Veel coryfeeën bij afscheid van Duinrell-gn Atelierroute Oegstgeest Gorki: 'En dan nu weer terug naar Belo Kindereigenwijsheid en badkamerfanta Eric Andersen over verloren liefdes en dode vrienden Relaties zijn het halve werk voor Frank Schermer Voest Cocktail/Cultuur Kunst 'Mister Heineken' gaat naar binnen L' Espérance en De Kruik zijn voorlopig niet te koop MAANDAG 16 OKTOBER 2000 weeschool in Oegstgeest konden kunstliefheb bers het af gelopen weekeinde kennismaken met het werk van plaatse lijke kunste naars. Het was voor de derde maal dat ateliers en andere lo caties - on dermeer ook de Willi- brordschool - hun deuren openden voor de zo genaamde ateliersroute. De bezoeker kon er niet alleen ken nisnemen van de artis tieke presta ties van de leden van de kunstenaars vereniging, maar ook een praatje ma ken met de kunstenaars of ze daad werkelijk aan het werk zien. foto dick hogewoning HANS KEUZERS Optreden Gorki. Luc de Vos - gitaar, zang. Erik van Biesen - bas, Eric Bosteels - drums Gezien: 14/10, LVC Leiden Noordkaap, De Mens en Gorki zijn drie interessante Vlaamstalige bandjes die verschrikkelijk goed boeren in Bel gië maar het Nederlandse publiek nog moeten veroveren. Luc de Vos, front man van Gorki, zei het zaterdag bij zonder treffend. ,,Eén platenzaak in Leiden heeft onze laatste plaat, maar snel want ze hebben maar één exem plaar!" Live rommelt de band met zijn ro buuste sound lekker in de alternatieve hoek en zet er een extra tandje bij. Gorki is door die keuze niet te vergelij ken met welke andere Nederlandstali ge band dan ook. Het opzwepende 'Mijn dierbare vijand', over de strijd binnen een relatie, heeft sterke ver wantschap met de sound van ex-Hüs- ker Dü gitarist Bob Mould. Er zijn sim pele, maar stuwende baslijnen, speel se drums en een stevig, rafelig gitaartje van Luc de Vos, die met zijn raspende hese stem zijn leed vertelt. 'We zijn zo jong' bezit een heerlijke drive en Luc de Vos slingert zijn hoeki ge spel - met ongekende slordigheden dat wel - ongegeneerd de zaal in. De aangeschoten bandleider heeft vol doende zelfkennis. Sorry voor deze hele slechte solo", roept hij, om te ver volgen met een hilarische AC/DC-riff of een flard van het Wilhelmus. Die grappen halen de vaart een beetje uit het optreden, maar zijn ner gens over de top. Ironie en sarcasme gaan hand in hand. „Het gaa dood én over Hollandse fri niet te vreten zijn." Of evenl lemaal superhits in België, m leven nog in de Middel Mooie gevoelige liedjes over night-stand meisje 'Mollie' m pische Billy Bragg-achtige at aanslag. Of het snijdende 'I ziel vooral', waar de ironisch gen tweede zin door de pap Luc de Vos 'maar vooral mi lichaam' voor voldoende zorgt. Na het mooie 'Punk=dood' b de Vos met heel veel gevoel derstatement een einde aan peutische muzieksessie: „E wij hierna weer terug naa want daar is het óók fantast ja... soms!" PAULIEN KOOPMANS Voorstelling: 'Wiesje wast zicht af' door Theater Artemis Regie Matthijs Rümke Gezien: 15/10, LAKtheater, Leiden. Samen tandenpoetsen, in bad en op de wc. Sommige kinderen hebben een onzichtbaar vriendje. Een fantasie- vriend, waarmee je de wereld van vol wassenen te lijf kunt gaan. Wiesje, het meisje in de voorstelling 'Wiesje wast zich af heeft er verschillende: een sprekend washandje, een zingende ra gebol en een stuk of vijf kwakende badeendjes. Bijna alle voorwerpen in haar badkamer komen in deze kleu terslapstick tot leven. Theater Artemis speelt met deze voorstelling in op het soms kleine verschil tussen fantasie en werkelijkheid. Het stuk gaat over Wiesje, een dood gewoon meisje met een bril en een lui oog. Ze wil niet naar bed, hoewel haar vader vindt dat het bedtijd is. In de