Cultuur Kunst 'Toneelgroep De Appel essentieel voor Haagse cultuur' Lebbis en Jansen schieten met hagel Carla Mulder en Ria Eimers ontroeren vlfrecl Stieglitz: begenadigd trijder voor kunstfotografie Dimensies van loyaliteit in toneelstuk Eli Asser Sacksioni geeft eigen draai aan zijn 'Helden' Tuschinski gesloten IDERDAG 16 NOVEMBER 2000 nderzoek naar Raad voor Cultuur «dam» De Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars-Ver- foglKNTV). de grootste vakbond van musici, wil dat de ede Kamer onderzoek doet naar samenstelling en functio- invan de Raad voor Cultuur. De werkwijze van de raad wat eft de Cultuurnota 2001-2004 moet volgens de KNTV een jale plaats krijgen in het onderzoek. De vakbond vindt dat liiiek uit de kunstsector en van alle politieke partijen op de tivijze van de raad en de inhoud van de adviezen niet zon- gevolgen kan blijven. Een meerderheid in de Kamer meent dat de manier waarop de subsidies nu aan de kunstwereld den toegekend op de helling moet. lUglas en Zeta Jones trouwen den haag sanne vermaas Schandalig, een aanslag op de cultuur wereld, onacceptabel. De theaterwe reld in Den Haag zou het rampzalig vinden als de toneelgroep De Appel moet verdwijnen door gebrek aan sub sidie. „Het zou schadelijk zijn voor het hele culturele klimaat", zegt Evert de Jager, algemeen directeur van het Na tionaal Toneel. „Je zou denken dat het voor ons een concurrent minder bete kent, maar zo gaat het niet in de to neelwereld. Iemand die naar De Appel gaat zal eerder verleid worden om ook eens bij het Nationaal Toneel te gaan kijken. Met het verdwijnen van het theater zal een deel van het publiek moeilijker te bereiken zijn." Naast het Nationale Toneel is De Appel het enige toneelgezelschap in Den Haag. Oscar Wibaut, de kersverse directeur van de Koninklijke Schouw burg vindt dat de theatergroep, met een eigen stijl en publiek, een belang rijke positie heeft. „Een onderdeel van de culturele identiteit van de stad wordt in één klap weggevaagd. Er zou steun moeten zijn voor grote en kleine gezelschappen, met verschillende ar tistieke impulsen." Het Residentie Orkest, dat op dit moment samen met de acteurs van Appel de productie 'Het verhaal van de soldaat' van Stravinsky opvoert, is het daar mee eens. „Diverse ministe ries krijgen er miljoenen bij en in Den Haag wordt alleen een grote toneel groep als Het Nationaal Toneel ge steund." Directeur Hulsman van het Nederlands Danstheater vindt de zaak zo ernstig dat hij 'rijk en gemeente op roept een speciale regeling te treffen om De Appel in leven te houden'. Anja Overhoff, directeur van Dili- gentia staat achter haar collega's. Zelf geniet ze van het kleine theater. „De groep verrast me keer op keer, soms positief, soms negatief. Het gezelschap brengt het publiek in verwarring en daar is cultuur ook voor bedoeld." Bernadette Stokvis van het Korzo theater is een stuk nuchterder dan haar collega's. „Dat is het risico van de theatersector. Er moet ook geld naar nieuwe initiatieven. Wij werken in een ander circuit, muziek en dans, en wer ken niet met De Appel samen. Maar het publiek zal de groep, als het zover komt dat ze verdwijnt, wel missen." theater recensie wunand zeilstra Voorstelling 'Aan de vooravond', toneel stuk van Eli Asser Spel Gees Linnebank, Stijn Westenend, Rop Verheijen, Smadar Monsinos en Pauline Greidanus. Regie: Lodewijk de Boer Gezien: 14/11, Schouwburg Leiden. Weggaan, of niet weggaan en solidair blijven. Het is de vraag die vanaf de eerste zinnen speelt in 'Aan de vooravond' van Eli Asser. En het antwoord is eigenlijk van meet af aan dui delijk. Het verhaal is gebaseerd op een