Madonna en Eminem dé MTV-sterren ien nieuw soort stedelijke ster schijnt elke nacht' Cultuur Kunst oop dat Strauss blij ons zal neer zien 'Lawaai-actie' van podia tegen veegwet anist van 'Lesson one' Topsport jG 17 NOVEMBER 2000 MI m cendo brengt 'Eine Nacht in Venedig' AMSTERDAM/LEIDEN LESLEY GRIETEN COEN POLACK/RICHARD STEKELENBURC Op tal van Nederlandse poppo dia wordt vanavond symbolisch actie gevoerd tegen de gevolgen van het nieuwe belastingstelsel. Met een 'lawaai-actie' van één minuut protesteren podia en artiesten tegen de artiestenre geling in de zogeheten veegwet, die de podia naar verwachting tienduizenden guldens extra per jaar gaat kosten. Bovendien wordt ze als fnuikend gezien voor de podiumkansen van be ginnende bands. De Vereniging Nederlandse Poppodia (VNP), initiatiefne mer van de protestactie, noemt de regeling 'een ramp voor ar tiesten en podia'. De veegwet, die aankomende maandag in de Tweede Kamer wordt be handeld, schrijft voor dat over iedere geboekte artiest voortaan twintig procent loonbelasting moet worden betaald. Direc teur Ruud Visser van het LVC in Leiden zei vorige week al de toekomst somber in te zien. In ternationaal en nationaal be- kendé bekende bands worden voor het LVC onbetaalbaar. ,,Het nieuwe belastingstelsel maakt de popmuziek dood", zegt Jan Kees Hortensius van Het Kasteel in Alphen aan den Rijn. Hij vreest voor verschra ling van de programmering. John Witteman van cultureel centrum X in Leiden voorziet ook grote gevolgen. „We heb ben een beperkt budget en daar moeten we van rond zien te ko men. Onze bezoekers zullen hier zeker iets van merken. Als optredens meer kosten, kunnen we minder programmeren of moeten we de toegangsprijzen verhogen." Nu nog wordt in de popwe reld veelal gewerkt met onbe laste onkostenvergoedingen, omdat in deze -sector de gages, zeker bij beginnende acts, de onkosten niet of nauwelijks te boven gaan. „Juist daarom ook wordt de popsector extra hard getroffen door de nieuwe wet", zegt VNP-directeur Geert van Itallie. „Het betekent in de meeste gevallen twintig procent extra kosten over de gage." De nieuwe maatregel heeft volgens Van Itallie tot gevolg dat de poppodia twintig pro cent duurder uit zullen zijn bij het boeken, of dat artiesten twintig procent minder zullen verdienen als de podia de ge volgen van de maatregel op hen afwentelen. De VNP is ook ge kant tegen het voorstel loon in natura bij de gages op te tellen. Daarmee zullen ook de hotel overnachtingen, vliegtickets, transport en maaltijden die voor artiesten worden betaald door de zalen voortaan met twintig procent worden belast. De Vereniging van Schouw burg en Concertgebouwdirec teuren (VSCD) steunt de actie van haar collega in de popsec tor van harte. „En op alle pun ten", aldus directeur Hans On- no van den Berg. „Dit probleem geldt namelijk even hard in on ze sector. Dit betekent een aan zienlijke kostenstijging." De VNP wil de gage tot een bedrag van twee- of driedui zend gulden per gezelschap (of vijfhonderd per persoon) als onbelaste onkostenvergoeding uit kunnen blijven betalen. Daarbij moet het loon in natura (hotelovernachtingen en derge lijke) onbelast blijven. De VSCD sluit zich daarbij aan en stelt verder dat de amateurgroepen buiten de regeling zouden moeten vallen. l| mtie over licht in Van Gogh Museum AMSTERDAM FRANQOISE LEDEBOER - In het leven van alledag is kunsüicht zo gemakkelijk voorhanden dat we het nauwelijks nog opmerken. Om te begrijpen hoe de introductie ingreep in de levens van mensen in de 18de en 19de eeuw, moeten we kijken naar de 'nieuwe' technologie die nog steeds bezig is de maatschappij in al zijn onderdelen te veranderen: de al om tegenwoordige computer. Andre as Blühm en Louise Lippincott, sa menstellers van de expositie 'Licht!' in het tijdperk 1750-1900 in het Van Gogh Museum, trekken deze parallel niet voor niets. Aan de hand van 300 objecten brengen ze op deze tentoon