Kleurige eencelligen sieren de toren van Naturalis 'Ik zing opera met hetzelfde gevoel als pop Intiem orgelconcert met 'getrapte' wind Cultuur Kunst Manuscript van 18 miljoen Verloren gewaande Appel terug Emmy Award voor televisieserie All Stars Mystieke schilderijen in Westfries Museum SDAG 21 NOVEMBER 2000 MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert Kora den Boer, fluit en Anton den Boer, orgel en spinet. Gehoord 18/11, Lokhorstkerk, Leiden. Een klein intiem concert in een kleine bezetting (orgel/spinet en fluit) met een klein aantal luisteraars. En vooral na de pauze kleine grappige 'stukjes'. De drie eer ste programma-onderdelen staan overigens niet in het te ken van het grote orgelgeluid. Felle en forse registraties ko men wel aan bod in de twee allegro's van Bachs Fantasia in f, maar ook hier overheerst naast, koene fantasie, een voud en mildheid. Voor de pauze wordt er met 'getrapte' wind gespeeld. Dat wil zeggen dat de windvoor- ziening die nodig is om het pijpwerk te laten zingen niet elektrisch aangedreven, maar met de voeten getrapt wordt. Vroeger was dat de taak van de kalkant, de 'voetentreder'. Die had er een halve baan aan. Wellicht is dat de reden dat er in dit concert weinig ge bruik wordt gemaakt van het pedaal. De Sonate in E voor fluit en klavecimbel klinkt nog wat schools, mechanisch, niet bijster op elkaar ingespeeld. Maar in de Sonate voor fluit- solo van Carl Philipp Emma nuel Bach laat Kora den Boer horen hoe warm en rond van toon haar japanse 'Sankio' dwarsfluit is, en hoe mooi zij daarop kan spelen. Die filosofisch aangelegde Carl Philipp is al heel wat los ser en lyrischer in z'n melo dievorming dan zijn vader. Hij wordt wel 'de eerste romanti cus' genoemd. Zijn muziek is enigszins dramatisch en emo tioneel. De 'Sturm und Drang periode' is aangebroken. Van hem zijn de'woorden 'uit de ziel moet men spelen, en niet als een afgerichte vogel'. Als een tuinfluiter bracht Kora den Boer deze woorden in de praktijk. Na de pauze is alles licht en lucht. Een spiritueel Concerto in G voor fluit en orgel van Pergolesi, waarin opvallend mooi fluit en orgel samenval len of elkaar versterken. Dat is eveneens het geval in het grappige 'Folly for flutes' op orgel van John Marson. 'Schattig' zijn de hoge dan sende piepgeluidjes, even ver sterkt door de 'echte' fluit. Het is alsof Piet van Egmond weer achter het hammond-orgel is gekropen. De dwarsfluit maakt een warme klokkende klank in het aanlokkelijk gere gistreerde Andante Religioso. Anton den Boer brengt ons tot slot in de Klazensfeer door een aantal geestige lichtvoeti- ge variaties te plaatsen tussen twee stoere, voluit geregi streerde 'koralen' op 'Zie ginds komt de Stoomboot'. De Amerikaanse antiquair Bru ce Ferrini uit Ohio komt in maart met een middeleeuws manuscript ter waarde van 18 miljoen gulden naar de kunst en antiekbeurs Tefaf in Maas tricht. Het gaat om de Codex Vogue, een 400 bladzijden tel lend, met 118 miniaturen ver lucht handschrift dat in 1370 in Parijs werd gemaakt. De tekst omvat alle lyrische poëzie mét notenschrift van Guillaume de Machaut, een belangrijke veer- tiende-eeuwse Franse dichter en componist. Bij de samenstelling van zijn Codex werd hij geholpen door vijf miniaturisten. Het is voor zover bekend het enige manu script van De Machaut in een particuliere collectie. Karei V en Alfon V van Aragon hebben het boek in hun bezit gehad. lequiem' Mozart in Pieterskerk (N. Het Filharmonisch Koor Bratislava en het Slovak Sinfo- na onder leiding van Matthias Maurer komen naar Neder- dvoor een tournee om de sterfdag van Mozart te herdenken. ogtepunt is de uitvoering Mozart's beroemste compositie, I 'Requiem'. Op zondag 26 november is het