voorstelling staat het dagelijkse naar- bed-ritueel centraal. Net als ieder an der kind verkent Wiesje haar grenzen. Omdat ze alles zelf wil doen, blijft haar vader in de woonkamer voetbal kijken op tv. Wiesje moet daarom zelf in bad, plassen en haar pyjama aandoen, maar daar komt niet veel van terecht. Overal lonken voorwerpen naar Wies je. Het washandje zeurt, de wc laat scheten (Willem Villeroy Boch) en de tube tandpasta gaat dood als Wiesje te hard in hem knijpt. De voorstelling barst van de alle daagse en herkenbare situaties. Als Wiesje bijvoorbeeld vast zit tussen bad en badkamerkrukje gilt ze om haar va der, maar zodra hij komt aanrennen is hij niet meer nodig. Ook de dialogen tussen vader en dochter zijn ijzersterk. De vader wordt soms bijna hoop gedreven door de kin van Wiesje. Als hij zegt: ,,Bril< kan je je niet wassen." Dana Wiesje: „Maar dan zie ik niel zijn er nog tientallen staaltje dereigenwijsheid. Hoewel Artemis de voorsti een 'komisch duel tussen i meisje en een levende' b noemt, is het stuk niet alli grappig. 'Wiesje was zich af een serieuze ondertoon. Tij stuk wordt Wiesje alsmaar de badkamer verandert voor je steeds meer in een nacht' blijkt niet meer in staat oir dachten te bestrijden en zelf der komt uiteindelijk in de de levende badkamervoorwt daarmee laat Artemis in i voorstelling zien wat er kan als je fantasie op hol slaat. MUZIEK RECENSIE HANS KEUZERS Concert Eric Andersen - zang, gitaar, pia no Gast saxofoniste Nena Borg. Gezien 13/10, Q-bus, Leiden 'Back to the country with the flowers and the beautiful wo men'. Dat zijn de eerste woor den van de singer-songwriter Eric Andersen in het Leidse Q- bus. De onverbeterlijke rokken jager zingt de eerste verloren liefde met de prachtige poëti sche volzin T haven't always been faithful, I haven't always been true' meteen maar van zich af. Soms zit het in het le ven mee en soms zit het tegen. Als je de levenscyclus van Er ic Andersen onder de loep neemt, zit het vooral tegen. Zijn leven staat bol van net-niet-ge- lukte contracten - Brian Epstein wilde hem in '67 al vastleggen - zoekgeraakte tapes en haat-liefde-verhoudingen met mede-popsterren. Op zijn laatste album 'You can't relive the past' schuift bij het overi gens voorspelbare titelnummer bijvoorbeeld zomaar Lou Reed aan. Die laatste cd laat hij ditmaal geheel links liggen. Eric Ander sen vertolkt zijn liedjes op een zeer ingetogen manier. Het zit hem niet in zijn wervelende gi taarspel, het gebruik van span nende akkoorden of de bijster interessante tokkels. Toch word je meegezogen in de slipstream van zijn donker gekleurde songs en val je vrijwel onmid dellijk voor zijn zwaar door rookte, warme, intense stem. Het prachtige 'Meadowlark' schrijft Andersen samen met Townes van Zandt. Ook die ta pes raken zoek, maar worden weer opgeduikeld. Daar laat de man zich van zijn donkerste kant zien en zingt hij 'All my friend are dead and gone and I am growing old'. Een paar pia no-akkoorden bij het samen met Rick Danko (The Band) ge schreven 'Blue River' zijn vol doende om je grandioos in te pakken. Hoog aangeschreven stond Anderen begin jaren zeventig bij de folkscene. Thirsty Boots', vertolkt vlak voor de pauze, klinkt echter belegen en be hoorlijk gedateerd. Eric Ander sen zit tijdens de pauze relaxed in kleermakerszit op het toneel. Heeft voor iedereen een praatje zet wat handtekeningen en ver koopt nog wat cd's die moeilijk in de handel te krijgen zijn. Na de pauze roept de oude 'folkie' de hulp in van saxofo- niste Nena Borg. Andersen ver telt dat hij op zijn vrije dag wil de oefenen maar Nena be schrijft dat 'rehearsal een nega tive attitude is' en de saxofiniste krijgt meer dan gelijk. Bij 'Vio