Geloof Samenleving Den Heyer: Bijbel geen Woord van God maar mensenwerk Sinai Award voor Spielberg 'Pius XII geen antisemiet' Geweld maakt einde aan de filosofie DONDERDAG 23 NOVEMBER 2000 VANDAAG ^Vandaag 207 jaar geleden, op 23 november 1793, werd door de machthebbers van na de Franse re volutie (1789) een decreet uitgevaardigd om de christelijke jaartelling te vervangen. Sterke man van dat moment was Maximilien Robespierre, die iedereen van adel tot de guillotine veroordeelde. Het was zijn idee om de christelijke jaartelling - ingesteld in het jaar 526 door paus Johannes I - af te schaffen en een nieuwe kalender te intro duceren, beginnend op 21 september 1792. Zijn bedoeling was om in plaats van het dagelijks eren van een rooms-katholiek heilige, elke dag 'een landbouwartikel' in het zonnetje te zetten. Op de 23ste november staat in Frankrijk de Ierse missionaris uit de zesde en zevende eeuw Columbanus van Bobbio. op de heiligenkalender. Een man die vele kloosters stichtte en waarvan gezegd werd dat hij zelf in een 'berenhol' woonde. Moslimleider Zuid-Afrika overleden kaapstad De Zuid-Afrikaanse moslimleider sjeik Nazeem Mo hammed. een vooraanstaand strijder tegen apartheid, is begin deze week op 68-jarige leeftijd aan een hartstilstand overleden. Hij werd dinsdag begraven, zo werd gisteren bekend. Het ANC prijst Mohammed omdat hij samen met mensen van andere ge loven streed tegen de apartheid. Actie zending voor jubileum Suriname zeist» Het Zeister Zendingsgenootschap (ZZG) houdt een extra geldinzamelingsactie voor de partners in het 25-jarige Surina me. Al is er niet veel reden voor feestvreugde. Het land staat economisch op de rand van de afgrond", aldus de oproep van de zendings- en diakonale poot van de Evangelische Broederge meente. De meerderheid van de 20.000 leden van het ZZG is af komstig uit Suriname. DeZG steunt de Medische Zending, die verantwoordelijk is voor de gezondheidszorg in het binnenland van Suriname. Verder worden gesteund de Stichting Projecten Protestants Christelijk Onderwijs en de Stichting voor het Kind, die mishandelde en seksueel misbruikte kinderen opvangt en toekomst biedt. Geen uitzondering voor VU-theologen utrecht Als de Vrije Universiteit vanaf april 2002 geen erkende predikantsopleiding meer is, kunnen afgestudeerde theologen niet zonder meer predikant worden in de Samen op Weg-ker- ken (SoW). Zij moeten dan aan aanvullende examens doen. Het svnodebestuur van de Gereformeerde Kerken zei dat gisteren nadat de theologische faculteit van de VU eerder had gezegd niet akkoord te gaan met de beëindiging van de predikantenop leiding. Onder druk van het rijk zijn de SoW-predikantsoplei- dingen geconcentreerd in Kampen, Utrecht en Leiden. Amster dam (VU en UvA) en Groningen vallen af. Secretaris B. Plaisier van de SoW-kerken zei eerder dat voor zijn achterban de VU heeft 'afgedaan' als kerkelijke opleiding. NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te De Krirrt: A. van Duinen te Reitsum (Fr.); te Scharendijke (SoW gem.): kand. G.A. Trouwborst te Utrecht. Bedankt: voor Voorthuizen: F. Hoek te Hendrik-ldo-Ambacht; voor Elden: P.L. Wansmk te Nes (Ameland) Gutenberg-bijbel integraal op internet londen De zeldzame Gutenberg-bijbel is voor het eerst volle dig op internet te zien. De British Library heeft gisteren hetl5de eeuwse boek op haar website www.bl.uk geplaatst. De Guten berg-bijbel is het eerste boek dat in grote oplage gedrukt is in Europa door de vermoedelijke uitvinder van de boekdrukkunst Johannes Gutenberg. De Britse nationale bibliotheek, die de or- ginelen beheert, heeft onderzoekers