interpretatie. Alle noten zitten in mijn hoofd. Als orkest musicus speel je alleen je eigen partij. Je hoort wel de anderen om je heen, maar niet wat bijvoorbeeld een tweede fluit of derde hoorn doet." Of hij een dirigentenloopbaan voor zich ziet? „Carrière is voor mij niet be langrijk. Het gaat mij alleen om de muziek. Sommige mensen denken dat je dirigent wordt om de macht, maar met macht heeft dit niets van doen. De functie van een dirigent is zuiver crea tief. Hij moet een interpretatie bren gen en de muzikale energie van zijn musici bundelen." Slovak Sinfonietta en het Filh. Koor Bratislava: morgenmiddag 14.00 uur, Pieterskerk, Leiden. Er zijn nog kaar ten verkrijgbaar. UB40 - elf keer smaakmaker van 'Night Of The Proms' - koppelt cd-single aan aids-bewustzijnscampagne man en vrouw, waarin het ver der gaat om aandacht, jaloezie en macht. Carrousel speelt 'Zonder ge tuige' van Sofia Prokovjeva in een kaal decor. De acteurs, daar moet het om gaan. Dat zijn Marlies Heuer en Tom Jansen, een topbezetting. Carrousel was jarenlang een smaakmaker van het kleine-zalencircuit, maar dreigt nu de subsidie te verliezen. En 'Zonder getuige' is de afscheidsvoorstelling van Heuer, die met Matin van Veld huizen lang de artistieke leiding van de groep vormde. Allemaal redenen voor welwillendheid en hooggespannen verwachtin gen. Jammer genoeg wilde het in de premièrevoorstelling maar niet lukken. Onder haar koele, ingehou den spel suggereert ijskoningin Marlies Heuer doorgaans een schat aan emoties en motieven. Nu werkte dat veel minder sterk, omdat de veranderingen tussen de stemmingen - van licht naar zwaar, van uitdagend naar afhoudend, van vriendelijk naar agressief - vaak niet lo gisch genoeg voortvloeien uit de tekst en de karakteropbouw door de acteurs. Ook Tom Jan sen komt als joviale, maar ge vaarlijke walrus niet toe aan zijn gebruikelijke nuances en subtiliteiten. Vooral de knieval aan het einde komt uit de lucht vallen. Carrousel had het de laatste maanden erg druk met overleven in het subsidiecircus, misschien was de voorstelling daardoor nog niet klaar. rotterdam louis du moulin Kwajongens zijn ze zeker geble ven, de acht veertigers uit Bir mingham die samen al meer dan twintig jaar de hele wereld opvrolijken als UB40. Stress is dan ook onvindbaar in het woordenboek van de meest succesvolle reggae-propagan disten sinds Bob Marley. Wat in het kader van hun medewer king aan de 'Night Of The Proms 2000' best had gekund, omdat ze als muzikaal collectief nooit eerder met een gigantisch symfonie-orkest als II Novecen- to samenwerkten. Tot en met aanstaande woensdag loopt Ahoy' maar liefst elf keer vol voor een van de geheide smaakmakers van de Proms. „Discipline op het podium is nooit onze kracht geweest", grijnst UB40-frontman Ali Campbell. „Voor ons gaat er dus een hele nieuwe wereld open, want je kunt het natuur lijk niet maken om te gaan sol len met zo'n heel peloton goeie muzikanten die zich achter jou in het zweet zitten te spelen. Temeer daar zij van het blad hebben moeten instuderen wat wij altijd maar voor de vuist weg in elkaar hebben gedraaid. Dat vinden wij zo'n geweldige eer dat we soms moeten oppas sen dat we niet vergeten om ons eigen aandeel uit te voeren, omdat we stiekem staan mee te luisteren naar al die weelderige orkestpartijen." De riante gage, die eerder on der anderen Joe Cocker, Bryan Ferry en Status Quo tot Proms- deelname mocht verleiden, is beslist geen onbelangrijke fac tor geweest, maar doorslagge vend was voor UB40 toch de nieuwe uitdaging die in dit avontuur lag. In de woorden van saxonist Brian Travers, de andere gelegenheidsspreekbuis: „Wat een leuk idee om ons werk eens zo te kunnen presen teren! Dat was bij ons allemaal de eerste reactie. Toen ons daarna ook al snel duidelijk werd dat dit hele evenement puur om de muziek draait, wa ren we door de bocht. In Enge land hoef je aan zo'n formule als deze niet eens te denken, Zanger Ali Campbell van UB40 zorgt voor een wervelend optreden in Ahoy' tijdens de Night Of The Proms. omdat er meer wordt verlangd. Je moet trendy zijn in de ogen van het publiek, je moet reke ning houden met een negatieve benadering van de pers. Zoveel politieke lading werkt zo ver lammend. Raar hè, dat zo'n plasje water tussen een paar landen zo'n verschil in mentali teit tot gevolg kan hebben?" Ali Campbell is ook danig in zijn sas met de nadere kennis making met de geestverwante rapper Coolio. „Een man die zoveel meer in zijn mars blijkt te hebben dan die paar succes nummers waar iedereen hem van kent. We zijn