Cultuur Kunst 'Muziek is een veeleisende minnares' Vrolijke gekte blijft uit in Prikkels' Wintervertelling Kunstdebat in Alphen Kerken in verzet tegen Bloeiende Maagden t Vroomen geeft bestaande beelden nieuwe functie 'Oorlogsschilderij' Berg terug naar erfgenamen Tweede druk Beatles-boek RDAG 21 OKTOBER 2000 loglandse kerk onder de hamer ;rdam Een blik op de Hooglandse Kerk in Leiden door de van de 19e eeuwse schilder Bartholomeus Johannes van i.De Nederlander maakte het schilderij met olieverf en on- kende het in 1857. Het doek komt 24 oktober onder de ha- jij veilinghuis Christies in Amsterdam. De verwachting is et schilderij tussen de 50.000 en 70.000 gulden op gaat FOTO PUBLICITEITSFOTO dcapsule de Wassenaarse grond in naar* De toekomstvisies van Wassenaarders gaan op 4 mber de grond in. Burgemeester Van den Muijsenberg be- tdan in de achtertuin van het gemeentehuis een sculptuur tijdcapsule) met daarin de persoonlijke gedachten die enaarders hebben over het thema 'grenzen'. De begrafenis lerdeel van het kunstproject Holland Border Walk 2000. instenaars Joseph Scorselo en Fenna Swart liepen de afge- i maanden langs 109 gemeenten. In tien gemeenten sten ze een sculptuur. Vervolgens konden de inwoners, net lin Wassenaar, hun persoonlijke gedachten over 'grenzen' e aarde toevertrouwen. De persoonlijke berichten worden tien jaar weer opgegraven en tentoongesteld. De 'teraarde- lling' in Wassenaar begint om 15.00 uur. f literaire postzegels h RDAM* PTT Post geeft volgend jaar maart bij het begin van tekenweek vijf postzegels uit met literaire citaten. De selec- n de citaten uit de Nederlandse literatuur wordt pas bij hijning bekend gemaakt. Het gaat om stukjes uit boeken orspronkelijk in het Nederlands of Vlaams verschenen zijn, het paspoort van de auteurs doet er niet toe. Er zijn frag- en gekozen die slaan op het thema 'Tussen twee culturen', fel de Stichting Collectieve Propaganda van het Neder- e Boek (CPNB) de grootste geheimzinnigheid betracht le keuze van citaten en auteurs, valt te denken aan schrij- lie zich bezighielden met onder meeCNederlands-Indië. erus en Multatuli waren zulke auteurs. Volgens een Jvoerder van de CPNB valt het nog reuze mee wat er aan n op een postzegel past. „Als je maar de juiste typografie dan is het nog heel goed leesbaar." Tegelijk met de cita- egels verschijnen er vijf zegels met hetzelfde thema met fo- an Nederlandse fotografen. e nieuwe titels van jarige Wolkers idam De uitgeverijen De Bezige Bij en Meulenhoff vieren ite verjaardag van Jan Wolkers volgende week onder meer e presentatie van drie nieuwe titels van de jarige. Dat ge- tijdens een feestavond in het Werktheater woensdag- i, een dag voor Wolkers' verjaardag. Het gaat om de essay- :1 Jaargetijden (met tekeningen van Tom en Bob Wolkers), iaybundel Wolkers in Wolkersdorf en een herziene en uit- ide editie van Tijd bestaat niet. Remco Campert houdt de ferken ten doop. alphen aan den run Een centrum in een stad zonder cen trum. Nachtelijk vertier in een slaap stad. Op zaterdag 28 oktober schudden kunstenaars Karen Lancel en Hermen Maat Alphenaren wakker. Vanuit het brugwachtershuisje op de Alphense brug aan de Pieter Doelmanstraat ma ken zij op zaterdag 28 oktober vanaf 14.00 uur live-televisie tot in de kleine uurtjes. Tijdens de twaalf uur durende uitzen ding op het Casema Informatie kanaal mogen Alphenaren in de studio langs komen om hun verhaal te vertellen. Het thema is 'de nacht' en één vraag staat centraal: waar zou je je bed neerzetten om te slapen in de openbare ruimten in Alphen aan den Rijn? De kunstenaars wülen vast een discussie beginnen over de inrichting van het nog te bouwen Al phens stadshart. Het kunstproject, met de titel 'tvCentraal', is onderdeel van het project Kunstestafette