'Ik wil met mijn rug tegen de muur' W Gesprek van de Dag Uitgewoonde Alpen Penvrienden Nomadenvoedsel wordt maaltijd van allee goerderti OKTOBER 2000 Sommvntaar 'Op de vlucht voor de Po', kopte de Italiaanse krant La Re- pubblica deze week boven een verhaal over de overstro mingsramp die het noorden van het land heeft getroffen. De directe aanleiding voor het gedwongen vertrek van tienduizenden mensen was inderdaad het alarmerend ho ge waterpeil in de rivier, maar in feite waren de evacuees op de vlucht voor de gevolgen van langdurig misbruik vein de Alpenregio. Overbewoning, erosie, kaalslag voor win tersport, industrialisering en de massale verkeersstromen door de gevoelige regio maken dat een slechte herfst een ramp van formaat kan worden. Een grotendeels door de bewoners zelf gemaakte ramp, al wordt door velen ook met een beschuldigende vinger naar klimaatsveranderingen gewezen. Het water gedraagt zich niet anders dan anders: eenmaal de Alpen uit zoekt het als altijd het 'putje', in dit geval de laag gelegen Po-vlakte. Omdat de verstikte bergen almaar minder water kunnen opnemen, wordt de plas die uiteindelijk via het laagland naar de Middellandse Zee moet worden afgevoerd groter en groter. De laatste jaren heeft zich dat al geuit in fikse overstro mingen aan de Noord-Toscaanse kust, maar nu is dan het economische hart van het land in het welvarende noor den zwaar getroffen. Konden de noorderlingen bij verge lijkbare rampen in het arme zuiden de schuld nog geven aan maffia en corruptie, nu blijkt dat niemand immuun is voor de gevolgen van ongebreidelde en ongecontroleerde groei in een ecologisch kwetsbare regio. Het moet tot na denken stemmen dat zelfs het steenrijke buurland Zwit serland, vanouds bekend vanwege degelijkheid en regel zucht, deze week te kampen kreeg met de gevolgen van het 'uitwonen' van de Alpen. In Italië wordt nu de rekening opgemaakt. Naar schatting drie miljard gulden is er alleen al nodig om de acute scha de te herstellen, terwijl het volgens deskundigen de ko mende decennia slechts 30 miljoen gulden per jaar hoeft te kosten om de ergste gevolgen van het wanbeheer in de Alpen teniet te doen. Voor de prijs van één ramp kan dus een eeuw lang aan écht herstel worden gewerkt. De rege ringen van de Alpenlanden zijn het aan de nabestaanden van de 32 doden verplicht om daar nu werk van te gaan maken. f i'/ci isii' Pure voetbalpoëzie Johan Cruijff heeft, behalve met zijn benen, ook met zijn mond naam gemaakt. Kan onnavolgbaar praten over voet bal. Zodat al luisterend steeds de gedachte je bekruipt: wat bedoelt 'ie nou? Cruijffen zijn taal: er zijn doctoraalscrip ties over geschreven. Maar waar blijft het onderzoek naar het taalgebruik van Tom Egbers? Of dat van Hans Kraaij sr? Het was pure voetbalpoëzie wat de heren gisteren in Studio Sport lieten horen, in de voorbeschouwing van Manchester United-PSV. En commentator Frank Snoeks mocht er ook wezen. Frank zat op Old Trafford. Frank wond zich vooral op over het gras. „Het is ongelofelijk. Zaterdag was hier nog een rugbyivedstrijd. Echt, de plaggen vlogen in het rond. Maar de Britten hebben het gekoesterd. 