'Zonder muziek is mens uit balans' >T ZATERDAG 9 SEPTEMBER 2000 Het was op die zeldzame zomerse dagen in juli en augustus dat de 53-jarige prinses zich met de laureaten van het naar haar genoemde con cours in de studio terugtrok om een kerstsfeer op te wekken. „Het was even omschakelen, zo midden in de zomer", erkent ze. „Maar het was eigenlijk niet zo moeilijk. Het was wel keihard werken, maar ontzettend leuk. Ik heb er enorm van genoten." De prinses was verantwoordelijk voor de keuze van de liederen. Wat ze zelf 'mooi' vond, hanteerde ze als selectiecriterium, vertelt ze in het Haagse kantoor van het Prinses Christina Concours. „Ik hoor nummers en dan weet ik: dit wil ik zingen en dat niet. Het gaat om de melodieën, die mij aan moeten staan. Maar ik moet me ook kunnen vinden in de teksten. Dat ik er niet iets tegen heb. Een prachtig lied, 'Mi- nuit chrétien', is om die reden ook als een in strumentaal nummer op de cd verschenen. Een schitterende melodie, maar de tekst van het lied gaat over 'zoqdaars' en dat kan ik nu juist niet zingen. Dat vind ik vreselijk. Zo zit het volgens mij niet in elkaar." De liederen moesten ook niet zo 'gewoon' zijn. „'Stille nacht' is prachtig, maar dat is al zo veel gedaan. Dan raak je verzeild in verschillen de taalgebieden en dan vind je altijd wel iets origineels. Ik heb genoeg repertoire. Ik heb met pijn in het hart zelfs een aantal er buiten moe ten laten." De cd met nummers in zeven talen - „Het Zweedse nummer 'Jul, jul' heb ik fonetisch ge leerd, via een taperecorder" - is bij voorbaat al een succes: nu al zijn er bij inschrijving 200.000 exemplaren besteld. De prinses: „Ik was er ver rast door, moet ik zeggen." Het zou logisch zijn dat er nu al over een vervolg wordt gepraat, maar daarover wil de prinses zich niet uitlaten. „Dat doe ik liever niet. Ik kijk niet in de toe komst, ik heb geen kristallen bol." Instrumentaal Het lied 'Komt, verwondert U hier, mensen' heeft een speciale betekenis voor haar. „Het heeft zo'n bijzonder mooie tekst. Ik ga dit lied aan mijn moeder opdragen, want zij is er bij zonder op gesteld, ze vindt het erg mooi. Eerst was er het plan om het instrumentaal op te ne men. Maar ik wilde het per se zingen." Ook met het lied 'Ons ghenaket die avondstaer' heeft de prinses een speciale band. „Het is geschreven door de vader van een zangleraar die ik heb gehad, Bernard Diamant. Prinses Christina: „Het is belangrijk dat kinderen op vroege leeftijd in aanraking komen met muziek. Het hoort bij de algemene ontwikkeling." Die heeft me het nummer in '68, '69 gegeven. Dat ga ik aan hem opdragen, want hij is niet zo lang geleden overleden. Dus dat heeft een sen timentele waarde voor mij." Het samenwerken met de 24 getalenteerde laureaten van 'haar' concours, vond ze een feest. „Die speelvreugde van die kinderen. Het heeft iets heel aparts om met die leuke, en thousiaste jongens en meisjes te werken. Die hebben nog zo'n frisheid." Het is belangrijk dat kinderen op vroege leef tijd in aanraking komen met muziek, vindt de prinses. „Het hoort bij de algemene ontwikke ling. Als je niet zelf muziek kunt maken, luister er dan in elk geval naar. Een kind dat wel zelf kan spelen, heeft, tja, een extra lijntje naar de hemel. Het is inmiddels bewezen dat muziek de hersenen stimuleert, dat muziek een kind zo ten goede komt. Een school stimuleert de grijze cellen, de hersenen. Maar muziek bevordert de emotionele kant en die wordt vaak verwaar loosd. Zonder creativiteit, in welke vorm dan ook, zijn we uit balans. Muziek is broodnodig, voor de, ik zou bijna zeggen holistische, ont wikkeling van de mens. We zijn niet alleen maar een brok hersenen. Dat is een achter haald begrip. Als we geen emotie hebben, zijn we niet volledig." Tweede natuur Muziek speelt al haar hele leven een heel be langrijke rol. „Van jongs af aan zong ik al. Het was een tweede natuur voor mij. En het paleis was er natuurlijk heerlijk voor. Je kon zo lekker galmen in die gangen", schatert ze. „Maar op mijn negentiende ben ik echt zangles gaan nemen. Eigenlijk omdat ik mijn stem aan het verknallen was en iemand me daarop