autobiografisch gege ven. Dankzij hun vlucht heb ben de schrijver en zijn vrouw de oorlog overleefd. Vast staat dus dat de twee centrale figuren in het stuk uit het psychiatrisch ziekenhuis vertrekken om on der te duiken. Het stuk zelf betreft de voorbe reidingen hiervoor en de vele overwegingen die verscheidene dimensies van loyaliteit laten zien. Aanvankelijk was het een televisiefilm, die Eli Asser maakte in opdracht van de Ikon. Dit toneelstuk is zijn ei gen bewerking van de televisie- produktie. Het 'avondvullend' toneelstuk is in zekere zin te lang gewor den. De afloop is bekend en er zijn iets te duidelijk vertragende momenten ingebouwd. Ondanks deze zwakke kant heeft 'Aan de vooravond' de kracht om te boeien. Steeds duidelijker komt naar voren dat je van mensen nauwelijks kunt verwachten, dat ze op basis van de waanzin die regeerde wel overwogen keuzes konden ma ken. Het zwaarbeladen thema komt helder en vaak zelfs met humor uit de verf. Prachtige muzikale intermezzi zijn uitermate sfeerbepalend. Plaats van handeling is de to neelzaal van de psychiatrische inrichting. Keurig gesorteerd aan lange rekken hangen overal kledingstukken uit de revues die hier gespeeld werden. Maar al die kleding staat tegelijk sym bool voor degenen die al door de nazi's zijn weggevoerd. Twee jonge stellen zijn gegroe peerd rond de stervende syfilis- patiënt Aaron, die als paranoïde schizofreen nogal eens stevig moet uithalen. Dat grote gebaar beheerst Gees Linnebank zon der enige twijfel. In sommige stukken blijft het daarbij, zijn personages blijven dan vrij een zijdig. De kwaliteit van zijn spel in diverse stukken wisselt na melijk sterk. Vaak echter lukt het hem om te laten zien, hoe er onder al dat theatrale mis baar veel echt verdriet schuil gaat. Aaron behoort eveneens tot de sterke rollen van Linne bank. De vier jonge acteurs die de beide koppels in het stuk spe len, leveren deugdelijk werk af door hun rolopvatting betrek kelijk klein te houden. Overtui gend maken zij hun moeizame en onmogelijke, maar toch noodzakelijke afwegingen beet je bij beetje duidelijk. hans keuzers Concert: 'Helden' van Harry Sacksioni Gezien: 15/11, De Waag, Leiden Wat hebben Steve Howe van Yes, The Edge van U2 en Harry Sacksioni met elkaar gemeen? Een halve aanslag op de gitaar en het is onmiddellijk duidelijk wie het instrument in zijn han den heeft. Het eigen werk van Harry Sack sioni staat in zijn programma 'Helden' minder centraal. Hij doet een fikse greep in het ma teriaal van zijn pophelden. Sacksioni geeft zijn eigen draai aan de nummers en dat is soms behoorlijk wennen, want.onwil lekeurig denk je direct aan het origineel. Het eerste nummer krijgt on middellijk de Sacksioni-touch. Intrigerende baslijn en versnel de tokkel gaan hand in hand. „Als u de eerste held niet her kent dan klopt dat, want het nummer gaat over mijn eigen held: mijn zoontje Lenno", meldt Harry. 'Blackbird' staat bij de Beatles al bol van de akkoorden, maar Sacksioni zet zijn bekende tok kel er ook nog eens onder en het nummer verzuipt in de no ten. Bas en melodie hebben schitterende aparte lijnen bij 'The Clap' van Steve Howe, maar er is dezelfde overkill. De dames, de heldinnen, zor gen met 'Killing me softly' van Roberta Flack en 'Time after Ti me' van Cyndi Lauper voor een subtiele oase van rust. Sacksioni begon eind jaren zes tig bij Herman van Veen begon nen en in die begintijd stond het Brel-lied 'Chanson des vieux Amants' al op het reper toire van Van Veen. Bij Sacksio ni mis je de zangstem geen se conde. Razendknap wisselt Sacksioni bas-, melodie- en zanglijn bij 'I wish" van Stevie Wonder af. Anders dan in eer der gespeeld werk vallen de drie lijnen dit keer perfect te onder scheiden. cabaret recensie susanne lammers Voorstelling- Hoogwoord door Lebbis en Jansen Gezien. 