concert te beluis- n in de Leidse Pieterskerk. De uitvoeringen in Den Haag (23 ember, Dr Anton Philipszaal)) en Amsterdam (25 november, ncertgebouw) worden aangevuld met de Symfonie Concer- ie. Hier vertolkt dirigent Maurer een dubbelrol door naast de itng over het orkest ook de altviool-partij voor zijn rekening oemen. In Haarlem (22 november, Concertgebouw) en Am- idam wordt naast het 'Requiem' de 'Krönungsmesse' ten ge- e gebracht. Het concert in de Pieterskerk begint om 14.00 In de Uitkrant van donderdag j.l. stond een kortingsbon jr lezers van het Leidsch T allerina maakt driekwart eeuw vol kou De Russische prima-ballerina Maja Plisetskaja heeft ren haar 75-ste verjaardag gevierd met een optreden in het oj-theater in Moskou. De verjaardag van de bejaarde balle- i'vvas het hoofdonderwerp van het tien-uur-journaal van de ticuliere televisiezender NTV en werd belangrijker geacht ide aankomst van de Britse premier Tony Blair. President dimir Poetin gaf Plisetskaja 75 rozen. Plisetskaja was bijna 50 een van de sterren van het Bolsjoj-ballet. In 1989 vertrok ze ;ens een geschil met toenmalig regisseur Joeri Grigorovitsj. jaar later keerde ze terug bij het Bolsjoj. hrijfwedstrijd in Literair Café ;na/d run» Stichting Literair Café in Alphen aan den Rijn iidt weer een schrijfwedstrijd. Amateurschrijvers en -dichters anen poëzie of proza aan een deskundige jury voorleggen, ithema is dit jaar 'gevangen'. Dit thema is gekozen met het ;op het 25-jarig jubileum van de Alphense afdeling van Am- J iy International. Deelname staat open voor iedereen van Óen jaar en ouder afkomstig uit Alphen en omgeving. De in- dingen moeten voor 1 januari worden ingeleverd bij de enbare Bibliotheek aan de Thorbeckestraat la of bij Boek- del Haasbeek aan de van Manderloostraat 19. Genomineer- i mogen hun werk op woensdag 31 januari volgend jaar ïdragen. lomas Rosenboom in de Burcht en» Schrijver Thomas Rosenboom praat aanstaande don- dag tijdens Burcht Literatuur over zijn werk. Maarten Des redacteur bij Boekblad, interviewt de schrijver. Rosen- Kkreeg voor zijn bestseller 'Publieke Werken' de Libris Li- urprijs. Aanvang: 20.15 uur, in Sociëteit de Burcht aan de gsteeg 14. Toegangskaarten zijn verkrijgbaar bij Kooyker sberg aan de Breestraat 93, Boekhandel de Kier aan de Bree- it 161 en de Openbare Bibliotheek aan de Nieuwstraat 4. instenaars gezocht voor ballotage rschoten De Voorschotense Kunstkring (VKK) is op zoek belangstellenden voor de ballotage op 7 december. De [exposeert vier keer per jaar in het Ambachts- en Baljuw- in Voorschoten en biedt tevens de mogeljjkheid om elders ioseren en met andere collega's in contact te komen. De itkring streeft naar een grote diversiteit in haar kunstuitin- Naast schilderen, tekenen en beeldhouwen, zijn ook disci- als grafiek, keramiek, fotografie en edelsmeedkunst verte- lordigd. Deelnemers aan de ballotage op donderdag 7 de- ber kunnen hun werk op die dag tussen 15.00 en 16.00 uur engen op de Oude Zolder van het Ambachts- en Baljuwhuis de Voorstraat 12-14. Info: 071-5617069. u ëzie in het LAKtheater -ÉL Dichters dragen zondag 26 november voor uit eigen ■In de foyer van het LAKtheater. Elly de Waard geeft een in- ■ng en het Hardkoor, dat onder leiding van Erik van Bruggen zorgt voor de muzikale entr'acte. Dichters die hun poëzie ïdragen zijn Mieke van den Berg, Adriaan Bos, Wijnand t,Han Ruijgrok, Hans te Slaa, Frans Terken en Anita Wie- Het geheel wordt muzikaal omlijst door Adriaan Bos. De drachten zijn van 17.00 tot 18.30 uur in het LAKtheater aan üeveringaplaats 1 in Leiden. Voor meer informatie telefoon •5124890. :htste editie Joods festival l iaag - Theater Diligentia in Den Haag organiseert samen r Ideëel Organiseren