Geloof Samenleving Religieuze handelswaar Filosofe wil grens voor vluchteling openzetten Zoet staat voor liefde, vriendschap en gezondheid ZmTliRDAG 30 SEPTEMBER 2000 VANDAAG Vandaag 927 jaar geleden, op 30 september 1061, benoemde het kardinalencollege de bisschop van Lucca (Italië), Anselmus, tot paus Alexander II. Het college verzuimde echter het keizerlijke hof te raadplegen, zoals wel was afgesproken op een synode in 1059. Dat hof benoem de daarom op zijn beurt, met steun van de Romeinse aristo cratie, de tegenpaus Honorius II. Een jaar na deze ontwikke lingen versloeg het leger van Honorius Alexander en moest hij uit Rome vertrekken. Een maand later joegen de troepen van de machtige hertog van Lotharingen Honorius van de heilige stoel. Alexander heeft zo uiteindelijk het pleit gewonnen. Ho norius bleef tot aan zijn dood tevergeefs aanspraak maken op het pausschap. Vandaag is ook de feestdag van de heilige Sophia van Rome uit de tweede eeuw. Zij leefde in Milaan en vertrok met haar drie kinderen naar Rome uit verlangen daar gezamenlijk de martel dood te sterven. Dat ze haar zin kreeg wordt nog jaarlijks her dacht op 30 september. Vandaag 471 jaar geleden, op 1 oktober 1529, vond het zogeheten Malburger Colloquium plaats. Ofte wel een samenspraak tussen alle grote namen uit de tijd van de hervorming, zoals Maarten Luther, Melanchton, Cruciger, Zwingli, Jonas en Oecolampadius. Doel was de Duitse met de Zwitserse hervormers te verenigen en overeenstemming te be reiken op een aantal geloofspunten. Luther weigerde echter volstrekt zich met de Zwitsers te verstaan of hen als broeders te erkennen. Voorzitter en initiatiefnemer van het colloquium, landgraaf Filips van Essen, dwingt evenwel de partijen vijftien artikelen te beschrijven, waarover zij het wel eens zijn en deze te ondertekenen. Op de heiligenkalender wordt vandaag onder meer Bavo van Gent genoemd. Bavo leefde een losbandig leven voor zijn be kering. Na de dood van zijn vrouw schonk hij al zijn bezittin gen aan de armen en werd hij kloosterling. Weer een aantal ja ren later koos hij voor het kluizenaarschap en leefde in een holle boom. Hij stierf op 1 oktober 654. De kathedraal in Gent en de kathedrale basiliek in Haarlem zijn naar hem genoemd. Bijzondere fresco ontdekt in Rome rome In de Ara Coeli Basiliek in hartje Rome is tijdens restau ratiewerk een fresco van Madonna met kind te voorschijn ge komen. Het werk dateert van rond het jaar 1200 en stamt uit de school van Tommaso Cavallini, aldus professor Tommaso Stri- ati van de Romeinse Sapieza Universiteit. FOTO EP A GIUSEPPE GIGLIA Loskoppelen celibaat-priesterschap Hilversum Het loskoppelen van het priesterambt en het ver plichte celibaat is wenselijk, meent rector M. Ham van de pries teropleiding Bovendonk in het Noord-Brabantse Hoeven. ,,Het celibaat maakt geen essentieel deel uit van het priesterzijn", zei hij gisteren voor de NCRV-radio. ,,Je kunt heel goed priester zijn terwijl je gehuwd bent." BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te IJsselmuiden (ge meente De Hoeksteen), G.J. Krol te Lemmer; te Vrouwenpolder (SoW), mw. J.M. Haas, kandidaat te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Kolderveen- Dinxterveen, H.D. Zeefat, kand. te Nijkerk; naar Noorden (ZH), J. van Oordt, kand. te Oudewater. