'Meer tale laten zien' 'Parade makennet als op de kermis' Vechten om het mooiste plaatje van prinses Christii Juliana wilde rondleidin door de Leidse Schouwbi Cultuur Kunst Geschilderde benen DINSDAG 12 SEPTEMBER 2000 Werkhuisje Kan naar Den Bosch kudelstaart Het werkhuisje van Wim Kan is door de huidige eigenaar, J. Hilverda, geschonken aan het Koningstheater in 's- Hertogenbosch. Hilverda kocht het huisje bij de grond waar Wim Kan en Corrie Vonk vroeger woonden en wilde het laten slopen. Vorige week boden de cabaretiers Van Muiswinkel en Van Vleuten aan het huisje, 'een monument van het Nederland se cabaret', te redden. Het Koningstheater wil het huisje op zijn terrein openstellen voor publiek. Bouazza schrijft Boekenweekessay Amsterdam Hafid Bouazza schrijft het essay voor de komende boekenweek. Onder de titel 'Het Land van herkomst' verschijnt het boekje tijdens de 66ste boekenweek die van 14 maart tot en met 24 maart wordt gehouden. Het motto verwijst naar het schrijven tussen twee culturen. Eerder werd al bekend dat Sal man Rushdie het Boekenweekgeschenk zal schrijven. Hafid Bouazza debuteerde in 1996 met de verhalenbundel 'De voeten van Abdullah' waarvoor hij de E. du Perronprijs ontving. Inmid dels verschenen van zijn hand ook al de novelle 'Momo'en het toneelstuk 'Apollien' en de dichtbundel 'Schoon in elk oog is wat het bemint.' Vespers Rachmaninov in Pieterskerk leiden Het Nationale Koor van de Oekraïne, Dumka o.l.v. diri gent Yevhen Savtshuk, is voor een tournee in Nederland. Behal ve met Beethovens Koorfantasie opus 80 en de negende in het Amsterdamse Concertgebouw en de Dr. Anton Philipszaal in Den Haag zullen zij in drie kerken een bijzonder concert geven. Morgenavond is het koor te beluisteren in de Leidse Pieterskerk. Het programma na de pauze bestaat uit de Vespers opus 37 van Rachmaninov. Voor de pauze zal het koor met vier topsolisten uit Kiev het laatste deel uit Beethovens Negende Symfonie 'Ode an die Freude' ten gehore brengen. Rob van Hattum directeur Nemo Amsterdam Rob van Hattum (45) is per 1 september benoemd tot inhoudelijk directeur van het technologiemuseum Nemo (voorheen New Metropolis) in Amsterdam. Hij versterkt de top naast algemeen directeur Peter Rijntjes. Van Hattum werkt ook bij de VPRO als eindredacteur wetenschap. Bij het museum gaat hij zich vooral bezighouden met het ontwikkelen van be leidslijnen voor de toekomst. Video Festival in Amsterdam Amsterdam In het Nederlands Instituut voor Mediakunst in Amsterdam wordt van 14 september tot en met 14 oktober het 18de World Wide Video Festival gehouden. Getoond wordt het werk van drie jonge Belgische en Nederlandse kunstenaars. Met hun werk bewegen ze zich op het spanningsgebied tussen stil staand en bewegend beeld. Staking bij museum New York voorbij new york Na ruim vier maanden is de staking van werknemers van het Museum voor Moderne Kunst (MoMA) in New York be ëindigd. Ongeveer 250 van de 630 personeelsleden gingen ak koord met een salarisverhoging van 18 procent, die in de loop van de komende vijfjaar zal worden uitgekeerd. De staking be gon eind april, toen de werknemers van een van de belangrijk ste Amerikaanse musea voor moderne kunst een hoger salaris eisten en een ziektekostenverzekering via hun werkgever. Het museum, dat doordraaide op tijdelijke krachten, ondervond weinig hinder van de staking maar zat wel met haar imago in de maag. De stakers stelden zich om toerbeurten