'Ik heb maar één carrière en daar ben ik zuinig op'
Pia(no): 'Mijn klep viel open van verbazing'
5
Kunst Cultuur
H'
- 'ERDAG 30 SEPTEMBER 2000
Marco Borsato met Frank Boeijen in Ahoy'
Pia Beek viert 75ste verjaardag in Haagse schouwburg
23/12
(lid Al
-3258'
De balans vinden tussen groot en klein,
uitbundig en ingetogen. Marco Borsato denkt
daar bij z'n rentree in Ahoy* komende zondag
og beter in te slagen dan bij zijn eerdere 'mega-
;!>nderonsjes' in de Rotterdamse muziektempel.
et blijft nu eenmaal een bijzondere plaats om
te spelen", weet 's lands populairste en meest
gelauwerde zanger.
57
op:
nfo/bo
2233 ïebt te maken met massaliteit e
xt 531/rme afmetingen, maar wilt het
intiem houden. Zeker met mijn
rtoire is die laatste factor heel
elangrijk. Niet dat ik over m'n
sre Ahoy'-concerten ontevreden
integendeel, maar met het
tsen van een paar andere a
'vele a denk ik nu toch meer grip op de
zaak te hebben."
Borsato (33) praat over d(
an negen kapitale stunt-
- in 1997 waren het er, ve
d over twee series, in totaal tien
gbl een toegewijde chef-kok o
avoriete gerecht. Ter indicatie:
band is uitgebreid met vier bla-
WPJ1En we hebben drie violisten e
mSU e kunt inmiddels wel spreken
een ideale bezetting die het r
k maakt om veel aandacht te
inken aan het echte instrument.
510-24 vacht daarom r
kkleuren, meer warmte. Plus
een paar aparte dingetjes die ik
niet verklap."
wil hij wel kwijt over z'n speci-
aanstormend talent en
uterde routine. Zo hebben de
r^wpwkomers van Twarres, al enige
en hitgevoelig met 'Wer Bisto',
een z'n hart veroverd. „Wat ze
IBSJ11 is 20 bijzonder goed gedaan,
belooft wat voor de toekomst."
mover deze, naar zijn gevoel
^iende kans voor de jeugd staat
het zonnetje zetten v
Borsato, die straks in het sportpaleis
ongetwijfeld een bijzonder een
tweetje met z'n eregast uit Nijmegen
zal aangaan.
Apart aan deze Ahoy'-ronde is so
wieso het feit dat van de negen
avonden de laatste vier worden ge
vuld door lezers van het Veronica
Magazine. Wie voor 15 september
een formulier met twaalf persoonlij
ke vragen had opgestuurd, kwam in
aanmerking voor een van de 40.000
vrijkaarten die de jonge, snelle om
roep als beloning in petto had. Om
dat ruim voor die finale inzendda-
tum alle beschikbare toegangsbewij
zen reeds waren uitgeloofd, kan
worden gesproken van een geslaag
de 'dubbelslag'.
Marco Borsato is dan ook in het ge
heel niet bevreesd voor een schei
ding der geesten tussen de normale
kaartkopers en het meest alerte deel
van de Veronica-aanhang. „Het gros
van de lezers van dat blad staat na
tuurlijk allang bekend om z'n meer
dan gemiddelde belangstelling voor
kortste keren ben je door al je kaar
ten heen, dan hoef je je volgens mij
nergens ongerust óver te maken. Ik
kan me tenminste niet voorstellen
dat degenen die niet van Borsato
houden de moeite hebben genomen
om eerst te gaan zitten voor het be
antwoorden van die vragen en ver
volgens naar de brievenbus te lo
pen."
voorbeeld uit vooral de begintijd Na z'n verblijf in Rotterdam, dat
'n intussen imposante muzika-
opbaan: de tegenwoordig niet
doorlopend aan de weg tim
ende Frank Boeijen.
blij en trots dat ik hem in
mag halen, omdat
andaag al begint met het inrichten
en 'uittesten' van Ahoy, zakt Marco
Borsato nog even verder zuidwaarts
door voor twee 'andere krenten in
de pap': zijn optredens in het Ant
werpse sportpaleis op vrijdag 13 en
zolang de grootste bewondering zaterdag 14 oktober. „Eén keer daar
het baanbrekende werk dat staan vond ik al een mijlpaal. Nu het
de Nederlandstalige pop- twee concerten zijn geworden kan ik
helemaal zeggen dat ik geschiedenis
schrijf, want dat is nog nooit een Ne
derlandse artiest gelukt," weet Mar
co Borsato.