van donderdag 23 tot en met zaterdag jovember het Internationaal Joods Muziekfestival. Het the- de achtste editie van het festival is 'Laten we eten'. Be- irs kunnen in theater Diligentia aan de Lange Voorhout lagen lang muziek en liederen over de Joodse keuken ho- [Naast de concerten zijn er workshops, waaraan een kleine belangstellenden kan deelnemen. Reserveren kan op tele- lummer 0900-4104104. Tenor Alessandro Safina verkent wereld van de lichte muziek Ze deden het al een tijdje, maar nu mogen ze ook officieel aan- en uitknipperen: de verspringende en veelkleurige lichtjes hoog op de toren van Na turalis. Aan dit kunstwerk heeft de Amsterdamse beeldend kunstenaar Giny Vos zo'n vijf jaar ge werkt. Streetdancers van het Demo Team van de Leidse dansschool Evert Castelein kwamen op verzoek van de kunstenaar de officiële ingebruik name luister bij zetten. Net als het kunstwerk verbeeldden de dansers de bewegingen van een cellige organismen in een waterdruppel. Dat er op de zilveren toren van Naturalis een kunstwerk is gekomen, is te danken aan de per centageregeling beeldende kunst. Bij elk gebouw dat de rijksoverheid laat bouwen of renoveren moet één procent van de bouwsom aan kunst worden besteed. Vijf jaar geleden gaf de Rijksge bouwendienst Giny Vos én Frans de Wit de op dracht een kunstwerk voor Naturalis te maken. Giny Vos wist van het begin af aan dat ze voor dit museum iets met LED's (Light Emitting Dio des) in rood, groen, geel en blauw op de toren wilde doen. Directeur Van der Weiden zei getrof fen te zijn door de 'curieuze combinatie van spontaniteit en doordachtheid' van dit ontwerp. Een combinatie die volgens hem uitermate goed past bij een instituut als Naturalis. De directeur is dan ook razend enthousiast. Iedere dag weer ontvangt het museum er telefoontjes en mailtjes over. Veel mensen vinden het mooi. Maar vragen zich wel af wat het nu precies voorstelt. Giny Vos maakt vaak werk voor een specifieke locatie. Met dat werk probeert ze 'de essentie van die plek' te laten zien. Voor 'Lust for Life' heeft Vos, net als de wetenschappers van Naturalis, uren achter de microscoop doorgebracht. Ze be studeerde het microleven in een druppel water. Tien eencelligen heeft ze kunnen onderscheiden, elk met hun eigen manier van bewegen. De kun stenaar gaf de eencelligen zelfs namen en dichtte hen bepaalde karaktereigenschappen toe. Zo is bijvoorbeeld 'Panto' (oorspronkelijk pantoffel- diertje) een eencellige die zich graag als leider opwerpt en zijn omgeving domineert. Die tien eencelligen, hun karakters en hun be weging, heeft Giny Vos samengebracht in een ei gen choreografie. Deze choreografie heeft zij, sa men met de firma Rena Electronica, omgezet in een computerprogramma dat de - ruim 88.000 - LED'jes op de toren aanstuurt. De contouren van het Victoriameer in Afrika vormen de grenzen waarbinnen de dans van eencelligen zich af speelt. Mooie bijkomstigheid is dat de plek van het kunstwerk, de 20ste en 21ste verdieping, pre cies de plaats is waar de collectie vissen uit het Victoriameer in Naturalis is opgeslagen. Hoewel Naturalis als natuurhistorisch museum veelal dode materie verzamelt, draait het in dit museum toch veelal om 'het leven'. Daarom is het kunstwerk 'Lust for Life' van Giny Vos hier ook zo goed op z'n plaats. Daarnaast zijn de be wegingen van de eencelligen in een waterdrup pel gemakkelijk te vergelijken met de bewegingen van een mensenmassa op het San Marcoplein in Venetië. Dan blijkt dat micro en macro soms heel dicht bij elkaar liggen. den haag anp Het Haagse Gemeentemuseum heeft een verloren gewaand schilderij van Karei Appel te ruggevonden in het huis van een lid van de eigen vrienden vereniging. Het gaat om 'Eat