dat eerder onder meer Leiden en Gouda aandeed. De provincie Zuid-Holland wil hiermee kunst onder de aandacht brengen van bewoners van de middelgrote steden in de provincie. Bij het kunstproject komt ook een in formatiekrant uit. De krant is onder meer verkrijgbaar bij de VW, de biblio theken en bij het gemeentelijk informa tiecentrum in Alphen. Het kunstproject is op 15 november onderwerp van een debat van de gemeente over de relatie tussen kunst en het Alphense stadshart. HENDRIK-IDO-AMBACHT' De geplande theatervoorstelling 'Vergeef ze, ze weten niet wat ze doen' van de Bloeiende Maagden heeft tot commotie geleid in Hen- drik-Ido-Ambacht. Twee kerkenra den vinden dat de voorstelling kwet send is en dat er een 'onterecht en ongepast' gebruik wordt gemaakt van bijbelteksten. De voorstelling is te zien in het Ambachtse cultureel centrum Cascade. „De titel van de voorstelling lijkt wel erg letterlijk op de woorden die de Heere Jezus sprak tijdens zijn kruisiging op Golgotha", zegt secre taris J. Visser van de oud-gerefor meerde gemeente. Visser vindt het 'een teken aan de wand' en dat het met de voorstellingen in Cascade 'de spuigaten uitloopt'. „Dit is spottend en bijna grievend voor ons." Cascade-manager N. Baars werd onlangs opgeschrikt door enkele 'iets mindere genuanceerdere telefoon tjes'. „We zouden met z'n allen in de hel belanden en het zou afgelopen zijn met Cascade. In een aantal brie ven kregen we vervolgens vriendelijk het verzoek de voorstelling te annu leren." Baars zegt dat de voorstelling niet kwetsend is. „De dames krijgen ze ven levens en zoeken daarin naar verlossing. Dat schijnt aanstoot te geven." De manager vindt het vreemd dat er door de kerken niet eerder is gereageerd, bijvoorbeeld toen in mei huis-aan-huis een pro grammaboekje is verspreid. „Boven dien hangen er al weken posters in Cascade." Secretaris Visser wist tot voor kort niks van de voorstelling af. „Dat boekje heb ik niet gezien. Ik kom ook nooit in Cascade, ook niet in de bi bliotheek." Hij ziet in deze voorstel ling wel aanleiding om het theater in het plaatselijke cultureel centrum de komende tijd extra kritisch te volgen. „Ik had nooit verwacht dat een thea ter in Ambacht zich op deze wijze zou profileren." Piet Veerman, Hans Bouwens en Anny Schilder zingen duet uit Parelvissers met z'n drieën Samen met Anny Schilder verzorgen ze door het land Het Volendams Concert. Piet Veerman en Hans Bouwens alias George Ba ker. „Wij zijn de enige ar tiesten die het duet uit de Parelvissers met z'n drieën zingen." volenpam ton ouwehand Het toeristenseizoen is voorbij in Volendam. Geen busladin gen buitenlanders meer die in colonnes over de dijk slenteren. Het is rustig in de Volendam- mer haven als de twee mannen behendig op een dobberende botter ldauteren. Ze poseren alsof het hun dagelijks werk is. Geroutineerd laten ze het haar naar achteren waaien. Twee 55- plussers die voor de Nederland se popmuziek van doorslagge vende betekenis waren. Ten minste een jaar of twintig, der tig terug. Allebei goed voor een slordige dertig gouden platen. De in Hoorn geboren Hans Bouwens alias George Baker die met 'Una Paloma Blanca', 'Fly Away Little Paraguay' en niet te vergeten 'Little Green Bag' pop geschiedenis schreef. En Piet Veerman, Volendammer tot diep in de poriën. Een jaar of twintig lang zanger van de Cats, die na het uiteenvallen van de groep tal van succesvolle solo platen de top veertig binnen- zong. Wat waren de Volendammers trots toen de Cats ineens be roemd waren, herinnert Piet Veerman zich. „Toen we de eerste keer op de radio waren, lag het hele bedrijfsleven van Volendam stil. Iedereen wilde het-horen, ze waren hartstikke trots." En toen hij nog met de ande re Cats in de bouw werkte en in de weekeinden in