„Ik ben er nog eens extra door ge
streeld, omdat die Belgische bijval
me zeker niet zomaar is komen aan-
:iek heeft verricht. Want als je
iemand die het heeft
jedurfd om te gaan stoeien met
PrjNederlandse lied, dan is hij het
En hoewel we sterk van elkaar
chillen, denk ik toch ook dat we
goed bij elkaar passen", aldus
Marco Borsato met concertreeks in Ahoy': „Ik wil het wel intiem houden". archieffoto cpd/sarah wong
waaien. Ik heb ontzettend veel ener
gie gestoken in het vestigen van mijn
naam daar. Aanvankelijk gaf nie
mand me veel kans, omdat je in Bel-
gie' als Hollander altijd met een 1-0
achterstand moet beginnen vanwege
de grote mond die ons bijvoorbaat
wordt toegedicht.
„Ik heb me niets van al die vooroor
delen aangetrokken en ben gewoon
blijven denken dat het mogelijk
moest zijn om weliswaar in een wat
andere cultuur, maar toch in vrijwel
hetzelfde taalgebied een nieuw pu
bliek voor me te winnen. Als je dan
op een gegeven moment ziet dat je
platen ruimschoots goud gaan halen
en dat je de grootste zalen uitver
koopt, dan loop je natuurlijk toch
even te glimmen."
Marco Borsato sluit zijn concertreis
in het kader van z'n in januari ver
schenen cd 'Luid en Duidelijk' op
zaterdag 11 november af met een
strandoptreden op Mambo Beach
op Curasao, waar ook vele fans van
uit Nederland zullen komen middels
een speciaal arrangement. Uiteraard
plakt hij aan dit exotische slotak
koord een vakantie vast met echtge
note Leontine en zoontje Luca, maar
echt lang zal die rustpauze toch niet
gaan duren. Omdat de eerste voor
bereidingen voor een volgend album
alweer gauw zijn aandacht zullen
opeisen.
Tegen die tijd moet ook het slepende
conflict met zijn platenmaatschappij
zijn opgelost. Althans dat hoopt
Marco Borsato, die op dit moment
als gevolg van de meningsverschillen
met Polydor bijvoorbeeld niet kan
zeggen of en wanneer de beoogde
single 'Wat Is Mijn Hart' zal uitko
men. Een vreemde situatie, zeker
voor een artiest die zich de afgelo
pen zes jaar herhaaldelijk manifes
teerde als het meest vruchtbare
goudhaantje van Nederland Muziek
land.
„Voor de buitenwacht is zoiets ook
moeilijk voor te stellen, maai" dit
soort dingen gebeurt toch gewoon
omdat ze kennelijk onvermijdelijk
zijn," licht Borsato een tipje van de
sluier op.Als je lang bij een maat
schappij zit, zoals ik, moet je oppas
sen dat je als partijen nog wel over
hetzelfde praat. En dat valt, ook al
heb je nog zo'n geweldige staat van
dienst, soms niet mee. Omdat het
personeel bij zo'n platenfirma in de
loop der jaren bijna helemaal van
samenstelling is gewisseld en de
mensen die er nu zitten weer net
even andere ideeën erop na houden
dan de lui die er zaten toen je bin
nenkwam.
„Je moet dus weer knokken voor je
plekje, anders raak je het kwijt. Daar
ben ik nu mee bezig en dat zal ik net
zo lang doen als nodig is. Want ik
heb maar één carrière en daar ben ik
heel erg zuinig op."
Het zou 'te bizar voor woorden' zijn
als Polydor en hij het niet meer eens
zouden kunnen worden over de te
volgen koers voor de komende jaren.
