Glamour met een knipoog ZATERDAG 30 SEPTEMBER 2000 Patricia Paay: huismus en diva Na twaalf jaar in Amerika maakt Patricia Paay een tussenstop in Nederland. Tot haar grote verbazing werd ze als een diva door de (boulevard)pers ontvangen. Die aandacht buit ze nu uit. Volgende maand lanceert de voormalig zangeres een cosmeticalijn. Met wapperende jaspanden zwiert ze het statige kan toorpand aan de Keizers gracht binnen. Kleine snelle pasjes, vriende lijke lach. „Pffff.... sorry hoor, dat we later zijn. We zaten vast op de gracht." Geen Por sche die daaraan helpt. Wel een Zappie. Echtgenoot Adam Curry zoeft binnen op zijn met motor aangedreven turbo-step. Zonne bril op, oortelefoontje paraat. „Hai." En weg Patricia Paay (51) is terug uit Amerika en vastberaden haar meisjesdroom in vervulling te laten gaan. ,,Een buurvrouw van ons werkte vroeger bij de Bijenkorf. Als ze 's och tends vertrok deed ik altijd even de deur open. Dan zag ik haar de trap van het portiek afdalen. Met die prachtige jas, mooi verzorg de haren en een heerlijk parfum. Ze gaf me kleine monstertjes cosmetica en daar speel de ik met de poppen mee. Ik was denk ik acht jaar toen ik tegen m'n oma zei: als ik groot ben dan wil ik een cosmeticafabriek met grote foto's van mij en dan mogen jullie meehelpen." De fabriek werd een internetwinkel en de foto hangt aan de muur van haar kantoor. Het is een bijna surrealistische portret van Paay in vol ornaat. Gemaakt door een van haar huisfotografen. Andere fotografen zijn niet welkom. ,,Ik ben heel perfectionistisch. Ik wil er precies zo opstaan zoals ik wil. Ze noemen me niet voor niets LaPaay." Volle lach, maar ongenaakbaar. Geen persfoto- g(aaf. „Toen ik vorig jaar na twaalf jaar terug kwam in Nederland, merkte ik dat de bladen nog steeds heel veel belangstelling voor me hadden. Ze schreven allemaal over de gla- mourvrouw en zo. Hu, dacht ik, ik doe hele maal niks en ik ben nog hartstikke bekend! Wat nu, zei ik tegen Adam. Waarom niet die aandacht gebruiken om Lapaay Cosmetics in de markt te zetten, zei hij. En nu heb ik een eigen website en een eigen cosmeticalijn die vanaf november via internet verkrijgbaar is. Al meer dan honderdduizend mensen heb ben de website lapaay.com bezocht." Het is niet de oude roem van de Starsisters (nummer 1 in acht landen) waarop ze teert. Paay is glamour met een knipoog. „Allure en toch dichtbij het publiek." Vinden ze leuk in Nederland. „Dat hoor ik op straat, lees ik uit de vele e-mailtjes. Ik ben een vrouw op leef tijd, altijd heel erg babbelie en zit goed in m'n vel. Leuk vrouwtje, zeggen ze dan. Prima toch?" Ze hield als kind al van verkleedpartijen en tutten voor de spiegel. „Komedie spelen. Mijn oma kon erom huilen. Ik vond de aan dacht wel leuk, maar het was nooit belang rijk. Ik ben niet verslaafd aan applaus of zo. Sommige artiesten vinden het echt lekker, wentelen zich erin. Ze gaan er speciaal de straat voor op of gaan pontificaal op een ter ras zitten. Rob de Nijs zuigt de aandacht als een spons op. Willeke Alberti noemt applaus een warme deken. Ik ken dat niet. Ik vind het spel leuk maar ik vergeet nooit dat het een spel is. Ik wil weg kunnen kruipen in het anonieme en tevoorschijn komen wanneer ik wil." Toegegeven, net in New York, was het wel even afkicken - ze moest als een nobody door het leven. „Ik was het zo gewend om her kend te worden. Vanaf m'n vijftiende trad ik op. En toen ineens keek niemand naar me om. Amerikanen zijn sowieso al vrij onbe schoft. Dan gingen we uit eten, stak ik m'n hand uit, kreeg ik niks terug! Alleen mannen schudden daar handen. Vrouwen volstaan met: hai. Tijdens etentjes zei er helemaal niemand iets tegen mij. En als dat wel ge beurde, dan was ik vaak te laat met een En gels antwoord en was het gesprek al twee onderwerpen verder. Ik moest het eerste jaar echt afkicken. Dat was wel