het land speelde, gaf de werkgever zijn beroemd wordende dorpsgeno ten met een joviaal gebaar alle vijf vrij op maandag. Het was zijn idee om George Baker bij het gesprek aanwezig Hans Bouwens: „Het lijkt me vreselijk de rest van mijn leven over het water te gaan staren." te laten zijn. Want Veerman zelf had niet genoeg te melden, was hij bang. Waar moest-ie het over hebben? Zijn laatste cd da teert van een jaar of vijf, zes ge leden. Er zijn geen plannen voor een nieuwe plaat. Hij heeft geen contract en maakt zich niet druk om er eentje te krijgen ook. „Eerst maar eens rustig af wachten hoe de muziekwereld zich in dit internettijdperk staande houdt. Kijken hoe het zich ontwikkelt." Laat Piet maar genieten van een pilsje op z'n tijd en van zijn vier kleinkinderen. Hij treedt nog regelmatig op. Niet meer in discotheken. Maar op bedrijfs feesten, in theaters. Hij laat zich door z'n chauffeur naar de zaal rijden. En daar treft hij zijn ge luidstechnicus uit Den Bosch met de installatie en de op mi- nidisc vastgelegde begeleidin gen. Veerman is een vriendelijke Volendammer, doet niet moei lijk. Al kan hij zich opwinden over de onkunde van de minis ter van landbouw die denkt dat het weer goed komt met de vis stand in het IJsselmeer als de palingvissers zich beperken in hun vangst. „Hij weet niets van die enorme kolonies aalschol vers die er zitten. Die vogels hebben elk per dag twee palin gen nodig. Daar zouden ze wat aan moeten doen." De mens heeft twee zekerhe den, aldus Veerman. „Je gaat dood en je betaalt belasting." Maar zelf heeft hij er nog een tje. „Ik zal in Volendam begra ven worden. Of, misschien laat ik mijn as wel over het IJssel meer strooien." Het is snel duidelijk waarom Piet Veerman zo graag wilde dat de stevig sigaren rokende Hans Bouwens ook aanschuift in het Volendamse etablisse ment. George Baker (Bouwens haalde die naam indertijd uit een detective-boekje) is name lijk een man van de wereld. Zit nog dagelijks in zijn studio. Maakt nog liedjes bij de vleet. Over een week of vier komt zijn nieuwe cd uit: 'Flashback'. „Muziek is een veeleisende minnares", filosofeert Baker terwijl hij een flinke trek van zijn sigaar neemt. Hij zou best van z'n royalty's kunnen leven, maar daar gaat het niet om in het leven. „Het lijkt me vreselijk om de rest van mijn leven over FOTO HANS VAN WEEL het water te gaan staren. Niks voor mij. Ik wil gewoon muziek maken. Het mooiste wat er is. Talent kun je niet kopen. En als je het hebt, moet je er wat mee doen. Bovendien, er staan twin tigduizend jonge honden te hij gen om onze plek over te ne men. Als je het vuur nog hebt en de power, waarom zou je het niet doen? Wij hebben een voorbeeldfunctie, qua instelling en muzikaliteit. De kids van nu moeten we laten zien hoe het echt moet. Want het is gewoon een vak. Als je zanger bent, dan moet je in de eerste plaats kun nen zingen. Het gaat er niet om dat je er leuk uit ziet. Je moet kunnen zingen. En die kunst dreigt te verdwijnen." Tom Jones is een van Bou wens jeugdhelden. En uitgere kend die wereldberoemde Brit zette onlangs het George Baker liedje 'Little Green Bag' op cd. „Hij was altijd een van mijn idolen. Als zo iemand een liedje van je opneemt geeft dat een enorme voldoening. Dan heb je het gevoel dat de cirkel rond is." Piet Veerman, trots op z'n Noord-Hollandse muziekbroe- der, brengt de tekst van dat liedje nog even in herinnering. Mooi verhaal vindt hij, dat Hans Bouwens een tekst schreef waar hij zelf niets van begreep. Bouwens: „Dat was in 1969. De tijd van de vage tek sten. Je had 'Lucy In The Sky With Diamonds'. Niemand wist waar dat over ging. Little Green Bag is ontstaan op een loopje dat de bassist speelde. De rest ontstond zingend in de studio. De tekst rijmde, het lag lekker. Dan