'Succesformule is een eenvoudig abc'tji Filmfestival legt aan in de haven Kunsten '92 vindt Van der Ploegs weigering 'bizj Geschikt voor woon- slaap- of werkkamer Cultuur Kunst 'We willen het publiek dingen wijsmaken WOENSDAG 15 NOVEMBER 2000 Pianotrio krijgt speciale prijs Amsterdam Het Storioni Pianotrio heeft vandaag een speciale Culturele Prijs van de stichting Het Kersjes van de Groenekan Fonds ontvangen. Aan de onderscheiding is een bedrag van 100.000 gulden verbonden. Het trio kreeg vorig jaar al de Philip Morris Prijs 2000. die goed is voor 50.000 gulden. Het fonds reikt jaarlijks de Dirigenten- en Viool Beurs uit. Het is de tweede keer dat ook de Culturele Prijs wordt toegekend. Deze is be doeld voor een talentvolle belofte voor de toekomst, aldus de organisatie. Het fonds is opgericht door het echtpaar Anton Kersjes en Margreet van de Groenekan. Stadhuis wordt corsetterie Groningen Kunstenaarscollectief Patchwork hult de ramen van het Groninger stadhuis in 1600 corsetten. Voor de ramen wor den rozige, doorschijnende, op frames gespannen corseletten geplaatst. „Een vrouwelijke invloed in het zich daarbinnen be vindende mannenbolwerk", verklaren de vrouwelijke kunste naars hun initiatief. De verpakte ramen worden vanaf 21 de cember drie weken verlicht. Het stadhuis moet dan lijken op een lampion. Patchwork bestaat sinds 1992 en is gespeciali seerd in het maken van grote projecten in het openbaar. Het verwierf bekendheid met de vervaardiging van drijvende baljur ken van parafine in de Hofvijver (1993) en de beelden Peace Buddhas (1995) in het Vondelpark. Extra concert Tom Jones en Clapton Rotterdam Tom Jones geeft een extra concert in Ahoy' Rotter dam. De kaartverkoop voor zijn optreden op 7 maart gaat zo hard dat is besloten tot een extra show een dag eerder. Ook Eric Clapton doet Ahoy' tweemaal aan. Zijn optreden op 25 maart was binnen een dag uitverkocht. Op 26 maart staat hij daarom nogmaals in Rotterdam. De kaartverkoop voor dit concert is al begonnen. Indiase filmster vrijgelaten bangalore De Indiase filmster Rajkumar is vandaag na meer dan honderd dagen gevangenschap vrijgelaten door de gangster die hem vasthield. Dat gebeurde in de deelstaat Tamil Nadu, vlak bij de ondoordringbare jungle waar de meest gezochte bandiet van het land. Koose Muniswamy Veerappan, de 72-jari- ge acteur vasthield. Veerappan eiste de vrijlating van 56 kame raden. Dit werd door een Indiase rechtbank voorkomen. Rajku mar die meer dan 210 films op zijn naam heeft staan, werd op 30 juli samen met drie anderen door Veerappan gegijzeld. rotterdam anp Het Rotterdam International Film Festival eert tijdens de komende 30ste editie zijn wortels'. Speciaal onderdeel van het festival is On the Waterfront, waarin films en video's worden vertoond die iets met een havenstad hebben. Dit is tevens een bijdrage aan Rotter dam als Culturele Hoofdstad 2001. Het festival is van woensdag 24 januari tot en met 4 februari. Het havenprogramma kent klassiekers als On the Waterfront (1954) van Elia Kazan en Querelle (1982) van Rainer Wemer Fassbinder, alsmede nieuwe films als Bronx-Barbès (2000) van Eli- ane de Latour en Freedom (2000) van Sharunas Bartas. Onder de noemer van het speciale programma is een opdracht verstrekt aan tien filmmakers om een videodagboek te maken van uit een havenstad naar keuze. Op de rol staan bijdragen uit Vene tië, New York, Jakarta en Shanghai. Voor het festivalonderdeel Filmmaker in Focus heeft de organi satie de eerste naam bekendgemaakt: de Zweed Roy Andersson. Zijn jongste film heet Songs from the Second Floor, met onder meer muziek van Benny Andersson, geen familie van de regiseur, maar wel ex-lid van Abba. Het volledige programma van het filmfestival wordt begin vol gend jaar gepresenteerd. amsterdam anp 'Bizar' noemt Kunsten '92 de weigering van staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur) om enke le negatieve subsidiebeslissingen in zijn Cultuur nota 2001-2004 te herzien. Kunsten '92 is het ac tieplatform van kunstenbonden dat onder meer de acties van kunstenaars de afgelopen weken mede-organiseerde. Het kijkt met gemengde ge voelens terug op de behandeling in de Tweede Kamer. Die kreeg maandag in de laatste uren van de beraadslagingen een verrassende wending. PvdA-Kamerlid J. Belinfante trok tot verbazing van D66 en WD haar steun aan een motie in en diende een eigen versie in. In de bewuste motie Nicolaï/Dittrich (WD/D66), die met steun van de PvdA een meerderheid zou hebben, wordt Van der Ploeg opgeroepen enkele subsidieafwijzingen (onder meer van aanvragen van De Appel en Discordia) te heroverwegen. De motie-Belinfante, die bijna geheel door de bewindsman werd gehonoreerd, was veel minder verstrekkend. „Wij waren erg blij met de beloftes die werden gedaan en met de moties", aldus een woordvoer ster. „Maar de draai van de PvdA was ongeloof waardig. Wij zijn natuurlijk blij voor de instellin gen die met de motie-Belinfante geholpen zijn. Maar als je naar het bedrag van nog geen 5 mil joen gulden kijkt, is het natuurlijk peanuts." Kunsten '92 verwacht dat de motie Nicolaï/Dit- tich alsnog zal worden aangenomen. Positief is de bond over de toekomst van de cultuurbegroting. Alle partijen zijn he eens dat het budget 1 procent van de rijl ting moet worden, ongeveer 300 miljoer meer dan de 1,3 miljard gulden nu. Dit men staat in een motie die PvdA-voorni kert indiende tijdens de algemene besc! gen in de Tweede Kamer. Van der Plot dat dit percentage in een volgende kab riode kan worden bereikt. „Het zijn enort pen vooruit", aldus de zegsvrouw van '92. „En wij zijn blij met elke stap." Vervolg van voorpagina Hans de Vrijer van Haag- weg 4 zei na afloop van de prijsuitreiking, dat hij vooral blij was met de Zil veren Veer als 'opsteker' voor de vele kunstenaars die in de ateliers werken. „We liggen nu onder vuur bij de gemeente. We moe ten misschien weg uit het pand, dat mogelijk wordt gesloopt. We hopen dat deze prijs ons steun biedt in onze strijd om die unie ke plek aan de Haagweg te mogen behouden." leiden caroline van overbeeke Over de werkwijze van het kunstcentrum zei De Vrijer: „De succesformule is een een voudig ABC'tje: de Aantrekke lijkheid van het gebouw, het fi nanciële Beheer - we doen alles zonder een cent gemeentesub sidie - en het is een broedplaats van Creativiteit. En dat willen we zo houden. We gaan het geld van deze prijs steken in ons gastatelier voor buitenland se kunstenaars en ons projecta telier waar kunstenaars een tijd lang ongestoord kunnen wer ken aan één project." Het publiek en de jury bepa len samen wie de winnaar wordt van de Zilveren Veer, de regionale cultuurprijs. Dit jaar brachten in totaal 535 mensen hun stem uit via formulieren, de jury had evenzoveel stem men te verdelen.Het bestuur van kunstcentrum Haagweg 4 kreeg in totaal 477 stemmen: 268 van het publiek en 209 van de jury. De Leidse Werkgemeenschap De Ratel, die al 50 jaar culturele uitstapjes verzorgt, lezingen en bijeenkomsten houdt op zon dagochtenden, kreeg