Overbodige muziek opent Museumfestival WesPenfabnek k" Grote drukte tijdens eerste Museumnacht Cultuur Kunst Cultuurspecialisten ontnemen kunst hoop op 175 miljc Residentie Kamerkoor zingt overtuigend mooi maar met aangrijp Helse zielepijn en stille berusti MAANDAG 13 NOVEMBER 2000 MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert Residentie Kamerkoor o I v. Jos Vermunt, m m v. Bert Mooiman. orgel, Thomas Pitt, cello, en Maarten 't Hart Gehoord 12/11Groene Kerkje, Oegst- geest. Beginnen met de 'Kunst der Fuge. contrapunctus nr 1' in een bewerking voor stemmen, dat hadden ze helemaal niet moeten doen. Het Residentie Kamerkoor onder leiding van los Vermunt moet zoiets over laten aan professionele close- -harmony groepen, zoals bij voorbeeld de King Singers. Aan het einde van het concert is Vermunt iets verstandiger geworden. Hij stelt z'n hoofd zakelijk amateurzangers niet op als losse zandkorreltjes her en der in de kerkruimte, maar in een halve boog in het koor. Dan nóg blijkt het koor het moeiteloos overnemen, zuiver opvangen, homogeen ver mengen van stemmen niet de baas te zijn. Begin en slot haalt de zeer aangename combinatie van toelichting en motet-zang naar beneden. Het had voorkomen kunnen worden door deze twee pro- grammadelen te schrappen. Het middagconcert duurt lang genoeg. En dat heeft alles te maken met Maarten 't Hart. Niet omdat z'n humoristische, informatieve, originele toe lichtingen te lang zijn. Maar vanwege de enorme 'berg' mensen die zich in de pauze om de boekentafel schaart, om één van zijn boeken te be machtigen en te laten signe ren. Jawel, zo n kritische hei den als 't Hart doet zelfs op zondag in de kerk nog aan commercie! Het Residentie Kamerkoor 'te rug bij zijn leest' zingt overtui gend mooi. Jos Vermunt heeft hard gewerkt aan betekenis volle accenten, subtiele rust punten, en opvlammende dy namiek toegepast op één toon in het omvangrijke motet 'Jesu meine Freude' van Johan Se bastian Bach. Kernachtig wor den woorden als 'kracht und blitzt', 'Spott und Hohn' uit gesproken. Fraai ontluikt of versluiert de klankkleur in de zes koraalbewerkingen. Het verschil tussen vader en zoon Bach is éclatant bij het horen van J.Chr. Bachs motet 'Ich lieg und schlafe ganz mit Frieden'. De struktuur is veel minder complex. De melodie wordt dramatischer. De stem men gaan dan langzaam over van een heel zacht pianissimo naar een luid fortissimo in één lange muzikale frase. Het koor gaat perfect op die sfeerveran dering in, zingt met een mooi gedoseerd diminuendo (het zachter worden van de klank) naar een broos uitgesponnen slot 'So gehst du zu deiner Ruh'. AMSTERDAM CPD Aan de vooravond van het Tweede Kamerdebat over de Cultuurnota 2001-2004 ontna men de cultuurspecialisten van de regeringspartijen de kunst sector zaterdagavond in Am sterdam elke hoop, dat de eis om 175 miljoen gulden extra vandaag wordt ingewilligd. „We gaan proberen de ergste fouten te repareren, maar meer dan 40 miljoen gulden zit er niet in, hoe graag ik dat ook zou wil len", stelde WD'er Atzo Nicolaï namens zijn collega's van D66 en PvdA tijdens de landelijke bijeenkomst die de maanden lange protestacties van kunste naars afsloot. De slotmanifestatie in de Theaterschool in de hoofdstad was georganiseerd door FNV Kiem, Kunsten '92, de Federatie van Kunstenaarsverenigingen en andere kunstkoepels. Onder het motto '175 seconden voor 175 miljoen' vestigden orkes ten, theater - en dansgezel schappen voorafgaand aan de voorstellingen het afgelopen weekeinde overal in het land nogmaals de aandacht op de eis met toespraken en andere actievormen. Lucia