van de Japanse Keio uni versiteit ingeschakeld om de boeken te scannen zonder ze te beschadigen. Tien onderzoekers en technische experts zijn twee weken lang bezig geweest de boeken op internet te zetten. Zoon Billy Graham neemt fakkel over asheville De 82-jarige Amerikaanse evangelist Billy Graham is niet langer president-directeur van de Billy Graham Evangelistic Association, de beweging die hij zelf in 1950 heeft opgericht. Graham heeft de fakkel overgedragen aan zijn zoon Franklin (48). Graham sr. blijft wel aan als bestuursvoorzitter van de on derneming. Billy Graham ontkent dat hij nu met pensioen is. Het zijn vooral de administratieve en bestuurlijke taken die zijn zoon heeft overgenomen, aldus de beroemdste evangelist ter wereld wiens gezondheid te wensen overlaat. Eerder dit jaar moest hij een bezoek aan een internationaal congres in Amster dam afzeggen omdat hij te zwak was om te reizen. BEROEPINGSWERK GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Aangenomen: naar Kornhorn i.c- .m.Marum: A. Bas te Lemele-Le- melerveld. OUD GEREFORMEERDE GEMEEN TE IN NEDERLAND Bedankt: voor Krimpen a/d IJs- sel: T. Klok te Urk. zoetermeer anp De bijbel is niet het Woord van God maar een boek van men sen. Het verkondigt geen eeu wige waarheden maar vormt een veelkleurig geheel van ver halen over mensen. ,,In de be lijdenis wordt de bijbel het Woord van God genoemd, maar de exegese kwam tot het inzicht dat het in de allereerste plaats mensenwoorden zijn." Dat schrijft de omstreden ge reformeerde nieuwtestamenti- cus prof. dr. C.J. den Heyer in zijn 'theologisch zelfportret' Ruim Geloven dat op 7 decem ber verschijnt. Het boek is een pleidooi voor een ruim geloof dat niet in dogma's vastgeke tend is. ,,Wie de bijbel in al zijn veelkleurigheid tot zijn recht wil laten komen, zal de belijdenis uit zijn/haar hoofd dienen te bannen." De hoogleraar Nieuwe Testa ment aan de Theologische Uni versiteit Kampen deed in 1996 veel stof opwaaien met zijn boek 'Verzoening. Bijbelse noti ties bij een omstreden thema'. Daarin stelt hij tot ergernis van behoudende gereformeerden dat de klassieke verzoeningsleer niet als dogma in de bijbel te rug te vinden is. Bovendien be kent hij dat hij zelf weinig meer kan aanvangen met de leer die zegt dat Jezus' kruisdood de mensheid van haar zonden heeft bevrijd. De gereformeerde synode vond dat Den Heyer de 'diepte van de klassieke verzoenings leer' onvoldoende had gepeild maar oordeelde niettemin dat hij binnen de ruimte was geble ven die hij als kerkelijk hoogle raar heeft. Den Heyer uit in zijn boek zijn verbazing over het feit dat in de kerkelijke besluitvor ming niet is ingegaan op de moeite die veel kerkleden met de verzoeningsleer hebben. „Voor mijn besef wordt daar mee geen recht gedaan aan de ingrijpende geloofsvragen die bij velen leven." Den Heyer heeft met meer kerkelijke dogma's moeite. Hij bestrijdt bijvoorbeeld de opvat ting dat Jezus een menselijke én een goddelijke natuur heeft. „De mens Jezus van Nazareth krijgt in het Nieuwe Testament de titel 'Zoon van God' om de eenheid tussen God en die mens tot uitdrukking te bren gen." De exegeet vindt bovendien dat Jezus in kerk en theologie een te centrale plaats inneemt. Jezus is volgens hem niet unie ker dan ieder ander mens. Het irriteert Den Heyer dat wetenschappelijke, theologi sche informatie zo weinig door dringt in de kerk. Dat komt vol gens hem doordat 'vrijwel alle kerken zich met dogma's en be lijdenisgeschriften hebben om ringd'. Mede in antwoord op Den Heyer publiceerden de Samen- op-Wegkerken eerder deze maand een rapport waarin ze de klassieke