Geen publicatieverbod van boek Hans Dorrestijn
uzikale komedie over criminele romance Nieuwe spelregels Museumjaarkaart
Het is eigenlijk een hele lange sollicitatie
Cultuur Kunst
'Weekend van Negentiende Eeuw'
gericht tegen hardnekkige cliché's
amsterdam anp
Het nieuwste boek 'Finale Kwijting'
van de schrijver Hans Dorrestijn wordt
niet verboden. Dat heeft vice-presi
dent mr. M. Tonkens-Gerkema van de
rechtbank in Amsterdam gisteren be
paald.
De ex-vrouw van Dorrestijn had in
kort geding een verbod geëist van het
boek van de schrijver en cabaretier.
Volgens de vrouw betreft het een afre
kening die slechts uit wraak is geschre
ven en worden zij en haar familie ten
onrechte in een kwaad daglicht ge
steld.
Tonkens-Gerkema vindt echter dat
het boek duidelijk wordt gepresen
teerd als een roman. De lezer zal zich
realiseren dat de roman een subjectie
ve belevenis van Dorrestijn weergeeft
„en dat de beschreven gebeurtenissen
met een korrel zout moeten worden
genomen", aldus de fungerend presi
dent. Vooral ook omdat het publiek
„Dorrestijn al langer kent als cabare
tier en conferencier die in het verleden
in conferences en liedteksten veelvul
dig de draak heeft gestoken met zijn
gezinsleven."
De ex-vrouw, inmiddels hertrouwd,
vreest dat publicatie psychische gevol
gen heeft voor de twee kinderen (16 en
18 jaar) die zij met Dorrestijn heeft. In
het boek komt de scheiding, uitgebreid
aan de orde. Ook het feit dat de vrouw
later is hertrouwd met Dorrestijns bes
te vriend komt aan bod. Bovendien
wordt de ex-vrouw door Dorrestijn
uitgemaakt voor monster, stomme
trut, kreng en onmenselijke draak.
Volgens de fungerend president
weegt het recht van Dorrestijn en zijn
uitgever De Arbeiderspers op uitings
vrijheid zwaarder dan het recht van de
ex haar familie op bescherming van de
persoonlijke levenssfeer.
Dorrestijn zei tijdens de zitting be
reid te zijn aan het boek de medede
ling toe te voegen dat elke gelijkenis
van de romanfiguren met de werkelijk
heid op louter toeval berust. Ook zal
hij een aantal kwetsende passages
schrappen. Het boek ligt begin oktober
in de boekwinkels.
Leidenaars Philip Walkate en Erik Reeringh op podium van Theater PePijn
(2 Luciano Pavarotti zwaait het uitzinnige publiek vaar-
ijn optreden gisteren in het New Yorkse Madison Squa-
;n. De Italiaanse tenor stond er voor een volledig uitver-
iporthal. foto reuters
ientheater in Voorschoten
oten Poppentheater De la Mar neemt met een specia
l's telling afscheid van Voorschoten. Zondag om 14.30 uur
kinderen van 4-8 jaar in het Cultureel Centrum aan de
Marijkelaan 4, kijken naar de nieuwste voorstelling 'Sel-
Hierin vertellen twee speelsters een verhaal van een
dat zijn angst overwint. Kinderen mogen meespelen.
De la Mar was met poppentheater Wellus Nietus jaren-
'estigd in een lokaal in het Cultureel Centrum. Inmid-
verhuisd naar een eigen theater in Den Haag.
rlomma-dubbelgangers in Alphen
i den run Dubbelgangers van Big Momma - bloeme-
enveel te dik - krijgen zaterdagavond een gratis film
bij de vertoning van 'Big Momma's House' in Euro Cine-
lphen. 'Big Momma's House' is de nieuwe actiekomedie
rtin Lawrence. Wie zich in Big Momma-outfit hijst en
de filmversie van Big Momma, mag zo doorlopen. Bo-
worden de verkleedpogingen vereeuwigd en is er een
ijs beschikbaar voor de beste dubbelgangers. Euro Cine-
vinden in de Van Boetzelaerstraat 6 in Alphen.
