'Fantastisch orkest in 'n schitterende zaal' VVD voor sloop Vredesmonument Jane Lord met opgeheven hoofd het toneel af Cultuur Kunst Normaal: deuntjes met het raffinement van dood bier bewindslieden letten niet op hun kunst Winnaars Leidsch Dagblad-pennetje Amigo: prettig gestoord en veel plezier ONDbKDAU 2. 941 Kooyker Ginsberg I Jeroen Brouwers signeert zijn nieuwe roman: 'Geheime kamers' Zaterdag 4 november, 11 00-12.00 uur begane grond, Breestraat 93, Leiden robbert minkhorst De WD in Leiden heeft het ge had met het Vredesmonument op de Garenmarkt. „Wat ons betreft mag het worden ge sloopt", zei raadslid Geertsema gisteravond in een commissie vergadering tegen wethouder Pechtold (cultuur). Het monument staat al maanden bloot aan verniel zucht. De WD zegt haar geduld lang te hebben bewaard, maar nu is het op. Geertsema: „Het heeft lang genoeg geduurd. Wij zien graag uw ideeën over het nig woorden vuil maken aan het monument, al ergert ook hij zich mateloos aan de vernielin gen en de deplorabele staat waarin het Vredesmonument verkeert. „Het is dramatisch", zei de wethouder. „Maar ieder woord dat ik erover uitspreek, is er een teveel zolang niet vast staat wat ermee moet gebeu ren." Elke keer als iemand iets over het monument zegt, trapt een vandaal weer een tegel aan diggelen, is Pechtolds indruk. Sinds de laatste grote reparatie van het Vredesmonument is het alleen maar erger geworden. Tegels zijn al zo vaak vernield en vervangen, dat de voorraad bij de leverancier op is. Daarom worden tegenwoordig alleen 'noodreparaties' uitgevoerd. hans keuzers Concert: Normaal, Bennie Jolink - zang/gitaar, Willem Terhorst-bas, Fokke de Jong - drums, Jan Kolkman - gitaar- /sax Alan Gascoigne - gitaar. Gezien: 1/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. Vier agenten lopen door de Stadsgehoorzaal en 'Jailhouse Rock' klinkt uit de speakers. Met het fluitje in de mond, wa penstok losjes achter op de rug wandelen ze naar de rand van het podium. „Deur dicht én een beetje rap", klinkt het streng door de megafoon. „Zijn jullie klaar voor vijf criminelen? Normaal zit in gevangenispak jes op het podium en 'Effen zit ten', de nieuwe cd, staat het eerste uur duidelijk centraal. In hoog tempo wordt een allegaar tje van stijlen voorgeschoteld, maar niet één song blijft vol doende hangen. Het zijn obli gate huisdeuntjes die het raffi nement hebben van dood bier. De Engelse gitarist Alan Gas coigne - al sinds mensenheuge nis in Nederland - zingt ter af wisseling de song 'Engelsman'. De magere zang gaat echter door merg eri been. „Kom op klootzakken, hoken." Bennie Jolink vertelt het publiek dat het commentaar in iedere feest tent hetzelfde is als je te lang wacht met het inzetten van een nieuw nummer: „In het theater krijg je applaus!" Die verbindende teksten zijn ook al niet sterk. Maar het pu bliek vreet uit Buizen Beernds hand en de band komt er te ge makkelijk mee weg. Na de pau ze herstelt Normaal zich licht. Het volle geluid van de drie akoestische gitaren, soms met een lichte slide ondersteuning, is een regelrechte verademing. 