Geloof Samenleving Verdriet van uitgespeelde generatie Leids e i Ci Vrouwen mogen nietsmannen kunnen alles ZATERDAG 9 SEPTEMBER 2000 VANDAAG Vandaag 346 jaar geleden, op 9 september 1654, overleed 'de slaaf van de negers', missio naris en jezuïet Petrus Claverus in Colombia. J Hij verzette zich een levenslang tegen de on menselijke slavenhandel, en wist in zijn strijd naar schatting driehonderdduizend Afrikaanse slaven die naar Zuid-Ameri- ka waren gedeporteerd tót het christendom te bekeren. Sa men met kleinere christelijke groepen als de Quakers en de Mennonieten was Claverus één van de eersten die zich openlijk verzette tegen de slavernij. Het zou tot de negtiende eeuw duren voordat de grote Westerse mogendheden de sla venhandel afschaften. De negende september krijgt in Engeland en Schotland de heilige Wilfrida van Wilton haar eerbetoon. Zij maakte ooit een amoureuze misstap met koning St. Edgar, maar deed ruimschoots boete als succesvol abdis van een klooster in Wilton. De buitenechtelijke dochter van Edgar en Wilfrida, Edith, werd later ook heilig verklaard. Vandaag 1096 jaar geleden, op 10 september 904, werd paus Leo V door de Romeinse pries ter Christophorus verdreven. Christophorus J maakte ook aanspraken op de paustitel, maar was eerder dat jaar zelf al een keer verdreven door de Ro meinse adel. Paus Sergius III, die Leo V opvolgde, liet zowel Christophorus als Leo V vermoorden. Sergius III had ook al eerder de pauszetel bezet maar had het veld moeten ruimen voor het wapengeweld waarmee paus Johannes IX zichzelf de Heilige Stoel toeëigende. Met de moord op Leo V en Christophorus wist hij zijn posi tie tot zijn dood in 911 te consolideren. De tiende eeuw wordt vanwege alle pauselijke twisten en het daaraan ver bonden geweld, wel 'de ijzeren eeuw" genoemd. De heilige van 10 september is de zevende eeuwse bisschop van Maas tricht en Tongeren (ook Speyer genoemd) Theodardus (615-670). Hij werd het slachtoffer van moord, en wordt daarom vereerd als eerste martelaar van de bisschoppen van Maastricht-Tongeren. Evensong in Hooglandse kerk De Schola Davidica uit Utrecht is morgenavond (10 september) te beluisteren tijdens de Evensong in de Hooglandse kerk in Leiden. Het koor staat onder leiding van Lisette Bernt en wordt op het orgel begeleid door Gert Oost. De Evensongliturgie be staat, naast de hymns voor de samenzang, vooral uit veel koor zang. Deze avond worden werken ten gehore gebracht van El- gar, Oost en Vann. Liturg is ds. A. Alblas die een meditatie ver zorgt rond de aantekening uit het dagboek van Etty Hillesum: 'En als God mfj niet verder helpt, dan zal ik God wel helpen'. Aanvang 19.00 uur, de toegang is gratis. Sacramentskerk muziekpodium breda De Sacramentskerk in Breda wordt een concert- en re petitieruimte voor koren en andere muziekgezelschappen. De stichting GMB in Breda heeft het benodigde bedrag van een miljoen gulden om de kerk te kunnen kopen, verbouwen en ex ploiteren nagenoeg binnen. De kerk is onder meer de thuisha ven van het Sacramentskoor, een van de weinige jongens/man nenkoren in Nederland en de landelijk bekende Choralen van de Grote Kerk. De stichting begon de inzameling een jaar gele den toen de kerk door het samengaan van een aantal parochies gesloten zou worden. De gemeente 'Gedropt', 'van bovenaf gepara chuteerd', 'in de maag ge splitst', zo luidden de reacties op de benoeming van de sacra- mentijn Van Burgsteden tot hulpbisschop van Haarlem, af gelopen juni. Vandaag vindt zijn