'Gepampered', zoals ze dat hier noemen. En nu? Kijk! Het ligt erbij als een biljart laken!" Tom vertelt dat Björn van der Doelen vanavond speelt bij PSV. „Hij heeft geen basisplaats, maar in de moeilijke mo menten, dan moet hij er wél staan", zegt Tom. We zien ver traagde beelden van de blonde held. Van der Doelen is een speler met specifieke kwaliteiten", zegt Tom. De speler in kwestie bevestigt dat. „Ja, hij kan heel goed een bal afpak ken. ,,De opstelling van PSV, dat is er één waarvan je zegt: de nul houden hè! De nul houden zegt Tom. Hans begrijpt dat wel. „Manchester United is vanavond op oorlogssterk te." Zou PSV vanavond een kansje hebben, vragen de heren zich af. Misschien wel, zegt Hans. „Maar laten we de goden niet verzoeken.Nee, zegt Tom: „Laten we hopen dat dat niet gebeurt. Hans heeft nog een tip voor de Eindhovenaren. „Ze moeten er vanaf. Ze moeten van de goal af. Tom knikt. Hij is doorzijn vragen heen. En het wil maar geen kwart voor negen worden. 't Is wel een wedstrijd hè", zegt Tom. „Nou", zegt Hans, „je kijkt naar de tribune, je kijkt naar het veld en je denkt: fijn is dat zeg: nu voetballer te zijn!" En dan begint de wedstrijd. Al na acht minuten is het 1-0. „PSVmoet zich recupereren", zegt Frank. „Moet voorzich tig opereren ook. Het credo voor PSV is: op de been blijven. Maar hij voorziet dat het heel moeilijk wordt. 't Is een echt Engelse wedstijd en Manchester United is daarvoor het bes te geoutilleerd. Had PSV dat maar geweten. Dan hadden de Eindhovena ren zich de reis kunnen besparen. Echte penvrienden zou je het echtpaar Lydia en Jan Oosterman uit het Gelderse Loenen kunnen noe men. Het paar verzamelde al zo'n 50.000 balpennen. En deze week kwam tv-presentator Henny Huisman nog eens voorrijden met een vrachtwagen met 100.000 pennen. Sindsdien is de garage van de 'Oostermannen' beplakt met pennen en zijn er nog duizenden over om andere leuke dingen mee te doen. In de Surpriseshow op 28 oktober is het resul taat te zien. foto gpd cees baars Snacks worden kwalitatief steeds beter. Niet alleen smaak, maar ook inhoud verbeteren het aanzien van de snack, zegt voedseltrendwatcher Anneke Ammerlaan uit Weesp. En alsof dat nog niet alles is, wordt de snack ook steeds makkelijker eetbaar: allemaal bedoeld om de mens meer keuzemogelijk heden te geven: eet ik aan tafel of onderweg. In Amerika en Italië bestaan ze al: pizza's, hotdogs en cordon blues op een stokje. Lekker makkelijk voor onderweg. Eén hand aan het stuur en één hand aan het eten. Zo bestaat er in Amerika ook gedroogd vlees in de vorm van een lange staaf en zijn er yoghurtstrips te koop onder de naam go-gurt. „We gaan van lean-cuisine naar clean-cuisine", zegt Ammer laan. „Eerst moest al het eten light zijn, maar nu komt de na druk te liggen op schoon eten." De grote verscheidenheid aan nomadenvoedsel, zoals clean cuisine ook wel wordt ge noemd, ontstaat ook steeds meer in Nederland. De laatste trend is volgens haar de soep uit speciale soepshops, maar ook sushi, shakes en wraps schaart zij onder kwalitatief goed nomadenvoedsel. „Men sen krijgen steeds meer keuze momenten aangeboden. De ene keer eet je uitgebreid met je vrienden aan tafel en de andere keer wil je sporten en pakje als maaltijd een wrap of loop je langs de sushibar." De trendy zaakjes waar het 'portable-eten' wordt verkocht lijken de nieuwe shoarma- en frietzaken te worden, eetgele- genheden die al niet meer uit de Nederlandse samenleving zijn weg te denken. Waar friet zaken vroeger allerlei snacks verkochten voor de lekkere trek tussendoor, ontstaan er nu steeds meer zaken waar de kwaliteitsnack in de vitrine ligt, zoals de sushi. „Die 'goede' snack is al ontstaan met de komst van merkproducten als Van Dobben