'Net als gisteren' krijgt een ver rassende boogie woogie uitvoe ring. Met de sprankelende bal lad 'De ballade van de muzi kant' krijgt Jolink de zaal muis stil en de aangepaste cabaretes ke versie van 'Oerend hard' - Oerend zacht - waar het pu bliek opgeroepen wordt juist zacht mee te zingen is een heel klein pareltje in de set. De meligheid blijft het hele concert doorsijpelen en met het Tiroolse 'Heidi'-lied zijn we weer terug bij af. Voor Normaal is het snel de feesttent in, de volumeknop een flink stuk om hoog en de tap open. Zo komt Normaal toch het best tot zijn recht. Landelijke dag van de kunstuitleen eiden Het Centrum Beeldende Kunst in Leiden opent zaterdag ïaar deuren ter gelegenheid van de Landelijke Dag van de Cunstuideen onder de naam 'NL kiest kunst'. Iedereen die ken- ïis wil maken met de kunstuitleen is welkom. Er is koffie, taart >n kunst. Bezoekers kunnen onder meer een aantal spotjes van elevisiemaker Frans Bromet bekijken. Bromet heeft speciaal roor deze dag een aantal korte filmpjes gemaakt, waarin hij met :unstliefhebbers praat over hun geleende werk. Wie op de Dag ran de Kunstuitleen eeu abonnement neemt mag veertien in >laats van twaalf maanden kunst lenen en krijgen drie exempla- en van het tijdschrift Kunstbeeld. 'NL kiest kunst' begint zater- lag om 12.00 uur en duurt tot 17.00 uur in hët CBK aan de hooglandse Kerkgracht 19 in Leiden. Dirigent Peter Oundjian met Nieuw Sinfonietta in Stadsgehoorzaal Uollandia op locatie [imuiden Op locatie in een lage drukcentrale van Hoogovens in tjmuiden speelt toneelgroep Hollandia 'Vuile dieve'. Het stuk eaat over een 97-jarige vrouw die haar hele leven in de huishou ding van anderen heeft gewerkt en over de 47-jarige oprichtster Ban een winkelketen in schoonheidsproducten. Met deze to neelproductie neemt Hollandia afscheid van de provincie Noord-Holland: de toneelgroep fuseert met Het Zuidelijke To neel en vertrekt naar Limburg. Het stuk is nog tot en met 17 de cember in IJmuiden te zien. foto anp/olaf kraak „De Stadsgehoorzaal is schitterend. Kleiner dan de meeste concertzalen voor orkesten, maar dat maakt juist dat de muziek er heel bijzonder aanvoelt." Dat zegt diri gent Peter Oundjian over de zaal waar hij 8 november met Nieuw Sinfonietta Amsterdam optreedt. Dat hij als dirigent voor dit orkest staat, vindt hij een voorrecht. „Een fantastisch orkest. De Nederlanders moeten dat beseffen en er trots op zijn. Ook in Leiden wonen genoeg mensen die dit orkest absoluut zullen waarderen." amsterdam maarten baanders Gespeeld wordt het strijkkwar tet opus 131 van Beethoven, be werkt voor strijkorkest. Botst het niet met de bedoeling van de componist om zo'n werk, dat eigenlijk voor intieme be zetting geschreven is, door een orkest te laten spelen? „Expres sie, dynamiek en klankkleur van deze muziek komen beter tot uiting in grote bezetting," zegt Oundjian. „Tenminste als het orkest de mentaliteit heeft van een stijkkwartet en dat is met Nieuw Sinfonietta het ge val. De kwaliteit van elke partij krijgt aandacht." „Toen Beethoven dit werk schreef, was hij doof. Zijn com municatie met de wereld was verbroken. Hij overleefde dit door in zijn hoofd een nieuwe wereld te scheppen in de vorm van muzikale ideeën. Die idee- en maakten zich steeds meer los van de gewone menselijke ervaring en werden zo groots, dat ze niet goed te verwezenlij ken waren door een kleine be zetting. Met een strijkorkest in plaats van een kwartet komen Beethovens kwaliteiten beter naar buiten. Het is de muziek van een extreem gerijpt mens, emotioneel en creatief. Er zitten diepe, spirituele passages in, maar ook simpele, kinderlijke stukken. Wat uit deze muziek spreekt is verlangen: aan de ene kant een verlangen, zo groot en idealistisch, dat het niet meer van deze wereld is; aan de an dere kant een teder, klein ver langen naar de volmaakte vei ligheid die een kind voelt in de armen van zijn moeder." Oundjian praat gedreven. Af en toe zingt hij om te laten ho ren wat hij bedoelt. Altijd ont dekt hij nieuwe rijkdommen, hoe vaak hij dit werk ook heeft gespeeld, sinds hij als eerste violist van het Tokyo