goed: back to ba sics, even op je plaats, zo leuk ben je nou ook weer niet. Daarna ben ik de Amerikanen gaan begrijpen en had ik m'n draai gevon den." Na twaalf jaar wilde Paay met Adam en Christina terug naar Europa. „Voor de scho len. Die zijn in Amerika erg violent." Engeland Engeland moést het zijn. „Ik ben erg gesteld op goede manieren. En die leer je niet in Amerika. Madonna wilde ook met haar dochter naar Engeland. De etiketten, de tra dities. Het is goed als je weet hoe je je moet gedragen. Ik heb het geleerd van m'n vader. Je kunt me naast iedereen zetten. Dat is mooi. Christina gaat nu naar de British School hier in Amsterdam. We noemen haar prinsesje. Niet hard boeren, zeg ik wel eens, want daar houdt de prins niet van." Ze wonen nu in het beroemde Joffershuis aan de Keizersgracht. Drie honden en drie katten dwarsboomden een verhuizing naar Engeland. „Een wet uit 1912 zegt dat er geen enkel dier Engeland in mag behalve na een quarantaine van zes maanden. De dieren verblijven dan in asielen, waar je ze niet aan mag raken. Alleen zwaaien mag. Veel bees ten gaan er dood van verdriet. Echt. Liz Tay lor heeft speciaal buiten de territoriale wate ren een jacht gehuurd voor haar kleine witte hondje. Wij lossen het op met een tussen stop in Amsterdam. Met een chip in het oor en een paspoort mogen ze straks wel Enge land binnen." En dat wordt tijd. „M'n dieren zijn totaal depressed Veel te weinig ruimte. Adam vindt Amsterdam helemaal te gek. Maar ik wil acre's, acres en acres!. Want ik wil ook kippen en paarden. O, Christina kan zo goed paardrijden! Laatst heeft ze in Engeland op polopaarden gereden. Keihard in galop!" Christina is haar alles. „Ik ben een zaken vrouw, altijd geweest. Maar ik ben bovenal moeder. Om drie uur ga ik naar mijn kind. Wat er ook gebeurt." In kort bestek legt ze uit dat er twee Patri cia's zijn. De huismus die niet drinkt, gek is Patricia Paay: „Ik ben erg gesteld op goede En die leer je niet in Amerika." met dieren („zelfs de vissen begroeten mij 's ochtends"), tuiniert en meubels schildert en de diva die zich helemaal aankleedt en optut om zich vol glamour aan de wereld te tonen. Maar in Amsterdam komt de huismus tekort. „Ik kan me hier niet terugtrekken, ik wil stil ler. Als je even uit je werkomgeving kunt stappen dan heb je een beter zicht op wat je aan het doen bent." De gedachten gaan uit naar een landgoedje in het Engelse Kent. Werken kan ze vanaf elke plek op de aardbol. Evenals echtgenoot, ex-dj en internetgoeroe Adam Curry. ,,Adam moet je zien als een soort verstrooide professor, altijd one step beyond. Ik heb daar wel respect voor. Ik was zelf een van de eerste artiesten die reclame maakte op televisie, de eerste die in de Play boy stond en nu dan die cosmeticalijn." Geen speeltje Het cosmeticabedrijf is geen speeltje van de slimme internetman voor zijn verveelde, ver wende vrouw. „Ik kan natuurlijk altijd voor advies bij Adam terecht, maar het is mijn be drijf. Ik wilde het helemaal alleen doen. Ik heb altijd mijn eigen geld verdiend, ben al tijd financieel onafhankelijk geweest. Dat miste ik in de VS. Al het geld in LaPaay Cos metics is van mij. Ik heb er al mijn pandjes in Amsterdam voor verkocht en heb gelukldg nooit meer te maken met huurders. Wat een toestand!" Nu zitten ze allebei in zaken en hebben ze het druk, druk, druk. „Liever een man die lekker bezig is dan een die op je lip zit. In dat koppie van Adam borrelt het vierentwintig uur. Soms geef ik er een klap op. Haha! Hij wil ook dat ik hem waarschuw als hij door draaft. Wij zijn dikke vrienden die veel lol hebben. Zo is het ook begonnen. Niks liefde op het eerste gezicht." Zij is vijftien jaar ouder. „Ik ben nooit op jonge mannen gevallen, maar Adam was ou derlijk. Door de scheiding van zijn ouders was hij de man in huis. Hij heeft enkel zus sen en kan heel goed