kroketten." Het klassieke triootje aardappe len, groente en vlees met even tueel een kuiltje jus is lang gele den al vervangen. Alles moest lichtverteerbaar zijn e niet vet. „De light-pro werden het alternatie! daar werd de keuken i beter van, omdat heti smaakmaker letterlijk weggesneden. Die sm wil men nu weer teruj zie je komen in de kvv teitsnack. Straks krijg j snacks van alleen maa ten of alleen maar gro Om die kwaliteit van d te verhogen zullen op steeds meer voedingsj menten aan de snack i toegevoegd, zoals vitai mineralen en kalk, we merlaan. De trend var litatieve nomadenvoei men overwaaien uitA; mensen al lang niet m koken. „Daar pakkenz woon een noedelsoepj wrap. Soms zit het etei blaadje sla of krijg je tijd op een bananenbfc dan dient als bord." Big Brother-presentator Beau van Erven Dorens heeft weinig tijd Hij kent maar één drive: zijn dromen achterna jagen. En wel een beetje snel, want hij is al 29 jaar. De tijd dringt. Life is short. Veronica, de omroep waar hij nu Big Brother presenteert, hoeft tussen nu en twee weken alleen maar ja te zeggen. Dan brengt hij het nieuwe seizoen een televisieprogramma dat brutaal en niet ranzig is. „Ze zijn gek als ze me laten lopen." Met z'n allen over dezelfde buurman roddelen. Dat bepaalt de populariteit van Big Brother. Beau van Erven Dorens, de pre sentator van het populaire pro gramma, weet het zeker. „Het is fascinerende televisie, helemaal afhankelijk van volslagen onbe kenden. Ik kan tijdens dit pro gramma ook niet de dolle hond uithangen. Ik ben temidden van al die camera's vooral men selijk en professioneel bezig. Ik ben een beetje de vriend van de bewoners én van de kijkers, ik sta tussen hen en Big Brother, de mythische figuur, in." Hij heeft nog geen favoriet. Maar het allermooiste tot nu toe, weet hij, is de ontluikende verliefdheid tussen Georgie en Kim. „Ik hoef ze niet tussen de lakens te zien. Maar er is geen acteur op de hele wereld die dat nieuwe, nog wat terughouden de, maar sterk aanwezige ge voel van verliefdheid kan spe len. Die vertedering, die glinste ring in hun ogen, da's dus echt." Het is druk in het interview hoekje van hotel Americain in Amsterdam. Tatjana Simic en Victor Löw zijn er. Vriendelijke woorden over en weer. Ons kent ons in Nederland-VIP- land. Koffie en sigaretten bren gen Van Erven Dorens snel bij de les. Zijn blonde lokken ogen langer dan op de televisie. Dertien jaar geleden begon hij zijn carrière op de redactie van het Haarlems Dagblad. Hij zat in 4 VWO en schreef 's nachts artikelen voor de krant. „Len- naert Nijgh was daar ook vaak en terwijl we daar keihard op die doodstille redactie werkten, ouwehoerden we over het le ven. Ik bewonder die man ma teloos. Omdat ik toen al vol dromen zat en een kort verhaal had gemaakt, liet ik hem dat le zen. Ik kreeg een ontzettend lief briefje terug met de mededeling dat het vooral boordevol met clichés zat." Van Erven Dorens schaafde zijn schrijverstalenten bij en begon tijdens zijn studie geschiedenis, politicologie en Nederlands ('niks afgemaakt') als redacteur Beau van Erven Dorens op het Leidseplein in Amsterdam. „Destructie is de meest voedzame bodem om iets nieuws op te bouwen." foto united photos de boer marisa beretta bij het satirische weekblad Pro pria Cures. Als presentator bij Talkradio maakte hij furore om z'n eigenzinnig optreden. Een maal in televisieland beland - hij presenteerde samen met Minousch Jorissen twee jaar het