Staking dreigt in kunstwereld Afrika van binnenuit in Leeuwarden Cultuur Kunst Imago Nederlandse film ter discussie op Film Festival van Utrecht Walkate Reeringh hebben nog een lange weg te gaan Een groots slotakkoord van The Smashing Pumpkins I DERDAG 21 SEPTEMBER 2000 dj tiesten willen Nobelprijs voor Dylan iDAM Bob Dylan moet de Nobelprijs voor de literatuur Freek de Jonge, Simon Vinkenoog, Rick de Leeuw, 1 [muzikant Liam (foto) en anderen betuigden gisteravond Melkweg hun steun aan de Amerikaanse artiest. Met mu iezingen eerden de deelnemers de muziek en teksten Dylan, over wie al jaren stemmen op gaan dat hij de Nobel- I zou moeten winnen, omdat zijn songteksten volgens velen 1 e literatuur behoren. Volgende maand wordt in Zweden nd gemaakt wie de prijs dit jaar krijgt. Siebold in Universiteitsbibliotheek De kaartenverzameling van Von Siebold staat vanaf 28 la imber centraal in de tentoonstelling 'Staatsgevaar of sier- De kaarten in de universiteitsbibliotheek geven een in- ;van de Japanse kaarten uit de collectie van Von Siebold. vi collectie was rond 1829 het middelpunt van een rel, want ras streng verboden voor Japanners om kaartenaan bui- I nders te geven. Voor de tentoonstelling werkt de universi- libliotheek samen met het Rijksmuseum van Volkenkunde. de opening geeft mede-organisator Matthi Forrer om uur een korte lezing over Von Siebold. De gratis te bezoe- lentoonstelling in de universiteitsbibliotheek aan de Witte sl 27 loopt tot 27 oktober. IC lly Parton op Imaxfilm over country iei n FOTO PVW ERAN OPPEN HE IMER De countryzange- olly Parton is volgend neer dan levensgroot op een Imaxformaat. eedt op in een Film countrymuziek, waarin 0I r andere ook The Dixie Is, Martina McBride, lackson, Vince Gill, ta Lynn en Lyle Lovett n zijn. Parton vertelde et showbizzpersbu- IVENN dat ze trots is is gevraagd voor de 'ie geproduceerd It door Gaylord Enter- I ïent. „Toch, lijkt het f u ngsiaanjagend om te lk ben al geen kleintje, in deze film lijk ik nog poter dan een koe", al le rondborstige zange- Dolly Parton. ix-drama opent filmfestival IDFA rdamHet op film vastgelegde dramatische voetbalsei- '99-2000 van Ajax is dit jaar de opening van het Internatio- [y, locumentary Filmfestival Amsterdam (IDFA). 'Daar hoor- tij engelen zingen' heet de documentaire van regisseur van Dalen, die tijdens die opening 22 november in premiè- at. Van Dalen en zijn team volgden de honderdjarige club fis het memorabele seizoen. Ze volgden niet alleen de ver ingen van het eerste elftal, maar waren ook aanwezig tij- bestuurs- en directievergaderingen, reisden naar de Ajax- lalschool in Ghana en waren getuige van het wel en wee ro, eugdelftallen. IDFA 2000 vindt plaats van 22 tot en met 30 ,s|mber. presentatie De Mast in Burcht De Leidse fluitist/saxofonist Pieter de Mast presenteert ag zijn cd 'Tracing' in sociëteit De Burcht. De Mast, die les aan de Leidse Streekmuziekschool, speelt er ook, samen )nj ijn kwartet dat voor de gelegenheid is aangevuld met pia- u( Iris Goessens. De presentatie van 'Tracing' begint om 16.00 ni«L„ js jn handen van cabaretier Mike Boddé. bbie Williams in maart in Ahoy' Het imago van de Neder landse film staat de ko mende tien dagen ter dis cussie tijdens het Film Festival van Utrecht. Het festival zal de komende dagen een gezamenlijke ontmoetingsplek zijn waar iedereen onbevooroor deeld met elkaar kan pra ten over de zwakke en sterke punten van de na tionale film, aldus de kers verse directeur Michiel Berkel gisteren in zijn ope- ningspeech. De rode loper, cham pagne bij de ingang, ne genhonderd genodigden op chique en een staande ovatie na de premièrefilm 'Wilde Mossels'. Dat wa ren de ingrediënten