wijding plaats, en de op winding is nog niet gezakt. Al thans niet bij de grote groep clericalen die is opgegroeid met het 'samen kerk' van bisschop Zwartkruis, en die door zijn op volgers Bomers en Punt uit dat vermeende paradijs is verdre ven. Het verdriet van een gene ratie die is uitgespeeld. „We waren gelukkig onder Zwartkruis." De uitspraak is van pater Alfred van der Weijer, maar datzelfde heimwee is in allerlei toonaarden te beluiste ren bij vele anderen. Bij uitge sproken rebellen als de vier achter het periodieke pamflet Kerkgenoten. Maar ook bij men sen die zichzelf niet als zo erg links zien - al zijn ze dat in de ogen van de kerktop wel. Er is hun is iets afgepakt, vinden ze zelf. En dat willen ze terug. Te gen de keer in. Sleutelwoord: het tweede Va ticaans Concilie. Bijna veertig jaar geleden alweer, maar vers in het geheugen van de genera tie die nu nog het bisdom 'draagt'. Juist in het bisdom Haarlem trof de vernieuwing die dit concilie beoogde doel. Omdat het in de randstad ligt, waar men in de zestiger en ze ventiger jaren toch al te hoop liep tegen allerlei instituties. Maar ook omdat er destijds een bisschop zat die de vemieu- wingsopdracht met verve uit voerde. „In Haarlem had je Zwart kruis met zijn 'Kerk, wij samen'. Dat is echt aangeslagen bij de mensen. Ik kan wel zeggen in alle geledingen van het bis dom", meent pastoor Jan van der Linden uit Waarland. Dat enthousiasme leidde tot de illu sie (naar nu blijkt) dat het bis dom een eigen, plaatselijke ge loofsgemeenschap vormde. En dus tot op zekere hoogte zijn ei gen koers mocht varen. „Ga maar aan het werk", zei Zwartkruis volgens Van der Lin den tegen een ieder die wilde, gewijd of niet. Alle handen wa ren welkom en evenveel waard. Een filosofie die naadloos paste op de afbraak van allerlei ver ouderde hiërarchieën in de maatschappij als geheel. Deze koers leidde uiteindelijk tot een ongekend aantal pastoraal wer kers op plekken die voorheen aan priesters waren voorbehou den. Honderden werden het er, een volgens godsdienstsocio loog Van Tillo uitzonderlijk aantal, vergeleken met elders. Honderden die volgens de meer behoudende stroming puur 'voor pastoortje willen spelen'. Dit vormde de kiem voor de huidige machtsstrijd die nu al tijden het bisdom beheerst. Van Tillo: „De hele kerkelijke orga nisatie leeft van lekengelovigen, terwijl de top aan de clerus is voorbehouden. Als dan ook de eucharistie aan priesters wordt voorbehouden, dan is het niet alleen een religieus gebeuren, maar ook een kwestie van macht." En dat is precies wat is ge beurd. Het Vaticaan heeft de teugels aangetrokken, en dat doet de Haarlemmers pijn. Want zij van hun kant zijn be paald niet van zins hun verwor venheden op te geven. Ze hou den vast aan een vernieuwing waar ze zich destijds aan heb ben verpand, maar die in feite allang is achterhaald. De kerkleiding heeft de magie weer hoog in het vaandel, sma len de vier rebellen van Kerkge noten. „We hoeven ons toch niet aan dat primaat van het sa crament te onderwerpen", vin den ze. Het pastoraat, het men senwerk, dat is volgens hun het hoogste, en dat lijdt nu schade. Het schisma heeft zich in hun hoofd al voltrokken: „Ik ben mesjogge op die kerk. Maar dan op de gemeenschap, de men sen, niet op de organisatie", zegt Kerkgenoot Bram Denkers. Maar bréken met de kerk, dat willen zelfs deze extreemsten niet. Bij de benoeming van Van Burgsteden barstte de zoveelste bom. Een sacramentijn, dus nog eens nadruk op eucharis