met vrouwen omgaan. En ik ben wel een stuk ouder, maar ik zal al tijd een kindvrouwtje blijven. Dat heeft mijn moeder ook: she never grows up." Ze is niet bang hem te verliezen aan een jonge vrouw. „Adam heeft geen oog voor an dere vrouwen. Ik ben degene die zegt: Kijk eens! Daar, die vrouw, die tieten!" Voor Adam hoefde die borstcorrectie dan ook niet, al vindt hij het nu 'prachtig'. „Ik heb m'n borsten laten doen in de VS. Toen ik zwanger was, was ik net een zeug. Enorm. Ik heb er nog foto's van. Net zo'n Papoea. Toen ze leeg waren, hingen ze daar maar. Ze wa ren niet zo mooi als ik gewend was. Ik wilde ze laten ophalen, maar dat kan dus niet. Toen hebben ze m'n borsten opgevuld, maar teveel in verhouding tot m'n lichaam. Ik wil ze eigenlijk laten verkleinen, maar het schijnt nogal een moeilijke ingreep te zijn." Verder is de stralende Paay puur natuur, verzekert ze. „Kwestie van genen, veel slapen en lachen, gezond eten, niet drinken, een goede verzorging van de huid en geen zon. Ik kom al twintig jaar niet meer met m'n ge zicht in de zon. Maar als m'n gezicht gaat hangen dan laat ik een face-lift doen. Ik ben er helemaal voor. Waarom niet? Je moet na tuurlijk te allen tijden je eigen gezicht bewa ren want dat maakt toch je karakter. Dus het gaat om little nips and tucks. Een onderkin, overhangende oogleden. Als ik het doe, doe ik het voor mezelf. Adam is niet zo'n type. Die zegt: al was je een rompje, dan blijf je mijn Patricia. Lief toch?" Intuqie Ze is er heilig van overtuigd dat haar cosme ticalijn een succes wordt. Ze vertrouwt op haar intuïtie („mijn derde oog") en markton derzoek. „Cosmetica is hier een onderge schoven kindje. Mensen zijn niet rose of bruin. Er zijn zoveel verschillende huidtin- ten." Ze wil van geen flop weten. En als toch? „Dan ga ik gewoon broeden op een ander idee en dan keert het succes weer terug. Zo gaat dat. Het is niet altijd jouw beurt. Ik heb ook een periode gekend dat ik zegeltjes moest plaldcen en flessen inleveren om rond te kunnen komen. Alle dingen die in je leven gebeuren, hebben een reden." Haar liefde met Adam was ook voorbestemd. „Bij ande re mannen was er een leegte in mijn lijf. Het gevoel niet compleet te zijn. Het gat van Zad- kine zeg maar. Met Adam was die leegte weg, hij vervulde mijn kinderwens." In een voorbestemd leven past geen spijt. „Je kunt een saai leven hebben en niks on dernemen en je kunt uitdagingen aangaan. Ik heb levens. Het lijkt me vreselijk om dood te gaan en te denken: ik had dit willen doen en dat en dat." Ze wil nog reizen door het Verre Oosten, een boek schrijven over de showbusiness, leuke dingen doen met haar ouders. „Ze zijn nog heel vitaal. De commercial voor Lapaay- Cosmetics heb Ik ingezongen met de Big Band van mijn vader. Hij is 74 en ik kan me niet voorstellen dat hij er niet meer zou zijn. Dan ben je iemands kindje niet meer. Als ik bij m'n vader ben, behandelt hij me nog steeds als zijn kindje. Hij knuffelt me en wil betalen als we shoppen. Als je iemands kind je niet meer bent, ben je pas echt oud." Ze is niet gelovig van huis uit, maar be zocht wel een christelijke school „omdat het goed was om de Bijbel te leren kennen." God ziet ze als een hogere macht, „een kracht die meer van onszelf uitkomt dan van bovenaf." Maar een hiernamaals? „De ziel is heel sterk. Ik heb het gevoel dat dingen om me heen kunnen zweven. Jawel. Van de andere kant: Ik heb mijn opa aan de vooravond van zijn dood gevraagd om een teken te geven als hij dood was, maar dat moet nog gebeuren. Toch geloof ik dat er meer is dan dit leven. Dat vind ik wel te gek. Het lijkt me leuk dat we nog wat te doen hebben. Jij wordt vast een plaaggeest, zei iemand me. Haha." Voor het eerst is het even stil. „Weet je, ik heb nog nooit een dood mens gezien." MONIQUE DE KNEGT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 39