Jelles Bode mist de file-informatie Gesprek van de Dag Tweederangs cabaret Amerikaanse runderen verhuizen Brekebeentje schie tekort voor stewarde M DINSDAG 14 NOVEMBER 2000 Sommentaar Zelden eerder was het debat in de Tweede Kamer over de verdeling van cultuurgelden zo potsierlijk als giste ren. Een onzekere staatssecretaris en een ernstig ver deelde Kamer voerden een discussie volksvertegen woordigers onwaardig. Dit was geen politiek bedrijven, dit was tweederangs cabaret. Een keer in de vier jaar praat de Tweede Kamer uitvoe rig over kunst en cultuur. In beginsel een belangrijk de bat, omdat het gaat over de verdeling van cultuurgel den. De vraag is dan aan de orde. wie geld krijgt en hoeveel. Op basis van eerder door de Raad voor Cul tuur uitgebrachte adviezen beslist de Kamer welke groepen en ensembles de komende vier jaar blijven be staan en welke geen subsidie meer krijgen. Er staat dus nogal wat op het spel. Het systeem van adviseren en beoordelen is al jaren omstreden. Thorbecke heeft al aangegeven dat mensen die het geld verdelen zich vooral niet inhoudelijk met cultuur moeten bezighouden. Om te voorkomen dat politici hun favoriete speeltje gaan bevoordelen. Daar om is een systeem in het leven geroepen waarin des kundigen beoordelen of een groep wel of niet goed speelt, voldoende creatief is, de juiste doelgroepen be reikt en vul maar in. Zo'n soort advisering is per defini tie subjectief en dus omstreden. De gang van zaken dit jaar slaat echter alles. Verant woordelijk staatssecretaris Rick van der Ploeg heeft de adviserende Raad voor Cultuur een aantal politieke 'wensen' meegegeven. Daardoor begaven de adviseurs zich op glad ijs. Zij oordeelden niet alleen over kwali teit. maar koppelden hun oordeel ook aan politieke wenselijkheid. Met als resultaat een advies, dat zonder voldoende onderbouwing het mes zette in een groot aantal culturele verworvenheden. Hetgeen, niet ver wonderlijk. leidde tot een luid cultureel protest. Van der Ploeg hield echter vast aan zijn politieke uit gangspunten. Tot gisteren. Onder druk van een boze Kamer speelde de staatssecretaris onverwacht voor Sinterklaas. Op grond van vage motieven ('Nee, dit is geen heroverweging') toverde Van der Ploeg geld te voorschijn en deelde dat kwistig uit. Vooral aan groe pen. die genoemd werden in een motie van zijn eigen PvdA. Waar het extra geld vandaan kwam, was nogal onduidelijk. Van der Ploeg: Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan'. De geloofwaardigheid van de staatssecretaris voor cul tuur is definitief weg. Zijn beleid heeft geen pijlers meer. Het is verworden tot een tweederangs cabaret. De kunstwereld kan haar wonden gaan likken. televisie Sterk materiaal Het gebeurt me toch zelden dat mijn teevee bijna de hele avond op maar één en hetzelfde kanaal staat. En zeker niet op maandag, doorgaans toch de minst interessante tv-avond van dezeven. Nota bene België 2. waardege middelde Nederlander volgens de statistieken niet meer dan 1,5 procent van zijn tijd op afstemt, hield mij tus sen 20.55 uur tot 23.30 uur vier programma's lang aan de buis gekluisterd. Dat was nog eens een uitgebalan ceerd kijkmenu. Het eerste wat mijn oog trok, was de documentaire Spots die handelde over de scheepvciartpolitie in de ha ven van Oostende. Het werk varieert van het opvissen van een partijtje gedumpte koelkasten tot het opsporen van verstekelingen. Met het drama in Dover met de Chi nese vluchtelingen nog vers in het geheugen, gaf Spots een onthullende en soms hartverscheurende kijk op de omgangen onmacht van de havenpolitie met betrek king tot vluchtelingen. Spots werd gevolgd door De mannen van de Macht. Een humoristisch programma waarbij intelligente Vlamin gen, vermomd als politici, het tegen elkaar in een debat opnemen en het publiek de verkiezingsuitslag bepaalt. Een soort Belgische variant op Het Lagerhuis van de Vara en zeker zo origineel. Daarna kwam zappen nog niet in me op want Smack the Pony is een aanrader