Constant (80) houdt zijn mooiste doeken liever zeil Deep Purple voert zelf de boventoon 'Van the Man' op de hobbytoer Cultuur Kunst Wereldberoemd ensemble in Stadsgehoorzaal Janis Ian om verliefd op te worden Studenten Koninklijk Conservatorium innig in 'Hohe Messe' DINSDAG 31 OKTOBER 2000 Oren van Spock onder de hamer Maandelijkse dance-avond in LVC leiden in het LVC aan de Breestraat in Leiden is zaterdag 4 no vember weer een aflevering van de maandelijkse zaterdag- dance-serie. Vanwege het grote succes gaan de dance-avonden verder onder de naam UnLdt, waarbij elke eerste zaterdag van de maand dj's uit verschillende landen optreden. Zaterdag 4 november laten dj Angelo en dj Daniël Abrandis hun draai- kunsten horen. DJ Angelo heeft bekendheid verworven in de VIP Club in Paradiso en de Chemistry. DJ Daniël Abrandis is be gonnen bij het Leidse Hotel de Ville en heeft eerder dit jaar op Summer of Love 2000 gedraaid. Ze zullen Detroit techno, pro gressive en deep house ten gehore brengen. In december staat de Drum 'n Bass centraal, de Matrix uit Engeland draaien die avond hun dance-platen. De dance-avonden zijn van 23.00 tot 04.00 uur. Toegangsprijs is 15 gulden. Kinderen kiezen Mariken en Madelief Amsterdam Kinderen in de publieksjury van het Cinekid festi val hebben Mariken uitgeroepen tot beste jeugdfilm. Dit ge beurde tijdens de afsluiting van het Cinekid festival in Amster dam, waar elk jaar de beste jeugdfilms (4-16 jaar) en -televisie- programma's worden gekozen. In de categorie televisie koos de jeugdige jury voor de serie 'Madelief; krassen in het tafelblad'. Omdat het duidelijk, grappig, informatief en goed gepresen teerd is, benoemde de publieksjury het NPS-programma 'Het Klokhuis' tot beste informatieve programma. De vakjury vond de Zweedse film 'Zomerkinderen' het best. vooral vanwege de humor. De VPRO-jeugdserie 'De DaJtons' genoot in de catego rie televisie de voorkeur van de vakjury. De serie kreeg de Grote Kinderkast-televisieprijs in de categorie fictie. De prijs voor bes te non-fictie programma ging naar de informatieve serie 'Groot Licht' (KRO-Ketnet). Prijs voor Jean-Jacques Schuhl parus De laatste dag van oktober is in Frankrijk traditioneel de dag dat negen juryleden bijeenkomen in het Parijse café Drouant om de meest begeerde literaire prijs uit te reiken, de uit 1903 stammende 'Prix Goncourt'. Dit jaar gaat die naar de 60-gjarige Jean-Jacques Schuhl, een schrijver die bijna nooit iets publiceert. Zijn laatste boek, 'Ingrid Carven', is zijn derde werk sinds de jaren zeventig. Het schetst het leven van een Duitse ac trice en zangeres die bevriend was met de cineast Fassbinder. Onderonsje op sterrengala beverlv hills Het lijkt een foto uit het wassenbeeldenmuseum, maar ze zijn het echt. Michael Jackson en Elizabeth Taylor bab belen wat tijdens de Carousel of Hope. Samen met collega-ster ren zamelde het tweetal door aanwezig te zijn geld in voor kin deren met suikerziekte. foto ap/kevork djansezian muziek recensie louis du moulin Concert: Deep Purple George Enescu Philharmonic Orchestra o.l.v. Paul Mann, speciale gast. Ronnie James Dio. Gezien: 30/10, Ahoy', Rotterdam. Hardrockbands die eentweetjes aangaan met symfonie-orkes ten blijven maar al te vaak na drukkelijk domineren. Ook Deep Purple, algemeen erkend als de uitvinder van het 'rock ontmoet klassiek-concept', ont komt daar niet aan. In de her kansing op het podium met het uit 1969 daterende 'Concerto for group and orchestra' spelen de Britse betonpioniers zelf toch weer de absolute hoofdrol. Waardoor de meerwaarde van het Roemeense George Enescu Orchestra onvoldoende wordt benut, zo bleek gisteravond in een bijna uitverkocht