stelling een periode van revolutionai re veranderingen in beeld. Blühm (hoofd presentatie van het Van Gogh Museum) en Lippincott (conservator beeldende kunst van het Carnegie Museum of Art in Pitts burgh) maakten catalogus en ten toonstelling in eerste instantie op de computer. Nu de klus is geklaard, kunnen ze geamuseerd terugblikken op de moeilijkheden die ze moesten overwinnen: „Allerlei computerpro blemen en virussen." Maar ze kregen daardoor wel veel sympathie voor de huiswouwen die zich moesten omscholen toen gaslei dingen de olielampen in huis gingen vervangen. Ze herkenden ook de ver warring van bezoekers aan wereldten toonstellingen die daar voor het eerst uitvindingen aanschouwen. En niet in de laatste plaats spreken ze hun be wondering uit voor 'de uitvinders van nieuwe schildertechnieken die uitein delijk succes zouden hebben en de wereld in haar voortdurend verande rende licht laten zien'. Het museum laat de wetenschappe lijke evolutie van het licht en de ingrij pende gevolgen op sociaal, econo misch en artistiek vlak zien. In fraai verlichte vitrines trekken onder meer Jan van Musschenbroeks projectie lantaarn uit omstreeks 1720, een zon- nemicroscoop uit de tweede helft van de 18e eeuw en een telescoop van Jan van Deijl uit 1781 aan het oog voorbij. Deze schitterend vormgegeven instru menten zijn van een tijdloze schoon heid. Van Isaac Newton is een exemplaar van zijn baanbrekende studie 'Op- ticks' uit 1704 present. Daarin stelde hij als eerste vast dat licht, evenals an dere vormen van materie, uit deeltjes bestaat die in rechte lijn bewegen en weerkaatsen in wiskundig voorspelba re hoeken. Onze 'eigen' Christiaan Huygens had in 1690 in zijn 'Traité de Ia lumière' daarentegen betoogd dat licht een medium is dat op lucht lijkt en een 'golvende storing' in de ether is. De opvatting van Newton domi neerde tot in de 19e eeuw, maar vanaf dat moment combineerde de moder ne 'natuurkunde deze fundamentele ideeën tot een nieuwe theorie van licht als golf én deeltje. Ze hadden dus beide gelijk. Het Teylers Museum in Haarlem is bruikleengever 'van het bescheiden lampje dat niets meer of minder dan de geboorte van het moderne kunst licht representeert'. Nadat de Franse scheikundige Laurent Lavoisier had ontdekt dat een vlam wordt gevoed door zuurstof, schakelde hij de Zwit serse uitvinder Argarid in om zijn uit vinding praktisch toepasbaar te ma ken. Argand liet in 1780 lucht circule ren rond de pit van een olielamp door hem in een cilindrische glazen buis te plaatsen. Om nog meer lucht toe te voeren stond deze buis op zijn beurt in een geperforeerde houder. Resul taat was een handige olielamp die zonder hinderlijke rookontwikkeling niet alleen helder, maar ook zuinig brandde. Dankzij de Argand-lamp kon het eerste museum in de VS - Peale's museum in Philadelphia - vanaf 1797 ook 's avonds open blijven. De invoéring van gaslicht in de eer ste Europese woningen dateert van ongeveer 1820, de opmars van de gloeilamp in huizen begon vanaf 1885. Het tijdperk van aardedonkere straten en duistere etalages eindigde in de 19e eeuw door de massale plaat sing van lantaarns met gas- en later elektrisch licht. Met behulp van moderne technolo gie worden op deze expositie de effec ten van (kunst)licht zichtbaar ge maakt. 'De stoel van Gauguin', een werk van Vincent van Gogh uit 1888, wordt achtereenvolgens verlicht door daglicht, een open gasvlam, gaslicht met een kousje en een elektrische koolspitslamp. De verschillen zijn ver bluffend en illustreren hoe noodzake lijk het was dat kunstenaars rekening hielden met de nieuwe tijd. 