voor wie van typisch Engelse humor houdt. De sketches zijn bijna zonder uitzonde ringdoor vrouwen geschreven en gespeeld, en dus komt de man' er niet altijd ongeschonden vanaf. De tranen van het lachen zijn nog niet opgedroogd, of met An Evil Streak begint de eerste aflevering van een licht erotische Engelse serie over een relatie tussen twee vrouwen die stiekem door de man van een van de da mes wordt gefilmd. Degelijk drama uit de Britse hoge school. Vier gangen duurde de onverwacht goede en gevarieerde tv-maaltijd en hij smaakte naar meer. Canvas is hoe ze in België tegenwoordig het tweede staatsnet noemen. In derdaad, sterk materiaal. Kot, kotter, Een kudde 'longhorns', Amerikaanse runderen, loopt door de besneeuwde straten van het dorpje Valentine in het midwesten van de Verenigde Staten. De runderen leven in beschermde gebieden en worden deze week naar een ander Nationaal Park gebracht. foto »ap* sandy geib Een Britse leerlinge (16) had er alles voor over om stewar dess te worden. Ze wilde er zelfs haar benen voor breken om de vereiste lengte te be halen. Zes maanden later is Emma Richards nog steeds te klein en heeft ze bovendien broze botten, waardoor haar benen al twee keer spontaan zijn gebroken. Emma stopte met groeien toen ze krap 1 meter en 22 centimeter was. Om stewar dess te mogen worden moest ze echter minstens anderhal ve meter lang zijn. Emma besloot daarop een jaartje vrij van school te ne men en zich op te laten rek ken in het ziekenhuis. In ja nuari dit jaar onderging ze een ingrijpende operatie waarbij elk been op twee plaatsen werd gebroken. Ver volgens kreeg ze zes pinnen van elk een centimeter dik in haar botten geschroefd die weer verbonden werden aan een metalen frame. In de maanden na de opera tie moest Emma op bed blij ven liggen, terwijl vier keer op een dag aan de pinnen gedraaid om de gebrol stukken bot van elkaar ten groeien. Haar licha reageerde er natuurlijk door nieuw bot aan ter op de plaatsen waar ht verdwenen. Het was dan ook een gi domper toen Emma er langs achter kwam dat weliswaar was 'gegroei maar niet hard genoeg ma kwam een dikke twi centimeter tekort voori droombaan. Bovendien heeft ze gro: zondheidsproblemen a volg van de oprekproce Zo kampt ze met een ei infectie en tijdens hetn deren heeft ze twee kef been gebroken. British Airways heeft la weten dat elke vliegtuig schappij een minimuir van de medewerkers vt schrijft omdat iedere st dess bij de veiligheidsag tuur moet kunnen kon De 'vader van de verkeersinformatiegaat met de vut Aan het eind van het gesprek komt het hoge woord eruit. Jelles Bode mag graag hard rijden in zijn auto. De 58-jarige voor malige Porsche-surveillant op de snelwegen, die bekend werd als 'vader van de verkeersinformatie', heeft een innige rela tie met het gaspedaal. Vanaf deze week heeft de oud politieman volop tijd om die hobby uit te oefenen, want Jel les Bode gaat met vut. Dat kon hem dus nog wel eens handen vol geld kosten. Of genieten po litiemensen onder elkaar privi leges waar de gewone automo bilist alleen maar van kan dro men? Niets van dat al, zegt Bode. „Vroeger was dat anders. Vroe ger hadden we als politieman nen toch wel een soort herenaf spraak. Als je betrapt werd, dan sprak je collega je desnoods streng toe, maar een bon schrij ven, nee, dat deden we niet. Nou was zo'n preek van een collega ook niet altijd even leuk hoor. Moet je je voorstellen: zit je met het hele gezin in de auto onderweg voor een dagje uit en dan word je even de les gelezen. Je snapt wel dat de auto dan te klein was." Maar de tijden zijn veranderd. Ook voor hardrijdende politie mannen valt er weinig meer te ritselen. „Als je kenteken een maal op de foto staat, zit je in het geautomatiseerde circuit. Daar kun je niet in inbreken. En natuurlijk weet ik wel waar overal de flitspalen staan, maar ik weet ook niet of er een came ra in zit", aldus Bode. Dus ook voor hem wordt de lol van hardrijden voor een groot deel getemd, geeft hij toe. De