Cultuur Kunst Laura Fygi: eigenwijze latin-touch De vaas die niet brak Authentieke Mariavespers in Pieterskerk COULISSEN Wim Visser nieuwe programmeur Carré Finse Elakelaiset: hitjes raden in hoempa-stijl iTERDAG 2 SEPTEMBER 2000 Dahlia's in Keukenhof issE In de Zomerhof van Lisse heeft de Keukenhof, samen met Ie Nederlandse Dahliavereniging, de grootste dahliatentoon- itelling van Nederland ingericht. In het Prins Willem Alexander 'aviljoen zijn tot en met dinsdag 5 september ruim driehon- lerd soorten dahlia's te zien met verschillende bloemvormen, let formaat van de dahliabloemen varieert van een rijksdaalder ot aan de grootte van een volleybal. De over 3000 vierkante me er uitgestrekte tentoonstelling wordt gehouden naast de regu- iere Dahlia-Parade in het Oranje Nassau Paviljoen. Voorstelling 'Honds' in première >en haag In Literair Theater Branoul in Den Haag is gister- ivond 'Honds' in première gegaan, een theatervoorstelling naar Irie verhalen van Helga Ruebsamen: 'Beer is terug', 'Marlène' >n 'De laatste vraag'. Het spel is van Toos Sax van der Weyden. dek Wieshaupt bewerkte en regisseerde de productie. De ver- ïalenbundel 'Beer is terug' werd genomineerd voor de Libris Li- eratuurprijs 2000. 'Honds' is tot en met 14 oktober 21 keer te trgus te gast in Rotterdam otterdam Het Maritiem Buitenmuseum in Rotterdam heeft lit weekeinde verschillende schepen te gast. Aan de kade in de .euvehaven liggen het Greenpeace-schip Argus, de beurtvaar- ler Jansje uit 1990 en de sleepboot Horsey uit de jaren twintig, lezoekers kunnen aan de wal informatie krijgen over de Argus n de milieuactiviteiten die het schip in de Rotterdamse haven aat uitvoeren. De Jansje wordt tijdens het Wereldhaven Festi- al ingezet bij overslagdemonstraties bij het r lorsey is te bezichtigen. (unglefoto's in Naturalis eiden Van na- uurfotograaf Frans anting zijn bin- ienkort 50 foto's te ien in het Leidse nuseum Naturalis. anting fotogra- :erde bedreigde ingiës in Centraal merika, de Ama- one, Azië en Afri- a. Tijdens de ope- iing op donderdag oktober wordt in Jaturalis ook het re fotoboek ungles' van Lan- ng gepresenteerd, itgegeven door 'aschen Verlag. De inglefoto's zijn tot 5 januari te zien. :Oro FRANS LANTING iieraden in Amstelveen iSTELveen Het Gemeentelijk Expositiecentrum Aemstelle in mstelveen toont van 9 september tot en met 1 oktober siera- in genomineerden voor de Kunst- Aanmoedigingsprijs mstelveen. Aemstelle is gratis toegankelijk. Ze heeft er haar hielen nog niet gelicht of Taiwan heeft haar meteen al weer voor het volgende seizoen ge boekt. Nou ja, ze is dan ook, zo.als ze in promotie- beschrijvingen heet 'de sexy jazz-zangeres Laura Fygi.' Sexy, akkoord. Maar jazz-zangeres? Zelf vindt ze in ieder geval dat ze in dat hokje niet thuishoort „Ik kan niet scattein, ik kan niet improviseren en als die musici gaan 1 freaken op hun instrumenten, krijg ik helemaal de kriebels." amsterdam els smit Wat ze ook is, ze is in ieder ge val hartveroverend eigenwijs. Dat zou wel eens e en veel be trouwbaarder aanduiding van haar succes kunnen zijn. Ze gaat haar eigen gang. Ook weer op haar laatste cd "The Latin Touch': een mix van salsa, cha- cha-cha's en bolero's. Terug naar haar wortels' beet het, want ze heeft van haar vierde tot haar achtste jaajr in Urugay gewoond. „Jazeker, terug naar mijn roots. Maar op de keper