'Ik heb altijd geluk gehad' w Gesprek van de Dag 'De bus is een koekie' MAANDAG 4 SEPTEMBER 2000 Common laar Versnipperd waterbeheer Het kan bijna geen toeval zijn dat kroonprins Willem- Alexander zich heeft bekwaamd in het waterbeheer. Want met de conclusies van commissie-Tielrooij in de hand is duidelijk dat juist zijn werkterrein het belang rijkste probleem van de 21ste eeuw wordt. Hoe houden we de voeten droog in een landje dat voor een groot deel beneden Nieuw Amsterdams Peil woont, werkt en leeft? De bodem daalt, het zeeniveau stijgt en meteorologen voorspellen een toenemende activiteit van Pluvius door een steeds onrustiger atmosfeer. Dus is het aan de benedenloop van de grote rivieren straks hozen ge blazen. Geen vingertje meer in de dijk maar zo'n 60.000 hectare dient in reserve te worden gehouden om in noodgevallen als spaarbekken te kunnen dienen voor rivieren die buiten hun oevers dreigen te treden. En voor allerhande extra voorzieningen dienen we met z'n allen de komende halve eeuw nog eens 25 miljard extra op tafel te leggen ter voorkoming van een algehe le inundatie. Dat wordt even wennen want de nationa le inzamelingsactie onder het motto 'Beurzen open, dijken dicht' dateert al weer uit 1953 toen Zuidwest- Nederland door een stormvloed plots werd geconfron teerd met onder het overvloedige zeewater bezwijken de dijken. Daarmee vergeleken was de overlast die zich de afgelo pen jaren in Limburg voordeed maar kinderspel. De watersnoodramp gaf de aanzet tot een ambitieus Del taplan met staaltjes van technisch vernuft zoals de Oosterscheldekering en dijkverzwaringen. Dat laatste blijkt nu allemaal onvoldoende te zijn om straks de echte vloed te kunnen weerstaan. Het pleidooi voor een grootschalige aanpak staat in schril contrast met de versnippering 'waterbeherend Holland'. De opsplitsing in tal van hoogheemraad schappen en nog veel meer kleine en soms superkleine water- en polderschappen die soms niet verder kijken dan het eigen gemaal, staat haaks op het nationale be lang. De overkoepelende Unie van Waterschappen ten spijt zijn veel waterlopen gedempt of dichtgeslibd en blijft baggeren achterwege omdat stortplaatsen ontbre ken. Dat belemmert een snelle afvoer. En meren en plassen worden soms zichtbaar kleiner door 'landje pik' van omwonenden. Dan kijken we nog niet eens over de landsgrenzen. Tot dusver doen landen vaak hun uiterste best om overtollig hemel- en smeltwater zo snel mogelijk bij de benedenloopse buurman te lo zen. Te vrezen valt dat er nog veel water door de Rijn zal stromen voordat dit probleem in Europees verband daadwerkelijk wordt aangepakt. televisie Ze heette Karen Ze heette Karen en droeg meestal een geruit rokje. Ze was mijn vriendinnetje. Mijn eerste. We deden alles sa men, en toen moest zij verhuizen. Naar Zevenhuizen. Vond ik een gekke naam, toen, Zevenhuizen. Zouden daar echt maar zeven huizen staan, die vraag speelde door mijn gedachten toen we elkaar gedag zeiden. We zouden schrijven en elkaar natuurlijk weerzien. We waren onafscheidelijk. Karen. Het was de laatste keer dat ik haar zag. Die oudere meneer gisteren op televisie had ook zo'n moment gekend. Alleen bij hem heette ze Jennie. En wa ren hij en Jennie veel ouder toen ze elkaar voor de laat ste keer zagen: ergens in de twintig. Karen en ik waren zeven. Ik ben Karen nooit vergeten. Ik kan me dus best voor stellen dat die meneer met zijn onverstaanbare Turkse naam (Felsi?) zijn Jennie nooit vergat. Wat ik me echter niet kan voorstellen is dat je vervolgens, na