Hoe vlugger deze problemen de we
reld uit zijn, des te liever het Borsato
is, want schadelijk zijn ze naar zijn
mening wel. „De verkoopcijfers van
'Luid en Duidelijk' lijken met vijf
keer platina op zak het tegendeel te
bewijzen. Maar je kunt je natuurlijk
afvragen hoe ver we nu waren ge
weest als er na 'Binnen' wel een
tweede en een derde single was uit
gebracht. 'Luid en Duidelijk' had
dan toch veel langer in the picture
gestaan," aldus Borsato.
„Daarnaast werkt zo'n conflict on
willekeurig toch door op alles wat je
onderneemt. Ik ben net van Stompe-
toren naar Blaricum verhuisd, wat
voor mij al neerkomt op bijna emi
greren. Dat is dus niet in m'n kouwe
kleren gaan zitten. Andere zorgen
aan je hoofd, zoals met Polydor, kun
je dan vanzelfsprekend helemaal
missen als kiespijn. Maar tegen die
achtergrond is het wel weer lekker
om je helemaal vast te bijten in zo
iets feestelijks als Ahoy'."
Marco Borsato op 1,2,3, 4, 6, 7, 9,
10 en 11 oktober 20.00 uur, in
Ahoy. Alleen voor 2, 3 en 4 oktober
zijn nog beperkt kaarten verkrijg
baar.
cordeonist Johnny Meijer, The Millers,
Mieke Telkamp. De ontmoetingen waar
over Pia haar vertelde: met Erroll Garner,
Ella Fitzgerald, Oscar Peterson, Nat King
Cole. Maar De Piano Weet Meer en daar
van maakt ze in haar boek ook gewag.
Bijvoorbeeld toen de Costa niet langer een
exclusief vakantieoord was en Pia Beek
meer als een bezienswaardigheid dan een
begenadigd entertainer werd gezien. Elise
vertelt oprecht treurig dat Pia pesterig lied
jes zoals 'Ach, was ik maar bij moeder thuis
gebleven' en 'Houdt er de moed maar in'
ging zitten spelen en dat ook nog niemand
in de zaal die dubbele bodem begreep.
Soms is Elise hoofdschuddend, bijvoor
beeld toen Pia haar verkondigde dat ze ma
kelaar zou worden. Haar reactie: „M'n klep
viel open van verbazing."
Dankzij Elise gaan er deuren open die voor
menig fan en menige belangstellende ja
renlang gesloten zijn gebleven. Beek: „Ja,
dat zijn zaken die we altijd maar zo veel
mogelijk hebben verzwegen. Je gaat die
dingen toch niet in de ik-vorm schrijven."
Ze is er; samen met Henk Krol (ere wie ere
toekomt) in geslaagd een aandoenlijk beeld
te schetsen. Van een piano, hoe bestaat
het. Zo zeer zelfs dat je als lezer net zo be
nieuwd bent naar hoe het met de vleugel is
gegaan als met Pia Beek. „Die vleugel? Die
staat nu in een showroom in Culemborg en
daar staat ze te stralen. Het is afwachten of
er iemand in haar is geïnteresseerd. Het
gaat me niet zo zeer om het geld, maar het
moet iemand zijn die echt om haar geeft,
die gepassioneerd is van muziek, niet ie
mand die haar wil hebben, omdat ze de
vleugel van Pia is geweest. En bovendien
moet die persoon me nog liggen ook."
Dat mens heeft echt van die piano gehou
den. „Jazeker, we hebben zo veel samen
meegemaakt, we hebben zo veel geheimen
gedeeld. Maar het leven dwingt je af en toe
tot het nemen van afscheid. En als ik af
stand van iets moet doen, dan ga ik schrij
ven: een lied of een boek. Dat heb ik des
tijds ook voor mijn moeder gedaan."
Behoefte aan het sturen van een felicitatie?:
www.piabeck.nl
Ze wordt binnenkort 75
jaar. Een heuglijk feit. Pia
Beek heeft daarom in
samenwerking met Henk
Krol een heel bijzonder
boek geschreven: het
levensverhaal van Elise
Grotian Steinweg, de
vleugel die Pia jarenlang
bespeelde. „We hebben
zoveel geheimen
gedeeld..."