bij de ingang op en probeerden bezoekers ervan te overtuigen een andere kunstinstelling te bezoeken. De werknemers werden gesteund door een aantal prominente Amerikanen, onder wie de regis seurs Steven Spielberg, Jim Jarmush en Martin Scorsese. noordwuk rob onderwater vervolg van voorpagina Buiten op het strand in Noordwijk lig gen mensen in zwembroek te zonne baden. Het warme najaarszonnetje nodigt uit om een koele pils of een ver frissend ijsje te nuttigen. Wie denkt er op zo'n moment al aan Kerstmis? Even verderop, vanuit een van de zalen van de Hotels van Oranje, schalt een vrou wenstem. Nee, het zijn duidelijk niet de zomerse klanken van Jody Bernal (Que si, que no), de huidige nummer 1 van de Nederlandse hitlijsten. De mu ziek is serieus, klassiek en stemmig. Het is een cd die je op een regenachti ge, koude zondagmiddag opzet met een goed glas wijn bij een knetterende open haard. De zangeres van de liedjes is in Nederland bepaald geen onbe kende: prinses Christina. Het feit dat iemand van de koninklij ke familie een cd (My Christmas Al bum) met kerstliedjes heeft gemaakt, is aanleiding voor de vaderlandse pers op deze maandagmorgen om massaal naar de Hotels van Oranje in Noord- wijk uit te rukken. Binnen is het in de Bentley-lounge een compleet gekken huis. Nog voordat de prinses binnen komt leveren fotografen en camera mannen een gevecht om de beste plek. Met zoveel concurrentie is het voor papperazzi Joop van Tellingen en Ed win Smulders onmogelijk om de plaat van hun leven te schieten. Als Christina dan eindelijk binnen komt ontstaat een gevecht van leven op dood voor de beste foto en de leuk ste reportage. De schrijvende pers en andere belangstellenden kunnen slechts gissen naar wat er gebeurt. ,,Ik geloof dat ze de cd nu overhandigd krijgt", zegt iemand, terwijl voor hem de afgevaardigden van de pers een le vend cordon om de prinses hebben gevormd. Platenbaas Eddy Ouwens bekijkt het tafereel met instemming. Een cd die wordt volgezongen door een lid van het Koninldijk Huis is 'een apart geval', zal hij even later tijdens zijn openings speech zeggen. „In de platenindustrie kun je nooit van tevoren zeggen of een cd een hit wordt, maar dit keer zijn de verwachtingen toch hooggespannen", verklaart projectmanager Jaap Stou- tenbeek namens het platenlabel. De cd komt op 2 oktober uit, maar er zijn er op voorhand al 200.000 besteld. De verwachting is dat er veel meer ver kocht gaan worden. Donderdag wordt in de Hotels van Oranje een concert van Christina opgenomen, dat op 16 december door de AVRO wordt uitge zonden. Het gekrioel om de mooiste plaat laat Christina onbewogen. Als de mu ziek van haar cd, opgenomen in sa menwerking met het Metropole Or kest, uit de speakers schalt, neuriet ze mee en wiebelt zichtbaar tevreden heen en weer. De vraag of de cd num mer één op de hitlijst zal worden, ver rast haar. „Weet ik veel", zegt ze scha terlachend. De opbrengst van de cd komt ten goede aan het PCC, het pri tina Concours. Dat is een s veelbelovende musici kans carrière in de muziek biedt. Nog één minuut krijgen i fen en cameramannen, dan wegwezen. Maar dat is tl mansoren gericht. Als Chi naar het terras begeeft vooi koffie, volgt de meute. Da bewaking in. „Mijne heren moet leeg. Houd u zich spraak." Waarna een stevigj buurt van de prinses plaatsi Gelaten druipt de meute I Beneden is Joop van Tellin staten. Zijn voor de deur g auto is weggesleept en staal litiebureau. Staatssecretaris