kijk op Jezus en de verzoening bevestigen. Den Heyer vraagt zich af waarom bij het schrijven van het rapport, dat de SoW-synode op 1 de cember bespreekt, alleen dog matici en geen exegeten zijn betrokken. Amsterdam Twee rabbijnen bekijken in het Am sterdamse hotel Krasnapolsky de Sinai Award. Het kleinood speelde gisteren een centrale rol tijdens de viering van het 40-jarig bestaan van het Sinai Cen trum, de enige joodse psychiatrische instelling in Europa. Het ziekenhuis in Amersfoort, dat een dag behandeling in Amsterdam heeft, behandelt mensen die door oorlog en vervolging getraumatiseerd zijn. Tijdens de viering werd aan de Amerikaanse film producent Steven Spielberg de Sinai Award toege kend voor zijn inspanningen om verhalen van de overledenen van de holocaust voor het nageslacht te bewaren. Spielberg was overigens zelf niet aanwe zig. Het beeldje zal hem in de VS worden overhan digd. FOTO ANP EVERT ELZINCA Brusselse prof tegen 'karikatuur' van paus kampen anp Paus Pius XII (1939-1958) heeft zich wel degelijk verzet tegen de jodenvervolging tij dens Tweede Wereldoorlog. Beschuldigingen dat hij door te zwijgen mede verantwoor delijkheid is geweest voor de holocaust, kloppen niet. Dit schrijft prof. dr. H. Jansen in zijn boek 'De zwijgende paus? Protest van Pius XII en zijn medewerkers tegen de joden vervolging in Europa', dat morgen verschijnt. „Als we de encyclieken, toe spraken, brieven en monde linge instructies van Pius XII zorgvuldig analyseren, komen wij tot de conclusie dat de paus tijdens de Tweede We reldoorlog veertig keer een be dekt appèl deed om de slacht offers van de ideologie van ras en bloed adequate hulp te bieden", schrijft Jansen in zijn 900 pagina's dikke manu script. „Pius heeft dus allesbe halve gezwegen" De paus had een goede re den zijn kritiek in bedekte ter men te leveren. Het onom wonden aan de kaak stellen van het antisemitisme had Hitier wellicht aangezet tot een nog wredere aanpak, meent Jansen. „Met een openbaar protest zou ik mis schien de lof van de beschaaf de wereld hebben geoogst, maar de joden zouden aan nog zwaardere vervolging worden blootgesteld", lichtte Pius XII zijn handelen toe. Als belangrijkste bronnen die getuigen van Pius' afkeer van het antisemitische van Hitier, noemt Jansen een reeks documenten uit het Va ticaans archief over de Twee de Wereldoorlog. De Brit John Comwell die in 1999 met zijn boek 'Hitler's Pope' (De paus van Hitier) de meest recente aanval op Pius XII leverde, ging volgens Jansen aan die bron voorbij. Het resultaat van die nalatigheid is een af schuwelijke karikatuur van de paus, vindt Jansen. Sinds 1990 is Jansen bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van chris telijke literatuur over joden en jodendom aan de Vrije Uni versiteit van Brussel. BOEKBESPREKING Comelis Verhoeven (1928) schrijft in zijn laatste boek 'Een cultuur van ge weld' over 'meesters' als Lorenz, Wit- genstein en Barthes. Collega-filosofen van Verhoeven die kunnen fascineren, zegt hij: „En aan wie wij willen gehoor zamen omdat wij aan hun bestaan een hogere graad van innerlijke samenhang en creatieve geldigheid toekennen dan het eigen hachelijke leven." In 'Een cultuur van geweld' geeft Ver hoeven er andermaal blijk van zelf voor veel lezers een meester te zijn. In deze tiende bundel van zijn verzamelde wer ken geeft de voormalig docent oude ta len, emeritus hoogleraar (UvA) in de antieke wijsbegeerte, schrijver van een indrukwekkend aantal boeken en arti kelen en winnaar van de P.C. Hooftprijs (1979), andermaal blijk van veel ge leerdheid. Het eerste essay stamt uit 1967. Verhoe ven