zeer onder de indruk over de wijze waarop hij sociale misstanden vertaalt in pakkende liedjes." Zelf willen 'de UB40's' daar ook nog steeds graag een hand je van hebben. Zo zal met het eerstvolgende studio-album, dat voor begin volgend jaar op de agenda staat, een directe link worden gelegd met de aids- problematiek, die met name in de derde wereld angstwekken de vormen aanneemt. „We ko men net terug van een vergade ring met de grote chef van de Verenigde Naties Kofi Annan", verklaart Brian Travers nader. ,Als je hoort dat in sommige Afrikaanse landen al een op de vijf mensen is geïnfecteerd, dat die epidemie zich nauwelijks laat beteugelen, dan kun je van uit de luxe situatie waarin je zit alleen maar willen meehelpen aan enige verbetering. Voor ons komt dat straks neer op het koppelen van de single 'Cover Up' aan een nieuwe aids-be- wustzijnscampagne. Bij het plaatje zit een gratis condoom gestoken. Is nog nooit ver toond! Zetten we misschien toch nog een keer een trend!" Voordat die 'speciale aanbie ding' op de markt verschijnt heeft UB40 nog een andere nieuwe radiotroef uit te spelen: een eigen versie van 'Light My Fire' van The Doors. Min of meer een toevalsproductie, zegt Ali Campbell. „We kwamen in Los Angeles de drie nog reste rende Doorsleden tegen en die waren bezig met een coveral bum door anderen. Ze vroegen FOTO WFA BERT WESTENDORP ons meteen een bijdrage te le veren." Intussen ook op stapel staand is het reeds lang geleden aangekondigde album 'The Fathers', bij voorbaat bijzonder omdat daarop tal van Jamai- caanse reggaepioniers (als Gre gory Isaacs, Freddie McGregor, Horace Andy) zich uitleven op werk van UB40. „Inderdaad de omgekeerde wereld", weet Bri an Travers. „We hebben ons dan ook zeer bescheiden opge steld bij het begeleiden van al die ouwe helden. Maar het brengt ons binnenkort wel ein delijk bij onze muzikale wortels in de vorm van een optreden op Jamaica. Na dik twintig jaar toeren moest het daar natuur lijk toch een keer van komen." Erfgoedhuis in Rijnlandshuis leiden coen polack „Doordat we cultureel erfgoed hebben, kunnen we aanwijzen wat vandaag de dag belangrijk en bijzonder is." Dat stelde di recteur Chris Dercon van he: Rotterdamse museum Boij mans van Beuningen gisteren bij de officiële opening van he Erfgoedhuis Zuid-Holland. Vanaf de kansel van de Pieters kerk in Leiden schetste Dercon een beklemmend beeld van de hedendaagse samenleving, waarin technologie belangrij ker is dan inhoud en de feite lijke werkelijkheid van het hie en nu prevaleert over de diep gang van de geschiedenis. „Technologie is het criterium voor vooruitgang. Culturele vooruitgang wordt alleen nog afgemeten aan kijkcijfers en bezoekersaantallen. Voor on erfgoed is er geen goddelijke en materiële garantie meer." Het Erfgoedhuis wil die ga rantie toch proberen te geven. Het nieuwe instituut, dat sind gisteren officieel gevestigd is in het Rijnlandshuis aan de Bree straat, is ontstaan op initiatief van een groep organisaties die zich met cultureel erfgoed be zig houdt. Volgens bestuurs voorzitter C. Goekoop is het Erfgoedhuis er om te signale ren, te stimuleren en te coördi neren. „We willen het centrale loket worden voor iedereen die in Zuid-Holland met cultureel erfgoed bezig is. We moeten samenwerken, want het gevaa van elkaar beconcurrerende eilandjes in het erfgoed is nie: te verwaarlozen." Goekoop gaf ook aan dat he Erfgoedhuis nog bezig is me: opzetten van werkzaamheden en dat er nog personeel gef- zocht wordt. „We moeten ook samenwerking zoeken met in^ stanties die zich bezig houden met industrieel erfgoed, volks cultuur en bijvoorbeeld oude begraafplaatsen. Het cultureel erfgoed ligt op straat. Als ie dereen in zijn interesse in her komst en erfgoed tegemoet ge komen kan worden, zijn we een goed eind op weg om hel erfgoed op de juiste manier te beheren." Tweede aflevering Leids Museumfestival leiden «joke korvingwordt genomen. Andriessen componeerde 'De hellevaart' speciaal voor slagwerker Paul Koek en voor de Italiaanse zangeres Cristina Zavalloni. Behalve 'De hellevaart van Inana' brengen Paul Koek en Ton van der Meer het stuk 'Koud ijs' ten gehore. Op zoek naar 'schrijend zink' dat bij gro te hitte optreedt, ontdekte Koek het beeldend ge luid van kreunende metaalmoleculen van vloei bare stikstof bij 82 graden onder nul. Na de kou de professor (Heike Kamerlingh Onnes) maakt Leiden nu dus kennis met de koude musicus (Paul Koek). In Naturalis gaat zangeres Carmen Gomes met haar begeleidingsband 'Inc.' zondag op reis door de geschiedenis van de jazz. De muzikale trip is door de organisatoren 'Stamboom van de jazz' genoemd, daarmee verwijzend naar de stam boom van het leven zoals die in Naturalis is te zien. De première van 'De hellevaart van Inana' be gint zondag om 12.00 uur in het Stedelijk Muse um De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden. 