be schouwd ben ik op al mijn ze ven cd's op de een, of andere manier naar mijn wortels terug gegaan. Want er was altijd, waar we ook woond en, veel en vooral veel verschillende mu ziek te horen in huize Fygi. Neemt niet weg dat ik met die Latijns-Amerikaanse nummers een speciale band he;b. In Uru gay is mijn vader overleden. Te rugkijkend zijn die jeugdjaren daardoor heel dierbare jaren geworden, waarvan ik de herin neringen koester. En bij al die souvernirs hoort zeer zeker ook de muziek, vooral omdat mu ziek daar in het dagelijks leven zo'n ontzettend grote rol speelt." Maar dan nog is ze in de keuze van het repertoire voor de cd kritisch geweest. Laura Fygi: „Het enige dat ik toevoeg, is mijn eigen persoonlijkheid." „Ook in Zuid-Amerika is een grote verscheidenheid aan mu ziek en ik ga echt niet op de plaat zetten. Ik zing niet zo maar wat. Ik moet affiniteit met het materiaal hebben en ik moet de zekerheid hebben dat ik het aan kan. Dat is de enige manier waarop ik de tekst en de emoties daarachter kan over brengen." Zo heeft ze ook haar poot stijf gehouden bij de onderhande lingen voor de totstandkoming van de recente cd. „Natuurlijk moest er na de zesde een ze vende komen. Tot nu toe had den ze allemaal rakter gehad: v, dards tot liedjes v grand." „Zelf had ik iets gedacht van: misschien Franstalig en dan met een heel kleine bezetting. eigen ka- l jazz-stan- Michel Le- Maar de platenmaatschappij begon over 'Cuba', want Cuba was zo in. Toen heb ik gezegd: als we dan toch iets in die con treien moeten zoeken, dan graag het Latijns-Amerikaanse. En qua bezetting: inderdaad wat intiemer en graag latino's als muzikanten, mensen dus die dat specifieke gevoel in die muziek kunnen leggen." En ze kreeg haar zin. Met FOTO'ELSSMIT voor het orkest Hans Vroomans - „die man weet wat ik kan" - en als medeproducer, de in Ne derland wonende Uruguyaanse musicus Leonardo Amuedo, die voor speciaal voor de cd 'Dime- lo' schreef en die natuurlijk he lemaal precies begreep wat Laura bedoelde. „Ook bij het de Nu eens geen Laura Fygi-galm en geen wolken van violen. Dieper dan anders." Maar puur als al tijd, want streven naar zuiver heid, in alle betekenissen van het woord, heeft ze al gedaan sinds Centerfold, de groep waarvan ze deel uitmaakte werd opgeheven en ze als solo zangeres een nieuwe start maakte. „Op die cd stonden songs zo als 'Goodmorning heartache', 'Dream a little dream' en 'Girl- talk', allemaal nummers die al door minstens 26 mensen op de plaat zijn gezet. En natuur lijk voegt iedereen iets toe en iedereen doet zijn best." „Maar ik ben altijd uitgegaan van de oorspronkelijke parti tuur. Ja, zo'n schrijver maakt iets toch niet voor niets op een bepaalde manier. Als hij of zij had gewild dat het anders had gemoeten, had-ie het wel zo opgeschreven. Neem Michel Legrand. Die songs zijn zo prachtig. Daar ga ik toch niet eventjes iets heel anders van maken. Het enige dat ik toe voeg, is mijn eigen persoonlijk heid. Tja, daar kom je dan niet onderuit." Een aanpak die aanslaat. Niet alleen in Nederland, maar ook in Aziatische landen, vooral in Japan. In november maakte ze nog een succesvolle tournee door Korea, Taiwan en Malei sië. En heel misschien schaart binnenkort Portugal zich in de rij. „Dit repertoire is denk ik heel geschikt voor de Portugese markt." Zodat zich daar wellicht het fenomeen