tie. Maar er speelt meer: de plompverloren manier waarop er weer iemand van buitenaf aan de top van het bisdom wordt neergezet. „Met van Burgsteden was het een groot hallo-effect. Bomers was op zo'n manier aangesteld, Punt was op zo'n manier aan gesteld. En nu voor de derde keer weer zo. Dus komen er heel gauw heftige reacties, zon der dat men wist wat voor ie mand het was", analyseert Van Tillo. Van der Weijer specifi ceert: „De kardinaal wist totaal van niks. Punt wist totaal van niks. Het bisdom, de mensen waarom het gaat wisten van niks. Dat is geen manier van omgaan met de plaatselijke kerk. Wij hechten aan het goed recht van een plaatselijke kerk om zichzelf te zijn." Om te ver volgen: „Op het tweede Vati caans Concilie is dat ook op pa pier gezet." De machtsstrijd in het bisdom Haarlem is nog lang niet over. Hoewel: „Onze tijd is voor bij", weet ook Van der Weijer. „Ik hoop dat de nieuwe genera tie enig respect heeft voor wat wij nalaten. Als ik kijk naar de jonge pastoraal werkers, die on derschrijven mijn visie pro bleemloos. Wat er omgaat on der de nieuwe priesters, die in het seminarie worden opge voed, dat is een andere vraag." afke van der toolen De Leidse kerken zijn op zoek naar nieuwe heili gen. Alle Leidenaars mo gen hun eigen idool voor dragen. Een jury onder leiding van burgemeester Postma maakt op Aller heiligen de tien uitverko renen bekend. In het Leidsch Dagblad geeft een aantal Leidenaars al vast een voorzet. Vandaag onderzoekster en journaliste Vilan vi Loo. "Twee vrouwen vechten om mijn hart. Ik hou van beiden evenveel, zeg ik u meteen maar eerlijk. Dus wat moet ik doen? Wie heeft het meeste recht op mij?" "Gisterochtend werd ik wakker en dacht aan Beata. Meteen glimlachte ik. Ah! Beata van Helsdingen-Schoevers! Zo'n mooie talentvolle publiciste als zij, de eerste moderne vrouw van Nederlands-Indië, wat is zij een sprankelend voorbeeld voor ons. Sinds een aantal maanden is Beata bij me. Ik lees alles wat ze schreef, verza mel haar foto's en spoedt mij wekelijks naar archieven in ae hoop daar onbekende boeken over of door Beata te vinden. Sommigen vinden mijn liefde voor Beata krankzinnig: "Een schrijfster die niemand meer kent, wat heb je eraan? Laat lekker in het vergeetboek." Dat kan ik niet. Beata overleed in 1920, tachtig jaar geleden, en voor mij is dat nog pas giste ren. In mijn handen knisperen de kranten waarin ze schreef en haar zoons spreken met mij over hun moeder alsof ze even de kamer uit is. Voor mij leeft Beata. Maar toen ik Beata ont dekte, was er al een ander in mijn leven." "Gedurende zes jaar leefde ik met de Indische mevrouw J.M.C.Kloppenburg-Versteegh. Boven mijn werktafel hing haar portret en zo keek ze me moederlijk toeziend oog wel op het juiste pad ble vrouw Kloppenburgs pri waren streng, haar Gods was onwrikbaar en de to ding die ze aan haar krui neeskunde gaf, is door n mand geëvenaard. Ik be haar zeer. Kort geleden! mijn biografie over mevi Kloppenburg uit, maarfl dat ze meer van mij vem Iedere dag hoor ik naars ging ze in 1948 naar de li Vertel de mensen hoe w wen in Indië leefden, vr: en maak ze duidelijk dat wen een grotere plaats ii Nederlandse koloniale g denis verdienen." "Beata de ravisante, mei Kloppenburg de onwan) Ooit grote namen in het oorlogse Indië. Vandaag ze me op, en ik kan niet dan me overgeven. I schrijf ik boeken over he geef ik lezingen. En voor en andere schr een digitaal In< online, (http://www.dai compartiment.nl). Ik ho ze zich er thuis