Kwartet begon in 1980. Heel anders dan Beethoven is Sjostakovitsj, van wie het Con cert voor piano, trompet en strijkorkest opus 35 gespeeld wordt. Sjostakovitsj' werk wordt wel eens oppervlakkig ge noemd. Oundjian: „Wees voor zichtig met vergelijken. Elke muziek heeft zijn eigen kwali teiten. Dit concert van Sjostak ovitsj valt onder 'lichte klassie ke muziek' en is in dat genre een meesterwerk. Het is begrij pelijke muziek, af en toe bijna jazz-achtig en met virtuoze pas sages, waarin de solist kan laten zien wat hij kan. Ronald Brau- tigam op de piano bijvoorbeeld. Ik ken niemand die deze partij mooier kan spelen dan hij." 'A Way a Lone II' van Take- mitsu, is in 1980 geschreven Chefdirigent Peter Oundjian met Nieuw Sinfonietta: „Een fantastisch orkest. De Nederlanders moeten dat beseffen en er trots op zijn." foto marco borccreve voor het Tokyo Kwartet. Ound jian speelde daar toen nog niet. „Bij de première in Camegie Hall in New York waren alle 2900 plaatsen uitverkocht. Maar ik was er niet. Een vriend van me, een componist, had het illegaal opgenomen en liet het me enthousiast horen. Ik was meteen overtuigd. Take- mitsu is een ontwikkeld, intelli gent mens. Hij las 'Finnigan's Wake' van Joyce en begreep het nog ook, wat niet iedereen kan zeggen. 'A Way a Lone II' is op dat boek gebaseerd. Het is ab stract en impressionistisch. Het werkt als een schilderij op je zintuigen in, soms kalmerend, soms heftig." Oundjian komt uit een fami lie waar iedereen piano speel de. Hij kreeg er een hekel aan. „Er kwam vaak een vriend bij ons, een violist. Iedere keer zeurde ik dat hij iets moest spe len. Eerder ging ik niet naar bed. Die man werd later mijn leraar. Op een dag voetbalde ik met mijn broer. Mijn vader kwam de tuin in en zei: 'Er is een vioolleraar op school aan gesteld. Wil je les hebben?' Tus sen het voetballen door zei ik simpelweg 'ja'. Zo begon het. Na mijn schooltijd ging ik in Londen naar de Royal College of Music, waar de docent Zuc- kermann mijn held was. Door hem kwam ik op de Juilliard School in Amerika terecht. Daarna speelde ik in het Tokyo Kwartet, tot 1995. Toen kreeg ik problemen met mijn hand en kon ik niet meer in het open baar spelen. Ik werd dirigent. Dat ik niet meer als violist op kan treden ervaar ik niet als een ramp. Ik heb vijftien mooie ja ren bij het Tokyo Kwartet gehad en had het geluk dat de over schakeling op het juiste mo ment kwam. Ik was nog ener giek genoeg om mijn nieuwe werk goed aan te pakken. Maar het is altijd goed om iets van je oude loopbaan mee te nemen. Dat is dus dat strijkkwartet opus 131 van Beethoven. Woensdag 8 november, Stads gehoorzaal: Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.I.v. Peter Ound jian, 'Beethoven opus 131'. So listen: Ronald Brautigam (pia no) en André Heuvelman (trompet). {n haag anp ewindslieden schieten tekort in hun toedicht op juseaie collecties van het Rijk. Die zijn voor een »el slecht geregistreerd en daardoor niet te con- pleren. Daarnaast verschillen de bewindslieden p dit terrein te veel van elkaar in hun aanpak, pt stelt de Algemene Rekenkamer in een rap- )rt dat vandaag aan de Tweede Kamer is gepre- jnteerd. Staatssecretaris Van der Ploeg (cultuur) >u met collega's moeten komen tot een gelijk- lortig toezicht op alle Rijkscollecties. (Van der Ploeg komt er van het bekritiseerde ge zelschap nog het best vanaf. Zijn departement heeft het toezicht op de meeste aan hem toever trouwde collecties tenminste nog geregeld door de Inspectie Cultuurbezit, al mag die haar me thodiek volgens de Rekenkamer weieens aan scherpen. Voorts is Van der Ploegs