Geheime verlangens naar een zangeres Boeken Drees junior toont nauwelijks emoties Een ongeremd partijdige observator Piloot zonder vleugel; ZATERDAG 21 OKTOBER 2000 H I lliHM M 1. (1) Kristien Hemmerechts, De kinderen van Arthur Atlas, 39,90 2. (3) Darin Strauss, Chang en Eng Luitingh-Sijthoff, 37,50 3. (3) Rudolf van Zantwijk, Marinus van de Merwede Bert Bakker, 47,50 4. (6) Tessa de Loo, Een bed in de De Arbeiderspers, 34,95 5. (7) Philip Roth, De menselijke smet Meulenhoff, 45,00 6. (5) Thomas Rosenboom, Publieke werken Querido, 47,50 7. (-) Jeroen Brouwers, Geheime kamers Contact, 49,90 8. (-) Jessica Durlacher, De dochter Bezige Bij, 39,90 9. (-) Rob van Reijn, Voetlicht en vetpotten Conserve, 55,00 10. (-) Marcel Möring, Modelvliegen Meulenhoff, 27,50 1. (2) Jamie Oliver, The naked Chef Kosmos, 49,90 2. (-) Herman Beliën, Huls, tuin en keuken Contact, 12,50 3. (3) Addo Stuur, Windows 98 voor senioren Bruna, 49,50 4. (-) Nico ter Linden, Het verhaal gaat... Balans, 39,50 5. (-) B. Kist, Domelnnamen.nl Podium, 27,50 6. (1) Daniel Ofman, De kernkwaliteiten van het enneagram Scriptum, 29,90 7. (6) Lance Armstrong, Door de pijngrens Spectrum, 34,25 8. (-) Eduard Schaepman, E- business: de hype voorbij Samsom, 62,50 9. (-) Jared Diamond, Zwaarden, paarden ziektekiemen Spectrum, 76,00 10. (-) Paul Wilson, Het grote boek van de rust op het werk Archipel, 39,90 De boekentoptien wordt wekelijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van de boekhandels De Vries in Haarlem en Kooyker Ginsberg in Leiden. Expats door Max de Bruijn (Bert Bakker, 31,95). Roman over Nederlanders overzee. Expats - officieel 'expatriates' - zijn jonge mensen die zich voor een paar jaar door hun bedrijf naar het buitenland laten sturen. In deze roman is dat Indonesië met zijn overvolle wereldstad Jakarta, waar 12 miljoen mensen op een kluitje wonen. Het leven van hoofdpersoon John en zijn vrienden lijkt op het eerste oog één groot feest met vorstelijke salarissen en tripjes in het weekend naar de bergen van West-Java of een of ander tropisch eiiand. Maar het broeit in Jakarta, waar het regime zijn langste tijd heeft gehad Wetenschappelijke scheurkalender 2001 door Redactie Natuur Techniek (Natuur Techniek, 29,90). Raymond Queneau verzuchtte ooit dat hij het jammer vond niet te weten hoeveel kippen er nodig zijn om kippensoep te maken van het meer van Genève. Het antwoord is er nu, dankzij de Wetenschappelijke scheurkalender 2001, een uitermate vrolijke verzameling rare en gewone wetenswaardigheden. Met antwoorden op vragen als Hoe noemt een bouwvakker de stelling van Pythagoras, Als we met veel mensen in een kamer zijn, wordt het al snel warm, hoe warm en Wat is het oudste computerspel? En bouillon van het meer van Genève maak je overigens met 30 biljoen kippen, als je uitgaat van 1 kip per drie liter. Het verloren land door Göran Rosenberg (Atlas, 59,90). Een geschiedenis van Israël. In zijn eigen land Zweden werd znn geschiedenis van Israël bekroond met de August Strindberg-prijs voor de beste non-fictietitel. Rosenberg, zoon van Pools-joodse ouders die de holocaust overleefden, werd in 1948 geboren. Nadat zijn vader in 1952 zelfmoord heeft gepleegd, gaan moeder en zoon naar Israël, om na een aantal jaren weer naar Zweden terug te keren. Het boek kan worden gelezen als een 'politieke autobiografie', waarin Rosenberg het ontstaan van het zionisme beschrijft en de successen en teleurstellingen die de verwerkelijking daarvan hebben opgeleverd. Ik kan het niet alleen door Pieter Winsemius (Balans, 29,50). Top- 100 voor managers. Wat hebben liedteksten te melden aan managers? Met dat idee ging oud minister van VROM, Pieter Winsemius, als in een opwelling aan de slag. Het resultaat is een boek vol adviezen met een knipoog aan het moderne management. Zo ziet hij in Mercedes öenzvan Janis Joplin de vraag of de koek niet wat eerlijker verdeeld kan