een heel mensenleven, mee gaat doen aan een televisieprogram ma met de naam Memories. Als het enige wat hetzelfde is gebleven je oogopslag is. Een schaamteloze oude man, op zoek naar een vrouw. Die in zijn herinnering nog altijd ergens in de twintig is, maar in het echt ook oud is geworden. Hoe moet dat af lopen, denk ik dan. De hele tijd dat ik naar Felsi kijk, terwijl hij vertelt van zijn oude liefde voor Jennie, zit ik zijn rimpels te tellen. Zijn grijze haren. Straks is daar Jennie - daar zorgen de programmamakers wel voor - en dan ziet zij ze ook. En daar is ze dan. Een oudere vrouw. En ze heeft al net zoveel rimpels en haar ronde wangen zijn naar beneden gezakt. Felsi lacht. Ik probeer aan zijn ogen te zien wat hij denkt, écht denkt, maar het televisiescherm zit ertussen. Misschien heb ik het mis. Misschien strepen Felsi en Jennie gewoon hun rimpels tegen elkaar weg, en zien ze alleen maar die Felsi en Jennie van toen. Maar al zou dat zo zijn, de KRO hoeft van mij niet op zoek naar Karen. Ik laat het wel over aan een andere in stantie: het toeval. Kan je altijd nog net doen of je elkaar niet herkent. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Die Ruth (spreek uit: Ruud) uit Zaandam, dat zou wel eens een blijvertje kunnen worden. Sympathieke uitstraling, een beetje Ruud van Big Brother, een beetje Seki, zijn voorganger uit De Bus, maar dan gelukkig iets minder assertief. Trouwens, die barkee per uit Amstelveen, hoe heet ie, ja, Richard uit Amstelveen, die gaat ook ver komen. Vrolijk, on gecompliceerd en geheid bin nen de kortste keren populair. Net als Paulus trouwens, die lolbroek uit België. Mariska uit Raalte? Nee joh, die wil veel te graag. Véél te gemaakt. Die jon gen van Texel, Hans, die is wel redelijk nuchter. En vergeet dat Belgische model niet. Aminata. Moeilijke naam, maar mooi en slim doet het goed bij de kij kers. Die komt ver. De wachtende nieuwsgierigen die deze zaterdagavond de stro mende regen in Hilversum trot seren om de nieuwe bewoners van De Bus uit te kunnen wui ven, besteden hun tijd nuttig. Vandaag gaat de nieuwe reeks van start via SBS 6 en de Belgi sche zusterzender VT 4, maar de kandidaten stappen al twee dagen eerder in. Zeventien we ken lang zullen deze zes Neder landse en zes Belgische kandi daten - dit keer vrijwel zonder contact met de buitenwereld - proberen de gunst van het pu bliek te winnen, en daarmee de jackpot van zes ton binnen te slepen. Bovendien is er voor de populairste passagier elke twee weken een bedrag van vijftig duizend gulden beschikbaar, mits deze daarna nog vier we ken in de bus zit. De in Hilversum aanwezige Bus-fans wanen zich echter doorgewinterd genoeg om nu al te bepalen wie wel en niet een kans maakt. Op de monitoren in de hal van Studio 5 zijn de kandidaten alvast te bekijken. Elke gegadigde wordt door de aanwezigen vakkundig en on verbiddelijk gewikt en gewogen. De Belgische Bart? Nee, te mooi, te glad, luidt het oordeel. Zoë uit Alphen? Wel erg serieus. Diana uit Utrecht? Tjsa, niet veel te melden. „Al weet je na tuurlijk nooit hoe de kandida ten zich in de bus ontwikkelen. Het groepsproces maakt een hoop los", weet een jongen uit Den Haag. Maar ja, hij voelt zich als lid van de reservelijst dan ook min of meer een erva ringsdeskundige. „De Bus is een koekie", vervolgt hij. „Sim pel, je moet niet aan de came ra's denken en je niet gek laten maken. Beroemdheid maakt me geen donder uit; ik doe het voor het geld. Maar ja, voor ik er in kom moeten er wel eerst een paar uitstappen." Die