van de openingsavond van de twintigste editie van het Nederlands Film Festival in de Stadsschouwburg in Utrecht. Na afloop nam een groot gedeelte van de cast en crew op het podi um bloemen en applaus in ontvangst en regisseur Erik de Bruyn toonde zich vooral 'erg trots' op zijn filmdebuut. Tegelijkertijd met de of ficiële opening in de stads schouwburg maakte ook het betalende publiek in een bioscoop verderop kennis met zijn film vol humor, waarin voorname lijk Zeeuwse jongeren cen traal staan die zich probe ren los te maken uit het beklemmende en dorpse bestaan. „Weer eens wat anders dan hip, trendy en Amsterdam", was de reac tie daar na afloop. De film was niet helemaal uitver kocht en dat is tekenend voor de Nederlandse film die maar met moeite het grote publiek bereikt. Documentairemaker Duco Tellegen ontving de Prijs van de stad Utrecht, een penning en 5000 gul den. Zijn documentaire vierluik 'Achter gesloten ogen' gaat over de oorza ken en gevolgen van oor logstrauma's van vier kin deren uit Liberia, Kosovo, Cambodja en Rwanda. De Utrechtse jury roemde de allure en deskundigheid van het project. Voorafgaand aan het feest opende Monique van der Ven 's middags de Utrechtse variant op de Walk of Fame in de Vin- kenbrugstraat. Het was Van der Vens eerste offici ële handeling als gediplo meerd actrice. Ze behaal de recentelijk haar diplo ma van de Maastrichtse toneelschool waar ze ooit haar carriëre begon. Kamerbrede ontevredenheid over Cultuurnota van Van der Ploeg AMSTERDAM/DEN HAAG Vijf organisaties van kunstenaars willen dat er nog tij dens de algemene beschouwingen, dus uiterlijk van daag, 150 miljoen gulden extra komt voor de kunsten. Zo niet, dan gaan ze over tot actie. Onderbrekingen van voorstellingen en zelfs totale stakingen liggen in het ver schiet. aterinstellingen. Verder moet er 45 miljoen komen voor verbete ring van arbeidsvoorwaarden en nog eens 50 miljoen voor stijgende werkgeverslasten. Bedragen van 10 miljoen elk moeten worden bestemd voor kleinere theater- en dansinstel- lingen aan de ene kant en voor werk- en oefenruimtes, op drachten, projecten en scholing aan de andere kant. Als de kunstwereld haar zin niet krijgt, zullen de acties in hevigheid oplopen. De Tweede Kamer vindt ook De vijf organisaties zijn FNV Kiem, de Vereniging van Werk gevers in de Kunsten, de Fede ratie van Kunstenaarsverenigin gen, Kunsten '92 en de Neder landse Toonkunstenaarsbond. De groep vindt dat er 35 mil joen structureel bij moet ko men voor handhaving van be wezen kwaliteit en meer finan ciële armslag voor jonge mu- ziekensembles, goed functione rende orkesten en dans- en the- dat er meer geld voor de kun sten moet komen dan staatsse cretaris Van der Ploeg van cul tuur in zijn Cultuurnota biedt. Fractievoorzitter Melkert van de PvdA stelde gisteren dat er een vaste reservering voor de kun sten moet komen op de begro ting, oplopend tot 1 procent van het totale bedrag van de rijksuitgaven. De fracties in de Tweede Ka mer zijn ontevreden over de Cultuurnota voor de komende vier jaar van staatssecretaris Van der Ploeg. Woordvoerder Nicolaï van de WD gaat alle adviezen van de Raad voor Cul tuur 'waarmee iets zou kunnen zijn' persoonlijk navlooien. Ni colaï hoort te veel geluiden dat de Raad onzorgvuldig is ge weest. „Daar moet ik maar tijd voor maken, het gaat in een aantal gevallen om leven en dood voor gezelschappen." De WD'er ziet zijn vrees voor ver snippering in de kunstwereld werkelijkheid worden. „Goede en grotere clubs verdwijnen voor heel veel kleinere, die ei genlijk via fondsen gesteund zouden moeten worden. D66-woordvoerder Dittrich vindt dat de staatssecretaris veel te weinig heeft binnenge