Ahoy'. Meer fluwelen strijkwerk en wat minder overbekend gebeuk zou beter passen bij het sjieke etiket van deze jongste krachttoer van Deep Purple. Anderzijds, het is maar de vraag of de trouwe fans hun onverwoestbare helden zouden blijven volgen als ze 'li ve' volledig op de klassieke toer gingen en de instrumentale hoogstandjes overlieten aan hun tijdelijke 'bondgenoten'. Per slot van rekening kwam in hel Rotterdamse sportpaleis de meest enthousiaste bijval los bij de strakke 'gouwe ouwen' die Deep Purple op de valreep uit- serveerde, 'Smoke On The Wa ter' en 'Black Night'. Dat ge beurde nadat het prestigieuze 'Concerto' van toetsenist Jon Lord, ondanks alle peptalks van zanger Ian Gillan. niet veel meer had geoogst dan beleefd- heidsapplausjes. Beter nog was de ontvangst van de 'gewone' songs die juist niet voorkomen op de nieuwe versie van 'Concerto', die vorig jaar met The London Symphony Orchestra werd opgenomen, zoals 'When A Blind Man Cries'. Vanzelfsprekend ook zeer gewaardeerd in deze Night Of The Proms With Deep Pur ple: 'Love Is AH' van de hand van bassist Roger Glover. Expositie van recente aquarellen en werken in inkt AMSTERDAM ANP Kunstschilder Constant Nieuwenhuys (1920) is verzamelaar van eigen werk. Zijn naar eigen zeggen 'meest exquise' doeken houdt hij achter. Na zijn dood worden die werken ondergebracht in de Stichting Constant. Vandaar dat een van de schilderijen op de verkoop expositie van Constant in galerie De- laive in Amsterdam, het dit jaar ge maakte 'Les enfants perdus', gewoon niet te koop is. Constant Nieuwenhuys, in 1948 een van de oprichters van de kunststro ming Cobra, kwam op het idee om zijn werk voor het nageslacht samen te houden bij het zien van een grote ten toonstelling rond de Franse impressio nist Cézanne, een van zijn grote voor beelden. ,,Dat was in 1978 in het Grand Palais in Parijs. Van heinde en verre waren werken bijeengebracht en dat had een hoop tijd en moeite ge kost. Ik wil dat voorkomen. Daarom hou ik de mooiste werken bijeen, zo dat ze na mijn dood zichtbaar kunnen blijven voor het publiek en niet via vei lingen verdwijnen." Het olieverfschilderij 'Les enfants perdus' is een van de toppers van de eerste expositie sinds 1995 rond de be roemde Amsterdamse kunstenaar. Vijf jaar geleden werd de kunstenaar van wege zijn 75-ste verjaardag geëerd met overzichtstentoonstellingen in het Ste delijk Museum in Amsterdam en het Gemeentemuseum in Den Haag. In Delaive hangen 22 recente werken, waarvan er negen dit jaar zijn ge maakt. De prijzen beginnen bij 40.000 gulden. Het gaat vooral om aquarellen en werken in inkt in de Constant-stijl, op het snijvlak van abstractie en figuratie. Personages uit de klassieke mytholo gie, mensen die net ruzie hebben ge had en uit elkaar gaan of gezichtsuit drukkingen, goed herkenbaar maar niet naar de natuur geschilderd. Som mige werken zijn in de voor Constant typerende donkere kleuren. Enkele an dere verrassen juist door de heldere uitvoering, hoewel de boodschap over het algemeen minder plezierig is. 'Les enfant perdus' is bijvoorbeeld geschil derd in vrolijk roze en lichtblauw, ter wijl het gaat om twee verlaten wees kinderen. Na 55 jaar schilderen is de inspiratie voor Constant nog lang niet op. „Ach, als ik een eindje ga wandelen met de hond zie ik om me heen genoeg ellen de", zegt de kunstenaar die in hartje Amsterdam woont. „Laatst kwam ik zo'n junk tegen. Hij zag er slecht uit en kennelijk was mijn bezorgdheid van mijn gezicht af te lezen want hij stopte en riep: Het gaat heus wel goed met me hoor." Maar niet alleen de dagelijkse ellen de is een inspiratiebron. Zo werkt Constant op dit moment in zijn Am sterdamse atelier aan