15/11, Leidse Schouw burg. Nog te zien aldaar: 16/11 (uitver kocht). 'Dapper en niet laf - zo'n tekst, uit de rouwadvertentie van cri- mesite.nl voor Sam Klepper, lijkt geschreven voor Lebbis en Jansen. Dubbelop, pontificaal en absurd. Er heeft alleen een beetje mimiek en timing bij. Vooral Dolf Jansen is een mees ter in het achteloos uit de lucht plukken van grappen. Hij zoekt ze niet, hij moet ze van zich af slaan. 'Hoogwoord' van Lebbis en Jansen lijkt een voorstelling uit de losse pols. Een paar voor gekookte sketchjes en gedicht jes en verder vooral improvisa ties en actualiteit. De lepe rede neringen stuiteren als ping pongballetjes over het podium. De Amerikaanse verkiezingen zijn de niet bijster uitgewerkte running gag, 'de waarheid' de rode draad. Veel tijd besteden ze aan het thema geluk: kun je mensen dwingen gelukkig te worden, wie is het gelukkigst, kun je ge luk vergelijken. En aan erger nissen en maatschappelijke gekte natuurlijk. Hun methode is schieten met hagel. Je raakt allicht wat, en omdat het tempo fors is, valt er genoeg te lachen. Toch zijn Lebbis en Jansen niet alleen maar leuk. Ze zijn ook heel handig. Zo maken ze heel wat van een net niet onaardig liedje door zomaar een drum mer uit de zaal te vragen. Als dan eindelijk Floris zich aan biedt als vrijwilliger, maken ze het nog erger door zijn vriend Arthur de djembe in de maag te splitsen en Jef, die al eerder slachtoffer was omdat hij op de eerste rij zit, een tamboerijn in de hand te duwen. De zaal ver kneukelt zich en lacht dus ook om de analyse van de tekst van 'Ik wil', ook al komt het wat ij- delheid betreft gevaarlijk dicht bij het randje. Maar Lebbis en Jansen komen met veel weg. Het vleugje zelf genoegzaamheid en gemak zucht lijkt vooral verzacht te worden door hun stralende, grijns, tot het laatste liedje, 'Dronken' een platteland-afzei- kertje in nep-dialect. De mo raal? „Ik zou het niet weten want ik versta mezelf niet." Waarmee Lebbis en Jansen fijn tjes aangeven dat zij het laatste woord óók niet hebben. De Britse actrice Catherine Zeta Jones en acteur Mi- as gaan aanstaande zaterdag trouwen. De ceremo- lindt plaats in het New Yorkse Plaza Hotel. Op de foto het kkige paar onlangs in Palma de Mallorca. foto epa ctveld-meubelen in trek erdam Een 'beugelstoel' van Gerrit Rietveld was gisteren ran de topstukken op de veiling bij Christie's Amsterdam, rat werd geschat dat de stoel uit 1935-1936 tussen de 10.000 i.000 gulden zou opleveren. De hamerslag kwam uiteinde- lij 72.000 gulden. Volgens Christies is de belangstelling voor ield-meubelen in binnen- en buitenland nog steeds groei- toneel recensie maarten baanders Voorstelling: 'Spes Bona' door Carla Mul der en Ria Eimers (Toneelschuurproductie) Gezien- 15/11, LAKtheater Leiden. Al daar nog te zien: 16/11. Voor jonge mensen is het moei lijk, om niet te zeggen onmoge lijk, zich voor te stellen hoe het is om oud te zijn. Op het toneel kan dat een probleem zijn. Oudjes spelen wordt al snel oudjes nadoen. Stramme bewe gingen, krom lopen, de hand op de heup. Carla Mulder en Ria Eimers maken zich beslist niet schuldig aan die cliché's. In 'Spes Bona' spelen zij het verhaal van twee vrouwen die hun oude dag samen slijten. Gezeten op grote kussens, die het midden houden tussen bedden en stoelen, vertellen ze hun verhaal. Soms in de ik vorm, soms alsof ze hun eigen leven van buitenaf beschrijven. Het sterke is dat ze nauwelijks iets doen om de