voelen, i vrouwen van mijn hart.' Inzendingen naar: De Bakkerij Oude Rijn 44 b/c 2312 HG Leiden Het ene voorschrift na het andere komt aan de orde in Ki tétsé, het bijbelstuk van deze week, Deuteronomium 21:10 - 25:19. Voor de meest uiteenlopende zaken wordt een regeling of ge dragscode voorgeschreven. Voor het snel begraven van ter dood gebrachte criminelen, voor dieren die zijn afge- <dwaald en die moeten worden terugge bracht naar de eigenaar, voor het al dan niet vragen van rente, voor de eie- _iiii ren of de kuikens die je uit een nest mag wegnemen, als je de moeder maar laat zitten. En zo verder. Een verband tussen het ene voorschrift en het ander is er niet. Maar wat opvalt zijn de talloze voorschriften over de re- aa laties tussen man en vrouw. Ook weer LJJ een allegaartje. Onverteerbaar is dat mannelijke optiek prevaleert. En in X sommige gevallen ook nog een fallo- centrische moraal die bijna identiek is <aan de 'eerwraak-moraal' waar we in Nederland door de Turkse minderheid mee te maken krijgen. Bijvoorbeeld 22:20. Een man ontdekt <na zijn huwelijk dat zijn bruid geen maagd was. „Dan zal men het meisje voor de ingang van het huis van haar vader brengen, en de mannen van haar stad zullen haar steningen, zodat zij sterft, omdat zij een schanddaad in Is raël heeft gepleegd door in het huis van JLtmm haar vader ontucht te bedrijven.Alsof er geen meisjes zijn die nooit een maagdenvlies hebben gehad, en dus nooit kun nen aantonen dat zij als maagd het huwelijk in gingen. En alsof er geen incest of verkrachting bestaat die niet ontdekt is. Bovendien, stel dat een meisje geen maagd meer is, waarom wordt dan alleen zij ter dood gebracht, en ont springt de man met wie zij naar bed is geweest deze do dendans? Trouwens, waar om moet een bruid über haupt maagd zijn bij haar huwelijk, op straffe van de dood? Als de bijbel al niet meer van deze tijd zou zijn, dan toch door Deuteronomi um 22:20. Wat moet je er mee? Negeren, lijkt het de vies. Of, wat de rabbijnen hebben gedaan, het gevraagde bewijs zo uitbou wen dat het vonnis niet kan worden uitgespro ken. Interessanter is de psychologie ten aanzien van mannen in Ki Tétsé. In 21:14 en 22:13 worden mannen ten tonele gevoerd die een afkeer heb ben ontwikkeld voor de vrouw met wie zij het bed hebben gedeeld. In 21:14 gaat het om een man die een'vrouw trouwt die hij krijgsgevangen heeft genomen. Zij moet eerst haar nagels knip pen, haar hoofdhaar afscheren (de associatie met de zogeheten 'Moffenhoeren' die na de bevrij ding van ons land werden kaalgeknipt is niet te recht, omdat daardoor de collaboratrices te schande werden gemaakt, terwijl dat bij de krijgsgevangen vrouw juist niet het geval is), en een hele maand rouwen om haar vader en moe der. Blijkbaar moet zij de kans krijgen een innerlijke heroriëntatie te vol voeren. Pas daarna mag de man haar trouwen, en met haar naar bed. Het is dus geen geval van seks uit wraak op de vijand, waardoor de relaties tussen het ene volk en het andere duurzaam worden ont wricht, zoals het geval was in Kro atië, Bosnië en Kosovo. De man trouwt de vrouw omdat hij 'beha gen in haar heeft'. Hij slaapt met haar, en raakt dat behagen kwijt. Zijn enige optie is haar vrij te la ten. In 22:13 ontwikkelt de man ook een afkeer van zijn vrouw nadat hij met haar heeft geslapen. Kiest hij zijn toevlucht tot laster - beweert hij van haar dat zij geen maagd was bij het huwelijk - dan volgt een juridische procedure die er op uitloopt dat hij zweepslagen