Barokensemble: hoofs en elegant Cocktail/ Cultuur Kunst 'Markt' is modern, mooi en trendy Society-huwelijk k tien jaar voorbereid Hazerswoude gaat 'culinair-cultureel' Kauffeld en Nijholt: sober maar degelijk Goede muziek u afval en lompei MAANDAG 9 OKTOBER 2000 redactie: Miep Smitsloo-De Graaft, telefoon: 071-535 64 84. Bijdragen: Eric-Jan Berendsen en Paul de Tombe Majoor (87) in Panda naar Oegstgeest Ze kwam zelf de oprijlaan van kasteel Oud Poelgeest oprij den, in een Fiat Pandaatje. Ma joor Bosshardt, een respecta bele 87 jaar oud inmiddels, was he-le-maal uit Amsterdam ge komen om in Oegstgeest het boek 'Jardin d'Amour' in ont vangst te nemen. In het kielzog van andere BN'ers als Paul van Vliet, prof. Pim Fortuyn, An- dré Hazes, dominee Hans Vis ser en Midas Dekkers had de majoor (officier in het Leger des Heils) een bijdrage geleverd aan een alleraardigst boekje over de Op Fortuyn na had geen van de landelijk bekende auteurs de moeite genomen naar de uitrei king te komen. De majoor kwam wel, hoewel ze die dag al een druk programma achter de rug had. „Vanmorgen een die renasiel geopend, vanmiddag nog een opening elders. Maar ik ben blij dat ik het allemaal nog kan doen. Alleen collecte ren doe ik niet meer." En daar ging ze weer, met de karakteris tieke pet op achter het stuur. Collignon steelt de show Een enkel 'regionaal' gezicht viel er in de massa nog te be kennen. Maar voor het meren deel trok de herfst- en winter- show van voormalig Leids mo deontwerpster Monique Collig non hoofdstedelijke coryfeeën: het publiek dat echt geld over heeft voor couture en tal van bekende Nederlanders. Rijen dik kwam het publiek naar een verrassende locatie voor een modeshow: de circuspiste bij het RAl-complex. Collignon werkte vanaf 1990 vanuit haar boutique in de Leidse Korevaarstraat, maar verkaste drie jaar geleden naar modemekka Amsterdam. Met in haar kielzog de eveneens ras echte Leienaar Jan Henny Hol vast, die nu vanuit de hoofd stad zijn videotheek in de Sleu telstad bestiert. Op de foto: Monique Collignon (de blonde dame in het zwart) temidden van haar modellen. FOTO MENNO SMITSLOO Na één dagje bijkomen van de festiviteiten rond 2 en 3 ok tober trok Leiden donderdag massaal naar de Botermarkt. Daar werd restaurant Markt ge opend, de laatste aanwinst van de ondernemende broers Wou ter en Richard van Leeuwen die in Leiden al Stadscafé Van der Werff en Mas y Mas exploi teren. De opening werd verricht door niemand minder dan Pierre Wind, bekend als kok, presen tator van het tv-programma De Eetfabriek en columnist van Nieuwe Re vu. Restaurant Markt heette vroe ger James en More, gerund door Hans Westerbeke die eind vorig jaar met de noorderzon vertrok, een financiële chaos achterlatend. Henny Wiggers en Olaf Hoen- son namen vlak voor Kerstmis de zaak over maar verkochten het bedrijf afgelopen voorjaar uiteindelijk aan de gebroeders Van Leeuwen. Het duo heeft er een mooi, mo dem en trendy restaurant van gemaakt dat de nadruk legt op visgerechten. De zaak van twee verdiepingen biedt ruimte aan minimaal honderd gasten, is ruim van opzet en telt een aparte zaal voor borrels en par tijen. Het interieur is afwisse lend grijs en kleurrijk met een sfeervolle houten vloer. De naam Markt staat niet alleen voor de straat waaraan het be drijf is gevestigd - de Boter markt - maar ook voor vers, mooie producten en een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. De keuken staat on der leiding van niemand min der dan Roeland Martens, voorheen chefkok van La Rive in het Amstelhotel. Nadat Pierre Wind met een welgemikte sabelslag een champagnefles had ontkurkt, werd het een gezellig samen zijn. Zo waren er namens bier brouwer Heineken directeur Lex Ritman en Maarten Collé. Wout Bergers van de gelijkna mige sportwinkels nam een kijkje en kwam collega-zaken lieden Theo Zandvliet, Helgo Tuinhof de Moed, Chris Die ben en Janneke de Roode van de gelijknamige slagerij uit de Kraaierstraat tegen. Ook Henny Wiggers verscheen in zijn 'nieuwe, oude' zaak. Ambtenaar en organisator Aad van der