Leidse kunstenaar Kees Buurman op vier plaatsen geëerd Cultuur Kunst Marek van der Jagt komt prijs niet halen 'Schilderen leert me mijn handicap te accepteren Koortsachtig op zoek naar New Orleans Deel zes Leidse Verhal gaat over Kneppelhout 941 Herfstconcert in Leids Volkshuis leiden Het Leidse ensemble Matiz geeft zaterdag 21 oktober een herfstconcert in het Leidse Volkshuis, het eerste van vier seizoensconcerten. Matiz speelt een gevarieerd repertoire rond om het thema herfst. Het muziekensemble speelt zowel klassie ke muziek als volksmuziek uit diverse windstreken. Er zullen werken van Gabriel Faure, bewerkingen van Sefardische liede ren en oude Spaanse en Italiaanse kunstliederen te horen zijn, maar ook muziek van Astor Piazzolla en Kate Bush. Het optre den zaterdag begint om 20.15 uur. Kaarten zijn verkrijgbaar bij het Leidse Volkshuis aan de Apothekersdijk 33a. Op 27 januari volgt het winterconcert van Matiz, 7 april is het de beurt aan de lente en het zomerconcert is op 16 juni. Prins Claus in Alkmaar alkmaar Prins Claus is van plan vrijdag 27 oktober in de Grote Sint Laurenskerk in Alkmaar de ingebruikname van het Van Co- velens-orgel bij te wonen. Het onlangs gerestaureerde orgel, dat dateert uit 1511, is het oudste bespeelbare orgel in Nederland. Het door Jan van Covelens gebouwde orgel is zowel in kunsthis torisch opzicht als door zijn bouw bijzonder. Het toegepaste bouwprincipe heeft grote verwantschap met de toenmalige zangkoorpraktijk, waarbij de stemmen in verschillende koren zijn ingedeeld. De ingebruikname van het Van CoveJens-orgel is het startsein voor een driedaags orgelsymposium met als thema 'Bach and the European Organ Culture'. Bezittingen Callas onder de hamer parus.; Een Parijs veilinghuis brengt eind dit jaar meer dan vier honderd voormalige bezittingen van de Italiaanse operalegende Maria Callas onder de hamer. Volgens de BBC gaat het onder meer om kleding en schilderijen. Opmerkelijk is de veiling van een plukje haar van Callas en ondergoed van de diva. De veiling zal naar schatting 3,7 miljoen gulden opbrengen. De bezittin gen worden verkocht door een particuliere verzamelaar en door oud-huisvriend Ilario Tamassia. Callas stierfin 1977 in Parijs op 53-jarige leeftijd. Musicalster Gwen Verdon overleden new york Film- en musicalster Gwen Verdon is gisteren op 75- jarige leeftijd in haar slaap overleden in het Amerikaanse Ver mont. Ze was een van de bekendste musicalsterren aller tijden in Amerika. Verdon leed als kind aan verschillende ziekten, waaronder polio. Daardoor moest ze als kind met beugels rond haar benen lopen. Dat beïnvloedde de ontwikkeling van haar dansstijl, die later door haar dochter Foss (te zien in onder meer de film A Chorus Line) en anderen werd geïmiteerd. De danse res was getrouwd met de legandarische choreograaf en regis seur Bob Fosse. Onder zijn leiding schitterde ze in de Broad way-musicals Chicago, Sweet Charity, Damn Yankees. harlingen anp De kans dat zaterdag de twee jaarlijkse Anton Wachter litera tuurprijs in Harlingen wordt uitgereikt is klein. Winnaar Ma- rek van der Jagt heeft in een brief aan de Vestdijk-commis sie, de organisatie achter de prijs, te kennen gegeven dat hij niet komt. Het zint hem niet dat de commissie onderzoekt wie er achter het pseudoniem Ma- rek van der Jagt schuilgaat. De commissie wil dat graag weten, omdat de prijs is be doeld voor een debuut. Arnon Grunberg wordt genoemd als de werkelijke schrijver van de prijswinnende roman 'De ge schiedenis van mijn kaalheid'. Grunberg won de Wachterprijs in 1994 en komt alleen daar door al niet in aanmerking. Het winnende boek zou in dat geval zoeterwoude marieke van compel ,,Ik probeer in mijn schilderijen de nadruk te leggen op de dy namiek van de gehandicapten sport", zegt schilderes Betty Kusec (54) uit Zoeterwoude. Ze vindt dat er te weinig aandacht voor gehandicaptensport is, vooral in media. Kusec