lets of dawn' en 'The Moonlight river song' laat Nena Borg haar hemelse saxtonen prachtig dwarrelen rond de gitaartokkels en geeft de sound juist dat beetje extra dat je mist bij Eric Andersen solo. Commercieel succes zal er voor Andersen wel niet meer inzitten. Maar de liedjes van de man blijven nog altijd boeien. Fotograaf Paul Huf (links) opende de 3e Salon des Antiquaires Lisse. Frank Schermer Voest (eigenaar van de Oude Pastorie) kijkt tevreden toe. foto dick hogewoning Oud-politicus Elco Brink man, cabaretier Seth Gaai- kema en nu weer beroemd fo tograaf Paul Huf: hoe lapt de Lissese antiquair Frank Scher mer Voest het toch iedere keer om zijn Salon des Antiquaires door zulke prominente Neder landers te laten openen? Let wel: met slechts een flesje wijn als vergoeding? „Kwestie van relaties", grijnst Schermer Voest. Sleutelfiguur in deze is Seth Gaaikema, in wiens band Frank jarenlang als drummer werkte. Ze zwierven de hele aardbol over en kwa men in die hoedanigheid Paul Huf ooit in Aruba tegen. De beroemde fotograaf (78 inmid dels) werd gecharterd voor de opening van de derde Salon in de Lissese Oude Pastorie. Een soort TEFAF, maar dan op iets bescheidener schaal. Maar wel met alle kwaliteit van de Maas trichter kunstbeurs. Met juwe len van Fabery de Jonge, iko- nen van Jan Morsink en antie ke klokken van Gude, om maar een paar dwarsstraten te noe men. Wanneer zijn de relaties 'op'? Schermer Voest: „Nee, dat gaat alleen maar door. Door de één leer je de ander weer kennen, heel leuk." Aan bekende ge zichten dan ook geen gebrek bij de opening. Burgemeester en wethouders van Lisse ston den er aan de champagne, evenals Shirley Fagel, vrouw van topkok Paul Fagel. Char les Dumas, directeur van het Rijksinstituut voor Kunsthisto rische Documentatie, kwam kijken, evenals Marjon Klin kenberg, hoofd van de specia le KLM-dienst die ministers en staatshoofden op Schiphol be geleidt. Jan van Aalst en Hans Seis- veld maakten van de recep tie van Maarten Collée gebruik om de aanhoudende geruch ten over een op handen zijnde verkoop van hun zaken te ont zenuwen. Daarvan is volgens de uitbaters van L' Espérance en De Kruik absoluut (nog) geen sprake. Ze zouden het zelf 'zonde' vinden als hun bruine kroegen zouden ver dwijnen. ,,L' Espérance en De Kruik zijn als broer en zus, twee tenten die bij Leiden horen. Daar moet je zuinig op zijn", aldus Van Aalst, die nog veel te veel plezier zegt te beleven aan zijn café op de hoek van de Kaiser- straat en het Rapenburg om ook maar over verkoop na te denken. „Misschien dat ik dat in 2014 eens ga doen. Dan ben ik 65 en dat lijkt me in meer merhand werd beschouwd als 'mister Heineken'. „Anderen denken dan snel dat je een luizenleven hebt. Voor je baas ergens een biertje drinken, mooier kan het toch niet? En het is ook een wereldbaan, maar dat werk gaat wel altijd door. Je moet overal aanwezig zijn, want potentiële klanten moeten je live kunnen aanspre ken. Telefonisch werkt dat niet, dus moet je overal je gezicht la ten zien. Daardoor stomp je op een gegeven moment af en zie je niet alles meer. Dan wordt het tijd voor een ander met een andere benadering", aldus Col lée, die het in zijn nieuwe func tie bij de bierbrouwer in elk ge- opzichten een leuk tijdstip, omdat L' Espérance van 1814 is." En Seisveld heeft onlangs dan wel een 'aardig bod' op De Kruik gekregen, „maar dat zal echt heel wat hoger moeten worden, voordat ik de zaak verkoop. Dan zal het om zo'n gigantisch bedrag moeten gaan, dat ik meteen aju para plu kan zeggen. Ik heb geen zin om ander werk te kopen." val 'een stukje rustiger' krijgt. Rustig was het bepaald niet tij dens de receptie die Heineken hem juist in de studentensoos