RTL4-programma RTL-live en nu dus Big Brother - lijkt Van Erven Dorens een televisiedier- -pur-sang. „Ik ben inderdaad nog niet klaar met televisiemaken. Ik wil dus een eigen show, een show die brutaal, wild en een beetje anarchistisch, maar niet ranzig, is. Ik wil de grenzen van het be tamelijke verkennen. De mazen in het net zien te vinden. Ne derland is te vol met regeltjes en ik haat mensen die me ver tellen hoe het allemaal moet. Ik wil wel eens een auto op z'n kop zetten en kijken wat er ge beurt, maar ik wil beslist geen mensen beschadigen. Maar aan het vernietigen van wat onzin- regels, zodat er daarna ruimte is weer opnieuw te beginnen, werk ik graag mee. Destructie is de meest voedzame bodem om iets nieuws op te bouwen." Hij kijkt terug op een be schermde jeugd in Bloemen- daal. Zijn ouders hebben naast hun werk ook grote interesses in creatieve bezigheden, waar onder schrijven en beeldhou wen. De twee oudere broers zijn journalist en architect. „We zijn echt drie wilden." Iedere zondag wordt er nog steeds ge zamenlijk gegeten. „Ik heb als kind niet hoeven lijden. Ik ben ook nooit gedwongen iets te doen, terwijl er wel duidelijk grenzen werden gesteld. Mijn moeder vindt dat Big Brother- gedoe helemaal niks. Maar ik hoef tenslotte geen programma te maken dat m'n moeder mooi vindt! Dan zouden er misschien acht mensen kijken." Zijn grootste blunder weet hij niet gelijk. Dan toch aarzelend: „Toen er een keer naar Bart de Graaff werd gevraagd, ant woordde ik met die grote bek van me of die jongen nog wel leefde. Het was er gewoon uit voordat ik er erg in had. Ik heb al honderd keer m'n excuses aangeboden, zowel aan Bart als aan z'n moeder, maar ik denk dat ze het me niet vergeven. Het spijt me dus echt, want ik bewonder hem. Hij lijkt me ge woon een leuke vent." Zijn grootste succesinterview weet hij echter onmiddellijk. Hij moest eens een chocolade- deskundige, een mevrouw die beweerde dat je van chocolade niet dik werd, interviewen. „Ik vroeg dus heel serieus hoeveel chocolade je nu moet eten om niet dik te worden. De me vrouw wilde antwoorden, maar ik kreeg zo onbedaarlijk de slappe lach. Je breekt, je zweet en je stamelt nog wat." Televisiemaken is niet z'n enige passie. Schrijven ('die roman komt er geheid, maar ze zou den me nu afmaken'), acteren, hij doet het.2 debuut, onlangs, in ft jou van regisseur/schi nald Giphart, is daare beeld van. „Ik verveel en omdat ik alleen va lopen en nooit rondje ken, doe ik steeds ii Volgens mij heeft iede meerdere talenten. Ht schoenmaker dus voa bij de leest, is mijn dei ziet vaak bij oudere m ze zich niet meer los! maken uit hun vertroi werksituatie. Ze ontwi zich dan niet verder, dat zelf ook al een bee merken, want doordal gewaardeerd en je geld voor je werk krijgi gevaar van inslapen o; loer." Van geveinsdeii aliteit moet de present hebben. De mate van tualiteit bereik je meti waarop je gasten en fa werp tegemoet treedt stelling. Eerlijkheid isi het belangrijkste. „Gei en toe toegeven datje van bakt, is veel intelli| dan met zo'n semi kop net doen alsof je grijpt" Zonder z'n andere ani kort te doen, denkt hij gen toch zijn grootste tocht is. „Er is natuurli leuker dan rocker te zi ik helemaal niet zo w zingen. Maar ik ben di direct met mezelf bezi dan met m'n rug tegel muur. Het komt dan mijn prestaties, terwi presenteren ik meerii tuigje wordt gezet. Di fers, de mensen van di tie, het managements bemoeit zich dan