Dertig keer water als insjpiratiebro Oude landkaarten vai Holland te boek gestel Cultuur Kunst Amerikaans museum geeft nazi-buit terug aan erfgename De Appel blijft nog even speelbal van de politiek Blije Donderdag ook voor 'n breed publiek WOENSDAG 22 NOVEMBER 2000 Première Aida in oktober amsterdam De musical Aida gaat in oktober 2001 in première in het Circustheater in Scheveningen. Joop van den Ende heeft de rechten om deze Disnev-musical in Nederland en Duitsland uit te brengen. Het is de eerste Europese productie van Aida. De musical is van de hand van Elton John en Tim Rice, die hun ver sie losjes baseerden op de gelijknamige opera van Verdi. Aida ging in mei van dit jaar in première in New York en werd onder scheiden met vier Tony Awards. Tegelijk met de rechten van Ai da verwierf Stage Holding de rechten op een andere musical van het duo Elton John en Tim Rice, The Lion King. Deze musi cal is in het najaar van 2001 voor het eerst te zien in Hamburg. Popversie van Strauss in Don Bosco zoETERWQUDEZeven basgitaristen en twee drummers brengen zaterdag een klassiek stuk van Strauss ten gehore ('Zarathustra') in multicultureel centrum Don Bosco in Zoeterwoude. Inititia- tiefnemer Cees Loos meent dat dit stuk nog niet eerder in deze bezetting is gespeeld. ,,Er is wel een oude jazzversie van, door Deodato, maar een popversie nog niet." Behalve Loos doen on der meer de muzikanten Rinus Gerritsen (Golden Earring), Ar jan Lammers, Peter Minnee en Ben Peterzen mee. Het stuk wordt om 21.00 ten gehore gebracht in Don Bosco aan de Zuid- buurtseweg in Zoeterwoude. Solo-cd van Eddy Doorenbos (79) den haag Eddy Doorenbos, in de jaren vijftig de zingende ster van The Millèrs, heeft op 79-jarige leeftijd zijn eerste solo-cd ge maakt. 'What a kick to sing', heet het schijfje dat zondag 26 no vember wordt gepresenteerd op Schiphol. Doorenbos is de eni ge die op de cd is te horen; hij zingt en begeleidt zichzelf op de vleugel. Doorenbos was van 1947 tot 1961 aan het Miller Sextet van Ab Molenaar verbonden. Daarna vertrok hij naar Spanje om te schilderen. Hij verkocht zijn werk aan de jetset van Mar- bella. Naar verluidt hebben zelfs Gina Lolobrigida, Sean Conne- ry en Anita Ekberg werk van Doorenbos in huis hangen. Sinds 1984 is hij weer muzikaal actief. washington De National Gallery of Art in Was hington geeft een waardevol schilderij terug aan de erfgenamen van de eige naar, van wie de nazi's het tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben gesto len. Het gaat om een stilleven met vruchten en wild van de Vlaamse schilder Frans Snijders (1579-1657). Het doek is begin jaren veertig van de vorige eeuw door de nazi's geroofd uit de collectie van de Frans-joodse familie Stern. Daarna is het geconfis queerd door nazi-kopstuk Hermann Goering. In 1941 kwam het doek in handen van Hitiers favoriete kunst handelaar Karl Haberstock. De Natio nal Gallery of Art kreeg het in 1990 ca deau van de New Yorkse kunsthande laar Herman Schickman, die het in 1968 had gekocht. Het museum had er toen geen idee van wat de geschiedenis van het schil derij was. Pas vorig jaar april rees het vermoeden dat er iets mee aan de hand was. Conservator Arthur Wheelock ontdekte toen dat het schil derij van zijn museum ook vermeld stond in een lijst van kunstwerken die eigendom waren geweest van nazi- kunsthandelaar Haberstock. Het museum in Washington besloot het schilderij aan de erfgenamen van de familie Sterr i terug te geven, nadat