kritisch Musea presenteren niet-westerse culturen nq als dode culturen. Die stelling poneerde staats Van der Ploeg (cultuur) maandagavond in Leid opening van het studiejaar van de afdeling kunj denis van de faculteit Letteren. leiden anp Amsterdam Een geschilderde versie van een foto van Paul Huf hangt in galerie De kunstfabriek in Amsterdam. Op verzoek van de galerie selecteerde de fotograaf twintig foto's die volgens hem ook door am bachtelijke schilders kunnen worden vastgelegd in olieverf. De nage schilderde foto's zijn te koop. De expositie is zaterdag geopend. FOTO ANP/EVERT ELZINCA vervolg van voorpagina Hoewel de bewindsman be langrijke verbeteringen be speurt, zei hij: „De musea be schouwden en beschouwen de niet-westerse culturen vaak nog steeds als dode culturen die niet meer in ontwikkeling zijn. Ze bestuderen vaak de platte landsculturen en niet de stede lijke culturen, waar juist veel kunstenaars actief zijn." „Volkenkundige musea in Nederland gaven een beeld van een afgesloten verleden met traditionele kunstvormen: mas kers en beelden uit Afrika en Oceanië, hindoeïstische schil derkunst en pre-Columbiaans aardewerk. Daarmee werd de deur op slot gedaan i gaf tot recente ontt in deze culturen. Hq kunstmusea beperk perken zich tot de w\ reld, een erfenis va tiek-militaire verdelg kolonisator en kolon Van der Ploeg. De staatssecretaii een 'verrijking' vinde de musea, zowel vol! als kunstmusea, in dialoog het publiek scher zouden ven presentaties van ni kunst." De musea z gens Van der Ploeg kunnen laten zien lent uit andere culti ons land is komen wi Geen ontslagen bij Koorenhuis Nederland op zijn smalst in de Hollandsche Revue den haag gpd Op de muziekafdeling van de Haagse instelling het Kooren huis vallen vooralsnog geen ge dwongen ontslagen. Dat ver klaart de directie van het kunst centrum, nadat vrijdag bekend werd dat het in ernstige financi ële moeilijkheden verkeert. Jaarlijks komt het Koorenhuis zes ton tekort. „We kunnen het waarschijnlijk via natuurlijk verloop oplossen", zegt woord voerder S. van Schaik. Om dat tekort op te heffen, moeten er op de muziekafdeling zo'n tien docenten uit. De andere afde lingen (dans, theater, beelden de kunst, fotografie, nieuwe media en literatuur) liggen vooralsnog niet onder vuur. Het Koorenhuis heeft in totaal zo'n 350 medewerkers waarvan het grootste gedeelte kunstzinnig docent is. „Veel van hen wer ken op freelancebasis of heb ben een tijdelijk contract." theater recensie margriet prinssen Voorstelling: De Hollandsche Revue. Regie en decor Rieks Swar- te. Met: Tjitkse Reidinga, Hans Thissen, Siem van Leeuwen, Ferdi Janssen en Frank Houtappels. Gezien: 9/9, Toneelschuur, Haar lem Nog te zien aldaar t/m 14 sept. Verder o.a Alphen a/d Rijn, Parktheater, 16 sept.; Leiden, LAKtheater, 19 en 20 sept.; Amsterdam, Bellevue, 26 sept t/m 1 okt.; Rotterdam, Schouw burg, 3 t/m 7 okt.; Zoetermeer, Stadstheater, 10 okt Den Haag, Theater a/h Spui, 17,18 sept. 