kans is echter klein, want geen enkele kandidaat heeft vroegtijdige vertrekplannen. Mariska treedt in de voetsporen van haar voorganster Esmeral da en verklaart dat ze al een oogje op een van de in de bus aanwezige zuiderburen heeft. Paulus spreekt het vermoeden uit dat zijn familie hem vast op een andere bus zal zetten als zijn verblijf in de bus vroegtij dig wordt afgebroken. En de Belgische Sandra vertelt dat ze hoopt wat gelukkiger te worden door haar verblijf in de bus na een traumatisch verlopen onge luk, dertien jaar geleden. monique brandt Journaal-presentatrice Henny Stoel legt kritiek naast zich neer „Ik ben nog goed ter been en ik heb mijn eigen tanden nog." Henny Stoel (55) kan om de meeste reacties op haar benoeming tot 'ankervrouw' van het 8-uur Journaal wel lachen. Maar het roddelblad Privé ging wel heel ver: 'Nederland heeft het lelijkste journaalgezicht van Europa'. Van een rechtszaak wegens smaad heeft ze op het laatste moment maar afgezien, vooral omdat ze massa's steunbetuigingen kreeg. „Iemand schreef: ik wou dat ze mijn oma was." Gesprek met een 'nieuwsbeest' over leeftijd, uiterlijk en kritiek. Eigen Harry Ze brengt koffie. „Je ziet: ik ben nog goed ter been. En ik heb óók mijn eigen tanden nog." Henny Stoel is 55 jaar en recent benoemd tot 'ankervrouw' van het 8-uur Journaal, als opvolg ster van Pia Dijkstra. Moest niet ooit haar voorgangster Elleke van Doom vertrekken omdat ze te oud zou zijn? Henny, op stel lige toon: „Het vertrek van Elle ke had ab-so-luut niets te ma ken met haar leeftijd. Er was een heel ander conflict. Ik wil me daar verder niet over uitla ten, want dat zou heel onkies zijn, maar eerlijk waar: haar leeftijd speelde geen enkele rol. Dat moest er nog eens bijko men, dat je op basis van je leef tijd het Journaal niet meer mag presenteren. Er zijn in tv-land zat mannen van boven de vijf tig, waarom dan geen vrouwen? Dat is ronduit seksistisch." „Voor het opgeven van mijn privacy ben ik niet zo bang ge weest. Vroeger dacht ik nog wel dat ik niet meer normaal over straat kon lopen, dat ik geen boodschappen meer kon doen zonder schichtig om me heen te kijken. Maar van collega's van destijds begreep ik dat het reuze meevalt. Het is een enorm verschil of je Henny Stoel heet of Henny Huisman. Een hele enkele keer hoor ik wel: 'Hennieee', maar dan duik ik snel weg, loop hard door. Over het algemeen vragen mensen geen foto met handte kening van nieuwslezers. Ik had ook niet verwacht dat ik in sommige kringen zo hard zou worden aangevallen als door het roddelblad Privé. Daarin stond: 'Nederland heeft het lelijkste journaalgezicht van Europa. Daar ben ik erg van ge schrokken, het heeft me erg ge raakt. Het is een heel smerig stuk. Ik heb nog nooit gezien dat er zó vilein over iemand is geschreven. Kwetsend en kwaadaardig. Ik heb even over wogen om een rechtszaak aan te spannen wegens smaad, maar wat schiet je daar mee op? Bovendien kreeg ik direct heel veel steunbetuigingen. Mensen begonnen brieven te schrijven, naar de NOS te e-mailen. En dj Ruud de Wild van BNN begon op radio 3 met de actie 'Henny Stoel is cool'. Luisteraars bel den dat ze het walgelijk vonden van Privé en er kwam een bom bardement aan e-mails. Hele aardige, leuke en soms ontroe rende reacties, en vooral van jonge mensen. Niet dat ze schreven: 'Wat zit daar een lek ker wijf, maar wel: 'Blijf met je rotpoten van Henny af. Eentje schreef: 'Ik wou dat ze mijn oma was'." „Uiterlijk is belangrijk als je op tv komt, maar ook weer niet zó belangrijk dat alles