in totaal Resi van der Ploeg en Hans de Vrijer van Haagweg 4 heffen het glas op de Zilveren Veer. 198 stemmen. Daarna kwam Leidenaar Ben Walenkamp, be kend van de gedichten in vele talen op de Leidse gevels, het jaarlijkse poëziefestival op de Koornbrug en de monumenten voor verzetsheld Marinus van der Lubbe. Hij kreeg 146 stem men. Het Leids Vrijetijds Cen trum, dans- en muziekpodium aan de Breestraat, eindigde op de vierde plaats met 135 stem men en de Stichting Industrieel Erfgoed Leiden (STIEL), die zich sterk maakt voor behoud van monumenten die gebruikt zijn voor bedrijvigheid en tech niek! was hekkesluiter met 114 stemmen. De Zilveren Veer werd gister avond voor de zesde keer uitge reikt. De prijs voor culturele uitblinkers is een initiatief van het Leidsch Dagblad, het NUON, MVKK Kommunikatie en wordt ook gesponsord door het VSB Fonds in Den Haag. Op het gala in de Stadsge hoorzaal was de presentatie in handen van Jan Kleijne van Endegeest. Er waren optredens van pianist Rian de Waal, caba retier Najib Amhali en het gele genheidsduo An Jan (Marjo lein Meijers van De Berini's en zanger/dichter Jan Rot), die eind dit jaar ook in het LAKthe- ater staan. Vooral Najib Amhali, winnaar van het Leidse Cabaretfestival in 1998, wist de sfeer erin te krijgen door zijn feilloze en foto mark lamers aanstekelijke imitaties van ron kende vliegtuigmotoren, man netjes op de maan, deejays, or gels, housemuziek, Doe Maar en mobieltjes. 'Hoi, waar ben je?' dat is het enige waar het nog over gaat met die mobiel tjes. Het antwoord dat meestal volgt is: 'Achter je!', of er klinkt: 'mijn beltegoed is op.' Vroeger ging dat heel anders. Ik weet nog hoe wij onze opa in Marok ko belden: je schreef lang van tevoren een brief om dat aan te kondigen. De spanning onze huiskamer als 1 ment daar was. De Marokko was de enige telefoon. Alles ging draad! Mijn vader s schreeuwen: stil, stil!!! mochten we allemaal tegen opa zeggen. Dan niet: 'waar ben je', maa het?' En dan begon hi len." Het publiek in de v zong mee met An kende Nederlandse pen van onder meer! Vicky Leandros en Wil; zó vet aanzetten dat zt lachers op hun hand Hoogtepunt was de imi Mick J aggers 'Angie' i Rot: 'Ankie. Ankie...ik eenzaam op 'n bankie, zo stijf als 'n plankie, eens de fiets van i Frankie, Frankie, blijf poten van mijn Ankie!, krijg ik stank voor danl kie en Frankie... 't schuld dat ik jankie!" Jurylid Steven Engek recteur van het Rijk voor Volkenkunde, nu het eind van de avond naar bekend na het vo van een gedichtje van! Kool: „De violiste snert/dat klonk voor ter/'t publiek gaf haa concert/dat klonk geh ter." „Hiermee wil üct gen dat de Zilveren een publieksprijs is." De genomineerden I met een glas champag podium en konden i hun teleurstelling v met nog meer glaasj foyer van de Stadsgt Maar de avond van Vrijer van Haagweg 4 meer stuk. Om zij speelde steeds een „Dit is een hart ondei Het sterkt ons in on trouwen." In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de amateurkunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, schilderen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Tante Produkties met jazzvoorstelling "Vier seizoenen om te zoenen'. Het belangrijkste uit gangspunt van de thea- termuziekvoorstelling Vier seizoenen om te zoenen' is het verrassingselement. „We proberen het publiek dingen wijs te maken, zodat ze de ac teurs en de echte mensen niet meer van elkaar kunnen on derscheiden", zegt Cocky de Jong ('Tante'). De Jong is initia tiefneemster van