bewegingen van bejaarden te imiteren. Hoogstens een tandeloze lach of net een beetje meer inspan ning, maar verder zijn ze ge woon zichzelf en volkomen ge loofwaardig als oude mensen. In een cyclus van in elkaar overlopende scènes zien we hoe ze hun leven slijten. Dat is een rijk leven. Ze zijn meer dan gewone vriendinnen: ze hou den van elkaar, zielsveel en tastbaar. Een naïef soort erotiek duikt voortdurend op en het is vertederend te zien hoe erg ze zich daarvoor schamen en hoe onbevangen ze tegelijk ook kunnen zijn. „Ik zou zo graag aan iets van u willen komen," zegt de ene vrouw als ze voor het eerst bij de andere aanbelt. Het is natuurlijk volkomen maf, maar tegelijk ook levensecht is, want hoe maf kunnen oude mensen niet uit de hoek komen als ze eerlijk en spontaan zijn. De twee stellen zich voor hoe het is om dood te gaan. Alle daags en tegelijk sprookjesach tig zijn de beelden die ze van het laatste ogenblik hebben: een zangkoor aan het voeten eind en een hommel die zoemt in de vitrage. Maar hoeveel doodsgedachten ook, vitale ver langens blijven in hen opborre len. Hoe was de liefde ook al weer vroeger? Schuchter zetten ze zich aan een reconstructie. Wat Mulder en Eimers zo schit terend weten te treffen is de verfijnde breekbaarheid van be jaarde gevoelens, waar alle ver langens van de jonge jaren nog zo puur doorheen schemeren. Woede is er als de een aankon digt dat er een ander in haar le ven is gekomen. Maar volko men natuurlijk is even later de tederheid als de een sterft en er geen hommel in de vitrages zoemt. De achterblijfster gaat bij het raam staan en roept 'Bzz Bzz'. En dat is echt ontroerend. de kleine fotozaal gluurt e deuropening een groot loofd. Het lijkt in eerste de een ingenieus ge- irushte voorstelling in rood en geel, maar is een in een in urine onderge- ïld Jezus-beeld. Het stuk e titel 'Ecce Homo' van I Serrano hangt in de iamse Kunsthal als on- van de grote Jezus-ten- elling. inks het controversiële van Serrano's werk naker van de beroemde foto') zou Alfred Stie- vreden zijn geweest met nerkelijke rood-gele voy- 'ant de voorstelling die de Mal inblikt waar de expo sed Stieglitz. Foto's uit iTnalige collectie Georgia fef is te zien, hangt er ls illustratie, maar als fart. toierikaanse fotograaf en houder Alfred Stieglitz 1946) zag het als zijn mis- n erkenning te krijgen de fotografie als kunst- In een tijd waarin de foto als handig kopieermid- n de werkelijkheid werd lag wat dat aangaat een •rijd in het verschiet. Een Erigens nog altijd niet is 'en, want fotografie zeker niet alom geaccep- volwaardige kunst- voorbestemd voor een carrière als technisch ingenieur, maar de mogelijkheden van fotogra fie verdrongen dat perspectief snel. Begeesterd door het medi um begon hij aan een techni sche en artistieke ontdekkings reis, die pas zou eindigen iri 1937 met het nemen van zijn allerlaatste foto. In de tussentijd exploiteerde Stieglitz drie galeries, leidde hij de avant-garde beweging Photo Secession, gaf hij het prestigi euze fototijdschrift Camera Work uit en was hij begunstiger van tal van kunstenaars. Hij ontyvikkelde zich tot vooraan staand pictorialist, ofwel voor vechter van de bevrijding van kunst uit de traditionele ban den als documentair middel. Bovendien introduceerde Stie glitz moderne kunstenaars als Matisse, Picasso en Cézanne in Amerika. Wie in de Kunsthal de por tretfoto's ziet van Stieglitz, ge maakt door enkele van zijn geestverwanten, krijgt niet het beeld voor ogen van een bohé mien. Zeker op latere leeftijd oogt hij met rond brilletje, zwarte cape en kaarsrecht afge knipte snor eerder als weten schapper dan als