'Licht! Het industriële tijdperk, 1750 - 1900' in het Van Gogh Muse um (Paulus Potterstraat 7, Amster dam) t/m 11 februari. Dagelijks open van 10.00-18.00 uur. uets ons meer te dwaas, •enkap is hier de baas', iet koor van Leids Ope- zelschap Crescendo het n 'Eine Nacht in Vene- ei is de laatste gewone je in de Maranathakerk Lage Morsweg. het altaar speelt het ge- phet spel van verhulling U'C hulling, van maskers en De ontknoping van de e operette van Johann jr. eindigt in een groots al op het San Marcoplein 0 etië. De leden van het ed gezelschap hebben er ar plezier in. Het decor enetiaanse huizen, het plein en de carnavaleske moeten we erbij den- m vond is 'de generale' en het gezelschap, net als lavond- en zondagmid- een half jaar repeteren ianj rette in vol ornaat op de i van de Stadsgehoor- koscuums zijn zoveel edi jk van die tijd, alleen iets jt eer. En horloges en ngen op het podium den boze, want het pu- et alles", zegt voorzitter ducent Kees Oskam. Hij wd k dat de zenuwen bij die n toegeslagen. „Ik begin bej iter te slapen." Hij heeft los ter alle vertrouwen dat Ier relschap drie schitteren- stellingen zal geven, zitten eigenlijk te sprin- det om mannenstemmen, eloj ve hebben de bezetting ha ooi rond kunnen krijgen. professionele gastsolis- i i leke van Geuns en Mar- 1 ::d en onze eigen Marco oi r Klundert hebben we he utblinkers in de dragen- Id len." Regisseur Lida we is nog niet helemaal te- over de prestaties: „We traag en dat kunnen we bben. De finale moet :nd worden", vermaant I den van het koor. |J e Tineke van Geuns, in van het mooie vissers- rinnina, krijgt een lesje dingskunst. Ze begroet Mde met te veel en thousiasme. Het moet ingeto gener, vindt Spaans: „Nee, nee niet zwaaien. Dat je dat nou nog van een oudere dame moet leren hoe je een man moet ver leiden." Spaans heeft ervaring met 'Eine nacht in Venedig'. Voor de Hoofdstad Operette heeft ze deze operette zeker tweehon derd keer geregisseerd. De - Nederlandse - versie die door Crescendo wordt gespeeld, heeft ze wat bijgeschaafd en in gekort om het stuk nog meer vaart te geven. Maar Wim Grens, die als de kok Pappaco da met zijn kokstafeltje het to neel moet afrijden, maakt het naar haar zin net iets te bont. „Niet te hard rijden, lieverd, er staan straks ook glazen en een dekschaal op", legt de regisseur uit aan de geboren grappenma ker van het gezelschap. Naast Spaans spant dirigent Rutger van Leyden - volgens Oskam een lot uit de loterij - zich tot het uiterste in. Het is de tweede operette die onder zijn leiding wordt opgevoerd en hij bereidt zich alweer voor op Strauss' operette 'Der Zigeuner baron', die Crescendo volgend jaar uitvoert. Van Leyden, die zich met zijn eigen orkest Com bustion Chamber en het Neder lands Blazers Ensemble toelegt op moderne muziek, zegt een zwak te hebben voor de negen tiende eeuwse Johann Strauss. „Als je je er in verdiept, kom je er achter hoe goed hij is." Van Leyden probeert het or kest, dat grotendeels uit ama teurs bestaat, de finesses van operettemuziek bij te brengen. „Het is lastige muziek om te spelen, met al die tempowisse lingen en solozang. Je moet de korte noten kort spelen, en lan ge noten lang. Dat klinkt sim pel. Maar als je daar een neus voor krijgt, dan wordt het leuk." De dirigent toont"zich tevre den: „Het lukt heel aardig, ik hoop dat Strauss zaterdag en zondag blij op ons neer zal zien." De voorstellingen vanavond en morgenavond in de Stadsge hoorzaal beginnen om 20.15 uur en zondag om 14.15 uur (60-plussers krijgen korting op de toegangsprijs). RUSS CONWAY 1925-2000 va leen concurrentie van •el ed Atwell, was Russ op ayop afstand Engelands ndste pianist in de Brit- tvi (geschiedenis. Eind ja- ert fóg, begin jaren zestig vn Ie hij de ene hit na de en een stond hij met 'Side ini 'en 'Roulette' weken- foo pde eerste plaats. In wi land werd hij vooral be- ui zi n hit 'Lesson SB waarop de pianist als Rj ginner de eerste aarze- noten speelt om vervol- een razende over de n toetsen te scheren, lonway overleed giste- een ziekenhuis. Hij leed lime tijd aan maagkan- I r n ker. In zijn strijd tegen deze fatale ziekte riep hij in 1990 het Russ Conway Kankerfonds in het leven. Sinds die tijd vyerd jaarlijks een groot liefda digheidsconcert