'Kosmos is een saaie, zinloze bedoening
Jan Janszoon moest branden 'te polver toe'
Geloof Samenleving
Ouderen en kerken eisen
respijt voor kerktelefoon
VRIJDAG 15 SEPTEMBER 2000
VANDAAG
Vandaag 614 jaar geleden, op 15 septem
ber 1386, stierf de later heilig verklaarde
Rolandus de Medici, een manke kluize
naar die 26 jaar in de bossen rond Parma
woonde. Hij leefde daar van gedroogde
bladeren en bosvruchten, en droeg die
renhuiden als kleding, 's Winters bedelde hij broodkorsten bij
elkaar. De leefstijl van Rolandus is ook gezien zijn achtergrond
opmerkelijk. Hij behoorde namelijk tot de rijkste en machtig
ste families van Europa. De 'De Medici' hebben eeuwenlang
eeuw veel politieke macht en rijkdom gehad. Het geslacht
bracht twee pausen voort en twee (Franse) koninginnen. In de
16de eeuw begon de macht van de De Medici te tanen, en in
de 18de eeuw stierf het geslacht uit.
Theoloog promoveert op Thomas
amsterdam De Indiase theoloog M. Chacko is deze week
aan de Vrije Universiteit gepromoveerd op een proefschrift
over de theologie van M.M. Thomas. Chacko, rector van het
Presbyterianas Theologisch Seminarie in India, deed eind
jaren '70 zijn doctoraal examen aan de VU. Zijn onderwerp,
de enkele jaren geleden overleden Thomas (bekend als
'MM'), was de grootste protestantse theoloog uit India van
de vorige eeuw. Belangrijk bij hem was het criterium van
humaniteit bij de bestudering van de bijbel. Volgens dat
criterium zijn alle bijbelse wetten gemaakt met het oog op
de mens. Thomas vond het onaanvaardbaar dat het kaste-
besef in zijn land vaak belangrijker werd geacht dan de
identiteit van een mens.
'Scientology schendt privacywetten'
hilversum De Scientology Kerk handelt in strijd met de
Wet persoonsregistratie, door cursisten geen inzage te ge
ven in dossiers, gegevens te vernietigen en aanmelding bij
de Registratiekamer te weigeren. Dat zei J. Holvast, adviseur
privacybescherming, gisteren in het NCRV-tv-programma
Heilig Vuur. Holvast reageerde op het geval van voormalig
Scientology-lid I. Franssen, die via de rechter inzage in haar
dossier probeert af te dwingen. Scientology heeft de gege
vens over Franssen echter vernietigd, nadat tot driemaal
toe een afspraak om ze in bijzijn van getuigen in te zien en
vervolgens te vernietigen niet was doorgegaan, legde
woordvoerster J. Slot uit. Volgens Franssen kwam dat om
dat Scientology niet wilde dat er vrienden van haar bij aan
wezig waren. Holvast laakte de handelwijze van de bewe
ging. ,,Het is zeer onrechtmatig dat men in de tussentijd ge
gevens vernietigt." Ook door zich niet aan te melden bij de
Registratiekamer, handelt Scientology volgens hem in strijd
met de Wet persoonregistratie. Het argument van Slot dat
Scientology als kerkgenootschap daarvan vrijgesteld is, gaat
in zijn ogen niet op.
zwolle anp
Organisaties die betrokken zijn
bij de kerktelefoon doen een
dringend beroep op de Tweede
Kamer om een overgangster
mijn voor de tariefsverhoging
van de voorziening financieel
mogelijk te maken. Ze missen
bij staatssecretaris De Vries van
verkeer en waterstaat de be
reidheid om een oplossing voor
de drastische tariefsverhoging
te vinden.
De ouderenbonden PCOB,
ANBO en Unie KB O alsmede de
Landelijke Organisatie Kerktele
foon en de gezamenlijke kerken
schrijven dat in een brief aan de
leden van de vaste Kamercom
missie voor Verkeer en Water
staat. Ze zijn zeer teleurgesteld
over de opstelling van De Vries,
die begin deze week zoals ge
meld liet weten geen mogelijk
heid voor een overgangsrege
ling te zien.