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Scherpenisse, A.J. Gunst te Benthuizen. CJO betreurt uitgave van holocaustboek amsterdam anp Het Centraal Joods Overleg (CJO) vindt het onverstandig dat uitgeverij Mets en Schilt de Nederlandse vertaling van het omstreden boek De Holocaust industrie van Norman Finkel- stein uitgeeft. Een pleidooi voor een verbod gaat voorzitter R. Wurms echter te ver. De Amerikaanse politicoloog Finkelstein betoogt dat joodse organisaties de holocaust mis bruiken om banken en verzeke raars af te persen. Zij doen dat uit naam van behoeftige slacht offers die volgens hem vaak geen cent in handen krijgen. „Finkelstein gaat ver over de grens en vertekent de geschie denis", zei Wurms. „Maar nie mand kan hem als neonazi aanklagen omdat hij immers jood is." Wurms voelt 'mededogen' met Finkelstein. Het boek is volgens de CJO-voorzitter 'een product van iemand die lijdt onder het slachtofferschap van zijn ouders'. PvdA-senator Van Thijn beschreef het boek van Finkelstein onlangs als 'een ex treem voorbeeld van joodse zelfhaat'. Bukhara Bij de Oezbeekse stad Bukhara tracht een jongen islamitische parafernalia voor achter de auto ruit aan de man te brengen. Hij heeft zijn negotie opgesteld bij de Bahauddin Naqsband Moskee. Naqsband was een 14de-eeuwse mysticus. Zijn vol gelingen menen dat de islamitische wet strikt moet worden gehandhaafd. De door de Oezbeekse over heid aangestelde Naqsbandi-leiders stellen zich ech ter soepeler op en benadrukken juist het belang van verdraagzaamheid ten opzichte van andere religies. FOTO AP BURHAN OZBILICI AMSTERDAM ANP Open de nationale grenzen voor economische vluchtelin gen. Alleen dat kan een einde maken aan het onrecht dat hen wordt aangedaan. De Leidse fi losofe prof. dr. Edith Brugmans stelt deze radicale koerswijzi ging in het vreemdelingenbe leid voor in het blad Filosofie Magazine. Zij reageert daarmee op de mensensmokkelaffaire die in juni in Dover aan 58 Chi nezen het leven kostte. Brugmans, hoogleraar wijs begeerte in relatie tot de katho lieke levensbeschouwing aan de Universiteit Leiden, bepleit in Filosofie Magazine acht re gels voor een nieuw vreemde lingenbeleid. Iedereen heeft volgens haar het recht om in Nederland te wonen en te wer ken. De in de Grondwet vastge legde fundamentele vrijheden gelden voor iedereen. Iedereen heeft door premies te betalen recht op pensioen en sociale verzekeringen. Kiesrecht krijgt iedereen die hier langere tijd woont. Brugmans vindt dat 'het aan ons is om schuld te bekennen aan het kwaad van de moor dende uitsluiting van vluchte lingen en het is aan ons om dat kwaad bij de wortel uit te roei en'. Ze ziet niets in strengere con troles en sancties op mensen smokkel. Ze heeft het gemunt op de rechtsregels die een be paalde categorie mensen als il legaal betitelen. „De rechtsre gels wekken de schijn dat het legitiem is dat sommige men sen, aan sommige medemen sen, de economische vluchte lingen, in woord en daad te ver staan geven: Je mag wel leven, maar niet hier." De open grenzen verminde ren misschien onze huidige welvaart, zegt Brugmans. „Maar ze maken ook een einde aan het onrecht dat wij de eco nomische vluchtelingen nu aandoen." Leidse Fi e i C i g e De Leidse kerken zijn op zoek naar u~:,ï gen. Alle I gen hun c voordrag» der leidinj meester Pi op 1 nover ligen) de tk nen bekend. In Dagblad geeft een aanuu Leidenaars alvast een voorzet. Vandaag Marc Elffers, praeses van de Leidsche Stu dentenvereniging Minerva. U IIu Hoe kan een mens in zijn le ven maar één idool hebben, als er op deze aarde zoveel bij zondere mensen rondlopen? De afgelopen 21 jaar had ik er elke week een nieuw idool bij, en af en toe viel er weer eentje af. Mijn idolen, helden en af goden in vogelvlucht: Als kind van 5 was ik idolaat van Dikkerje Dap en Pluk van de Petteflat, met hun afwisse lende en stoere levens. Rond mijn 10de levensjaar schakel de ik over op Sjors en Sjim- mie, die niets anders