gehouden, waaraan ook tal van vrienden uit de showbusiness meede den. Russ Conway, wiens echte naam Trevor Stanford was, heeft in zijn hele leven welge teld één pianoles gehad. In de jaren vijftig ging hij op aanra- den van een vriend in de mu ziek. In 1957 bereikte hij voor de eerste keer de hitparade met een pianomedley, 'Party pops' geheten. All Saints werd uitgeroepen tot de beste popgroep. Kane wint award voor 'Best Dutch Act' Madonna en rapper Eminem waren gisteravond de grote winnaars van de zevende editie van de MTV Europe Mu sic Awards. Beide sterren ontvingen twee awards. Kane is de grote Nederlandse winnaar van het muziekspekta kel geworden. Het Nederlandse MTV-publiek stemde vol overtuiging voor deze Haagse band. Blof, Krezip en Anouk vielen daardoor buiten de boot. Dinand Woest- hoff, zanger van de rockband, was erg enthousiast, „Dit is geweldig, helemaal te gek om een klein deel van dit circus uit te mogen maken." Stockholm sophie lasanceeen aantal favoriete optredens. „Ik vond U2 echt fantastisch. Woesthoff was erg verbaasd dat Madonna was natuurlijk ook Kane de award voor Best Dutch erg goed. En Wyclef heeft het Act in de wacht had gesleept, veel beter gedaan dan ik had „Wij hadden eigenlijk verwacht verwacht. Omdat het muziek- dat Anouk hier zou staan. Het is prijzenfestival live wordt uitge- wel heel heftig allemaal. Maar zonden is het presenteren van we hebben de afgelopen tijd het geheel een nogal veeleisen- ook keihard gewerkt, alles gaat de taak, maar Wyclef kon dat nu echt met en sneltreinvaart", goed. Ik ben blij dat we hem aldus Dinand. hebben gekozen. Dennis van Leeuwen, gitarist De rapper, bekend van de Fu- en medeoprichter van de band, gees, rapte, danste, zong, hoopt dat het winnen van de maakte grapjes en stond zelfs MTV Award hen wat meer be- even in zijn boxershort voor het kendheid geeft. „Wé willen ons 9000-koppige publiek dat zich nu ook op de Europese markt in de Stockholmse arena had richten, en dan is die award na- verzameld. Wyclef stal de show, tuurlijk een mooi opstapje." maar liet genoeg plek over voor Brent Hansen, directeur van de ander grote namen die het MTV Europe is erg enthousiast podium betraden, over de awards van dit jaar. Superster Madonna, die een „Het zag er op papier allemaal Kylie Minogue T-shirt aan had, al fantastisch uit, en gelukkig kreeg de award voor Best hebben we in de praktijk ook Dance en Best Female Artist, nog eens goed werk weten te le- Best Male werd de 'Latin sensa- veren. Ik ben zelfs nog een tion' Ricky Martin. De altijd op- beetje high van vanavond." standige rapper Eminem kon Hansen heeft, ondanks dat hij niet in Stockholm zijn om zijn niet alles van het megaspekta- awards voor Best Hip Hop en kei heeft kunnen meemaken, Best Album tijdens het live mu- Overbodige muziek luidde af gelopen weekeinde het derde Leids Muspumfestival in. Mu sea en muziek, dat wordt ver rassend, confronterend, span nend en spetterend, staat in de persberichten. Ik koester altijd enig wan trouwen als ik lees over feest gedruis in musea. Festivals, museumdagen, museumnach ten... Een fatsoenlijk mens die stil wil genieten, durft het weekeinde bijna geen museum meer in. Want voor je het weet, zit je met een travestiet op schoot en een vlaggetje in de hand omdat het weer feest is. Voor de goede orde: ik ben ook stellig van mening dat de Leidse musea, zeker na de in vesteringen die de afgelopen jaren zijn gedaan in gebouwen en collectiebeheer, veel publiek verdienen en dus alles uit de kast moeten halen om dat voor elkaar te krijgen. Met het festi valprogramma gaat dat zeker lukken. Toch is dat Museum- festival eigenlijk niets bijzon ders. Als ik kijk naar de vaste museumcollecties of naar de tentoonstellingen die de afge lopen weken zijn geopend, dan is er in Leiden sprake van een doorlopend festival, van cul tuur op topniveau. Afgelopen week stond nog in deze krant dat de politiek