mei gelukkig ben ik eigen» noeg om binnen dieb heid al het mogelijket tuatie te halen. Somiw den me daardoor Maar die tegenstrijdig mij energie. Het is voo trigger om door te j IRENE NIEUWENHUUSE» Mama heeft een ander Hij was die ochtend wakker geworden om een uur of zeven. Zijn vader had hem uit bed gehaald en een schone luier aangedaan. Met een spraakwaterval aan geluidjes was hij de.huiskamer binnengestapt, klaar voor het warme welkom van zijn moeder. Daar zat ze op de bank, maar ze strekte niet zoals altijd haar armen vrolijk en verlangend naar hem uit. Want in die armen lag een ander kindje. Het duurde even voordat de verpletterende waarheid tot hem doordrong: mama heeft een ander! Maar toen dat inzicht in de volle omvang daagde, wierp hij zich op de grond met een luid gejam mer. Het was afgelopen met zijn alleenheer schappij die ruim anderhalfjaar had geduurd. Hij was niet langer meer de liefste en de leukste. Drie kwartier heeft kleinzoon Oli vier onder tafel liggen huilen, zonder dat zijn ouders erin slaagden dat te stoppen. Toen stond hij op, meteen rood-door- marmerd gezichtje en koos uit zichzelf voor de beste optie: het aanvaarden van de nieuwkomer, zijn broertje. Hij streelde zijn voetjes, keek geïnteresseerd naar dat miniatuurmensje en leek er een eer en ge noegen in te stellen hem in zijn bedje te wiegen. Op geboortekaartjes geven kinderen altijd met blijdschap kennis van hun nieuwe broertje of zusje. De werkelijkheid is vaak anders. Zeker vooreen kind dat nog geen broertje of zusje heeft, is de komst daarvan vaak een aangrijpende ervaring. Op slag is o ii sol if li de hele gang van zaken in huis anders. Concurrentie in de liefde en aandacht bedreigt het vaste, veilige plaatsje dat het zich tussen moeder en vader had ver worven. Rouw om het verlies en heftige jaloeziege- voelens die zich uiten in huilbuien en agressief ge drag, kunnen daar het gevolg van zijn. Toen de kraamperiode van haar moeder voorbij was en de kraamverzorgster afscheid nam, wees een nichtje van mij naar haar broertje en zei: 'Neem die ook maar mee'. Een zoontje van een vriendin vroeg voortdurend: "Wanneer gaat ze weer weg?', toen hij een zusje had gekregen. Kinderen van twee en een half, drie jaar hebben doorgaans meer moeite met het aanvaarden van een broertje of zusje, omdat hun ik-gevoel op die leeftijd al ontwikkeld is. Maar voor zo'n hummel van anderhalf is het kennelijk ook een hele schok, temeer omdat je het hem als ouders nog niet echt kunt uitleggen en hij op zijn beurt niet in staat is te uiten wat hem bezighoudt. Heftige, onverwérkte jaloeziegevoelens door de komst van een broertje of zusje kunnen er toe bijdragen dat de relatie tussen kinderen langdurig gekenmerkt wordt door rivaliteit en ruzie. Daarnaast blijft jaloe zie, opgewekt in de vroege kinderjaren, soms ook in latere relaties van het betreffende kind, levenslang doorzieken. In de jaren zeventig raakte het uit de mode om ja loers te zijn: moderne, rationele mensen mochten van eenkennigheid op het gebied van intieme relaties geen last meer hebben. Dat jaloezie zich toch voor deed was, volgens de sociologe Iteke Weeda, allemaal de schuld van onze cultuur die liefde een te centrale betekenis toekende in intieme relaties. Met name de heersende moederschapideologie legde volgens haar een forse basis voor de behoefte aan een alles omvat tende, liefdevolle, intieme tweerelatie op latere leef tijd. Het idee dat we als