Nederlandse automobilisten die vaste luisteraars zijn van de fileberichten, zijn Jelles Bode al een tijdje kwijt in de ether. Dat komt omdat het Korps Landelij ke Politiediensten (KLPD) en Rijkswaterstaat samen het Traf fic Information Centre (TIC) in Utrecht hebben opgezet. Dat informatiecentrum stelt de ver keersinformatie weliswaar sa men, maar vertelt het niet meer op de radio. Bode is dus sinds drie jaar geen brenger meer van het nieuws, maar alleen nog de haler ervan. Het voorlezen van de files is nu in handen van de Jelles Bode zegt de verkeersinformatie gedag. ANWB. Bovendien worden de gegevens van het TIC gretig ge bruikt door producenten van actuele routeplanners die auto mobilisten 'computergestuurd' de weg wijzen. Jelles Bode mist het lezen voor de radio, geeft hij volmondig toe. „Ik was toch toegetreden tot het gilde der Bekende Ne derlanders en dat was best leuk", zegt hij. „Maar ik merk wel dat mijn naam nog steeds impact heeft op mensen. Al is het maar als je je op vakantie voorstelt aan nieuwe kennissen. Dan zie je ze vaak even raar kij ken." Maar Bode mist niet alleen de glamour, de grappen en grollen op de radio, waardoor hijzelf en zijn collega's Theo Gerritsen, Jan Dellebeke, Klaas Hofman en Lucia Mering vertrouwde reis genoten werden in de auto. „Het is ook de spanning die ik mis. Tot drie jaar geleden ver gaarden wij als KLPD'ers niet alleen de file-informatie, we stelden ook zelf de lijsten op en moesten dan elk half uur direct de uitzending in. Nu voegen we via een computerprogramma een file toe aan de lijst, die dan luttele seconden later bij onze afnemers ligt. Maar op de ma nier waarop die file in het nieuws komt hebben wij geen invloed meer." De hele politiecarrière van Jelles Bode stond in het teken van modernisering en de verzakelij- foto cpd marco hofste king. Als surveillant van de toenmalige Algemene Verkeers dienst van de Rijkspolitie kende hij nog de met klinkers bestrate vluchtstroken van het verkeers plein Oudenrijn. Hij reed nog rond in zijn Porsche, waarin hij met zijn leren jas achter het stuur zat. Een imposante ver schijning, waarvoor automobi listen in die tijd respect hadden. Maar het Porsche-werk vond hij onaantrekkelijker worden toen hij opdracht kreeg steeds stren ger te bekeuren. Uiteii kwam Bode 'binnen' ti bij de verkeersinforma het begin jaren tachtig drukker kregen. Oudenrijn werd g politieloopbaan tweel bouwd, het respect voi litieman verdween voo groot deel en de auton veroverde Neerlandsdi En er onstonden files.! paar en toen steeds me In de laatste driejaren politieloopbaan werkte Bode daarom curieusg aan de terugkeer van d keerstoren die op Oud verdwenen is. Het Trai mation Centre is de vi van de grote Nationale keerscentrale die r het verkeersplein Oud< aanbouw is. Politie en terstaat werken daarin om met de modernste nica het verkeer op de gen in heel Nederland ten te houden. Op grote videoscherm tientallen kleinere con schermen houden de" het verkeer 24 uur per gaten. De aanwijzinga automobilisten worde gegeven via de inform len langs de wegen én de autoradio. In de toe gaat dat echter via del computer van de auto Echt afstand doen van keer kan Jelles Bodem Zijn naam is voorlopig bonden aan de Verkee matiedienst, die net al ANWB file-informatie land verspreidt. En va Bode natuurlijk gewoo met zijn auto op de wt doet hij het liefst metc van er achter. Zijn favo weg? „De A2 naar het: de weg naar de zon, rii Zuid-Frankrijk." JOS STEEHOUDER onsolijk een bedriegelijke drietrap. En passant bleek zo dat er ook minstens één bedriegelijke drietrap is die in de verleden tijd gezet kan worden, lees-lezer-leest namelijk. Toen ik bij 'moest' belandde, ontdekte ik een bedriegelijke drietrap die ik al een ergens ge hoord of gelezen had. Moe-moeder-moest. Ja. ergens had ik ooiteen zin netje gelezen waarin moeder moest hoewel ze moe was, en prompt herinnerde ik mij een Haarlem mermeerder bovenmeester in het werk van Hugo Battus. Moest ik mijn onderzoek