Cocktail/Cultuur& Kunst De presentator, de moeder en de zoon Con Amore: concert met twee helften Feestje op Johnny Jordaanplein De Gypsy Stars zi niet bij te houden Maffiapraktijken van De Meekers zorgen voor kippenvel in het LAKtheaty Andrea Cecchi 31 jaar gezicht van de Beukenhof Toppaarden voor topprijzen bij SWS-veiling in Alphen Zakenvrouw van het Jaar uit Leidse regio? Kasteel De Wittenburgin Wassenaar is in februari vol gend jaar wederom het decor van de Zakenvrouw van het Jaar-verkiezing. Het is de 20ste keer dat de prijs aan de meest ondernemende vrouw van het land wordt uitgereikt. Reden voor een extra feestje. De nieuwe jury van de verkie zing, die door champagnehuis Veuve Clicquot in samenwer king met het Stan Huygens Journaal wordt gehouden, kwam vorige maand alvast een keertje bijeen in De Wittenburg. Juryvoorzitter Yvonne van Rooy (oud staatssecretaris), VNO/NCW-voorzitter Jacques Schraven, zakenvrouw van dit jaar, Anne-Marie Rakhorst, Eu roparlementariër Karla Peijs en M KB-voorzitter Hans de Boer genoten er alvast van een copi eus diner en namen nog wat puntjes door. Tot februari is Anne-Marie Rak horst, directeur van het bedrijf Search, nog dé zakenvrouw van Nederland. Tot 27 november kunnen nieuwe kandidaten worden voorgedragen en wat zou het leuk zijn als niet alleen de plaats van handeling, maar ook de nieuwe zakenvrouw uit Leiden of omgeving zou ko men! De Leidse regio heeft toch ook vrouwelijke ondernemers met leidinggevende capacitei ten, visie, organisatietalent en maatschappelijke invloed, om maar een paar beoordelingscri teria te noemen? Potentiële kandidaten kunnen worden aangemeld bij Interna tional Marques, postbus 5535, 2000 GM Haarlem, telefoon 023-5319595. We houden u op de hoogte. MAANDAG 30 OKTOBER 2000 redactie: Miep Smitsloo-De Graaft en Paul de Tombe telefoon: 071-535 64 84. Bijdrage: Paul de Vlieger De zoon Alexander, de moeder Elly Beekhuis en de tv-presentator Humberto Tan. foto mark lamers Hij 'doet' normaal nooit openingen, maar voor Oegstgeestenaar Alexander Beekhuis maakte Studio Sport-presentator Humberto Tan een uitzondering. Rond de vierhonderd (voornamelijk) streekgenoten waren er getuigen van hoe de tv-presentator zijn bewondering uit sprak voor de 24-jarige Oegstgeestenaar. Beek huis - een 'jonkie' nog - heeft de opmerkelijke beroepskeuze van juwelenontwerper gemaakt. Humberto Tan opende vorige week Beekhuis' atelier in Leidsenhage, het winkelcentrum van Leidschendam. Het tweetal leerde elkaar onlangs kennen tij- dens de uitreiking van de Esquire Fashion Awards en het klikte meteen. ,,Ik zie Humberto Tan als beeld van mijn zaak: de manier waarop hij is gekleed, zijn sportiviteit enzovoorts", zegt Beekhuis. Voor wie dat niet wist: Humberto Tan werd vorig jaar uitgeroepen tot de best geklede man van Nederland, dit jaar eindigde hij op de tweede plaats en bij de opening van 'Alexander' zag hij er ook weer kek uit. Kleren maken de man, heren! Met zijn keuze sleurde Alexander ook zijn moe der Elly een compleet ander leven in. De Oegst- geestse was 'uit de kinderen', zoals dat heet, stortte zich zoals zovele vrouwen op het golfen en tennis, maar haar zoon zag andere kwalitei ten in haar en nu fungeert de moeder als assis tente. „Ze is in het diepe gesprongen. En dat doet ze graag voor haar enige zoon". Onder de