de familie voorstelling die voornamelijk met amateurs is gemaakt. Ze is ook verantwoordelijk voor de regie en presentatie van de voorstelling voor kinderen van af zes jaar. In het Leidse LAK- theater geeft haar amateurto neelgroep een try-out voor de kinderen van de Centrale Orga nisatie Kinderopvang Leiden (COKL). Het is de eerste keer dat De Jong met amateurs samen werkt, en ze is erg tevreden met het resultaat. „Het is toch fantastisch dat we met elkaar iets aan het beleven zijn, we hebben samen onze ups en downs gehad. Bovendien heb ben de 22 amateurs-acteurs met veel enthousiasme aan de voorstelling gewerkt. Ze krijgen in dit stuk de kans om te im proviseren met hun eigen aan- leg en gevoelens en kunnen hun verborgen talenten naar boven halen", zegt De Jong. De Jong heeft voor Vier seizoe nen om te zoenen' drummer Pierre Courbois gevraagd, die samen met Willem Kühne (pia no) en hun zonen Barend (bas gitaar) en Remko (keyboard) met hun swingende jazzmu ziek vorm geven aan de vier jaargetijden. Courbois heeft voor de voorstelling vier suites geschreven, een voor elk jaar getijde. 'De lente' bestaat bij voorbeeld uit het felle geluid van fluitende vogeltjes, gecom bineerd met snelle jazz. De band speelt ook jazzmuziek met een oosters tintje, waar de acteurs met swingende bewe gingen op inspelen. Voor 'de winter' is voor langzame, duis tere muziek gekozen, met op de achtergrond het onheilspel lende geluid van hevige wind vlagen. In de theatervoorstelling is de interactie tussen muzikanten, acteurs en publiek een van de belangrijkste elementen. Naast de vier jaargetijden komen er ook vier levensfasen aan bod: jeugd, adolescentie, volwas senheid en ouderdom, waarbij de goede acteurs zijn gezocht. Componist/drummer Pierre Courbois en Cocky de Jong geven in de voorstelling Vier seizoenen om te zoenen' het publiek de kans kennis te maken met minder voor de hand liggende jazzmuziek. (Vlnr) Wil lem Kühne (piano), Cocky de Jong (presentatie en regie), Barend Courbois (basgitaar), Pierre Courbois (drums en compositie), Remko Kühne (keyboard). foto pr De Jong heeft vervolgens steeds twee personen uit de zelfde leeftijdscategorie bij el kaar gezet die eikaars spiegel beeld uitbeelden. Ader Seizoenen om te zoenen' is mogelijk gemaakt door de samenwerking van Tante Pro dukties en de Leidse Stichting Samenwerkende Podia Leiden (Stampod). De Jong: „Doordat de podia samenwerken is het makkelijker om subsidies te krijgen voor de voorstellin gen." De try-out was een be sloten voorstelling voor de kin deren van de COKL, ter ere van het tienjarig bestaan van deze organisatie. „Maar tijdens de première is iedereen welkom", zegt De Jong. De kinderen van de COKL kun nen na de voorstelling nog aanmerkingen maken. Ze rea geren voornamelijk positief op het stuk, maar toch zijn er nog enkele dingen waar ze kritiek op hebben. Een aantal kinde ren vindt dat 'de winter' te langdradig is. Een van de kin deren: „Ik vind dat er te weinig werd gepraat." De Jong: „Dat is juist de bedoeling, we hebben de woorden verwisseld met de muziek." Zelf vinden de acteurs dat de try-out over het algemeen goed is verlopen. „Het was de eerste keer dat we het stuk in een keer achter elkaar hebben gespeeld en het is toch goed gegaan zegt een van hen later in de kleedkamer. Maya Velde, die de choreogra fie op zich neemt, is iets min der positief. „Ik vind dat nog niet iedereen even goed op het ritme van de muziek beweegt." De acteurs zijn het er over eens dat 'de winter' iets korter