Kunsthal: Jezus in Gehuil, moppen en een totempaal Eigenaar wil het tempelt van Wim Kan wel afsta. Cultuur Kunst VRIJDAG 8 SEPTEMBER 2000 941 Werk van Mark Manders in Stedelijk Amsterdam In het Kabinet Overholland in het Amsterdamse Stedelijk Museum zijn vanaf 9 september prenten en tekenin gen van Mark Manders (Volkel, 1968) te zien. Manders expo seerde eerder op de Bienale van Sao Paolo en in diverse galeries in New York, Baden Baden, Tokio en Gent. Hij ontving voor zijn werk onder meer een Italiaanse en Zwitserse kunstprijs. Man ders is behalve kunstenaar ook uitgever van boeken, kranten en affiches en debuteerde onlangs als dichter. Ridderlint voor Reuven Voremberg Amsterdam Reuven Voremberg van Het Nationale Ballet is gis teravond in Amsterdam Ridder in de Orde van Oranje-Nassau geworden. De 65-jarige Voremberg was ruim veertig jaar aan het gezelschap verbonden, eerst als danser, toen als balletmees- ter, vervolgens als hoofd artistieke staf en adviseur. Hij geldt als een autoriteit op het gebied van het Balanchine-repertoire. Een uitvoering van Balanchine-choreografieën werd gisteravond aan hem opgedragen. Voremberg ging recent met pensioen. Jones en Jackson naar Rotterdam Rotterdam Tom Jones geeft op woensdag 7 maart een concert in Ahoy'. De onverwoestbare zanger uit Wales trad in mei jongstleden met overweldigend succes voor het laatst op in het Rotterdamse sportpaleis. De Doelen verwacht Joe Jackson op dinsdag 13 februari, een etmaal na zijn eerste - en enig andere - concert in Nederland in het Amsterdamse Carré. De kaartver koop voor beide evenementen begint morgen bij de bekende adressen. Emineni slaat slag op prijzengala MTV Museum voor Volkenkunde krijgt beeldentuin Onkruid, asfalt en bouwafval bepalen nu nog het beeld. Maar daar komt binnen enkele maanden verandering in. Wan neer het Rijksmuseum voor Volkenkunde-nieuwe-stijl in april van 2001 definitief de deu ren opent in Leiden, wordt de bezoeker welkom geheten in een uitnodigend park. Terras sen van gele klinkers, kleurrijke bloemperken en statige bomen die worden weerspiegeld in het water van de Morssingel. En niet te vergeten kunstwerken, her en dei tussen het groen. Want de tijd dat kunst en cul tuur slechts binnen de vier mu ren van het museum gedijt, is definitief voorbij. In de open lucht wordt de expositie voort gezet. Het volkenkundig museum is niet langer een plek om je uit sluitend aan vreemde, exoti sche culturen te vergapen. Al thans, als het aan directeur Ste ven Engelsman en conservator Ken Vos ligt. ,,We willen af van het stoffige imago dat rond ons museum hangt", zegt Vos. .Volkenkunde gaat ook over het heden. En moderne kunst is een manier om dat te laten zien." Engelsman haakt daarop in. We hopen hiermee een nieuw publiek naar het museum te halen. Mensen die anders zou den zeggen: een volkenkundig museum, dat 'hoeft voor mij niet. dat is te ouderwets. En die nu zeggen: hé. een volkenkun dig museum mét moderne kunst, daar is iets aan de hand. Dat moet ik zien." Met de aanleg van het muse umpark. dat ook 's avonds ge opend zal zijn, gaat de groot scheepse renovatie van het Rijkmuseum voor Volkenkunde haar laatste fase in. Na jaren van plannen maken, ging deze operatie - waarvan de totale kosten tachtig miljoen gulden bedragen - in 1997 al van start. Het oudste volkenkundige mu seum ter wereld moest worden getransformeerd tot een muse um dat voldeed aan de eisen van de moderne tijd. Niet alleen kregen de gebou wen, zowel aan binnen- als bui tenkant, een flinke opknap beurt, ook het terrein rond het museum moest een ander aan zien krijgen. De 1-procentsre geling van de Rijksgebouwen dienst. die bepaalt dat één pro cent van de kale verbouwkos ten aan een kunstwerk besteed moeten worden, plus een gift van het VSB-fonds, voorzag