woraen, in Moeder, hoe kan ik je danken van de Zangeres zonder Naam een ode aan het hoofdkantoor en in Ne me quitte pas van Jacques Brei een belangrijk motto voor de personeelsafdeling. Zelfs De Internationale komt aan bod en niet te vergelen Big spender van Shirley Bassey. De Neus door Hans van der Beek (Prometheus, 27,50). Het macabere vak van Harry Jongen. Per 1 september dit jaar is hii met de VUT gegaan, Harry - De Neus - Jongen, de man die voor zijn beroep meer dan 1000 skeletten heeft opgegraven van gesneuvelde soldaten uit de Tweede Wereldoorlog, die de lichamen vond van de Dutroux-slachtoffertjes An en Eefje in België en in voormalig Joegoslavië massagraven ontdekte, gewapend met een prikstok, zijn gezond verstand en zijn zeer speciale neus. Aan Parool-journalist Hans van der Beek vertelt hij in dit boek zijn merkwaardige levensverhaal. Gebrande siena door David Morrell (Luitingh-Sijthoff, 34,90). Chase Malone, ex-helikopterpiloot en ex- militair, heeft zich in een klein dorpje in Mexico teruggetrokken, waar hii nu als gevierd schilder geldt. Wapenhandelaar Derek Bellasar benadert hem om twee portretten van zijn vrouw te schilderen. Als Malone hoort dat de drie eerdere vrouwen van Bellasar allen om het leven kwamen kort nadat ze door bekende kunstenaars waren geportretteerd, neemt hij het op zich om het leven van de vrouw te redden, als het even kan. Passie ontbreekt in nieuwe roman Jeroen Brouwers De zang van de Sirenen was zo mooi dat iedereen erdoor betoverd werd. Maar wie voor de verleiding zwichtte, was meteen reddeloos verloren. Daphne Sibelijn, uit 'Geheime kamers' van Jeroen Brouwers, heeft veel ge meen met deze onweerstaanbare monsters uit de Griek se mythologie. Jelmer van Hoff wordt telkens opnieuw verliefd op haar. De verschrikkelijke gevolgen blijven na bijna vijfhonderd bladzijden niet uit. ROMAN RECENSIE HANS WARREN 'Geheime kamers' door Jeroen Brouwers. Uitgeverij Atlas. Prijs: 49,90. Jeroen Brouwers (60) is een uit gesproken schrijver, die ook uitgesproken reacties oproept. Aan de ene kant is hij een pure autobiograaf, aan de andere kant komt hij over als een on vervalste maniërist. Hij kan zich tot de essentie beperken dan wel in overdaad zwelgen. Deze tegenstrijdigheden moeten de oorzaak zijn van de grillige af wisseling van lof en blaam die zich aftekent in de besprekin gen die ik aan zijn werk wijdde. Nu eens bewonderde ik hem om zijn bevlogenheid, dan weer ergerde ik me aan zijn bombast. Een middenweg leek er nooit te bestaan, het was wit of zwart bij deze auteur. Geheime ka mers, zijn eerste roman sinds tien jaar, laat echter vooral een grijze indruk na. Voor Brouwers spreekt zeker zijn vakman schap. Het werk klopt tot in de details, motieven worden keu rig hernomen, alles wordt net jes ondersteund, niets wordt aan het toeval overgelaten. Maar waar is de drang, de noodzaak, de gekweldheid ge bleven waarmee hij beroemd en berucht werd, waarmee hij je beurtelings inpalmde en af stootte? Het mag dan over heftige ge voelens gaan, ze zijn eerder la coniek dan doorleefd beschre ven. Terwijl nog wel gesugge reerd wordt dat Jelmer van Hoff, het middelpunt van al die emoties, persoonlijk de bladzij den vult. 'Een begenadigd schrijver zal aan mij niet verlo ren gaan', noteert hij op een ge geven moment. Waarmee met een een constructiefout van dit boek wordt blootgelegd. Om de literaire illusie niet te verstoren mag de auteur niet te veel schit teren. Zo beperkt Brouwers uit gerekend de mogelijkheden van zijn sterkste wapen, zijn stijl. De inhoud zorgt evenmin voor de gewenste opwinding. Het drama krijgt door uitver groting en overdrijving karika turale trekken. Overspel, leugen en fraude zijn de bestanddelen van de roman. Van een aantal mensen wordt ons een blik ge gund in de geheime kamers, ge meubileerd met verlangens waar zij hun naasten geen deel genoot van willen maken. Ze bedriegen en worden bedrogen. En