deden dan kattenkwaad uithalen. In die tijd begon ik ook een be kende sporter te zijn: bij het spelen op straat. Met voetbal was ik het liefst Marco van Basten, hetgeen geen uitleg vereist. Met hockey sprong ik tussen helden als Tom van 't Hek en Floris-Jan Bovenlan der heen en weer. Aan het begin van mijn pu bertijd werden hoofdpersonen uit boeken mijn voorbeelden. In mooie (dag)dromen was ik een van de hoofdpersonen uit boeken als de 'Koning van 1 toren' van Tonke Dragt e 'Kruistocht in Spijkerbroek' van Thea Beekman. Avonti ers pur sang, die niet naar school gingen, maar over d hele wereld rondzwierven. Inmiddels ben ik 'volwasse en ben ik met belangrijker dingen bezig. Het woord 'idool' heeft dan ook een se j euzere betekenis gekregen, ook al verandert het nog ell week. Mensen als Ruud Lu| bers, Erica Terpstra, de g Tiger Woods, Ivo Niehe en Paul de Leeuw vind ik alle- n maal helden op hun eigen rein. Elk segment van de maatschappij kent zijn eigt c helden. Als ik het dichter hij huis zoek,stikt het van de helden en idolen. Maar die noem i het liefst gewoon vrienden familie. Inzendingen naar: De Bakkerij Oude Rijn 44 b/c 2312 HG Leiden Met een stukje appel gedoopt in honing en de wens dat God het jaar 5761 tot een zoet jaar mag maken, werd gisteravond Rosj Hasjana ingewijd, het twee dagen durende joodse nieuwjaar. Het dopen van het stukje appel was uiteraard maar een van de rituelen. Het is een vriendelijk ritueel voor thuis. Zoals wel vaker in het jodendom (en in andere godsdien sten) wordt een specifiek voedsel gebruikt om eensymbolische aspect van een situatie iets tast baarder te maken. De matze, het droge 'brood der ellende' met Pesach (Uittocht uit Egyp- te). Het ei, symbool van de eeuwigheid, na de begrafenis van een gezinslid bijvoor- beeld. In eerste instantie doet het 'zoet' in die wens een beetje kinderlijk aan. Bij nader inzien wordt met dat zoet een heleboel ge- i vangen. Liefde,vriendschap, gezondheid, een nieuwe kind of kleinkind. Het welzijn van (klein)kinderen, partner, ouders, vrienden, compagnons en werknemers. Professioneel succes. Een ander huis of ge- slaagde verbouwing. Een diploma. Als het je ten deel valt of op je weg komt is het zoet. Toch? Het zoete appeltje is een mooi tegenwicht tegen de strengheid van Rosj Hasjana, de eerste dag van een periode die eindigt met Jom Kippoer, Grote Verzoendag. Met Rosj Hasjana zetten we alles op een rijtje. Wat ging goed, wat ging fout, wat kan beter. ca I Q£ Met Rosj Hasjana zet ook God alles op een rijtje en beslist hij wat Hij voor iedereen in petto heeft. Een oordeel dat tot aan Jom Kippoer door de mens zelf kan worden beïnvloed door berouw te tonen en zich voor te nemen zijn leven te bete ren. Rosj Hasjana - en Jom Kippoer - gaan over leven en dood en over de kwaliteit van het leven en de kwaliteit van het sterven. De ge wone volgorde van het lezen van de bijbel - elke week een stukje verder - wordt onderbroken. In de plaats daarvan komen drie ver halen over ouders en kinderen. Beter gezegd: drie verhalen over ouders die op de proef worden gesteld en waarbij hun kinderen in het geding zijn. Op de eerste dag Rosj Hasjana wordt Genesis 21:1-34 gelezen. Hagar, de slavin en bijvrouw van aartsvader Awraham, wordt 'weg gestuurd met haar zoon Jisjmaël (Ismaël) nadat Sara Hagars zoon heeft zien spotten. Sara wil niet dat Hagars zoon mede-erfge naam van Awraham zal zijn, net als Jitschak (Izaak), de zoon die Sara op hoge leeftijd heeft gekregen. Awraham vindt deze wens van zijn vrouw 'zeer slecht'. Hij doet evenwel wat zij hem zegt nadat God hem daartoe opdracht heeft gegeven. In dit verhaal is het