ir Peter de Boorder overleden
Mï De tenor Peter de Boorder is woensdagavond in Hil-
overleden. Hij is 85 jaar geworden. De Boorder werd
gelopen eeuw vooral bekend door het Vara-radiopro-
'Flierefluiters' van Wessel Dekker. Hij was tevens actief
01 bij het Groot Omroepkoor. De Boorder schreef ook zelf
oo wint Jonge Componistenprijs
S De 23-jarige Matijs de Roo heeft de NOG Jonge
nistenprijs 2000 gewonnen. De Roo studeert aan het
ratorium in Den Haag. Hij is in de prijzen gevallen voor
estwerk 'Lines concerning the unknown soldier'. De
imuleringsprijs gaat naar Merlijn Twaalfhoven voor zijn
iitie 'Gush'. De prijzen zijn gisteravond uitgereikt in de
lamse Beurs van Berlage.
leiden lesley grieten
Een biertje en een kant en
klaarmaaltijd op tafel, op de
stoep voor een rommelige Leid-
se studentenkamer. Het is een
studentikoos beeld dat past bij
Philip Walkate en Erik Ree
ringh. Maar niet voor lang. Wal
kate is al afgestudeerd, Ree
ringh is nu negendejaars be
stuurskunde en hoopt binnen
een jaar zijn studie af te ron
den. Daarna verlaten ze defini
tief de studentenwereld om
hun weg te vinden in de wereld
van het cabaret.
Met hun programma 'Juist'
stonden ze onlangs in het Am
sterdamse Pleintheater en in de
Engelenbak. Als het het duo ligt
is dat slechts het begin, maar ze
weten ook dat er nog een lange
weg te gaan is. „Om door te
breken moet je tegenwoordig
een festival hebben gewonnen
of op televisie zijn geweest. Tot
die tijd blijven impressario's,
theaters en regisseurs afwach
tend." Om een doorbraak te
forceren doet het tweetal daar
om mee aan de komende editie
van het Camarettefestival.
Tot nu toe regelen ze alles,
noodgedwongen, zelf. Het licht,
het theater én het publiek. Een
kwestie van veel mensen bellen
en posters ophangen. „Geluk
kig waren ook de reacties van
mensen die we niet kennen
goed. Dat is een reden om door
te gaan", vertelt Walkate. „Zo
iemand als Floor Kist die vroe
ger cabaret deed met Paul van
Vliet had hele goede opmerkin
gen."
Via het bureau Actor Factory
doen ze ook commerciële op
tredens, op feesten en congres
sen. Tussen de gangen van het
diner zorgt het duo voor caba
ret op maat. „Dat is leerzaam
en we verdienen er ons geld
mee", luidt de simpele verkla
ring. Maar de heren willen
meer. „Het mooiste is toch als
mensen speciaal voor ons ko
men, om naar ons programma
te kijken."
De twee Minervanen leerde
elkaar kennen bij het Leids Stu
denten Toneel. Als bestuur ver
zorgden ze daar regelmatig kor
te optredens. Een deel van hun
huidige show probeerden ze in
die tijd al uit. Ter beoordeling
werd soms een groepje i
Walkate en Reeringh: „Misschien is het tegenwoordig wel een taboe om niet grof te zijn."
uitgenodigd wiens mening op
prijs werd gesteld. De volgende
stap is werken met een regis
seur. „Een regisseur ziet nu
eenmaal dingen die je zelf niet
ziet."
„We hebben als voorberei
ding op ons programma ook
veel voorstellingen van anderen
gezien. Bijvoorbeeld om er ach
ter te komen waarom zij wel in
de Kleine Komedie staan en wij
nog niet. „Thomas van Luyn is
erg leuk, maar iets als Niet
Schieten vind ik niks. Cabaret
gaat niet aleen maar over seks",
vindt Reeringh. Walkate la
chend. „We kunnen er wel een
paar grappen over maken, want
in het studentenleven hoor je er
genoeg. Maar we willen vooral
muzikaal en grappig zijn met
een serieuze ondertoon."
De cabaretiers willen het pu
bliek met zichzelf confronteren
zonder al te grof te worden. „Je
kunt ook hard zijn zonder men
sen te beledigen. Het hoeft niet
altijd zo te gaan als bij Hans
Teeuwen. En taboes doorbre
ken houdt ons ook niet zo be
zig. De meeste taboes zijn al ge
broken. Misschien is het tegen
woordig wel een taboe om niet
grof te zijn."