that chicken', uit een serie die Appel maakte naar aanleiding van ontmoetingen met jazzmu sici in New York. De vondst werd gedaan bij het samenstel len van een tentoonstelling van bezittingen van leden van de Vereniging Vrienden van het Gemeentemuseum. Die exposi tie is vanaf volgende maand te zien in Museum Het Paleis aan het Voorhout in Den Haag. In de recent verschenen Ap pel-biografie van Catherine van Houts vroeg Appel zich nog af waar 'dat kleine doekje' uit 1961 gebleven was. Hij had er nog een zwart/wit-fotootje van. Eén van de samenstellers van de expositie in Museum Het Paleis, Mariette Josephus Jitta, trof het kunstwerk tijdens haar zoektocht langs de collecties van de vrienden van het muse um aan. „Fantastisch natuur lijk. Het bleek overigens om een schilderij van 1 meter 30 bij 97 centimeter te gaan." Inmiddels is er contact ge weest tussen Appel en de eige naren van het doek. 'Eat that chicken' is van 2 december tot en met 4 februari te zien op de expositie 'Huiskamers? Schat kamers!' Daar is werk van on der anderen Ouborg, Westerik, Dumas, Sluijters, Toorop, Le Corbusier en Lucebert te zien. Volgens Joshephus Jitta is nooit eerder uit collecties van een vriendenkring een expositie sa mengesteld. ij vooral toch iets te eten len, wordt hem van drie op het hart gedrukt. Ia, want na dit gesprek it hij weer. Vertrekken? Operazanger Alessandro is duidelijk nog niet ge- aan de wondere wereld e popmuziek, waarin een J 'product' heet. De ma- ran is dat nog net niet, al die wel als een postpak- er de wereldbol gesleurd, ukkig is de Italiaan eerder isd en geamuseerd dan rd. Herhaaldelijk galmt anstekelijke lach door de msterdamse hotelkamer, iroduct' dat Alessandro wordt te promoten is ne a te', gevuld met mu- raarop poptenor Andrea i tot nu toe het alleen- had. Melodieuze, enigs- pmbastisch gearrangeer- djes met moderne com- «ats eronder, met de tor van een Hollywood- track. lis allemaal heel toevallig vertelt Safina. „Via via ik dat de initiatiefne- ran het project een tenor n. Ik kreeg een bandje f muziek van het num- l* sete di vivere', en ik het meteen mooi. Dit was hjk het werk van een goe- Kicus, dus ik wilde het (M tos proberen. Mijn stem precies te zijn wat hij Herder had hij al een stuk of vijf andere zangers ge probeerd, maar hij wilde een bepaald geluid, ronder dan de meeste tenoren, die vaak een beetje geknepen klinken. Daar mee wil ik niet zeggen dat .ik een betere tenor ben, ik heb al leen de mogelijkheid om wat meer te kleuren met mijn stem. Het was eerst heel vreemd voor mij om met een microfoon te zingen en rekening te houden met een ritmesectie. Maar het was ook heel interessant, om dat niet alleen de muziek goed was, maar ook de teksten." Met 'Luna' heeft Safina in middels een grote hit in Neder land. Dezer dagen kan het pu bliek nader kennismaken met de Italiaanse tenor tijdens de Night óf the Proms, de concer treeks in Ahoy' waar Safina op treedt met UB40, Chrissie Hyn- de, Coolio, Abel en Howard Jo nes. Voor Bocelli betekende een optreden tijdens een Belgische 'prom' ooit de grote doorbraak in dat land. Nee, dat wist Safina niet. „Ik ken Bocelli niet per soonlijk", zegt hij. „We hebben dezelfde passie voor de opera en voor de stem. En we zijn al lebei in Toscane geboren. Ik hoop dat ik me net als hij kan ontwikkelen in deze muziek. Laten we afspreken dat ik de volgende Olympische Spelen doe." En weer volgt er een schaterlach. Waar Bocelli met succes heeft geprobeerd een doorbraak naar het operapodium te forceren via de popmuziek, bewandelt Safina de omgekeerde weg. Voor hem is het cd-project een zijsprong naast een succesvolle operacarrière in Italië en Frank rijk. Technisch is Safina de bes- ziektheater beter op