van Westerlaak van FNV Kiem overhandigde het Tweede Kamerlid Judith Belin- fante (PvdA) in haar functie van vice-voorzitter van de Kamer commissie cultuur zaterdag de 60.000 handtekeningen, die de afgelopen maanden werden verzameld om de eis voor 175 Een manifestatie van kunstenaars in de Theaterschool in Amsterdam in het kader van de actie '175 seconden voor 175 miljoen'. miljoen kracht bij te zetten. In zijn rol van presentator zette acteur Victor Löw de cultuur specialisten in de bomvolle Theaterschool daarna het mes op de keel met een vraag, die alleen met ja of nee mocht wor den beantwoord. Waren zij ook niet van mening dat de kunst sector er nu onmiddellijk 175 miljoen bij moet krijgen? Belinfante, als eerste aan de beurt, haalde voor haar colle ga's de kolen uit het vuur en stelde in niet mis te verstane FOTO ANP/PAUL VREEKER bewoordingen: „Ja, maar ik kan dat niet beloven, omdat ik het toch niet kan realiseren." Ze wees wel op het PvdA-stand- punt dat de begroting voor kunst en cultuur op ti procent netto van rijksbegroting moet dragen: „Dat komt n miljoen extra." Ook D66-woordv(x Dittrich onderschreef de kunstsector om i maar vroeg om realis gen zit ik weer erge waar ook meer geld vraagd, zoals voor zo ligheid." Dittrich bel dat D66 in de gaten 2 of bovenop de 40 m den extra voor de incidenteel extra geli den gevonden uit noemde 'onderuitpui dat jaarlijks overblijft grotingen van alle rnii De WD-er NicolaJ eerder vorige week hij namens de coalitj een motie indient om meerde gezelschappe cultuurstaatssecretaii der Ploeg in zijn Ci worden opgeheven voorlopig een jaar g te betalen. Een ona commissie moet int oordelen of de subsit kingen van Van der I Cultuurnota verantv De staatssecretaris zich daarbij overige advies van de Raad tuur. De raad kwam maanden zwaar ond staan en voorzitti Sorgdrager erkende dat de procedure va jaarlijkse subsidien licht moet worden a Stampvol is het in het Museum Boerhaave als Fay Lov- sky en La Bande Dessinée het Leids Museumfestival 2000 opluisteren. De theremin, het instrument waarbij de zangeres enkel haar hand hoeft de bewegen om volu me en toonhoogte te laten variëren, trekt veel aandacht. Na afloop willen vooral kinderen dat geheimzinnige in strument ook wel eens proberen. LEIDEN MAARTEN BAANDERS Fay Lovsky sloot gisteren de eerste aflevering af van het Mu seumfestival, waarin dit jaar muziek de rode draad is. In het Koninklijk Penningkabinet ging het festival eerder in de middag van start met het muziekstuk 'Het Slijk der Aarde', dat de Stichting Componisten van Overbodige Muziek heeft ge componeerd als prelude op de tentoonstelling 'Het is gebeurd met de gulden'. Geld was het thema van deze muziek en voordat de drie mu sici dit verschijnsel van alle kanten belichtten, riepen ze een gewijde sfeer op door in ge bedshouding te zitten en magi sche gebaren te maken. De mu ziek werd hoofdzakelijk ge maakt met computergestuurde geluiden, synthesizers en zang. Afgezien van een stuk waarin het geluid van geld en het slaan van munten werd nagebootst, gaven de lange ijle tonen een kosmisch gevoel. Geld kreeg iets van een bovenmenselijke macht met diep daaronder de kleine menselijke obsessies met geld. Die laatste werden niet al leen met muzikale klanken weergegeven, maar ook in rela tiverende verhaaltjes en sket ches. Een toiletdame klaagde, want wat moest ze na het verdwijnen van de gulden op haar schotel tje laten leggen in plaats van het kwartje? 