Luit bewonderde het nieuwe interieur samen met re clamemaker Sander Pardon en ook Bo Beekman en Frans Horst waren aanwezig. De horeca besprak het wel en Kok en tv-presentator Pierre Wind (achter) opende vorige week restau rant 'Markt', de nieuwste aanwinst van de gebroeders Van Leeuwen. FOTO MARK LAMERS wee rond 3 oktober en met na me bij de sluitingstijden werd uitvoerig stilgestaan. Zo waren onder anderen Wim Ankoné van Barrera, Jos Ponsi- oen van de horecabond en Fred Muijzert aanwezig. De nieuwe buren van restaurant Markt lieten eveneens niet ver stek gaan. Ruud Witteman van Einstein kwam feliciteren even als Ellen Blok van Vooraf en Toe en Ton Holswilder van het Koetshuis bij de Burcht. De notaris en de accountant. Zij beloofden elkaar onlangs ten overstaan van burgemees ter Els Timmers eeuwige trouw in Oegstgeest. De notaris is An neke Klein Lankhorst, een self made woman die tussen de kleine kinderen door het nota rieel recht bestudeerde en tien jaar geleden in Oegstgeest het initiatief voor een nieuwe standplaats nam. En de ac countant is Wim Hamming, vennoot bij Ernst Young, bij de golfers onder ons bekend als voorzitter van de Warmondse golfclub Kagerzoom. Bekende mensen, bekende gas ten. Onder de vierhonderd receptiegangers bevonden zich bekende Leidse koppen als Cees Oomen (oud-voorzitter college van bestuur RUL Lei den), Cees Goekoop (niet nader a,an te kondigen), Jos Ponsioen (uitbater Stationsrestauratie), Paul van Egmond leer), Corien Proper laar), Har Walenkain rant Allemansgeest),i van der Vlugt (kabini burgemeester) en Joo (de bouwer). De Katwijkse notaris I hees fungeerde als gei stond erbij en keek en Wim en Anneke mete kennismaakten tijden klinkende cursus fïiu sturing voor het nota moet daar destijds tc zellig zijn geworden, sus, wel te verstaan. Overigens gingen An Wim bepaald niet ovi nacht ijs, maar als no accountant behoor je natuurlijk ook goed t Ze delen al tien jaart haard, „Dan weet je t zeker dat het goed zit' Hamming voldaan. Tartuffe in actie in het Dorpshuis van Hazerswoude. FOTO ERIC TAAL Als het aan Jacqueline Slingerland ligt, wordt eten met een theatershow erbij ook in Hazers woude een traditie. De beheerder van het Dorps huis in het plaatsje organiseerde zaterdagavond voor het eerst een musical-dinner-show in 'haar' centrum, met medewerking van de Leidse groep Tartuffe. „Om te laten zien dat je voor zoiets niet per se naar de stad hoeft en dat je ook hier goed kunt eten, bij bruiloften en partijen." Eten en ensemble sloegen zo aan bij de 75 Hazers- woudenaren die er op af waren gekomen, dat Slin gerland er al na één avondje de smaak van te pak ken heeft gekregen. „Dit gaan we meer doen", ze ze tenminste tijdens de show die haar en de ande re aanwezigen („allemaal 'gewone' mensen, want ik heb er niet aan gedacht notabelen uit te nodi gen") zeer goed beviel. „Niet wekelijks of maande lijks, want we zijn geen restaurant, maar toch wel meer dan eens per jaar. Want dit is wel heel erg leuk." Mede verantwoordelijk daarvoor was Tartuffe, een groepje dynamisch dertigers dat afwisselend 'per- siflage-achtige' musicalliedjes en stukjes cabaret brengt, tijdens een avondvullend programma in vier blokken. Het overwegend Leidse gezelschap is bezig snel naam te maken in Leiden en wijde om geving. De oud-leden van de Voorschotense musi calvereniging Otis begonnen vier jaar geleden voor zichzelf bij het vroegere 'James' aan de Botermarkt en treden sindsdien op in theaterrestaurants, op bruiloften en partijen. "Thuisbasis' van Tartuffe, vernoemd naar de 'huichelaar' uit een stuk van de Franse toneelschrijver Molierè, is tegenwoordig De Beukenhof. Daar komen de aan het conserva torium afgestudeerde pianist Arthur Postma, countertenor Hans van der Velde, bas/bariton Gilbert Versluis, Bernice Schmal („het sopje", of tewel de sopraan), alt mezzosopraan Lilian Kan bier en alt Marianne de Mooy geregeld in actie. Laatstgenoemde twee doen ook mee aan de finale van het Leidse Cultuurfestival. Met het lied 'Thuis van alle markten' gaan ze tijdens het