er mee valt of staat. Mijn uiterlijk is het af gelopen anderhalf jaar veran derd, maar daar zit geen team achter. Er is geen clubje dat moet uitvinden hoe Henny Stoel het best overkomt. Mijn haar is langzaam veranderd. Ei genlijk ben ik al aardig grijs, maar donker haar vind ik niet meer zo bij mijn gezicht pas sen. De kapper heeft dat gelei delijk aan lichter gemaakt. Ver der doe ik weinig concessies aan mijn uiterlijk. Ik moet ma- ke-up op voor de televisie, dat kan niet anders, maar in het da gelijkse leven draag ik het niet, ik houd er niet van. Verder ben ik wie ik ben en lees ik het nieuws zo goed mogelijk. Vanaf de tijd dat ik kon lezen las ik de krant. In ons gezin werd veel gediscussieerd en uit gelegd over zaken die in de sa menleving speelden. Mijn moe der was huisvrouw, mijn vader kapper en in zijn vrije tijd vak bondsbestuurder. Noem het een PvdA-gezin, links, geënga geerd. Op de lagere school speelde Uc in toneelstukjes «n op mijn achtste heb ik voor de onderwijzer een toneelstuk ge schreven - nou ja, toneelstuk... - met de titel 'De prinses die niet kon lachen'. Ik had ook wel ac trice willen worden. Dat ik toch niet verder die kant ben opge gaan, komt omdat nieuws me toch veel meer interesseerde. Nieuws is een verslaving. Op vakantie gaat de wereldontvan ger mee. Ik wil niet los komen van Nederland, van het nieuws, wil niets missen. En 's nachts mogen ze me altijd bellen als er iets aan de hand is. Ik ben een nieuwsbeest. Ik eet alles." „Ik heb lang bij de Vara ge werkt, niet zo gek met mijn achtergrond. Bij de Rooie Haan. Toch is het in m'n loopbaan al lemaal niet bepaald van de ene op de andere dag gegaan. Ik had een mulo-opleiding en daarmee moest je onderaan be ginnen. Bij de Vara ben ik op de typekamer begonnen, maar dat was leuk. Draaiboeken uittik ken, lezingen, alles wat met ra dio en televisie te maken had. Ik ben langzaam de ladder op geklommen. Ik ben een slow starter. Daarom ben ik ook nu pas aan mijn top, kan ik het nu aan om het 8-uur Journaal te doen. Ik heb heel lang op mijn tenen moeten lopen om het werk aan te kunnen dat ik deed. Komt ook omdat ik ben opge voed met de instelling datje al tijd goed je best moet doen. Nu voel ik me op mijn gemak, weet wat ik kan, ben zekerder gewor den." „Ik kom met mijn hoofd op het scherm en ik realiseer me dat daaraan voor mij consequen ties zitten, zeker als je het 8-uur Journaal gaat presenteren. Dat is blijkbaar iets bijzonders. Ik deed al lang de andere jour naals, maar dan sta je blijkbaar toch minder in de belangstel ling. Nu wil ineens iedereen al les van me weten. Mij best, maar er is een grens. Ik ga in het openbaar geen dingen ver tellen waar ik het alleen met mijn beste vrienden over heb. Ik vind het best als mensen mij zien als die koele mevrouw die het nieuws voorleest. Is het noodzakelijk om te weten waar om ik geen kinderen heb? Nee toch? Het is een bewuste keuze geweest. Niet omdat ik zo nodig carrière wilde maken. Gewoon: je bent er niet mee bezig en op een gegeven moment is het te laat. Ik heb er ook geen spijt van. Ik vind kinderen heerlijk, maar ik mis ze nieten verteer ook niet van verdriet omdat ik geen kleinkinderen heb. Ik heb het vreselijk naar mijn zin en het heeft me altijd meegezeten. Ik heb altijd geluk gehad. Ge woon een leuk meisje met een leuk leven. Het spijt me, maar in mij zit geen spannend boek." dick hofland. vertalii Potter n niet op intern Duitse fans van Harry Pot moeten wachten tot oktol een Duitse vertaling van 1C' vierde deel van de