'Stamboom van de jazz' is om 14.00 en 15.30 uur in Naturalis, Darwinweg, Leiden. Ze kijken er naar uit, maar doen tegelijk schietge bedjes. Want, zo vragen medewerkers van het Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden zich af, blijven de schilderijen wel aan de muur als zon dag 'De hellevaart van Inana' losbarst. Slaginstrumenten en een operazangeres ver drijven om klokslag twaalf de stilte in het muse um. Op dat tijdstip beleeft het de Nederlandse première van het muziekstuk dat Louis Andries sen componeerde. Het concert wordt gegeven in het kader van het Leids Museumfestival, dat in het teken van muziek en musici staat. Terwijl de muziek van Andriessen klinkt, wordt het schilderij 'De sybille toont Aeneas de onder wereld' op groot formaat geprojecteerd. Tekst fragmenten uit het oude Mesopotamië, van on geveer 2000 jaar voor Christus, vormen het uit gangspunt voor 'De hellevaart van Inana'. De teksten vertellen in arcadische taal over Inana, de Sumerisch-Assyrische godin van de liefde en vruchtbaarheid. Zij maakt een reis door de on derwereld, waarbij zij door haar zus gevangen dans recensie maarten baanders retelling: 'Icoon' door Rogie Company Gezien: 24/11 LAKtheater Leiden. j)p de achteiwand kijken Adam en Eva fjussen frisgroene bladeren het publiek in, alsof de wereld nieuw is. Op het to- ïeel staat een tafel met glazen, waar de lansers nu en dan ontspannen gaan zitten n die iets vanzelfsprekends uitstraalt. In lit decor laten de dansers van Rogie .ompany in 'Icoon' een spanning zien die afschrikt en opjaagt. Helder, evenwichtig en vertrouwd ogen de groepsdansen, duetten en trio's. Fel, rusteloos zijn de dansers als ze alleen bewegen. Simpele gebaren vormen de meest ken merkende momenten: poserende meisjes die hun armen slap laten zwaaien, de dan ser die stram zijwaarts stapt en de andere danser die telkens zijn arm opzij steekt. Maar ook van ingewikkelde passages gaat een levenslustige werking uit. Vooral de solopassages zijn van een mee slepende kracht. Een danseres beweegt met wijde uithalen van armen en benen over de grond, als een krant in de wind. Het is bewegen op zoek naar rust. En die rust komt er zodra er samen gedanst wordt, met als uiterste de twee mannen die elkaar simpel, harmonisch als yin en yang, vasthouden. En als de vertwijfelde danseres een danser ontmoet, dfaaien hun lichamen tussen hun vier armen, kort en virtuoos, en daarmee is meteen alle harmonie tussen die twee neergezet. Ook al zijn sommige groepsdansen wat minder markant en krachtig, 'Icoon' maakt in tal loze momenten een afwisseling tussen spanning en opgeruimdheid voelbaar theater recensie wunand zeilstra 'Familie', van Maria Goos door 'Het To neel Speelt'. Spel: Peter Blok, Marisa van Eyle, Bart Klever, Petra Laseur, Betty Schuurman en Bram van der Vlugt. Ge zien; 24/11, Schouwburg Leiden. In 'Oud Geld', de televisieserie van Maria Goos, waren de fa milieleden niet altijd even aar dig tegen elkaar. Maar het bleef meestal bij ingehouden woede. Haar toneelstuk rond familie verhoudingen is radicaler van opzet. Ouders, kinderen, echt paren zeggen de vreselijkste dingen tegen elkaar, aange moedigd door drank en de na derende dood van de moeder. Kennelijk lucht het op. „Meer drinken, meer schelden, ik voel me beter dan ooit", zegt een personage. Wintersport in een Zwitsers chalet. Wat gezellig bedoeld is, draait uit op een nachtmerrie. Maria Goos toont de ontluiste ring van de verhoudingen in steeds fellere etappes. Het knappe van haar invulling van de bikkelharde ontknoping is de manier waarop zij alle per sonages ondanks hun hard heid tevens iets puur wanho pigs laat houden. En er blijft volop ruimte voor humor, maar dan wel genadeloze hu mor. Over de hele linie wordt sterk spel geleverd. Willem van de Sande Bakhuyzen heeft de laatste jaren al vaker laten zien een goed oog voor acteurs te bezitten. Het stuk is opvallend evenwichtig opgebouwd. Eén voor één krijgen de spelers de kans om met hun eigen onge noegen aan de haal te gaan. De kijker mag zijn aandacht geen minuut laten verslappen. De hooggespannen verwachtin gen worden zonder meer be vestigd. Zulke kostbare mo menten in het theater moet je koesteren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 23