0,11 euro? De fabel van de mier en de krekel kreeg een vervolg waaruit bleek dat een maatschappij niet econo misch productief kan zijn zon der muziek en dat het dus niet verstandig is te bezuigen op kunst. De gulden werd plechtig begraven, de beursberichten werden in muziek omgezet en Fay Lovsky zingt in Boerhaave haar spitse, geestige liedjes. FOTO HENK BOUWMAN een muntenverzamelaar zag in hoe futiel zijn collectie. Dit laat ste sloot mooi aan op de ten toonstelling in het Penningka binet, waarin niet alleen de ge schiedenis van de gulden wordt andere voorwerpen waar met getoond, maar ook oude huis- weemoed aan wordt terugge- houdboekjes, prijslijsten (rijles dacht. voor f 2,-!), cheques, loon- Tijdens het optreden van Fay strookjes, spaarbankboekjes en Lovsky en La Bande Dessinée AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER Onder toeziend oog van Rem- brandts 'Nachtwacht' zweepte persmedewerker Frans van der Avert in de bomvolle Eregalerij van het Rijksmusem zaterdag avond de enthousiaste stem ming tot grote hoogte op voor de lessen 'Tappen met Trees', 'Steps voor stewardesses' en ballroomdansen op muziek van de Woodside Big Band. Maar hij kreeg in zijn perfect gespeel de rol van spreekstalmeester het publiek in de tropische hitte ook weer muisstil toen leden van Het Nationale Ballet een stuk van Hans van Manen op voerden. Het Rijksmuseum was een van de vele druk bezochte locaties tijdens de succesvolle eerste Nederlandse editie van de Museumnacht, die volgens een voorlopige schatting zeker 20.000 bezoekers trok. In navolging van Berlijn en München openden meer dan dertig Amsterdamse musea en andere culturele instellingen in de hoofdstad tussen zeven uur 's avonds en een uur 's nachts voor het eerst hun deuren. De werkgroep van initiatiefnemers, werkzaam bij Rijksmuseum, Amsterdams Historisch en Joods Historisch Museum aan gevuld met studenten van de Hogeschool van Amsterdam, durfde vooraf geen uitspraak te doen over het aanslaan van een soortgelijk evenement in de hoofdstad. Al direct na aanvang bleek deze slag om de arm on nodig: op de meeste locaties was het meteen druk tot zeer druk en dat bleef het de hele avond. De resultaten van het publieksonderzoek moeten nog worden verwerkt, maar op het eerste gezicht was de 'Muse umnacht' een evenement dat hing in het volle Museum Boer haave een huiskamerachtige sfeer. Ruim een uur liet Fay Lo vsky haar spitse, geestige liedjes horen. Wat niet veel mensen herkenden was de theremin, waarop Fay Lovsky zichzelf be geleidde. Dit in 1920 uitgevon den instrument heeft de mu ziekwereld nooit veroverd en doet daardoor curieus aan. Er komt een geluid uit dat te ver gelijken is met de pieptonen die bij oude radio's aan het eind van de lange golf te horen wa ren en 'De Mexicaanse Hond' genoemd werden, omdat ze aan hondengehuil deden den ken. De hand dichterbij of verder van het instrument te brengen is voldoende om volume en toonhoogte te laten variëren. Het leek dan ook op een goo- chelaarsact, zoals Fay Lovsky met haar handen rondom dat ding bewoog en er smeuiige melodieën uit haalde. Het liedje waarin ze met een handpop een Mexicaanse Hond liet hui len en zingen had groot succes. Na afloop klonken de there- minklanken nog lang, terwijl het publiek een glaasje dronk en kinderen het geheimzinnige instrument uitprobeerden. HET KONINKLIJK PENNINGKABINET THEATER RECENSIE Rapenburg 28 Leiden DICK VAN TEYLINCEN Voorstelling; 'De wespenfabnek' van het RO Theater, naar het boek van lain Banks. Bewerking: Gerardjan Rijnders en Guy Cassiers. Met Steven Van Water- meulen, 'Joop Keesmaat en Peter Paul Muller Gezien in het LAKtheater op 11 november. Tweehonderd jaar heeft de fa milie op het eiland gewoond, in een huis 'als de schedel van