aanwezigen waren moeder en zoon (ook al!) Van der Eerden, de Oegstgeestse juwe liers waar Alexander het vak na zijn opleiding tot goudsmit in Schoonhoven de eerste jaren in praktijk bracht. Niemand meer dan hon derdvijfentwintigduizend gulden... verkocht." Met deze woorden, gevolgd door een fer me klap met de hamer, ver kocht veilingmeester Hans Sin- nige vorige week het duurste paard van de Selected Winners Sales in het Alphense vogelpark Avifauna. Tachtig 1-jarige harddravers - uit de kluiten ge wassen veulens eigenlijk nog - met afstammingen om van te watertanden, kwamen in het Parkrestaurant onder de ha mer. In totaal 2,1 miljoen gul-' den - gemiddeld ruim 25.000 per paard - gaven de ongeveer zeshonderd Nederlandse, Duit se en Zweedse bezoekers uit. lidy van der spek C O.V Con Amore o l.v Piet Kiel, m.m.v Margot Post, sopraan en Joop Brons, or gel Gehoord 28/10, Hooglandse kerk, Leiden Met weinig middelen een be vredigend concert in elkaar zet ten en vervolgens uitvoeren, is bepaald niet gemakkelijk. Piet Kiel is dat met Con Amore, ver sterkt met een zusterkoor, heel aardig gelukt. In de eerste plaats omdat beide koren uitge sproken mooi zingen. Er is dui delijk hard gewerkt aan homo geniteit, zuiverheid, dynami sche effecten en tekstuitdruk- king. Jammer na de pauze van het vrij hoge EO/Leger des Heils- gehalte. Zinnen aJs 'O Gij, cen trale hemelbol van oprechte liefde' van J.Wood of 'de verlos te scharen... triomferend in Zijn glorie', getoonzet in een walhal la-stemming, is té veel van het goede. Hoewel ook hier goed gezongen wordt, zeker in het tweede werk (Ch.V. Stanford), neigt dit soort liederen al gauw naar brallerij, valt de klemtoon meer op 'effecten' dan op het 'dynamische'. Dat valt extra op wanneer je direct na deze overdosis een vergelijkbare tekst hoort, psalm 150 (Alles wat adem heeft love den Here), maar dan getoonzet door César Franck. De compo nist die op handen gedragen werd door zijn leerlingen, die hem de bijnaam 'le brave père Franck' gaven. Hoe vaak dit werk ook wordt uitgevoerd door amateurkoren, het blijft prachtig. Stralende, groot opge zette melodielijnen, tegen kets ende staccato zinnetjes. Een beetje Franse les zou overigens niet overdreven zijn! Margot Post vervangt op de valreep Hanneke Kaasschieter en dat doet ze overtuigend. Haar klankkleur is warm, met een sympathieke uitstraling. Een enkele maal haalt haar stem niet voluit de eindstreep, zoals in het Amen van Mozarts Laudate Dominum. Maar als je inhoudelijk zo integer zingt, zijn dit soort onvolkomenhe den volmaakt onbelangrijk. In het eerste 'Gloria sei Dir gesungen' treft Con Amore meteen de goede toon, het ul tieme tempo. Zo zijn ook tem po en helderheid natuurlijke organische elementen in een melodie van Bach bewerkt door Piet Kiel. De Nederlandse tekst 'Een vat heeft niet één duig; met velen is 't beklonken' wekt helaas de lachlust op. Ook het overbekende 'Ave ve- rum corpus' van Mozart krijgt die ingetogenheid, even ver diept door een goed gedoseer de dynamiek, waar zo'n klei nood recht op heeft. Iets te re soluut, te marsachtig zet het koor 'Hör mein Bitten' in, na de inleiding van Margot Post die hier juist zo mild en betrokken zingt. Joop Brons die (gelukkig) niet van scheiden weet, weeft met zijn orgelspel de losse stuk ken aan elkaar. Hij begint wat