'Schep vreugde in het leven/ zet de zorgen aan de kant.' Onder het motto Lach iedere dag! her schept Rieks Swarte in zijn nieuwe voorstelling 'De Hollandsche Revue' het vooroorlogs variété. Vrolijke liedjes, Hollandsch drama, heuse paar- dendressuur en nog veel meer. Het idee is vorig jaar ontstaan, toen de Firma Rieks Swarte 'Panorama van de Eeuw' speelde, een voorstelling waarin werd teruggekeken op de twintigste eeuw. Onder andere werden een stukje cabaret uit de oorlogsjaren en een scène uit de authentieke Snip &Snap-revue opgevoerd. Frag menten die zo tot de verbeelding spraken dat Rieks besloot om het fenomeen van de revue eens diepgaand aan te pakken. Het resultaat is 'De Hollandsche Revue', een reconstructie van een vooroorlogse amuse- mentsvorm, tot in alle details (zelfs de spelling en de advertentieteksten!) nagenoeg perfect uitge voerd. De voorstelling balanceert af en toe op een dun koord tussen imitatie en parodie, maar nergens wordt het genre belachelijk gemaakt. Dat is een verdienste want o, o, o, wat een onge looflijk hoog lulligheidsgehalte bezat het Neder land van laten we zeggen tot en met de jaren vijf tig. De beginregels van het gedicht 'Ons Hol landsch Ideaal' luiden: 'Netjes op de wereld ko men/met een scheiding in je haar.' Dat mag symptomatisch heten voor een samenleving waarin keurigheid en netheid de voornaamste waarden vormden: Nederland op zijn smalst. 'De Hollandsche Revue' is een pol alle mogelijke variétévormen, van Koos Speenhofï en dialogen van Karl) circusachtige nummers, zoals de P van Kiki Printimps, Paardendressui buikspreker. Vooral die circusacts vor tepunten van de avond vanwege de oubolligheid en de ernst waarmee ze i gevoerd. Tussendoor wordt een drieti neelstukjes gespeeld waarin het famil erg kort door de bocht wordt getoond. 'De Hollandsche Revue' is puur vet maak van hoog niveau, maar niet mee Tentoonstelling 30 jaar Joop van den Ende producties amsterdam hans visser 'De Fabeltjeskrant' was in 1969 de eerste theaterproductie van Joop van den Ende. Sindsdien heeft hij het aanzien van de Ne derlandse theaterwereld ingrij pend veranderd. Hoe dat ging, wordt verteld op een tentoon stelling in het Theatermuseum te Amsterdam. Foto's, kos tuums, voorwerpen en video beelden van talloze sterren uit de stal van Joop van den Ende brengen het verhaal van een eenvoudige volksjongen, het verhaal van 'Koopman in illu sies'. Joop van den Ende vindt het een mooie titel voor de ten toonstelling over zijn werk. „Ik heb het niet zelf bedacht", zegt de theaterproducent. „Maar toepasselijk is de titel wel. Je moet het nu eenmaal in je heb ben om iets voor mensen te willen maken en dat te verko pen. Daar heb je soms trucjes voor nodig, dan moet je net als bij circus 'parade maken'. Dan ben je koopman in illusies. De expositie is niet mijn initiatief en ik heb hem ook niet samen gesteld. Maar ik heb inderdaad in die jaren invloed gehad. Ik denk dat ik ook de kwaliteit van ballet en opera heb gestimu leerd. Al sta je daar zelf nooit zo bij stil." Als jongen van vijftien begon hij als decorbouwer bij De Ne derlandse Opera. Ondertussen probeerde hij ook als artiest iets te bereiken. Daarnaast verkocht hij ook nog vêrzekeringen en dreef hij later een winkeltje met feestartikelen. Alles bij elkaar een mooie basis voor zijn latere carrière. Die begon toen hij doorkreeg dat het produceren en verkopen van voorstellingen hem beter lag dan het artiesten vak. De theaterversie van de tele Joop van den Ende: Je moet het in je hebben om iets voor mensen te willen maken en dat te verkopen." FOTO CPD/ROLAND DE BRUIN visieserie 'De Fabeltjeskrant' werd zijn eerste, meteen suc cesvolle productie. Met de de cors op het dak van zijn auto trok hij in 1969 langs schouw burgen vol kinderen. Daarna volgden de toneelstukken 'Twee op de wip' en 'Slippers' met onder anderen Willeke Al- berti, Jeroen Krabbé, Mary Dresselhuys en Guus Hermus. De grote doorbraak, zakelijk en artistiek, kwam met het toneel stuk 'Cyrano de Bergerac' van Edmond Rostand. „Guus Her mus speelde de titelrol en Ko van Dijk had de regie. Zijn re gieboek ligt op de expositie en ook de kostuums zijn er." 