een begraven reus'. Alleen de vader en de zoon zijn nog over. Ze hebben zich er ingegraven en lijden een schemerachtig be staan. De vader was chemicus en hoogleraar. Sinds zijn ex- vrouw op de motor langskwam om een kind te baren en over zijn been reed is hij kreupel. Zijn zoon Tom bestaat niet offi cieel en mag zich daarom niet aan anderen vertonen. In ruil daarvoor mag hij ongeveer zijn eigen gang gaan. Om die zoon gaat het in de ro man 'The Wasp Factory' (1984) van Iain Banks, die goed past in de golf van heftige Schotse boe ken van de laatse decennia. Banks en collega's als Irvine Welsh ('Trainspotting') schre ven boeken waarin geweld en literaire kwaliteit samengaan. Gerardjan Rijnders en Guy Cas siers (die ook regisseert) be werkten 'The Wasp Factory', als bijdrage van het Ro theater aan het laatste Holland Festival. De wespenfabriek geeft een blik in de geest van Tom (Steven Van Watermeulen). Als zijn va der (Joop Keesmaat) uit beeld is (die doet nogal vaak bood schappen), brengt hij dagboek achtige verslagen u het type van de geva geniaal maar irrati knipt. Zijn domein is vol technisch verni centrum een ingeni raat waarin hij wesp Afhankelijk van hun ze op een van de ti vuldig georganiseer! ren dood. Gaandeweg blijkt dai lijke experimenten w op mensen heeft 1 niet zonder trots 1 vernuftig hij drie heeft gepleegd. Zijnl botst met de broer (Peter Paul Mi deo), die uit de kliniek is ontsnapt e: belt. Tom probeert zijn gewoonte af te b honden te verbrande Zo samengevat klinl miliegeschiedenis bizar, maar ook no zocht. Ook de voors daaronder: voor mij veelgeprezen kwaliteit van het bi Van Watermeulen sp dig, met superieur sl naïef en dreigend, schuldig in de uitleg van zijn rituele digheid, maar 1 wordt het niet. En a! niet in zijn wereld te vermindert de al e\i schijnlijke verklaren ping de betrokkenhe der. Ook de overkill en geluidstechniek averechts. Maar heti stukje werk, dat zeke Gedenkwaardig concert in Pieterskerk MUZIEK RECENSIE opvallend veel bezoekers trok die zelden of nooit in een mu seum komen. De variatie aan deelnemende musea en instellingen bood voor elk wat wils. In Museum Amstelkring/Ons' Lieve Heer op Solder, een rooms-katholie- ke schuilkerk op de Wallen, was het stikdruk met jongeren die afkwamen op de optredens van undergroundbands. In het Ver zetsmuseum gaf een grijs gelok te dame intussen toelichting op het Zweedse wittebrood dat di rect na de Duitse capitulatie voor de hongerende Neder landse bevolking letterlijk als manna uit de hemel kwam. 'Dat was net zo lekker als een gebakje', vertelde Miep haar aandachtige gehoor, dat nieuwsgierig de proef op de som nam met een hapje van een als fabrieksbroodogend product van Nederlandse ma kelij. Marjorie vergezelde haar ouders naar de Hortus met als doel een lezing over 'hallucino- gene planten', vader en moeder hadden voor een rondleiding door de prachtig verlichte kas sen gekozen. De collectie van het Geolo gisch Museum van Artis heeft voor een breed publiek bij voorbaat geen opwindende uit straling. Maar zelfs de miljoe nen jaren oude schedels van een fossiele walrus en zeekoe kregen zaterdagavond meer be kijkt dan op 'gewone' dagen. Op het pleintje voor het Joods Historisch Museum deed het opvallend grote aantal fietsen buiten ook een veel grotere drukte dan gewoonlijk vermoe den. Vooral het nog niet lang geleden geopende joodse kin dermuseum met de expositie 'In Mokum staat een huis' werd bezocht door veel ouders en kinderen die ijverig matses bak ten of Hebreeuwse letters over trokken. Ook het Anne Frankhuis deed mee en kreeg een groot aantal Nederlanders