attent maakte. Ik was er zeker niet op uit om een zangcarrière te beginnen, maar toen ik eenmaal lessen volgde, merkte ik hoe leuk het was. Mijn stem, dat is mijn instrument, dacht ik. Ik had al eerder pianolessen gevolgd, maar dat liep nergens op uit. Blokfluit ge speeld, maar dat was ook geen succes." Ze lacht: „De leraar heeft me nog de deur uit ge stuurd, want ik studeerde niet. Hij had geen zin in leerlingen die niets doen. Achteraf was ik het met hem eens: ik deed ook helemaal niets." In haar tienerjaren was klassieke muziek nog niet aan haar besteed. „Ik zong in heel veel musicals, ik deed aan cabaret. Tijdens mijn zanglessen ging ik over op klassiek, maar ik ben nooit de liefde voor het populaire genre, met name musicals, kwijtgeraakt. Nu zou ik daar naar terug willen. Deze cd staat eigenlijk ook vol crossover-muziek, het klassiek-populaire. Trouwens, musicals zijn ook meer klassiek ge worden, worden geschreven door de 'Schu berts' van vandaag. Ze worden nu ook op con servatoria gedoceerd, dat was vroeger uit den boze. Toen ik begon, deed je dat niet, daar bleef je vanaf. Nu zijn die hekjes steeds meer verzet." Temperament De prinses zou, bij wijze van spreken, de hele dag naar Mozart kunnen luisteren. „Maar ik hou ook heel erg van alles wat achttiende eèuw is en een groot deel van het zeventiende eeuw- se repertoire. Ik ben dol op de liederen van Schubert, Schumann, Fauré en ga zo maar door. Ik ben geen operamens. Ik vind het wel mooi, maar zou het niet kunnen zingen. Ik heb er geen temperament voor, misschien ben ik er wel te Hollands voor. Hebben we het over echt modern klassiek, u weet wel wat ik bedoel, dan zeg ik: liever niet. Wat dat betreft ben ik heel conservatief." Niets menselijks is de prinses vreemd. Voor bepaalde gemoedsstemmingen kiest ze ver schillende muziek. „Als ik tot rust moet komen, zou ik Mozart opzetten. Iets Broadway-achtigs draai ik als ik mezelf wal opvrolijken. En als ik 's avonds naar bed ga, is er new age-muziek. Ik vind dat eigenlijk een vreselijk etiket. Het is een algehele benaming voor van alles, maar er zit ten hele bijzondere melodieën tussen. Medita- tiemuziek vind ik een beter woord." Ze kan niet precies aangeven van wie ze haar vocale talenten geërfd heeft. „Ik denk dat u het wel met me eens zult zijn dat mijn grootmoe der, mijn moeder en ook mijn oudste zus mooie spreekstemmen hebben. Die stemban den zitten in de familie. We zijn zeker niet on muzikaal. Dus als je die twee zaken samen voegt, dan heb je een musicus. Maar waar ik het vandaan heb, ik weet het niet. En het is nog Artistiek talent „Artisticiteit is er in .onze familie, en hoe. Maar de artisticiteit kan natuurlijk veranderen. In één generatie kan je een moeder hebben die schildert en een dochter die muziek maakt. Mijn dochter schildert, ze kan ook aardig zin gen, maar schilderen is duidelijk haar vak. Mijn grootmoeder schilderde ook, mijn oudste zus ter beeldhouwt, mijn moeder deed aan ama teurtoneel. Dus er zit heel wat artistiek talent in onze familie. Mijn kinderen zijn geen musici. Ze zijn wel ruimschoots met muziek in aanraking geko men. Zo hebben ze alledrie een instrument be speeld. Mijn dochter Juliana speelde piano, evenals Bernardo, mijn oudste zoon. Nicolas speelde klarinet. Toen ze klein waren, draaide ik altijd Mozart om ze in slaap te laten vallen. Zette ik een klein taperecordertje tussen hun kamers in en het werkte! Wat dat betreft kan ik nog een grappig verhaal vertellen: mijn oudste zoon is geboren op het Forellenkwintet van Schubert. Hij was een keer aan het logeren bij de oudtantes van mijn ex-man. Wij waren aan het skiën. Regel matig speelden die oudtantes het Forellenk- wintet en het verbaasde hen dat hij daar zo rus tig van werd. Pas later kwamen ze te weten dat hij op die muziek ter wereld kwam. Ik geloof absoluut dat het in het onderbewuste door werkt. De geboorte is een heel belangrijk, maar ook traumatisch moment voor een kind. Als je dan mooie muziek speelt, is dat een schitteren de manier om de wereld binnen te komen. Zo veel kracht heeft muziek. Een helende kracht ook." vrijheid' Algemeen