Awraham die zich van zijn zoon bij Hagar moet losmaken. En dat ook doet, een ontstellende gebeurtenis. Hagar, op haar beurt, verliest haar kind net niet aan de droogte in de woestijn. Omdat God ingrijpt, haar zoon redt en haar belooft dat Jismaël de vader zal zijn van een talrijk volk. Op de tweede dag Rosj Hasjana wordt Genesis 22:1-24 gelezen. Opnieuw doet Awraham wat God hem opdraagt. Dit keer gaat hij op weg naar de berg Moriah (de huidige Tempel berg in Jeruzalem) om zijn zoon Jit schak te offeren. De lezer weet door de eerste zin 'Na deze gebeurtenis stelde God Awraham op de proef dat de offering niet doorgaat. Jit schak wordt slechts vastgebonden op het offerblok (De Binding van Jitschak heet deze episode daarom in het jodendom), maar Awraham weet dat niet. Het hele verhaal, bloedstollende li teratuur op hemelhoog niveau, is zo problematisch als wat. Waarom is Awraham bereid het liefste dat hij heeft zijn zoon, te offeren als blijk van gehoor zaamheid aan God? Staat hij erbij stil wat hij Sara aandoet? Sara heeft Awraham Jisjmaël ontstolen, ontsteelt Awraham Jitschak aan Sara door hem te willen offeren? Volgens de legende stierf Sara nadat zij hoorde wat er was gebeurd. In het bijbelverhaal kon niet voor, maar het volgt direct op het verhais over Hagar en Jisjmaël. Wil God niet alleen A ham testen, maar Sara laten voelen hoe het je kind te verliezen? Door het weg te laten gak tegen je wil (Awraham) of door het bijna te z t sterven (Hagar)? Het derde verhaal dat wordt verteld op Rosj Hasjana gaat over Chana. Het is te vinden in muel 1:1 en Samuel 2:10. Ook de kinderloze na krijgt te maken met spot, niet van een bij vrouw, maar van Penina, de andere vrouw v. haar man Elkana. Na jaren van bidden en sn ken is God haar eindelijk goedgunstig en krij een kind. Maar ook Chana moet afstand doe> Met dit verschil dat Chana uit vrije wil afstar doet. Als God haar een kind geeft, zo belooft zal ze het kind afstaan aan de Tempel, om ff daar als priester te laten dienen. En dat gebe Drie verhalen waarin ouders over het lot var kinderen beslissen, met God als bekrachtige hun besluiten. In Engeland besliste de recht over leven en dood van de Siamese tweeling en Mary. Door het chirurgenmes krijgt Judy i kans op leven, Mary sterft. De ouders wilder God zou beslissen, een beslissing waarvan d slag bekend was: beide zusjes zouden sterve Wat God voor ons allen zal beslissen voor 5 niet bekend. Temeer niet omdat we er zelf r van alles aan kunnen doen, we zijn geen eer kinderen. Moge het een zoet jaar worden vo WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Wisselvallig weer met weinig zon. Met name in het zuiden flink wat regen en van tijd een stevige wind. Maxima 11 tot 18 graden. Zweden: Vaak bewolkt en hier en daar re gen. Een stevige wind en maxima van een graad of 10 in het noor den tot bijna 20 in het zuidoos ten. Finland: Geregeld zon, maar ook kans op mist. Vrijwel overal droog. Mid- dagtemperatuur tussen 12 en 18 graden. Denemarken: Bewolkt en regenachtig. Stilaan wat afnemende wind. Middag- temperatuur rond 19 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: Vrijdag nog onstuimig met wind, wolken en regen. Zaterdag wat rustiger, kans op wat zon, maar ook nog een bui. Maxima tussen 14 en 18 graden. België en Luxemburg: Zwaar bewolkt en van tijd tot tijd flink regen, misschien ook on weer. Zaterdag een paar opklarin gen, maar niet droog. Middag- temperatuur ongeveer 20 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Half tot zwaar bewolkt en perio den met regen of buien,-ook kans op onweer, met name in het oos ten. Langs de Kanaalkust veel wind. Zaterdag