Harry- terserie. Enkele fans die e gen vertaling op internet .harry-auf-deutsch) hadd zet, moesten die van de verwijderen. De ongeduldige fans wild niet wachten op de officii Duitse vertaling van Han ter and the Goblet of Fire' uitgeverij Carlsen Verlag, oktober uitkomt. De 14-j; Anna Koeleman vertaalde zomervakantie samen me paar vrienden enkele hoo stukken. Haar vader, de B se automatiseringsdeskui -J! Bemd Koelemann, zette op de webpagina. Daar ri ze andere fans op hoofds te vertalen. De Hamburgse arrondiss mentsrechtbank besloot i op verzoek van Carlsen V de publicatie van de vert. stulcken te verbieden. Cai bezitter van de Duitse vei rechten op het boek, von het vertaal- en auteursrei ren geschonden. De rech stelde de uitgever in het g Bernd Koeleman moest taalde hoofdstukken van halen. Hij mag er ook gee roep meer doen om een ling te maken van nieuwe hoofdstukken. Dit op stra ^'j van betaling van 500.000 (ruim een half miljoen gu of twee jaar gevangenisst ,eik Man leeft m<^ lijken van oud1 Een 51-jarige Amerikaai jr heeft twee maanden lai huis gedeeld met de lijk van zijn beide ouders. I jarige vader en 85-jarig< f moeder waren door hei EL achtergelaten in hun be waarna hij de slaapkam n deur met tape had dich plakt. De politie van hel xaanse Galveston kwan zaak op het spoor nada zuster haar ouders als v mist had opgegeven. Volgens de politie had man geen ruchtbaarhei het overlijden van zijn c ders gegeven om ongen derd hun pensioen te ld nen opstrijken. Autopsi moeten uitwijzen of de oudjes op natuurlijke vl aan hun einde zijn gekt of daarbij door hun zoo p zijn geholpen. Foto 's inplakken volgens het poldermodel enselijk In het licht van de teloorgang van de Russische samenleving, het uitblijven van een vredesrege ling voor het Midden-Oosten en het sterk ta nende gebruik van schooltnelk, dreigt het een beetje in de verdrukking te komen. Maar on dertussen splijt het probleem van de nog niet ingeplakte vakantiefoto's wel hele ge zinnen. Het boek van vorig jaar ligt nog onaf bovenop de kast, omdat elf rolletjes Cornwall zich niet lieten venuerken in de spaarzame vrije tijd die overbleef buiten het werk en het richting geven aan het leven van onze nazaten. Elf rolletjes, dat zijn (11 x 36 396foto's en (396 x 6 2376foto- splitjes. En dan zijn we er nog niet. Omdat we ooit (in een perio de dat we nog geen kinderen had den) van de zomervakantie fotoboe ken zijn gaan maken waarin elke af beeldingzijn eigen passe-partout kreeg (soms in meerdere lagen), komt daar in de regel nog eens een kilo of tien papier bij en genoeg dubbelzijdig plakband om een Oost- -Europees ruimtestation een paar jaar in de lucht te houden. Het argument van 'geen tijd' is daarmee overigens een beetje oneigenlijk. Dat het boek van Cornwall nog niet af is, komt om dat ik inmiddels een schurft heb aan foto's inplakken, zeker als ik me voor het verwerken van elke opname met een botte snijmachine door centimeters karton moet ploegen. Monniken die in middeleeuwse kloosters het Oude Testament kalligrafeerden, haalden een hogere paginapro ductie dan wij op zo'n doordeweekse, winterse fo- to-inplakavond. Mijn treffende vergelijking met het monniken werk maak ik niet voor niets. Foto's inplakken is niet meer van deze tijd, bezweer ik mijn echtge note. We leven in een gedigitaliseerde samenle ving. We zetten ze op onze website ('Nee. die heb ben we nog niet, maar daar hebben we al een paar jaar recht op, bij onze provider), we maken een virtueel fotoboek op de harde schijf van onze computet' of downloaden