zijn eigen versie van de serie schilderijen van baadsters en baders die Cézanne ooit maakte. „Ik gebruik daar de beelden van de zwemwedstrijden tijdens de Olympi sche Spelen bij", aldus de schilder. „Het zijn ook geen baders, want baden doen wij in dit land met zijn vervuilde water niet meer. Wij gaan naar zwem baden en het zijn dus zwemmers, mannen en vrouwen." Constant werd 1 juli dit jaar 80 jaar maar werkt nog elke dag. De aquarel len maakt hij in een werkruimte in huis. De grote doeken komen tot stand in een atelier elders in de hoofdst waar hij bijna elke dag van een tot a uur in de weer is. Met de hedendaa kunst heeft Constant maar weinig En dat de schilderkunst een verouc de kunstvorm is, ontkent hij. Frankrijk zijn grotten met schildei gen van 20.000 jaar oud. En dan het nu ineens afgelopen zijn met schilderkunst? Waanzin. Ik zie op moment weinig nieuwe, bijzond dingen in de kunst. Meestal zijn installaties of video's. Niets dat aanspreekt. Ik kan ook eigenlijk i mand opnoemen wiens werk ik wonder." De werken van Constant zijn tot met 8 december in galerie Delaive zien. In juni volgend jaar opent in Picassomuseum in de Franse plaats Antibes een overzichtstento stelling. LEIDEN Het wereldberoemde Britse ensemble The Academy of Saint Martin in the Fields geeft vanavond een concert in de Leidse Stadsgehoorzaal. Het is het eerste concert in de serie Barok en Vroeg Klassiek met werken van Italiaanse componisten. Op het programma staan muziekstukken van Corelli, Vivaldi, Locatelli en Torelli. The Academy of Saint Martin in the Fields heeft al veel prijzen in de wacht gesleept. Zo kreeg het gezelschap dertien gouden platen voor de soundtrack van de film 'Ama- deus' van Milos Forman. The Acadamie is ook verantwoordelijk voor de soundtrack van 'The English Patiënt'. Deze film kreeg negen Oscars waaronder één voor het bes te geluid. Het concert in de grote zaal begint om 20.15 uur. Er zijn nog enkele kaarten verkrijgbaar. foto pr muziek recensie SUSANNE LAMMERS Concert Janis Ian God the FBI Tour Gehoord 30/10. Stadsgehoorzaal, Lei den Nog te horen: 31/10, Nieuwe de la Mar Theater. Amsterdam; 7/11Schouw burg, Haarlem. Weerhaakjes. Haar teksten grij pen zich vast in je geheugen, houden zich jaren schuil, maar met de eerste drie noten van het intro komen ze boven en raken je weer net als toen. Poëtische beelden, maar vooral heel zuivere verwoordingen van universele gevoelens, zijn de kracht van Janis lan. Zoals in 'Jessy': I'm leaving the light on the stairs. No, I'm not scared; I'm waiting for you. Niemand die ooit een geliefde verloren is vergeet deze regel. En Janis Ian weet haar teksten nog steeds een lading te geven alsof ze ze gisteren schreef. Ook haar nieuwe werk is sober en onopgesmukt, maar vol hu mor, verbaal én muzikaal. Naast prachtige liedjes blijkt Ian ook geweldig sfeer te kun nen maken. De zaal is vol, maar het blijft intiem. Ian kletst char mant de soms hevig verschil lende nummers aan elkaar. Zo volgt op haar versie van een Nashville lied, waarin alle lea ding ladies van de country aan de orde komen, een lied over een door het concentratiekamp getekende 'Tattoo', en dat wringt niet. Dat ze zich dat kan permitteren, zegt veel over haar performance. Haar nieuwste cd, 'God the FBI', komt ruim aan bod. Mooi is de nostalgische ode aan Memphis, eigenlijk een duet met Willie Nelson, waarin haar gitaar zo'n lui doorzakkend paardehoefjesritme combineert met uitermate relaxte akkoord jes. Net zo lekker is 'Accoustic Ville', een spookstad die lijkt op het 'Hotel California' van de Eagles, waar alle bluesmuzikan ten, van Howlin' Wolf tot en met Jimi HendrLx - en Ian laat ze allemaal even horen - hun