Songfestival van het Leidse lied, woensdag in de Leidse Schouwburg, op zoek naar 'brede erkenning'. MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Noordelijk Barokensemble: Paulien Kos- tense, viool, Maaike Roelofs, barokcello en Margreet Prinsen, davecimbel. Ge hoord 8/10, Waalse Kerk, Leiden. Het trio houdt zich heel dicht bij haar simpele naam Barok ensemble. Het klankidioom van dit drietal is ook echt barok. Het tinkelend clavecimbel van Margreet Prinsen heeft qua klankkleur en volume nog veel weg van het spinet. De barok cello en viool hebben beide een licht nasale, melancholische toon met een niet al te groot volume, zelfs in de levendige delen. Al met al een 'authen tiek', intiem gezamenlijk colo- riet. Buxtehudes' Triosonate in G komt nog het minste uit de verf. Er zijn forse tempo- en ritmi sche verschillen. Het clavecim bel trekt aan het tempo terwijl de viool en hier en daar ook de cello juist willen versnellen. En dat gaat nog eens gepaard met een schommelend ritme. Hoe wel er dus op het samenspel nog wat aan te merken valt, is er toch al sprake van individue le speelvreugde en creativiteit. In Sonate in C voor viool en cla vecimbel van Bach loopt het spel veel meer gelijk op - als één warme hartklop. De cellist Maaike Roelofs heeft het in de Sonate in A van Luigi Boccherini op een heel origine le en virtuoze manier voor het zeggen. Deze uit Lucca afkom stige componist werkte vanaf zijn zesentwintigste jaar in Ma drid en dat laat hij horen ook. In Leclairs Sonate in F is het trio weer compleet en laat het horen hoe mooi ze na verloop van tijd op elkaar zijn inge speeld. In het tweede deel Atia (affettuoso) heeft het ensemble een heel verfijnde samenklank gekregen. Er wordt hoofs en elegant gemusiceerd, door viool en cello geraffineerde accenten gelegd, krachtig onderbouwd door de clavecinist. Je kunt hier horen en voelen dat Jean Marie Leclair zijn carrière is begonnen als danser in Rouen en later is verkozen tot balletmeester in Turijn. Boek van het Jaar in Katwijk In de vestigingen van de Katwijkse bibliotheek kan van 16 tot en met 28 oktober weer gestemd worden voor het Boek van het Jaar, verbonden aan de Trouw Publieksprijs. De genomineerden zijn dit jaar 'Bezeten van mij' van Nicci French, 'De passievrucht' van Ka- rel Glastra van Loon, 'De broederschap' van John Grisham, 'De eeuw van mijn vader' Geert Mak, 'Publieke werken' van Thomas Roosenboom en 'Harry Potter de gevangene van Azkaban', door J.K. Rowling. Stemmers maken kans op een prijs: iedere week boe ken uitzoeken ter waarde van veertig gulden of één van de hon derd boekenbonnen ter waarde van 25 gulden. RECENSIE THEATER HANS VISSER 'The Award Winners', met Greetje Kauf feld en Willem Nijholt. Begeleiding: The Little Big Band o.l.v. Johan Plomp. Arran gementen. Jerry van Rooijen en Johan Plomp. Nog te zien: Tournee door Ne derland Greetje Kauffeld en Willem Nij holt samen in een theaterpro gramma, dat is opgebouwd rond liedjes die ooit prijzen wonnen of waarvan ze zelf vin den dat ze een prijs hadden moeten winnen. Kortom: werk waarin ze zich lekker voelen. Een simpele formule, maar ook gevaarlijk. Want voor een thea terprogramma is meer nodig dan alleen twee topartiesten en goed repertoire. Eigenlijk hadden die twee al eens eerder samen moeten werken want de combinatie van deze twee verschillende mensen deugt. Des te spijtiger is het dat dit programma al te vaak niet verder komt dan een lichtelijk aangekleed concert. De combinatie Kauffeld en Nij holt verdient meer. Natuurlijk maakt de aanwezigheid van de monter begeleidende Little Big Band onder leiding van Johan Plomp op zich een feestelijke indruk. Maar viel de diepte van het toneel niet meer te benut ten, zodat beide solisten wat meer bewegingsruimte hadden kunnen krijgen? Moest dat gro te achterdoek echt zo pal ach ter het orkest hangen? En vooral:.waarom wordt er niet meer gebruik gemaakt van het licht? Als Nijholt uit het re pertoire van Sinatra de ballad 'One for my baby' zingend ac- Willem Nijholt en Greetje Kauffeld op de première