in een budget van 1 miljoen gul den voor de aanleg van een museumtuin. „Voor de laatste 300.000 gulden die we nodig hebben, zoeken we nog een in vesteerder. Maar de kunstwer ken komen er sowieso, want de opdrachten zijn al gegeven", al dus een geamuseerde Engels man. Bij het zoeken naar geschikte kunstenaars is niet over een nacht ijs gegaan. Engelsman: „We begonnen met het naïeve idee van een tuin vol bronzen sculpturen. Maar dat voorstel lokte al snel discussie uit. Om die discussie een beetje in ba nen te leiden, hebben we vorige zomer een driedaags symposi um gehouden waar een inter nationaal gezelschap van kun stenaars en kunstcritici bijeen kwam om na te denken over het park rondom Volkenkun de." „De grootste verrassing was De 'gemanipuleerde' T-shirts van Roy Villevoy krijgen een plekje in het vernieuwde Rijksmuseum voor Vol kenkunde. publiciteitsfoto te merken hoe ontzettend leuk en spannend de kunstenaars het vonden om hier bij het mu seum iets te maken", vertelt Engelsman. „Er was er niet één die zei: dat vertik ik, hoe haal je het in je kop om ons in zo'n ko loniale setting iets te laten ma ken." Daarnaast bleek dat niet alle kunstenaars genoegen na men met een plekje in de tuin. Sommigen wilden een hoekje in het museum uitzoeken. En mochten dat uiteindelijk ook. „Ze zijn gewoon door de muur heen naar binnen gewandeld", vertelt de museumdirecteur. De deelnemers van het sym posium verwezen het plan van de bronzen beelden definitief richting papierversnipperaar. Traditionele sculpturen moes ten het veld ruimen voor twaalf eigentijdse, soms bizarre kunst werken, waar de bezoeker moeilijk omheen kan. Zo klin ken in de tuin de hele dag Turk se moppen, een idee van de Deense kunstenaar Jens Haan- ing. En wordt de bezoeker in een van de trappenhuizen van het museum geconfronteerd met het leed en verdriet van de wereld. Voor dit kunstwerk nam de Nederlandse kunstena res Moniek Toebosch niet al leen begrafenisliederen, oor logsliederen en gedichten van over de hele wereld op, maar ook haar eigen huilen. Elders staat straks een totem, gemaakt van kranten. Voor dit kunstproject reisde de Brazili aan Cildo Meireles zoveel mo gelijk landen af om daar telkens twee exemplaren van de kran ten van een doordeweekse dag te verzamelen. Het exemplaar dat niet in de totem verwerkt wordt, is in een speciale opstel ling in het informatiecentrum van het museum opgenomen. De ingescande voorpagina's zijn op een computer in het museum en op internet te be kijken. De Nederlandse kunstenaar Roy Villevoye bracht een be zoek aan Irian Jaya, waar hij T- shirts uitdeelde aan de plaatse lijke bevolking. De 'gemanipu leerde' kledingstukken kreeg hij na verloop van tijd weer terug en worden straks tentoonge steld in het museum. Om ook het Nederlandse publiek deel genoot te maken van dit kunst project krijgt iedere zoveelste bezoeker een T-shirt uitgereikt. Dat wellicht niet iedere be zoeker op moderne kunst zit te wachten, onderkent Engels man. „Het zal ongetwijfeld ge beuren dat er mensen boos worden en roepen dat dit abso luut niet kan. Ook die mensen moeten goed kunnen uitpraten, ik wil graag weten waarom ze dat vinden. Maar aan de andere kant heb ik een rotsvast ver trouwen in de integriteit van deze kunstwerken. En daar ben ik niet vanaf te brengen." Lovende reacties op initiatief Van Vleuten en Van Muiswink Vanuit het cabaretvak komen lovende reacties op het initiatief om Wim Kans werkhuisje van j Kudelstaart naar Grootschermer te verhuizen. De huidige eigenaar wil er vanaf en de cabare- tiers Diederik van Vleuten en Erik van Muiswin- kei zijn vast van plan het cabarettempeltje over I te nemen. Het tuinhuisje waar Wim Kan veel j repertoire schreef, moet een plek krijgen in de I tuin van Van Vleuten in