wat rustiger, maar nog wel enkele buien. Maxima van 17 graden in het westen tot 21 in het oosten. Zuid-Frankrijk: Meest bewolkt en stevige plensre- gen en onweersbuien, lokaal met zeer veel neerslag, met name in het zuidoosten. Maxima tussen 18 en 24 graden. Spanje: Grote kans op buien, ook met on weer. Weinig zon een stuk minder warm. Maxima tussen 18 en 25 graden, in Andalusi daarboven. Langs de kust in het noorden veel wind. Portugal: Wolken en regen, misschien ook onweer. Zaterdag in de Algarve meer zon. Met name op de stran den in het noordwesten veel wind. Maxima van 17 graden in het noorden tot tegen de 25 in het zuidoosten. Mallorca, Ibiza, Menorca: Toenemende bewolking en grote kans op een regen- of onweers bui. Middagtemperatuur dalend tot iets onder de 25 graden. Madeira: Perioden met zon. Vrijwel overal droog. Maxima rond 23 graden. Canarische Eilanden: Zonnige perioden en droog. Veel wind uit het noordoosten en een lichte daling van temperatuur tot rond 25 graden. Duitsland: Zonnige perioden, maar in het westen bewolking en regen, ook kans op onweer. Zaterdag ook daar opklaringen. Maxima tussen 20 en 24 graden. Oostenrijk: Vrij zonnig, maar zaterdag in Tirol meer wolken en kans op een bui. Middagtemperatuur rond 22 gra den. Zwitserland: In het noorden aardig wat zon. In het zuiden toenemende kans op regen en zaterdag zware buien met onweer. Middagtemperatuur tussen 17 en 24 graden. Hongarije: Vrij zonnig en droog. Maxima rond 22 graden. Italië: Vrijdag nog flink wat zon en bijna overal droog. Zaterdag meer wol ken en van het westen uit een toenemende kans op flinke re gen- en onweersbuien, in het zui den dan nog droog. Maxima tus sen 21 en 27 graden. Corsica en Sardinië: Vrijdag al grotere kans op een bui, maar zaterdag ronduit buiig met lokaal veel neerslag en kans op onweer. Weinig zon. Maxima van ongeveer 25 graden. Griekenland en Kreta: Flink wat zon en droog. Maxima rond 25 graden. Malta: Zonnige perioden, maar toene mende kans op een onweersbui. Maxima van ongeveer 26 graden. Turkije en Cyprus: Zonnige perioden en vrijwel over al droog. Op Cyprus wel grote kans op een regen- of onweers bui. Maxima op Cyprus en in het zuiden van Turkije 27 graden, el ders 23 graden. ZONDAG 1 OKTOBER 2000 Zon- en maanstanden Zon op 07.42 Zon onder 19.16 Maan op 11.42 Maan onder21.17 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 06.37 18.59 XX:XX XX:XX Laag 02.34 14.50 XX:XX XX:XX MAANDAG 2 OKTOBER 2000 Zon- en maanstanden Zon op 07,44 Zon onder 19.14 Maan op 12.52 Maan onder21.47 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 07.17 19.35 6.50 «19.08 Laag 03.35 15.34 3.16 15.15 (Opgericht 7 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M-J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin-en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023- 5317 337 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071-5315 921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 1 071- 5356 230 i - RUBRIEKSADVERTENTIES 071-5128 030 Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging verstre het automatisch afschrijven van ht abonnements- geld, ontvangen 1,- kor betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnen worden verzonden geldt een toeslag aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEB Voor mensen die moeilijk lezen, slecht hebben of blind zijn (of een andere leeshandicap hebben), is een samen van het regionale nieuws uit het Leids Dagblad op geluidscassette beschikba informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectuur, Gr; K N H U ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 12