ministerie vooral verantwoordelijk voor de verzelfstandigde rijksmusea, waar de registratie van de stukken niet zo belabberd blijkt als bij de rest. Er zijn grote achterstanden in de registratie van de rijkscollecties, juist in niet-rijksmusea. Ook de bewaaromstandigheden daar zijn nog steeds niet zoals die zouden moeten zijn. hsterdam hanneke van den berg p Amerikaanse danseres Jane prd was 21 jaar verbonden aan et Nationale Ballet. Nadat ze nd jaren zeventig in Canada }n lezing had bijgewoond van loreograaf Rudi van Dantzig, peg ze of ze bij een volgend ïzoek auditie voor hem mocht pen. Toen hij haar zag dansen, erd ze direct aangenomen. In >90 werd ze eerste soliste van et gezelschap. Tijdens haar irrière viel ze vooral op in de hitterende vertolkingen in omeo en Julia' en 'The Slee- Big Beauty'. Met dit laatste illet nam ze begin deze week pcheid van de danswereld. jsteravond kreeg ze de Prijs in Verdienste van de Stichting pnsersfonds '79. •In een nare droom komt ze Dg wel eens terug, de directri- i van de balletschool in To- Into. Jane Lord is inmiddels 39 pr. Maar het beeld van die ieselijk strenge vrouw, die aar als klein meisje keer op ter tot de grond afbrandde, fijft haar achtervolgen. „Als ik |n ding van haar geleerd heb, pn is het wel hoe je niet met (ensen moet omgaan." Lik was dertien jaar oud toen besloot naar een professione- I balletschool te gaan. De bal- perares in mijn woonplaats fi op een gegeven moment dat me niets meer kon leren en jit ik het hogerop moest zoe- |n. Mijn moeder heeft me parin wel gesteund, maar zij was absoluut niet zo'n ouder die zelf zo graag de top had wil len bereiken en haar dochter onder druk zette om het succes in haar plaats te behalen." Jané Lord, die opgroeide in Californië, koos uiteindelijk voor de balletschool in het Ca nadese Toronto. „Het eerste jaar was ongelooflijk zwaar. Deels had dat te maken met die strenge directrice, die daar ook les gaf. Ze had absoluut geen aandacht voor de emoties van een tiener. En haai" blik was do delijk. Ze gaf je voortdurend het gevoel dat je eigenlijk niet de moeite waard was." De jonge kinderen woonden allemaal in de balletschool, ve len ver van huis. „O god ja, die heimwee in het begin! We had den vier vakanties per jaar, elke keer was het de laatste weken aftellen tot ik weer naar huis mocht. Maar je leerde, met je familie zo ver weg, goed hoe jc het in je êentje moet redden. Je kunt er van uit gaan dat je be hoorlijk gehard bent na zo'n vierjarige opleiding. Al heel snel word je geconfronteerd met een keiharde afvalrace. Alleen de allerbesten redden het." „Het is een systeem dat je de rest van je balletcarrière blijft Jane Lord: „Op een ge geven moment weet je ge woon dat er jongere dan sers zijn die het beter kun nen dan jij." foto cpd achtervolgen. Elke keer voor de eerste repetitie voor een nieuw stuk loop je met knikkende knieën naar het prikbord waar de lijst met uitgekozen dansers wordt opgehangen. En steeds weer is het de vraag of je erbij zit. Dat went nooit helemaal, al berust je er wel steeds iets meer in als je niet gekozen bent. Je leert je eigen beperkingen ken nen naarmate de jaren verstrij ken en weet op een gegeven moment gewoon dat er jongere dansers zijn die het beter kun nen dan jij." „In het begin ben je er alleen maar mee bezig om hogerop te komen. En ik moest er bij me zelf erg aan werken om mijn emoties wat meer te laten zien. Die moesten er bij mij aanvan kelijk echt uitgetrokken wor den. Op een gegeven moment ben je in de buurt van de top en dan begin je je wat prettiger te voelen. Toen ik tweede soliste was