van The Award Winners in Hoorn. Sober vakwerk. FOTO GPD teert, zou het dan niet mooi zijn als dat schitterende num mer ook wat meer visuele sfeer zou meekrijgt? En als Greetje Kauffeld 'Lullaby of Broadway' zingt mag ook het toneelbeeld toch wel een tikkeltje meer gla mour vertonen? Een program ma vol 'Award Winners' ver dient ook visueel meer allure. De toon wordt nu net iets te veel gezet door de soms wat obligate dialoogjes. Maar ach, belangrijk is dat de twee met al die stukken kunnen laten horen en zien waarom ze al zo lang aan de top staan. Vóór de pauze doen ze dat in songs en chansons waarin het vooral aankomt op de subtiliteit in de vertolking. Waar Nijholt vocaal de acroba tiek mist fascineert hij door zijn interpretatie en Kauffelt is daar vooral groot in de manier waarop zij het werk muzikaal behandelt. Op sleutelposities is de band versterkt met Kauffelts vaste begeleiders Peter Nieuwerf op gitaar en Jan Menu op tenor sax, hetgeen heel wat mooie instrumentale momenten op levert. Ook Nijholt profiteert daarvan. Vooral als hij zich af vraagt 'Wat voor weer zou het zijn in Den Haag?'. Want Nieu werf tokkelt daar kleuren bij die feilloos passen bij de sfeer van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Vakwerk, zoals eigenlijk de hele avond vakwerk laat zien tot in de details. Zij het wat al te sober gebracht. .De Oegstgeestse burgemeester ElsTimmers, hier ii naar van de burgerlijke stand, veegt de lipstick van wang. De bruid, notaris Anneke Klein Lankhorst, k RECENSIE TONEEL AAD VAN DER VEN Toneelgroep De Appel en Residentie Or kest met 'Het verhaal van de soldaat' van Stravinsky (muziek) en Ramuz (tekst). Re gie. Porgy Franssen. Muzikale leiding: Vincent de Kort. Decor Tatyana van Wal- sum. Kostuums: Juliet Simpson. Choreo grafie Ricardo Sibelo. Lichtontwerp: Ste fan Dijkman Met Sacha Bult huis, David Geysen, Carol Linssen en Henriett Kassai. Musici van het Residentie Orkest. Be zocht: 7/10 Den Haag (Appeltheater). Herhalingen t/m 19 november Terwijl een giechelende klarinet haasje over springt met een knorrige trombone, borstelt een viool er stevig op los. Een trom pet tettert vrolijke deuntjes en blijft even onverstoorbaar als het bonkende slagwerk. We zijn bij Stravinsky. Bij de Stravinsky van 'L'histoire du soldat' om precies te zijn, dat briljante voorbeeld van miniatuur-mu ziektheater over een soldaat, die zijn viool - zijn ziel - aan de duivel verkoopt. En we zijn bij Toneelgroep De Appel, die sa men met leden van het Resi dentie Orkest van 'Het verhaal van de soldaat' een voorbeeldi ge voorstelling maakte. Nederland kende ai voortreffe lijke producties van deze Oud- Russische variant van het Faust-motief, waarop Ramuz zijn tekst - hier in een vertelling van Watze Tiesema - baseerde. Erik Vos kwam in de jaren ze ventig met een grillige, circus achtige enscenering. Ton Lutz hield later de lijnen wat strak ker. Bij hem stond tegenover John Kraaijkamp (een prachtige duivel) Porgy Franssen als sol daat. Franssen is nu de regisseur. Met medewerking va teurs, een actrice enf res, komt hij nu me ductie, die speels, t een tikje beklemmen om zoals dit stuk mol vallend is dat de rol teller veel meer is dan we gewend zijn. aanvankelijk een afi indruk, maar lijkt stei betrokken te raken bi vallen van de soldaal pele ziel, die voor de makkelijk slachtoffei Linssen speelt die n teller met een sterke, theatrale uitbeelding. 'Goede muziek uit af en lompen', noen Bloch deze partituur vinsky. Dit werk is f meest perfecte voorb de tussen de twee \vi gen ontstane toonkui grote emoties taboe z zikale discriminatie sus amusement - is o Simpele dansjes deuntjes, hier en daa muziek etcetera: alle en scheef aan elka met de quasi-achtelo een genie. Onder Vincent de Kort geve ci van het Residen met voorop de stevi strijkende violist II) berg, deze muziek combinatie van luch scherpte. De klarinettist Ab V< aftrap verrichten do gaande aan 'Het veil soldaat' de drie sol spelen, die Stravinsl voor zijn instrumei ven heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16