Zilveren Veer blijft in Leiden Geisha: kameraad van de andere sekse Cultuur Kunst Music Expo opent het muziekseizoen 'Van der Ploeg kletst maar 4 WOENSDAG 13 SEPTEMBER 2000 Kunstkoeien in de verkoop drachten Verspreid over heel Friesland stonden de afgelopen zomer zo'n veertig beschilderde kunstkoeien in de wei. De beesten waren onderdeel van de culturele manifestatie Sim- mer2000 die veel belangstelling trok. Inmiddels staan de koeien op stal, in het gebouw van de Noordelijke Land- en Tuinbouw Organisatie. Dat dan in afwachting van de veiling, vrijdag in Drachten, waarop ze te koop worden aangeboden. De op brengst gaat naar een goed doel. foto anp Beeld van Dali teruggevonden AJACCio Het bronzen beeld 'De Minotaurus' van de Spaanse kunstenaar Salvador Dali is gisteren teruggevonden in Ajaccio, drie dagen na de arrestatie van de dieven. Het beeld was in 1999 in de Corsicaanse hoofdstad gestolen. Het drie meter hoge beeld, met een gewicht van duizend kilo en een geschatte waar de van ruim 300.000 gulden, lag in een garage. Het beeld werd ontvreemd een dag voor de opening van een expositie van de kunstenaar in Ajaccio. De dieven hadden contact gezocht met een verzekeraar over de teruggave van het beeld tegen een los prijs van ruim 200.000 gulden. De verzekeraar schakelde de po litie in. Kunst uit Indonesië den haag In het gebouw van de SER in Den Haag wordt tot en met 27 oktober hedendaagse kunst uit Indonesië tentoonge steld. De expositie is tot stand gekomen in samenwerking met de Stichting ApaMana, een organisatie die tot doel heeft het westerse publiek in contact te brengen met het werk van eigen tijdse beeldende kunstenaars uit Zuidoost-Azië, Oceanië, Nieuw-Zeeland en Australië. Six in het Rijksmuseum Amsterdam Het Rijksmuseum in Amsterdam biedt van 9 sep tember tot en met 11 maart onderdak aan twee tentoonstellin gen: Regenten in de kleren en Royers Chinese kabinet. De eerste bestaat uit ruim 100 hoogtepunten uit de aanzienlijke verzame ling kostuums en accessoires van de Amsterdamse regentenfa milie Six. Aangevuld met foto's van de familie wordt een beeld gegeven van het rijke leven aan de Amsterdamse grachten en op de buitens langs de Vecht en in het Gooi in de 18e tot de 20e eeuw. De andere presentatie bestaat uit Chinese voorwerpen uit de verzameling van Jean Theodore Royer. Deze Haagse jurist legde de unieke collectie in de 18de eeuw aan. Hij leverde daar mee een grote bijdrage aan de kennis van dit land en zijn bewo ners. Beide presentaties maken deel uit van het jubileumpro gramma van het 200-jarige Rijksmuseum. Publiek en jury bepalen samen wie cultuurprijs krijgt Ben Walenkamp, Kunst centrum Haagweg, Werk gemeenschap De Ratel, het LVC en Stichting Industri eel Erfgoed Leiden (STIEL) zijn genomineerd voor de Zilveren Veer 2000. De hoofdprijs van 7500,- wordt op 14 november uit gereikt tijdens een gala in de Leidse Stadsgehoorzaal, met optredens van cabare tier Najib Amhali, pianist Rian de Waal en het duo Jan en An. leiden maarten baanders Publiek en jury bepalen ieder voor de helft wie de prijs wint. „Eerst was het alleen een pu blieksprijs", zegt Bert Kamp, één van de organisatoren. „Maar we willen nu voorkomen dat de prijs gaat naar wie de meeste vrienden heeft of het best kan lobbyen. Bovendien stelt het werk van de jury an ders weinig voor. De jury krijgt evenveel stembiljetten als er door het publiek zijn inge stuurd. Ze worden over de ze ven juryleden verdeeld. Die we ten niet van elkaar op wie ze stemmen. De winnaar is dus tot aan de uitreiking onbekend." Opvallend is dat alle genomi neerden uit Leiden komen, ter wijl de Zilveren Veer een cul tuurprijs voor de hele regio Zuid-Holland Noord is. „Dat is toeval", zegt juryvoorzitter Ste ven Engelsman, „In de jury zit ten meer leden uit andere plaatsen dan uit Leiden. Veruit de meeste inzendingen kwa men uit Leiden en daar zat ook de meeste kwaliteit." Alle genomineerden staan voor het eerst op de lijst. Alleen Ben Walenkamp was als drij vende kracht achter Stichting Tegen-Beeld eerder genomi neerd. Hij trok zich toen terug uit onvrede met de procedure die grootschalig lobbyen moge- De genomineerden (vlnr): juryvoorzitter Engelsman, Walenkamp (Tegen-Beeld), Visser (LVC), Van der Ploeg en De Vrijer (Haagweg 4), Sengers (STIEL), Seyn (Ratel) en Van der Erf van NUON. foto henk bouwman lijk maakte. Nu staat hij op per soonlijke titel op de lijst, omdat hij ook het