een programmaatje waarbij de complete vakantie als een professione le diapresentatie ('desnoods met geluid') op het beeldscherm voorbijtrekt aan een ieder die er maar interesse voor veinst. Of we e-mailen de leukste kiekjes als JPEG-bestandjes naar al onze vrienden. Nu stamt mijn vrouw uit een geslacht dat zelfs de uitvinding van de elektrisch aangedreven sinaas appelpers als een schaamteloze verspilling van het menselijk vernuft beschouwt. Dus helemaal verrast was ik niet dat mijn enthousiast gepre senteerde voorstelling van het foto-verwerken-in-de-21ste-eeuw' niet direct een warm onthaal kreeg. Vandaar dat wij uiteindelijk uitkwamen op het volgende compromis, dat maar weer eens aan toont dat het poldermodel zijn oorsprong vindt in het sacrement van het huwelijk. Ik laat mijn foto's analoog afdrukken (zelfs in dubbelprint zo dat mijn ouders, die gemakshalve hun toestel maar thuislaten als ze met ons op vakantie gaan, ook een setje kunnen krijgen) en laat ze direct op cd-rom zetten om digitaal te verwerken. Daar voor gebruik ik een opmaakprogramma dat alle gekleurde achtergronden en passe-partouts die ik maar kan bedenken meteen muisklik uit het ge heugen tovert. En vervolgens draai ik die pagina's op Premium Glossy Photo Paper (A4-formaat) uit op mijn printer. Als ik aan het eind van dit proces mijn Pentium Ui-computer met 500 mHz-processor, 13,8 giga byte harde schijf en 128mB intern geheugen de rug toe keer om af te dalen naar de woonkamer, wacht daar mijn vrouw. Ik overhandig haar in een gewijde stilte mijn met de modernste digitale technieken vervaardigde pagina. Die zij, achter de eettafel van grof geschuurde houten vloerde len, welwillend bekijkt en met behulp van schaar en dubbelzijdig plakband in een fotoalbum plakt. Het voelt elke keer weer alsof ik van een reis met de Space Shuttle overstap op de trekschuit. Maar omdat het hier een compromis tussen twee echtelieden betreft, spreken wij thuis toch van vooruitgang. De Amerikaanse acteur CHRIS TOPHER REEVE die sinds een val van zijn paard in 1995 een dwarslaesie heeft, heeft ter wijl hij fysiothe rapie onderging zijn been gebro ken. Dat heeft zijn publici teitsagent, Wes ley Combs, vrij daggezegd. Reeve brak zijn been op 17 au gustus. Het herstel zal zes tot acht weken duren, aldus Combs, die broosheid van de botten noemde als waarschijnlijke oorzaak van de been breuk. De 49-jarige Reeve is vooral bekend door zijn vertolking van Su perman in de gelijknamige film. JANTJE SMIT heeft in Zürich de Grand Prix der Volksmusik gewon nen. De veertienjarige zanger uit Vo- lendam kreeg van de deskundigen uit Duitsland, Oostenrijk en Z land de hoogste scor^uan tw< punten voor zijn optreden. Vo manager Jaap Buijs behoort J S Smit in Duitsland tot de grote g ren. ,,Met het winnen van de Prix der Volksmusik heeft hij gewonnen wat er te winnen viO concours is te vergelijken me Eurovisie Songfestival, maar voor Duitstalige landen. Het i belangrijkste prijs op het geb schlagermuziek die er te wini VICTORIA BECKHAM, beter als Posh Spice, heeft virale h g vliesontsteking. Posh was al dagen ziek, maar volgens haa woordvoerster werd haar med gesteldheid door de Britse pe stigoverdreven'. ,,De artsen den dat het virale hersenvlies king is. Ze is totaal uitgeput e)c rusten. Dat is alles. Ze lig moeder thuis op de bank. hersenvliesontsteking gaat v< paard met hoofdpijnen en ovf ven, maar is niet gevaarlijk, geldt wel voor bacteriële her ontsteking, die dodelijk kan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 2