kind recht hebben op een volledi ge koestering, op iemand die steeds voor ons aanwe zig is, die ons veiligheid en zekerheid verschaft, vond zij een waanidee. Je hecht je aan je moeder, je hecht je aan je partner, je hecht je eventueel tot je stikt. Spreiding van emotioneel risico, door opvoeding van kinderen in woongemeenschappen, door relaties met verschillende mensen, met name ook in vriendschap pen, zag zij als een oplossing voor jaloezie, verla tingsangst, conflicten en echtscheiding. Inmiddels weten we beter. De behoefte onvervang baar en uniek te zijn voor één persoon is een sterke biologische drang die onze overleving dient. Datzelf de geldt voor jaloezie. Het is niet aangeleerd, het is een instinct. Delen in liefde en aandacht willen we niet. Niet als kind en niet als volwassene. Omdat diep in ons het besef verankerd is, dat onze groei en bloei gebaat is bij de exclusieve aandacht en betrok kenheid van die ene. Als we toch gedwongen worden liefde met een ander te gaan delen, dan is jaloezie een uiterst doeltreffend alarmsignaal om aan te ge ven: denk ook aan mij. Een emotie die een kind door het begrip van zijn ouders kan leren venverken en hanteren. Temeer omdat Oliviers moeder nu, netzo als ik toentertijd bij mijn tweede, heeft ontdekt hoe veel ruimte ze heeft in haar hart. Desnoods voor tien, als het moet. De diefstal en de teruggave van de OSCAR-BEELDJES in maart dit jaar heeft een staartje gekregen. De poli tie in Los Angeles blijkt de broer van de vinder te verdenken van de dief stal. De 54-jarige John Harris werd maandag officieel beschuldigd van het ontvreemden van de 55 beeldjes. Zijn broer, Willie Fulgear, haalde vo rig jaar de wereldpers nadat hij de beeldjes vond en ze teruggaf. Als dank kreeg hij 50.000 dollar en mocht hij de Oscar-uitreiking bijwo nen. Fulgear is nergens van beschul digd, ,,maar het onderzoek loopt nog en we sluiten niemand uit", aldus de politie. Naast Harris werden eerder nog twee mannen gearresteerd in ver band met de diefstal van de beeldjes. Een van hen is inmiddels veroordeeld tot een half jaar gevangenisstraf. De ander zegt onschuldig te zijn en wacht zijn rechtszaak af. SCOTT WAYNE BLYSTONE is ter dood veroordeeld voor de roofmoord op een lifter die 13 dollar op zak had. Nu voert hij vanuit de dodencel strijd om 1,9 miljoen dollar die hij naar ei gen zeggen heeft verdiend door te speculeren met het geld van zijn echtgenote. De 44-jarige Blystone leerde de zes jaar oudere Sharon Flo ra, een voormalige masseuse en ad ministratieve kracht bij dep kennen via een correspond? Zij trouwden in 1988 in de nis van Pennsylvania. Vorig Blystone scheiding aangevr Blystone zegt dat hij alleen 450.000 dollar heeft verdis slimme investeringen metg zijn vrouw. Hij heeft naar ei gen kijk op beleggen gekreg elke dag in zijn cel urenlanj Street Journal en andere fin economische uitgaven te bt Volgens Flora bedraagt het zamenlijke bezit niet meeri miljoen dollar en hebben BI 'onnodige, roekeloze' invesi haar juist geld gekost, Het GUINNESS BOOK OFI heeft zijn eigen verkooprec: ken. Er zijn zeven miljoene ren van de eerste editie van we eeuw over de toonbankg Vorig jaar werden er zes mil exemplaren van de recordb kocht. Het beroemde boek: dels in alle uithoeken vanc zijn bekendheid heeft verw: werd in 1954 voor het eerst markt gebracht door c Beaver, directeur van de be Guinness-brouwerij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 2