Inspiratie is geen probleem
voor het duo. „Er is de hele dag
cabaret om je heen", vertelt
Reeringh. „Als we alleen al naar
de supermarkt gaan, komen we
zoveel grappige dingen tegen.
Die belanden allemaal in de
computer.
Walkate is iemand van de
korte dialogen. Reeringh is in
zijn langere verhalen wat be
schouwenden „Het meest seri
euze moment dat ik in de voor
stelling heb duurt een minuut",
zegt Walkate om het verschil te
onderstrepen.
De cabaretiers zijn niet bang
ondergesneeuwd te raken door
het grote aanbod van jonge ca
baretiers, standup comedians
en Nederlandstalige popgroe
pen. „Wat wij met onze voor
stelling doen, wordt nog niet
gemaakt", zegt Walkate. „Wij
komen niet van de toneelschool
en er zijn niet zoveel mensen
die vanuit de studentenwereld
doorgaan in het cabaret. Ik ben
foto mark lamers
nu zesentwintig en zie het als
een uitdaging in het cabaret iets
te bereiken. Solliciteren naar
een gewone baan kan altijd
nog: je schrijft een brief, hebt
een gesprek en dan ben je het,
of niet. Wat ik nu doen is totaal
anders. Je weet voorlopig niet
of je het bent. Het is eigenlijk
een lange solliciatie."
Reerigh: „Maar het moet niet
zo lang duren dat het zielig
wordt. Het is niet de bedoeling
dat we op onze vijftigste in een
glitterpak nog voor dezelfde ge
huurde zalen staan."
Walkate en Reeringh spelen
hun voorstelling 'Juist' op 19
en 20 september in Theater
PePijn in Den Haag.
Voorstel nieuw
subsidiebeleid
voor orkesten
amsterdam anp
De Nederlandse toonkunste-
naarsbond (NTB) heeft een
nieuw systeem voor subsidi
ering en beoordeling van or
kesten voorgesteld aan
staatssecretaris Van der
Ploeg. De staatssecretaris
moet voor prinsjesdag be
slissen of drie orkesten wor
den opgeheven.
Dat doet hij in zijn Cul
tuurnota ofwel Kunstenplan,
dat voor vier jaar geldt. Er is
kritiek op de eisen waaraan
een orkest moet voldoen.
Die wisselen elke vier jaar.
De NTB stelt nu voor alle
Nederlandse orkesten en in
stellingen op het gebied van
muziekdrama nu concessies
voor de duur van tien jaar
voor. In de looptijd van zo'n
concessie heeft het orkest re
gelmatig contact met een
evaluatie- en beoordelings
commissie. Na vier jaar zou
dan de eerste evaluatie
plaats moeten vinden. Na
zeven jaar is er opnieuw een
evaluatie. Op grond daarvan
kijgt het orkest een jaar de
tijd om, indien nodig, het
beleid bij te stellen. Daarna
beslist de commissie over
een nieuwe concessie, aldus
het plan van de NTB.
NTB-voorzitter B. de Ron
den: „Ik ben van mening dat
op deze manier orkesten en
gezelschappen op verant
woorde wijze een lange ter-
mijn-beleid kunnen uitzet
ten, waarbij een gedegen be
oordeling door een door de
rijksoverheid ingestelde
commissie mogelijk is."
„De manier waarop het nu
gaat, is niet verantwoord",
aldus De Ronden. „Nu weet
men pas na de behandeling
door de Tweede Kamer, in
dit geval rond half novem
ber, zes zeven weken voor
dat een en ander ingaat waar
men aan toe is. Dat kan tot
gevolg hebben dat Neder
landse muziekinstellingen
niet meer als betrouwbare
partners worden gezien door
bijvoorbeeld dirigenten en
solisten."
te Kaandorp werkt met 'Babs' aan filmdebuut
Na Zwolle geen fraudegevallen meer ontdekt
marc floor
n week vonden in Rot-
le opnames plaats van
•e filmmusical: 'Babs'.