'Cyrano' was een geweldig succes. Het bewees dat we als producent geen eendagsvlieg waren. Maar het was een groot risico. Toch deed ik het. Waar om? Ik wilde het graag doen. zoals ik toen zo veel graag deed, zonder dat daar een echte stra tegie achter zat. Wel veel en thousiasme. Dat zou nu niet meer kunnen, de wereld is te veel veranderd." Zo ontstond een reeks toneel producties met indrukwekken de namen, die Van den Ende op hun beurt vertrouwd maakten met de details van hun métier. Dus hoeft het nu niemand te verbazen dat Ellen Vogel hem onlangs zelf liet weten weer eens een mooie toneelrol te wil len spelen. ,,Je zoekt dan een stuk dat haalbaar is en interes sant voor haar. Ze staat straks in "Verzameld werk', tegenover Roos Ouwehand van Toneel groep Amsterdam. Twee ac teurs met stijl en klasse." Daarnaast begon Van den Ende de klassieke revue, die met de Snip Snap-traditie leek te zijn verdwenen, nieuw leven in te blazen. In André van Duin ontdekte hij de gedroom de komiek en in Frans van Dus- schoten de voor hem geboren aangever. Van den Ende zorgde er ook voor dat Nederland naar de musical ging. „Er worden nu jaarlijks 1,4 miljoen kaarten voor musicals verkocht, dat be tekent dat 12 procent van de beroepsbevolking eens per jaar een musical ziet." Van den En de begon zijn eigen sterren, zijn publiekstrekkers, te creëren: Si- mone Kleinsma, Pia Douwes, Willem Nijholt, Stanley Burle son en noem ze maar op. Zelf ging Van den Ende in 1993 naar Amerika, waar hij met 'Cyrano, the musical' als eerste Nederlander een show op Broadway bracht. De voor stelling speelde veel te kort om uit de kosten te komen. „We hebben daar toen wat begin- nersfouten gemaakt, maar ik heb er geen spijt van: het pu bliek reageerde goed en voor ons als producent gingen er deuren open." Intussen liggen er voor Ne derland ook volop ideeën. Hij noemt titels als 'Rooie Sien', 'Ciske de Rat', 'De Drie Muske tiers' en "Valentino'. Maar ook klassiekers als 'Gipsy', 'Can can' en 'Tommy'. En misschien een nieuwe versie van 'Cyrano, the musical'. Ook zou hij een brug willen slaan naar de pop muziek en de jeugd. Niets wijst erop dat Van Ende zich na zijn afscheid van de televisie nu ook in het theater wat kalmer aan zal gaan doen. „Met Paul Ver hoeven praat ik nu over twee nieuwe films, naar scenario's van Gerard Soeteman. 'Het zwarte schrift' is een joods oor logsverhaal, een kleine film. Maar internationaal, met grote sterren, wordt de verfilming van een verhaal van Guy de Maupassant. Een project van 50 miljoen dollar." Maar hij moest toch rustiger aan doen? Hij glimlacht en haalt verontschuldigend de schouders op: „Het zijn nog wat oude afspraken die ik na kom." 