maakt het verder toch geen bal uit waar het over gaat?' Bouwens ziet parallellen met andere takken van kunst. Ab stracte schilderijen, poëzie waarvan de dichter weet dat het kant noch wal raakt. „De invul ling van iets abstracts komt al tijd achteraf. Dan valt alles wel op z'n plek." Piet Veerman houdt er duide lijk andere standpunten op na. „Ik heb dat nooit gehad, een liedje dat er zo maar uitrolde. Ik kon hele dagen puzzelen op een zin. Als we een feestje had den dan zaten de anderen aan het bier en dan zat ik met een gitaartje en een kladblok in een hoek. Elke vijf minuten die ik vrij had was ik met liedjes be zig." Veerman kon weken knutse len, peuteren en boetseren aan een liedje, terwijl Hans Bou wens de een na de ander uit z'n mouw lijkt te schudden: „Ik had een blokfluit gekocht en het eerste wat ik er op kon spe len werd het intro van 'Una Paloma Blanca'." Voor Veerman staat de inspi ratie inmiddels op een laag pit je. Heilig vuur manifesteert zich nog als waakvlam. Misschien, zo denkt hij, komt hij nog eens met een cd vol met liedjes over de zee. „Dat zou misschien leuk zijn." ldende kunst recensie luim coen polack romen 'Collages' Galerie Zóne, Xtlfct 17b Openingstijden: wo t/m 12.00 tot 18.00 uur, do van 2100 uur, za van 10 tot 17.00 van 13 00 tot 17.00 uur. Te 9 oktober. «■■eerste gezicht meen je te zien, vulkaanuitbar- en mysterieus ogende nlandschappen. Maar kt enige figuratieve be te hebben in het werk nstenaar Pim de Vroo- nds 1969 werkt hij aan t divers oeuvre van col- atO le kleuren variëren van Jut Hoorn tot schreeuwend |en for van sereen tot fees- Na verschillende ten- ingen in Leiden, waar- inti en overzicht in De Ban- OClfel in 1986, is het werk Vroomen nu te zien in [fldse galerie voor toege- :enlunst. ine toont De Vroomen ie collages en zes olie- lderijen. De collages lij- O ails van een mysterieus L|| jeheel waarvan de aard midden wordt gelaten, 'ot gemak geeft de kun- bestaande en vaak nog 'are beelden een geheel functie. Het materiaal elementen in zijn werk afkomstig uit glossy tijd- n, advertenties voor life- o verzorgingsproducten wieerd met elementen terpronden uit bijvoor- L 'Berustende vis' van Pim de Vroomen. beeld National Geographic of popul air-wetenschappelijke tijdschriften. Deze beelden worden door De Vroomen zorgvuldig en vak kundig bewerkt door ze te ver groten, te kopiëren op een sim pele zwart-witkopieermachine of bijvoorbeeld door een ver rassende uitsnede te maken. Het oorspronkelijke beeld wordt zo .verminkt tot een nieuw, bruikbaar element. Door herkenbare beelden als een glas wijn of een sjieke mas cararoller te veranderen en in een vreemde context te plaat sen, lijkt de kunstenaar de aan dacht te willen vestigen op de pure vorm en kleur van zijn materiaal. Dat blijkt ook uit een aantal collages waarin De Vroo men speelt met structuren, pa tronen, en opgeblazen drukras- ters: de herkenbaarheid van de bron is ondergeschikt aan de kleur en het effect van het re sultaat. Zelfc de vis lijkt gekozen COLLAGE PIM DE VROOMEN om de glans op de schubben. De zes kleine schilderijen op houtpanelen zijn bedoeld als kleurenstudie, geïnspireerd op het landschap en de kleuren van het Waddengebied. Het re sultaat is een zestal in abstrac tie variërende werken die de basis van het collagewerk laten zien: het experimenteren met kleurvlakken onderstreept dat de denkwijze van De Vroomen ook goed te vertalen is naar ge schilderd werk. otterloo anp Het Kröller-Müller Museum in Otterlo heeft een schilderij van de joodse kunstenares El- se Berg teruggegeven aan de nabestaanden. Het Neder lands Beheersinstituut gaf het kunstwerk, Liggend Naakt, in 1946 aan het museum. Berg had het schilderij voor het uitbreken van de oorlog in 1939 ingestuurd voor een ten toonstelling