is zelf een fanatiek rolstoeltennisster. En met het oog op de paralym pics in Sydney wil ze met de ex positie van haar schilderijen de gehandicaptensport in een goed daglicht zetten. In haar werk toont ze sporten als rol- stoeltennis, rolstoelbasketbal, zwemmen en monoskiën. Het is tot en met zaterdag 21 okto ber in Galerie 't Atelier aan de Schenkelweg in Zoeterwoude- dorp te zien. „Kunst betekent net zoveel voor mij als sport. Het schilde ren geeft me een bepaalde rust, het heeft me geholpen met het aanvaarden van mijn handicap. In sport kan ik mijn agressie kwijt en het geeft me energie", aldus Kusec. De Zoeterwoudse is een fanatiek tennisster bij Rolstoeltennisvereniging De Munnik. Ze heeft ook aan het landelijke rolstoeltennistoer nooi deelgenomen. De schilderes gaat zelf niet naar de paralympics in Sydney, maar heeft bekenden die wel gaan gevraagd om foto's te ma ken. Ze zal die foto's als inspira tiebron voor haar schilderijen gebruiken. „In mijn jeugd heb ik me veel bezig gehouden met tekenen en schilderen. Toen ik het druk kreeg met mijn baan als ver pleegkundige ben ik daarmee opgehouden", vertelt Kusec. Op 42-jarige leeftijd kreeg ze een ongeluk waardoor ze in een rolstoel terechtkwam. Door het ongeval heeft de Zoeterwoudse een beschadiging aan de herse nen opgelopen en coördinatie- en concentratieproblemen ge kregen. Tijdens de revalidatie heeft ze haar teken- en schil derhobby weer opgepakt. „Ik moest mijn handicap pro beren te accepteren en me met andere dingen gaan bezighou den, want mijn werk kon ik niet meer voortzetten. Het schilde ren met pastel hielp me bij de verbetering van mijn coördina tievermogen. Ik kreeg meer controle over mijn ledematen." Kunst begon een steeds gro tere rol in het leven van Kusec spelen. „Na het schilderen met pastel ben ik overgegaan op aquarel, en daarna ben ik met olieverf gaan schilderen. Ik woon nu zeven jaar in Zoeter- woude-dorp en het laatste jaar ben ik bij Piet Wolfers met olie verf gaan schilderen." Piet Wol fers is de eigenaar van de gale rie waar Kusec haar schilderijen exposeert. 'Reis van Is gaat niet do De grote Nederlands-Eg sche productie 'De reis Isis' die van 7 novembt en met 1 januari 2001 Nederland zou toeren niet door. De tien klei voorstellingen die Leidse Rijksmuseum Oudheden zouden gegeven (tijdens de ti stelling 'Farao's van de die op 3 november q zijn ook van de baan gens producent Schmil het Theater!) Schmid/Asian Perfo Arts kan het project doorgaan vanwege te financiële eisen van del tische regering. Volgens het Nederla theaterbureau wilde Egyptische regering dj onkosten voor de uit| den bestaande foUf zouden worden verga clusief 160 gulden a per persoon per i' zou neerkomen op 6j gulden", aldus het bi Het absolute maxim volgens TBS/APA 3 t. „Het is volkomei grijpelijk voor alle b nen waarom de Eg aldus TBS/APA in een klaring. Het theaterb heeft naar eig 30.000 gulden in het p geïnvesteerd. Enkele v voorstellingen waren i verkocht. ook geen debuutroman zijn. „Dat het om een fictief per soon gaat, is nu wel zeker", zegt een lid van de commissie die spreekt van 'een moeilijke kwestie'. „Maar hij, of iemand die door hem wordt afgevaar digd, blijft welkom op de prijs uitreiking." Het boek is niet in gestuurd door de uitgever De Geus maar door de jury zelf ontdekt. „Op de flap staat dat het een debuutroman is," zegt een lid van de commissie. „Wij krijgen van de uitgever verder geen informatie over de schrij ver." Volgens een woordvoerster van De Geus mag het bedrijf niets zeggen, omdat dit zo is af gesproken met de auteur. „Het is het debuut van de auteur Marek van der Jagt. Of het een pseudoniem is of niet laat ik in het midden." muziek recensie Southern Fever belooft een zinderende ontdekkingstocht van New Orleans, het oude en het huidige, met hoeren en heksen en zelfs een vleugje voodoo. Het pakt anders uit. Het zevenkoppige gezelschap speelt brave