uit anderhalf ja tar onderzoek was ge bleken wie de rechtmatige eigenaar moest zijn. Op de achterkant van het stilleven staan de letters 'ST', waar mee de nazi's i alle kunstwerken had den gemerkt dl ie ze uit de collectie- Stern hadden n1 eegenomen. Het besluit vlan het museum komt enkele weken v 'oor een Amerikaanse presidentiële c< ïmmissie aanbevelin gen gaat doen over de vraag wat er moet gebeuren met de talloze i de Tweede Wereldoorlog ge kunststukken. Kunstexperts ij dat na de oorlog vele hondert misschien wel duizenden doon zi's buitgemaakte kunstwerk Amerikaanse musea zijn beland Drie andere Amerikaanse i zijn eerder gedwongen schildert mg te geven die van Europese waren gestolen. Reizende tentoonstelling '30 visions on water' te zien bij Hoogheemraadschap den haag gpd Toneelgroep De Appel blijft nog even speelbal van de Haagse politiek. Een kleine Kamer meerderheid besloot gisteren dat het gezelschap alsnog voor vier jaar subsidie moet krijgen, maar staatssecretaris Van der Ploeg van cultuur voelt er niets voor die wens van de Kamer uit te voeren. Hij blijft vasthouden aan het negatieve advies over De Appel van de Raad voor Cul tuur. De bewindsman zal de Kameruitspraak nu voorleggen aan het kabinet. Na afloop van de stemming over zijn cultuurnota toonde Van der Ploeg zich uiterst ver baasd over de gang van zaken. ,.Dit is wel een heel gekke ont knoping. Het is een rare, moei lijke uitspraak van de Kamer. Hoe kun je nou tegen het nega tieve advies van de Raad voor Cultuur in, alsnog slechts één gezelschap de subsidiepot in- hijsen?" De staatssecretaris vroeg zich bovendien af waar hij het geld vandaan moet halen om De Ap pel alsnog subsidie te geven. De 1.3 miljoen gulden die nog be schikbaar was voor zijn cul tuurnota, heeft Van der Ploeg vorige week al verdeeld over een aantal theaterinstanties. De Haagse toneelgroep hoor de daar echter niet bij. Voor het CDA reden om gisteren een motie in te dienen die specifiek geld vraagt voor De Appel. Met steun van de PvdA werd de mo tie aangenomen. WD-fractie- leider Dijkstal, bestuurslid van De Appel, stemde met zijn par tij tegen. VVD en D66, die ook tegen stemden, vinden het ver werpelijk om als politicus kunst inhoudelijk te beoordelen. ,Als je dit Thorbecke-principe los laat, wordt kunst de speelbal van politieke voorkeuren", al dus D66'er Dittrich. Het voorstel van WD en D66, om de subsidies van een aantal gezelschappen opnieuw tegen het licht te laten houden door een onafhankelijke commissie, haalde het niet. Voor CDA-Ka- merlid Visser-Van Doom was dat plan namelijk een duidelij ke schending van het Thorbec ke-principe. Zij ontkende dat zij met haar voorkeursbehande ling voor De Appel op de stoel van de Raad voor Cultuur is gaan zitten. ,,Ik geef geen kwali teitsoordeel. Van der Ploeg heeft vorige week voor een aan tal instanties wel iets extra's ge daan, alleen niet voor De Appel. Die club hoort er echter wel bij. Vanwege het grote publieksbe reik en omdat de Haagse regio er erg bekaaid afkomt in de cul tuurnota." Al in de oertijd bogen kun stenaars zich over het wa ter, legden het vast in al zijn verschijningsvormen. Water als bron van leven, als dreiging, als kringloop, als bron van schoonheid en beweging, kracht, my the en vitaliteit. Dat deed Salomon van Ruysdael in de 17de eeuw en deed Wil liam Turner in de 19de eeuw. Niet zelden ver beeldden zij en anderen het water als metafoor van het leven zelf. In de ten toonstelling '30 