van de Internatio nal Council of Women in het Riverside Drive Museum in New York. De kunstenares en haar echtgenoot Mommie Schwartz werden op 16 no vember 1942 in Auschwitz vermoord. Omdat geen erfge namen bekend waren, werd het schilderij in '46 op advies van de directeuren van het Rijksmuseum en het centraal Museum in Utrecht door het instituut aan het Kröller-Mül ler overgedragen. Alle musea in Nederland begonnen in 1999 een onder zoek in hun collectie naar kunst die zij in en rond de Tweede Wereldoorlog hadden verworven en waarvan de her komst mogelijk discutabel was. Een onderzoeker van de Commissie Museale Verwer vingen 1940-1948 ontdekte vorig jaar in het archief van het Nederlands Beheersinsti tuut een document uit 1952 met namen van nabestaanden van Berg en Schwarz. Na een zoektocht werden uiteindelijk negen erfgenamen gevonden aan wie het kunst werk onlangs is overgedragen. Zij laten het schilderij volgens Kröller-Müller op 6 december veilen bij Sotheby's in Amster dam omdat zij het weer 'aan de openbaarheid' willen prijs geven. muziek recensie amsterdam anp Uitgeverij Nijgh Van Ditmar gaat een tweede druk uitbrengen van de Nederlandstalige Beatles Anthology. De eerste druk van 20.000 exemplaren heeft de weg naar de boekhandels gevonden. De autobiografie van de Beatles werd op 5 oktober op de hele we reld in omloop gebracht. De uitgave van de tweede Nederlandse druk wordt op 27 oktober gevierd met een Beatles-avond in Para- diso in Amsterdam. Daar is dan een eenmalig optreden van de 'tri bute band' The Bootleg Beatles. Platenmaatschappij EMI Music zal die avond ook een nieuwe Beatles-cd aankondigen. susanne lammers Première Een Wintervertelling naar Wil liam Shakespeare door Toneelgroep Prikkels Regie Helene Kok. Gezien 20/10, Studio Ins Blau, Haagweg 4, Lei den Nog te zien: 21/10 en 29/10 (mati nee), aldaar. Prikkels heten ze, en hun der de productie is de bewerking die Hugo Claus van Shakespe- ares 'A winter's tale' maakte. Deze Wintervertelling is een bizar, uitzinnig sprookje. Een hyperonwaarschijnlijk plot, waarin de verwikkelingen over elkaar tuimelen, de draden als in een onontwarbaar kluwen door elkaar schieten en de af loop met veel kunst- en vlieg werk toch nog gelukkig is. Over jaloezie gaat het, moord en doodslag, vondelingen die koningskinderen blijken, ver boden liefde, oplichters en do den die toch nog in leven zijn. Zo'n stuk schreeuwt, wil het verteerbaar blijven, om vaart en humor. Claus camoufleer de de onzinnige handeling met zijn fraaie taal en laat die handeling bovendien een stukje opschuiven naar het kluchtige. De aankleding van de voorstelling gaat daar ook een heel eind in mee, maar het spel - en vooral de taalbeheer sing - blijft daar hopeloos bij achter. In het begin spelen pre mière-zenuwen de acteurs be hoorlijk parten, maar ook als het stuk eenmaal loopt, blijkt dat er maar weinigen opge wassen zijn tegen de zware ei sen die dit luchtige stuk stelt. De flamboyante woorden vloed, het goochelen met woorden, het jongleren met de zinnen; het gaat eigenlijk al leen Maarten Mous als de op lichter Autolycus en Wim Ploeg als koning Leontes ge makkelijk af. Veel clausen wor den met de moed der wan hoop naar buiten geperst, struikelen naar het einde om in een diepe put te vallen. Wat een elegant steekspel met woorden had moeten zijn, wordt een veel te ernstig geno men melodrama, waar het happy end als een vlag op een modderschuit bij afsteekt. Shakespeares vrolijke gekte is in elk geval onzichtbaar. Het lijkt erop dat de regisseuse de groep niet duidelijk heeft kun nen maken dat je vooral voor je plezier toneel kunt spelen. En dan is het moeilijk om als kijker van zo'n Wintervertel ling warm te worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21