initiatief nam voor de jaarlijkse poëziemanifestatie op de Koornbrug en een ge denksteen voor Van der Lubbe in Berlijn geplaatst heeft. Ook Kunstcentrum Haagweg is kanshebber omdat de kunst wereld in Leiden heel wat kaler zou zijn zonder de Haagweg school met zijn vele ateliers, een galerie en een gastatelier voor buitenlandse kunstenaars. De Ratel begon 50 jaar geleden met sociaal-culturele activitei ten voor iedereen vanaf 16 jaar. De leden van het eerste uur zijn erg trouw gebleven. Maar de vereniging richt zich ook op vijftig-plussers. LVC-medewerker Ruud Vis ser is verrast over de nominatie van het popcentrum aan de Breestraat. „Zo'n prijs hoorde voor mij altijd bij de gevestigde orde. Maar misschien horen wij met de popcultuur nu ook tot de gevestigde orde." Genomineerde STIEL vecht voor het behoud van industri eel erfgoed. Meer dan 40 mo numenten heeft STIEL van de ondergang gered. „Het is vaak vechten tegen de bierkaai," zegt STIEL-bestuurder Fred Sengers. „Maar we blijven actief. De Meelfabriek, het Kaasmerk: we discussiëren mee over de toe komst van deze gebouwen." Vanaf volgende week zijn voor alle inwoners van de regio Zuid-Holland Noord stembil jetten verkrijgbaar via het Leidsch Dagblad en bij post kantoren, bibliotheken, thea ters, musea, gemeentegebou wen en boekhandels. Bonsai, aikido, origami. In het kader van vier eeuwen betrekkingen is 2000 uitgeroepen tot Ja pan-jaar. Een uitgelezen moment om een aantal typisch Japanse cultuuruitingen onder de loep te nemen. In de laatste aflevering (23): geisha's. Wat is ze: een porseleinen pop of een luxe gezel schapsdame? Toonbeeld van kuisheid of een verkapte hoer? Met haar spierwit geschminkte ge zichtje, bolvormig opgestoken zwarte haar, vuurro de lippen, klepperende houten sandaaltjes en oog verblindende kimono is ze in elk geval een regel rechte eyecatcher. Ook haar intrigerende levensstijl draagt bij tot de grote fas cinatie voor het feno meen geisha. Ja, ze is een dame van plezier, maar geen prostituée. In het Japan anno 2000 kunnen mannen op (be- drijfs)feestjes nog steeds een geisha, ofwel artieste gei betekent kunst, sha persoon), laten komen. Nog slechts enkele dui zenden vrouwen beoefe nen dit oude beroep, de meesten in oude geisha- wijken zoals Gion en Pontochö in Kyoto. Aan het begin van de 20ste eeuw waren er nog 80.000 geisha's. Hoogtijdagen waren het eind van de 19de eeuw en het begin van de 20ste toen de geisha met kabuki-ac teurs trendsetters waren en het modebeeld be paalden met hun peper dure zijden kimono's en elegante voorkomen. De geisha wordt ingehuurd om mannen te beha gen met muziek (ze bespeelt de shamisen, een 3- snarige luit met een klankkast van kattenvel), zang, dans, prikkelende conversaties en het inschenken van sake. De Japanse man heeft niet genoeg aan zijn thuiszittende echtgenote. Flirten in het thee huis, in bijzijn van een groep seksegenoten, met elegante, kokette en onderhoudende dames die er uitzien alsof ze uit een sprookje zijn weggelopen, is oneindig veel spannender. Bovendien zijn er geen risico's aan verbonden. De geisha krijgt voor haar diensten betaald en ver wacht verder niets van haar klant. Ze vormt met haar oudere 'zus' - onesan - (een oudere geisha die de leerling onder haar hoede heeft) en 'moeder' - okasan - (de eigenares van het geishahuis) een hië rarchische en hechte vrouwengemeenschap, waar mannen niet welkom zijn. Die staan aan de zijlijn als kapper, kledingmaker of klant Dat is niet altijd zo geweest. De eerste geisha's in de 17e eeuw waren mannen en deden als entertai ners hun intrede bij feesten van de yujö's, de pros- tituées. Hoeren waren niet in staat hun klanten op een andere manier te vermaken dan met de vele standjes die ze beheersten. Later doken in Edo (het huidige Tokyo) vrouwelijke artiesten op. De geisha had meer te bieden dan de hoer: ze was trouw, hof felijk, gevoelig, geïnteresseerd en had een goede smaak als het om stijl en mode gaat. Geisha's wer den de heldinnen van de kunst, de kameraden van dë andere sekse. Een geisha gaat als jong meisje in de leer - ze neemt muziek-, toneel- en dansles en leert hoe ze thee en sake moet inschenken - en woont in een okiya, een geishahuis. Geisha's moeten er niet al- Geisha's in To kyo porselei- Y nen poppen of chique gezel- schapsdames? v i foto epa/afp leen goed uitzien, ze moeten ook slim en ad-rem zijn, willen zij succesvol zijn. Zij moeten een gezel schap