visies van water' tonen dertig heden daagse beeldend kunste naars hun visie op dat le vensbrengende en ver woestende water, in het Hoogheemraadschap van Rijnland in Leiden. leiden caroline van overbeeke Deze reizende tentoonstelling komt voort uit het 'Wereld Wa ter Forum' waar kroonprins Willem Alexander dit voorjaar een van de sprekers was. In op dracht van dit internationale forum maakten dertig kunste naars werk waarin water de hoofdrol speelt. De tentoonstel ling is inmiddels bezocht door 60.000 mensen. Achterliggend doel is jonge mensen bewustmaken van het belang van water voor het leven op aarde. De opbrengst van de verkoop van de 84 kunstwerken gaat naar Ocean98, een stich ting die mensen attendeert op het enorme belang van (goed en schoon) water. 'Wie van de aarde houdt, koestert het water' staat op de bordjes onder de kunstwerken in de hal van het nieuwe gebouw van Rijnland te lezen. Het Hoogheemraad schap in Leiden is het eerste waterschap dat deze grote ten toonstelling in huis heeft. Inmiddels zijn driehonderd werken aangekocht door be langstellenden. Het gaat daarbij meest om grafisch werk. De kunstenaars die vrijwel allen in Nederland wonen maar niet al lemaal de Nederlandse natio naliteit hebben, hebben zich door water laten inspireren. Soms ligt dat er dik bovenop zoals in het beeld van Joost Bic ker Caarten die een koperen kraan maakte waaruit een be vroren waterstraal komt. Soms is dat wat subtieler zoals in de marmeren beelden van Willem Harbers. Hij maakte een ruwe steenklomp waar uitgehakte buizen (waterleidingen?) door heen lopen, en een vrijwel aan het oog onttrokken waterpas. Wanda Werner geeft de schoonheid van het water in haar omgeving met een enkel penseelhaartje weer. Haar klei ne aquarellen - haast miniatu ren - lijken wel foto's. Ook Joost Minnigh komt met een letterlij ke interpretatie. Hij legde met acrylverf watervogels en vissen vast. Abstracter is het werk van Su zanne Huis die mens, dier, wa ter en zon verbeeldde in Cobra stijl. Dreigend zijn de schilderij en van Ems Teychine' waarin de zee krachtig is. Water als woest natuurgeweld, waarin de mens nietig is. Die mens krijgt een veel be langrijkere plaats in de olieverf schilderijen van Lilian Vander- berg. De mens wordt meegezo gen door het water. Het leven als een grote vloedgolf, als branding waarin je niets anders kunt doen dan je laten meevoe ren. Water kan ook plezier ge ven, getuige het werk van Inez Creuwels die met olieverf op doek haar strandherinneringen Volgens N. Oud, kunstkenner die de toelichting op de ten toongestelde werken in het hoogheemraadschap gaf, is de expositie nadrukkelijk niet be doeld als 'aanklachttentoon stelling'. ,,De kunstenaars wil len de schoonheid, de verwon dering laten zien. Het water als mythe en als levensbron dus, als oorsprong van hetl bron van fantasie en dingskracht. De proble tamelijk subtiel vertx kijker kan zichzelf ini van de kunstenaars hei en die toetsen aan 2 ideeën." De tentoonstelling '30 on water' is nog tot januari te zien, in de het Rijnlandshuis aai chimedeswegl in Leid ningstijden: ma-vrij ft In Leiden en omstreken bestaat grote belangstelling voor de amateurkunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die zingen, musiceren, dansen, toneelspelen of op een andere wijze actief zijn. Vandaag: het Leidsch Studenten Tooneel met Blije Donderdag. Binnen de muren van de studentensociëteit Mi nerva is de Blije Don derdag een begrip. Maandelijks treden