rumoerig, met een volumineuze registratie, en een dusdanig tempo dat er wel wat steekjes vallen. Veel mooier wordt zijn spel als Brons min der uitpakt, zoals in het grappi ge 'Flötenuhrstücke' van Joseph Haydn, een muziekje uit de speeldoos van weleer. Ouder wets mooi wordt zijn spel in Vaughan Williams' melodische en sfeervolle 'Rhosymedre'. En voor koorbegeleiding krijgt Brons de gouden plak. Amsterdam 'Geef mij maar Amsterdam', stad zijn tweede thuis maakte, trad op bij de zingt André van Duin uit volle borst, voor een presentatie van het boek over Johnny Jor- gehoor van enthousiaste Jordaan-bewoners. daan van de hand van schrijver Bert Hidde- De Rotterdamse komiek, die van de hoofd- ma. Dat gebeurde vanzelfsprekend op het plein dat is vernoemd naar de beroemde volkszanger. De sfeer zat er meteen lekker in. maarten baanders Voorstelling: Nicolae Gutsa Mahala Gipsy Stars. Gehoord: 29/10 Stadsge hoorzaal Leiden. Af en toe leek het wel een lan- ge-afstandssprint, zo snel speelden de Roemeense Maha la Gipsy Stars in de Stadsge hoorzaal. Na een paar opwar mende klanken barstten ze maar meteen los. Onvermoei baar en overdonderend waren ze, in het ene nummer na het andere. Ze hielden het, op en kele langzamere stukken na, vol tot het eind. Vooral klarinettist George Udilci maakte furore. Het was niet bij te houden zoveel tonen als hij uit zijn instrument liet dwarrelen, en dat met het grootste gemak en plezier. Vio list Jonel Turcitu en accordeo nist Viorel Gheorghe bleven nauwelijks bij hem achter, ter wijl Daniel Turcitu soms zo snel op de contrabas plukte dat het fysiek ondenkbaar is dat ie mand dat ooit nog sneller kan. Onderwijl liet Leonard Iordache zijn klankrijke roffels op de cimbaal horen, met zijn tegelijk spichtige en toch warme tonen. Ondanks al dit technische stuntwerk was het muziek die rechtstreeks uit het hart kwam. De Mahala Gipsy Stars traden op als begeleiders van de even eens Roemeense zigeunerzan ger Nicolae Gutsa. Het was jammer dat de zaal de teksten niet kon verstaan, want d lijke en aanstekelijke sfe het toneel maakte nieuw; ,F naar wat er allemaal we zongen en geroepen. Danspassen schoten s dwingbaar in de benen v c musici, die bovendien meezongen of woorder r, Gutsa herhaalden. Guts bruikte zijn lichte, speelsi j, soms als een instrumen a noten die niet onderdedei wat er op de klarinet we r presteerd. Op andere m< ten haalde hij breed i c kreeg hij de allure van e({ vensliedzanger. Of hij n stembuigingen die aann deed denken, zoals er ookg begeleiding regelmatig ja2js menten te horen waren. Zonder aangekondigd kwam ook de zangeres haar bijdrage leveren. H< mooi, zo ongedwongen 2|s zingen waarbij toch dra haar liederen werd gelej begeleiding zweepte ha maar met de kleine triller haar strakke tonen, bra< een geheel eigen charme muziek. Toen ze met Gu menzong en danspassei hem maakte, bereikte he zijn hoogtepunt. Het pn liet zich gemakkelijk inj, vrolijkheid meenemen. E veel meegeklapt en het ki tuurlijk niet uitblijven: iu nummer werd het tempo opgevoerd, dat de klapp de zaal het op moesten g( 0| JEUGDTHEATER RECENSIE PAULIEN KOOPMANS Voorstelling: "Where's the money" door De Meekers Choreografie Ar thur Rosenfeld Gezien 29/10, LAKtheater, Leiden Net een kwispelend hond je. Zwiep naar links, rechts, links. Bij geen andere dans wiebelen