De kerktelefoon stelt ouderen
en gehandicapten in staat via
een speciale aansluiting thuis
de kerkdiensten van hun plaat
selijke gemeente of parochie te
Hoofdredacteur blad Stichting Skepsis gelooft niet in leven elders in heelal
„Er is nooit ook maar één stuk
je solide wetenschappelijk be
wijs gevonden voor paranor
male fenomenen, onzichtbare
energieën en aan religie gerela
teerde zaken zoals leven na de
dood, reïncarnatie en een God
die ingrijpt op aarde."
Dat is in een notendop het
uitgangspunt van sterrenkundi
ge, journalist, en mede-oprich
ter van de kritische Stichting
Skepsis, Marcel Hulspas. In te
genstelling tot de grote groep
mensen die inzitten over zaken
als ontkerkelijking, de verzake
lijking van de samenleving en
de wetenschap die het geloof
vervangt, vindt hij dat juist de
louter rationalistische weten
schappers ver in de minderheid
zijn.
„De meeste mensen geloven
dat er toch iets waar moet zijn
van alle berichten over para
normale verschijnselen, UFO's
en dergelijke." Hulspas geeft
weliswaartoe dat er bijvoor
beeld niet te verklaren UFO-
-meldingen binnenkomen,
maar dat betekent niet dat hij
zelf gelooft dat er elders in de
kosmos soortgelijk leven te vin
den is.
De 'gelovigen' zeggen nogal
eens dat er gezien de vele mil
jarden sterren en planeten toch
'iets' moet zijn. Maar dat is
geen bewijs, vindt Hulspas. „De
afstanden tussen de planeten
zijn voor op koolstof gebaseerd
leven domweg te groot om te
overbruggen."
Niettemin fascineert het on
derzoek naar UFO's en para
normale verschijnselen hem
nog steeds. „Ik wou dat ons on
gelijk werd bewezen, dat zou
me toch wat zijn", lacht hij.
Maar tegelijkertijd benadrukt
hij dat tot nu toe nooit het on
omstotelijk bewijs voor derge
lijke dingen is geleverd. Des te
opmerkelijker is het groeiende
aantal mensen dat zich aange
trokken voelt tot 'new age en
Marcel Hulspas (1960) is
medeoprichter van de Stich
ting Skepsis (sinds 1987).
Dat is een club van criticas
ters met het doel paranor
male verschijnselen en
'pseudowetenschappen' te
ontmaskeren. Na een studie
sterrenkunde werd hij we
tenschapsredacteur voor het
blad Intermediair. Tegen
woordig werkt hij als hij
journalist voor het
AD-Magazine. Hij is sinds
jaar en dag hoofdredacteur
van het maandblad van de
Stichting Skepsis 'Skepter*.
In Nederland is Hulspas de
enige die systematisch ufo-
-meldingen onderzoekt, wat
in 1997 resulteerde in het
boek 'Ufo'. Daarvóór in 1995
verscheen van zijn hand een
boek over wantoestanden in
de wetenschap: 'Klinkklare
wetenschap'. En samen met
Jan Willem Nienhuys stelde
hij in 1998 een 'encyclopedie
der pseudowetenschappen'
samen, genaamd Tussen
waarheid en waanzin'.
Marcel Hulspas: „De afstanden tussen de planeten zijn voor op koolstof gebaseerd leven domweg te
groot om te overbruggen.foto united photos de boer rob Hendriks
andere religies'.
Hulspas vreest dat door het
afbrokkelende prestige van de
wetenschap de omvang van die
groep alleen nog maar groter
wordt. „De invloed van de we
tenschap op ons wereldbeeld,
op de wijze waarop we de kos
mos ervaren, is slechts opper
vlakkig. De meeste mensen wil
len nu eenmaal geloven dat dat
iets er is."
Wetenschap wordt, volgens
Hulspas, vaak misbruikt. „Ie
dereen die een bepaalde autori
teit wil uitstralen trekt een witte
jas aan en neemt een reageer
buis tussen de vingers. Ze ne
men te pas en onpas begrippen
over uit de wetenschap. Zo doet
men, vooral in de new age we
reld, graag anderen geloven dat
er degelijke wetenschappelijke
onderzoeken of principes ten
grondslag liggen aan een spe
culatieve theorie. Meestal is er
dan sprake van onderzoek
waarvan men bijvoorbeeld van
tevoren precies weet wat eruit
moet komen. En mocht de uit
komst iets anders vertellen dan
verwacht, dan is dat jammer
voor de wetenschap. Nee, men
sen met een zuiver weten
schappelijk en rationalistisch
wereldbeeld zijn veruit in de
minderheid. Ik schat dat ze
zo'n vijf procent uitmaken van
de totale bevolking. De rest
denkt al snel dat er toch iets
moet zijn."