door ELS SMIT
wordt dus zondag 1 oktober groot feest
e Koninklijke Schouwburg in Den
ig. Want dan viert Pia Beek te midden
vrienden, collega's en honderden fans
r 75ste verjaardag, maar vooral haar 60-
l artiestenjubileum. Het programma
dit 'jubileumgala' bevat een aantal ver
ingen, maar zeker is dat de Dutch
ng College Band, de Engelse zanger Ge-
le Fame, de Nederlandse jazz-zangeres
Mackintosh en het orkest van Dolf de
is van de partij zullen zijn. En Joop van
die de presentatie voor zijn rekening
Beek zal blij zijn, ze zal stralen, als het
spelen en entertainen en het fijn vin
dat ze nog voor zo veel mensen zo veel
ikent. Maar ze verheugt zich nog wel
meest op de mogelijke komst van een
:iale gast, een dame met wie ze zo'n 50
lief en leed heeft gedeeld. Het is een
ondere dame. Onlangs deed ze letterlijk
boekje open over haar relatie met Pia.
The touch of my life' vertelt ze over veel
rer het publiek wel zo zijn ge
iten had, maar eigenlijk nooit het fijne
vleugel een man te laten zijn. „Heer Grotri-
an", zegt ze in haar appartement in Noord-
wijk aan Zee, „dat leek me wel wat." Maar
Henk Krol, onder meer hoofdredacteur van
de Gaykrant, die het boek redigeerde, sug
gereerde de wat pikantere aanpak van de
intieme relatie tussen twee vrouwen. En
wie weet was er sprake van een beminnelij
ke valsigheid, want Pia Beek deelt namelijk
al 45 jaar haar leven met Marga Samso-
nowsky.
Beek: „Ik vond het idee van Henk wel grap
pig. Maar toen moesten we wel een voor
naam verzinnen. Deze vleugel is ooit van
Cor de Groot geweest, een van de grootste
pianisten die Nederland heeft gekend. Cors
lievelingsmelodie was 'Für Elise'. Vandaar
dus Elise."
En Elise vertelt. Sympathiek van Beck is dat
ze de vleugel centraal heeft geplaatst in
haar verhaal. Zo is daar het verhaal van Eli-
ses afkomst: Duits, halfjoods en in 1938,
op haar vijftigste, dus in de kracht van haar
leven, genoodzaakt te vluchten naar Neder
land, daar onder te duiken om uiteindelijk
door de cellist Max Orobio de Castro, de
oom van Pia, te worden aangekocht. Het is
werkelijk het verhaal van de piano gewor
den.
Hoe zij de eerste kennismaking met Pia er
voer die als meisje van 12 zo mooi 'The
Flight of the bumble bee' kon spelen, het
toeval dat zij en Pia Beck in 1964 weer el-
kaars pad kniisten, toen Elise te koop
stond. En hoe ze zich voelde bij elk trans
port naar welk oord dan ook waar Pia weer
eens goede zaken meende te gaan doen en
hoe eenzaam ze zich bijvoorbeeld voelde
toen ze na het faillissement van Pia's club
in Torremolinos in een stille, donkere ver
zegelde ruimte stond.
Dat zijn de sombere dagen in Elise's be
staan geweest, maar vaak was er ook vro
lijkheid en de anekdotes van beroemde
gasten wier handen haar hebben beroerd
zijn legio: in haar Haagse tijd behalve Cor
de Groot, de dirigent Eduard van Beinum
en de componist Willem Andriessen. In
Torremolinos: Arthur Rubinstein. En dan
de mensen die ze mocht begeleiden: de ac
naam? Elise Grotrian Steinweg. Toch geen
familie van het pianogeslacht Steinway?
Zou heel goed kunnen, want Elise is zelf
een piano, pardon, een vleugel. Het is na-
Honderd jaar is ze inmiddels, maar ze
staat, al zegt ze het zelf, nog strak op de po
ten en ook haar heupomvang van zo'n 1
meter 60 mag er nog steeds wezen. Haar
Pia Beek schreef de
geschiedenis van
een bijzonder
vrouw met een
heupomvang van
1,60 meter, haar
vleugel Elise. „We
hebben zoveel ge
heimen gedeeld."
foto gpd/patricia
steur
tuurlijk een prachtige vondst om een vleu
gel het levensverhaal van zijn bespeelster te
laten vertellen, eh, haar bespeelster.
Beck had oorspronkelijk het idee om de