tussen droom en daad blijkt weinig verschil te bestaan: een kuise liefde zorgt zelfs voor aanzienlijk grotere problemen dan een erotische affaire. Een verhouding met het uitgangs punt 'alleen maar voor het bed' brengt Jelmer niet uit z'n even wicht. Zijn relatie met Daphne Sibelijn, die zich vooral in fan tasie, correspondentie en tele foongesprekken afspeelt, brengt hem juist volkomen uit balans. Zodra deze beroemde zangeres gaat praten, verliest hij de werkelijkheid uit het oog en laat hij zich gaan. Hij heeft hgar en haar echtge noot Nico jarenlang uit het oog verloren. Na het hernieuwen van het contact herleeft ook zijn liefde voor Daphne. Wan neer het vuur dooft, wakkert ze het direct weer aan. De Sirene van Sterdrecht speelt met zijn gevoelens. Ze geeft Nico niet op, en blijft zonder dat die daarvan weet ook haar omgang met een andere man voortzet ten. Jelmer is eveneens getrouwd, in het leven van Paula is hij evenwel slechts een figurant. Hij mag haar niet meer aanra ken sinds ze een mongoloïde dochter hebben gekregen. Zij negeert het bestaan van het meisje, hij doet zijn best voor haar. Jelmer wordt geacht de buitenechtelijke verhouding van Paula te tolereren, maar zij is zeer argwanend over zijn contacten met Daphne. Contacten die hem verrukken en folteren. 'Mijn leven zag er uit als een auto na een ketting botsing', stelt hij vast nadat hij zijn vrouw en zijn woonboot kwijt is geraakt. Met het leven van zijn rivaal Nico gaat het trouwens nauwelijks beter. Diens wetenschappelijke carri ère strandt na beschuldigingen over het vervalsen van een ar cheologische vondst. Een rod delblad levert een belangrijke bijdrage aan zijn ondergang. Hetzelfde tijdschrift bericht uit bundig over het vermeende overspel van diva Daphne en de mislukte leraar Jelmer. Nu de geheime kamers open zijn ge rukt, is de catastrofe onafwend baar. Maar ondanks de felle kleuren van de passie en de wraak blijft de roman grijs. Is een zeer uitgesproken schrijver uitgepraat? Nieuwe Tacitus-vertaling van Vincent Hunink 4 :M »J 4VÏ44H KLASSIEKEN RECENSIE door Tacitus. Vertaald door Vincent Hu nink. Uitgeverij Athenaeum - Polak Van Gennep. Prijs: 40,-. Alles moet altijd over. Iemand die het idee heeft dat hij de de finitieve biografie geschreven heeft of dat hij het laatste woord over een historische kwestie gesproken heeft, heeft evenzeer ongelijk als de vertaler die denkt dat zijn product zich aan veroudering zal onttrekken. Toen J.W. Meyer een kleine halve eeuw geleden zijn Taci- tus-vertalingen publiceerde, wekten die terecht groot en thousiasme. Wie nu de nieuwe vertaling door Vincent Hunink van twee kleinere geschriften van Tacitus daarnaast legt, moet constateren dat de nieu we vertaling heel wat beter bekt. Maar over weer een halve eeuw zal ook deze vertaling ge dateerd aandoen. Tacitus debuteerde in het jaar 98 met Het Leven van Agri- cola, een lofzang op zijn schoonvader die een belangrij ke rol speelde bij de onderwer ping van Brittannia. Behalve het oprichten van een erezuil voor Agricola heeft Tacitus met deze tekst twee andere oogmer ken. Hij geeft een beschrijving van Brittannia en hij rekent af met het gehate bewind van kei zer Domitianus. Met name dat laatste doet hij op indrukwek kende manier. Onder Domitia nus werd alles wat vitaal was onderdrukt. In dit verband doet Tacitus een psychologisch fraaie observatie, die verldaart waarom men zo vaak lijdzaam bukt onder een dictatuur: 'Zo- als ons lichaam langzaam groeit en snel afsterft, zo kun je talent en cultuur gemakkelijker onderdrukken dan terugroe pen. Want juist dat niets doen krijgt ook iets aangenaams en de eerst zo verfoeide passiviteit is tenslotte gewenst.' In Tacitus' tweede geschrift Germania geeft hij een etnogra fische studie over de Germanen en beschrijft hij de verschillen de stammen. Het zal ons geen plezier doen te vernemen dat de Bataven weliswaar grote moed