zelf beschouwt het als de kern van zijn werk en de basis van zijn engage ment. Zoals de titel al aangeeft gaat het over geweld in al zijn facetten. „Tegen over een compact ver schijnsel als het geweld is een zekere bescheidenheid wel gepast. Want elke pre tentie is al een vorm van geweld", schrijft hij in zijn woord vooraf. In de eerste bladzijden komt vervolgens al naar voren waarom Verhoeven gegrepen is door het on derwerp. „We kunnen wel zeggen dat we tegen de oorlog en tegen het geweld zijn; het kan onze vurige overtuiging zijn dat oorlog overbodig is en afge schaft moeten worden, dat alles is niet zonder meer een vruchtbare gedachte. We moeten lijden aan de realiteit en ons bewust zijn van een tamelijk vol strekte onmacht van de eenling. Even later voegt hij hieraan toe: „Het verschijnsel geweld speelt zich te ver buiten het bereik van mijn invloed af en confronteert mij te hardhandig met ei gen ellendige machteloosheid." En: cultuur r: geweld „Geweld is dat wat de filo sofie onmogelijk maakt en haar te schande maakt en het is haar inspiratie. Het is de ellende van de filosofie dat zij geen einde kan ma ken aan het geweld, maar dat geweld een einde maakt aan de filosofie." Die kerngedachte - de machteloosheid van de denker tegenover geweld - is de rode draad in het boek. Al is het moeilijk bij Verhoe ven één specifieke en leidende gedach te aan te wijzen. Hij is een man van de nuance. In een hoofdstuk over foltering is te le zen: „In het moderne beulswerk lijkt sadistisch vakmanschap nog versterkt te worden door een ideologische en po litieke overtuiging. Wij nemen met ge paste verbijstering kennis van zulke be richten. Wij vragen ons af hoe zoiets in deze tijd - en daar bedoelen we iets heel moois mee - nog mogelijk is." En: „De folteraar wil gelijkschakelen. Hij kan de gelijktijdigheid van twee geloven of waarheden niet verdragen. De tang van het dilemma is het folterwerktuig bij uitstek." Uiteraard brengt Verhoeven hierna weer de nodige nuanceringen aan. Kei harde standpunten blijven uit. Zowel beulen als slachtoffers beziet hij met begrip, kritiek, verbijstering en afschuw. Dat vereist een zekere afstand tot het onderwerp. Anders kun je er geen lange filosofische essays - vaak in ingewikkel de bewoordingen - over schrijven. Omdat tegenwoordig zonder veel om haal wordt geschreven over geweld is echter die afstandelijke nuance, waar mee Verhoeven het begrip geweld in zijn bundel 'omwikkeld', verhelderend. onno van t klooster Titel: Een cultuur van geweld Auteur Cornelis Verhoeven Uitgeverij: Damon Prijs: 46 gulden Feest Sai Baba in Velsen afgel wegens 'misbr velsen ilan sluis De Technische School heeft een groot feest te genheid van de 75ste verj van de Indiase goeroe Sj afgelast. Reden is de oms reputatie van de 'weid Onder het mom van ef voedingsbehandeling' a Baba vooral zijn jonge q lijke volgelingen seksuei bruiken, beweert een aan vallige volgelingen'. i De Nederlandse Sai Bj ganisatie wilde een ruimi school huren voor de fej ten. Een maand geledeij directeur J. Tuin van j school benaderd doors tiecomité tegen Sai Baba tuigd door de bewerinj het comité zegde Tuin overeenkomst op. De tip over het ven misbruik kwam van een geling, de 58-jarige S. R ma uit Broek in Waterla twintig jaar geloofd te in de goede bedoeling deze Indiase goeroe 'ava zegt een reïncarnatie te zijn leraar Sai Baba van kwam zij tot inkeer en met vijftien lotgenoten De Sai Baba-organisai inmiddels onderdak ge in het sportcentrum Universiteit van Amsl Verhuurder R. Flink hei bezwaar tegen de komst volgelingen. „Natuurlijk de negatieve publicite trent Sai