voordoet dat ze al vaker heeft gezien. „Als mensen op een bepaald moment met me kennismaken door een cd, ontstaat ook meteen belang stelling voor mijn vorige werk. M'n eerste cd verkoopt ook nog steeds heel goed. Het is tijdloze muziek." En misschien, heel mis schien, toch een heel klein beetje jazzy? „Zeg, hou op. Ja, inderdaad, ik heb op het North Sea Jazz Festival opgetreden. Maar wat zegt dat? Daar kom tegenwoordig van alles. Rap, heavy metal, weet ik veel. Zon de is het, dat is het." )e theaters gaan weer Dpen, spelers en ïubliek zijn er klaar roor. Terugkijkend op :en voorbij heaterseizoen resteren illeen nog enkele ïeelden. Kleding, decor, icht, rekwisieten... Vlerkwaardig genoeg rijn het niet zo zeer de teksten of de inhoud of le acteerprestaties die ïeklijven. Slechts ïeelden, al dan niet raag of juist helder, ïlijven op ons netvlies ichter. Daarom de ifgelopen weken in deze zomerrubiek 'De Coulissen' extra aandacht voor theatrale vormgeving. Vandaag iet laatste deel: de vaas. Dev s die c geschonden bleef. ARCHIEFFOTO UNITED PHOTOS DE BOER Hoopers' zijn fouten die we mogen zien. ijdens opnamen voor televisie of film an er iets mis gaan. De scène wordt nor- ïaal gesproken gewoon overgedaan; leestal luijgen we er dus niets van te ien. De fout is echter wel op band vastge- :gd. Met name het productiebedrijf van ndemol heeft de komische (en dus com- ïerciële) waarde van dergelijke missers ntdekt. Rond 'bloopers' zijn dan ook te- ivisieprogramma's ontstaan die soms en aardig kijkje achter de schermen bie- en, als je alle vooropgezette leukigheid en wegdenkt. het theater kan dat niet. Elke voorstel- ng is een unieke gebeurtenis. Een even- iele fout is niet ongedaan te maken, leestal hebben we als toeschouwers zo'n )ut niet eens echt door. En als het ons vel opvalt, stellen we ons toch nog stee ast de vraag, of dit er misschien bij hoort, houden we het bijvoorbeeld echt merken, ls een acteur per ongeluk een fraaie vaas apot laat vallen? Zouden we door heb- >en, dat dit eigenlijk niet de bedoeling 'as? Ik zou geen eenduidig antwoord op die vraag durven geven. Het omgekeerde is, denk ik, aan geen enkele twijfel onder hevig. Een vaas die kapot dient te vallen, maar wonder boven wonder tegen alle verwachting in ongedeerd blijft. Dat klopt niet, dat ziet iedereen. Dit overkwam ac teur Hans Kesting tijdens het spelen van een rol in 'Een ideale vrouw' van W. So merset Maugham. Kesting speelt daarin de echtgenoot die bedrieger en bedrogene tegelijk blijkt te zijn. Wanneer hij het be drog ontdekt, ontsteekt hij in grote woede en smijt een vaas aan diggelen. Op die ene keer na dus, toen de vaas ongeschonden bleef. Wat moet je dan doen als acteur? Gewoon doorspelen en doen alsof het zo hoort'? Of nog een keer gooien? Kesting koos voor het laatste en riep naar verluidt: 'Ik ben des duivels'. De vaas was nu wel totaal in gruzelementen. Een uniek theatermo ment dat opgetekend staat in het Theater jaarboek 1998-1999. Kesting zelf herinnert zich het voorval nog goed. Hoe kom je in een fractie van een seconde tot het besluit om nog een keer te gooien? Kesting is daar laiconiek oven het paste gewoon in de ver hevigde speelstijl van het stuk. Zo'n veertig keer is de productie gespeeld; en eigenlijk ging het niet één- maar twee maal fout De vaas die niet brak, was in Gent „Ja", zegt Kesting, „dat was toen