leden van het Leidsch Studenten Tooneel (LST) op met een ca baretprogramma. Tot nog toe waren deze presentaties alleen voor leden van Miner va bestemd. Daar komt mor genavond verandering in. Onder de titel 'Super Blije Donderdag' presenteert het LST in het LAKtheater hoog tepunten uit de liedjes en sketches van vijf jaar Blije Donderdag aan een breed publiek. Ieder jaar wisselt het be stuur van het LST van sa menstelling", vertelt Charlot te Gerritsen. ,,'We zijn met zo'n tien mensen en maken de programma's voor Blije Donderdag helemaal zelf. Meestal krijgt één van ons een idee voor een tekst, een ander maakt de muziek erbij, weer iemand anders bedenkt een tweede stem en zo wordt het een nummer van de hele groep. Dat is met alles wat we maken zo: het zijn pro ducten van de groep als ge heel." Hoewel plezier in cabaret maken voorop staat, wordt er altijd serieus aan de pro gramma's gewerkt. „We re peteren één keer per week en in de week vóór Blije Don derdag iedere avond, in de toneelzaal of bij iemand thuis, als daar toevallig een piano is. Soms, als Blije Don derdag nog ver weg is, ge beurt het wel eens dat we nog niet zo hard werken en alleen maar wat zitten te jammen, maar daarna gaan we toch wel aan de slag. Het is nog nooit gebeurd dat we geen programma klaar had den op Blije Donderdag." „Zo'n avond verloopt in een losse sfeer, met kaarslicht en meestal alleen een piano en een gitaar. Veel teksten gaan over het studentenleven, maar die gaan we niet uit voeren in net LAKtheater. We hebben ook algemene, actu ele of zelfs maatschappijkriti- Leden van het Leidsch Studenten Tooneel hebben voorpret over Blije Donderdag. foto marklamers sche thema's en die willen we aan een breed publiek la ten horen." Het idee deze activiteiten voor een algemeen publiek open te stellen, kwam van Roland Helmer, directeur van het LAKtheater. „Ik ging een avondje kijken en vond dat er veel dingen bij waren die leuk waren voor een bre der publiek. We overlegden en besloten een selectie uit het repertoire in het LAKthe ater te presenteren. Dat wordt dus de Super Blije Donderdag, als net goed gaat twee keer per jaar. Zeker voor leden van andere studenten verenigingen is zo'n avond leuk. Ik sluit niet uit dat in de toekomst andere verenigin gen in het LAKtheater op zul len treden." „De liedjes gaan over liefde, stress, gescheiden ouders, piercings, een furby - van al- fes dus,zegt Charlotte Ger ritsen. „Soms is het onder werp wat vager en is het ge woon een tekstje dat grappig is om naar te luisteren. Eén liedje gaat over 'verdwaald zijn'. Dat is wat poëtischer, omdat het niet alleen letter lijk over 'verdwaald zijn' gaat, maar er ook allerlei figuurlij ke betekenissen aan gekop peld worden. Iemand raakt verdwaald in zichzelf als hij gedumpt is door zijn gelief- Hoewel cabaret voor de le den van het LST een hobby is, is de sfeer toch zo ambiti eus dat er professioneel ta lent geboren kan worden. Het duo Walkate Reeringh bijvoorbeeld komt uit de ge lederen van het LÜT. Zij zijn vastbesloten door te gaan in het vak en treden nu al in het hele land op. Wat er verder voor talent in het LST schuilt, zal morgenavond blijken. Al le leden vanaf 1996 tot nu - zo'n veertig personen - zul len zich aan het Leidse pu bliek laten zien. Super Blije Donderdag, 23 november, LAKtheater, aan vang 20.30 uur. maarten baanders 'Hollandia comitatuseen kartobibliograjïe van Holland' leiden den. Wel moeten we bedenken Zuiderkwartier: Holla dat