toegeschreven wordt, maar dat ze - met een speciaal soepel belastingregime - als een soort reservearsenaal voor het Romeinse leger beschouwd worden. Maar de betrouwbaarheid van wat Tacitus noteerde is na tuurlijk zeer kwestieus. Zijn be richten worden fantastischer naarmate hij noordelijker vol ken beschrijft en hij is in zijn oordelen ongeremd partijdig. Als de opstandige Britten opge zweept worden door de toe spraak van hun aanvoerder rea geren zij met 'luid geroep, ge zang en ordeloos rumoer', en stormen overhaaste waaghal zen al naar voren. Als de Ro mein Agricola zijn soldaten toe spreekt, 'ontstaat er een enor me geestdrift', is iedereen be zield en kan men haast niet wachten om de strijd aan te niet om de feitelijke juistheid van zijn verhalen. De werkelijke geschiedenis bestaat niet. We lezen Tacitus omdat hij een groot schrijver is, met een fraaie, bondige maar veelzeg gende stijl en met inzichten in de menselijke natuur die ge makkelijk de eeuwen kunnen trotseren. WILLEM FREDERlj HERMANS IK HEB ALTIJD GELIJi Het werk van W.F. Hermans kreeg in totaal 479 uitvoeringen. In het pas verschenen 'Bibliografisch Univer sum' (De Bezige Bij, 69,90) staan ze allemaal in full color afgebeeld en worden van een korte toelichting voorzien. Voor Hermans-fans is dit prachtig uitgevoerde boek verplichte kost, al maakt het ook pijnlijk dui delijk hoeveel honderden Hermans-uitgaven nog in de privé-verzameling ontbreken. De breder georiënteer de boekliefhebber krijgt een uniek overzicht van vijftig jaar boekontwerpen in Nederland (plus van de landen waar vertalingen van Hermans' werk verschenen). foto's uit besproken boek Eindeloos ijsberen of gegooi met asbakken en proppen papier - welke tafe relen spelen zich af in de werkkamer van de schrijver? Deze rubriek geeft een inkijkje in het schrijfproces. In deel veertien: kinderboekenschrijfster Syl van Duin (1956), die vorige maand debuteerde met 'Hallo aarde, hier maan'Ook schrijft ze wekelijks de column Syl in het tijdschrift Margriet. „Drie keer per jaar mag ik van mijn gezin een weekje weg. In een vakantiehuisje kan ik de hele dag ongestoord schrijven, daar werk ik de basis van mijn boek uit. Aanvankelijk legde ik mezelf een bepaalde druk op. Ik moest en zou zoveel duizend woorden schrijven. Heel ongeduldig kroop ik achter het bureau. Doe ik nu niet meer. Ik heb inmiddels van mezelf aanvaard dat ik niet snel schrijf. Wat dat betreft ben ik weieens jaloers op Carry Slee of Paul van Loon. Hoeveel boeken die niet bijelkaar schrijven - zou ik niet kunnen. Vanwege mijn gezin ben ik thuis vooral aangewe zen op de ochtend. Twee, drie keer per week sta ik heel vroeg op, rond een uur of zes, even dou chen, een kop thee en hup achter de pc. Aan het werk. Op dat moment is je hoofd nog leeg, het huis rustig. Dan schrijf ik het best. Later in de ochtend krijgen de alledaagse beslommeringen de overhand. Als het even niet gaat, vraag je je af of je tijd niet beter aan stofzuigen kunt besteden. Mijn eerste boek schreef ik over mijn meervoudig gehandicapte dochter. Ik vond dat haar verhaal, haar belevenissen nog ontbraken in de kinderlite ratuur. Tegelijkertijd was het voor mij een soort therapie, ik schreef het in één keer achter elkaar op. Maar geen van de kinderboekuitgeverijen zag er brood in. Was het niet eerder iets voor volwas senen, vroegen ze zich af. Inmiddels kan ik daar wel inkomen. Ik was er toen nog niet klaar voor. Vlak voordat ik in slaap val krijg ik vaak de mooi ste invallen. Een eerste zin, een idee voor een ver haal. Ik begin mijn verhalen met het uitwerken van een karakter. In mijn debuut is dat het jonge tje Maan. Hij heeft geen vader, wel een oom van wie hij hoopt dat het zijn vader wordt. Misschien om het gemis van een vader te compenseren ont wikkelt hij een geweldige passie voor ruimtevaart en morse. Daarmee creëert hij voor zichzelf een heel eigen wereld. Als ik schrijf weet ik