zijn plaats dan in Ahoy'. Hij heeft een fraai rond, open geluid en een mooie hoogte. Uitstekend geschikt, zoals hij zelf ook zegt, voor het Italiaanse en Franse romanti sche operarepertoire. Safina wist op zijn negende al dat hij wilde zingen. Zijn zangstudie begon op zijn ze ventiende echt serieus, eerst in zijn geboortestad Siena, later aan het conservatorium van Florence. In 1990 zong hij zijn eerste opera na het winnen van een concours. In de jaren daar na werkte hij onder meer in de operahuizen van Basel, Straats burg, Marseille en Palermo. Gevraagd naar zijn voorkeur, noemt Safina meteen Caruso als tenor der tenoren. „Hij is het voorbeeld geweest voor de moderne tenor, met een onge looflijk rijke stem. Iedereen die voor hem kwam was niet om aan te horen. Net als Maria Cal- las bij de sopranen en Titta Ruf- fo bij de baritons is hij een fe nomeen, heeft hij de standaard gezet. Als je nu naar zijn opna men luistert, valt op hoe mo dem hij klinkt." Caruso was ook een man Allessandro Sa- van het volk, en hij zong het fina is binnen- operarepertoire met dezelfde kort te horen intentie als volksliedjes. Zonder op de Night of mezelf met hem te willen verge- the Proms. lijken: wat hij in de vorige eeuw foto gpd deed. doe ik nu ook. Ik hou er van 'La Bohème' en 'Eugen On- te van de twee, maar hij mist de risch kan zingen, Safina is een egin' te zingen, maar ook hartstochtelijke expressie van operazanger die popmuziek 'Luna', ik doe dat met hetzelfde zijn landgenoot. Is Bocelli een zingt. Met zijn grote vocale gevoel. Ik zou ook geen van bei zanger die zowel licht als ly- kwaliteiten lijkt hij in het Mu- de meer willen missen." De Nederlandse televisieserie All Stars van de VARA heeft gisteren in New York een in ternationale Emmy Award gewonnen. De serie over het voetbalteam Swift Boys kreeg de prestigieuze tv-prijs in de categorie dra ma. De Emmy's werden uitgereikt tijdens een diner in het chique Sheraton hotel op Man hattan. De internationale raad van de Ame rikaanse National Academy of Television Arts and Sciences koos de winnaars. All Stars heeft al meer internationale on derscheidingen gewonnen. In mei werd de serie onderscheiden tijdens het Gouden Roos Festival in Montreux met de Zilveren Roos en de Persprijs. In de aflevering die in de prijzen viel treedt het team van voetbal vrienden vriendschappelijk aan tegen een Duits elftal. De Nederlandse amateurs doen er alles aan om zich voor de verloren WK van 1974 te revancheren. All Stars wordt geregisseerd en geschre ven door Jean van der Velde. Rolf Koot is de producent en Robert Kievit eindredacteur. De hoofdrollen worden onder anderen ge speeld door Roeland Fernhout, Kasper van Kooten, Thomas Acda, Cas Jansen, Daniel Boissevain en Antonie Kamerling. Op dit moment zendt de VARA herhalingen uit, vanaf 6 december start een nieuwe serie. De makers van All Stars verkeerden kort na de uitreiking in jubelstemming: „We zijn toch wel erg verrast", reageerde eindredac teur Robert Kievit vanuit New York. hoorn Johfra noemde de kunstenaar Frans van den Berg zich toen hij zich in de jaren zeventig presenteerde als de schilder van het zogenaamde 'meta-realisme'. Kunstcritici hadden aanvankelijk geen goed woord over voor hem en de groep schilders die hij rond zich verzamelde. Maar er waren liefhebbers en verzamelaars genoeg voor het werk, dat het midden hield tussen surrealisme en magisch realisme. De kleurige schilderijen zijn doordrenkt van mystiek, droombeelden en mythische symbolen. Het Westfries Museum laat momenteel werk zien van de meta-realisten, ondermeer het schilderij La Licorne du Littoral van Johfra. Nog tot 3 december. foto promotie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19