kartografen eeuwen gele- noorden en ten zuiden den niet beschikten over mo- IJ. derne hulpmiddelen om land te Hoewel het lijvige I meten. Om die reden wijken de veel specialistische i oude kaarten nog al eens af van bevat, is het ook ii de werkelijkheid. voor de 'gewone' liefhé Het is voor het eerst dat de kaarten en atlassen, kaarten van de aandacht voor deti het Gewest oosten van de Zandi Holland dijk tussen Callanls (Noord- en Huisduinen) ligt hetl Zuid-Hol- aldus de beschrijving land) allemaal kaart uit 1618, 'een u zijn gebun- gebied van slikken fl deld en voor- waar vee werd geweid' zien van een een betere naam voor gedetailleerde weiland kun je niet vee historische De opdracht van uitleg. Zo krijgen we een beeld eeuwse Jacob van Deï van overstromingen, inpolde- aartsvader van de kalt ringen, droogmakerijen, verve- was 'te macken een d ningen en stadsuitbreidingen in geheel Hollandt mit fll vroeger eeuwen. Het originele vieren, waeteren eni kaartmateriaal is een belangrij ke bron voor onderzoek naar de geografische geschiedenis van de huidige provincies Noord en Zuid-Holland. De beide auteurs hebben de caroline van overbeeke Op een landkaart kan je niet all- leen de weg vinden, vroege'r diende hij ook als pronkstuk in huizen van welvarende Hollan ders. Dat laat de befaamd le 17de eeuwse schilder Jo hannes Ver meer ons zien op een aantal van zijn wer ken. Op het schilderij 'De officier en het lachende meisje' zijn de huidige provincies Noord- en Zuid-Holland op een gro te kaart geschilderd, die promi nent achter het meisje hanjjt. Opmerkelijk is dat deze karnt (waarschijnlijk van Willem Jansz. Blaeu uit 1634) een slag is gedraaid, zodat de Noordzee kust naar het noorden wijst. Wie een compleet overzicht a/vil hebben van alle gedrukte land kaarten van het oude Graiaf- schap Holland, kan zich vercil ie pen in het nieuwe boek 'Hol landia comitatus: een kartobi- bliografie van Holland'. Dit standaardwerk van Dirk en Joanna Blonk-van der Wijst bevat alle - en het zijn er nneer dan honderd - gedmkte kaar ten vanaf 1542 (het verschi jnen van de eerste gedrukte Land kaart) tot aan het begin van het Koninkrijk der Nederlanden in 1815. De lezer krijgt een be-eld van de ontwikkeling van het Hollandse landschap met zijn vele water, duinen en pold ers, door de eeuwen heen. Landkaarten waren vro< ?ger rijk versierd en hingen om die reden vaak ingelijst aan de mu ren in de huizen van weiges ;tel- Watar, duinen en po Iders, dooi de eeuwen heen vanden selven lande, n vande dijekaedze enik bosschen, wildernissen veenen ende allen den dorpen'. Maar hij hi daar niet aan. Riveren landkaarten ingedeeld in drie groepen, omdat ze te herleiden zijn tot drie 'voor- beeldkaarten': van Jacob van Deventer (1542; de tijd van 'de zeven tien provincieën'), Balthasar Florisz. van Berckenrode (1629) en Nicolaas Visscher (ongeveer 1690). De kaart van Jacob van Deventer uit 1542 is de allereer ste die het Graafschap Holland als geheel in beeld bracht. In de 16de eeuw waren de huidige provincies Noord- en Zuid-Hol land niet gescheiden, maar sprak men van het Noorder- en Overstromingen, inpolderingen en droogmakerijen brdj geta vend het zich op zijn kaart zotf links als rechts bevindi De auteurs beschri oude landkaarten op ei re manier. Het boek is van 260 illustraties. 'I Comitatus' is vanwege cialistische druk en k ge niet goedkoop: hel gulden (uitgeverij: H< Graaf in Houten).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20