'drol is voor Brigitte
die hiermee voor het
stap van podium naar
maakt.
roept de regisseuse,
zo erg?" reageert Bri-
ndorp. Ze heeft het een
sr over moeten doen,
staat het er op. Kaan-
treurend over de kade
et op de achtergrond
'erlichte Erasmusbrug.
nnaar is net gearres-
ndaar. Onderwijl pas
tram, geheel beplakt
aankondiging van het
'ers Gala of the Year
k Lee heeft een rol in
talingen.
uzikale komedie over
ninele romance, dat
ibs' worden. Een ge-
nusical eigenlijk, iets
n Nederland lang niet
'ben gehad. Cabaretiè-
lorp speelt de hoofdrol
een nogal onhandige
het aanlegt met een
igenaar van een Rotter-
achtclub. Net wanneer
nee in volle hevigheid
wordt de minnaar,
door Michel van
ere, gearresteerd op
ng van moord op een
dat is nog niet alles:
[loeder van het 8-jarige
'eert, dat zich in het
aalt dat Lee Towers
er is. De Rotterdamse
ook acte de présence
de film, waarvoor
'names zullen worden
in Ahoy' als Lee zijn
Kaandorp zelf neemt
ni een stuk of twaalf
'or haar rekening.
Brigitte Kaandorp met haar regisseuse. „Was het zo erg?"
Het idee voor 'Babs' is af
komstig van de filmmaakster Ir
ma Achten. Zij bezocht de thea
tershow 'De Musical' van Kaan
dorp en werd zo geïnspireerd
ook zelf een musical te schrij
ven, maar dan voor het film
doek. Tijdens de schrijfarbeid
kwam haar als vanzelf het ge
zicht van Kaandorp voor de
geest in de rol van Babs, hoofd
persoon van het verhaal. „Ik
heb het dus echt om haar heen
geschreven", zegt Achten.
Nou viel het nog niet mee om
Kaandorp daadwerkelijk voor
de rol te strikken. Want de ca
baretière heeft al een hele serie
filmrollen aangeboden gekre
gen en wees die stuk voor stuk
af. „Ook nu wilde ik in eerste
instantie helemaal niet", vertelt
foto cpd/cor vos
Kaandorp. „Ik voel me namelijk
uitstekend op mijn podiumpje.
En het is zo lekker om helemaal
onafhankelijk te zijn, wat bij het
maken van een film wel anders
is. Dus moet je van goeden hui
ze zijn wil je mij een filmrol ver
kopen."
Filmmaakster Achten slaagde
er toch in. Haar eigengereid
heid sprak Kaandorp zodanig
aan, dat ze besloot in te stap
pen. „Ze zei: 'Kom Kaandorp,
zit niet zo te zaniken. We gaan
een film maken'. Die totale
angstloosheid, dat stond me
wel aan."
'Babs' wordt bijna geheel in
de Rotterdamse regio opgeno
men. Alleen voor enkele interi
eurscènes wordt later deze
maand nog uitgeweken naar
Luxemburg. Al de nodige loca
ties in en rond de Maasstad zijn
bezocht. Een scène voor de Bij
enkorf waarin acteur Victor
Löw speelde dat hij een meisje
lastigvalt, werd door het pu
bliek zo serieus genomen, dat
nogal wat mobiele telefoons
werden ingetoetst richting poli
tie.
Hoewel de verhaallijn van
'Babs' moddervet klinkt moet
het een tamelijk serieus drama
worden. Een tragikomedie die
niets heeft van een oubollige
musical, maar vol zit met pop
liedjes, van de hand van de ge
broeders Bolland. „Het wordt
geen cabaret", verzekert regis
seur Achten. „Het wordt poppy,
clipachtig, allemaal heel lekker
gesneden." En wat het publiek
aangaat: ,,'t Is een klotewoord,
maar het moet een familiefilm
worden. Met alle ingrediënten:
spanning, romantiek, drama en
humor. Maar met melancholi
sche inslag. Geen dijenkletser."
'Babs', moet vanaf 7 decem
ber van dit jaar in de Neder
landse bioscopen zijn te zien en
wil derhalve onderdeel worden
van het kerstaanbod. Of het
meteen de laatste keer is dat
Kaandorp voor de camera's
staat weet de cabaretière niet.