Volgens de Britse onderzoe
ker James Webb, samensteller
van onder meer het boek 'The
occult establishment', is die ge
dachte van 'er moet meer zijn'
het logisch gevolg van een fer
vent geloof in paranormale ver
schijnselen, alternatieve ge
neeswijzen, astrologie, UFO's,
mysteries uit oude culturen,
eindtijd profetieën, enzovoort.
„Wanneer het nieuwtje daarvan
af is en wonderen blijven uit, is
het moeilijk daar je aandacht
bij te houden. Die verschuift
dan meestal als vanzelf naar het
spirituele", filosofeert Hulspas
in lijn met James Webb die een
dergelijke ontwikkeling 'een
neerwaartse spiraal' noemt.
Hulspas heeft het over 'spiritu-
alisering'.
„Uiteindelijk", zegt hij, „blijft
alleen het geloof over." Wan
neer hij de vraag krijgt of God
bestaat, zegt hij zonder aarze
len nee. "En toeval bestaat",
voegt hij er aan. „Vraag je of er
leven in het heelal is dat op dat
van ons lijkt, dan zeg ik nee. Ik
denk dat de kosmos een betrek
kelijk doodse, saaie en zinloze
bedoening is. Dat is geen reden
om zelfmoord te plegen. Ik kan
er wel mee leven. Zinzoekerij is
volgens mij ook niet de kern
van geloven. Ik denk dat onze
kerheid en schuldgevoel de
kern zijn. Mensen willen mo
reel worden geleid. De één doet
wat hem goed lijkt en heeft ner
gens spijt van. De ander kan
juist enorme spijt en berouw
voelen en krijgt bel
vergeving van boven,
heeft men een wel ei
beeld waarin nodig
wet van oorzaak en
dienst uitmaakt.'
In het Westen is
om te zeggen 'er mot
New agers zijn vol
niet anders gelovig
middelde Nederlandi
teren een breder bej
paraat - hebben het
gieën, allerlei chakra'
maar verder is het al
zo vaag als het godi
de meeste mensen.
Skepsis bemoeit zit
het geloof. Ieder moe
weten of hij bijvooi
looft in een leven n:
Hulspas: „Wij komen
weging wanneer mi
tenschappelijke cla
maken. Dan willen
wijzen zien. Die zij
Hetzelfde geldt vooi
zaamheid van
acupunctuur, hoi
reiki en wichelroedi
met onomstotelijk
Een te allen tijde en
wereld herhaalbare
telkens hetzelfde i
zien. En snoeihard 1
want er wordt nogal
hoop gehaald als mo
dat dergelijke theor
mogelijke verschijn
zijn."
onno van 't klooster
Morgen geeft Marei
een lezing voor de F
se Vrijdenkersveren
Amerikaans religie
mentalisme. De bi
bouw, Pieter de R
110, Rotterdam.
volgen. Ongeveer 80.000 men
sen maken gebruik van de
dienst. Het tarief van de kerkte
lefoon is per 1 mei verhoogd
van 7 naar 36 gulden per aan
sluiting per maand. Verscheide
ne kerken hebben hun
groepsabonnement inmiddels
opgezegd, omdat ze de reke
ning niet konden betalen.
De betrokken organisaties
vinden dat de overheid haar
verantwoordelijkheid moet ne
men door de overgangstermijn
voor de invoering van de ta
riefsverhoging mede te finan
cieren. Ze stellen voor KPN Te
lecom gedurende vijf jaar te
compenseren boven de tien
gulden per aansluiting per
maand. Na die periode moet
het mogelijk zijn om de kertele-
foon te vervangen door kabelte
levisie en internet.