wat je noemt een 'showstopper'. Maar in Am sterdam deed zich een nog gekker inci dent voor, dat voor mij persoonlijk hilari- scher was. In ons eigen theater smeet ik gewoonlijk de vaas niet op de vloer maar tegen de muur kapot Alleen bestond één klein stukje muur op die bewuste avond in verband met een andere productie uit sluitend uit een dun laagje behang. En uitgerekend tegen dat stukje 'muur' gooi de ik de vaas die vervolgens door de wand vloog en alleen hoorbaar in de verte in scherven uiteenspatte." Op zo'n moment zit de vormgeving even tegen - probeer dan maar eens als acteur aleirt te reageren. Want 'eruit knippen' gaait bij theater niet wumand zeilstra* De Amsterdamse theaterondernemer Wim Visser (47) is benoemd tot program meur/adjunct-directeur bij Koninklijk The ater Carré. In die functie is hij verantwoor delijk voor de artistieke programmering van het theater en werkt hij samen met di recteur Hein Jens. Visser volgt adjunct-di recteur Hubert Atjak op, die wegens ziekte in mei zijn taken heeft moeten beëindigen. Visser treedt op 1 januari 2001 in dienst bij Carré. Visser is oprichter ei presariaat Wim Visser manager, impresario e reert hij sinds 1982 me i eigenaar van im- in Amsterdam. Als n producent ope- t succes op de Ne derlandse en internationale theatermarkt. Hij is internationaal manager van de fla mencogitarist Paco Pena en diens Flamen co Company. Ook vertegenwoordigt hij de cabaretier Pieter-Dirk Uys (Zuid-Afrika). Als impresario haalde Visser vele interna tionale theatergezelschappen en musici naar Nederland, onder wie Jeanne Moreau met 'Le récit de la servante Zerline' in de regie van Klaus Michael Grüber en The English Shakespeare Company onder lei- ding van Michael Bogdanov. Wereldvermaarde kleinere gezelschap pen die Visser naar Nederland haalde, wa ren Théatre de Complicité, The Kitchen en Nola Rae. Op muziekgebied bracht hij de gitaristen Paco Pena, John Williams en de Chileense groep Inti Illimani bij elkaar en reisde zes jaar lang met The Bootleg Beatles langs alle schouwburgen in Nederland. Daarnaast produceerde Wim Visser vanaf 1985 diverse toneelproducties, waaronder 'De dood van Iwan Iljitsj' met Henk van Ul- sen en het tweeluik 'De Muisjes' van Gees Linnebank. In oktober gaat Vissers laatste productie, 'Aan de vooravond van Eli Asser', in regie van Lodewijk de Boer in première. Voor poppenspeler Feike Boschma en mimespe- ler Rob van Houten produceerde hij alle voorstellingen. Samen met choreografe Conny Janssen richtte Visser in 1990 'Conny Janssen Danst...' op. muziek recensie hans keuzers Concert Elakelaiset Onno Vans - toet sen, zang, Kristian Voutilainen - drums, Bruiloften en partijen worden nogal eens opgeluisterd met standaard flauwe coverdeuntjes van een mannetje achter een keyboard en daarnaast een ver dwaalde vogel met slagwerk. Als je de vier mannen van Ela kelaiset met strooien hoeden het podium op ziet komen denk je in eerste instantie dat ze in dezelfde hoek gaan rom melen. De Finnen nemen de popmuziek van de laatste veer tig jaar in vogelvlucht met het publiek door. Niet volgens de regels der muzak maar wel met een hele vette knipoog in hoe- mpa-stijL Gisteravond was het in het LVC vooral hitjes raden. Dat valt soms vreselijk tegen, het in tro bij de Finnen is alles bepa lend, want als de band eenmaal het hoempa-ritme inzet, is het