plek gevonden hebben. Ian is leuk als ze speels is. Als ze al te ernstig wordt, neigt het wel eens naar bombast, zoals in 'On the other side', dat eindigt met te veel echo en effecten. Geluk kig hoor je daardoor de foute citaten uit de liturgie niet meer zo goed. Na de pauze doet ze vooral haar oude hits, die nog steeds staan als een huis. Het opval lendst klinkt 'Run too fast', dat ze speelt als een ironische blues en waarvan het bedaarde tem po geestig contrasteert met het opgefokte in de tekst. Ian pro beert er een einde aan te maken met het stevige 'A good day to die'. De prikkelende tekst wordt doorsneden met een heftige gi taarsolo, waarin ze dreigt en vleit en zelfs het publiek regel recht voor de gek houdt. Maar het echte einde, na 'Another si- de of the sun', komt toch pas met: 'And when the party is over, you can fall in love with me'. Maar dat is dan al lang ge beurd. MUZIEK RECENSIE PETER BRUYN Gezien Vredenburch, 28/10, Van Morri son en band. Met verder Linda Gail Lewis De ovatie van het publiek in Muziekcentrum Vredenburg toen Van Morrison zaterdag avond na drie kwartier concert zijn 'Vanlose Stairway' inzette sprak boekdelen. Dat was het soort nummers waar de ware fan voor kwam. Toch duurde het nog eens drie kwartier voor dat de grote kleine Ier met 'So metimes we cry' weer dat ni veau haalde. En toen waren we al in de finale van het optreden. Verder hing Van the Man vooral de 'hobbyrocker' uit. Zijn nieuwe plaat, 'You win Again', maakte hij samen met zangeres/pianiste Linda Gail Lewis, de jongere zus van rocker Jerry Lee. Linda was za terdag in het uitverkochte Vre denburg ook van de partij en had een heel wat groter aandeel in de show dan menigeen had verwacht en gehoopt. Linda Gail Lewis is een gerijpte 'sou thern belle' met een schelle maar zuivere zangstem, die net zo hamerend piano speelt als haar grote broer. Samen met Morrison maakt ze er anderhalf uur lang een veredeld kroeg concert van. Veel werk van 'You win again', rhythm blues stampers en in totaal amper een half dozijn eigen nummers, waaronder het recente 'Back on Top' en 'Precious Time' - eerlijk gezegd niet eens z'n beste. Het begint pas wat te worden in de finale, met 'Sometimes we cry', 'Jacky Wilson Said' en het onverwoestbare, al meer dan dertig jaar oude 'Brown Eyed Girl'. Maar van een zanger die een toprepertoire geschreven heeft, mag je toch wel iets meer verwachten dan drie of vier sterke liedjes in twee uur. Dansjes en dwaze kunstje voor de keize: MUZIEK/DANS RECENSIE MAARTEN BAANDERS Voorstelling. 'De Reis van de Liefde' zien: 30/10, Schouwburg, Leiden Hollanders hebben hielen niet tot de grond reiken. D< om dragen ze hakken on hun schoenen. Als Hollam urineren, tillen ze hun been net als een hond. Hollam worden niet oud, maar heb wel fenomenale seksuele mogens. En ze worden al omringd door een zwerm i gen. Dit soort curieuze opvattin hadden de Japanners in de ventiende eeuw. Nederlam waren de enige vreemdelin die ze kenden. Ze mochten vestigen op het eiland Deji maar geen ander deel van land betreden, alleen af en voor een bezoek aan de kei Deze liet hen dansjes en dv - kunstjes doen. Ze gehoorza - den in de hoop op hanc voordeeltjes. Dit soort aardige taferelen wetenswaardigheden was l merkend voor het progran 'De Reis van de Liefde', dat gelegenheid van '400 jaar Ja - Nederland' is samenges door Japanse en Nederlai gezelschappen. Een ontn ting tussen twee vrienden, uit Japan en één uit Nederl vormde het kader waarin toond werd hoe twee totaal schillende culturen in van de eeuwen met elkaar gingen. Dat ging niet altijd respect, zoals de zeventiei eeuwse hofscène liet zien, n vaak ook wel en ze behiel t hun eigen karakter. Muziek en dans waren in voorstelling de aanknopi punten om het verhaal tui j( deze culturele ontmoetinj p vertellen. Het Hanayagi zuhatsu Dance Ensemble in zwang waren. Vogelbewe n gen werden uitgebeeld veelvuldig wapperende ar en een tedere lampionnen! 