bij het Nationale Ballet, vond ik dat een heel comforta bele positie. Alles wat ik goed deed was mooi meegenomen, want zolang je geen eerste so liste bent, hoef je niet per se foutloos te zijn. Pas toen ik aan de top zat realiseerde ik me dat ik het nu echt moest laten zien." Jane Lord had er niet veel moeite mee om afscheid te ne men van Het Nationale Ballet. „Het is tijd om te stoppen. Ik dans nu nog goed en kan met opgeheven hoofd het toneel af lopen. Bovendien heb ik een extra goede reden om nu te stoppen, want ik ben zwanger." „Ik denk dat je de danswereld nooit helemaal achter je kunt laten. Het heeft zo lang je leven beheerst. Ik verheug me wel op het leven na de dans, op de kans om een andere kant van mezelf te ontwikkelen, maar ik zal er nooit helemaal afstand van doen. Dat van een danser te verlangen is onmenselijk." i muziek recensie ron favier incert: Prettig gestoord, lustrumconcert pw- en Drumfanfare Amigo o.I.v. Mar-, s Kerpershoek en Martijn Vogelaar. Ge nen: 1/11, Danssalon In Casa, Leiden (as er vroeger sprake van kin- Bsinne tussen de L§idse mu- pkverenigingen. Amigo heeft j vijf jaar bewezen dat muzi- fnten met verschillende ach- ïgronden best met elkaar Dor één deur kunnen. De fusie in Matilo en Allegro Vivace Beft het Leidse muziekleven |en windeieren gelegd. De le en van Amigo grijpen elke ge- genheid aan om een feestje te isuwen. Het is dus niet ver anderlijk dat Amigo ook haar Eerste soliste neemt afscheid van de danswereld eerste lustrum aangrijpt voor een feestelijk jubileumconcert in Danssalon In Casa. Een ding moet je Amigo nage ven: de vrolijkheid en gemoe delijkheid straalt er van af. Jam mer dat de muzikale pretenties van Amigo ondergesneeuwd ra ken. Muziek lijkt bijzaak. Er val len geen gewaagde arrange menten te horen. Gewoonlijk treedt een muziekvereniging op de voorgrond om te laten horen wat zij voor nieuws te presente ren heeft. Amigo vult haar con cert met werk van de afgelopen vijf jaar. Er is dus niets nieuws onder de zon. JVlaar de num mers uit de show 'Bands across the sea' gaan er nog in als koek. Direct al bij het eerste nummer, 'Friends', wordt duidelijk dat Amigo een orkest is dat het van de straat moet hebben. Veel in getogener dan tijdens buiten optredens worden de nummers ten gehore gebracht. Het optre den verloopt gediciplineerd. Waar de piccolo's hier en daar nog moeite hebben met het ne men van de snelle loopjes laat het middenregister horen dat er op hen vertrouwd kan worden. Opvallend is ook dat de over wegend jonge muzikanten zich enthousiast inzetten voor num mers als Royal Salute en North and South. Het plezier straalt er vanaf. Voorzitter Ton Bakker: „Wij voelen ons een beetje prettig gestoord en iedereen die wil meedoen is welkom." leiden Apetrots stonden de schrijvers en schrijf sters in de dop gistermiddag op de redactie van het Leidsch DagbladTien basisschoolleerlingen uit Leiden en regio kregen het Leidsch Dagblad-pen netje uitgereikt voor hun verhalen en gedichten die de jury van de schrijfwedstrijd als beste be stempelde. Ouders en leerkrachten waren daar bij aanwezig. De winnaars van links naar rechts: Sergej Pos- lawsky (Leiderdorp, 11 jaar)Else van Haast recht (Oude Wetering, 11 jaar), Vicky Bastiaan (Leiden, 11 jaar), Matthijs de Boer (Leiderdorp, 8 jaar), David Waterdrinker (Leiden, 8 jaar), Kayleigh Tervooren ((Leiden, 8 jaar), Samantha Chaudron (Zoeterwoude, 10 jaar), Laura van Santen (Zoeterwoude, 8 jaar), Tessa van der Poel (Zoeterwoude, 9 jaar) en Jan-Paul van der Mee- ren (Sassenheim, 11 jaar), foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21