de heupen zoals bij de Charleston. Soms langzaam en verleidelijk, soms snel en krachtig. De armen schuin langs het li chaam en de handen wij zend naar buiten, zodat al le aandacht op het heup wiegen komt.Tijdens de voorstelling 'Where's the money' zet de danseres van De Meekers deze beweging dik aan. Ze trekt tijdens het dansen de zwarte jurk met piepkleine bloemetjes aan stellerig over haar schou ders naar beneden, klik klakt met haar schoenen en kijkt met een wufte oogop slag en getuite lippen het publiek in. En het publiek giechelt erom. De Meekers treft met muziek en dans meteen de juiste sfeer. Je waant je al snel in het New York van begin deze eeuw: met gangsters die in Amerika hun fortuin willen maken, duistere maffiapraktijken en stripteasedanseresjes. Vier dansers in fluwelen kostuums met hoed en panties over hun hoofd duiken, samen met de in jurk gehulde danseres, overal in de zaal op. Ze spelen met hun slechte maffia-imago. Tijdens een feestje doen ze alsof ze banken beroven, elkaar overhoop schieten en ver volgens - als de sirenes af gaan - slaan ze op de vlucht met een koffer vol dollars. 'Where's the money' is van het begin tot het einde een spannende voorstel ling. De spelers zijn bijna voortdurend in beweging, rennen, hollen en knokken. Deze actie wordt versterkt door harde geluidseffecten en de belichting. Mooi zijn de schaduwen die de spe lers achtervolgen of voor hen uitlopen. Daarnaast zijn er veel grappige mo menten, zoals in vorige stukken van De Meekers: 'Kop eraf en 'Opblaashel- den'. Choreograaf Arthur Rosenfeld combineert ook nu dans en theater met hu mor en een tikje vervreem ding. Zo laat hij een misda diger behalve vier pistolen en een mitrailleur ook een vliegenmepper en een gootsteenontstopper mee nemen. Daarnaast zijn er verschillende intermezzo's spanning en make5] stuk luchtig en speel: p Hoewel de voor;, halverwege, na het 2 ste gevecht, even in;' 'Where's the rnone zijn maffiasfeer een stelling om kippenv te krijgen. Tientallen eigenaren en di recteuren zag hij komen en gaan, 31 jaar lang. Ober kelner Andrea Cecchi de enige constante factor in het Oegstgeestse toprestau rant De Beukenhof. Van binnen zal hij niet zelden hebben gekookt, maar naar de (verwende) gasten toe bleef hij altijd correct en in de plooi. Feilloos weet hij de lievelingswijn van prins Bernhard op te noemen: de Bourgogne Latour. Ooit maakte hij een bommelding mee. Het hele restaurant in rep en roer. Alle gasten stormden naar buiten. Cec chi liep er met een geldkistje in de armen achteraan: hij rekende met iedereen nog even af. Kortom, 'de Beukenhof ver liest zijn gezicht', zoals vaste gaste Barbara Jongman het tijdens de drukbezochte af scheidsreceptie betitelde. Een receptie waar we pas na een uur de scheidend ober kelner zelf de hand konden drukken. Zoveel mensen waren er die iets over hem kwijt wilden. Zoals Bernard Cohen, di recteur van Eurotransplant Leiden, die een band met Cecchi opbouwde om een heel bijzondere reden. „Zijn zoon is nierpatiënt en had al een niertransplantatie ondergaan - die mislukte. Toen heeft Andrea zijn nier aan zijn zoon afgestaan. He laas werd ook deze nier af gestoten. Nu leeft hij al een paar jaar met een nieuwe nier en dat gaat gelukkig goed. Hij heeft zelfs de Pa ralympics helpen organise ren." Oegstgeestenaar Henk van