Grootschermer. Seth Gaaikema: „Een warm initiatief om de herinne ring aan Kan levend te houden." Het door de cabaretier zelf zo genoemde werkhuisje staat nog bij de voormalige woning van Wim Kan en Corry Vonk in Kudelstaart. Het prieeltje heeft een plek aan de oever van de Westeinderplas en kon met de zon worden j meegedraaid. Hier schreef de cabaretier niet al- leen teksten voor zijn voorstellingen, maar ver- j trouwde hij ook zijn twijfels en overwinningen toe aan zijn dagboek. „De duiven in mijn werk- j huisje. Deurtje open, op het zuiden gedraaid", noteerde hij daarin op zaterdag 16 april 1977. En op maandag 21 maart van hetzelfde jaar: „Poging tot zon af en toe. Huisje gedraaid, j Sfeertje meneertje." j Wim Kan's laatste medewerker Frans van i Rühl herinnert zich hoe graag de podiumgroot heid zich in het huisje terugtrok. „Daar kon hij l zich het beste concentreren. Wat ergens anders i niet lukte, lukte daar wel." „De woning in Ku- j delstaart ging na het overleden van Wim in j 1983 naar Rien en Ingrid Heemskerk", vertelt hij. „Die waren te veel Kan-fans om het werk huisje te verwaarlozen, maar misschien zitten ze er nu mee in hun maag." Navraag in Kudelstaart leert dat het echtpaar Heemskerk het huis aan de Herenweg een maand geleden heeft verkocht, inclusief het werkhuisje. Heemskerk: „Het werkhuisje vergde erg veel onderhoud en is niet in al te beste staat. Van de nieuwe eigenaar heb ik begrepen dat hij er best vanafwil." De koper van het perceel is J. Hilverda. Die vertelt dat hij de voormalige woning van Wim Kan wil slopen. „Ik besef dat het werkhuisje dat in de tuin staat een grote culturele waarde heeft. Daarom stel ik het graag beschikbaar aan iemand die er serieuze bedoelingen mee heeft. Als de heren Van Muiswinkel en Van Vleuten mij de garantie geven dat het bij hun langere termijn in vertrouwde handen i het best aan ze afstaan. Maar ze moetei i rekening mee houden dat ze dagjesmei1 Kan-bewonderaars op hun dak krijge i schien is het daarom wel beter om het openbare instelling onder te brengen: meente of het theaterinstituut bijvoorbei Hoe sterk de cabaret-geest hangt in h( huisje, vertellen de 'kinderen van Ka naam kregen beginnende artiesten die 1 het vak leerden bij het ABC-cabaret va i Kan en Corry Vonk. Een van de weinige i het huisje op bezoek mocht komen, kind' Wieteke van Dort. „Wat een prach i venir aan die tijd dat jonge cabaretie i energie in het huisje willen steken. B eerbetoon aan meneer Kan. Als het dt krijgt Diederik van Vleuten een monum e zijn tuin. En ik geloof in de bezieling v gen, dus hij zal er straks prachtig teksti nen maken." I Zanger Jacco van Renesse: „Ze scb I hun privé-leven nogal af. Alleen bij h< zondering mocht je bij ze thuis komi werkhuisje in de tuin was helemaal 1 der heiligen, dus denk niet dat je daar i even mocht zitten. Daar zonderde men zich af, daar werd zijn repertoire Daarom is het voor cabaretliefhebbers grond. Ik vind het een geruststellende g dat vakgenoten zich erover willen ont j Dan wordt het beheerd op een manii i Wim Kan dat zou hebben gewild." Seth Gaaikema werkte van 1958 tot 19 e Wim Kan. „In die tijd ben ik verschillend i bij hem in het werkhuisje geweest om tel bespreken. Hij was erg alleen en zat er tijd alleen. Ik herinner me dat het tamel was en helemaal vol stond met boekjes' tekeningen. Heel mooi dat er nu colli die het huisje willen redden. Alles wat dï i nering aan Wim Kan levend houdt, sympathie. Het komt Kan toe. De tijd is i gankelijk dat je dit soort dingen moet ren." Van Muiswinkel en Van Vleuten wil f deze week met eigenaar Hilverda om taf zitten. Van Muiswinkel: „We hebben eef potje apart gezet om een goed bod tel doen." new york De Amerikaanse rapper Eminem heeft gisteren zijn slag geslagen bij de Video Music Awar ds van