haald voor de kunsten. „Er moet minimaal 100 miljoen gulden bij." Ook de wijze van beoordelen zint de democraat niet. „Een beoordelingscom missie van zeven mensen moet 750 aanvragen verwerken en dat kan natuurlijk niet. Boven dien wordt er te veel gekeken naar aspecten als hoeveel al lochtonen een bepaald gezel schap bezoeken, terwijl kwali- LEEUWARDEN SIKKE DOELE Sinds zaterdag hangt Leeuwar den vol foto's. De grote fotoma nifestatie Noorderlicht, tien jaar geleden in Groningen begon nen, is met ingang van 2000 een jaarlijks noordelijk evenement geworden, dat om beurten plaatsvindt in Groningen en Leeuwarden. Op zo'n twintig plaatsen, merendeels in de Friese hoofdstad, maar ook in Franeker en Sneek, zijn exposi ties ingericht. De hoofdten toonstelling, 'Africa inside', is te zien in het Fries Museum. Het is de eerste keer dat er in Ne derland een expositie van uit sluitend Afrikaanse fotografie wordt gehouden. Noem eens een bekende Afri kaanse fotograaf.» Tja, dat is moeilijk. Een enkele ingewijde kent de naam van Seydou Keita, maar dan houdt het op. Zelfs dikke foto-encyclopedieën ver melden slechts enkele Afrika nen en dan voornamelijk uit Zuid-Afrika. Er zijn wel wester se fotografen die in Afrika heb ben gewerkt. Zoals de vermaar de Amerikaan Paul Strand, die een prachtig fotoboek over Ghana maakte, en de Nederlan der Willem Diepraam, die in Mali heeft gefotografeerd. Maar Afrika telt wel degelijk veel eigen fotografen. Op het zwarte continent wordt even lang gefotografeerd als in Euro pa. In 1839, toen de fotografie in Frankrijk werd uitgevonden, werden er ook al foto's in Afrika gemaakt, weet Noorderlicht- conservator Wim Melis, die een jaar lang in Parijs onderzoek deed naar Afrikaanse fotografie. We worden dagelijks over spoeld met- nieuwsbeelden uit Afrika, merendeels gemaakt door westerse fotografen. Hon ger, oorlog en slachtpartijen domineren. Ze zijn met de bes te bedoelingen gemaakt. De el lende moet worden getoond, want erover zwijgen maakt me deplichtig. Maar de Afrikanen kennen ook een normaal leven, van da gelijkse bezigheden zoals eten, drinken, werken, grappen ma ken, dansen, praten, liefheb ben, zich mooi maken. Daar zie je weinig foto's van. Op Noor derlicht zijn ze juist wel te zien. Wim Melis: „We zijn niet te werk gegaan met een volken kundige of neo-kolonialistische blik. Bij ons was het puur: wat is goed, wat is kwaliteit? Niet anders dan we met westerse fo tografen zouden doen." Noorderlicht heeft altijd ge zocht naar de 'verbeeldende blik' van de fotograaf die res pectvol een persoonlijk, poë tisch en associatief beeldver haal vertelt over zijn eigen le ven of dat van zijn medemens. Het is Melis opgevallen dat de Afrikaanse fotografen een ster ke band met de gemeenschap hebben, dat ze geworteld zijn in de samenleving en een natuur lijke manier van werken heb ben. Noorderlicht-directeur Ton Broekhuis: „Toen ik in Parijs de Foto uit de studio van de Nigeriaanse fotograaf Philip Kwame Apagya. Afrikaanse fotografie zag, ver baasde ik mij over de natuur lijkheid en de authenticiteit." Negentiende-eeuwse fotoprak tijken, zoals het fotograferen van mensen in een beschilderd decor, doen nog steeds opgeld in Afrika. „Ze gaan er veel on- bevangener met het beeld om dan hier." Onder de exposanten zijn Afrikanen die in Parijs aan de kunstacademie hebben gestu deerd, maar ook Afrikaanse dorps- en stadsfotografen. Op vallend is het aantal inzendin gen uit Mali; Noorderlicht heeft goede contacten met een gale rie in de Malinese hoofdstad Bamako. Ook uit Senegal komt meer dan één exposant. Melis: „Heel veel werk is in Nederland afgedrukt. Ze stuurden ons de negatieven." Een westerse foto