man van de kunsten. Toch was Jiet iemand die vlammende betogen over zijn passie kon houden, zowel gesproken als op schrift, en daarbij demagogische kwalitei ten aan de dag legde. Tegenstrijdigheid is een term die de persoon Stieglitz past als een jas. Hij had een uitzonder lijke 'open mind' voor nieuwe kunst, maar was zeer intolerant tegenover andersdenkenden. Hij stelde zich op als dienaar van de kunsten, maar legde te gelijkertijd een groot egoïsme aan de dag. Hij verachtte de rijkdom en decadentie van de Amerikaanse elite, maar deed weinig tot niets voor de eman cipatie van de armen. Ook in het fotowerk van Stie glitz is tweeslachtigheid terug te vinden. Hij legde een grote voorliefde aan de dag voor de natuur en de elementen - nog het best te zien in zijn abstracte fotoserie van wolken en bomen 'equivalents'- en tegelijkertijd voor de stad en de architectuur. De contradictie uit zich bijvoor beeld in de foto 'The Hand of Man' uit 1902, van een stoom trein die een rangeerterrein op rijdt. De titel en het landschap van rails en vette stoomwolken kunnen evengoed duiden op ecologische kritiek als op het bezingen van de vooruitgang. Maar ondoorgrondelijk of niet, Stieglitz was naast vooruit strevend een begenadigd foto graaf. Het zestal foto's dat hij in 1894 maakte aan het Katwijkse strand tijdens een jarenlang verblijf in Europa zijn van een schilderachtige schoonheid. Zijn prachtige naakten, al dan niet van zijn talrijke minnares sen, moeten destijds gewaagd zijn geweest in het puriteinse Amerika. En zijn foto's van minder voor de hand liggende weersomstandigheden zijn for midabel. De technische vaardigheden van Stieglitz hebben nog nage werkt na zijn dood in 1946. Zijn tweede vrouw Georgia O'Keef- fe, onderwerp van vele van zijn foto's, bracht de Stieglitz Col- amsterdam De monumentale bioscoop Tuschinski in Amsterdam sluit vandaag zijn deuren voor een grondige verbouwing. Een jaar lang zal de bioscoop niet toegankelijk zijn voor publiek. Toch zijn er sinds vandaag meer filmschermen in de hoofdstad dan ooit tevoren. Op honderd meter afstand van Tuschinski gaat bioscoop Pathé De Munt in première, een complex met 13 zalen, 2415 stoelen en 50 filmvoorstellingen per dag. Tuschinski opende vorige maand zelf al een nieuw filiaal, Tuschinski Arthouse, een paar deuren verder in de Reguliersbreestraat, waar alleen de kleinere, artistieke film vertoond !Dam» Willem Nijholt heeft het eerste exemplaar gepre- :rd van het boek 'Telkens weer het dorp' van Friso Wie- na. Wiegersma was 27 jaar de partner van cabaretier Wim eveld, voor wie hij onder meer het lied 'Het Dorp' schreef, eerste exemplaar werd aangeboden aan cabaretgroep De ende Panters, die een nieuwe, aan deze tijd aangepaste van "Het Dorp' hebben gemaakt. foto anp/paul vreekER I uit 1916: 'Ellen Koeniger, Lake P George'. lectie onder bij verschillende Amerikaanse musea, maar wel met een aantal uitdrukkelijke eisen over de behandeling en opslag van het fotomateriaal. Dat was destijds nieuw en is nu ingeburgerd bij foto-archieven overal ter wereld. Door de ruime aandacht die de Kunsthal voor de fotografie aan de dag legt kun je nu in de ene zaal de kleine, vakantiefor maat foto's zien van Stieglitz zien die aan het begin stonden van de fotografie als kunst vorm. Een zaal verder toont waartoe het heeft geleid: grote foto's van namen als Serrano en Olaf van wie de brede erken ning als kunstenaar buiten kijf staat. 'Alfred Stieglitz. Foto's uit de voormalige collectie van Geor gia O'Keeffe' is te zien in de Kunsthal Rotterdam tot en met 21 januari 2001.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19