waar het verhaal zo ongeveer naartoe moet. Maar ik kon in dit geval kiezen tus sen een slecht en een goed einde. In de filmwe reld bestaat de laatste tijd een trend om het slot betrekkelijk open te laten. De kijker moet zelf z'n conclusies trekken. Vond ik voor een kinderboek een beetje flauw. Het is uiteindelijk toch de posi tieve variant geworden, leuker voor het kind. Wolf eet kip op, daar kun je toch bij een kind van tien jaar het boek niet mee laten eindigen? Ik word geen Jeroen Brouwers of Louis-Paul Boon, dat staat vast. Zij schrijven literatuur, heb ben iets toe te voegen aan aan het raadsel van de wereld. En dan is hun stijlvan schrijven mis schien nog wel belangrijker dan de inhoud. Of ik dat ooit hoop te bereiken? Nee hoor, ik wi! ge woon kinderboeken schrijven. Dit overzie ik, doe ik graag. Het is minder gecompliceerd. En toch kennen kinderen van rond de tien al alle emoties: angst, woede, verliefdheden. Kan ik toch het hele leven in mijn boeken kwijt." AUTOBIOGRAFIE RECENSIE HANS JACOBS 'Gespiegeld in de tijd, de nagelaten auto biografie' door Willem Drees (bezorgd door J. Marijke Drees, Willem B. Drees en Evert Schoorl). Uitgeverij Balans Prijs 45,00 'Anders dan in de natuurweten schappen lijkt het in het parle ment toegestaan om regelmatig opnieuw het wiel uit te vinden - bij voorkeur beginnend met niet-ronde varianten'. Het op geheven vingertje van Willem Drees junior (1922-1998), oud minister en oud-voorman van de al lang weer ter ziele gegane politieke groepering DS'70, overheerst in zijn vorige week postuum uitgebrachte autobio grafie. Drees weet en ziet het beter en eerder dan anderen, en dat moet nog maar eens op schrift worden gesteld. Het resultaat is een lange mo noloog, waarin slechts in de hoofdstukken over zijn optre den op het politieke toneel aan het begin van de jaren zeventig ruimte is voor enige humor. Drees geeft een compleet over zicht van zijn leven, maar laat iedere inleefbare emotie en elk persoonlijk detail weg. Als stu dent in oorlogstijd raakt hij be trokken bij het verzet tegen de Duitse bezetter. Hij speelt een rol bij het vervalsen, versprei den, en verkrijgen van distribu tiekaarten, staat dicht bij lei dende figuren uit het verzet en zit bepaald niet stil in de bezet tingsjaren. Maar in het boek wordt op geen enkele manier reliëf gegeven aan die toch spannende en vormende tijd. Geen observaties over de Duit sers, geen gevoelens na execu ties van vrienden en bekenden, niks over de spanning in de ei gen familie, met een vooraan staande vader onder observatie van de Duitsers. Het typeert Willem Drees wellicht - een koele cijferaar, die zijn bestemming vindt in baantjes bij het IMF, het Cen traal Plan Bureau en als thesau rier-generaal op het ministerie van Financiën. Bij toeval komt hij in de politiek terecht. Al is dat laatste voor een zoon van een voormalige premier en boegbeeld van de naooorlogse samenleving misschien minder toevallig dan do zelf omschreven. Dissidi uit de PvdA, die de ra koers van hun partij veraj wen, vragen hem in 197( lijst aan te voeren. „U vooral geïnteresseerd ii verbreiden van onze vii ruimtelijke ordening, y en milieu", schrijft Dret met DS'70 bij de eerstvo! verkiezingen in 1971 mei liefst acht zetels in de komt. De partij schuift meteei naar de regering, maar de tie met de christen-denr sche partijen KVP, AR et (tegenwoordig al twintij samen als CDA) houdt nj; stand. Over de dekking korten bij de spoorwegen het korten op de uitgave: wegen) viel met Drees i soebatten, hetgeen de j partners onder aanvoerii premier Biesheuvel wel uitkwam. Exit DS'70 in li in 1977 verlaat Drees dej weer. De partij is zo go verdwenen en heeft de zinnige voorman al aanc gezet. Drees gaat werken Rekenkamer. Hij demonstreert di aantal van de huidige men op zijn oude werl bepaald niet nieuw zijn en parkeerruimte zijn steeds een discussiepui nister Netelenbos (y heeft pas deze