van - vaak aangeschoten of dronken - man nen kunnen vermaken. Een top-geisha bezit ikr. de juiste combinatie van een chique stijl, elegantie, humor en raffinement. Ze beschouwt het leven zelf als kunstvorm. Kimo no's zijn haar bedrijfskapitaal. Een investering van vele tienduizenden guldens in handgemaakte zij den of linnen kimono's die met de seizoenen mee gaan, is niet ongewoon. Over seksualiteit zijn geisha's altijd terughoudend geweest. Vroeger konden klanten bieden op de ontmaagding - de mizuage, van een jonge geisha. Die mizuage was met een dagenlang ritueel omge ven, zo wil liet verhaal. Ook kon een topgeisha een clanna nemen: een rijke weldoener die haar min naar werd en in ruil daarvoor haar vaak zeer hoge kosten betaalde. Maar als een geisha trouwde, was ze geisha-af. Want getrouwd zijn en mannen ver maken: dat gaat niet samen. caroline van overbeeke rotterdam anp Muzikanten en muziekliefheb bers kunnen vanaf vrijdag vier dagen lang hun hart ophalen in het Rotterdamse Ahoy'. Met optredens, workshops en een vakbeurs met instumenten en muzieksoftware opent de vier dagen durende Music Expo het popseizoen. Een nieuwe ont wikkeling die wordt belicht is de distributie van muziek via internet. Tijdens de vorige editie, twee jaar geleden, was de invloed van internet nog niet zo groot en was er veel minder aandacht voor. Nu is er een computerei land. Twee jaar geleden waren er voor het eerst ook optredens op de beurs. Zo bereikte de ex po meer publiek. Er kwamen 20.000 bezoekers. Dit jaar zijn de concerten van Status Quo en Steely Dan op vrijdag en zaterdag de publieks trekkers. Op de beurs zijn er verder demonstraties van onder meer Jan Akkerman, E-Life en Handsome3some. Op zaterdag en zondag krijgt wereldmuziek een podium in het Ahoy' Plaza. Ook is het scholierenproject POP 2000 in de beurs geïnte greerd. Leerlingen uit de Rot terdamse regio krijgen work shops van rapper Def Rhymz en RnB-act Romeo. De opening van dat project wordt vrijdag morgen verzorgd door een drummende WD-fractieleider Hans Dijkstal. Het is tevens de opening van de beurs. Elke dag staat een ander the ma centraal. Vrijdag is de gi taardag, dan zijn er optredens van Noel Redding, de voorma lig bassist van de Jimi Hendrix Experience, en de Jimmy Has- lip/Michiel Borstlap Electric Band. Rodney Holmes is de grote trekker op de slagwerkdag, za terdag. Holmes was de drum mer op het hitalbum van Santa- na: 'Supernatural.' Ook de drummers van Status Quo (Matthew Letley) en Steely Dan (Rickey Lawson) zullen dan de monstraties verzorgen. De zondag staat in het teken van 'DJ's, Drums Beats'. Ter wijl de laatste beursdag, maan dag, coverbands de gelegenheid geeft zich te presenteren. den haag gpd Volkenkunde-directeur boos op bewindsman leiden maarten baanders Steven Engelsman, direc teur van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Lei den, voelt zich miskend door staatssecretaris Van der Ploeg. In een lezing voor de afdeling kunstge schiedenis van de Universi teit Leiden, verweet Van der Ploeg de volkenkundige musea in Nederland dat zij zich te veel richten op niet- Westerse plattelandscultu ren die zich niet verder ont wikkelen en dat ze te weinig laten zien van moderne ontwikkelingen in niet- Westerse culturen, vooral in de steden. Ook zouden de Westerse musea open moe ten staan voor niet-Wester- se moderne kunstenaars. „Het is volstrekt karikatu raal zoals Van der Ploeg on ze musea afschildert" zegt Engelsman. „Alsof wij een beetje romantisch zitten te dromen over verre cultu ren. Een jaar of tien geleden was dat zo. Maar al in 1990 ging het roer bij ons om. We leggen wel degelijk een relatie met moderne ont wikkelingen. Op de India- nententoonstelling bijvoor beeld kon men via inter views en moderne Indiaan se kunstwerken veel te we ten komen over hoe het nu met de Noord-Amerikaanse Indianen gaat." Als de staatssecretaris ideeën lanceert over een dialoog met niet-Westerse kunstenaars, weet hij vol gens Engelsman 'totaal niet waar hij over praat'. „Op zichzelf is zo'n dialoog een goed idee. Alleen: die dia loog is er allang. Van der Ploeg gaf een voorbeeld van hoe het moet: in Duitsland wordt de Nigeriaanse kun stenaar Okwui Enwezor be trokken bij de moderne kunstmanifestatie Doku- menta 2002 in Kassei. Maar diezelfde Enwezor hebben wij drie jaar geleden al ge contracteerd voor een pro moeite voor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20