de muziekzender MTV. De blanke hiphopster nam in de Radio City Music Hall in New York de belangrijkste onderscheiding, 'Video of the Year', in ontvangst voor zijn hitsingle 'The Real Slim Shady'. Het was de zeventiende editie van het prijzengala van MTV. Eminem be haalde nog twee andere awards. De rapper uit Detroit kreeg de prijs voor de beste video bij mannen en met de befaamde pro ducer Dr. Dre haalde hij de trofee op voor de beste rap-video. Dr Dre, onder meer bekend van zijn werk voor NWA en met Snoop Doggy Dogg, werkte mee aan Eminems laatste album 'The Marshall Mathers LP'. De boyband 'N Sync (foto) kreeg ook drie prijzen. Het liedje 'Bye, Bye, bye' was goed voor de beste choreografie, publieksprijs en beste popvideo. foto ap Callas baarde baby van Onassis los angeles De Italiaanse operalegende Maria Callas blijkt in 1960 een baby te hebben gebaard van de Griekse scheepsmag- naat Aristoteles Onassis. Het kind, een jongetje, stierf binnen enkele uren een natuurlijke dood. Dat onthult het Amerikaanse blad Vanity Fair in de uitgave van oktober. Het tijdschrift citeert een nieuwe biografie over de diva. Auteur Nicholas Gage stelt dat Callas maar met een paar personen over het verlies heeft ge sproken. Ze zou zes jaar later aan veel meer vrienden vertellen dat Onassis haar tot een abortus zou hebben gedwongen. Het verhaal over de abortus is vals, stelt Gage na driejaar onder zoek. De baby zou in de achtste maand zijn geboren. Het jonge tje kreeg de naam Omero Lengrini. Na twee uur stopte hij met ademhalen. Het kind werd begraven op een begraafplaats in Milaan. Het zou de enige zwangerschap van de operadiva zijn geweest. Callas stierfin 1977. Tentoonstelling over het leven van Christus in Jubeljaar 2000 De Kunsthal. Een bede vaartsoord voor kunstlief hebbers, lonkend als de ster van Bethlehem. Expo sities die worden bewon derd door trouwe discipe len en volgelingen uit het museumcircuit. Maar ook het onschuldige kind en de 'gewone man' zijn altijd welkom in de Rotterdamse kunsttempel. De schepper van dit universum draagt de naam Wim van Krim pen. Deze heeft inmiddels plaats gemaakt voor zijn 'zoon'. Het tijdperk Wim Pijbes is aangebroken. rotterdam eva crouwell Het is een mooie toevalligheid. Het Jubeljaar valt samen met het aantreden van de nieuwe Kunsthal-directeur, die op zijn beurt terugverwijst naar de ge boorte van een zeer belangrijk religieus figuur, zo'n tweedui zend jaar geleden. Met de ten toonstelling 'Jezus in de Gou den Eeuw' geeft Wim Pijbes zijn era een origineel startschot. Voor het eerst worden Vlaamse en Nederlandse schilders kriskras door elkaar opgehan gen en zijn alle etsen die Rem brandt van Christus heeft ge maakt in één ruimte te zien. Dit alles heeft tot doel het leven van Jezus op een chronologi sche manier te laten zien. „Het is nog nooit eerder ge daan, hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt", vertelt Wim Pijbes. „Dat is een verbijsterende con statering. In bijna ieder huis is een bijbel aanwezig. Iedereen heeft wel van Jezus gehoord, maar er bestaat rond hem ook veel onduidelijkheid. Jezus is een wereldberoemde profeet. Natuurlijk speelt hij de hoofdrol in het katholieke en protestant se geloof, maar hij komt ook ter sprake in de islam, het joden dom en zelfs het boeddhisme. Over zijn rol in elk van deze ge loofsovertuigingen worden in de Kunsthal lezingen gehou den, die ook in boekvorm zul len verschijnen. „De kunstge schiedenis barst dan ook van de Jezussen", zegt Pijbes. „Er be staan van hem honderdduizen den afbeeldingen." Dat maakte het geen gemak kelijke taak om een helder afge bakende tentoonstelling neer te zetten. „Eerst wilden we Jezus in de Nederlandse kunst als uit gangspunt nemen", verklaart Pijbes. „Dat was nog te breed, dus moesten we