muziek, een beetje jazz, een beetje funk, een beet je gospel. Mooie liedjes, dat wel, maar gebed in een ver haaltje waar de wanhoop vanaf springt. Het idee is dat we ons op een repetitie van een band bevin den waar de emoties hoog op lopen: de trompettist wfi de jongste zangeres, maar zij wil de gitarist. Op die repetitie Dat is op zich geen bezwaar, spelen ze de verschillende set- maar de slechte toneelstukjes jes door, en die zijn dan weer die daarvoor in de plaats ge- thematisch te rangschikken steld worden, omlijsten - en naar 'topografie', 'passie', onderbreken - de liedjes nu 'evangelisatie', enz. steeds opdringeriger. En dat is Het eerste blokje heeft nog wel wel erg. Het altijd prachtige Fe- iets met New Orleans te ma ken. Met Ba- sin Street Blues, Bour bon Street, en zelfs met The Sunny Side of the Street wordt het stra- 'Zinderende ontdekkingstocht' gaat niet door ver gaat ten onder in een gemaakt ru zietje over interpreta tieverschil len tussen de zangeres sen, een beeld- tenplan van de stad aangeduid schoon, broeierig Besame Mu- en weten we waar we zijn. cho wordt ontkracht door.flau- Maar met het hoofdstukje witeiten. 'passie' wordt het verband met Na de pauze neemt het ver- de stad al veel losser. Het was twijfeld vasthouden aan het blijkbaar toch lastiger dan ge- zwakke verhaaltje met de daar- dacht om een programma met uit voortkomende onhandige New Orleans vol te krijgen. grapjes nog vreselijker vormen aan. Dat deze liedjes, die hun kwaliteit al lang bev/ezen heb ben, zo raar opgedirkt moesten worden, tekent de onzekerheid van de groep over de eigen kwaliteiten. Slecht zijn ze trou wens niet, ook al zijn hun in- terpraties niet wat je noemt opmerkelijk. Het merendeel van het reper toire is braaf en vertrouwd en zolang ze zich daarmee tevre den stellen, gaat het heel goed. Zo klinken de gospel-num mers als een klok. Fout gaat het pas als ze van dat stramien afwijken, als ze zelf iets met een liedje willen doen. Dan verandert Gershwins Someone to Watch over me plotseling van een prachtige, gemeende ballad in een tweederangs cocktaildeuntje. En dan ver wens je het koortsig brein dat deze show bedacht. leiden marieke van gompel Het zesdedeel van de serie Leidse Verhalen, 'Klank in een nevel' is gisteren in het Pren tenkabinet aangeboden aan de dichter Cees van Hoore. In het pocket-boekje beschrijft Ingrid Paanakker het leven van de Leidse schrijver Johannes Kneppelhout (1814-1885), voor malig bewoner van het pand aan het Rapenburg. Kneppelhout maakte in de negentiende eeuw naam met zijn realistisch-humoristische en later moraliserende schetsen over het studentenleven. De 'student-auteur' schreef onder het pseudoniem 'Klikspaan' de bundels 'Studententypen' en 'Studentenleven'. De serie Leid se Verhalen is een initiatief van Leiden Promotie. In de kleine pocket-boekjes zijn beroemde en beruchte (voormalige) inwo ners van Leiden beschra De schrijfster Ingrid 1 ker las tijdens de pres van 'Klank in een neï stuk uit het boek voor veel bewondering hoofdpersoon KneppeO hebben. „De literaire Kneppelhout intrigeert i dus Paanakker. De serie Leidse Verh voor een breed publi doeld. „Met de boekjes we een aantal bekendt ners van Leiden weer oi aandacht brengen", van Leeuwen van Leidi motie/VVV. „Daarom 2 handzame, vlot geschre gaven." Eerder ven boekjes over de Zanger der Naam, Marinus Lubbe, Philipp von professor Kamerlingh 0r Jan Steen. Na Kneppell Rembrandt aan de beurt Als eenieder krijgt wat hem in het leven toekomt, dan is vandaag Kees Buurman aan de beurt om zijn prijzen in ontvangst te nemen. Helaas kan hij daar zelf lijfelijk niet meer bij aanwezig zijn. De Leidse kunstenaar overleed namelijk drie jaar geleden op 64-jarige leeftijd. Posthuum wordt hij nu geëerd met exposities op maar liefst vier plaatsen tegelijk, ondermeer in de door hem zo geliefde Lakenhal. Voor de 'eeuwigheid' is er daarnaast een fraaie monografie