had aangeboden. „Omdat we niemand van de horeca-onder- nemers voor wilden trekken en omdat dit lekker centraal ligt", aldus Collée.Minerva is bo vendien een grote klant en ik ben er zelf lid van geweest, toen ik in Leiden rechten studeer de." Half ondernemend Leiden was er, met vertegenwoordigers van de gemeente, uit het bankwe zen, de 3 Octoberwereld en na tuurlijk van de horeca. Zo liep onder anderen Frans Bik er rond. „Ik heb nog nooit zoveel waardering gekregen voor wat we de afgelopen jaren hadden gedaan, als tijdens de afgelopen 3 October feesten, waarop de zaak dicht was", meldde de ei genaar van De Bontekoe, dat volgend jaar op die dagen ove rigens gewoon weer open is. Maar ook Ben Luykx van onder meer De Plantage, De Harmo nie en Malle Babbe, Leo Kamp- hues van In Casa, Willem An- koné van Barrera, Jan van Aalst Theo en Mieke Huynink (de tegenwoordige en vroegere ei genaars van L' Espérance) en Hans Seisveld van De Kruik Maarten Collée (midden) heft het glas met onder anderen Lex Ritman (links), de regiodirecteur van ken. foto mi kwamen Collée de hand schud den. Seisveld had nog een aardige anekdote over een van de voor gangers van Collée. „Die was zo vervelend dat ik hem de zaak heb uitgegooid en weggegaan ben bij Heineken. Heb ik een poosje ander bier gehad. Had ik binnen no-time twaalf hoteme toten van het bedrijf binnen zit ten. Of ik niet terug wilde ko men. Aangezien mijn klanten dat ook wilden heb ik dat toen maar gedaan." soort kameleon, paste want ik kwam niet allet buurtcafé, maar ook in restaurant. En gezien d komst hier is dat nietv geweest. Ik sta hier dai happy te zijn. Ik vind h mer dat ik wegga, maai blij dat ik een nieuwe! gereikt krijg binnen hel drijf." Met Collée kon Seisveld wel goed opschieten. „Al was hij misschien wat te netjes, te be schaafd voor de horecawereld." Collée zelf vond dat dus typisch niet. „Ik was in dat werk een Hugo graaf van Zuylen van Nijevelt heeft op gepaste wijze afscheid genomen als di recteur van zijn geesteskind, re creatiepark Duinrell. Rond de vierhonderd gasten namen af gelopen week de moeite om een op graaf Hugo toegespitste 'Show van je Leven' in Wasse naar bij te wonen. Onder hen veel regionale oudgedienden zoals oud-burgemeester Piet Heijn Schoute, voormalig ge deputeerde Ted Jansen, oud wethouder van Noordwijk Vic tor Salman, het Wassenaarse gemeentebestuur en tal van le veranciers, politici en kopstuk ken uit het (toeristisch) be drijfsleven. De flamboyante graaf wist zo genaamd nergens van, op het moment dat hij in zijn klassie ker bij de Kikkertuin voorreed. „Geen idee wat me te wachten staat. Een klein afscheidsfeestje, denk ik, maar verder laat ik het over me heen komen." Dat moeten we betwijfelen bij een man die veertig jaar lang de re gie van Duinrell strak in han den heeft gehouden! Onverwachts zal wel de staande ovatie zijn geweest, die de ge pensioneerde pretparkdirecteur bij binnenkomst ten deel viel. Vervolgens mocht graaf Hugo plaatsnemen op een podium, waar Antoon van Hooff (direc teur van Burgers Dierenpark) zijn leven schetste en de ene na de andere prominente gast ach ter de coulissen opdook. Ieder van hen belichtte weer een an der facet van het turbulente le ven van Van Zuylen, maar de rode draad was duidelijk op te pikken: het is me er eentje, die graaf! Hugo graaf van Zuylen van Nijevelt temidden van enige gasten. Links Tineke de Nooy, rechts oud-ANWB- directeur Paul Nouwen. foto dick hogewoning WD-fractievoorzittter in de Tweede Kamer Hans Dijkstal - zelf Wassenaarder - mocht het spits afbijten. De oud-minister- /wethouder was speciaal voor het afscheid vanuit het Haagse Binnenhof naar Duinrell over gekomen om te bekennen dat