ons beperken tot een bepaalde stroming. En in de Gouden Eeuw is er veel en goed werk gemaakt. Dan heb je Een medewerker van de Kunsthal legt de laatste hand aan de opbouw van de tentoonstelling 'Jezus in.de Gouden Eeuw' die vanaf vandaag voor het publiek is geopend. het over zo'n vijf miljoen schil derijen." Aangezien er vier ver sies bestaan van het leven van Jezus en deze elkaar op bepaal de punten tegenspreken in vooral chronologie, is de ten toonstelling in drie stukken ver deeld: de geboorte van Chris tus, zijn daden en zijn lijden. Ooggetuigeverslag Lang donker haar, een schei ding in het midden, een baard, blauwe ogen en sandalen. De kenmerken die wij associëren met de volwassen Jezus, omdat hij zo altijd geschilderd is. Op vallend is dat er in de bijbel he lemaal geen omschrijving van Christus' uiterlijk is te vinden. Kunstschilders baseerden zich op een ooggetuigenverslag van een naar een Romeinse ambte naar genoemde Lentulis-brief. Eeuwenlang is dit omschre ven beeld gehandhaafd, totdat Rembrandt van Rijn daar begin zeventiende eeuw verandering in bracht: hij vroeg een joodse buurtgenoot model te staan voor zijn studies van Jezus. „Dat heeft natuurlijk eén ge weldige impact gehad, want het is niet niks om een gewoon per soon te vragen voor de Heer model te zitten," Er zijn 49 prenten van Rem brandt in de Kunsthal te be zichtigen, waaronder twee met Christuskoppen die hij op de joodse man baseerde. „Van eentje weet ik zeker dat hij echt is, maar over de andere heb ik zo mijn twijfels", zegt Pijbes. „Er bestaan namelijk zes van deze koppen, maar slechts drie zijn authentiek. Dat is het leuke aan Rembrandt: hij heeft zo'n 900 schilderijen gemaakt, maar er zijn er 1300 overgebleven." De passie, de kruisiging, de geseling en de graflegging zijn erg populaire onderwerpen voor schilders in de Gouden Eeuw. Maar ook de wederop standing is een vaak geschil derd onderwerp. „In Nederland waren toen veel landschaps schilders actief, zoals Salomon van Ruysdael. Voor hen is het Emmausverhaal bijzonder ge schikt als onderwerp, omdat het zich in de natuur afspeelt. Dit verhaal over de terugkeer van Christus op aarde geeft het menselijke en goddelijke aspect van Jezus aan. Voor een kunst liefhebber is dit erg interessant, want het is abstracte kunst in optima forma. Deze kunst is op een zeer realistische wijze ge maakt, maar gaat over iets to taal abstracts." Pijbes moet diep nadenken over wat zijn favoriete kunst werk van deze tentoonstelling is. Hij heeft namelijk de keuze uit meer dan honderd schilde rijen en 150 prenten van Hol landse schilders als Rembrandt, Goltzius en Lievens en meesters van de Vlaamse Barok zoals Ru bens, Jordaens en Rombouts. „Jezus...", zegt hij tenslotte. „Moeilijk, maar als ik echt moet kiezen, dan neem ik 'De Ma donna met kind' van Pieter de Grebber, omdat de heiligen heel realistisch zijn afgebeeld. Het lijkt op een Benetton-recla me. Maria ziet er uit als een echte 'girl next door'. Ze is meer afgebeeld als een boeren meid met kind, dan als de moe der van Christus." Toon Hermans Bezoekers van de tentoonstel ling die zich meer willen verdie pen in het onderwerp, krijgen hiervoor voldoende mogelijk heden. De verschillende publi caties die naar aanleiding van de tentoonstelling worden uit gegeven, kunnen komst bieden. De levering van de derboekenserie Toon Hermans geeft aan de gen vernieuwenc ge Jezus. „Ik Hermans indertijd het goede moment, nooit een ven, maar was er net het denken, altijd iets met Jezus ben dan ook heel trot het heeft gedaan. Ei voor zijn dood was he laas heeft hij het eind nooit kunnen zien." 'Jezus in de Gouden tot en met 7 januari 20 zichtigen in De Kunst zondagmiddag word 14.00 en 15.30 ui gen gegeven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16