graaf zou niet zomaar z'n nega tieven beschikbaar stellen." Talrijke facetten van het Afri kaanse leven passeren de revue bij 'Africa inside'. Dorris Haron Kasco uit Ivoorkust fotografeer de krankzinnigen op straat. Omdat men denkt dat ze door demonen zijn bezeten, worden ze uit de dorpsgemeenschap verdreven en komen ze in de stad terecht, waar ze aan hun lot worden overgelaten. Een ge heel andere sfeer ademen de foto's van de drie jaar geleden overleden Depara uit Kinshasa, die de hippe jongerenscene uit de jaren vijftig in de Congolese hoofdstad vereeuwigde. Samuel Fosso uit de Cen- teit juist voorop moet staan." Dittrich wil in de Kamer een nieuwe wijze van beoordelen afspreken op basis van buiten landse ervaringen. GroenLinks is zelfs veront waardigd. „De zogenaamde forse impuls blijkt oud geld te zijn. Dit goedkope beleid leidt tot vernietiging van cultureel kapitaal en op termijn ook tot kaalslag en minder publieksbe reik." GroenLinks gaat 90 mil joen gulden extra voor de kun sten bepleiten. Ook het CDA is ontevreden. De bewindsman heeft niet de 37 miljoen gulden extra kunnen vinden die de Raad voor Cul tuur in zijn advies nodig acht, knort de fractie. Woordvoerster Visser: „Dat 168 nieuwe kunsti nitiatieven subsidie krijgen, duidt weliswaar op vernieu wing, maar gezien het noodge dwongen afhaken van een aan tal óók vernieuwende, succes volle instellingen is het de vraag of de continuïteit wel is gewaar borgd. Het is onbegrijpelijk dat een gezelschap vier jaar gele den nog een lovend advies kreeg en nu met één pennen streek van de lijst wordt afge voerd." Visser denkt ook dat de Raad onzorgvuldig was. PvdA-er Belinfante mist in de nota inzicht in wat lokale over heden bijdragen aan gezel schappen. „Pas als we dat we ten, wordt duidelijk wat een be paald bedrag voor gevolgen heeft voor een gezelschap. Wat ons betreft moet er op de cul tuurbegroting absoluut meer geld bij." Belinfante is wel zeer te spreken over de opknapbeurt van het Rijksmuseum. Fotomanifestatie Noorderlicht toont 'andere' foto's van continent THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Voorstelling 'Juist', cabaretprogramma van en door Philip Walkate en Jan-Hein Reeringh. Gezien. 20/9, Theater PePijn, Den Haag. Dat ze professionele ambities hebben, steken Walkate Ree ringh niet onder stoelen of ban ken. Dat ze nog helemaal aan het begin van hun eventuele cabaretcarrière staan, valt voortdurend aan hun optreden af te zien. 'Juist' heet het eerste programma dat louter uit een opeenstapeling van vele losse ideetjes bestaat. Al die woord grapjes, monoloogjes en minis- ketches worden met enthousi asme voor het voetlicht ge bracht. De oorspronkelijkheid van hun creatieve inspannin gen laat echter sterk te wensen over. En hun nog zeer gebrekki ge timing biedt daarvoor weinig compensatie. Aan ergernissen bij wachttij den voor een telefoongesprek ('Een ogenblikje, al onze mede werkers zijn momenteel in ge sprek') moet je een leuke draai geven, anders dreigt de pointe flauw te worden. Een verhaaltje over 'Karl Marx: The Musical' doelt parodiërend op de huidi ge reeks musicals rond histori sche personen. Als zo'n grap te lang wordt uitgemolken, wordt de kwaliteit daardoor steeds slechter. Na deze twee num mers die als los zand aan elkaar hangen, volgt ineens een ge zongen pleidooi voor herinvoe ring van het 'biechten'. Oké, de knipoog is duidelijk, maar waar slaat dit lied nu eigenlijk op? De sketch over 'fitless' drijft op één enkele flauwe woordspeling. En gewoon maar even gek doen en playbacken is kwalitatief uit den boze. Helaas schuwen Wal kate Reeringh deze doorzich tige trucs niet. Op deze manier vallen er vele zwaitke