0 viel op door de serene, za t aardige sfeer. Spannend wa hofdanseres met haar so optreden vol mysterieuze fc kenissen. Dat wij in Nederland ook aardige dansgeschiedenis I ben, werd overtuigend gi monstreerd door het Ne lands Historisch Dans- en 1 aterensemble. Parmantig, lij' feestelijk en met sierlijke ha gebaren dansten de fraai ge 0 de hofdansers in Huis Bosch en op het nieuwja j feest ten huize van de grote a panvorser Von Siebold. Niets is nagelaten om deze tuurhistorische demonstif, compleet te maken. Er prachtig gemusiceerd op oL instrumenten, er waren afbeeldingen en histori teksten. Zo werd verantwo historische documentatie combineerd met een aa naam schouwspel. Inmiddf j de relatie tussen Japan ei e wereld sterk veranderd, dat er nog steeds een mys 'E hangt rond dat verre eilani rijk, werd aan het slot mooi jh( der woorden gebracht: „De n we hebben nog steeds de zek muziek recensie AAD VAN DER VEN Concert: 'Hohe Messe' van Bach door solisten en vocaal en in strumentaal ensemble van de afdeling voor oude muziek van het Koninklijk Conservatorium o.l.v. Ton Koopman. Gehoord gister avond. De Doelen. Rotterdam Nog te horen: vanavond. Nieuwe Kerk, Den Haag Het Koninklijk Conservatorium in Den Haag be zit al vele jaren een bloeiende afdeling oude mu ziek, waar met overgave barokviool. viola da gamba, barokhobo en klavecimbel gestudeerd wordt. Jonge musici uit de hele wereld komen er op af. Dat is maar goed ook, want Nederlandse studenten zijn er vrijwel niet. Onze reputatie op dat terrein van het muziekleven berust al enige tijd niet meer op prestaties maar op faciliteiten. Het is dus een zeer internationaal gezelschap, dat onder leiding van Ton Koopman de 'Hohe Messe' van Bach heeft ingestudeerd met het oog op concerten in respectievelijk een grote, moder ne concertzaal (Rotterdam) en een oude kerk van bescheiden afmetingen (Den Haag). Wie een uitvoering in de kerk prefereert heeft ge lijk, want vooral het koor is en klinkt bescheiden. Maar het feit dat gisteravond in de Rotterdamse Doelen zo'n 1700 mensen tegelijk naar de 'Hohe Messe' luisterden is evenmin te veronachtzamen. Zij voelden zich betrokken bij een uitvoering, die vaak een ontroerende innigheid bezat. Koopman lijkt steeds dieper door te dringen in de meest sobere muziek van Bach, waarbij zijn tempi vaak opvallend rustig zijn, soms zelfs wat lijzig ('Kyrië'). Episodes als 'Et in terra pax', 'Qui tollis peccata mundi' en bovenal het aangrijpen de 'Crucifixus' hadden mede dankzij de pure, strakke klank van het koor een bijzondere uitwer king. Het contrast met de meer uitbundige delen was echter onvoldoende. Daarvoor is de klank van het koor te beperkt. Maar zelfs op zulke plaatsen bezat de uitvoering toch een beheerste intensiteit, die indruk maakte. Het aandeel van de vocale solisten was wisse lig, maar met het barokorkest zoals dat nu tioneert kan het Koninklijk Conservatorium de dag komen. Daar zitten ongetwijfeld heel musici in die binnen niet al te lange tijd z uitzwermen en op talrijke plaatsen in de Oui Nieuwe Wereld barokensembles zullen vor Of ze daarmee een gezin kunnen onderhouc een tweede, nu de platenindustrie - ooit trekker van de oude muziek op historisch strumenten - het loodje heeft gelegd en nu de oude muziek achterop geraakte symfoni kesten langzamerhand hun schroom overwfi en weer vrolijk Bach en Handel spelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20