en een boete krijgt, en bovendien een verbod om zich van zijn vrouw te scheiden 'zolang hij leeft'. Mannen kunnen een afkeer ontwückelen, is het uitgangspunt van Deuteronomium, maar hoe staat het met de vrouwen? Blijkbaar gaat het bij belboek ervan uit dat vrouwen tot een normaal, zelfs liefdevol leven in staat zijn met iedere man. Waarom wordt zij anders 'zolang hij leeft' aan de man gekoppeld die een afkeer van haar heeft ontwikkeld of die haar heeft verkracht ei trouwt (Deuteronomium 22:29)? Een vrouw die geen maagd meer was bij welijk (door welke omstandigheid dan o wordt gestenigd, een vrouw die zolang h ner leeft bij hem moet blijven ondanks i keer van haar, en een vrouw die aan dei geklonken zit die haar eerst verkrachtte, stem wordt niet gehoord. Zijn zij werkel staat met deze mannen, dat wil zeggen man, het leven te delen? Is hun innerlijk zo groot? Kan een vrouw zich aan iederi binden? Het jodendom kent tal van sociale wetti tétsé is er een aantal te vinden. Maar wa de dag van vandaag voor ellende zorgt, i de gevallen uit de vorige alinea. Met 24:1 de rabbijnen vreselijk in hun maag. Daa namelijk dat een man (weer een die geei genheid meer heeft voor zijn vrouw) zijl een scheidingsbrief moet overhandigen vers is af te leiden dat de man daar uit e wil toe moet komen; de overhandiging scheidingsbrief kan niet worden afgedw Dat betekent dat op dit moment duizen se vrouwen 'gevangen' worden gehoude onwillige echtgenoten die hun vrouw ni heid willen geven. Gestenigd wordt er al den jaren niet meer en verkrachte vrouv j den niet uitgehuwlijkt aan hun belagers wraakzuchtige joodse mannen kunnen i steeds hun vrouwen gijzelen. Een ongeh misstand. WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Veel bewolking en perioden met regen en aan zee en in de bergen veel wind. In het zuidoosten over wegend droog en geregeld zon. Maxima tussen 12 en 16 graden, bij Oslo zaterdag iets zachter. Zweden: Vrijdag bewolkt en perioden met regen. Zaterdag af en toe zon en overwegend droog, maar in het uiterste zuiden mogelijk nog eni ge tijd regen of motregen. Tame lijk veel wind. Maxima van 10 graden in het noorden tot 20 in het zuiden. Finland: Vrijdag vanuit het westen wind en regen. Zaterdag iets rustiger, en kele opklaringen maar ook een bui. Maxima rond 14 graden. Denemarken: Tamelijk veel wolkenvelden en af en toe regen of motregen, maar in het noorden mogelijk droog en nu en dan zon. Maxima rond 18 gra den. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: In het noorden wisselend be wolkt, veel wind en langs de westkusten buien. Elders gere geld zon en overwegend droog, maar in het zuiden mogelijk be wolkt en regenachtig. Maxima van 15 graden in het noordwes ten tot 22 in Engeland. België en Luxemburg: Wolkenvelden en kans op wat re gen of motregen, vooral in het zuiden ook wat zon. Maxima van 19 graden bij bewolkt weer tot 23 bij zon. Noord- en Midden-Frankrijk: In het noorden en langs de Ka- naalkust wolkenvelden en kans op wat regen of motregen. Elders droog en flink wat zon. Maxima van 20 graden langs de kust tot 26 in het zuiden. Zaterdag nog enkele graden warmer. Zuid-Frankrijk: Zonnig en warm met maxima op lopend naar 26 tot 30 graden. Spanje: Droog en flink wat zon. Middag- temperatuur aan zee van 25 gra den in het noordwesten tot 30 in het zuiden. Landinwaarts maxima tussen 32 en 36 graden. Portugal: Zonnig, maar langs de westkust ten noorden van Lissabon vooral eerst qok wolkenvelden. Droog. Aan zee maxima