bekend is dat de koningin een per fectionist is. Maar prinses Christina doet niet voor haar onder, erkent ze. „Dat is helemaal bij het zingen het geval. Maar op een gegeven mo ment kom je toch tegen een muur aan te staan, omdat je niet beter kunt. Dan ben je aan de rand van je kunnen gekomen en moet je daar genoegen mee nemen. Dat vind ik niet zo ge makkelijk, maar zo is het nou eenmaal." Prinses Christina is jarenlang muziekpedago ge geweest. Ze heeft negen jaar gedoceerd op een Montessorischool in New York, waar ze sinds 1996 weer woont. „Ik heb ook privé- zanglessen gegeven en dat wil ik weer gaan op pakken. Maar het is moeilijk om dat in zo'n grote stad op te zetten. Je moet reclame voor jezelf maken en zien dat je maar leerlingen krijgt. De concurrentie in New York is gigan tisch. Maar het is ook heel stimulerend. Er is daar zo veel gaande in de muziekwereld, er is altijd leven in de brouwerij. Het is een ontzet tend energieke stad. Heerlijk om te wonen. Maar, begrijp me goed: ik vind het ook heer lijk om in ons land te zijn. Zeker vier keer per jaar ben ik in Nederland. Het contact met Ne derland verlies ik absoluut niet. Ik zou bijna zeggen: het maakt tegenwoordig niet meer uit waar je woont. Ik onderhoud contact met mijn familie via de telefoon, maar ook via e-mail. Dat is zo makkelijk. Ik ben dol op Holland, voel me ook heel Ne derlands. Maar voor mijn eigen vrijheid van be wegen woon ik elders. Ik beweeg me graag in de anonimiteit, waar die lading van prinses zijn er niet is. Waar ik mensen kan ontmoeten en mensen mij aardig vinden om mijzelf. Niet om wat ik ben. Hier kan dat niet. Dat is niemands schuld, het is gewoon zo." De prinses zong in juli tijdens de kerkelijke inzegening van haar neef, Bernhard jr., en An nette Sekrève. „Het was een ontzettend leuke ervaring. Ook wel eng, want het was voor een heel groot publiek. Maar dat duurde maar eventjes. Ik wilde van die angst afkomen, an ders kon ik geen noot door mijn keel krijgen. Toen kwam het in me op om het puur voor Bernhard en Annette te zingen. Het was mijn cadeautje aan hen. Op het moment dat ik dat dacht was ik niet zenuwachtig meer." Of ze in de nabije of minder nabije toekomst tijdens het huwelijk van de kroonprins zal zin gen, laat ze in het midden. Ze lacht: „Daar kan ik niet op antwoorden. Ik weet niets van een huwelijk af. Zoals ik al zei: Ik heb geen kristal len bol." PETER KUIJT voor verschijnen is de cd al een groot succes'My Christmas Albumvan Christina. Ruim 200.000 exemplaren van deze geluidsdrager vol zijn inmiddels besteld. De koninklijke mezzosopraan spreekt muziek die 'broodnodig' is. ,,Het is een absolute noodzaak voor de kwaliteit van ons leven. k liep al heel lang rond met het plan I om een cd met kerstliederen op te -JL nemen. Dat idee ontstond zo'n vijf tien jaar geleden en speelde elke keer op als ik naar de platenwinkel ging. Ik ben altijd al dol geweest op kerstmuziek. Bij het doorzoeken van de platenbakken kwam ik telkens dezelfde liederen tegen. Dan weer trof ik 'Stille Nacht' aan, dan weer vond ik 'Nu sijt Wellecome'. Ik dacht: het moet toch mogelijk zijn een plaat te maken met liederen die niet zo bekend zijn. Een jaar geleden zei ik tegen mezelf: 'Waarom doen we het niet? Ik wil nu- écht die cd gaan maken'. Ik heb toen directeur Ruud van der Meer van het Prinses Christina Concours daar over gesproken. Hij vond ook dat we het samen met de kinderen van het concours moesten doen. Zo is het idee geboren om het in deze vorm te gieten. Dat maakt deze plaat zo apart. Ik denk dat we erin geslaagd zijn om die 'ande re'cd te maken." Prinses Christina zegt het in alle bescheiden heid, enigszins verlegen zelfs. Maar ze wil niet ontkennen dat ze bijzonder trots is op My Christmas Album. Achttien nummers telt het album dat maandag officieel wordt gepresen teerd en vanaf volgende maand in de platenza ken ligt. De cd bevat liederen als 'Gesu Bambi no', Ons ghenaket die avondstaer', 'Jul, jul' en 'Es ist ein Ros entsprungen'. Omschakelen Kerst-cd prinses Christina op voorhand al groot succes

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 43