punten en schakels in dit eerste avondvullende pro gramma van Leidenaren Philip Walkate en Jan-Hein Reeringh aan te wijzen. Wat in de eigen kring van de studentensoos vast en zeker succesvol leek, valt op een professioneel podium (zelfs bij het voor beginners laagd rempelige Haagse Theater Pe Pijn) nog wel eens sterk tegen. Beiden spelen een aardig par tijtje piano, de Bossa Nova Sfeer Band Leiderdorp bijvoor beeld wordt geestig getypeerd. En als duo hebben ze een streepje voor op de vele solisti sche cabaretiers. Maar ze heb ben nog heel veel scherpe tekst kritiek en podiumervaring no dig om de strijd met de talrijke concurrenten in het cabaret in positieve zin te kunnen be slechten. MUZIEK RECENSIE FOTO GPD traal-Afrikaanse Republiek speelt als acteur op zijn eigen foto's. Hij verkleedt zich als een westerse zakenman, een vrouw of een golfspeler. Erick Ahounou, vaste fotograaf bij de missverkiezingen van Benin, wil met zijn esthetische naakt foto's het heersende taboe op het tonen van naakt in zijn land doorbreken. Noorderlicht in Friesland is anders van opzet dan Noorder licht in Groningen. „We moe ten in Leeuwarden geen variant van Groningen maken," zegt Ton Broekhuis, „in Groningen hebben we steeds een thema als kapstok. In Leeuwarden wil len we de schijnwerper richten op een bepaalde regio of een continent." LOUIS DU MOULIN Concert: The Smashing Pumpkins. Ge zien: 20/9, Ahoy', Rotterdam. Op het hoogtepunt stoppen. Als live-band lijken The Smashing Pumpkins daar dan toch op af te koersen. Want met het laat ste optreden in Nederland in het kader van de afscheidstour- nee leverde de alternatieve gi taarrockband uit Chicago gis teravond in Ahoy' een absolute piekprestatie: beter klonken zanger-gitarist Billy Corgan Cie nooit in deze contreien. Het besluit van 'de Pumpk ins' om er na twaalf jaar mee te kappen is vooral ingegeven door groeiende frustraties over - kort samengevat - de vervlak king van de platenindustrie. Opboksen tegen het lopende- bandwerk van Britney Spears en aanverwanten, 'opperpom- poen' Corgan zegt het zat te zijn. Waarmee hij een beetje overkomt als het verwende jon getje dat eerst in Luilekkerland (ten tijde van de bestseller 'Mel lon Collie And The Infinite Sad ness', 1995) heeft rondgedarteld en nu (al sinds het voorlaatste album 'Adore') genoegen moet nemen met een veel minder florissante speeltuin. En daarbij dan gemakshalve voorbijgaat aan de toch ook teruggelopen creativiteit bij zijn band. Corgans 'metaalmoeheid' is zeker nog bevorderd door een venijnig virus waar zijn band zich nooit van heeft kunnen verlossen: de persoonlijke pro blemen (met drugs) van z'n muzikale partners. Nog een keer de schouders eronder en flink uithalen, dui delijk met die instelling zijn The Smashing Pumpkins aan hun slotronde begonnen. In de ba gage zit zelfs nog een speciale toegift: het album 'Machina II: The Friends And Enemies Of Modern Music', dat zo van in ternet te plukken valt en waar voor ook puur verbaal op het podium volop reclame wordt gemaakt. Belangrijker is echter dat The Smashing Pumpkins in de hui dige zeskoppige bezetting thans 'live' meer overtuigen dan ooit: hechter, dankzij de achter de drumkit teruggekeerde Jimmy Chamberlin en zowel subtieler als hartverscheurender omdat stemacrobaat Billy Corgan zich kennelijk al verlost acht van het SP-juk. Vandaar uit zijn mond ook de allervriendelijkste woorden over de vroege erkenning in ons land ('In Duitsland ontdekken ze ons nu pas') als inleiding voor de verwachte wegwezer '1979'. Doodzonde dus toch de ze opheffing, maar die weten schap zal de kans op een reünie alleen maar vergoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19