'Koopman in illusies: 30 jaar Joop van den Ende Theater producties in de vrije sector. Theatermuseum, Herengracht 168. Dagelijks t/m 4 juni 2001. Architect Greiner op Leids symposium: leiden caroline van overbeeke De toenmalige koningin Juliana had al een af spraak met hem. Ze zou langskomen, in het diepste geheim, en dan zou architect Onno Greiner haar persoonlijk rondleiden in de ver nieuwde oude bonbonnière. Het luxe bonbon doosje dat de Leidse Schouwburg heet. De ko ningin moest en zou haar zien, de door Greiner opgeknapte Leidse Schouwburg, maar het lot stale er een stokje voor. Greiner kwam ongeluk kig ten val en brak beide enkels. Het geheime bezoek aan Leiden ging niet door. „Daarna is ze nooit meer op onze afspraak teruggekomen, helaas." Het gebeurde zo'n 25 jaar geleden maar Grei ner kan er nog steeds om gniffelen. „Juliana wilde graag komen kijken omdat ze in haar stu dentenjaren heel veel toneel had gezien. In de Leidse Schouwburg dus. Ze was nieuwsgierig naar wat ik ervan gemaakt had." De Amsterdamse architect was gisteren een van de sprekers op het internationale symposi um over de architectuur van historische thea ters, een initiatief van theaterwetenschappers van de Leidse universiteit, onder wie dr. Cobi Bordewijk. Niet alleen de bouwgeschiedenis van Leidse Schouwburg, uit 1705 en daarmee het oudste theater van Nederland, maar ook de historie van theaters in Groot-Britannië - Leeds, Edin- burg, York - passeerden de revue. Een interna tionaal gezelschap van architecten, theater mensen, bouw- en kunsthistorici waren onder het gehoor in een oude collegezaal aan de Non nensteeg. Leidse onderzoekers, studenten en vrijwilli gers werken sinds begin 1999 aan een omvang rijk boek over de drie eeuwen geschiedenis van de Leidse Schouwburg dat in 2005, het jubile umjaar, moet verschijnen. Bordewijk en haar collega's willen onder meer weten wie het Leid se theater in bezit hadden, van welke stukken de Leidse bezoekers het meest hielden, welke acteurs ze liefhadden en wie ze haatten, hoe de stad er steeds weer in slaagde het theater aan de Oude Vest te restaureren en op welke manier autoriteiten waaronder het gemeentebestuur, invloed had op het theaterprogramma „We bezoeken ook vergelijkbare sd gen in Europa en vragen onderzoel hun bevindingen wat de architectuur het repertoire, politiek-bestuurlijke ei eel-economische aspecten", aldus „Voordat het zover is in 2005, houder lijks in september een internationaal um dat een facet van het Leidse en onderzoek belicht. Vandaag is dat de tuur." Greiner, die veel ervaring heeft mei vatie van theaters in Nederland en in tenland, vertelde zijn gehoor hoe hij e de de schouwburg 25 jaar geleden uil te halen. Hij renoveerde en restaureer! bouw ingrijpend en gaf het theatertje grandeur terug. Of zoals schouwburg Bait van Mossel het kort en bondig fi de: „Hij heeft de Leidse Schouwburg gi Konden er vroeger 900 bezoekers in se theater nu zijn dat er nog slechts 5 de Greiner „Vroeger waren mensen k er waren staanplaatsen bovendien.' heeft weinig op met de laatste ingree toen (interieur)architect Manfred Ka oude juweel een flinke oppoetsbeurt kleuren vind ik vreselijk: dat rood met Veel te protserig. Ik houd meer van c' ge groen, goud en oker: inderdaad, d die ik het destijds bedacht heb. Ook v jammer dat ze de door mij ontworpen burglampen verkocht hebben. Die nie pen vind ik niks." Van Mossel vindt het rode pluche spronkelijke kleur van de stoelen val geleden, wél mooi. „Rood is de kleur ma, romantiek en passie. Dat past in ter. Prachtig vind ik ook als de stoelen rood kleuren bij een bepaalde lichtim een feestelijke kleur. Het is heel bijzt vendien dat Leiden de keus gemaakt het juweel in zijn oorspronkelijke staa brengen. Greiner vind het niet mooi chitecten zijn kunstenaars. Ze zetten h tekening. En daar zet iemand anders d ne weer overheen. Dat is moeilijk. Ik wel."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20