„Helemaal nog niet over nage
dacht. Ik vind het wel leuk om
zo'n ding te maken, maar ik
heb nog verschrikkelijk veel
ideeën voor op het podium.
Daar ga ik eerst wat mee doen."
zwolle gpd
De Stichting Museumjaarkaart (SMJK) heeft naar
aanleiding van de fraude in het Zwolse museum
De Stadshof de registratie van veertig musea on
derzocht. Nieuwe fraudegevallen zijn niet ont
dekt, maar er is volgens de stichting wel sprake
van oneigenlijk gebruik.
De SMJK wil dat 'grijze gebied' aanpakken met
de invoering van spelregels. Musea ontvangen
een vergoeding voor elke geregistreerde bezoeker
met een museumjaarkaart. Uit onderzoek is nu
gebleken dat het ene museum bezoekers van bij
eenkomsten of recepties wel registreert en een
ander museum uit principe niet. Ook zijn er mu
sea die de gratis bezoekers tijdens het Museum
weekend meetellen.
De SMJK heeft nu bepaald dat musea alleen
voor een vergoeding in aanmerking komen als
het gaat om bezoekers die zonder een kaart en
tree zouden moeten betalen. Vrijwilligers, mede
werkers, bezoekers van een bijeenkomst, verga
dering of receptie en bezoekers tijdpns het Muse
umweekend tellen niet mee.
In het Zwolse museum voor naïeve kunst en
outsiderart, De Stadshof, werd begin dit jaar
vastgesteld dat met zelfgekochte museumjaar
kaarten de bezoekersaantallen werden verhoogd.
In een periode van vier jaar zijn op die manier
34.000 bezoekers ten onrechte geregistreerd. Het
museum heeft aan de SMJK 100.000 gulden scha
devergoeding betaald.
Overigens zal de Zwolse gemeenteraad volgen
de week maandag naar alle waarschijnlijk beslui
ten het museum te sluiten.
amsterdam gpd
De negentiende eeuw een
duffe tijd die louter zoete
schilderijen, lelijke archi
tectuur en langdradige do
mineesliteratuur voort
bracht? Een periode waarin
Nederland bezig was aan
een winterslaap die pas on
geveer eindigde toen de
Eerste Wereldoorlog uit
brak?
Hoogleraar moderne Ne
derlandse letterkunde Mari-
ta Mathijsen vecht al tien
tallen jaren en aanvankelijk
als pionier, tegen dit hard
nekkige cliché in de publie
ke opinie. Aan de voor
avond van het 'Weekend
van de Negentiende Eeuw'
zegt ze onverminderd
strijdlustig: „Die eeuw was
juist heel spannend! Er wer:
den toen bijvoorbeeld veel
betere boeken geschreven
dan de middelmatige debu
ten die tegenwoordig in een
oplage van 20.000 exempla
ren meteen tot literatuur
worden opgeklopt."
Mathijsen vertelt nog
steeds blij verrast over het
onverwacht uitgebreide
programma dat morgen en
zondag onder het motto
'Vaarwel Negentiende
Eeuw' door meer dan 50
musea, instellingen en par
ticulieren in 27 steden en
dorpen in het hele land in
elkaar is gezet. Van Apel
doorn tot en met Zaandijk
en van Bergen op Zoom tot
en met Warffum zal de trek
schuit varen, het stoomge
maal puffen, of worden les
sen in een negentiende-
eeuwse schoolklas gegeven.
Naast tentoonstellingen en
lezingen worden de eerste
filmbeelden vertoond en
veilingen van negentiende-
eeuwse kunst, tochten met
rijtuigen, diners, concerten,
demonstraties van muziek
automaten en stadswande
lingen georganiseerd. In
Stedelijk Museum De La
kenhal in Leiden is een spe
ciale opstelling te zien van
werk van J.H. van de Laar
en er is een stadswandeling.
Wie meer wil weten verwijst
Mathijsen naar de gedetail
leerde website van de initia
tiefnemer van de manifes
tatie, de overkoepelende
Stichting 'De Negentiende
Eeuw' (www. negentiende-
eeuw.nl).