KPN had de tarieven voor
kerktelefonie op last van tele-
comtoezichthouder Opta ver
hoogd. Dat gebeurde nadat
concurrent Kabelfoon in Naald
wijk bij de Opta had geklaagd
dat de tarieven niet kostendek
kend waren.
Boekje over eerste martelaar Noordelijke Nederlanden
TOEGEWIJD m DC EERBIEDIGE nageflüchtenls
van
JAN Ut: BAKKER pistorius
GEBOREN TE WOERDEN IN 1439
AIS PASTOOR WERKZAAM TE JAC88SWÖUDE
iN 1522
OM ZjJN tsoÜAE 8EL1J0ÉM5
van HET EVANGELIE VAN GODS genaöe
TE s GRAVENHiGE LEVEND VERBRAND
OEN IScru 5CPTEM8ER 1525
HU SPRACK ZIJN 8R0EDERS 500 LIEFLICK AEN-.
„ICILGAE VOREN V0LCHT GHU MIJ NA"
SU ANTWOORDEN MET GHE5ANGHEN-.
OCH ^ROEDES STRIJDT, VROOM f3f¥ft££5I WET.
..CHRISTUS SAL U tlNp'ANGHEN"
WÖt'BRIlGGÏv jACosswouöE
JS25 - (925
De steen voor Jan de Bakker aan de hervormde
kerk van Woubrugge. foto hielco kuipers
alphen aan den run
afke van der toolen
Dat Jan Janszoon zal worden gebrant te polver
toe, zulex dat aan hem geen memorie meer en
zij. En zulex geschiedde: vandaag precies 475
jaar geleden liet Jan de Bakker, de eerste marte
laar van de reformatie van de Noofdelijke Ne
derlanden, het leven op de brandstapel in Den
Haag. De overlevering wil dat zijn geboorte
plaats Woerden op het moment van zijn execu
tie in mist werd gehuld, 'die de burgers zeggen
deed met luide stem: dit is de as van de Godsza-
lige voorganger, die ons na zijn dood nog uitno
digt en aanmoedigt om hem na te volgen'.
Jan de Bakker was er vroeg bij. Nog geen acht
jaar voordat zijn beul de brandstapel ontstak,
hamerde Luther zijn stellingen aan de kerkdeur
van Wittenberg. Zesentwintig jaar was de eerste
noordelijke martelaar pas toen hij 'zo vrolijk,
alsof hij van een feest kwam' naar het schavot
toog. Dat laatste schrijft de Alphense amateur
historicus Hans van der Wereld in zijn boekje
over De Bakker, waarin deze naar voren komt
als een onvervalste held van vroeg-christelijke
proporties.
Jan de Bakker begon zijn controversiële loop
baan als pastoor in Esselijkerwoude, het huidige
Woubrugge. Missen droeg de jonge priester er
niet op. In plaats daarvan predikte hij de refor
matie, die bij de Esselijkerwoudenaars in
vruchtbare aarde viel. Het was er volgens een
rooms-katholiek historicus 'een broeinest van
ketterij'. Later, toen Woerden zijn standplaats
was, zwierf hij door heel Holland om het evan
gelie te verbreiden. Natuurlijk was dat tegen het
zere been van de kerktop, maar echt pijnlijk
werd het toen De Bakker in het huwelijk trad.
„Jéin Janszoon achtte zich niet geschikt voor
het celibataire leven. Hij was een mens, en niets
menselijks was hem vreemd", schrijft Van der
Wereld over deze voor een priester schandalige
stap. De volgende was snel daama gezet: de re
belse geestelijke legde zijn amtsgewaad af, liet
zijn haren groeien, en hield voortaan zijn pre
ken aan huis.
Of zijn echtgenote na de dienst de koffie ver
zorgde, verhaalt de historie niet. Wel dat rond
deze tijd een nieuwe pastoor in Woerden arri
veerde, die zich onverwijld zette aan het graven
van De Bakkers graf Op 10 mei 1925 werd hij
opgesloten in de Gevangenpoort in Den Haag.
De voornaamste aanklacht: zijn huwelijkse
staat, al werden hem bij zijn executie veel meer
ketterijen voor de voeten geworpen.