week de li van Drees c.s., het terugó van verkeer losgelaten. I teit is niet langer vies juist 'fun'. Drees vondo tegen dat de wegge moet betalen, ook voori keerplaats voor zijn de klachten over het vlieg waren er ook al in 1971. De politieke hoofdsi hoe beperkt en kort ook, epiloog, waarin Drees ware over zijn graf nog zigingen geeft aan de I beleidsmakers over zal WAO en ruimtelijke oi zijn boeiend, omdat hie beetje passie en bevloj doorklinken. De koele naar toont dan toch 5 bloed in de aderen te gehad. NOVELLE RECENSIE WIM VOGEL 'Modelvliegen' door Marcel Möring. Uit geverij Meulenhoff. Prijs: 27,50 Uit het niets kwam hij zo maar op een ochtend op, de eerste zin van Modelvliegen. De grote roman waaraan Marcel Möring werkt, bleef een jaar liggen: kennelijk moest er eerst wat an ders worden geschreven. Spijt hoeft Möring daarover niet te hebben want zijn nieuwe no velle is een fijne vertelling ge worden vol melancholie, sug gestie en nauwelijks uitgespro ken familiale spanningen. Uit gever Meulenhoff heeft de kwa liteit van de novelle goed aan gevoeld en er een prachtig boekje van gemaakt. Als je de stofomslag eraf doet en open slaat, ontvouwt zich een com plete bouwplaat van een Spitfi re. 'Toen hij zijn oude baan in een opwelling van plotselinge trots had opgezegd en nog geen nieuwe had, besloot mijn vader modelvliegtuigen te bouwen.' Dat is die eerste zin, die zo maar opkwam en meteen de toon zet. Aan het woord is Da vid, de veertigjarige-zoon van Philip en Julia. Die vertelsitua tie wijzigt zich niet waardoor je moet gissen naar de beweegre denen en motieven van zijn ou ders. De vader vluchtte in de meidagen van '40 met een zweefvliegtuigje naar Engeland. Hoe juist dat was, bleek na de oorlog toen duidelijk werd dat zijn joodse ouders waren ver moord. Jarenlang verdient hij de kost als piloot van sproei- vliegtuigjes tot hij bijna veron gelukt en meer dood dan le vend in het ziekenhuis wordt opgenomen waar Julia ver pleegster is. Hij is voor haar een uit de he mel gevallen engel, zij voor hem een formidabele vrouw, 'vrij en onafhankelijk en heel wel in staat haar eigen leven te leiden.' Geraffineerd slaagt Mö ring erin de groeiende tragiek in hun verhouding door kleine de tails te suggereren. Philip die er steeds minder toekomt zijn le ven inhoud te geven en dat fei telijk overlaat aan de twaalf) ari- ge David. Een eigengereid knaapje: nu al een prima kok die een haas kan braden, een Haut Brion kan waarderen en de Anabasis van Xenophon als zijn lievelingsboek noemt op school. Het is ook David die het idee oppert om modelvliegtui gen te gaan bouwen. Het levert niet alleen wat extra geld op, het creëert ook een ogenschijn lijke paradijselijke vrede moeder en David gedrii de tafel en maar knipj plakken. 'We leefden in waar alles rustig, vriendelijk was.' Totdat knapt natuurlijk en het huwelijk tussen Icarus rence Nightingale net lijkt te zijn als het eindel knippen van modelvlie is. Wat er precies gebeu onduidelijk. Wat bedoe der als ze opmerkt dat een eind komt? Waaron de lucht in en stewarde den? Welke dubbelrol Philips oorlogsvriend Coe? Duidelijk is wel di van Icarus Philip heel w afging dan die van gel en dat hij er maar slaagt zichzelf als het nieuwe vleugels te voon nieuwe Icarus wordt D uiteindelijk: als vliegei voor én als verteller van jes aan allochtone kinde Veel komt in deze subtiel samen: oorlogsti huwelijksgeluk, de fata vergrijzing daarvan, va moedens van het kind inzicht dat het terugvin het verloren paradijs met Icarus' streven en je functioneren in je ei geving van doen heeft slissende derde hoofi daarenboven gesit perfect decor: een vei zomer, het ouderlijk Julia in de duinen me de vergeten bunkers di als andere trauma's, K steeds gewoon zijn. M gen is zo'n boekje dat verhaal, taal en stemi herlezen alleen maar wint. Een beter compi moeilijk denkbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 22