Baba ter ore ge We hebben het daarom legd aan onze juridisch ling. Na onderzoek bleel man niet naar Nederlan en dat hier geen aankli gen hem loopt. Wij vim dus geen probleem." De Sai Baba-organisa geeft geen commentaar, Pastores age tegen bissch groningen-dokkum gpd Het verzet onder de rot tholieke voorgangers in dom Groningen tegen b W. Eijk groeit. Het me van de priesters en werkers in Groningen, I Friesland en de Noord der heeft geen vertrouw in het hoofd van het bist Dat zegt priester P. V uit Dokkum, eerder we als pastor in de Kanaals Oost-Groningen. Hij is ter van de Vereniging i toraal Werkenden, meeste pastores in het bij zijn aangesloten. De voorgangers kuni niet vinden in de g ken rond de benoeming Maastrichtse pastor R naar als pastor van de Sl nusparochie in Groninj rochiebestuur e werkers willen Wagena gewild. Eijk heeft de ben toch doorgezet. Volgens voorzitter V van de Vereniging van P Werkenden heeft de bis eerder twee priesters i behoudende lijn van bu bisdom aangetrokken. WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met vrijdag. Noorwegen: Minder wind en in het noorden eerst nog opklaringen. Verder vooral in het zuiden veel regen, naar het noorden toe en in de bergen overgaand in sneeuw. Maxima landinwaarts rond nul, aan de kust in het zuiden en wes ten rond 8 graden. Zweden: Wolkenvelden, soms enkele opklarin gen. maar ook hier en daar regen of motregen, in het noorden overgaand in sneeuw. Minder wind. In het zuiden maxima rond +6 graden, in het noor den eerst nog -8 graden, vrijdag minder koud: -2 graden. Finland: Meest bewolkt en eerst alleen in het zuiden regen of sneeuw, geleidelijk breidt de neerslag zich naar het noor den toe uit. Afnemende zuidoosten wind. Middagtemperatuur uiteenlo pend van +3 graden in het zuiden tot - 8 in het noorden. Denemarken: Wisselend bewolkt met van tijd tot tijd buien of regen. Middagtemperatuur omstreeks 7 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ierland: Half tot zwaar bewolkt en van tijd tot tijd buien, maar minder wind. Vrijdag eerst droog met zon, later weer regen. Maxima uiteenlopend van een graad of 8 in het noorden van Schotland tot 11 graden in het zuiden van Enge- België en Luxemburg: Vanuit het zuiden veel bewolking, ge volgd door perioden met regen. Mid dagtemperatuur rond 11 graden, in de Ardennen wat lager Noord- en Midden-Frankrijk: Overwegend bewolkt en perioden met regen. Vooraf in het westen veel neer slag. Maxima rond 11 graden. Zuid-Frankrijk: Van tijd tot tijd en perioden met re gen. Lokaal veel neerslag. Eerst aan de westkust een stormachtige noord westenwind. Middagtemperatuur tus sen 12 en 15 graden Spanje: Flinke buien met onweer, veel neer slag en langs de Golf van Biskaje veel wind. Vrijdag iets droger. Maxima van een graad of 11 in het noorden tot te gen de 20 in het uiterste zuiden. Portugal: Vooral in het noorden en midden eerst nog veel buien met kans op onweer. Later vrijdag iets droger, maar nog wel veel wolken. Middagtemperatuur meest tussen 14 en 18 graden, Mallorca, Ibiza, Menorca: Bewolkt en enkele buien met kans op onweer. Vrijdag geleidelijk droog en meer zon. Middagtemperatuur om streeks 18 graden. Marokko: Westkust: Wolkenvelden enkele re gen- of onweersbuien. Maxima tussen 16 en 21 graden. Tunesië: Donderdag eerst nog zon en droog. La ter meer bewolking en vooral in het noorden enkele regen- of onweersbui en. Maxima 18 graden in het noorden en 23 meer naar het zuiden. Madeira: Wolkenvelden, ook af en toe zon en vooral donderdag kans op een bui. Middagtemperatuur rond 20 graden. Canarische Eilanden: Aan de zuidkant van de