moet. „Ik kon merken dat sommige kinderen bij het laatste deel van de voorstelling niet meer aan het opletten waren", zegt een van de actrices. De acteurs zeggen niet zenuw achtig te zijn voor de première aanstaande zondag. Ze zijn er helemaal klaar voor. De première van A/ier seizoe nen om te zoenen' is op zon dag 19 november om 15.00 uur in De Waag in Leiden. Kaarten zijn verkrijgbaar bij Velvet Music aan de Nieuwe Rijn 27 en Leiden Promotie VVV aan de Stationsweg 2D. marieke van gompel» Expositie nieuwe leden van Ars recensie beeldende kunst manon wigny Expositie werk van nieuwe leden van Te zien vrza en zo 13.00-17.00 tot en met 26 november, Ars Aemula turae. Pieterskerkgracht 9. Leiden De ballotagecommissie van Ars, het Leidse schilder- en teken- genootschap, wijst nieuwe le den aan. Dit zijn niet per defini tie jonge kunstenaars. Sommi gen zijn al tientallen jaren actief en hebben hun strepen allang verdiend. Het toetreden tot het genootschap brengt voordelen met zich mee. Ars beschikt bij voorbeeld over een prachtige expositieruimte (let eens op het plafond in de Saeghmolenka- mer!) en je komt er gemakkelijk in contact met andere kunste naars. Het enigszins traditionele werk van de vier leden die onlangs het lidmaatschap kregen ken merkt het genootschap. Zelden zul je hier zogenaamde onbe grijpelijke kunst aantreffen. Mathilde Zijp maakt kleurige landschappen, Michel Siebes schildert traditionele naakten, Ad Teulings tekent zijn omge ving en Henk Scheerder por tretteert zichzelf en anderen. Het is een willekeurige combi natie; de werken hoeven niet met elkaar vergeleken te wor den. Het voordeel is dat de be zoeker getrakteerd wordt op 'verschillende smaken'. "Dit maakt Ars een prima adres voor een beoogde kunstaankoop voor woon-, slaap- of werkka mer; de werken zijn bovendien prettig geprijsd. Wie verrast wil worden hoeft dus niet te gaan kijken. Wat de nieuwe leden doen is nogal braaf. Ze schilderen, etsen of tekenen knap, maar daar blijft het bij. Zijp en Teulings weten hun werk wel iets eigens mee te geven. De met olieverf geschil derde landschappen van Zijp (van ƒ400 tot ƒ3.800) zijn prachtig van kleur; citroengele polders, zachtroze luchten met azuurblauwe of limoengroene toetsen en sloten waarin alle mogelijke kleuren weerspiegeld worden. Waar de kleuren elkaar raken ontstaan weer nieuwe tinten. De grotere doeken vor men aangename 'ramen', die uitzien op een typisch Hollands gestructureerd landschap, waar je heel lang naar kunt kijken. De kleinere doeken plaatsen een landschapje in een rood of blauw kader; het lijkt alsof in het schilderij een ander schil derij hangt. De bedoeling hier van is niet helemaal duidelijk, wat afbreuk doet aan het mooie van Zijps schilderhand. Maar er wordt tenminste geëxperimen teerd, wat van de andere expo santen niet gezegd kan worden. Teulings heeft een nonchalante tekenhand, die met zwier en precies genoeg 'woorden' een beeld weet neer te zi tekeningen (van ƒ300 zijn soms gekrabbeld dan weer sfeervol o[ uit enkele wol strakke kleurvlakken derwerp staat niet i schappen, mensen e zichten wisselen elb kijker kan de titels perdue' of 'Vlaams l voorbeeld) niet veel voelt intuïtief dat 1 sfeer gaat, waardoor mak je eigen verhal vullen. Heel storen niet, de eenvormige touts waardoor de I keurig omlijnd zijn, de moeite waard oü vragen hoe de tekeni zouden zien zonder ders. Als koper hoefj kig niet altijd neer te de manier waarop e< ingelijst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 22