Jan de Bakker herriep niets, al probeerde ve
len hem op andere gedachten te breiij
vermijdelijk brak daarom de dag van
rechtstelling aan. In de motregen zate;
hoge heren als de wijbisschop van Uü
abt van Egmond, de raadsheren van Ho
natuurlijk de drie inquisiteurs op de
opgerichte tribune.
Jan Janszoon bleef bij zijn laatste g;
vernedering bespaard. Hij kreeg eerst i
terkleding aan die hij had afgelegd, om
volgens te moeten verruilen voor zott
een gele rok en een gele muts.
„Het is goed zo", zei Jan de Bakker vi
overlevering, „Met dit kleed zal ik net a
tus ter bespotting zijn." Waarna de
wurgstok aandraaide, en de vlammen
brandstapel het buskruit aan De Bald
aangebrachte explosieven deed ontplo
Janszoon was gebrant te polver toe, z
vonnis had geëist.
Jan de Bakker (1499-1525). Pastoor n
lijkerwonde werd protestants martela
Hans van der Wereld. De uitgave van 5
Oud Jacobswoude in de serie Jacob
Miniaturen is te bestellen door 10 guit
te maken op giro 1622137 t.n.v. H.
Wereld te Alphen aan den Rijn.
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht HWS
Geldig tot en met zaterdag.
Noorwegen:
Flink wat zon, maar vrijdag in het
uiterste zuiden en zaterdag juist
langs de westkust wolkenvelden
en kans op regen. Maxima tussen
13 graden in het noorden en 16
in het zuiden.
Zweden:
Vrijwel overal droog en perioden
met zon, vooral in het noorden.
Maxima rond 15 graden, in het
noorden iets lager.
Finland:
Perioden met zon en meest
droog. Maxima rond 11 graden,
zaterdag iets warmer.
Denemarken:
Overwegend veel bewolking en
perioden met regen. Vrijdag mo
gelijk ook onweer en met name in
het zuiden plaatselijk veel neer
slag. Maxima omstreeks 16 gra
den.
Engeland, Schotland, Wales, Ier
land:
In Wales en Engeland bewolkt en
flink wat regen. Meest droog en
wat zon in Ierland en Schotland,
morgen ook in de andere gebie
den. Maxima van 15 graden in
Schotland tot 19 in het zuidoos
ten.
België en Luxemburg:
Bewolkt en perioden met regen,
lokaal veel neerslag. Middagtem-
peratuur dalend naar 17 graden.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Vrijdag van het westen uit be
wolkt en flink wat regen, in het
oosten mogelijk onweer. Zaterdag
in het westen al weer droog en
wat zon. Maxima dalend naar 16
tot 20 graden.
Zuid-Frankrijk:
Veel zon, maar wel iets toene
mende kans op een lokale bui.
Zaterdag in het Rhne-dal de Mis
tral. Maxima dalend naar 26
langs de Middellandse Zee en 19
in de Vende en de heuvels rond
Lyon.
Spanje:
Droog en overwegend zonnig.
Maxima aan zee van 24 graden in
het noordwesten tot 30 in het
zuiden. Landinwaarts maxima
tussen 30 en 36 graden.
Portugal:
Veel zon en droog. Middagtempe-
ratuur rond 30 graden, aan zee
varirend van 23 in het noorden
tot 28 in de Algarve.
Mallorca, Ibiza, Menorca:
Droog en meest zonnig. Maxima
ongeveer 29 graden.
Marokko:
Westkust: Droog en op de meeste
plaatsen zonnig, bij maxima tus
sen 25 en 30 graden.
Tunesië:
Veel zon en droog. Maxima rond
30 graden.
Madeira:
Perioden met zon, maar ook wol
kenvelden. Op de meeste plaat
sen droog. Maxima rond 24 gra
den.
Canarische Eilanden:
Flink wat zon en droog. Middag-
temperatuur tussen 25 en 30
graden.
Duitsland:
Vrijdag nog wat zon en lang
droog, maar zaterdag veel bewol
king en perioden met regen, voor
al in het zuiden lokaal veel neer
slag. Maxima dalend naar 17 gra
den.
Oostenrijk:
Vrijdag droog en perioden met
zon, zaterdag bewolkt en aan de
noordflank van de Alpen veel re
gen, boven de 2000 meter moge
lijk sneeuw. Middagtemperatuur
dalend naar 16 graden, in Karin-
thi nog net boven de 20.