van wethouder Pechtold (die over kunst én sport gaat) vraagt om de kansen voor topsport op de agenda te zetten, meer aan dacht te schenken aan het pro motionele aspect van de sport, ofwel aan de gratis reclame voor de stad zodra Leiden op topniveau voetbalt of hockeyt. Ik vind aandacht voor top sport prima. Alleen... het is nogal onbegrijpelijk waarom de gemeente Leiden, met zo veel topcultuur binnen de ge meentegrenzen, nog altijd niet in staat is het promotionele as pect daarvan ten volle te be nutten. Begin deze maand bleek nog uit een onderzoek van de gemeente Haarlem dat bezoekers van musea, festivals, bioscopen en andere culturele activiteiten jaarlijks bijna 50 miljoen gulden uitgeven in de stad. De helft daarvan wordt besteed aan cultuur, de andere helft gaat naar winkels en ho reca. Het Haarlemse ge meentebestuur heeft inmiddels de conclusie getrokken dat de cul turele pijlers verder worden versterkt en laat op korte ter mijn een aantal voorstellen uitwerken. Met alle respect, maar afge zien van de vier grote steden is er geen enkele 100.000-plus ge meente met zoveel en zo'n gro te variëteit aan musea als Lei den. Helaas heeft Leiden ook een lange traditie als het gaat om het onbenut laten van haar culturele trekpleisters Rembrandtde Stijl), en in het verlengde daarvan het onbe nut laten van het economisch potentieel dat uit het cultuur aanbod kan worden gehaald. Uiteraard zonder dat dit ten koste mag gaan van de kwali teit. Het economisch rende ment is geen doel op zich. Het doel is kansen benutten, Lei den te profileren als een stad van kennis en cultuur. Het Museumfestival is het resultaat van samenwerking van zes Leidse musea, met steun van het ministerie, de gemeente Leiden en het VSB Fonds. Het is mooi, maar on voldoende om Leiden Muse- umstad de nationale uitstra ling te geven die het verdient. Het op een hoger niveau bren gen van de culturele kaart van deze stad vereist een krachtiger cultuur management. Dat is een gezamenlijke verantwoor delijkheid van de gemeente Leiden, de musea en andere culturele instellingen en ook van het bedrijfsleven en spon sors. De constatering dat andere gemeenten zich een slag in de rondte draaien om zich cultu reel te onderscheiden, maakt het des te onbegrijpelijker dat het Leidse gemeentebestuur zo veel kansen laat liggen en mu seumdirecties zo passief aan de kant blijven staan. Immers, de slogan 'Niets lijkt op Leiden' zegt niet veel, maar klopt wel. Niets lijkt op Leiden omdat de ze stad zoveel kennis en cul tuur herbergt, en als geen an dere stad een 'Museumsrad' is. Het is de hoogste tijd dat de Leidse musea zich van de Leid se promotietrein loskoppelen en een eigen, gezamenlijk pro motiebeleid ontwikkelen. Al hoop ik natuurlijk wel dat er dagen overblijven waarop ik rustig door de musea kan dwalen. ziekspektakel in ontvangst te nemen. Maar hij liet via een vi deo weten er wel erg blij mee te zijn. In totaal kregen Ameri kaanse artiesten tien van de twaalf awards. De eer van de Europese muziekscene werd gered door Robbie Williams en All Saints. De eerste MTV Free Your Mind award van het nieuwe millennium ging naar OTPOR, vrij vertaald als 'Opstand', een studentenorganisatie die in 1998 in Servië werd opgericht om het regime van dictator Slobodan Milosevic tegen te gaan. Met de jaarlijkse uitrei king van deze award wil MTV alle soorten van vrijheid stimu leren. Het MTV Europe Music Awards-spektakel werd in 139 landen over de hele wereld uit gezonden. Het publiek kon ge nieten van optredens van de Backstreet Boys tot Moby en U2 tot de Bomfunk MC's. Na af loop werd nog flink gefeest tij dens de afterparty. Een paar straten verder op stonden, on danks de kou en de mist, nog tot diep in de nacht fans voor de The Grand Hotel, in de hoop nog een glimp van hun idolen op te vangen. Madonna in Kylie Minogue T-shirt. foto »ap jonas ekstromer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19