hij nog wel eens wakker ligt van de perikelen rond de ontwikke ling van het recreatiepark. „Hugo is een man met veel lef en doorzettingsvermogen. In mijn periode als Wassenaars bestuurder heb ik meermalen meegemaakt dat hij de regels van het bestemmingsplan te strak vond, iedereen bestookte die hij kon bestoken. Hij heeft ons niet zelden onder grote druk gezet, hetgeen er wel toe heeft geleid dat het bestem mingsplan beter is ontwikkeld en er duidelijke afspraken zijn gemaakt. Wat dat betreft is hij nu in rustiger vaarwater te rechtgekomen. Ik geloof dat de lokale bevolking nu goed met Duinrell kan leven. Hugo heeft nu andere problemen: hij vindt de belastingen en de hinderwet te ingewikkeld en daar heeft-ie nog gelijk in ook." Thomas Lepeltak alias Stan Huygens, de societyschrijver van de Telegraaf, versloeg in 1959 als jong broekie het huwe lijk tussen de graaf en zijn Cla- rine. In de 'show van zijn leven' bekende Lepeltak dat de con tacten altijd goed zijn gebleven. „Ik betreur het alleen dat Hugo dat mooie landhuis op Duinrell heeft laten afbreken. Maar voor de rest was het allemaal leuk wat hij heeft neergezet. Heel bijzonder dat zijn zoons het gaan overnemen. Daar moeten ze ook maar net trek in heb ben." Oud-tv-maker Henri Remmers kwam vertellen dat hij de graaf had leren kennen als superre gisseur. „Wij zouden ei programma over herai maar Hugo had het eig klaar. Uiteindelijk hebl het toch samen kunnei ren." Tineke de Nooy, die df naarder lang geleden a tv-camera's haalde, ha gelijke ervaringen. Zei dat de graaf 'heel dwir kan zijn. „Maar ik kon bij hem aankloppen vo Stichting Kinderen van byl, die hier jarenlang! kantie kwamen en in D geweldige dagen hebb had." Danseres Penney de Js ooit een seizoen lango Duinrell. „Eigenlijk koi De graaf is een trendse weest. Ja, hij bemoeide wel mee. Had ook over voor. Als er een danser helemaal in de maat m bijvoorbeeld." Joost van Iersel, voorz de Kamer van Koophai Den Haag, gaf de graaf zeldzame zilveren pen Oud-ANWB-directeur Nouwen kwam hoogst lijk, illusionist Hans KI scherm naar het afschi zouden nog vele sprela men opdraven voordat nodigden zich massaal drank en de buffetten I storten, maar gelukkig nog uren de tijd om de persoonlijk de hand te den. Trouwens, die gelegen! zich ongetwijfeld nogf voordoen. Geen mens indenken dat Hugo gra Zuylen van Nijevelt zie dig uit Duinrell laat vei redactie: Miep Smitsloo-De Graaft en Paul de Tombe telefoon: 071-535 64 84. Maarten Collée heeft vorige week met een receptie in studentensociëteit Minerva 'de mooiste baan van de wereld' vaarwel gezegd om een nieuwe uitdaging aan te gaan. De verte genwoordiger van Heineken voor de horeca binnen de sin gels van Leiden, gaat de bin nendienst in. Niet omdat hij na jarenlang 'stappen' in opdracht van de baas opgebrand zou zijn ('absoluut niet'), maar om te voorkomen dat hij 'bedrijfs blind' wordt, heeft hij het stokje doorgegeven. Voorlopig aan Peter van Gelder die waarneemt tot een nieuwe, geselecteerde kandidaat is inge werkt. Collée zelf wordt marke teer, 'assistent van de merkma- nager', bij 's lands grootste brouwer. Het betekent dat hij onder meer viltjes, logo's, licht bakken en EK-pakketten gaat aanpassen, 'voor de horeca'. Werk dat hij voor 90 procent binnen kan doen. Nogal een verschil dus met de functie die hij tot vorige week bekleedde. Vijfenhalf jaar lang trok Collée (32) langs de hore cazaken binnen de singels van Leiden. Overdag en 's avonds. Niet alleen om het merk te ver kopen, maar ook om de be drijfsnaam uit te dragen in de stad. Vandaar dat hij heel vaak werd gezien in de café's en res taurants, waar hij zo langza-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18