bijna kansloos om het nummer te achterhalen. Daarnaast wor den niet de oorspronkelijke tek sten gezongen maar vervangen door Finse. Soms liggen de mu zikanten bijna blauw van het lachen achter hun instrumen ten. Niemand snapt de Scandi navische humor, maar je kunt op je vingers natellen dat het publiek met de Finse tongval grandioos in de maling wordt genomen. Een spelelement is inge bouwd. Wie de meeste num mers raadt gaat met een goede fles wijn naar huis. Het hele concert wordt dan ook driftig geschreven of overleg gepleegd met de buren. Toetsenist Onno Varis geeft iedere nieuwe titel een hoempa variant, bijna bij ieder refreintje wordt standaard de term 'hoempa' gezongen en volgens Varis worden, om het publiek op een dwaalspoor te brengen, veel nummers vertolkt door 'a Polish refugee'. 'Heil Humpa' is bij de eerste noten toch echt 'Kids in America' van Kim Wilde en 'Astuva humppa' blijkt ineens Nancy Sinatra's 'These Boots are made of wal king te zijn' en 'Sunday Bloody Sunday' van U2 wordt in het re frein verbasterd tot 'Hoempa Bloody Hoempa'. Halverwege het concert vraag je je af hoe lang de Finse gim mick standhoudt, maar de sound is zo grappig en aanste kelijk dat je je wonderlijk ge noeg zelf overgeeft aan de wat ranzige smaak van de Finnen. Als alternatief voor het stan daard bandje op een bruiloft is Elakelaiset echt zo gek nog niet. De Mariavespers zoals de Ita liaanse componist Montever di ze voor de geest stonden. Daarmee maakt het ensem ble Tragicomedia al geruime tijd furore. Op zondag 10 sep tember 2000 treedt het en semble voor het derde ach tereenvolgende jaar op in de Leidse Pieterskerk, waarmee een traditie gestalte krijgt. Tragicomedia, onder lei ding van de Amerikaanse kla- vecinist, luitist en dirigent Stephen Stubbs, is een van de meest vooraanstaande gezel schappen op het gebied van barokmuziek. Eerder vierden zij triomfen in onder meer Brugge, Berlijn, Wenen, Ro me en Amsterdam met ope ra's van Monteverdi, Landi, Caccini en andere tijdgeno ten. In de Pieterskerk staan Monteverdi's Mariavespers op het programma, een mu zikale uitwerking van het avondgebed van monniken. Tragicomedia streeft daarbij naar een uitvoering die zo dicht mogelijk staat bij de première die het stuk op 25 maart 1610 beleefde in de ba siliek van Santa Barbara in het Italiaanse stadje Mantua. Daartoe nemen de zangers van Tragicomedia zowel de koorgedeelten als de solopar tijen voor hun rekening, een uitvoeringsvorm die vroeger zeer gebruikelijk was, maar tegenwoordig nog maar zel den wordt toegepast. Het zeventiende-eeuwse Van Hagerbeerorgel van de Pieterskerk, dat in 1998 na een omvangrijke restauratie opnieuw in gebruik werd ge nomen, stelt huisorganist Leo van Doeselaar in staat de ori ginele registratievoorschriften van Monteverdi exact te vol gen. Daarmee ontstaat een authentiek klankbeeld zoals dat Monteverdi voor ogen heeft gestaan. Voor een muzi kaal tegenwicht zorgt Van Doeselaar met orgelintermez- zi van de Duitse componist Heinrich Scheidemann. Op 10 september is om 14.30 uur in de Pieterkerk in Leiden een uitvoering van Tragicomedia van Monte verdi's Mariavespers te be luisteren. Kaarten zijn ver krijgbaar via VW Ticket Points, Uitlijn (0900-0191), Uitbureau K&O Leiden (071- 5141 141) en de internet-site 'www.pieterskerk.com'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 23