der Luit (75) werkte 41 jaar als manager in de Beuken hof. „Ik kwam hier in de oorlogsjaren als onderdui ker - ik kan nog het luik aanwijzen waar ik me ach ter verschool - en ik ben blijven hangen. Over An drea Cecchi niets dan goeds. Een vakbekwaam ie mand en altijd zeer correct. Wel heb ik een leuke anek dote over hem: de toenmali ge directeur Henk de Gouw had hem aangenomen, maar de dag waarop hij moest beginnen, kwam hij niet. Hij had heimwee naar zijn geboorteland Italië en was spoorslags naar zijn moeder afgereisd. Een week later stond hij alsnog op de stoep. En kon meteen be ginnen." „Wat een tijden waren dat. Je begon 's morgens om ze ven uur te werken, had na de middag een uurtje vrij en dan ging je door, tot diep in de nacht. In rokkostuum, want dat was de verplichte dracht. Maar ik zou die ja ren zo weer overdoen. Een sféértje dat er heerste onder elkaar. Tja, ik ben nu vijftien jaar weg bij de Beukenhof, maar ik droom er nog iedere nacht over. Iedere nacht!" Voormalig kok Dré van den Berg: "Cecchi is een man zonder kapsones. Waar zie je dat tegenwoordig nog. En het zal niet eenvoudig zijn geweest om zijn draai te blijven vinden, met al die wisselingen van de wacht." Oud-directeur Frank Dub belman: „Cecchi is een gastheer van de oude garde, die nog een eend in de lucht kan trancheren." En Cecchi zelf, tot slot: „Er is een bepaalde band met de gasten ontstaan die al leen kan ontstaan als je er gens heel lang werkt. Som migen komen hier al dertig jaar. Het is een zwaar vak, je maakt lange dagen, altijd 's avonds en in het weekein de. Maar het blijft een mooi vak. Jammer dat zo weinig jeugd dat inziet." Met als allerhoogste prijs 125 mille voor Mon Amour Novem ber, een zusje van het paard dat in Duitsland op de koersbanen miljoenen marken verdiende en daar werd uitgeroepen tot Dra ver van de Eeuw. De tachtig nieuwe eigenaren van de paarden hopen nu na tuurlijk allemaal dat uitgere kend zijn of haar nieuwe aan winst die topper is waar ze al jaren van dromen. Dat zijn of haar paardje bijvoorbeeld over twee jaar op Duindigt in Was senaar de Derby wint. Zoals dit jaar de hengst Offspring Nevele dat flikte. Die werd twee jaar geleden door de Haagse Ineke Lata voor 25.000 gulden op de veiling in Alphen gekocht en won afgelopen zomer de 'koers der koersen' met een eerste prijs van anderhalve ton. Regiogenoten waren er uiter aard ook op de veiling, waar si- Andrea Cecchi (links) en echtgenote in gesprek met met voormalig Beukenhof-direct P Frank Dubbelman (tegenwoordig eerste man bij Bilderberg-kasteel Kerkenbosch in Zr; Een ten hoek in de vei zaal gee een gekl lantaarn dat er in 'wijk' ee e is uitgebk: Op de a e grond het paar kwestie wie zijn we baa wordt. m garenrook en de geur van denmest met elkaar een ge vecht aangingen en de prijig steeds hoger werden naarr >r de avond vorderde en de ci. pagne rijkelijker vloeide. Z i kocht Wassenaarder Gerri h Goor voor 27.000 gulden h paard dat luistert naar de i i Rur Oldeson en had Lissei f Gerard Brouwer het laatst r bod op twee paarden: Sco Crown en Rover Kievitsh<si voor respectievelijk 21 en s mille. Ook de Lisserbroeksn bloemenimporteur Koos flir liet zich niet onbetuigd. Hi kocht samen met een drafis sportkameraad voor 23.00 ir den Randy Boszorg. cl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16