eilanden flink wat zon. Aan de noordzijde meer wol ken en vooral donderdag kans op een bui. Maxima tussen 20 en 24 graden. Duitsland: Wolkenvelden, naast wat zon, ook hier en daar enkel buien. Maxima tussen de 7 en 10 graden. Oostenrijk: Eerst nog nu en dan zon en meest droog. Vrijdag vanuit het zuidwesten meer bewolking, gevolgd door flink veel regen, boven de 1500 meter overgaand in sneeuw. Maxima in de dalen tussen de 8 en 11 graden. Zwitserland: Vanuit het zuidwesten toenemende bewolking en regen, boven de 1200 meter overgaand in sneeuw. Vooral aan de zuidkant van de Alpen veel neerslag. Middagtemperatuur in de dalen eerst 10 graden, later dalend naar 7 graden. Tsjechië en Slowakije: Wolkenvelden en ook geregeld zon, in Tsjechi kans op wat regen. Maxima uiteenlopend van 5 graden in het oos ten van Slowakije tot 10 in het westen van Tsjechi Hongarije: Nu en dan zon en droog. Kouder met een middagtemperatuur van ongeveer 12 graden in het westen tot 6 graden in het oosten. Italië: Vanuit het noorden opnieuw buien met kans op onweer. Vooral in het noorden veel neerslag, in het zuiden eerst nog zon. Middagtemperatuur van een graad of 8 in het noorden tot 20 graden op Sicili. Corsica en Sardinië: Vanuit het noordwesten meer bewol king, gevolgd door buien mogelijk met onweer. Vooral op Corsica veel regen. Maxima eerst 18 graden, later 15 gra- Griekenland en Kreta: Wisselend bewolkt en enkele regen- of onweersbuien, vooral in het westen. In het oosten meer zon. Maxima uiteen lopend van 15 graden in het noorden tot rond 19 graden op Kreta. Malta: Eerst nog zon en droog. Later op vrij dag toenemende kans op buien. Mid dagtemperatuur rond 20 graden. Turkije en Cyprus: Perioden met zon en eerst op Cyprus nog enkele buien, misschien met on weer. Maxima uiteenlopend van een graad of 16 rond de Dardanellen tot 20 op Cyprus. VRIJDAG 24 NOVEMBER 2000 Zon- en maanstanden Zon op 08 16 Zon onder 16.36 Maan op 06.06 Maan onder 16.20 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 02.16 14.38 1 49 14.11 Laag 10.24 22.34 10.05 22.15 bewolkt onweer W warmtefront regen sneeuw V koufront opklaringen hagel lagedruk mist windrichting hogedruk zonnig 19 temperatuur mnn luchtdruk in 1000 hecto pascal 7 3 0,2 New Orleans 0.0 New York 0.8 Tel Aviv 12 1 0.0 1 -2 0,0 23 11 0.0 13 7 0.0 -1 -10 00 20 10 4 0 9 -1 0.0 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres Postbus 54,2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr.18.00—19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) H. Schneider (adjunct) REDACTIE A Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek (Centrum chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties. 071 - 5323 51 Familieberichten: 023- 53173! 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071-53 1 5 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 to 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIE Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging ve het automatisch afschrijven van het abonnements- geld, ontvangen V betaling. VERZENDING PER P05T Voor abonnementen die per post (bu worden verzonden geldt een toeslag aan portokosten per verschijndag. W.F. Wegman, LEIDSCH DAGBLAD OP CASSET Voor mensen die moeilijk lezen, sk hebben of blind zijn (of een anden leeshandicap hebben), is een san* van het regionale nieuws uit hetU Dagblad op geluidscassette beschl informatie 0486-486486 Gesproken Lectuui, INTERNET: iv.leidschdagblad.nl MAIL redactie.ld@damiate hdc nl N H U I Z ZIEK ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd I] feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14