verschenen, waarin het leven en werk van deze schilder/dichter graficus centraal staat. Zo hij er nog was, zou hij onder de indruk zijn van al dat eerbetoon. leiden ad van kaam In de monografie - stijlvol en passend gebracht in een duo- toon van grijs - schildert de kunsthistoricus Doris Wintgens Hötte Buurman af als een 'be zield' kunstenaar. Ze is niet toe vallig ook de inrichter van de grote overzichtstentoonstelling in Stedelijk Museum De Laken hal, kende de kunstenaar per soonlijk en was er getuige van hoe Buurman in 1993 zijn land schappelijke tijdsopnames maakte: licht-doorlatende dun doeken, op maat gemaakt voor de hoge ramen van de oude en statige Lakenhal. „Prachtig hoe hij zich toen concentreerde. En hoe de energie zich in hem sa menbalde om vervolgens te ex- Kastje met witte en zwarte cirkel, 1967, hout en olieverf. zijn werk in D< Lakenhal wordt ge opend. PUBLI- Begraafplaats Ameland, 1965, ploderen in één vloeiende weging", herinnert de con vator zich nog als de dag v gisteren Buurmans' optret Dat zijn werk daar anno 2000 terug is in een grote overzichts tentoonstelling en er tegelijker tijd in Galerie fi Prima Vista en ïr d'Art (Amsterdai dacht aan hem v ken, vindt Doris Wintgens vol komen terecht en goed getimed bovendien. „In leiden liep hij in de jaren zestig samen met Jan Maaskant en J.C.J, v Heijden nadrukkelijk het artistieke milieu. 1 i. Ze gaven destijds een totaal andere inhoud aan het begrip kunst. Het kunste naarschap was voor hem geen luxe. Hij poogde serieus de kloof naar de maatschappij te overbruggen. Maar ook lande lijk gezien verrichtte hij baan brekend werk. Dat kan je afme ten aan de talloze exposities van zijn werk in den lande." „Dat deze tentoonstelling nog PUBLICITEITSFOTO net binnen het Japan-jaar valt, is niet helemaal toevallig. Eind jaren zeventig vond Buurman nieuwe inspiratie in de Japanse traditie en het Zen-boedhisme. Op de expositie zie je dat terug in zijn beschilderde vliegers die het trappenhuis sieren." Schilderij nol, 1974, lak op paneel. Het werk van Buurman valt niet gemakkelijk onder één noemer te vatten. „Nee, dat klopt. Je zou kunnen zeggen dat hij in zijn werk letterlijk en figuurlijk met zijn tijd meeging. Van figu ratief naar abstract, van con ceptuele kunst naar door Zen geïnspireerd werk. Hij was con stant bezig zich te vernieuwen. Toch loopt er duidelijk een ro de draad door zijn oeuvre. Je ziet dat hier een en dezelfde man bezig is geweest. Kijk naar zijn vroege werk, zoals bij het drieluik in de hal. Afwisselend licht en donker, zwart en wit en hoekig en contrastrijk op het eerste gezicht. Ruw aangezet met teer. Maar bekijk het beter en je ziet die handen en die cir kel die je later weer aantreft. Christus aan het kruis. Het is niet toevallig dat je hier pal achter op zaal het drieluik van Lucas van Leyden ontwaart." De hal, drie zalen, het trappen huis en een nis (voor omlijs tend werk van vrienden/kunstenaars als Maaskant en Van der Heijden) zijn vrijgemaakt om een dwars- doorsnee van Buurmans' werk te tonen. Eert Leiden massaal deze stadgenoot na zijn dood, zoals ze dat recentelijk nog de den met een Jurriaan val 0, bij leven? „Ik hoop hetJ )u deze twee kunstenaars n e met elkaar te vergelijken n Van Hal is het allemaal p u en praal in uitbundige ld a| En bij Kees Buurman isl j vooral zwart en wit en ii e gen. Wat dat betreft zijn v kaars tegenpolen. Maari j( maals, ik hoop dat veel i j zijn werk komen bekijke e er één is die het verdient >n Kees Buurman het wel." y ai Stedelijk Museum De U et hal Kees Buurman - graficu |e, schilder, dichter Van 20 oktober tot 7 jan je 2001 oj a Galerie Amber Ei Elmentaire landschapp a cirkels m Van 22 oktober tot 20 n ber o, ar Galerie Prima Vista ra Drukken ai Van 20 oktober tot 7 jal v, 2001 ie n Collection d'Art (Amste ie Werk uit diverse period tot 11 november

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18