binnen dat ver moedde dat er tijdens de Muse umnacht nu eens géén rijen buitenlanders zouden staan wachten. Dat klopte, het was een verademing dit keer in alle rust eens door het Achterhuis te kunnen lopen. Voor de gele genheid was het kantoortje van Anne' s vader opengesteld, dat anders om logistieke redenen gesloten blijft, en kon een be zoek worden gebracht aan de tuin met de boom die Anne in haar dagboek zo liefdevol heeft beschreven (zo nam zij tenmin ste nog iets waar van de wisse ling der seizoenen). LIDY VAN DER SPEK 'Ein deutsches Requiem' en Kindertoten- lieder, door Bachkoor Holland o l.v Daniel Reuss, m.m.v Julia Neumann, sopraan, Margriet van Reisen, alt-mezzo, Geert Smits, banton en het Concertgebouw Ka merorkest. Gehoord 11/11, Pieterskerk, Leiden Bij het zoeken naar een ant woord op de vraag hoe Daniel Reuss zaterdagavond overwel digend imponeerde, lijkt het onmogelijk voorbij te gaan aan de nauwe samenhang van leven en werk bij Mahler en Brahms. Friedrich Rückert schreef zijn 'Kindertotenlieder' nadat twee van zijn kinderen aan roodvonk waren bezweken. Mahler zette tussen 1901 en 1904 de meest gave gedichten uit Rückerts bundel op muziek. Hij rang schikte deze vijf tot een metafy- siche cyclus van rouw, herden king, storm en berusting. Alsof Mahler de dood van zijn eigen dochtertje, enkele jaren later, reeds voorvoelde. De sfeer die Reuss oproept tus sen orkest en vrouwenstem is aangrijpend. De alt-mezzo van Margriet van Reisen geeft alle emoties zeldzaam weer van diepe vertwijfeling, helse ziele pijn tot stille berusting. Dat doet ze niet met een flamboy ante operastem, met groot pa thos inclusief gesticulatie. Nee, Van Reisen zingt stil, iets voor overgebogen naar de luisteraar toe. Met zoveel intentie en zo veel innerlijke diepgang dat geen woord Verloren gaat. Haar klankkleur heeft de integerheid van Aafje Heynis, maar is iets meer omfloerst. En het Con certgebouw Kamerorkest zucht en zingt mee als één natuurlijk organisme. Aan elk detail schenkt Van Rei sen aandacht in een volmaakte overgave: haar ademende 'Heildynamisch geladen 'Oder des Vaters Zelle', haar te re zilveren toonhoogte in 'Wir holen sie ein auf jenen Höh'n', haar tomeloze smart in 'In die- sem Wetter, in diesem Braus' met de huiveringwekkende schreeuw van het orkest gaan door merg en been. De desolate berusting in klank en gebaar in 'Von Gottes Hand bedecket, sie ruh'n als wie in der Mutter Haus' wordt verdiept door een dodelijke verstilling van het or kest, naar één tragische uitster vende hoornklank. Johannes Brahms schreef het vijfde deel van zijn 'deutsches Requiem' na de dood van zijn moeder, 'Ihr habt nun Trau- rigkeit; aber ich will euch wie- dersehen'. En ook in dit Requi em, dat Brahms het liefst 'een Requiem voor de Mens' had willen noemen, is een van de hoogtepunten juist dit vijfde deel met één vrouwenstem. De sopraan Julia Neumann is een jonge ster zonder 0 lure, maar stralend Net als Margriet heeft zij dat grotf door woorden tot op te laten meebelevi genheid, droefenis, een doorslaande vi zij al zingend aan d( stem, hoe licht en een bergbeek, draaj grootste gemak naar streken. Daniel Reuss laat ko en orkest intiem enr met elkaar comi doet recht aan elke instrumentklank, el tende koorpartij, e van de zanger. Timii riet is zo adembenei dat alleen Rembran van licht en donker 1 vangen. Reuss trol avond de 'mee'lijdei Pieterskerk in. Wellicht zijn deze tv punten uit de muzk een imposantere kfl jaarlijks weerkeren dan Monteverdi's pers. °BOERI Lange Si AgnicM 17*5 seconden J voor

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14