Zwitserland:
Eerst nog geregeld zon, maar la
ter op vrijdag meer bewolking ge
volgd door flink wat regen. Mid
dagtemperatuur dalend naar 17
graden op zaterdag, in het zuiden
tot 22 graden.
Polen:
Vrijdag geregeld zon, maar in het
zuidoosten nog kans op een bui.
Zaterdag in het westen toene
mende bewolking, maar waar
schijnlijk nog wel droog. Maxima
van 14 graden in het oosten tot
19 graden in het westen.
Tsjechië en Slowakije:
Perioden met zon en vrijwel over
al droog. Zaterdag in Tsjechi be
wolkt en flink wat regen, later op
de dag ook in Slowakije. Maxima
dalend naar 15 tot 19 graden.
Hongarije:
Perioden met zon en meest
droog. Zaterdag later op de dag
van het westen uit toenemende
bewolking en in het westen mis
schien al wat regen. Maxima rond
24 graden.
Italië:
Veel zon en droog, maar zaterdag
in het noorden meer bewolking
en kans op regen. Maxima rond
28 graden, zaterdag in het noor
den frisser.
Corsica en Sardinië:
Zonnig. Middagtemperatuur rond
29 graden. Zaterdag vooral op
Corsica een stevige noordwesten
wind en wat lagere maxima.
Griekenland en Kreta:
Veel zon en droog nazomerweer.
Maxima aan zee rond 27 graden,
landinwaarts net boven de 30.
Malta:
Droog en veel zon. Maxima rond
28 graden.
Turkije en Cyprus:
Vrij zonnig. In het binnenland van
Turkije ook stapelwolken en klei
ne kans op een onweersbui. Maxi
ma ongeveer 30 graden, langs de
Turkse westkust iets minder
warm.
Weerrapporten 15/09, 08.00 uur:
Amsterdam
De Bilt
Rotterdam regen
Maastricht
Aberdeen
Athene
Barcelona
halt bew
onbewolkt
licht bew
w.s.0 15 6 30
Boedapest halt bew
Dublin
Frankfurt
Genève
Helsinki
Innsbruck
Istanbul
Klagenfurt
Kopenhagen
Las Palmas
licht bew
onbewolkt
hall bew.
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
as®,
bewolkt
onweer
W warmtefront
Sfl*
regen
sneeuw
V koufront
oÜk
opklaringen
hagel
lagedruk
mist
windrichting
ft hogedruk
zonnig
19 temperatuur
luchtdruk in
hecto pascal
20 12 0.0
21 13 0.0
26 14 0.0
Stockholm zwaar bew.
Warschau licht bew.
Wenen zwaar bew.
Bangkok zwaar bew
Buenos Aires motregen
Casablanca half bew
Johannesburg zwaar bew
L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
kantoor
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
abonneeservice
Abonnementen 071-5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voornabezorging.
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512
directie
6.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
hoofdredactie
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
A. Maandag, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J. Rijsdam, chef redactie kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin-en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAX
Advertenties: 071 - 5323 5(
Familieberichten: 023- 53!
023-5320216
Redactie: 071-5321 921
Hoofdredactie: 071- 5315!
ADVERTENTIE!
Maandag t/m vrijdag v,
071- 5356 230
RUBRIEKSADVERTEI
Maandag t/m vrijdag v,
071-5143 545
ABONNEMENTE
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtiging
het automatisch afschrijven vanl
abonnements- geld, ontvangen j
betaling.
VERZENDING PERP<
Voor abonnementen die per post
worden verzonden geldt e<
aan portokosten per verschijndaf
LEIDSCH DAGBLAD OP CAS
Voor mensen die moeilijk Ie
hebben of blind zijn (of eer
leeshandicap hebben), is eens
van het regionale nieuw
Dagblad op geluidscassette bei
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Lect
INTERNET: Dag
v.leidschdagblad.nl
redactie.ld@damiate.hdc.nl
Z I
K
N H U I Z
28 14 0.0 Los Angeles
14 10 0.0
12 7 6.2
25 15 0.4
24 14 40
32 25 30
11 7 0.7
26 18 0.0
26 10 0.0
22 18 0.0
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezond
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.