nu staken, of vie len er toch nog diamantjes te ontdekken? Van las- lasser-last kwam ik met een kleine sprong in het alfabet op pas-passer-past. Helaas bestaat onder timmerlieden de uitdrukking 'pas', voor iets dat exact op maat is. En al heb ik van 'pas' nooit een drietrapsvervoeging gehoord, strikt genomen is pas-passer-past een bestaande drietrap. Valt af. Maar nieuwe moed putte ik uit het vinden van het woord bitter. De reeks wordt bit-bitter-bitst, en het is een fraaie. Een zelfstandig naamwoord, een bij voegelijk naamwoord dat vergrotend lijkt maar in werkelijkheid stellend is, en een werkwoordsver voeging. Van bitter naar boter, het was een kleine stap, en opnieuw een lonende. Boot-boter-bootst was het resultaat, ook een reeks die drie verschil lende woordsoorten in een onzinnig nieuw gareel dwingt. Heerlijk. Hetzelfde geldt voor kies-kiezer-kiest, maar toch is die reeks minder mooi omdat 'kies' en 'kiest'als werkwoord al familie van elkaar zijn. Dat doet hun bedriegelijke drietrap iets te gemak kelijk lijken. Vind ik tenminste, het is een kwestie van smaak, maar hoe dan ook, mijn favoriet is de reeks kot-kotter-kotst. Drie woorden met drie beel dende betekenissen, ongemakkelijke buren in een gestroomlijnd ogende valse drietrap. Heerlijk. Jammer van bot-botter-botst, trouwens. Weliswaar hebben al die drie woorden een tweede betekenis, maar ze leveren ongewild ook een bestaande drietrap op, indien we bot begrijpen als niet- -scherp. Een probleemgeval is mis-misser-mist. Kunnen we van bijvoorbeeld drie penalties van Oranje inderdaad aangeven welke het meest mis was. en dat in één woord? Ook met rij-rijder-rijst is iets mis, zo lijkt het. De vergrotende trap zou misschien 'rijer' moeten zijn, aan de andere kant, er is een bestaande en verge lijkbare drietrap blij-blijder-blijst. De mooiste heb ik voor het eind bewaard, hoewel in mijn hoofd knaagt dat Hugo Battus hem al verzonnen heeft. Goed, laten we daarvan uitgaan, en kom-kom- mer-komst ten tweede male inhuldigen als de overtreffende bedriegelijk drietrap die ook als één woord begrepen kan worden. Het Amerikaanse Filminstituut heeft zangeres, actrice en regis seur BARBRA STREISAND on derscheiden voor haar creatieve prestaties. Volgens het instituut is Streisand een 'levende legen de', die een wezenlijke bij drage aan de ontwikkeling van de Ameri kaanse film heeft geleverd. Streisand is de eerste vrouwe lijke regisseur die de onder scheiding in onvangst mag nemen. Zij wordt haar op 22 februari in Los Angeles overhandigd. Het instituut heeft in de loop der jaren nog geen dertig personen onderscheiden. Onder hen zijn de regisseurs Billy Wil der, Orson Welles, Alfred Hitch cock en de acteurs Harrison Ford, Dustin Hoffman en Bette Davis. In het Nederlands bestaat een stellende trap. Het woord 'groot', de vaststelling van de bovengemid delde omvang van iets, is een bijvoegelijk naam woord in de stellende trap. De vergrotende trap is 'groter' en 'grootst' de overtreffende trap. In het Ne derlands kunnen we aan de uitgangen van een bij voegelijk naamwoord zien in welke trap wij ons bevinden. Er bestaan ook talen waar er een woordje vóór moet worden gezet. Zoals in het Frans, met'grand', 'plus grand' en 'le plus grand'. Daar hebben de Fransen dan pech mee. want het spel dat wij deze week gaan spelen werkt in hun taal helaas niet. Wel in de onze. Neem nu lees-lezer-leest. Hoewel dat reeksje het uiterlijk heeft van een oplopende drietrap. is er iets anders aan de hand. Drie woorden die in het Nederlands voorkomen, nemen eenmaal op een rijtje gezet de gedaante van een oplo pende drietrap aan, alsof 'lees' een bij voegelijk naamwoord zou zijn. Hoeveel van dat soort reeksjes zijn er in onze taal voorhanden, vroeg ik mij af, en ging op zoek. Het handigst leek mij te beginnen bij een woord dat op 'st' eindigt, en ik kwam, hoe weet verder niemand, terecht bij 'last'. Inderdaad, ook las-lasser-last is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 2