tussen 25 en 30, landinwaarts tussen 32 en 37 graden. Mallorca, Ibiza, Menorca: Zonnig bij maxima van ongeveer 29 graden. Madeira: Perioden met zon en droog. Maxi ma rond 25 graden. Canarische Eilanden: Zonnig, maar aan de noordkant van de eilanden ook wolkenvel den. Droog. Middagtemperatuur tussen 26 en 31 graden. Duitsland: In het noorden wolkenvelden en af en toe wat regen of motregen. Verder naar het zuiden veel zon. Maxima oplopend naar 20 graden in het noorden en 26 in het zui den. Oostenrijk: Vrijdag eerst nog wolkenvelden en kans op wat regen. Zaterdag zonnig. Maxima oplopend naar 26 graden. Zwitserland: Vrijdag enkele wolkenvelden, ver der veel zon. Maxima oplopend naar 27 graden. Italië: In het zuiden vooral vrijdag enke le zware regen- en onweersbuien. Verder droog en in het noorden, en zaterdag ook het midden, flin ke zonnige perioden. Vooral in het zuiden veel wind. Maxima rond 27 graden, tijdens buien la ger. Corsica en Sardinië: Droog en vooral zaterdag flink wat zon. Lokaal veel wind. Maxima rond 28 graden. Griekenland en Kreta: Droog en vrij zonnig, maar in het westen mogelijk bewolking en een bui. Hier en daar veel wind. Maxima rond 25 graden, zaterdag iets warmer. Malta: Wisselend bewolkt en vooral vrij dag enkele regen- of onweersbui en. Soms veel wind. Maxima rond 25 graden. Turkije en Cyprus: Flink wat zon en droog. In het Turkse binnenland stapelwolken en kans op een bui. Maxima langs de kust van 24 graden bij Istanbul tot 32 op Cyprus. ZONDAG 10 SEPTEMBER 2000 Zon- en maanstanden Zon op 07.08 Zon onder 20.05 Maan op 19.06 Maan onder03.01 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 02.46 15.05 02.19 14.38 Laag 10.46 23.06 10.27 22.47 MAANDAG 11 SEPTEMBER 2000 Zon- en maanstanden Zon op 07.09 Zon onder 20.03 Maan op 19.35 Maan onder04.04 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 03.26 15.44 02.59 15.17 Laag 11.35 23.45 11.16 «23.26 L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) aam, bewolkt onweer warmtefront tlum regen sneeuw V koufront mik opklaringen hagel lagedruk mist windrichting ft hogedruk zonnig 19 temperatuur luchtdruk in 000 hecto pascal KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie EStraatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin-en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX Advertenties: 071- 5323 508 Familieberichten: 023- 5317 023- 5320 216 Redactie: 071-5321 921 Hoofdredactie: 071 - 5315 97 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag va 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTEN1 Maandag t/m vrijdag va 071-5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging* het automatisch afschrijven van hel abonnements- geld, ontvangen /I betaling. VERZENDING PER POS Voor abonnementen die per postfl worden verzonden geldt ee aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OPCASS Voor mensen die moeilijk lezen, hebben of blind zijn (of eei leeshandicap hebben), is ei van het regionale nieuws uit het Dagblad op geluidscassette bes informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectin Auteursrechten voorbehc Dagbladuitgeverij Dan K N H U I 25 15 3,0 19 14 12.4 17 14 0.0 Buenos Aires zwaar bew. Casablanca onbewolkt Johannesburg zwaar bew no 3 Los Angeles licht bew. w2 - 24 8.0 18 14 3X1 28 20 0.0 28 22 3.0 19 15 0.0 32 23 0.0 28 25 1.0 26 11 0.0 30 20 0.0 14 11 3.8 ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezondel feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14